Şafii Mezhebinde Temizlik 5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
  1. 1
    musab Hadis Öğrencisi
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 3,984
    Tecrübe Puanı: 40
    Yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Şafii Mezhebinde Temizlik


    Şafiiler dediler ki: Şerîat lisanında taharet iki anlama gelir:

    a- Farz olan abdest, gusül, teyemmüm, necasetin giderilmesi veya bu mânâ ve şekilde nafile kasdıyla yapılan teyemmüm, gusül ve abdest üzerine abdest alma gibi yapılan bir işlemdir. Ki bu vesileyle insan namaz kılma ruh*satını elde etmiş olur. Sözgelimi abdest niyetiyle yüze (ve diğer abdest or*ganlarına) su vurmaya taharet diyebiliriz. Taharet kelimesi, temizlik işini ya*pan kimsenin eylemini ifade eden bir isimdir. (Mastardır). Yukarıda sözünü ettiğimiz bu mânâ ve şekilde nafile kasdıyla yapılan gusül ve abdest üzerine abdest alma hususuna gelince bu, şeriatçe kabul edilen itibarî bir taharettir. Gerçek bir taharet değildir. Bununla beraber namaz (veya diğer ibâdetleri edâ etme) ruhsatı bunlarla elde edilmiş değildir. Çünkü söz konusu ruhsat, daha önceki abdest ile elde edilmiştir. Bu ruhsatı insan, nafile niyetiyle yapı*lan gusülle de elde edemez. Zira kişi, cünüp olduğunda gusletmesi vâcib olur. Nafile niyetiyle yapılan gusül, vâcib olan guslün yerine geçmez. Dolayısıyla bu ifadeleri taharetin tanımına almak, zorunlu hale geldi. Ki taharetin tanı*mındaki unsurlardan hiçbiri dışarıda kalmasın.

    b- Taharet: Hades halini ortadan kaldırmak ve necaseti gidermektir. Veya bu mânâ ve şekilde nafile niyetiyle yapılan gusül ve teyemmümler de taharetin tanımına girer. Taharet yani temiz olma hali, kişinin temizlik eylemini yapmasından sonra kazandığı manevî bir niteliktir. Hades hali abdest ile eğer (hades) büyük ise gusülle ortadan kalkar.

    Ortadan kalkması da kişinin temizlenme eylemine bağlıdır. Abdest alan veya gusleden kişi, temizlenme işini yapıyor demektir. Vücudunun organla*rını yıkarken de necasetler giderilmiş olur. Ki taharetten kasd edilen mânâ da budur. Taharet kelimesini yani temiz olma hâlini bu durumda normal olarak, temizlenme işini yapan şahsa ait kılmamız gerekir. Ama taharet mas*tarını fiile ait kılacak olursak bu, mecazî bir anlam ifade eder.

    İlgili Yazılar

+ Yorum Gönder