Tesettür sadece çarşaf mıdır hakkında 5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
  1. 1
    elif07 Kıdemli Üye
    elif07
    Kıdemli Üye

    Üye No: 139
    Mesaj Sayısı: 431
    Tecrübe Puanı: 8
    Yaş: 30
    Yer: Antalya

    Tesettür sadece çarşaf mıdır hakkında


    Kadının örtünmesini emir eden âyet-i kerime de zikr edilen cilbab bazı görüşler tarafından sadece çarşaf manasına alınnmaktadır. ve adeta tek örtünme şekli gibi gösterilmektedir.ve çarşaf giymeyenlere karşı yakışıksız tavırlar takınılmakta veya hoş olmayan söylemler yapılmaktadır.

    peki meselenin özü nedir.cilbab ne demektir mesela çarşaf dışında manto giymek haram mıdır?

    Câhiliyette insanların birçokları terbiye ve edebden
    yoksundu. Ahlâk, iffet ve namus meselesi lafta idi. Bugün olduğu gibi
    kadın açılıp saçılıyordu, vücudunu, na mahrem yerlerini göstermekle
    böbürleniyordu. İlahî rahmet olarak gelen İslâm dini, tefessüh etmiş
    bu insanlığı ıslah etmek için birtakım emir ve prensipler getirdi. Bun-
    lardan birisi de kadının cilbab ile örtünmesini emreder.
    "
    Ey Peygamber, hanımlarına, kızlarına ve mü'minlerin ha-
    nımlarına söyle! Baş ve boyunlarını örtmek için cilbablarını üzer-
    lerine alsınlar"(1).


    Cilbab'ın mâhiyeti hakkında birkaç görüş vardır:
    l- Cilbab. bütün vücudu örten uzun gömlek veya entaridir.
    2-Entari üzerine giyilen geniş elbisedir.
    3- Başı. boynu ve çevresini örten atkıdır.
    4- Üst tarafı göbeğe kadar örten ve ridâ denilen örtüdür.

    Sibeveyhrnin üstadı olan Halil; "Bu mânâlardan hangisi kasdedi-
    lirse caizdir" diyor(2). Müslüman kadın, el ve yüzü müstesna bütün
    vücudunu örtmek mecburiyetindedir. Bir kimse buna inanır fakat
    uygulamazsa günahkâr olur. Amma inkâr ederse dinden çıkar, mürted
    olur. İslâm'ın kabul etmediği tevillere baş vurup halkın inancını boz-
    mak sapıklıktır.

    Tesettürün dinen makbul olabilmesi için birkaç şartı
    vardır
    , onlara ri'âyet etmek gerekir:
    1- Elbisenin vücudu gösterecek tarzda ince,
    2- Nazar-ı dikkati çekecek kadar süslü ve renkli,
    3- Vücudun hatlarını gösterecek şekilde dar olmaması gerekir.

    Bir memlekette manto giymek adet ise, dar olmamak şartıyla onu giy-
    mekte beis yoktur. Çünkü İslâm dini, ne erkek ne kadın için belli bir
    kıyafet getirmemiştir. Her memleketin kendisine has bir giysisi vardır.
    Hatta buranın çarşafı, Suriye, Irak ve Hicaz'da giyilen çarşafa
    benzemiyor. İlla şu veya bu kıyafet lazımdır demek doğru değildir.
    baktıgımız zaman çarşafta karar kılanlar bile çarşafın degişik şekllleri üzerine ihtilaf içindedirler. maksat örtünme ise amaçları gerçekleştiren her türlü giysi dinen kabul görür. çarşafta da gaye erkegin ilgisini kesmek, tanınmamak iken çok süslü renkler seçerek yürüyüşte çeşitli edalar takınarak ve parfüm gibi kokular kullanarak tesettür ihlal edilmiş olur.çarşaflı olanların da genel uyması gereken kaideler aynıdır..

    1' Ahzab: 59
    2 el-Sîracel-Münir c. 3. s. 271

    Halil Gönenç, GÜNÜMÜZ MESELELERİNE FETVALAR, 148


    İlgili Yazılar

  2. 2
    rana Aciz Kul
    rana
    Aciz Kul

    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 3,031
    Tecrübe Puanı: 44
    Yer: Almanya

    --->: tesettür sadece çarşaf mıdır hakkında.


    Allahu Teâlâ Ahzab sûresinin 59. âyetinde, "Ey Peygamber! Hanımlarına, kızlarına ve mü'minlerin kadınlarına söyle: Evden çıkarlarken üstlerine vücutlarını iyice örten cilbablarını, dış elbiselerini giysinler. Bu onların tanınmalarına, tanınıp da eziyet edilmemelerine en elverişli olandır. Bununla beraber Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir." buyurmuştur. Âyet–i kerimede geçen "cilbab" hakkında ulemânın pek çok beyanları vardır. Ben sizlere son devrin âlimlerinden birkaçının yorumunu nakledeyim. Meselâ, Elmalı merhum:
    "Cilbab" baştan aşağı örten çarşaf, ferace, car gibi dış giysilerin adıdır." demiştir. Aynı şekilde gerek Konyalı Mehmet Vehbi Efendi, "Hülasatü'l–Beyan"da, gerekse Ömer Nasuhi Bilmen Efendi kendi tefsirinde "cilbab"ı çarşaf olarak tefsir etmişlerdir.
    Yine bu konuyla alâkalı olarak Ümmü Seleme annemiz demiştir ki:
    "Cilbablarını (dış elbiselerini) giysinler.' âyeti nazil olduğu zaman ensar kadınları üzerlerine siyah elbiseler giyerek öyle bir ağırbaşlılık ile çıkmışlardı ki, başları üstünde kuşlar varmış gibi idiler." Bakınız buradaki ifadede "elbisenin rengi" dahi verilmiştir. Bu beyanların neticesinde kadının örtüsünün siyah çarşaf olduğu anlaşılıyor.

    Çarşaf, yüzyıllarca Osmanlı'da resmî kıyafet olma özelliği taşımıştır. Hatta Elmalı merhum "Bizler yetiştiğimiz zaman, memleketimizde validelerimizin tesettür tarzı bu idi." diyor. Zaten tefsirinde de, Ahzab sûresi 59. âyet–i celiledeki örtü için "çarşaftır" demiştir. Daha pek çok müfessir bu âyetin tefsirini yaparken bu örtüye "çarşaf" demiştir.

    Efendim, bu kıyafetleri giyen insanlar, Kur'an'a ve Sünnet'e en uygun olanını yapmaya çalışıyorlar. Allahu Teâlâ namaz, zekât ve oruç gibi ibadetlerin nasıl ve ne şekilde yapılacağını bildirdiği gibi, örtünmenin de şeklini ve sınırlarını belirlemiştir.

    Rabbimin yarattigi her kadin güzeldir, fakat benim carsafli hanimlara karsi tabirim "SAKLI INCI" gibiler
    Allaha emanet olun duadan unutmayin


    -alinti-


  3. 3
    bir_aciz Devamlı Üye
    bir_aciz
    Devamlı Üye

    Üye No: 3208
    Mesaj Sayısı: 23
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 37

    --->: tesettür sadece çarşaf mıdır hakkında.


    s.a
    hatta bu ayeti celile indiği vakit bütün sokaklar siyah çarşaflı kadınlarla dolmuştu.şu da varki o zaman ki müşrikler o sahabe annelerimizle dalga geçip onlara karga diyorlardı.şimdi burdan iki sonuç çıkıyor;
    1.bu ayeti celile indiği zaman hiç bir sahabe annemiz inkar etmedi nefislerinede zor gelmedi hemen iman edip emri yerine getirdi.
    2.burda cilbab denen örtü çarşaftır ve renginin siyah olduğudur.bazıların ki gibi lacivert,kahverengi değil.


  4. Reklam

  5. 4
    Yusuf Devamlı Üye
    Yusuf
    Devamlı Üye

    Üye No: 89
    Mesaj Sayısı: 878
    Tecrübe Puanı: 15
    Yaş: 29

    --->: tesettür sadece çarşaf mıdır hakkında.


    bana İsmailağa daki (fatih/çarşamba) hocam "en iyisi çarşaftır" demişti...


  6. 5
    bir_aciz Devamlı Üye
    bir_aciz
    Devamlı Üye

    Üye No: 3208
    Mesaj Sayısı: 23
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 37

    bencede en iyisi ve en güzeli çarşaftır.


  7. 6
    İnşirah Devamlı Üye
    İnşirah
    Devamlı Üye

    Üye No: 86
    Mesaj Sayısı: 1,473
    Tecrübe Puanı: 21

    bir_aciz Nickli Üyeden Alıntı
    bencede en iyisi ve en güzeli çarşaftır.

    evet en güzeli, üstad said nurside 24. lemada cillbab kadının kalesidir buyurmuştur...
    Rabbim giymeyi (hakkıyla) nasip eder inş.:(


  8. 7
    rana Aciz Kul
    rana
    Aciz Kul

    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 3,031
    Tecrübe Puanı: 44
    Yer: Almanya

    Alıntı
    Rabbim giymeyi (hakkıyla) nasip eder inş.
    amin amin amin insAllah



  9. 8
    bir_aciz Devamlı Üye
    bir_aciz
    Devamlı Üye

    Üye No: 3208
    Mesaj Sayısı: 23
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 37

    Ama arkadaşlar giymeyenlere zorla ve baskı yaparak giymelerini istemeyelim.böyle yaparak eğer niyetleri varsa bile bu onlara itici gelebilir.her zaman dediğimiz gibi emri bil mağruf nehyi anıl münekere devam edelim.bizlerde yakışan bu değilmi


  10. 9
    Ecir Devamlı Üye
    Ecir
    Devamlı Üye

    Üye No: 1608
    Mesaj Sayısı: 522
    Tecrübe Puanı: 11
    Yaş: 31
    Yer: Sükûtun kıyısı...

    Mutlak manada örtü İslami bir kavram iken özel bir kavmin sosyal geleneğine hastır.
    Çarşaf bir giyim biçimidir.

    kuranda çarşaf geçmemektedir rengide tipide..
    kurana göre kadının vucut hatlarını belli etmiyecek her türlü giyim cilbaptır.
    ben manto derim siz çarşaf dersiniz başkası çuval der bir diğeri çadır der,siyasiler türban der de der..
    araç değil amaç önemlidir.ama araç amaca hizmet etmelidir.gerisi hikaye..


    selametle...


  11. 10
    İnşirah Devamlı Üye
    İnşirah
    Devamlı Üye

    Üye No: 86
    Mesaj Sayısı: 1,473
    Tecrübe Puanı: 21

    merve_eee Nickli Üyeden Alıntı
    kurana göre kadının vucut hatlarını belli etmiyecek her türlü giyim cilbaptır.
    ben manto derim siz çarşaf dersiniz başkası çuval der bir diğeri çadır der,siyasiler türban der de der..

    selametle...

    Elmalılı, âyette geçen: "cilbablarını sarkıtsınlar, yaklaştırsınlar" ifadesini anlattıktan sonra şunları ekler:

    "Bu açıklamada da iki şekil vardır: Birisi, kaşlarına kadar başlarını örttükten sonra, büküp yüzünü de örtmek ve sadece tek bir gözünü açık bırakmak. (Bizler yetiştiğimiz zaman validelerimizin tesettür tarzı bu idi.) Ikincisi de, alnının üzerinden sıkıca sardıktan sonra burnunun üzerinden dolayıp, gözlerinin ikisi de açık kalsa bile, yüzünün ekserisini ve göğsü tamamen örtmüş bulunmakdır. (1310'da Istanbul'a geldiğim zaman, Istanbul hanımlarının, bir peçe eklemek ve elde açık bir şemsiye bulunmak şartıyla tesettür tarzları da bu idi). (Elmalılı, Hak Dinî V/3928.)

    Cilbabda renk önemli midir? Ne örtünme âyetleri, ne de onları açıklayan hadîsler, kadınların, şu, ya da bu renkte cilbab giymeleri gerektiğini söylememişlerdir. Buna göre kadın ister siyahtan, isterse beyazdan cilbab edinir.

    Ancak ilk müslüman hanımlar ve özellikle de Resûlullah'ın dönemindeki sahabî kadınlar cilbabın görev ve esprısını çok iyi kavradıklarından olacak ki, genellikle siyah rengi tercih etmişlerdir. Meselâ Ümmü Seleme Annemiz: "Cilbab âyeti indigi zaman, Ensâr kadınları siyah giysilere büründüklerinden ötürü, başlarında kargalar. varmış gibi çıktılar" (Cessâs, Ahkâmü'l-Kur'ân NI/372; Sabûnî N/382.) demiştir.

    Sonra, cilbabın verdiğimiz tariflerinden de anlaşılacağı gibi, cilbabın asıl görevi kadının zinetlerini örtmesi ve dışarıda kadının çekiciliğini azaltmasıdır; bunu ise koyu renkler daha güzel yaparlar. Buna göre; farz ya da vâcip veya sünnet değildir ama, cilbabın koyu renkten olması daha güzeldir, denebilir.

    Cilbab'da renk emredilmiş olmamakla beraber, siyah ya da koyu renkli olması daha makbuldur.


  12. 11
    rana Aciz Kul
    rana
    Aciz Kul

    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 3,031
    Tecrübe Puanı: 44
    Yer: Almanya

    bir_aciz Nickli Üyeden Alıntı
    Ama arkadaşlar giymeyenlere zorla ve baskı yaparak giymelerini istemeyelim.böyle yaparak eğer niyetleri varsa bile bu onlara itici gelebilir.her zaman dediğimiz gibi emri bil mağruf nehyi anıl münekere devam edelim.bizlerde yakışan bu değilmi

    yanlis anladiniz galiba biz herangi birini zorla ve baski yaparak giymelerini istemedik zaten carsaf hocamin dedigi herkesin harci degildir bunu herkes yapamaz bizde nasip olsun diye dua etdik..


    duan icin Allah c.c. razi olsun kevser:gul::gul::gul:


  13. 12
    Ecir Devamlı Üye
    Ecir
    Devamlı Üye

    Üye No: 1608
    Mesaj Sayısı: 522
    Tecrübe Puanı: 11
    Yaş: 31
    Yer: Sükûtun kıyısı...

    kevser Nickli Üyeden Alıntı
    Cilbab'da renk emredilmiş olmamakla beraber, siyah ya da koyu renkli olması daha makbuldur.


    Güzel tesbit .Örtü dikkat çekmeyecek şekilde olması lazımdır ki en uygun renkte siyahtır efendim... beyaz da nur ifade eder ve bi bayanın beyaz giymesi güzelleştirir doğal olarakta dikkat çeker...


  14. 13
    bir_aciz Devamlı Üye
    bir_aciz
    Devamlı Üye

    Üye No: 3208
    Mesaj Sayısı: 23
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 37

    Hayır azra kardeşim yanlış anlama değil.Sadece etrafımızda bulunan açık bayanlara güzel bir şekilde anlatıp böyle giyinmelerini teşvik etmek gerekir.Çünkü Peygamber Efendimiz (s.a.v) ''din nasihattir'' diye buyurmuştur.demek istediğim tatlı dille anlatıp karşımızdakininde gönül rızasıyla bunu gerçekleştirmesidir


  15. 14
    rana Aciz Kul
    rana
    Aciz Kul

    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 3,031
    Tecrübe Puanı: 44
    Yer: Almanya

    bir_aciz Nickli Üyeden Alıntı
    Hayır azra kardeşim yanlış anlama değil.Sadece etrafımızda bulunan açık bayanlara güzel bir şekilde anlatıp böyle giyinmelerini teşvik etmek gerekir.Çünkü Peygamber Efendimiz (s.a.v) ''din nasihattir'' diye buyurmuştur.demek istediğim tatlı dille anlatıp karşımızdakininde gönül rızasıyla bunu gerçekleştirmesidir
    niyetimiz ve gayemiz insAllah öyle evet haklisin Allah c.c. razi olsun hatirlatdigin icin..


+ Yorum Gönder
Git 12 Son