Konusunu Oylayın.: İmamı Ahmed bin Hanbel Kimdir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam: 4 kişi oyladı.

İmamı Ahmed bin Hanbel Kimdir?
  1. 21.Nisan.2013, 20:37
    1
    Misafir

    İmamı Ahmed bin Hanbel Kimdir?

  2. 23.Nisan.2013, 15:51
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,900
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: İmamı Ahmed bin Hanbel Kimdir?




    Ahmed b. Hanbel (164/780-241/855):
    Ebû-Abdullah Ahmed b.
    Muhammed b. Hanbel, soyu Merv şehrinden, babası Serahs vâlîsi idi, kendisi Bağdat'ta dünyaya geldi, küçük yaşından itibaren ilme yöneldi, ilim uğrunda uzun yolculuklara ve gurbet hayatına katlandı; Kûfe, Basra, Mekke, Medîne, Yemen, Şâm, Mağrib, Cezair, Irak, İran, Horasan gibi bölgelere gitti, buralarda yaşayan âlimlerden ders, muhaddislerden hadis öğrendi. Yemen'de meşhur tefsir ve hadîs âlimi Abdurrazzak b. Hemmâm'dan hadîs dersi aldı, Hicaz'da Süfyan b. Uyeyne'den, Bağdat'ta Şâfi'î'den Ebû-Yûsüf'ten fıkıh dersleri aldı ve bu konuda en çok Süfyan'ın etkisinde kaldı. Hadîste ve fıkıhta İmam olan Ahmed b. Hanbel hakkında söylenmiş takdir sözlerinin en önemlisi Şâfi'î'ye aittir: "Bağdat'tan ayrıldığımda arkamda Ahmed b. Hanbel'den daha fakih, daha dindar, daha zâhid ve âlim bir kimseyi bırakmadım."
    Bilindiği üzere Abbâsî Halîfelerden Me'mûn, "Kur'ân-ı Kerîm'in mahlûk (yaratılmış) olduğu" nazariyesini ortaya atmış, zamanın ulemasını zaman zaman sarayına celbederek konuyu tartışmış ve kendi görüşünü kabul etmeyenlere işkence ettirmiş, bazılarını da öldürtmüştür. Arkasından gelen Mu'tasım ve Vâsıkbillâh da aynı yolda yürümüş, zulmü devam ettirmişlerdir. Tartışma mevzûunun bir bahâne olduğu, bu yoldan kendilerine bağlı olanlarla olmayanları ayırdıkları ve bilhassa ulemâdan direnenleri cezalandırdıkları anlaşılmaktadır. Ahmed b. Hanbel de Mu'tasım zamanında yirmi sekiz yıl hapsedilmiş, dövülmüş ve işkence görmüştür. Bu büyük imtihanı sabır ve metanetle karşılayan İmam, ilmî ve dînî kanâatinden taviz vermemiş, "Kur'ân Allah'ın kelâmıdır" demekte ısrar etmiştir. Bu sebepledir ki İbnu'l-Medînî onu şöyle değerlendirmiştir: "Allah, İslâm'ı iki kulu ile takviye etti; irtidad hareketinde Hz. Ebû-Bekir'in sebatı, imtihan (kanâat yüzünden işkence) zamanında Ahmed b. Hanbel'in metâneti." Mu'tasım'ın oğlu Mütevekkil halîfe olunca bu bid'atı ve zulmü kaldırmış, ehl-i
    sünneti korumuş, bu arada Ahmed b. Hanbel'e bağlılık ve saygı göstermiş, yıllarca ona danışmadan önemli tayinleri yapmamıştır. Halîfe'nin, bütün dünya nimetlerini önüne serdiği bu dönemde de Ahmed b. Hanbel ikbal ile iktidar imtihanını kazanmış ve zâhidâne hayatından ayrılmamıştır.
    Ahmed b. Hanbel'in en önemli eseri Müsned olup otuz bin civarında hadîs ihtiva etmektedir. Fıkha dair eserleri, talebelerinin süallerine verdiği cevaplardan oluşmaktadır ve onlar tarafından derlenmiştir.

    Hacevî, age., C. II, s. 18-26; Prof. Sezgin, age., s. 215; Zirikli, A'lâm, C. I, s. 192.



  3. 23.Nisan.2013, 15:51
    2
    Editör



    Ahmed b. Hanbel (164/780-241/855):
    Ebû-Abdullah Ahmed b.
    Muhammed b. Hanbel, soyu Merv şehrinden, babası Serahs vâlîsi idi, kendisi Bağdat'ta dünyaya geldi, küçük yaşından itibaren ilme yöneldi, ilim uğrunda uzun yolculuklara ve gurbet hayatına katlandı; Kûfe, Basra, Mekke, Medîne, Yemen, Şâm, Mağrib, Cezair, Irak, İran, Horasan gibi bölgelere gitti, buralarda yaşayan âlimlerden ders, muhaddislerden hadis öğrendi. Yemen'de meşhur tefsir ve hadîs âlimi Abdurrazzak b. Hemmâm'dan hadîs dersi aldı, Hicaz'da Süfyan b. Uyeyne'den, Bağdat'ta Şâfi'î'den Ebû-Yûsüf'ten fıkıh dersleri aldı ve bu konuda en çok Süfyan'ın etkisinde kaldı. Hadîste ve fıkıhta İmam olan Ahmed b. Hanbel hakkında söylenmiş takdir sözlerinin en önemlisi Şâfi'î'ye aittir: "Bağdat'tan ayrıldığımda arkamda Ahmed b. Hanbel'den daha fakih, daha dindar, daha zâhid ve âlim bir kimseyi bırakmadım."
    Bilindiği üzere Abbâsî Halîfelerden Me'mûn, "Kur'ân-ı Kerîm'in mahlûk (yaratılmış) olduğu" nazariyesini ortaya atmış, zamanın ulemasını zaman zaman sarayına celbederek konuyu tartışmış ve kendi görüşünü kabul etmeyenlere işkence ettirmiş, bazılarını da öldürtmüştür. Arkasından gelen Mu'tasım ve Vâsıkbillâh da aynı yolda yürümüş, zulmü devam ettirmişlerdir. Tartışma mevzûunun bir bahâne olduğu, bu yoldan kendilerine bağlı olanlarla olmayanları ayırdıkları ve bilhassa ulemâdan direnenleri cezalandırdıkları anlaşılmaktadır. Ahmed b. Hanbel de Mu'tasım zamanında yirmi sekiz yıl hapsedilmiş, dövülmüş ve işkence görmüştür. Bu büyük imtihanı sabır ve metanetle karşılayan İmam, ilmî ve dînî kanâatinden taviz vermemiş, "Kur'ân Allah'ın kelâmıdır" demekte ısrar etmiştir. Bu sebepledir ki İbnu'l-Medînî onu şöyle değerlendirmiştir: "Allah, İslâm'ı iki kulu ile takviye etti; irtidad hareketinde Hz. Ebû-Bekir'in sebatı, imtihan (kanâat yüzünden işkence) zamanında Ahmed b. Hanbel'in metâneti." Mu'tasım'ın oğlu Mütevekkil halîfe olunca bu bid'atı ve zulmü kaldırmış, ehl-i
    sünneti korumuş, bu arada Ahmed b. Hanbel'e bağlılık ve saygı göstermiş, yıllarca ona danışmadan önemli tayinleri yapmamıştır. Halîfe'nin, bütün dünya nimetlerini önüne serdiği bu dönemde de Ahmed b. Hanbel ikbal ile iktidar imtihanını kazanmış ve zâhidâne hayatından ayrılmamıştır.
    Ahmed b. Hanbel'in en önemli eseri Müsned olup otuz bin civarında hadîs ihtiva etmektedir. Fıkha dair eserleri, talebelerinin süallerine verdiği cevaplardan oluşmaktadır ve onlar tarafından derlenmiştir.

    Hacevî, age., C. II, s. 18-26; Prof. Sezgin, age., s. 215; Zirikli, A'lâm, C. I, s. 192.






+ Yorum Gönder