Konusunu Oylayın.: Kabir adabı (mezarları ziyaret)

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Kabir adabı (mezarları ziyaret)
  1. 18.Eylül.2007, 14:48
    1
    yolcu_
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Temmuz.2007
    Üye No: 1495
    Mesaj Sayısı: 139
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3
    Yaş: 28

    Kabir adabı (mezarları ziyaret)






    Kabir adabı (mezarları ziyaret) Mumsema 1- Abdestli olmak,

    2- Muvakkaten de olsa dünya meşgalesini içinden atıp âhireti düşünmek ve dünyanın fani olduğunu, kısa bir zaman sonra şu kara toprağın altına gireceğini tasavvur etmek,

    3- Kabir sahibi hayatta olsaydı ona ne kadar yaklaşması uygun ise o kadar kabrine yaklaşmak,

    4- Yanına vardığında Peygamber (sav)'in talim buyurduğu gibi ziyaretçi selâm verip, şöyle diyecektir: "Bu yurtta bulunan mü'mîn ve müslümanlara selâm olsun. İnşaallah biz de size yetişiriz. Bizler ve sizler için Allah'tan afiyet dilerim"

    5-Kabrin yanında Kur'ân-ı Kerîm tilavet edip duada bulunmak.

    Kabir ziyaretinin mekruhları şunlardır:

    1- Yukarda zikredilen sünnetleri terk etmek,

    2- Yüksek sesle ağlayıp gürültü yapmak,

    3- Peygamber (sav)'in kabri şerifi de olsa onun taş ve demirlerini öpmek, onlara yapışıp asılmak ve elleri oraya koymaktır. Bunları yapmak çirkin bir bidattir.

    4- Erkek ve kadın cemaatı, karışık olarak ziyaret etmek,

    5- Kabrin yanında mum yakmak, çaput bağlamak, bütün bunların İslâm'da yeri yoktur



  2. 18.Eylül.2007, 14:48
    1
    yolcu_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye



    1- Abdestli olmak,

    2- Muvakkaten de olsa dünya meşgalesini içinden atıp âhireti düşünmek ve dünyanın fani olduğunu, kısa bir zaman sonra şu kara toprağın altına gireceğini tasavvur etmek,

    3- Kabir sahibi hayatta olsaydı ona ne kadar yaklaşması uygun ise o kadar kabrine yaklaşmak,

    4- Yanına vardığında Peygamber (sav)'in talim buyurduğu gibi ziyaretçi selâm verip, şöyle diyecektir: "Bu yurtta bulunan mü'mîn ve müslümanlara selâm olsun. İnşaallah biz de size yetişiriz. Bizler ve sizler için Allah'tan afiyet dilerim"

    5-Kabrin yanında Kur'ân-ı Kerîm tilavet edip duada bulunmak.

    Kabir ziyaretinin mekruhları şunlardır:

    1- Yukarda zikredilen sünnetleri terk etmek,

    2- Yüksek sesle ağlayıp gürültü yapmak,

    3- Peygamber (sav)'in kabri şerifi de olsa onun taş ve demirlerini öpmek, onlara yapışıp asılmak ve elleri oraya koymaktır. Bunları yapmak çirkin bir bidattir.

    4- Erkek ve kadın cemaatı, karışık olarak ziyaret etmek,

    5- Kabrin yanında mum yakmak, çaput bağlamak, bütün bunların İslâm'da yeri yoktur


  3. 18.Eylül.2007, 15:18
    2
    rana
    Aciz Kul

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Temmuz.2007
    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 5,589
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 69
    Bulunduğu yer: Almanya

    --->: kabir adabı




    KABİR ZİYARETİNİN FAYDALARI

    a) Insana ölümü ve ahireti hatırlatır ve ahireti için ibret almayı sağlar (Müslim, Cenâiz, 108; Tirmizî, Cenâiz, 59; Ibn Mâce, Cenâiz, 47-48; Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 145).

    b) Insanı zühd ve takvaya yöneltir. Aşırı dünya hırsını ve haram işlemeyi engeller. Kişiyi iyilik yapmaya yöneltir (Ibn Mâce, Cenâiz, 47).

    c) Salih kişilerin kabirlerini, özellikle Hz. Peygamber'in kabrini ziyaret, ruhlara ferahlık sağlar ve yüce duyguların oluşmasına yardım eder. Hz. Peygamber'in ve Allah'ın veli kullarının kabirlerini ziyaret için yolculuğa çıkmak menduptur. Bir hadis-i şerifte; "Kim, beni öldükten sonra ziyaret ederse, sanki hayatımda iken ziyaret etmiş gibi olur" buyurulmuştur. (Mansur Ali Nasif, et- Tâc, el-Câmiu'l-Usûl, II, 190).

    d) Ziyaret; insanın geçmişi, dinî kültürü ve tarihi ile bağlarının güçlenmesine yardımcı olur.

    Ziyaretin Ölüye Faydası

    a) Özellikle anne, baba diğer akraba ve dostların kabirleri, ruhları için Allah'a dua ve istiğfar etmek amacıyla ziyaret edilir. Ölüler adına yapılan hayır ve hasenâtın sevabının onlara ulaşacağı sahih hadis ve icmâ delili ile sabittir. Ölüler ziyaret edilirken, onların ruhları için Allah'a dua edilir, Kur'an okunur, yapılan iyiliklerin sevabı bağışlanır. Kabre ağaç dikmek sevabtır. Dikilen ağaç ve bitkinin ölünün ruhundan azabın hafifletilmesine sebep olacağına dair hadisler vardır. Hristiyanların yaptığı gibi kabre çelenk götürmek mekruhtur.

    Dua ve istiğfarın ölülerin ruhları için faydalı olacağına şu ayet-i kerime de delâlet eder: "Ey Rabbimiz, bizi ve iman ile bizden önce geçmiş olanları yarlığa. Iman etmiş olanlar için kalbimizde bir kin bırakma" (el-Haşr, 59/10). Bu konuda varid olan pek çok hadis vardır (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 509; VI, 252; Ibn Mâce, Edeb,

    b) Ölünün dirileri işitmesi. Kabir ziyareti sırasında konuşulanları kabirdeki kişinin duyduğu ve verilen selâmı aldığı hadislerle sabittir.

    Abdullah b. Ömer (r.a)'den nakledildiğine göre Hz. Peygamber Bedir gazvesinden sonra yerde yatan Kureyş büyüklerinin cesetlerine karşı: "Rabbinizin va'dettiği azabın doğru olduğunu anladınız mı?" diye seslenmişti. Hz. Ömer'in: "Ey Allah'ın Resulu! Bu duygusuz cesetlere mi hitap ediyorsunuz?" demesi üzerine, Resulullah (s.a.s) şöyle buyurmuştur: "Siz bunlardan daha fazla işitici değilsiniz. Fakat bunlar cevap veremezler" buyurmuştur (Ahmed b. Hanbel, II, 121).


  4. 18.Eylül.2007, 15:18
    2
    Aciz Kul



    KABİR ZİYARETİNİN FAYDALARI

    a) Insana ölümü ve ahireti hatırlatır ve ahireti için ibret almayı sağlar (Müslim, Cenâiz, 108; Tirmizî, Cenâiz, 59; Ibn Mâce, Cenâiz, 47-48; Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 145).

    b) Insanı zühd ve takvaya yöneltir. Aşırı dünya hırsını ve haram işlemeyi engeller. Kişiyi iyilik yapmaya yöneltir (Ibn Mâce, Cenâiz, 47).

    c) Salih kişilerin kabirlerini, özellikle Hz. Peygamber'in kabrini ziyaret, ruhlara ferahlık sağlar ve yüce duyguların oluşmasına yardım eder. Hz. Peygamber'in ve Allah'ın veli kullarının kabirlerini ziyaret için yolculuğa çıkmak menduptur. Bir hadis-i şerifte; "Kim, beni öldükten sonra ziyaret ederse, sanki hayatımda iken ziyaret etmiş gibi olur" buyurulmuştur. (Mansur Ali Nasif, et- Tâc, el-Câmiu'l-Usûl, II, 190).

    d) Ziyaret; insanın geçmişi, dinî kültürü ve tarihi ile bağlarının güçlenmesine yardımcı olur.

    Ziyaretin Ölüye Faydası

    a) Özellikle anne, baba diğer akraba ve dostların kabirleri, ruhları için Allah'a dua ve istiğfar etmek amacıyla ziyaret edilir. Ölüler adına yapılan hayır ve hasenâtın sevabının onlara ulaşacağı sahih hadis ve icmâ delili ile sabittir. Ölüler ziyaret edilirken, onların ruhları için Allah'a dua edilir, Kur'an okunur, yapılan iyiliklerin sevabı bağışlanır. Kabre ağaç dikmek sevabtır. Dikilen ağaç ve bitkinin ölünün ruhundan azabın hafifletilmesine sebep olacağına dair hadisler vardır. Hristiyanların yaptığı gibi kabre çelenk götürmek mekruhtur.

    Dua ve istiğfarın ölülerin ruhları için faydalı olacağına şu ayet-i kerime de delâlet eder: "Ey Rabbimiz, bizi ve iman ile bizden önce geçmiş olanları yarlığa. Iman etmiş olanlar için kalbimizde bir kin bırakma" (el-Haşr, 59/10). Bu konuda varid olan pek çok hadis vardır (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 509; VI, 252; Ibn Mâce, Edeb,

    b) Ölünün dirileri işitmesi. Kabir ziyareti sırasında konuşulanları kabirdeki kişinin duyduğu ve verilen selâmı aldığı hadislerle sabittir.

    Abdullah b. Ömer (r.a)'den nakledildiğine göre Hz. Peygamber Bedir gazvesinden sonra yerde yatan Kureyş büyüklerinin cesetlerine karşı: "Rabbinizin va'dettiği azabın doğru olduğunu anladınız mı?" diye seslenmişti. Hz. Ömer'in: "Ey Allah'ın Resulu! Bu duygusuz cesetlere mi hitap ediyorsunuz?" demesi üzerine, Resulullah (s.a.s) şöyle buyurmuştur: "Siz bunlardan daha fazla işitici değilsiniz. Fakat bunlar cevap veremezler" buyurmuştur (Ahmed b. Hanbel, II, 121).

  5. 18.Eylül.2007, 15:25
    3
    ihramlı
    Kıdemli Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 29.Mayıs.2007
    Üye No: 842
    Mesaj Sayısı: 651
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Yaş: 63
    Bulunduğu yer: YOK

    --->: kabir adabı

    Abdullah b. Ömer (r.a)'den nakledildiğine göre Hz. Peygamber Bedir gazvesinden sonra yerde yatan Kureyş büyüklerinin cesetlerine karşı: "Rabbinizin va'dettiği azabın doğru olduğunu anladınız mı?" diye seslenmişti. Hz. Ömer'in: "Ey Allah'ın Resulu! Bu duygusuz cesetlere mi hitap ediyorsunuz?" demesi üzerine, Resulullah (s.a.s) şöyle buyurmuştur: "Siz bunlardan daha fazla işitici değilsiniz. Fakat bunlar cevap veremezler" buyurmuştur (Ahmed b. Hanbel, II, 121).

    allah razı olsun emeğ,ine bereket


  6. 18.Eylül.2007, 15:25
    3
    Kıdemli Üye
    Abdullah b. Ömer (r.a)'den nakledildiğine göre Hz. Peygamber Bedir gazvesinden sonra yerde yatan Kureyş büyüklerinin cesetlerine karşı: "Rabbinizin va'dettiği azabın doğru olduğunu anladınız mı?" diye seslenmişti. Hz. Ömer'in: "Ey Allah'ın Resulu! Bu duygusuz cesetlere mi hitap ediyorsunuz?" demesi üzerine, Resulullah (s.a.s) şöyle buyurmuştur: "Siz bunlardan daha fazla işitici değilsiniz. Fakat bunlar cevap veremezler" buyurmuştur (Ahmed b. Hanbel, II, 121).

    allah razı olsun emeğ,ine bereket

  7. 04.Kasım.2008, 19:50
    4
    İsTiKaMeT
    İsTiKaMeT

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Ağustos.2008
    Üye No: 29694
    Mesaj Sayısı: 288
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3
    Yaş: 25
    Bulunduğu yer: malatya/yeşilevler

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)

    aallah razı olsun kardeşler


  8. 04.Kasım.2008, 19:50
    4
    İsTiKaMeT
    aallah razı olsun kardeşler

  9. 04.Kasım.2008, 20:05
    5
    Grozny
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Kasım.2008
    Üye No: 37514
    Mesaj Sayısı: 10
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)

    Benim bildiğim Peygamberimizin kabir ziyaretini yasakladığıdır.


  10. 04.Kasım.2008, 20:05
    5
    Grozny - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Benim bildiğim Peygamberimizin kabir ziyaretini yasakladığıdır.

  11. 05.Kasım.2008, 02:23
    6
    *Amine*
    Okur, yazar, susar...

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 01.Şubat.2008
    Üye No: 8540
    Mesaj Sayısı: 860
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 13

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)

    Alıntı
    Benim bildiğim Peygamberimizin kabir ziyaretini yasakladığıdır.
    Grozny benim bildiğim deyip insanları yanlış bilgilendirmek doğru değil..dellilendirin o halde


    yolcu ve rana kardeşlerim paylaşımlar için Allah cc razı olsun


  12. 05.Kasım.2008, 02:23
    6
    Okur, yazar, susar...
    Alıntı
    Benim bildiğim Peygamberimizin kabir ziyaretini yasakladığıdır.
    Grozny benim bildiğim deyip insanları yanlış bilgilendirmek doğru değil..dellilendirin o halde


    yolcu ve rana kardeşlerim paylaşımlar için Allah cc razı olsun

  13. 05.Kasım.2008, 02:41
    7
    sabırlı
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 24.Şubat.2008
    Üye No: 10599
    Mesaj Sayısı: 38
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 39

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)

    kabir ziyareti neden yasak olsun kareşim ..ayet hadis varmı..yazan lardan Allah razı olsun....selam ve dua ile..


  14. 05.Kasım.2008, 02:41
    7
    Devamlı Üye
    kabir ziyareti neden yasak olsun kareşim ..ayet hadis varmı..yazan lardan Allah razı olsun....selam ve dua ile..

  15. 05.Kasım.2008, 02:51
    8
    *Amine*
    Okur, yazar, susar...

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 01.Şubat.2008
    Üye No: 8540
    Mesaj Sayısı: 860
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 13

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)

    KABİR ZİYARETİ KONUSU

    Öncelikle Kur`an-ı Kerim`de kabirleri ziyaret etmenin ya da etmemenin gerektiğine dair bir ayet yoktur. Rasülullah (s.a.s.) Efendimiz de Islamın ilk yıllarında kabirleri ziyaret etmeyi yasaklamışlardı. Çünkü insanlar henüz "tevhid" ve "şirk" sınırını net olarak ayırd edemiyorlardı. Kabri ziyaret eden, onun için Allah`tan bağışlanma dileyeceğine (istiğfar edeceğine) onu ilahi bir güç gibi düşünüp ondan birşey isteyebilirdi. Sıkıntısını giderebilip, isteklerini yerine getirebileceğini zannedebilirdi. Soraları mü`minler imanı ve şirki iyi kavrayınca Rasülullah (s.a.s.) Efendimiz şöyle buyurdu:" Size kabir ziyaretini yasaklamıştım. Artık şimdi ziyaret edin. Çünkü bu size ahireti hatırlatır." ( Burhânuddin el-Câberî, Rusûhu`I-ahbâr 142 (Müsnedü`I-Imâm Şâfiî, Müslim ve Tirmizi den. Tirmizî, hasen-sahih olduğunu söyler))

    Bununla aynı zamanda "Kabir, ahireti hatırlamak için ziyaret edilir" denmek isteniyordu:

    Inananlar kabir ziyaretiyle ahireti düşünme.noktasına gelince kabirleri ziyaret etmelerinin yasaklanmasına gerek yoktur. Ya da; kabir ziyareti size önceleri başka şeyler hatırlatırdı ve yasaklandınız. Artık ahireti hatırlatıyor, öyleyse ziyaret edebilirsiniz.

    Rasülullah Efendimiz (s.a.s.) bizzat kendileri annesinin kabrini ziyaret ettiler, ağladılar ve yanında bulunanları da ağlattılar ve buyurdularki, "Rabbim`den ona mağfiret dileme konusunda izin istedim, alamadım, kabrini ziyaret etme konusunda izin istedim, izin edildi. Siz de kabirleri ziyaret edin. Çünkü bu, ölümü hatırlatır."(Ca`berî, agk. (Müslim, Ebû Dâvûd, Nesâi, Ibn Mâce, Ibn Hibbân, Beyhakî K. den))

    "Allah habire kabirleri ziyaret eden kadınlara lanet etsin."( Câberi, age.143 (Tirmizi`den Hasen-sahih)) Ibn Abbas rivayetinde "habire" kaydı yoktur. (Câ`beri, age 144 (Ebû Dâvûd, Ibn. Hibbân Ahmed ve Müstedrek`ten))

    Ibn Ebî Müleyke diyor ki, bir gün Aişe (vâlidemiz) kabristandan geliyordu. "Ey mü`minlerin annesi nereden geliyorsunuz?" diye sordum "Kardeşim Abdurrahmanın kabrini ziyaretten" dedi. "Rasülullah kabir ziyaretini yasaklamamış mıydı?" dedim. "Evet yasaklamıştı ama sonra ziyaret edilmesini emretti," diye cevap verdi". (Ca`beri age 145 (Müstedrek -sahih- ve Ibn Mâce`den))

    Konu hakkında malum ve meşhur olan hadisler bunlardır. Görüldüğü gibi bu hadislerin hepsini birarada değerlendirip, tereddütsüz tek bir mâna çıkarmak zordur.

    Islam âlimlerinin çoğu; kabır ziyareti önce herkese yasaktı, sonra buna müsaade edildi, ama yasak kadınlar için devam etti. "Lanet" haramlığı ifade eder. Binaenaleyh, kabir ziyareti herhalükarda kadınlar için haramdır, görüşündedirler.( bk. Hâfiz Ebûbekr el-Hâzimî, el-I`tibâr 100; Câ`beri, age 144; Ahmed el-Bennâ el- Fethurrahmanî VNI/162-163) Niçin kadınlara haramdır sorusuna da, çünkü onlar ağlar ve bağırır, çağırırlar, sabırsızlık gösterirler, diye cevap vermişlerdir. (Adı.geçen yerler)

    Buna kadınların batıl inançlara kanmaya daha meyyal olmalarını, iman-şirk çizgisine pek dikkat edememelerini, kabir ziyareti sırasında çokça tehlikeli bid`atlara düşmelerini de ekleyebiliriz. Bu âlimler ayrıca derler ki, kabir ziyaretini kadın-erkek herkese serbest bırakmakta, ise kadınlara yasaklamaktadır. Bu hadîslerin hangisinin önce varid olduğu bilinmemektedir. Meselâ, kadınlara yasaklayan önce; diğeri sonra olduğunu bilmiş olsak, sonraki izinin önceki yasağı kaldırdığına hükmeder ve kadınların da ziyarette serbest olduğunu söyleyebilirdik. Ama bunu bilemiyoruz. Öyleyse ihtiyatli olanla amel etmeliyiz. Bu ise ziyaretin kadınlara yasak olmasıdır.

    Bazı âlimlere göre ise; önceden kabir ziyareti yasaktı. Sonra kadın erkek ayırımı yapılmadan (umumen) buna izin verildi. Dolayısıyla kabir ziyareti kadınlar için de serbest (mübah) olmuş olur. Hz. Âişe hadîsi de bunu gösterir. Bu takdirde, kabirleri ziyaret eden kadınlara lânet eden hadis de izin veren hadisten önce varid olmuş olur. Hanefî âlimlerin çoğunun görüşü budur(bk. Ahined el-Bennâ agk.)

    Buna -âcizâne- biz de şunu eklemek istiyoruz: Önceden kabir ziyareti yasaktı sonra buna izin verildi. Yasak da, izin de kadın erkek ayırımı yapmamaktadır, yani umum ifade etmektedir. Bu durumda yasak hadisin hükmü, izin hadisiyle kaldırılmış olur. Kabirleri ziyaret eden kadınlara lânet eden hadisi daha sonra vârid olmuş kabul edersek, nesih tekrarlanmış ve yasağı nesheden izin hadîsi de neshedilmiş olur ki, bu pek güzel değildir. Bunu, izin hadisinden kadınları istisna ya da tahsis saymamız da mümkün değildir. Çünkü birbirinin devamı olarak varid olmamışlardır. Öyleyse izin kadınlar için de geçerli olmalıdır .Zâten Kurtubi gibi bazıları da "lânet hadîsi"ndeki mubâlağa kalıbına (zevvârât) bakarak lânetin sadece çokça ziyâret eden kadınlara has olduğunu, çünkü böylece onların kocalarının hukuklarını çiğnediklerini vb. söylemişler (Ahmed el-Bennâ age. VNI/160-161) ama işaret ettiğimiz Ibn Abbâs rivâyeti mübalağasız olduğundan bu izah çok ikna edici görülmemektedir.

    Ancak şirk ve bid`at davranışların, bağırılıp çağırmaların olduğu yerde ziyaret haram olmuş olur. Ama bu erkekler için de böyledir. Bu takdirde iki görüşü birleştirerek şöyle demek mümkün olabilir:

    Kabir ziyaretine verilen izin, kadın erkek, herkes için geçerlidir. Ancak kadınların kabir ziyaretlerinden doğacak faydalar; doğacak zararlardan genellikle çok fazla olabilmektedir. Öyleyse ihtiyatlı olan davranış kadınların kabir ziyaretine çıkmamalarıdır. Ama bilgili ve tevhid-şirk sınırını ayırdedebilecek şuura sahip, kabir ziyaretiyle fânîlerden meded uman değil, ibret ve öğüt alabilecek akıllı kadınların bu şartlarla kabir ziyaretinde bulunmaları, onlar için faydalı olabilir. Aslında bu şartlar -daha önce değindiğimiz gibi- erkek için de geçerlidir. Öyleyse ziyareti yasak ve mahzurlu kılan şey, kadın olmak değil, bu şartlara riayet edememektir. Ne var ki, bu rîayetsizlik genellikle kadınlarda daha çok görüldüğünden onlar özellikle sözkonusu edilmiş olmalıdırlar. (Bu konu için ayrıca bk. Davudoğlu, Müslim şerhi V/258 vd; Elmalılı IX/6046 vd.)




    islami fıkhı Ansiklopedisi
    (sorularla islamiyet)

    ayrıca mumsema hocamızın engin ve değerli bilgileri ile aydınlatmasını rica ediyorum


  16. 05.Kasım.2008, 02:51
    8
    Okur, yazar, susar...
    KABİR ZİYARETİ KONUSU

    Öncelikle Kur`an-ı Kerim`de kabirleri ziyaret etmenin ya da etmemenin gerektiğine dair bir ayet yoktur. Rasülullah (s.a.s.) Efendimiz de Islamın ilk yıllarında kabirleri ziyaret etmeyi yasaklamışlardı. Çünkü insanlar henüz "tevhid" ve "şirk" sınırını net olarak ayırd edemiyorlardı. Kabri ziyaret eden, onun için Allah`tan bağışlanma dileyeceğine (istiğfar edeceğine) onu ilahi bir güç gibi düşünüp ondan birşey isteyebilirdi. Sıkıntısını giderebilip, isteklerini yerine getirebileceğini zannedebilirdi. Soraları mü`minler imanı ve şirki iyi kavrayınca Rasülullah (s.a.s.) Efendimiz şöyle buyurdu:" Size kabir ziyaretini yasaklamıştım. Artık şimdi ziyaret edin. Çünkü bu size ahireti hatırlatır." ( Burhânuddin el-Câberî, Rusûhu`I-ahbâr 142 (Müsnedü`I-Imâm Şâfiî, Müslim ve Tirmizi den. Tirmizî, hasen-sahih olduğunu söyler))

    Bununla aynı zamanda "Kabir, ahireti hatırlamak için ziyaret edilir" denmek isteniyordu:

    Inananlar kabir ziyaretiyle ahireti düşünme.noktasına gelince kabirleri ziyaret etmelerinin yasaklanmasına gerek yoktur. Ya da; kabir ziyareti size önceleri başka şeyler hatırlatırdı ve yasaklandınız. Artık ahireti hatırlatıyor, öyleyse ziyaret edebilirsiniz.

    Rasülullah Efendimiz (s.a.s.) bizzat kendileri annesinin kabrini ziyaret ettiler, ağladılar ve yanında bulunanları da ağlattılar ve buyurdularki, "Rabbim`den ona mağfiret dileme konusunda izin istedim, alamadım, kabrini ziyaret etme konusunda izin istedim, izin edildi. Siz de kabirleri ziyaret edin. Çünkü bu, ölümü hatırlatır."(Ca`berî, agk. (Müslim, Ebû Dâvûd, Nesâi, Ibn Mâce, Ibn Hibbân, Beyhakî K. den))

    "Allah habire kabirleri ziyaret eden kadınlara lanet etsin."( Câberi, age.143 (Tirmizi`den Hasen-sahih)) Ibn Abbas rivayetinde "habire" kaydı yoktur. (Câ`beri, age 144 (Ebû Dâvûd, Ibn. Hibbân Ahmed ve Müstedrek`ten))

    Ibn Ebî Müleyke diyor ki, bir gün Aişe (vâlidemiz) kabristandan geliyordu. "Ey mü`minlerin annesi nereden geliyorsunuz?" diye sordum "Kardeşim Abdurrahmanın kabrini ziyaretten" dedi. "Rasülullah kabir ziyaretini yasaklamamış mıydı?" dedim. "Evet yasaklamıştı ama sonra ziyaret edilmesini emretti," diye cevap verdi". (Ca`beri age 145 (Müstedrek -sahih- ve Ibn Mâce`den))

    Konu hakkında malum ve meşhur olan hadisler bunlardır. Görüldüğü gibi bu hadislerin hepsini birarada değerlendirip, tereddütsüz tek bir mâna çıkarmak zordur.

    Islam âlimlerinin çoğu; kabır ziyareti önce herkese yasaktı, sonra buna müsaade edildi, ama yasak kadınlar için devam etti. "Lanet" haramlığı ifade eder. Binaenaleyh, kabir ziyareti herhalükarda kadınlar için haramdır, görüşündedirler.( bk. Hâfiz Ebûbekr el-Hâzimî, el-I`tibâr 100; Câ`beri, age 144; Ahmed el-Bennâ el- Fethurrahmanî VNI/162-163) Niçin kadınlara haramdır sorusuna da, çünkü onlar ağlar ve bağırır, çağırırlar, sabırsızlık gösterirler, diye cevap vermişlerdir. (Adı.geçen yerler)

    Buna kadınların batıl inançlara kanmaya daha meyyal olmalarını, iman-şirk çizgisine pek dikkat edememelerini, kabir ziyareti sırasında çokça tehlikeli bid`atlara düşmelerini de ekleyebiliriz. Bu âlimler ayrıca derler ki, kabir ziyaretini kadın-erkek herkese serbest bırakmakta, ise kadınlara yasaklamaktadır. Bu hadîslerin hangisinin önce varid olduğu bilinmemektedir. Meselâ, kadınlara yasaklayan önce; diğeri sonra olduğunu bilmiş olsak, sonraki izinin önceki yasağı kaldırdığına hükmeder ve kadınların da ziyarette serbest olduğunu söyleyebilirdik. Ama bunu bilemiyoruz. Öyleyse ihtiyatli olanla amel etmeliyiz. Bu ise ziyaretin kadınlara yasak olmasıdır.

    Bazı âlimlere göre ise; önceden kabir ziyareti yasaktı. Sonra kadın erkek ayırımı yapılmadan (umumen) buna izin verildi. Dolayısıyla kabir ziyareti kadınlar için de serbest (mübah) olmuş olur. Hz. Âişe hadîsi de bunu gösterir. Bu takdirde, kabirleri ziyaret eden kadınlara lânet eden hadis de izin veren hadisten önce varid olmuş olur. Hanefî âlimlerin çoğunun görüşü budur(bk. Ahined el-Bennâ agk.)

    Buna -âcizâne- biz de şunu eklemek istiyoruz: Önceden kabir ziyareti yasaktı sonra buna izin verildi. Yasak da, izin de kadın erkek ayırımı yapmamaktadır, yani umum ifade etmektedir. Bu durumda yasak hadisin hükmü, izin hadisiyle kaldırılmış olur. Kabirleri ziyaret eden kadınlara lânet eden hadisi daha sonra vârid olmuş kabul edersek, nesih tekrarlanmış ve yasağı nesheden izin hadîsi de neshedilmiş olur ki, bu pek güzel değildir. Bunu, izin hadisinden kadınları istisna ya da tahsis saymamız da mümkün değildir. Çünkü birbirinin devamı olarak varid olmamışlardır. Öyleyse izin kadınlar için de geçerli olmalıdır .Zâten Kurtubi gibi bazıları da "lânet hadîsi"ndeki mubâlağa kalıbına (zevvârât) bakarak lânetin sadece çokça ziyâret eden kadınlara has olduğunu, çünkü böylece onların kocalarının hukuklarını çiğnediklerini vb. söylemişler (Ahmed el-Bennâ age. VNI/160-161) ama işaret ettiğimiz Ibn Abbâs rivâyeti mübalağasız olduğundan bu izah çok ikna edici görülmemektedir.

    Ancak şirk ve bid`at davranışların, bağırılıp çağırmaların olduğu yerde ziyaret haram olmuş olur. Ama bu erkekler için de böyledir. Bu takdirde iki görüşü birleştirerek şöyle demek mümkün olabilir:

    Kabir ziyaretine verilen izin, kadın erkek, herkes için geçerlidir. Ancak kadınların kabir ziyaretlerinden doğacak faydalar; doğacak zararlardan genellikle çok fazla olabilmektedir. Öyleyse ihtiyatlı olan davranış kadınların kabir ziyaretine çıkmamalarıdır. Ama bilgili ve tevhid-şirk sınırını ayırdedebilecek şuura sahip, kabir ziyaretiyle fânîlerden meded uman değil, ibret ve öğüt alabilecek akıllı kadınların bu şartlarla kabir ziyaretinde bulunmaları, onlar için faydalı olabilir. Aslında bu şartlar -daha önce değindiğimiz gibi- erkek için de geçerlidir. Öyleyse ziyareti yasak ve mahzurlu kılan şey, kadın olmak değil, bu şartlara riayet edememektir. Ne var ki, bu rîayetsizlik genellikle kadınlarda daha çok görüldüğünden onlar özellikle sözkonusu edilmiş olmalıdırlar. (Bu konu için ayrıca bk. Davudoğlu, Müslim şerhi V/258 vd; Elmalılı IX/6046 vd.)




    islami fıkhı Ansiklopedisi
    (sorularla islamiyet)

    ayrıca mumsema hocamızın engin ve değerli bilgileri ile aydınlatmasını rica ediyorum

  17. 05.Kasım.2008, 02:58
    9
    Leyli Rana
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 30.Ekim.2008
    Üye No: 36951
    Mesaj Sayısı: 871
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 12
    Bulunduğu yer: Germany

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)

    Grozny Nickli Üyeden Alıntı
    Benim bildiğim Peygamberimizin kabir ziyaretini yasakladığıdır.
    o zaman yanlış biliyorsun kardeşim,

    İbni Mesud’un rivayetine göre Resulullah (a.s.m.) şöyle buyururlar:

    Ben sizi kabirleri ziyaret etmekten men etmiştim. Bundan sonra kabirleri ziyaret ediniz. Çünkü şüphesiz kabirlerin ziyareti, dünyayı küçümsetir ve âhireti hatırlatır.”(İbni Mâce, Cenaiz: 47;İslam Fıkhı Ansiklopedisi)

    İslâmın ilk yıllarında Peygamber Efendimiz kabir ziyaretini yasaklamıştı. Çünkü insanlar o zamanlar henüz Cahiliye âdetlerinden kendilerini bütünüyle çekip çevirememişlerdi, bazı eski alışkanlıklarından kurtulamamışlardı. Mezarlıkta uygunsuz konuşma, bağırıp çağırma, ölmüş olan meşhur yakınları ile övünme İslâm dışı hal ve hareketlerde bulunuyorlardı.

    Bu husus Nesâî’de rivayet edilen bir hadis-i şerifte şöyle dile getirilir:

    “Artık kim kabirleri ziyaret etmek isterse, ziyaret etsin; sakın kötü lâf etmeyin.”

    Ancak zaman içinde insanlar İslâmî hüküm âdâba intibak edince bu çeşit endişeler de kendiliğinden gitmiş oldu. Bunun üzerine Peygamberimiz yasağı kaldırdı ve kabir ziyaretini serbest bıraktı ve hattâ “dünya hırsını azaltması, aşırı bağlılığı kırması, ölümü ve âhireti hatırlatması” gibi gerekçelerle teşvikte bulundular.

    (İslam Fıkhı Ansiklopedisi)




  18. 05.Kasım.2008, 02:58
    9
    Devamlı Üye
    Grozny Nickli Üyeden Alıntı
    Benim bildiğim Peygamberimizin kabir ziyaretini yasakladığıdır.
    o zaman yanlış biliyorsun kardeşim,

    İbni Mesud’un rivayetine göre Resulullah (a.s.m.) şöyle buyururlar:

    Ben sizi kabirleri ziyaret etmekten men etmiştim. Bundan sonra kabirleri ziyaret ediniz. Çünkü şüphesiz kabirlerin ziyareti, dünyayı küçümsetir ve âhireti hatırlatır.”(İbni Mâce, Cenaiz: 47;İslam Fıkhı Ansiklopedisi)

    İslâmın ilk yıllarında Peygamber Efendimiz kabir ziyaretini yasaklamıştı. Çünkü insanlar o zamanlar henüz Cahiliye âdetlerinden kendilerini bütünüyle çekip çevirememişlerdi, bazı eski alışkanlıklarından kurtulamamışlardı. Mezarlıkta uygunsuz konuşma, bağırıp çağırma, ölmüş olan meşhur yakınları ile övünme İslâm dışı hal ve hareketlerde bulunuyorlardı.

    Bu husus Nesâî’de rivayet edilen bir hadis-i şerifte şöyle dile getirilir:

    “Artık kim kabirleri ziyaret etmek isterse, ziyaret etsin; sakın kötü lâf etmeyin.”

    Ancak zaman içinde insanlar İslâmî hüküm âdâba intibak edince bu çeşit endişeler de kendiliğinden gitmiş oldu. Bunun üzerine Peygamberimiz yasağı kaldırdı ve kabir ziyaretini serbest bıraktı ve hattâ “dünya hırsını azaltması, aşırı bağlılığı kırması, ölümü ve âhireti hatırlatması” gibi gerekçelerle teşvikte bulundular.

    (İslam Fıkhı Ansiklopedisi)



  19. 05.Kasım.2008, 03:18
    10
    Grozny
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Kasım.2008
    Üye No: 37514
    Mesaj Sayısı: 10
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)



    Kabir ziyareti yasağının devam ettiğinin resmidir.Çünkü gerekçesi devam ediyor.

    Alıntı
    İslâmın ilk yıllarında Peygamber Efendimiz kabir ziyaretini yasaklamıştı. Çünkü insanlar o zamanlar henüz Cahiliye âdetlerinden kendilerini bütünüyle çekip çevirememişlerdi, bazı eski alışkanlıklarından kurtulamamışlardı. Mezarlıkta uygunsuz konuşma, bağırıp çağırma, ölmüş olan meşhur yakınları ile övünme İslâm dışı hal ve hareketlerde bulunuyorlardı.

    Alıntı
    İslamın başlangıcında, müşrik adetlerinden kurtulmak için, Peygamber Efendimiz'in(sav), kabir ziyaretlerini tamamen yasakladığını hatırlatan Yeprem, “Çünkü müşrik Araplar kabirlere gidiyorlar ve adeta onlara tapınıyorlardı ve onlardan yardım talep etmek suretiyle Allah'a şirk koşuyorlardı. Bu nedenle Peygamber Efendimiz(sav) kesinlikle kabir ziyaretini yasaklamıştı. Tevhid inancı yerleştikten sonra, Efendimiz ahireti hatırlamak şartına bağlı olarak izin vermiş. Yani ziyaret ahireti hatırlamak ve o kişinin hatırasını canlı tutmak için yapılır” dedi



  20. 05.Kasım.2008, 03:18
    10
    Grozny - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli


    Kabir ziyareti yasağının devam ettiğinin resmidir.Çünkü gerekçesi devam ediyor.

    Alıntı
    İslâmın ilk yıllarında Peygamber Efendimiz kabir ziyaretini yasaklamıştı. Çünkü insanlar o zamanlar henüz Cahiliye âdetlerinden kendilerini bütünüyle çekip çevirememişlerdi, bazı eski alışkanlıklarından kurtulamamışlardı. Mezarlıkta uygunsuz konuşma, bağırıp çağırma, ölmüş olan meşhur yakınları ile övünme İslâm dışı hal ve hareketlerde bulunuyorlardı.

    Alıntı
    İslamın başlangıcında, müşrik adetlerinden kurtulmak için, Peygamber Efendimiz'in(sav), kabir ziyaretlerini tamamen yasakladığını hatırlatan Yeprem, “Çünkü müşrik Araplar kabirlere gidiyorlar ve adeta onlara tapınıyorlardı ve onlardan yardım talep etmek suretiyle Allah'a şirk koşuyorlardı. Bu nedenle Peygamber Efendimiz(sav) kesinlikle kabir ziyaretini yasaklamıştı. Tevhid inancı yerleştikten sonra, Efendimiz ahireti hatırlamak şartına bağlı olarak izin vermiş. Yani ziyaret ahireti hatırlamak ve o kişinin hatırasını canlı tutmak için yapılır” dedi


  21. 05.Kasım.2008, 03:36
    11
    Leyli Rana
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 30.Ekim.2008
    Üye No: 36951
    Mesaj Sayısı: 871
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 12
    Bulunduğu yer: Germany

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)

    sen nasil böyle rahatca Kabir ziyareti yasağının devam ettiğinin resmidir. diyebiliyorsun, cok yanlis düsünüyorsun.

    Allahin Resullu İslâmın ilk yıllarında kabir ziyaretlerini yasaklamisdir, islam dini yayildikdan sonra insanlar İslâmî hüküm âdâba intibak edince izin vermisdir,
    bu resimdeki gibi cahilce davranislar malesef var evet ve herzamanda olacaktir, dikat edersen resimin cogu dinini gercek anlamda yasamayan insanlarla dolu,
    bir kac kisi böyle güzel olmayan bir davranisda bulundu diye Peygamber Efendimizin izin vermis oldugu kabir ziyaretini kimse yasaklayamaz!
    islam dini ilk yillarinda (tam oturmadigi bir zamanda) yasaklanmisdi simdi ise hersey ortada (Kuran ve Sünnet) uygulayip uygulamamak herkesin kendi elinde,
    zaten gercek bir Mümin güzel ahlaka sahibdir.


  22. 05.Kasım.2008, 03:36
    11
    Devamlı Üye
    sen nasil böyle rahatca Kabir ziyareti yasağının devam ettiğinin resmidir. diyebiliyorsun, cok yanlis düsünüyorsun.

    Allahin Resullu İslâmın ilk yıllarında kabir ziyaretlerini yasaklamisdir, islam dini yayildikdan sonra insanlar İslâmî hüküm âdâba intibak edince izin vermisdir,
    bu resimdeki gibi cahilce davranislar malesef var evet ve herzamanda olacaktir, dikat edersen resimin cogu dinini gercek anlamda yasamayan insanlarla dolu,
    bir kac kisi böyle güzel olmayan bir davranisda bulundu diye Peygamber Efendimizin izin vermis oldugu kabir ziyaretini kimse yasaklayamaz!
    islam dini ilk yillarinda (tam oturmadigi bir zamanda) yasaklanmisdi simdi ise hersey ortada (Kuran ve Sünnet) uygulayip uygulamamak herkesin kendi elinde,
    zaten gercek bir Mümin güzel ahlaka sahibdir.

  23. 05.Kasım.2008, 04:06
    12
    Grozny
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Kasım.2008
    Üye No: 37514
    Mesaj Sayısı: 10
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    --->: kabir adabı (mezarları ziyaret)



    Gerekçe devam ediyor.Kimse de görevini yapmıyor.Bu insanlar uyarılmıyor.
    Bu insanların yaptıklarının yanlış olduğu ,şirk olduğu anlatılmalıdır.Diyanet yalandan bir iki uyarı tabelası koyuyor o kadar.

    Siz insanların yakınlarını ziyaretini kastederek mezar ziyaretini savunuyorsunuz halbuki konu o ziyaret değil,bu ziyaret.

    Şirk burda işleniyor,cahiliye adetleri burada yaşatılıyor.

    Gözümüzün önünde olan bir şey.Savunulacak hiç bir yanı yok ve Peygamberimizin yasağı devam ediyor kıyamete kadar da devam edecek gibi görünüyor.


  24. 05.Kasım.2008, 04:06
    12
    Grozny - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli


    Gerekçe devam ediyor.Kimse de görevini yapmıyor.Bu insanlar uyarılmıyor.
    Bu insanların yaptıklarının yanlış olduğu ,şirk olduğu anlatılmalıdır.Diyanet yalandan bir iki uyarı tabelası koyuyor o kadar.

    Siz insanların yakınlarını ziyaretini kastederek mezar ziyaretini savunuyorsunuz halbuki konu o ziyaret değil,bu ziyaret.

    Şirk burda işleniyor,cahiliye adetleri burada yaşatılıyor.

    Gözümüzün önünde olan bir şey.Savunulacak hiç bir yanı yok ve Peygamberimizin yasağı devam ediyor kıyamete kadar da devam edecek gibi görünüyor.




+ Yorum Gönder
Git 12 Son