Konusunu Oylayın.: Zekat-zekatın Verileceği-verilmeyeceği Yerler

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Zekat-zekatın Verileceği-verilmeyeceği Yerler
  1. 14.Mart.2007, 21:54
    1
    İnşirah
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Mart.2007
    Üye No: 86
    Mesaj Sayısı: 3,319
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 40

    Zekat-zekatın Verileceği-verilmeyeceği Yerler






    Zekat-zekatın Verileceği-verilmeyeceği Yerler Mumsema ZEKAT
    İslam’ın beş şartından birisi olan zekat hicreti Nebebiye’nin ikinci senesinde oruçtan daha önce Ümmet-i Muhammed (a.s.m.)’e farz kılınmıştır. Belirli para veyahut malların üzerinden bir sene geçtikten sonra zekatının verilmesi gerekir. Bu farz ayet ile sabit olduğundan inkarı küfür, yerine getirilmemesi veya yanlış uygulanması ise büyük günahtır.

    بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
    إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

    “Ancak zekat fukaraya, miskinlere, zekat tahsildarlarına, müellefe-i kuluba, azad olunması için köleye, borçlulara, mücahid olan askerlere ve yolculara verilmeswi Allah-u Teala tarafından emrolunmuş farizadır. Zira Allah-u Teala zekatın masrafını bilir ve ilminin muktezasıyla hükmeder. (Hulasatul Beyan Tefsiri. Tevbe Suresi 60)

    Ayet-i kerimeden anlaşılacağı üzere zekatın farz oluşu, nerelere verilip nerelere verilemeyeceği, Allah-u Teala tarafından belirlenmiş olup bu konu üzerinde başkasının söz hakkı yoktur.

    ZEKATIN VERİLECEĞİ YERLER
    1- Fakirler: Malları ve kazançları olmadığından ihtiyaçları şiddetli olan kimselerdir.
    2- Miskinler: Bir miktar kazançları vesanatları olduğu halde maişetlerine yetmediği cihetle muhtaç olan kimselerdir.
    3- Zekat Tahsildarları: Zekatı toplamaya emek harcadıkları cihetle zekattan hisse almaları meşru olan kimselerdir. Ancak; Kur’an a dayalı devlet olmayıp zekat için memur tayin edilmediğinden zekatta masraf alacak zekat tahsildarı yoktur. Zira bu kişiler ancak Kur’ana dayalı devlet tarafından vazifelendirilebilirler. (H. Beyan Tefs. c.5 s. 2045)
    4- Müellefe-i Kulub: Dört sınıftır. İslamiyeti takarrur etmemiş Müslüman, bazı Müslüman reisleri, Müslüman olması umulan kafir, şerrinden korkulan kafirdir. Ancak bu sınıf İslam’ın şevket bulmasi ile zekat almaktan menedilmişlerdir. (H. Beyan Tefs. c.5 s. 2045)
    5- Köle: Kölesini azad etmesi için kölenin sahibine verilen zekattır.
    6- Borçlu: Malları borçlarına ve masraflarına kafi gelmeyen kişilerdir. Ancak borçlarının meşru olması mecburidir. Zira kumar gibi haram bir şey yoluyla borçlanmış kişileri borçlarından kurtarmak için onlara zekat verilemez.
    7- Allah Yolunda Olanlar: Bunlar Allah yolunda cihada katılmak istediği halde nafaka ve silahtan mahrum olan kimselerdir. Hanefi mezhebine göre Talebe-i Ulum’a yani “Tefsir, Kelam, Hadis, Fıkıh” gibi Kurani ilimler ile iştigal edip zamanını sadece bunlara hasreden kişilere zekat verilebilir.
    8- Yolcular: Her ne kadar zengin olsalar da, mallarına ulaşamayacak uzaklıkta olup, ihtiyaç sahibi olanlardır. Bunlara memleketlerine ulaşmaya yetecek kadar harçlık vermek zekat masrafındandır.


    ZEKATIN VERİLEMEYECEĞİ YERLER
    1- Yukarıda belirtildiği gibi müellefe-i kulub ve zekat tahsildarlarına zekat verilmez. Zira Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer müellefe-i kuluba zekat vermemişlerdir. Zekat isteyen Uyeyne bin Hısn ve Akra bin Habis’e zekat vermemişlerdir. Zekat isteyen bu insanlara Hz. Ömer, “Resulullah s.a.v. kalplerinizi ısındırmak için size hisse veriyordu. Artık Allah dinini güçlendirmiştir. Müslüman kalmaya devam ederseniz ne ala, aksi taktirde bizimle sizin aranızda kılıç vardır.” buyurmuştur.
    2- Ana, baba, büyükanne ve büyükbaba.
    3- Oğul, kızi, torun, ve onların çocukları
    4- Müslüman olmayanlara
    5- Karı-koca birbirlerine

    Not: Zekatın şahsa verilmesi gerekmektedir. Cami, çeşme, okul, tekke, medrese, kuran kursu gibi yapı yada vakıflara zekat verilemez. Bu yerlere zekat verildiği taktirde, veren kişi hem farz terk etmiş olur hemde hakkı olana vermediği için kul hukukuna girmiş olur. Çünkü zekat borcu şahsın omzundan kalkmamış olur.
    Ne yazık ki günümüzde zekatın geçmeyeceği yerlere örneğin okullara, yayın organlarına (radyo, gazete, t.v.), yurtlara, vakıflara zekat verilmektedir. Her ne kadar İslami hizmetlere sarfedilmiş gibi görünse de, zekatı bu gibi yerlere vermek, ulemanın görüşüne göre vebal-i azimdir. Birinci sırada zekatı alabilecek olanlar fakirler ve Allah yolunda cihad edenlerdir. Uygun olan, zekatı en fazla ihtiyacı olana vermektir.

    -HÜKÜM ANCAK ALLAH’A AİTTİR-

    -ALLAH HÜKMEDENLERİN EN HAYIRLISI DEĞİL MİDİR?-
    TİN SURESİ -9


  2. 14.Mart.2007, 21:54
    1
    Devamlı Üye



    ZEKAT
    İslam’ın beş şartından birisi olan zekat hicreti Nebebiye’nin ikinci senesinde oruçtan daha önce Ümmet-i Muhammed (a.s.m.)’e farz kılınmıştır. Belirli para veyahut malların üzerinden bir sene geçtikten sonra zekatının verilmesi gerekir. Bu farz ayet ile sabit olduğundan inkarı küfür, yerine getirilmemesi veya yanlış uygulanması ise büyük günahtır.

    بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
    إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

    “Ancak zekat fukaraya, miskinlere, zekat tahsildarlarına, müellefe-i kuluba, azad olunması için köleye, borçlulara, mücahid olan askerlere ve yolculara verilmeswi Allah-u Teala tarafından emrolunmuş farizadır. Zira Allah-u Teala zekatın masrafını bilir ve ilminin muktezasıyla hükmeder. (Hulasatul Beyan Tefsiri. Tevbe Suresi 60)

    Ayet-i kerimeden anlaşılacağı üzere zekatın farz oluşu, nerelere verilip nerelere verilemeyeceği, Allah-u Teala tarafından belirlenmiş olup bu konu üzerinde başkasının söz hakkı yoktur.

    ZEKATIN VERİLECEĞİ YERLER
    1- Fakirler: Malları ve kazançları olmadığından ihtiyaçları şiddetli olan kimselerdir.
    2- Miskinler: Bir miktar kazançları vesanatları olduğu halde maişetlerine yetmediği cihetle muhtaç olan kimselerdir.
    3- Zekat Tahsildarları: Zekatı toplamaya emek harcadıkları cihetle zekattan hisse almaları meşru olan kimselerdir. Ancak; Kur’an a dayalı devlet olmayıp zekat için memur tayin edilmediğinden zekatta masraf alacak zekat tahsildarı yoktur. Zira bu kişiler ancak Kur’ana dayalı devlet tarafından vazifelendirilebilirler. (H. Beyan Tefs. c.5 s. 2045)
    4- Müellefe-i Kulub: Dört sınıftır. İslamiyeti takarrur etmemiş Müslüman, bazı Müslüman reisleri, Müslüman olması umulan kafir, şerrinden korkulan kafirdir. Ancak bu sınıf İslam’ın şevket bulmasi ile zekat almaktan menedilmişlerdir. (H. Beyan Tefs. c.5 s. 2045)
    5- Köle: Kölesini azad etmesi için kölenin sahibine verilen zekattır.
    6- Borçlu: Malları borçlarına ve masraflarına kafi gelmeyen kişilerdir. Ancak borçlarının meşru olması mecburidir. Zira kumar gibi haram bir şey yoluyla borçlanmış kişileri borçlarından kurtarmak için onlara zekat verilemez.
    7- Allah Yolunda Olanlar: Bunlar Allah yolunda cihada katılmak istediği halde nafaka ve silahtan mahrum olan kimselerdir. Hanefi mezhebine göre Talebe-i Ulum’a yani “Tefsir, Kelam, Hadis, Fıkıh” gibi Kurani ilimler ile iştigal edip zamanını sadece bunlara hasreden kişilere zekat verilebilir.
    8- Yolcular: Her ne kadar zengin olsalar da, mallarına ulaşamayacak uzaklıkta olup, ihtiyaç sahibi olanlardır. Bunlara memleketlerine ulaşmaya yetecek kadar harçlık vermek zekat masrafındandır.


    ZEKATIN VERİLEMEYECEĞİ YERLER
    1- Yukarıda belirtildiği gibi müellefe-i kulub ve zekat tahsildarlarına zekat verilmez. Zira Hz. Ebubekir ve Hz. Ömer müellefe-i kuluba zekat vermemişlerdir. Zekat isteyen Uyeyne bin Hısn ve Akra bin Habis’e zekat vermemişlerdir. Zekat isteyen bu insanlara Hz. Ömer, “Resulullah s.a.v. kalplerinizi ısındırmak için size hisse veriyordu. Artık Allah dinini güçlendirmiştir. Müslüman kalmaya devam ederseniz ne ala, aksi taktirde bizimle sizin aranızda kılıç vardır.” buyurmuştur.
    2- Ana, baba, büyükanne ve büyükbaba.
    3- Oğul, kızi, torun, ve onların çocukları
    4- Müslüman olmayanlara
    5- Karı-koca birbirlerine

    Not: Zekatın şahsa verilmesi gerekmektedir. Cami, çeşme, okul, tekke, medrese, kuran kursu gibi yapı yada vakıflara zekat verilemez. Bu yerlere zekat verildiği taktirde, veren kişi hem farz terk etmiş olur hemde hakkı olana vermediği için kul hukukuna girmiş olur. Çünkü zekat borcu şahsın omzundan kalkmamış olur.
    Ne yazık ki günümüzde zekatın geçmeyeceği yerlere örneğin okullara, yayın organlarına (radyo, gazete, t.v.), yurtlara, vakıflara zekat verilmektedir. Her ne kadar İslami hizmetlere sarfedilmiş gibi görünse de, zekatı bu gibi yerlere vermek, ulemanın görüşüne göre vebal-i azimdir. Birinci sırada zekatı alabilecek olanlar fakirler ve Allah yolunda cihad edenlerdir. Uygun olan, zekatı en fazla ihtiyacı olana vermektir.

    -HÜKÜM ANCAK ALLAH’A AİTTİR-

    -ALLAH HÜKMEDENLERİN EN HAYIRLISI DEĞİL MİDİR?-
    TİN SURESİ -9


    Benzer Konular

    - Zekat ve Fitrenin Verileceği ve Verilmeyeceği Yerler

    - Zekatın ; Verme şekli, mükellefiyet şartları, verilme zamanı ve verileceği yerler hak

    - Zekatın Verileceği Yerler ile ilgili ayetler

    - Zekâtın Sosyal Hayattaki önemi Ve Verileceği Yerler

    - Zekatın Verileceği Yerler

  3. 14.Mart.2007, 23:32
    2
    mumsema
    Administrator

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ocak.2007
    Üye No: 1
    Mesaj Sayısı: 10,079
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: Türkiye

    --->: ZEKAT




    kevser Nickli Üyeden Alıntı
    ZEKAT


    -HÜKÜM ANCAK ALLAH’A AİTTİR-

    -ALLAH HÜKMEDENLERİN EN HAYIRLISI DEĞİL MİDİR?-
    TİN SURESİ -9

    Ewet Yarab, sen Hakimler hakimisin/Hakimlerin en hayırlısısın.
    Amenna ve Saddekna


  4. 14.Mart.2007, 23:32
    2
    Administrator



    kevser Nickli Üyeden Alıntı
    ZEKAT


    -HÜKÜM ANCAK ALLAH’A AİTTİR-

    -ALLAH HÜKMEDENLERİN EN HAYIRLISI DEĞİL MİDİR?-
    TİN SURESİ -9

    Ewet Yarab, sen Hakimler hakimisin/Hakimlerin en hayırlısısın.
    Amenna ve Saddekna





+ Yorum Gönder