İki Namazı Bir Vakitte Kılmak (CEM') 5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
  1. 1
    neva Devamlı Üye
    neva
    Devamlı Üye
    neva - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Profili:
    Üyelik: 09.Kasım.2007
    Üye No: 4151
    Mesaj Sayısı: 251
    Tecrübe Puanı: 4
    Yaş: 34

    İki Namazı Bir Vakitte Kılmak (CEM')


    İki Namazı Bir Vakitte Kılmak (CEM')




    SORU: Namazların cem’i konusunda bilgi verir misiniz?



    CEVAP: Namazların cem’ (birleştirilmesi) öğle namazı ile ikindi namazının öğle yada ikindi vaktinde peşpeşe kılınması; akşam ile yatsı namazının akşam yada yatsı vaktinde peşpeşe kılınması şeklinde olmaktadır. Sabah namazı cem’ edilemez. Hacc zamanı arefe günü Arafat ve Müzdelifede namazların cem’edilmesi hususunda bütün mezhepler, bütün alimler ittifak halindedir. Ayrıca ihtiyaç, sıkıntı ve meşguliyet sebebiyle namazların cem’i genelde caiz görülmez.
    Arafat ve Müzdelifenin dışında namazların cem’ konusunda mezheplerin görüşleri aşağıda ifade edilmiştir:



    Hanefi mezhebine göre, hacc zamanında arefe günü Arafatta öğle vaktinde öğle ve ikindi(cem’i takdim); Müzdelifede yatsı vaktinde akşam ve yatsı(cem’i tehir) cem’ edilebilir. Bunun dışında iki namazın bir vakitte cem’edilmesi caiz görülmez.



    Şafiilere göre, ister yorucu olsun; ister yorucu olmasın yolculuk esnasında iki namaz cem’edilebilir. Ancak bu yolculuğun herhangi bir yolculuk değil, seferiliği gerektiren nitelik, süre veya mesafedeki yolculuk olması gerekir. Şafiiler göre yağmur, kar, dolu gibi sebepler sadece mescidde cemaatle cem’ yapmayı caiz hale getirir. Yerlerin çamur olması cem’ yapmayı caiz kılan mazeret kabul edilmez. Hastalık sebebiyle cem’ caiz görülmez.



    Malikilere göre, cem’ yapmanın caiz olabilmesi için yolculuğun yorucu olması gerekir. Yağmur, kar ve dolu gibi mazeretlerden dolayı sadece akşam vaktinde mescidde cemaatle akşam ile yatsının cem’i takdim yapılabileceğini ifade etmişlerdir. Hasta olan kimse ikinci bir namaz vaktine kadar durumunun namaz kılamayacak derecede kötüleşeceğinden veya bayılacağından endişe ediyorsa cem’ yapabilir. Yerler çamurlu olduğunda zifiri karanlık da varsa yatsı ile akşam cem’ edilebilir. Zifiri karanlık burada şart koşulmuştur.



    Hanbelilere göre, yorucu olup, olmamasına bakılmadan yolculuğun iki namazın cem’i için mazeret olduğu kabul edilir. Yağmur, kar, dolu ve yerlerin çamur olması da namazların cem’ için mazeret kabul edilmiştir. Hanbeliler bu gibi mazeretlerden dolayı sadece akşam vaktinde mescidde cemaatle yatsı ile akşam namazının cem’i takdim edilebileceğini ifade etmişlerdir.
    Emzikli kadın, istihaze kanı gören kadın, özür sahibi kişiler, her vakit için abdest almaktan aciz olan kişilerde aynı hükme tabi tutulmuştur.



    H. Karamanın ifadesine göre, hadislerden müçtehitlerin çıkardığı hüküm şöyledir: Korku, tehlike, şiddetli yağmur ve kar, yürümeyi zorlaştıran çamur, hastalık, hastaya bakma gibi sebepler ve mazeretler bulunduğunda yolcu olmayanlarında namazları birleştirerek kılmaları caizdir. Namaz vakitli bir ibadet olduğundan birleştirmenin mazereti olması gerekir. Ameliyata giren bir doktor, ameliyatın uzun sürmesinden dolayı bulunduğu yer ve durumda namazı eda etmesi mümkün değilse, fırsat bulduğunda namazları cem’ etmesi caizdir. Din mü’minlerin zorluk çekmelerini ve ibadet yüzünden zarar görmelerini değil, gönül huzuru ile ibadet etmelerini istemektedir. Dinde güçlük yoktur. (Hayrettin Karaman, Hayatımızdaki İslam)
    Hadislerde bu görüşü destekler mahiyettedir. Bu hususla alakalı bir hadisin mealini; diğer hadislerin bazılarının kaynaklarını verelim:
    Müslim’den gelen bir rivayete göre, ‘’ Allah Resulü (a.s) korku ve sefer hali olmaksızın öğle ve ikindiyi; akşam ile yatsıyı da birleştirerek kıldı.’’ İmam Malik bu hadisi değerlendirirken ‘’ ben bunun yağmurlu günde yapılmış olduğunu zannediyorum’’ demiştir. ( Muvatta, Kasru’s-Salat, 4 (1- 144); Müslim, Müsafirin, 49, (705) ) ( ayrc. bkz. Buhari, Taksiru’s- Salat, 13, 15, 16; Hacc, 93, 96, 97, 99; Mevakıt 12; Müslim, Hacc, 286, (703), 987, ( 1288) ; Ebu Davud, Salat, 274, (1218,1219); Menasik, 65, (1926, 1933)
    Namazların cem’i nin ancak mazeret durumunda caiz olduğuna dair rivayet edilen hadis bulunmaktadır. İbn Abbas’tan (r.a) gelen bir rivayette, Kim iki namazı özürsüz olarak cem’ ederse büyük günah kapılarından bir kapıya gelmiş olur.’’ ( Tirmizi, Salat, 138 (188) buyurulmaktadır.







    Kuşluk Namazı




    SORU: Vaktinde kılınamayan sabah namazı o gün güneşin doğuşundan tam tepe noktasında olana kadar kılınabilirse niyet nasıl olmalı ?



    CEVAP: ‘’Niyet ettim vaktinde eda edemediğim sabah namazının sünnetini ya da farzını kılmaya’’ şeklinde niyet edilebilir.





    Memurların Zimmetinden Düşüp Atıl Hale Gelen Eşyaları Özel İşlerinde Kullanması



    SORU: Devlet memuruyum. Benim zimmetimdeki veya diğer memurların zimmetindeki bazı cihazlar zimmetten düşüp, bahçeye atıl olarak konuyor ve oradan da çöpe atılıyor. Şimdi bu cihazları atıldığı yerden alıp işyeri dışında kendi özel işlerimizde kullanmak caiz midir?



    CEVAP: Bu cihazlar çöpe atılıp, çürüyüp yok olacaksa kullanılmasında sakınca yoktur. Ancak atıl durumda olan bu cihazları kullanırken dairede çalışan amirlerden(Müdürlerin), cihazla alakalı birimlerden izin alınması gerekir. Cihazla alakası olan memurların tamamının da rızası alınırsa daha iyi olur. En azından insanların zihnindeki tereddütler bertaraf edilmiş olur.
















    aslan çıtır.

    İlgili Yazılar

  2. 2
    İZGEN Bayan Üye
    İZGEN
    Bayan Üye
    İZGEN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Profili:
    Üyelik: 24.Kasım.2015
    Üye No: 107262
    Mesaj Sayısı: 824
    Tecrübe Puanı: 9

    Cevap: İki Namazı Bir Vakitte Kılmak (CEM')


    namazlar kendi vakitlerinde ve vaktini geciktirmeden kılınmalıdır.bu konuda alimler tarafından önemli uyarılar vardır.kısaca iki namaz bir vakitte kılınmamalıdır


+ Yorum Gönder