Konusunu Oylayın.: Enbiya suresi 22. ayetinde anlatılan delilin adı nedir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Enbiya suresi 22. ayetinde anlatılan delilin adı nedir?
  1. 13.Ocak.2013, 03:57
    1
    Misafir

    Enbiya suresi 22. ayetinde anlatılan delilin adı nedir?






    Enbiya suresi 22. ayetinde anlatılan delilin adı nedir? Mumsema Enbiya suresi 22. ayetinde anlatılan delilin adı ne olduğu hakkında bilgiler verir misiniz ?


  2. 13.Ocak.2013, 10:25
    2
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 7,511
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Cevap: Enbiya suresi 22. ayetinde anlatılan delilin adı nedir?




    enbiya süresi 22. ayetin meal ve tefisiri:

    MEAL:
    22. Eğer, yerde ve gökte Allah'tan başka tanrılar bulunsaydı, yer ve gök, kesinlikle bozulup gitmişti. De*mek ki Arş'ın Rabbi olan Allah, onların yakıştırdıkları sıfatlardan münezzehtir.

    KISA TEFSİR:

    Eğer varlık âleminde Allah'tan başka ilâh olsaydı, mutlaka bütün kainatın nizamı bozulurdu. Çünkü ilâhlar arasında yaratma, idare etme ve üstün olma arzusu hususlarında anlaşmaz*lık ve çekişme meydan agelirdi.[27] Görmüyor musun ki, bir şehirde iki kral, bir dairede iki başkan bulunmaz? Büyük arşı yaratan ve tek olan Allah, cahillerin nitelediği ortağı, eşi ve çocuğu olmak*tan uzaktır. [28]

    GENİŞ TEFSİR:

    "Eğer bu ikisinde" yer ve göklerde "Allah'tan başka ilâhlar olsaydı" şayet normal olarak aralarında meydana gelecek ihtilâf ve karşılıklı engelleme sebe*biyle "yer ve göklerin" dengesi bozulur, harap olur, görülen "düzeni tamamen bozulurdu." Çünkü idareci çoğalır, maksat aynı olursa güç ve kudret hususun*da zıtlaşma olur. Zira bunların hangisinin kudretiyle yer ve gökler var olacak*tır? İhtilâf durumunda bir şeyde engelleme ve meydana getirmeme olacaktır. Meselâ herhangi bir şahsın hareket etmesi veya etmemesi hususunda ihtilâf etseler iki zıt durumun bir arada olması imkânsız olması sebebiyle ilk isteğin de gerçekleşmesi mümkün olmayacaktır. Diğerinin karşı çıkması sebebiyle bu iki istekten birinin de meydana gelmesi mümkün olmayacaktır. Yahut bir is*tekten biri olursa bu iki tanrıdan biri muktedir, diğeri âciz olmuş olur. Acizlik ise noksanlıktır. Bu da Allah için imkânsız bir şeydir.

    Cenab-ı Hak tevhidi ispat etmiş, Allah'tan başka ilah olmasını reddetmiştir. Allah'tan başka ilâhlar olsaydı yer ve gökler tahrip olur, düzenleri bozulurdu. Çünkü bu iki ilâh ihtilâf ederlerse düzensizlik, bozukluk ve fesat meydana gelir. Eğer kâinatta tasarruf etmek hususunda ittifak eder*lerse o takdirde birden fazla olmasına gerek kalmaz. Çünkü bu durum bir ya*ratığı yaratmaya kadir olan iki ilâhın yaratma, emretme ve takdir etme fiille*rinin varlığına sebep olur. Bu da imkansızdır. Zira istek bir ilâha değil iki ilâha ait olup takdir tek olmaktadır. Bu da doğru değildir. Çünkü bu iki ilâhtan her-birinin bağımsız tesir etme iradesi vardır. İki yaratıcıdan bir yaratık meydana gelmesi düşünülemez.
    Bundan dolayı bu ulvi ve süfli âlemde bulunan bütün yaratıklar Allah Te-ala'nın birliğinin delili olmaktadır. Bunun için Cenab-ı Hak şöyle buyurmakta*dır:
    "Arşın Rabbi olan Allah müşriklerin yakıştırdıkları sıfatlardan münezzeh*tir. " Yani Allah Tealâ iftira edip de Allah'ın evlâdı ve ortağı var diyenlerden münezzehtir. Onların iftira ettiklerinden çok yücedir. O bütün bu kâinatı kuşa*tan Arşın rabbidir.
    Bu ayetin bir benzeri şudur: " Allah evlât edinmemiştir. O'nunla birlikte bir başka ilâh da yoktur. Eğer öyle olsaydı her ilâh kendi yarattığına hükmedip onu istediği yöne götürürdü. Ayrıca onların bir kısmı diğerini üstün gelmeye ça*lışırdı. Allah müşriklerin yakıştırdıkları sıfatlardan münezzehtir." (Mü'minûn, 2391).

    VİDEO:

    Yaratılıştaki denge, Cenab-ı Hakk\'ın varlığına ve birliğine büyük bir delildir.





  3. 13.Ocak.2013, 10:25
    2
    Üye



    enbiya süresi 22. ayetin meal ve tefisiri:

    MEAL:
    22. Eğer, yerde ve gökte Allah'tan başka tanrılar bulunsaydı, yer ve gök, kesinlikle bozulup gitmişti. De*mek ki Arş'ın Rabbi olan Allah, onların yakıştırdıkları sıfatlardan münezzehtir.

    KISA TEFSİR:

    Eğer varlık âleminde Allah'tan başka ilâh olsaydı, mutlaka bütün kainatın nizamı bozulurdu. Çünkü ilâhlar arasında yaratma, idare etme ve üstün olma arzusu hususlarında anlaşmaz*lık ve çekişme meydan agelirdi.[27] Görmüyor musun ki, bir şehirde iki kral, bir dairede iki başkan bulunmaz? Büyük arşı yaratan ve tek olan Allah, cahillerin nitelediği ortağı, eşi ve çocuğu olmak*tan uzaktır. [28]

    GENİŞ TEFSİR:

    "Eğer bu ikisinde" yer ve göklerde "Allah'tan başka ilâhlar olsaydı" şayet normal olarak aralarında meydana gelecek ihtilâf ve karşılıklı engelleme sebe*biyle "yer ve göklerin" dengesi bozulur, harap olur, görülen "düzeni tamamen bozulurdu." Çünkü idareci çoğalır, maksat aynı olursa güç ve kudret hususun*da zıtlaşma olur. Zira bunların hangisinin kudretiyle yer ve gökler var olacak*tır? İhtilâf durumunda bir şeyde engelleme ve meydana getirmeme olacaktır. Meselâ herhangi bir şahsın hareket etmesi veya etmemesi hususunda ihtilâf etseler iki zıt durumun bir arada olması imkânsız olması sebebiyle ilk isteğin de gerçekleşmesi mümkün olmayacaktır. Diğerinin karşı çıkması sebebiyle bu iki istekten birinin de meydana gelmesi mümkün olmayacaktır. Yahut bir is*tekten biri olursa bu iki tanrıdan biri muktedir, diğeri âciz olmuş olur. Acizlik ise noksanlıktır. Bu da Allah için imkânsız bir şeydir.

    Cenab-ı Hak tevhidi ispat etmiş, Allah'tan başka ilah olmasını reddetmiştir. Allah'tan başka ilâhlar olsaydı yer ve gökler tahrip olur, düzenleri bozulurdu. Çünkü bu iki ilâh ihtilâf ederlerse düzensizlik, bozukluk ve fesat meydana gelir. Eğer kâinatta tasarruf etmek hususunda ittifak eder*lerse o takdirde birden fazla olmasına gerek kalmaz. Çünkü bu durum bir ya*ratığı yaratmaya kadir olan iki ilâhın yaratma, emretme ve takdir etme fiille*rinin varlığına sebep olur. Bu da imkansızdır. Zira istek bir ilâha değil iki ilâha ait olup takdir tek olmaktadır. Bu da doğru değildir. Çünkü bu iki ilâhtan her-birinin bağımsız tesir etme iradesi vardır. İki yaratıcıdan bir yaratık meydana gelmesi düşünülemez.
    Bundan dolayı bu ulvi ve süfli âlemde bulunan bütün yaratıklar Allah Te-ala'nın birliğinin delili olmaktadır. Bunun için Cenab-ı Hak şöyle buyurmakta*dır:
    "Arşın Rabbi olan Allah müşriklerin yakıştırdıkları sıfatlardan münezzeh*tir. " Yani Allah Tealâ iftira edip de Allah'ın evlâdı ve ortağı var diyenlerden münezzehtir. Onların iftira ettiklerinden çok yücedir. O bütün bu kâinatı kuşa*tan Arşın rabbidir.
    Bu ayetin bir benzeri şudur: " Allah evlât edinmemiştir. O'nunla birlikte bir başka ilâh da yoktur. Eğer öyle olsaydı her ilâh kendi yarattığına hükmedip onu istediği yöne götürürdü. Ayrıca onların bir kısmı diğerini üstün gelmeye ça*lışırdı. Allah müşriklerin yakıştırdıkları sıfatlardan münezzehtir." (Mü'minûn, 2391).

    VİDEO:

    Yaratılıştaki denge, Cenab-ı Hakk\'ın varlığına ve birliğine büyük bir delildir.








+ Yorum Gönder