Konusunu Oylayın.: Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kıl

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kıl
  1. 20.Nisan.2009, 21:45
    1
    Sedanur
    Sedanur

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 10.Mart.2008
    Üye No: 12019
    Mesaj Sayısı: 1,529
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 21

    Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kıl






    Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kıl Mumsema Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kılınacaktır?


    Avrupa'da yaşıyorum: bu sene'den itibaren yatsı namazı çok geç kılınıyor.Geçen seneler akşam ile yatsı arası 1 saat 20 dakika fark ediyordu (en fazla 1 buçuk saat). Bu günlerde yaşadıüım şehirde yatsı saat 00:20'de kılınıyor. Ben 2 haftadır eski uygulamaya göre yatsı namazını kılıyorum (çok cemaat öyle yapiyor) Bu sene Diyanet'in yatsı namazındaki yaptığı değişikliklerini nerden kaynaklaniyor? Eski uygulamaya göre yatsı namazı kılınır mı?

    Değerli Kardeşimiz;

    Konuyla ilgili Din İşleri Yüksek Kurulunun açıklaması -teknik terimler zor anlaşıldığından bir kenara bırakılarak- özetle aşağıya alınmıştır:

    Gündüz veya Gecenin Oluşmadığı Bölgeler

    Vakit, namazın şartı ve sebebi olduğundan, namaz vakitlerinden biri veya ikisi oluşmayan bölgelerde bu namazların farz olmadığını ileri sürenler olmuştur. Ancak İslâm bilginlerinin çoğunluğu, vakit, namazın şartı ve sebebi olmakla birlikte, namazın asıl sebebinin ilâhî hitap olduğunu söylemişlerdir. İlâhî hitabın gereği bütün Müslümanlar, günde (24 saatte) 5 vakit namazı kılmakla mükelleftirler. Dünyada, bazı bölgelerde bazı vakitler tam olarak oluşmasa da, kutuplara yakın bölgelerde günlerce, hatta aylarca güneş doğmasa veya batmasa da bir gün 24 saattir ve tarih değişimi de buna göre olmaktadır. Bu sebeple, bir bölgede herhangi bir namazın vakti gerçekleşmiyorsa veya tam olarak belirlenemiyorsa, takdir yapılarak namazlar kılınır.

    Deccal hadisi olarak bilinen hadiste Hz. Peygamber, Deccal yeryüzünde 40 gün kalacaktır. Bu kırk günün bir günü bir yıl gibi, bir günü bir ay gibi, bir günü bir hafta gibi, diğer günleri ise normal günleriniz gibi olacaktır. deyince ashab, uzun günlerde bir günlük namazın yeterli olup olmadığını sormuşlar, bunun üzerine Hz. Peygamber Hayır bir günlük namaz yeterli değildir; namaz vakitlerini takdir edersiniz. buyurmuştur (Müslim, Kitabu'l-Fiten ve Eşrâtu's-Sâat, 20).

    Bu hadis, vakitlerin oluşmamasının namazı düşürmeyeceğini ve vakit oluşmayan bölge ve zamanlarda vakitlerin takdir edilerek namazın kılınması gerektiğini açıkça göstermektedir.

    Yatsının çok geç oluşup çalışanların sıkıntıya düşmeleri durumunda akşam ile yatsı namazının akşam namazının vaktinde birleştirilerek kılınabilecektir.

    Hz. Peygamber (a.s.) normal şartlardan farklı olan yolculuk, yağmur, çamur gibi durumlarda öğle ile ikindi ve akşam ile yatsıyı cem-i takdîm ve cem-i tehir ile birleştirerek kıldığı sahih hadislerde yer almaktadır (Buhârî, Taksîru's-Salât, 15; Müslim, Salatu'l-Müsâfir, 5-6; Tirmizî, Salât, 282; Ebû Dâvûd, Salât, 274).

    Abdullah b. Abbas, Rasulullah (a.s.)ın ümmetine sıkıntı olmadığını göstermek amacıyla korku, yağmur gibi bir illet olmaksızın, Medine'de öğle ile ikindi ve akşamla yatsıyı birleştirerek kıldığını nakletmiştir (Müslim, Salâtu'l-Müsâfirîn, 6; Tirmizî, Salât, 26; Ebû Dâvûd, Salât, 274; Ahmed, Müsned, I/223, 251, 283, 346, 354, H.No:1953, 2265, 2557, 3235, 3323).

    Hanefî mezhebi dışındaki mezheplerde, yolculuk, hastalık, yağmur, kar, dolu, korku gibi durumlarda, zorluk ve meşakkat bulunduğundan, öğle ile ikindi ve akşamla yatsının cem-i takdim veya cem-i tehir ile kılınabileceği, küçük farklılıklarla kabul edilmiştir (Şirbînî, Muğni'l-Muhtâc, I/271 vd.; Şîrâzî, el-Mühezzeb, I/104; İbn Kudâme, Muğnî, 2/112; Derdîr, eş-Şerhu'l-Kebîr, I/368; İbn Hazm, el-Muhallâ, III/165-166).

    Kabul etmek gerekir ki, şafak normalden çok geç kaybolan yerlerde yatsı namazı için şafağın kaybolmasını beklemekte karşılaşılan zorluk ve meşakkat, müçtehitlerin namazların cem edilerek kılınmasına (birleştirilerek bir vakitte kılınmasına) cevaz verdikleri zorluklardan çok daha ağırdır. Namazların cem edilerek kılınmasının gayesi zorluğu kaldırmak olduğuna göre, bu bölgelerde yaşayan Müslümanlar gerektiğinde namazlarını cem edebilirler.

    Buna göre durumu müsait olanlar yatsı namazını takvimde belirtilen saatte kılarlar. Durumu uygun olmayanlar Akşam Namazı ile cem ederek kılabilirler.

    Ayrıca müslümanların çoğunluğunun kabul ettiği uygulamalara uyarak namaz kılanlar olursa onlara da saygılı olmak gerekir.

    T: C: Din İşleri Yüksek Kurulunun konuyla ilgili detaylı bilgileri İnternet üzerinden "diyanet.gov.tr" sitesinden bakılabilir.
    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet Editör


  2. 20.Nisan.2009, 21:45
    1
    Sedanur



    Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kılınacaktır?


    Avrupa'da yaşıyorum: bu sene'den itibaren yatsı namazı çok geç kılınıyor.Geçen seneler akşam ile yatsı arası 1 saat 20 dakika fark ediyordu (en fazla 1 buçuk saat). Bu günlerde yaşadıüım şehirde yatsı saat 00:20'de kılınıyor. Ben 2 haftadır eski uygulamaya göre yatsı namazını kılıyorum (çok cemaat öyle yapiyor) Bu sene Diyanet'in yatsı namazındaki yaptığı değişikliklerini nerden kaynaklaniyor? Eski uygulamaya göre yatsı namazı kılınır mı?

    Değerli Kardeşimiz;

    Konuyla ilgili Din İşleri Yüksek Kurulunun açıklaması -teknik terimler zor anlaşıldığından bir kenara bırakılarak- özetle aşağıya alınmıştır:

    Gündüz veya Gecenin Oluşmadığı Bölgeler

    Vakit, namazın şartı ve sebebi olduğundan, namaz vakitlerinden biri veya ikisi oluşmayan bölgelerde bu namazların farz olmadığını ileri sürenler olmuştur. Ancak İslâm bilginlerinin çoğunluğu, vakit, namazın şartı ve sebebi olmakla birlikte, namazın asıl sebebinin ilâhî hitap olduğunu söylemişlerdir. İlâhî hitabın gereği bütün Müslümanlar, günde (24 saatte) 5 vakit namazı kılmakla mükelleftirler. Dünyada, bazı bölgelerde bazı vakitler tam olarak oluşmasa da, kutuplara yakın bölgelerde günlerce, hatta aylarca güneş doğmasa veya batmasa da bir gün 24 saattir ve tarih değişimi de buna göre olmaktadır. Bu sebeple, bir bölgede herhangi bir namazın vakti gerçekleşmiyorsa veya tam olarak belirlenemiyorsa, takdir yapılarak namazlar kılınır.

    Deccal hadisi olarak bilinen hadiste Hz. Peygamber, Deccal yeryüzünde 40 gün kalacaktır. Bu kırk günün bir günü bir yıl gibi, bir günü bir ay gibi, bir günü bir hafta gibi, diğer günleri ise normal günleriniz gibi olacaktır. deyince ashab, uzun günlerde bir günlük namazın yeterli olup olmadığını sormuşlar, bunun üzerine Hz. Peygamber Hayır bir günlük namaz yeterli değildir; namaz vakitlerini takdir edersiniz. buyurmuştur (Müslim, Kitabu'l-Fiten ve Eşrâtu's-Sâat, 20).

    Bu hadis, vakitlerin oluşmamasının namazı düşürmeyeceğini ve vakit oluşmayan bölge ve zamanlarda vakitlerin takdir edilerek namazın kılınması gerektiğini açıkça göstermektedir.

    Yatsının çok geç oluşup çalışanların sıkıntıya düşmeleri durumunda akşam ile yatsı namazının akşam namazının vaktinde birleştirilerek kılınabilecektir.

    Hz. Peygamber (a.s.) normal şartlardan farklı olan yolculuk, yağmur, çamur gibi durumlarda öğle ile ikindi ve akşam ile yatsıyı cem-i takdîm ve cem-i tehir ile birleştirerek kıldığı sahih hadislerde yer almaktadır (Buhârî, Taksîru's-Salât, 15; Müslim, Salatu'l-Müsâfir, 5-6; Tirmizî, Salât, 282; Ebû Dâvûd, Salât, 274).

    Abdullah b. Abbas, Rasulullah (a.s.)ın ümmetine sıkıntı olmadığını göstermek amacıyla korku, yağmur gibi bir illet olmaksızın, Medine'de öğle ile ikindi ve akşamla yatsıyı birleştirerek kıldığını nakletmiştir (Müslim, Salâtu'l-Müsâfirîn, 6; Tirmizî, Salât, 26; Ebû Dâvûd, Salât, 274; Ahmed, Müsned, I/223, 251, 283, 346, 354, H.No:1953, 2265, 2557, 3235, 3323).

    Hanefî mezhebi dışındaki mezheplerde, yolculuk, hastalık, yağmur, kar, dolu, korku gibi durumlarda, zorluk ve meşakkat bulunduğundan, öğle ile ikindi ve akşamla yatsının cem-i takdim veya cem-i tehir ile kılınabileceği, küçük farklılıklarla kabul edilmiştir (Şirbînî, Muğni'l-Muhtâc, I/271 vd.; Şîrâzî, el-Mühezzeb, I/104; İbn Kudâme, Muğnî, 2/112; Derdîr, eş-Şerhu'l-Kebîr, I/368; İbn Hazm, el-Muhallâ, III/165-166).

    Kabul etmek gerekir ki, şafak normalden çok geç kaybolan yerlerde yatsı namazı için şafağın kaybolmasını beklemekte karşılaşılan zorluk ve meşakkat, müçtehitlerin namazların cem edilerek kılınmasına (birleştirilerek bir vakitte kılınmasına) cevaz verdikleri zorluklardan çok daha ağırdır. Namazların cem edilerek kılınmasının gayesi zorluğu kaldırmak olduğuna göre, bu bölgelerde yaşayan Müslümanlar gerektiğinde namazlarını cem edebilirler.

    Buna göre durumu müsait olanlar yatsı namazını takvimde belirtilen saatte kılarlar. Durumu uygun olmayanlar Akşam Namazı ile cem ederek kılabilirler.

    Ayrıca müslümanların çoğunluğunun kabul ettiği uygulamalara uyarak namaz kılanlar olursa onlara da saygılı olmak gerekir.

    T: C: Din İşleri Yüksek Kurulunun konuyla ilgili detaylı bilgileri İnternet üzerinden "diyanet.gov.tr" sitesinden bakılabilir.
    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet Editör

  3. 04.Ekim.2011, 16:59
    2
    CeylaN
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 2090
    Mesaj Sayısı: 71
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Bulunduğu yer: Ne önemi var ki?

    Cevap: Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kıl




    Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kıl konulu Bilgi için Allah (cc) razı olsun


  4. 04.Ekim.2011, 16:59
    2
    Devamlı Üye



    Yatsı namazı vakti olmayan ya da vakit çok az olan yerlerde Yatsı namazı ne zaman kıl konulu Bilgi için Allah (cc) razı olsun




+ Yorum Gönder