Konusunu Oylayın.: Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 9 kişi
Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?
  1. 07.Temmuz.2008, 02:51
    1
    ßaran
    T.T.O.R.H.S.S.

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Mart.2008
    Üye No: 11279
    Mesaj Sayısı: 3,449
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 42

    Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?






    Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir? Mumsema Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?

    Küllî irade , sonsuz işleri birlikte dileyebilen ilâhî iradedir. Cüz’i irade ise bir anda ancak bir şey dileyebilen, iki şeye birlikte taallûk edemeyen insan iradesidir.

    İnsan bedeninde yüz trilyon kadar hücre olduğu söyleniyor. Her hücrenin de nice fonksiyonları var. İnsan, bir anda iki şey irade edemezken, bedenindeki bu sayısız faaliyetleri nasıl izah edecektir? Demek ki, insan kendine malik değil. O bir kuldur. Bedeni, küllî bir irade ile tanzim ve idare ediliyor.

    Gafletten kurtulup gerçeği bulan bahtiyar kullar ise şöyle düşünürler: “Madem ki, hiçbir organım, hiçbir hücrem başıboş değil, öyle ise ben de başıboş olamam! İç âlemimde cereyan eden bütün işler hikmetli ve faydalı. O halde ben, irademi doğru kullanarak ne dünyama ne de âhiretime fayda sağlamayan boş işlerin peşinde koşmamalıyım. Bedenimdeki her hücre, semadaki her yıldız ve kâinattaki her sistem küllî bir irade ile hareket ettiklerine göre, ben de cüz’i irademi o küllî iradeye uygun olarak kullanmalıyım. Kulluk görevimi aksatmamalı, ibadetimi eksiksiz yerine getirmeliyim. ”

    Sonra, düşüncesini genelleştirir: Ben kendi iç âlemime karışamadığım gibi, ağaç da kendi içinde işleyen fabrikanın gerçek sahibi değil. Ve o tezgahın muntazam çalışması onun kendi hüneri değil. Şu ağacı elma, bunu da armut verecek şekilde programlayan bir hikmet, bir kudret, bir ilim var. Ve yine, ben kan nehrimde akan alyuvarlardan ve akyuvarlardan habersiz olduğum gibi, deniz de içindeki balıklardan habersiz. Sema da yıldızlarını tanımıyor. Saçımı kendim yapmadığım gibi, ağaçlar da yapraklarını kendileri takmıyorlar. Ormanlar, dağın hüneri değil. Güneş de gezegenlerine sahip çıkamaz.

    İşte kâinatta meydana gelen bu sonsuz işler, birlikte nazara alındığında, küllî ve mutlak bir iradeyi açıkça gösterirler.

    Şöyle bir düşünelim: Bu âlemde birbirinden farklı ne kadar çok fiil birlikte icra ediliyor! Her an, mikroplar âleminden, bakterilerden, al ve akyuvarlardan, böceklerden, kuşlara, insanlara varıncaya kadar nice canlılar ölümü birlikte tadıyorlar. Onların yerleri ise, boş kalmıyor. Bir o kadar, hatta daha fazla varlık dünya ile tanışıyor.

    Yine sayısını bilemeyeceğimiz kadar çok canlı hastalanırken, aynı anda bir o kadarı da şifâ buluyor. Niceleri izzete doğru tırmanırken, niceleri de zillete düşüyolar.

    Kimileri henüz yemeklerini yerken, başkaları açlığa yaklaşıyorlar. Her biri bir ilâhî ismin tecellisini gösteren böyle sonsuz ve birbirinden farklı, hatta çoğu zaman birbirine zıt fiilleri birlikte icra etmek, ancak küllî bir iradenin işidir

    İşte insan o cüz’i iradesini ölçü tutarak ve onun aczine, noksanlığına bakarak bu sonsuz icraatları hayret ve hayranlıkla düşünür; imanı kemâle erer.

    Alaaddin Başar (Prof.Dr.)



  2. 07.Temmuz.2008, 02:51
    1
    T.T.O.R.H.S.S.



    Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?

    Küllî irade , sonsuz işleri birlikte dileyebilen ilâhî iradedir. Cüz’i irade ise bir anda ancak bir şey dileyebilen, iki şeye birlikte taallûk edemeyen insan iradesidir.

    İnsan bedeninde yüz trilyon kadar hücre olduğu söyleniyor. Her hücrenin de nice fonksiyonları var. İnsan, bir anda iki şey irade edemezken, bedenindeki bu sayısız faaliyetleri nasıl izah edecektir? Demek ki, insan kendine malik değil. O bir kuldur. Bedeni, küllî bir irade ile tanzim ve idare ediliyor.

    Gafletten kurtulup gerçeği bulan bahtiyar kullar ise şöyle düşünürler: “Madem ki, hiçbir organım, hiçbir hücrem başıboş değil, öyle ise ben de başıboş olamam! İç âlemimde cereyan eden bütün işler hikmetli ve faydalı. O halde ben, irademi doğru kullanarak ne dünyama ne de âhiretime fayda sağlamayan boş işlerin peşinde koşmamalıyım. Bedenimdeki her hücre, semadaki her yıldız ve kâinattaki her sistem küllî bir irade ile hareket ettiklerine göre, ben de cüz’i irademi o küllî iradeye uygun olarak kullanmalıyım. Kulluk görevimi aksatmamalı, ibadetimi eksiksiz yerine getirmeliyim. ”

    Sonra, düşüncesini genelleştirir: Ben kendi iç âlemime karışamadığım gibi, ağaç da kendi içinde işleyen fabrikanın gerçek sahibi değil. Ve o tezgahın muntazam çalışması onun kendi hüneri değil. Şu ağacı elma, bunu da armut verecek şekilde programlayan bir hikmet, bir kudret, bir ilim var. Ve yine, ben kan nehrimde akan alyuvarlardan ve akyuvarlardan habersiz olduğum gibi, deniz de içindeki balıklardan habersiz. Sema da yıldızlarını tanımıyor. Saçımı kendim yapmadığım gibi, ağaçlar da yapraklarını kendileri takmıyorlar. Ormanlar, dağın hüneri değil. Güneş de gezegenlerine sahip çıkamaz.

    İşte kâinatta meydana gelen bu sonsuz işler, birlikte nazara alındığında, küllî ve mutlak bir iradeyi açıkça gösterirler.

    Şöyle bir düşünelim: Bu âlemde birbirinden farklı ne kadar çok fiil birlikte icra ediliyor! Her an, mikroplar âleminden, bakterilerden, al ve akyuvarlardan, böceklerden, kuşlara, insanlara varıncaya kadar nice canlılar ölümü birlikte tadıyorlar. Onların yerleri ise, boş kalmıyor. Bir o kadar, hatta daha fazla varlık dünya ile tanışıyor.

    Yine sayısını bilemeyeceğimiz kadar çok canlı hastalanırken, aynı anda bir o kadarı da şifâ buluyor. Niceleri izzete doğru tırmanırken, niceleri de zillete düşüyolar.

    Kimileri henüz yemeklerini yerken, başkaları açlığa yaklaşıyorlar. Her biri bir ilâhî ismin tecellisini gösteren böyle sonsuz ve birbirinden farklı, hatta çoğu zaman birbirine zıt fiilleri birlikte icra etmek, ancak küllî bir iradenin işidir

    İşte insan o cüz’i iradesini ölçü tutarak ve onun aczine, noksanlığına bakarak bu sonsuz icraatları hayret ve hayranlıkla düşünür; imanı kemâle erer.

    Alaaddin Başar (Prof.Dr.)


  3. 06.Mayıs.2009, 16:00
    2
    Yetim
    Hadimul Müslimin

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Ocak.2007
    Üye No: 9
    Mesaj Sayısı: 1,984
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 22
    Bulunduğu yer: Hadimul Müslimin

    --->: Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?




    Allah razı olsun güzel açıklamışsın


  4. 06.Mayıs.2009, 16:00
    2
    Hadimul Müslimin



    Allah razı olsun güzel açıklamışsın

  5. 17.Nisan.2010, 18:14
    3
    manevihazan
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Kasım.2009
    Üye No: 63401
    Mesaj Sayısı: 2
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    --->: Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?

    Bir soru soracğim izninizle peki izzet ve zillette rahmanın elindemi yoksa bzim cüzü irademızlemi olmakda


  6. 17.Nisan.2010, 18:14
    3
    Bir soru soracğim izninizle peki izzet ve zillette rahmanın elindemi yoksa bzim cüzü irademızlemi olmakda

  7. 17.Nisan.2010, 18:48
    4
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,398
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 140
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    --->: Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?

    cümle müminlerin imanlarının kemale ermesi duasıyla..
    güzel konu olmuş,istifade ettim,emeğine sağlık
    Allah c.c. razı olsun kardeşim


  8. 17.Nisan.2010, 18:48
    4
    Hüvel Baki..
    cümle müminlerin imanlarının kemale ermesi duasıyla..
    güzel konu olmuş,istifade ettim,emeğine sağlık
    Allah c.c. razı olsun kardeşim

  9. 17.Nisan.2011, 00:18
    5
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,990
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 339
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?

    İRADE

    Kaza ve kadere iman, insanın durumunu tespit ve tayinde büyük önem kazanır. Her şeyden önce insanın iradesinin olup olmadığı söz konusu edilir.

    İrade; istek, arzu, eğilim, kast, sevgi ve benzeri anlamlara gelir. Bir sıfat olarak kabul edilir. Bu sıfatla canlı fiillerini yapar. Her hangi bir işin meydana gelmesinde irade sıfatı ilk ve en önemli rolü oynar. İrade, istek olmayınca iş meydana gelmez.

    İradeyi anlamanın iki yolu vardır:

    Allah'ın ve insanın iradesi,

    İnsanın iradesi.


  10. 17.Nisan.2011, 00:18
    5
    Moderatör
    İRADE

    Kaza ve kadere iman, insanın durumunu tespit ve tayinde büyük önem kazanır. Her şeyden önce insanın iradesinin olup olmadığı söz konusu edilir.

    İrade; istek, arzu, eğilim, kast, sevgi ve benzeri anlamlara gelir. Bir sıfat olarak kabul edilir. Bu sıfatla canlı fiillerini yapar. Her hangi bir işin meydana gelmesinde irade sıfatı ilk ve en önemli rolü oynar. İrade, istek olmayınca iş meydana gelmez.

    İradeyi anlamanın iki yolu vardır:

    Allah'ın ve insanın iradesi,

    İnsanın iradesi.

  11. 20.Haziran.2017, 15:25
    6
    kanber
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Şubat.2017
    Üye No: 111301
    Mesaj Sayısı: 1
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Irade

    cüzzi irade mahlukmudur maturidi hz leri mahluk deyıldir demiş bunu nasıl anlıycaz ALLAH tan başka hersey onun mahluku mülkü ve yarattığıdır bunu temsillere anlıyacağimız sekilde izah edin hocam


  12. 20.Haziran.2017, 15:25
    6
    kanber - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    cüzzi irade mahlukmudur maturidi hz leri mahluk deyıldir demiş bunu nasıl anlıycaz ALLAH tan başka hersey onun mahluku mülkü ve yarattığıdır bunu temsillere anlıyacağimız sekilde izah edin hocam

  13. 22.Haziran.2017, 23:31
    7
    mumsema
    Administrator

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ocak.2007
    Üye No: 1
    Mesaj Sayısı: 10,124
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Yorum: Küllî irade ve cüz’i irade ne demektir?

    İnsanın iradesinin mahluk olup olmadığı ihtilaflıdır.
    Alıntı
    Bu cüz-i irâdenin, mahluk olup olmama mevzuu ihtilaflıdır.Eşâri'ye göre; İrâde-i cüziye mahluktur ve mevcuttur. Ancak bundaki tasarruf mahluk değildir ve kulun tensibine bağlıdır.
    Maturudi’ye göre de; Cüz-i irâdenin tamamı mahluk değildir ve bu irâdede ki tasarruf tamamen kula âittir.



  14. 22.Haziran.2017, 23:31
    7
    Administrator
    İnsanın iradesinin mahluk olup olmadığı ihtilaflıdır.
    Alıntı
    Bu cüz-i irâdenin, mahluk olup olmama mevzuu ihtilaflıdır.Eşâri'ye göre; İrâde-i cüziye mahluktur ve mevcuttur. Ancak bundaki tasarruf mahluk değildir ve kulun tensibine bağlıdır.
    Maturudi’ye göre de; Cüz-i irâdenin tamamı mahluk değildir ve bu irâdede ki tasarruf tamamen kula âittir.





+ Yorum Gönder