Konusunu Oylayın.: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 5 kişi
Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?
  1. 06.Eylül.2013, 02:43
    1
    Üstad
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Eylül.2007
    Üye No: 2553
    Mesaj Sayısı: 949
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 11

    Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?






    Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır? Mumsema Şafii mezhebinden olan bir bayan eski eşine vekalet vererek tekrar nikahlanabilir mi veli izni şart mıdır?
    Şafi mezhebine göre bir karı koca boşandıklarında ikinci kez nikah kıyıp tekrar bir araya gelmek istediklerinde şafi olan kadının babasının rızası gerekli midir. Kocası hanefi kadın şafi.


    Hanefilerde akıl-baliğ olan kadın, aynen erkek gibi velisinin aracılığına gerek olmaksızın evlenebilir. Ancak yetişkin bir kız veya kadın dengi (küf’ü) olmayan bir adamla evlenmişse velisi bu evliliği feshettirebilir (Merginani, Hidaye, I, 231 ).

    Hanefilerin dışındaki mezheplerde ise ister kız olsun ister dul, bir kadını ancak velisi evlendirebilir. Ayrıca veli bakire olan kızı evlendirmek için ondan izin alması gerekmez. Fakat velayeti altındaki kadının dul olması halinde ise, veli ancak ondan izin alarak evlendirebilir. Bu mezhepler “Velisiz nikah olmaz.” (Buhari, Nikah, 36; Ebu Davud, Nikah, 19; Tirmizi, 14, 17) hadisini ve benzeri hadisleri mutlak olarak değerlendirmekte ve kızların -rızaları alınsa bile- sadece velileri aracılığıyla evleneceklerini söylemektedirler. (Şafii, el-Üm, V, 21; Sahnun, el-Müdevvenetü’l-Kübra, II, 165; İbn Hazm, el-Muhalla, IX, 31–32; İbn Kudame, el-Muğni, VII, 5).

    Hanefiler ise bu hadisleri tam ehliyetli olmayan kız ve kadınların ancak velileri aracılığıyla evlenebilecekleri şeklinde yorumlamaktadırlar. Bu hükümleri uygulama açısından dul olan bayanların kendilerinden boşandıkları kocaları veya bir başkası ile evlenmeleri arasında bir farkı yoktur.

    Evlilikte velayet kurumunun ön plana çıkması, hayat boyu birlikteliği başlatacak olan evlilik akdinin gerekli araştırmalar yapılarak mümkün olduğu ölçüde sağlam temellere oturtulması, telafi edilmesi ve geri dönülmesi imkansız olan hataların önceden görülmesi ve önlenmesi, bir yönüyle de evlenecek tarafların aileleri arasında kaynaşmanın kolay sağlanması gibi hedeflere yöneliktir.

    Sonuç olarak, evlilik ciddi bir müessesedir. Dolayısıyla nikah kıyılırken velilerin izni alınmalıdır. Velinin izni alınmadan kıyılan nikah her ne kadar bazı İslam alimlerine göre geçerliyse de taraflar, evlenirken Hz. Peygamber’in (s.a.v.) yukarıda zikredilen hadisini dikkate alarak, velilerin iznini alma cihetine gitmelidirler. Evliliğe engel ahlaki, dini ve sosyo-ekonomik bir engel yoksa velilerin yetkilerini kötüye kullanarak zorluk çıkarmamaları gerekir.

    Ancak kadın dul olursa, dul kadının rızası olmadan babası onun nikahını kıyamaz.

    Çünkü Peygamber Efendimiz (a.s.m): “Dul kadın, kendisinin açık izni olmadan nikah olunmaz" buyurmuştur. (Buhari, Nikah 41, Hiyel 3; Müslim, Nikah 64, (1419); Tirmizi, Nikah 17, 18, (1107, 1109) Bu nedenle İmam Şafi de dahil olmak üzere fakihler dul kadının rızası alınmadan veya istemediği halde birisiyle evlendirilemeyeceğinde ittifak etmişlerdir.

    Eğer kadının babası yine de razı olmazsa, Hanefi mezhebini takliden nikah kıyabilirler.
    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet


  2. 06.Eylül.2013, 02:43
    1
    Üstad - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye



    Şafii mezhebinden olan bir bayan eski eşine vekalet vererek tekrar nikahlanabilir mi veli izni şart mıdır?
    Şafi mezhebine göre bir karı koca boşandıklarında ikinci kez nikah kıyıp tekrar bir araya gelmek istediklerinde şafi olan kadının babasının rızası gerekli midir. Kocası hanefi kadın şafi.


    Hanefilerde akıl-baliğ olan kadın, aynen erkek gibi velisinin aracılığına gerek olmaksızın evlenebilir. Ancak yetişkin bir kız veya kadın dengi (küf’ü) olmayan bir adamla evlenmişse velisi bu evliliği feshettirebilir (Merginani, Hidaye, I, 231 ).

    Hanefilerin dışındaki mezheplerde ise ister kız olsun ister dul, bir kadını ancak velisi evlendirebilir. Ayrıca veli bakire olan kızı evlendirmek için ondan izin alması gerekmez. Fakat velayeti altındaki kadının dul olması halinde ise, veli ancak ondan izin alarak evlendirebilir. Bu mezhepler “Velisiz nikah olmaz.” (Buhari, Nikah, 36; Ebu Davud, Nikah, 19; Tirmizi, 14, 17) hadisini ve benzeri hadisleri mutlak olarak değerlendirmekte ve kızların -rızaları alınsa bile- sadece velileri aracılığıyla evleneceklerini söylemektedirler. (Şafii, el-Üm, V, 21; Sahnun, el-Müdevvenetü’l-Kübra, II, 165; İbn Hazm, el-Muhalla, IX, 31–32; İbn Kudame, el-Muğni, VII, 5).

    Hanefiler ise bu hadisleri tam ehliyetli olmayan kız ve kadınların ancak velileri aracılığıyla evlenebilecekleri şeklinde yorumlamaktadırlar. Bu hükümleri uygulama açısından dul olan bayanların kendilerinden boşandıkları kocaları veya bir başkası ile evlenmeleri arasında bir farkı yoktur.

    Evlilikte velayet kurumunun ön plana çıkması, hayat boyu birlikteliği başlatacak olan evlilik akdinin gerekli araştırmalar yapılarak mümkün olduğu ölçüde sağlam temellere oturtulması, telafi edilmesi ve geri dönülmesi imkansız olan hataların önceden görülmesi ve önlenmesi, bir yönüyle de evlenecek tarafların aileleri arasında kaynaşmanın kolay sağlanması gibi hedeflere yöneliktir.

    Sonuç olarak, evlilik ciddi bir müessesedir. Dolayısıyla nikah kıyılırken velilerin izni alınmalıdır. Velinin izni alınmadan kıyılan nikah her ne kadar bazı İslam alimlerine göre geçerliyse de taraflar, evlenirken Hz. Peygamber’in (s.a.v.) yukarıda zikredilen hadisini dikkate alarak, velilerin iznini alma cihetine gitmelidirler. Evliliğe engel ahlaki, dini ve sosyo-ekonomik bir engel yoksa velilerin yetkilerini kötüye kullanarak zorluk çıkarmamaları gerekir.

    Ancak kadın dul olursa, dul kadının rızası olmadan babası onun nikahını kıyamaz.

    Çünkü Peygamber Efendimiz (a.s.m): “Dul kadın, kendisinin açık izni olmadan nikah olunmaz" buyurmuştur. (Buhari, Nikah 41, Hiyel 3; Müslim, Nikah 64, (1419); Tirmizi, Nikah 17, 18, (1107, 1109) Bu nedenle İmam Şafi de dahil olmak üzere fakihler dul kadının rızası alınmadan veya istemediği halde birisiyle evlendirilemeyeceğinde ittifak etmişlerdir.

    Eğer kadının babası yine de razı olmazsa, Hanefi mezhebini takliden nikah kıyabilirler.
    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet

  3. 24.Aralık.2013, 02:11
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,996
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 339
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?




    Sözün özü (kısaca)

    Şafii, Hanbeli, Maliki ve Hanefi mezhebi imameyne göre nikahta veli izni şattır.
    Veli yani Kızın babası olmadan nikah olmaz.


  4. 24.Aralık.2013, 02:11
    2
    Moderatör



    Sözün özü (kısaca)

    Şafii, Hanbeli, Maliki ve Hanefi mezhebi imameyne göre nikahta veli izni şattır.
    Veli yani Kızın babası olmadan nikah olmaz.

  5. 27.Nisan.2015, 22:34
    3
    Misafir

    Cevap: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

    Allah razı olsun sizlerden çok güzel özetlemişsiniz


  6. 27.Nisan.2015, 22:34
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Allah razı olsun sizlerden çok güzel özetlemişsiniz

  7. 09.Temmuz.2015, 01:27
    4
    Misafir

    Cevap: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

    kardesim, Hanefi mezhebine gore nikahin gecerlilik kazanmasi hususunda Hanefi mezhebinde velinin kendisi olmasi durumunda, yani hur, balig ve akilli olmasi durumunda, nikah sahihtir diye biliyorum...yani babasi yada anasinin rizasini almak iyi olur...lakin o nikah sahihtir ve gecerliligi vardir....Ehli Sunnetin gorusu budur diye ogrendik. bunun ziddini gosteren deliliniz nedir?


  8. 09.Temmuz.2015, 01:27
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    kardesim, Hanefi mezhebine gore nikahin gecerlilik kazanmasi hususunda Hanefi mezhebinde velinin kendisi olmasi durumunda, yani hur, balig ve akilli olmasi durumunda, nikah sahihtir diye biliyorum...yani babasi yada anasinin rizasini almak iyi olur...lakin o nikah sahihtir ve gecerliligi vardir....Ehli Sunnetin gorusu budur diye ogrendik. bunun ziddini gosteren deliliniz nedir?

  9. 09.Temmuz.2015, 02:46
    5
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 8,175
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Cevap: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

    veli izni olmadan imam nikahı batıldır.

    Hz. Peygamberin sözleri, bu denetimi velinin yapacağını gösterir. O, şöyle demiştir:

    La nikahe li men la veliyye leh “Velisiz nikâh olmaz" 1

    “Hangi kadın, velisinin izni olmadan nikâhlanırsa onun nikâhı batıldır, onun nikâhı batıldır, onun nikâhı batıldır. Erkek onunla ilişkiye girmişse bu ilişkiye karşılık kadının mehir alma hakkı vardır. Eğer anlaşamazlarsa sultan (yetkili kişi) velisi olmayanın velisidir" 2

    Hz. Peygamberin yaşadığı toplumda kadınları evlendirmeye yetkili veli, öncelikle baba sonra en yakınından başlamak üzere erkek akraba idi. O, bu yapıyı değiştirmedi. Hemen her toplum, bu akrabaya evlenme konusunda söz hakkı tanır. Bu hak daha çok, kadınları ve aile şerefini korumak içindir. İslam’dan önce Mekke’de kız, babasından veya velisinden istenir, kıza mehri verilir ve nikâhı kıyılırdı. 3

    Hadis kaynakları
    [1]- Et -Tirmîzî, Nikâh, bab 14, hadis no 1101; İbn Mâce, Nikâh, bab 15, hadis no 1880; Ahmed b. Hanbel, Müsned c. VI, s. 260.
    [2] - Ebû Dâvûd, Nikâh, bab 20, Hadis no 2083; Tirmîzî, Nikâh, bab 14, hadis no 1102; İbn Mâce, Nikâh, bab 15, hadis no 1879; Ahmed b. Hanbel, Müsned c. VI, s. 66.
    [3] Buhari, Nikâh, 36.


  10. 09.Temmuz.2015, 02:46
    5
    Üye
    veli izni olmadan imam nikahı batıldır.

    Hz. Peygamberin sözleri, bu denetimi velinin yapacağını gösterir. O, şöyle demiştir:

    La nikahe li men la veliyye leh “Velisiz nikâh olmaz" 1

    “Hangi kadın, velisinin izni olmadan nikâhlanırsa onun nikâhı batıldır, onun nikâhı batıldır, onun nikâhı batıldır. Erkek onunla ilişkiye girmişse bu ilişkiye karşılık kadının mehir alma hakkı vardır. Eğer anlaşamazlarsa sultan (yetkili kişi) velisi olmayanın velisidir" 2

    Hz. Peygamberin yaşadığı toplumda kadınları evlendirmeye yetkili veli, öncelikle baba sonra en yakınından başlamak üzere erkek akraba idi. O, bu yapıyı değiştirmedi. Hemen her toplum, bu akrabaya evlenme konusunda söz hakkı tanır. Bu hak daha çok, kadınları ve aile şerefini korumak içindir. İslam’dan önce Mekke’de kız, babasından veya velisinden istenir, kıza mehri verilir ve nikâhı kıyılırdı. 3

    Hadis kaynakları
    [1]- Et -Tirmîzî, Nikâh, bab 14, hadis no 1101; İbn Mâce, Nikâh, bab 15, hadis no 1880; Ahmed b. Hanbel, Müsned c. VI, s. 260.
    [2] - Ebû Dâvûd, Nikâh, bab 20, Hadis no 2083; Tirmîzî, Nikâh, bab 14, hadis no 1102; İbn Mâce, Nikâh, bab 15, hadis no 1879; Ahmed b. Hanbel, Müsned c. VI, s. 66.
    [3] Buhari, Nikâh, 36.

  11. 28.Eylül.2016, 20:36
    6
    Misafir

    Yorum: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

    Ben önce evlenip ayrıldım ve bir çocuğum var aylem onay vermiyor evlenece yim kişi şafi mezhebinde ayle izni olmadan imam nikahi kiyanlarin bilirmiyim 36 yaşındayım


  12. 28.Eylül.2016, 20:36
    6
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Ben önce evlenip ayrıldım ve bir çocuğum var aylem onay vermiyor evlenece yim kişi şafi mezhebinde ayle izni olmadan imam nikahi kiyanlarin bilirmiyim 36 yaşındayım

  13. 28.Eylül.2016, 23:21
    7
    arifselim
    Yönetici

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Nisan.2007
    Üye No: 211
    Mesaj Sayısı: 27,651
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Yorum: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

    Evlenmiş ve boşanmış olan bir kadının evlenmesi bakire olan gibi değildir. Bu konuda kadının evlenme hakkı vardır. Ancak veliyi razı etmek için gayret göstermek gerekir. Bu konuda fıkıh kaynaklarımızda şu ifadelerle açıklanmıştır:

    dul kadın kendi evlenmesi konusunda velîsinden daha fazla söz ve yetki sahibidir. Şöyle ki velisi dul kadını kendi dengi olan birisiyle evlendirmek istediğinde kadın bunu kabul etmek istemese, velisi kadım evlendirmek için ona baskı yapamaz, buna hakkı yoktur. Eğer bir dul kadın, kendi dengi olan birisiyle evlenmek isterde velisi bunu kabul etmezse bu nikaha engel olmaması için veliye baskı yapmak caizdir. Eğer veli bu fikrinde ısrar edecek olursa, kadı, velilik hakkını üzerne alarak kadının arzu ettiği nikahı kıyar.

    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 8/181.


  14. 28.Eylül.2016, 23:21
    7
    Yönetici
    Evlenmiş ve boşanmış olan bir kadının evlenmesi bakire olan gibi değildir. Bu konuda kadının evlenme hakkı vardır. Ancak veliyi razı etmek için gayret göstermek gerekir. Bu konuda fıkıh kaynaklarımızda şu ifadelerle açıklanmıştır:

    dul kadın kendi evlenmesi konusunda velîsinden daha fazla söz ve yetki sahibidir. Şöyle ki velisi dul kadını kendi dengi olan birisiyle evlendirmek istediğinde kadın bunu kabul etmek istemese, velisi kadım evlendirmek için ona baskı yapamaz, buna hakkı yoktur. Eğer bir dul kadın, kendi dengi olan birisiyle evlenmek isterde velisi bunu kabul etmezse bu nikaha engel olmaması için veliye baskı yapmak caizdir. Eğer veli bu fikrinde ısrar edecek olursa, kadı, velilik hakkını üzerne alarak kadının arzu ettiği nikahı kıyar.

    Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınları: 8/181.

  15. 23.Ekim.2017, 08:25
    8
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,996
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 339
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Yorum: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

    İmamlara tavsiyem kızın babası ve resmi nikah olmadan asla nikah kıymasınlar
    Çünkü gizli birlikteliğin en büyük önlemi bunlardır


  16. 23.Ekim.2017, 08:25
    8
    Moderatör
    İmamlara tavsiyem kızın babası ve resmi nikah olmadan asla nikah kıymasınlar
    Çünkü gizli birlikteliğin en büyük önlemi bunlardır

  17. 06.Ağustos.2018, 07:47
    9
    Misafir

    Yorum: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

    Şafi bir erkek, ikinci evliliği için ilk eşinden izin almak zorunda mıdır ? Istisnai durumlar var mıdır ?


  18. 06.Ağustos.2018, 07:47
    9
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Şafi bir erkek, ikinci evliliği için ilk eşinden izin almak zorunda mıdır ? Istisnai durumlar var mıdır ?

  19. 07.Ağustos.2018, 13:37
    10
    mum
    Administrator

    Profili:
    mum
    Üyelik Tarihi: 20.Ocak.2007
    Üye No: 2
    Mesaj Sayısı: 10,344
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Yorum: Şafii mezhebinde nikah için veli izni şart mıdır?

    Hiç bir mezhepte, birinci eşinden izin almak zorunda değildir. Halk arasında ikinci evlilikte izin almak şarttır diyorlar ama bu, bunun dinde bir dayanağı yoktur.
    İzin almadan ikinci evliliğini yapanların yaptığı büyük hatayı ise aileden habersiz gizli nikah kıymalarıdır buda doğru değildir, geçersizdir.


  20. 07.Ağustos.2018, 13:37
    10
    mum
    Administrator
    Hiç bir mezhepte, birinci eşinden izin almak zorunda değildir. Halk arasında ikinci evlilikte izin almak şarttır diyorlar ama bu, bunun dinde bir dayanağı yoktur.
    İzin almadan ikinci evliliğini yapanların yaptığı büyük hatayı ise aileden habersiz gizli nikah kıymalarıdır buda doğru değildir, geçersizdir.