Konusunu Oylayın.: İhlas suresinin indiriliş nedeni nedir açıklarmısınız?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 4 kişi
İhlas suresinin indiriliş nedeni nedir açıklarmısınız?
  1. 20.Aralık.2011, 21:26
    1
    Misafir

    İhlas suresinin indiriliş nedeni nedir açıklarmısınız?






    İhlas suresinin indiriliş nedeni nedir açıklarmısınız? Mumsema İhlas suresinin indiriliş nedeni nedir İhlas süresinin ne amaçla indiğini açıklar mısınız?


  2. 20.Aralık.2011, 21:26
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 20.Aralık.2011, 21:38
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: İhlas suresinin indiriliş nedeni nedir açıklarmısınız?




    İHLAS SURESİ:

    Nüzulü:


    Mushaftaki sıralamada yüz on ikinci, iniş sırasına göre yirmi ikinci sûredir Nâs sûresinden sonra, Necm sûresinden önce Mekke'de inmiştir Medine'de indiğine dair rivayet de vardır Mekke'de indiğini söyleyenler Mekkeli müşriklerin Hz Peygamber (asm)'e gelerek "Bize rabbinin soyunu anlat" dediklerini, bunun üzerine bu sûrenin indirdiğini bildiren rivayetleri delil getirirler (Müsned, V, 133-134) Medine'de indiğini söyleyenler ise Yahudilerle Hristiyanların Hz Peygamber (asm)'e yönelttikleri Allah hakkındaki sorulara bir cevap olmak üzere Cebrail'in Hz Peygamber'e gelip "Kul hüvellahü ehad" sûresini okuduğunu bildiren rivayetleri delil göstermişlerdir (Taberî, XXX, 221-222; Râzî, XXXII, 175) Ancak sûrenin üslup ve içeriği Mekke döneminde indiği izlenimini vermektedir

    Adı:

    Sûrenin kaynaklarda tespit edilen yirmiyi aşkın adı vardır Ancak yaygın olarak İslâm dininin temel ilkesi tevhîd inancının vecîz bir ifadesi olan "İhlâs" adıyla tanınmıştır En çok kullanılan isimlerinden biri de "Kul hüvellahü ehad"dır Ayrıca "Samed, Tevhîd, Esâs, Tecrîd, Necat, Velayet, Mukaşkışe, Muavvize" adlarıyla da anılmaktadır (diğer isimleri için bk Râzî, XXXII, 175-176; İbn Âşûr, XXX, 609-611; Emin Işık, "İhlâs Sûresi", Dİ A, XXI, 537-538)

    Konusu:


    Sûrede Allah Teâlâ'nın başlıca sıfatları tanıtılmaktadır

    Fazileti:

    Hz Peygamber (asm) bu sûrenin önemi ve fazileti hakkında söyle buyurmuştur; "Canım kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki bu sûre Kur'an’ın üçte birine denktir" (Buhârî, "Tevhîd", 1)

    Yine Hz Peygamber, sevdiği için bu sûreyi her namazda okuyan bir sahabîye, "Onu sevmen seni cennete götürür" müjdesini vermiştir (Tirmizî, "Fedâilü'l-Kur'ân", 11; "Tefsir", 93; diğer hadisler için bk İbn Kesîr, VIII, 539-546)

    Meali:

    Rahman ve rahim olan Allah'ın adıyla

    1 De ki: "O, Allah'tır, tektir

    2 Allah sameddir

    3 Doğurmamış ve doğmamıştır

    4 O'nun hiçbir dengi yoktur"


    Tefsiri:

    1 İhlâs sûresi, İslâm'ın esası olan tevhîd (Allah'ın birliği) ilkesini özlü bir şekilde ifade ettiği ve Allah Teâlâ'yı tanıttığı için Hz Peygamber tarafından Kur'an'ın üçte birine denk olduğu ifade buyurulmuşturKelâmın akışı ve konunun Allah'ın nesebini (hangi soydan geldiğini) soranlara verilen cevapla ilgili olması dikkate alındığında birinci âyetteki "O" diye çevirdiğimiz "hüve" zamirinin Allah'a ait olduğu açıkça anlaşılırAllah ismi, varlığı ezelî, ebedî, zarurî ve kendinden olan, her şeyi yaratan, her şeyin mâliki, mukadderatının hakimi, her şeyi bilen ve her şeye kadir olan Yüce Mevlâ'nın isimlerinin en başta gelenidir (bk Bakara 2/255)

    Müfessirler bu sûrede ağırlıklı olarak Allah'ın birliğini ifade eden "ahad" terimi ile var oluş bakımından kimseye muhtaç olmadığını anlatan "samed" terimi üzerinde durmuşlardır "Tektir" diye çevirdiğimiz "ahad" kelimesi, "birlik" anlamına gelen vahd veya vahdet kökünden türetilmiş bir isimdir (Ebû Hayyân, VIII, 528) Sıfat olarak Allah'a nispet edildiğinde O'nun birliğini, tekliğini ve eşsizliğini ifade eder; bu sûrede doğrudan doğruya, Beled sûresinde (90/ 5,7) dolaylı olarak Allah'a nispet edilmiştir; bu anlamıyla tenzihi veya selbî (Allah'ın ne olmadığını belirten) sıfatları da içerir Nitekim devamındaki âyetler de bu mânadaki birliği vurgular Bu sebeple "ahad" sıfatının bazı istisnalar dışında Allah'tan başkasına nispet edilemeyeceği düşünülmüştür

    Aynı kökten gelen "vâhid" ise "bölünmesi ve sayısının artması mümkün olmayan bir, tek, yegâne varlık" anlamında Allah'ın sıfatı olmakla birlikte Allah'tan başka varlıkların sayısal anlamda birliğini ifade etmek için de kullanılmaktadır Türkçe'de de "bir" (vâhid) ile "tek" (ahad) arasında fark vardır "Bir", genellikle "aynı türden birçok varlığın biri" anlamında da kullanılır "Tek" ise "türdeşi olmayan, zâtında ve sıfatlarında eşi benzeri olmayan tek varlık" mânasına gelir

    İşte Allah, bu anlamda birdir, tektir Ahad ile vâhid sıfatları arasındaki diğer farklar ise şöyle açıklanmıştır: Ahad, Allah'ın zâtı bakımından, vâhid ise sıfatları bakımından bir olduğunu gösterir Ahad ile vahidin her biri "ezeliyet ve ebediyet" mânalarını da ihtiva etmekle birlikte, bazı âlimler ahadı "ezeliyet", vahidi de "ebediyet" mânasına tahsis etmişlerdir Allah'ın sıfatı olarak her ikisi de hadislerde geçmektedir

    2 "Samed" kelimesi "herkesin kendisine ihtiyacını arzettiği, fakat kendisi kimseye muhtaç olmayan" anlamına gelir (Râgıb el-İsfehârn, Müfredata'İ-Kur'ân, "smd" md)

    Sûredeki bağlamına göre samed, "var oluş bakımından kimseye muhtaç olmayıp her şeyin varlık ve devamını kendisine borçlu olduğu vâcibu'l-vucûd" demektir Buna göre samed kelimesi doğrudan doğruya ahad isminin açıklamasıdır; daha sonra gelen "doğurmamış ve doğmamıştır" mealindeki âyet de samed isminin açıklamasıdır Taberî, "samed"i, "kendisinden başkası ibadet edilmeye layık olmayan tek mâbûd" olarak tanımlamıştır (XXX, 222) Kur'ân-ı Kerîm'de sadece burada geçen "samed" ismi başta "esmâ-i hüsnâ" hadisi olmak üzere (bk Tirmizî, "Da'avât", 83) bazı hadislerde de yer almıştır (meselâ bk Buhârî, "Tefsir", 112; Tirmizî, "Da'avât", 64)

    3 Allah Teâlâ'nın noksan sıfatlardan münezzeh olduğunu ifade eden bu âyet, "samed" isminin açıklaması olup, Allah'a evlât nispet edenleri ve soy kavramına giren her şeyi; meselâ, "Mesîh Allah'ın oğludur" diyen Hıristiyanların (Tevbe 9/30) ve meleklerin Allah'ın kızları olduğunu söyleyen (En'âm 6/100) müşriklerin bu iddialarını reddeder Zira çocuk, eşin olmasını gerektirir; eş de çocuk da ihtiyacı karşılamak için istenilen varlıklardır; Allah ise ihtiyaçtan münezzehtir, ezelî ve ebedîdir Eşleri de çocukları da O yaratmıştır; yarattığı şeylere muhtaç olması ise imkânsızdır (bk En'âm 6/101)

    Âyetin, "O, doğmamıştır" mealindeki ikinci cümlesi Allah Teâlâ'nın doğum veya sudur yoluyla bir ana veya babadan, bir asıldan meydana gelmediğini ifade eder Çünkü doğan her şey sonradan olur; oysa Allah kadîm ve ezelîdir, yani varlığının başlangıcı, evveliyatı yoktur

    4 Bu âyet hem ilk âyetin açıklaması hem de bütünüyle sûrenin bir özeti mahiyetinde olup Yüce Allah'ın zâtında, sıfatlarında ve fiillerinde hiçbir dengi ve benzeri bulunmadığını ifade eder Kendisinden başka var olan her şeyi O yaratmıştır Bu sebeple yarattıklarının O'na denk olması mümkün değildir Nitekim bu durum muhtelif âyetlerde ifade buyurulmuştur (meselâ bk Nahl 16/17-22; Şûra 42/11)

    İhlâs Sûresinin, Kur'an'ın üçte birine denk olduğuna dair yukarıda geçen hadisi yorumlayan âlimlerden bir kısmı, bu denkliği sûreyi okumanın sevabı, bir kısmı da konusu ve mânası yönünden değerlendirmişlerdirİkinci görüşe göre sûre, Kur'an'ın üç temel konusundan ilki olan tevhidle alâkalı olup bu sûrenin anlamını iyice kavrayan ve itikadını bu sûrenin öğretisi yönünde oluşturan bir kimse Kur'an'ın tevhid ve akaid bölümünü de kavrayıp benimsemiş olur Gazzâlî Cevâhiru'l-Kur'ân isimli eserinde (s 4748) özetle şu hususlara işaret eder:

    Kur'an'daki bilgiler ana hatlarıyla Allah hakkında bilgi (ma'rifetullah), âhiret bilgisi ve doğru yol bilgisi olmak üzere üçe ayrılır İhlâs sûresi bunlardan ilkini, yani ma'rifetullah ve tevhid konusunu ihtiva etmektedir Kur'an'daki diğer hükümler bu sûredeki tevhid temeline dayandığı için sûre Kur'an'ın üçte birine denk görülmüştür Belirtilen öneminden dolayı îhlâs sûresi tefsir kitaplarında muhtelif yönleriyle ele alınıp incelendiği gibi felsefeden tasavvufa kadar çeşitli ilim dallarında da meşhur âlimler tarafından sûre üzerinde pek çok müstakil tefsir vb çalışmalar yapılmış; ayrıca süre üzerine tezler de hazırlanmıştır (Bilgi ve örnekler için bk Emin Işık, "İhlâs Sûresi", DİA, XXI, 538)

    (bk Diyanet, Tefsiri, Kur’an Yolu:V/689-692)
    SİE



  4. 20.Aralık.2011, 21:38
    2
    Silent and lonely rains



    İHLAS SURESİ:

    Nüzulü:


    Mushaftaki sıralamada yüz on ikinci, iniş sırasına göre yirmi ikinci sûredir Nâs sûresinden sonra, Necm sûresinden önce Mekke'de inmiştir Medine'de indiğine dair rivayet de vardır Mekke'de indiğini söyleyenler Mekkeli müşriklerin Hz Peygamber (asm)'e gelerek "Bize rabbinin soyunu anlat" dediklerini, bunun üzerine bu sûrenin indirdiğini bildiren rivayetleri delil getirirler (Müsned, V, 133-134) Medine'de indiğini söyleyenler ise Yahudilerle Hristiyanların Hz Peygamber (asm)'e yönelttikleri Allah hakkındaki sorulara bir cevap olmak üzere Cebrail'in Hz Peygamber'e gelip "Kul hüvellahü ehad" sûresini okuduğunu bildiren rivayetleri delil göstermişlerdir (Taberî, XXX, 221-222; Râzî, XXXII, 175) Ancak sûrenin üslup ve içeriği Mekke döneminde indiği izlenimini vermektedir

    Adı:

    Sûrenin kaynaklarda tespit edilen yirmiyi aşkın adı vardır Ancak yaygın olarak İslâm dininin temel ilkesi tevhîd inancının vecîz bir ifadesi olan "İhlâs" adıyla tanınmıştır En çok kullanılan isimlerinden biri de "Kul hüvellahü ehad"dır Ayrıca "Samed, Tevhîd, Esâs, Tecrîd, Necat, Velayet, Mukaşkışe, Muavvize" adlarıyla da anılmaktadır (diğer isimleri için bk Râzî, XXXII, 175-176; İbn Âşûr, XXX, 609-611; Emin Işık, "İhlâs Sûresi", Dİ A, XXI, 537-538)

    Konusu:


    Sûrede Allah Teâlâ'nın başlıca sıfatları tanıtılmaktadır

    Fazileti:

    Hz Peygamber (asm) bu sûrenin önemi ve fazileti hakkında söyle buyurmuştur; "Canım kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki bu sûre Kur'an’ın üçte birine denktir" (Buhârî, "Tevhîd", 1)

    Yine Hz Peygamber, sevdiği için bu sûreyi her namazda okuyan bir sahabîye, "Onu sevmen seni cennete götürür" müjdesini vermiştir (Tirmizî, "Fedâilü'l-Kur'ân", 11; "Tefsir", 93; diğer hadisler için bk İbn Kesîr, VIII, 539-546)

    Meali:

    Rahman ve rahim olan Allah'ın adıyla

    1 De ki: "O, Allah'tır, tektir

    2 Allah sameddir

    3 Doğurmamış ve doğmamıştır

    4 O'nun hiçbir dengi yoktur"


    Tefsiri:

    1 İhlâs sûresi, İslâm'ın esası olan tevhîd (Allah'ın birliği) ilkesini özlü bir şekilde ifade ettiği ve Allah Teâlâ'yı tanıttığı için Hz Peygamber tarafından Kur'an'ın üçte birine denk olduğu ifade buyurulmuşturKelâmın akışı ve konunun Allah'ın nesebini (hangi soydan geldiğini) soranlara verilen cevapla ilgili olması dikkate alındığında birinci âyetteki "O" diye çevirdiğimiz "hüve" zamirinin Allah'a ait olduğu açıkça anlaşılırAllah ismi, varlığı ezelî, ebedî, zarurî ve kendinden olan, her şeyi yaratan, her şeyin mâliki, mukadderatının hakimi, her şeyi bilen ve her şeye kadir olan Yüce Mevlâ'nın isimlerinin en başta gelenidir (bk Bakara 2/255)

    Müfessirler bu sûrede ağırlıklı olarak Allah'ın birliğini ifade eden "ahad" terimi ile var oluş bakımından kimseye muhtaç olmadığını anlatan "samed" terimi üzerinde durmuşlardır "Tektir" diye çevirdiğimiz "ahad" kelimesi, "birlik" anlamına gelen vahd veya vahdet kökünden türetilmiş bir isimdir (Ebû Hayyân, VIII, 528) Sıfat olarak Allah'a nispet edildiğinde O'nun birliğini, tekliğini ve eşsizliğini ifade eder; bu sûrede doğrudan doğruya, Beled sûresinde (90/ 5,7) dolaylı olarak Allah'a nispet edilmiştir; bu anlamıyla tenzihi veya selbî (Allah'ın ne olmadığını belirten) sıfatları da içerir Nitekim devamındaki âyetler de bu mânadaki birliği vurgular Bu sebeple "ahad" sıfatının bazı istisnalar dışında Allah'tan başkasına nispet edilemeyeceği düşünülmüştür

    Aynı kökten gelen "vâhid" ise "bölünmesi ve sayısının artması mümkün olmayan bir, tek, yegâne varlık" anlamında Allah'ın sıfatı olmakla birlikte Allah'tan başka varlıkların sayısal anlamda birliğini ifade etmek için de kullanılmaktadır Türkçe'de de "bir" (vâhid) ile "tek" (ahad) arasında fark vardır "Bir", genellikle "aynı türden birçok varlığın biri" anlamında da kullanılır "Tek" ise "türdeşi olmayan, zâtında ve sıfatlarında eşi benzeri olmayan tek varlık" mânasına gelir

    İşte Allah, bu anlamda birdir, tektir Ahad ile vâhid sıfatları arasındaki diğer farklar ise şöyle açıklanmıştır: Ahad, Allah'ın zâtı bakımından, vâhid ise sıfatları bakımından bir olduğunu gösterir Ahad ile vahidin her biri "ezeliyet ve ebediyet" mânalarını da ihtiva etmekle birlikte, bazı âlimler ahadı "ezeliyet", vahidi de "ebediyet" mânasına tahsis etmişlerdir Allah'ın sıfatı olarak her ikisi de hadislerde geçmektedir

    2 "Samed" kelimesi "herkesin kendisine ihtiyacını arzettiği, fakat kendisi kimseye muhtaç olmayan" anlamına gelir (Râgıb el-İsfehârn, Müfredata'İ-Kur'ân, "smd" md)

    Sûredeki bağlamına göre samed, "var oluş bakımından kimseye muhtaç olmayıp her şeyin varlık ve devamını kendisine borçlu olduğu vâcibu'l-vucûd" demektir Buna göre samed kelimesi doğrudan doğruya ahad isminin açıklamasıdır; daha sonra gelen "doğurmamış ve doğmamıştır" mealindeki âyet de samed isminin açıklamasıdır Taberî, "samed"i, "kendisinden başkası ibadet edilmeye layık olmayan tek mâbûd" olarak tanımlamıştır (XXX, 222) Kur'ân-ı Kerîm'de sadece burada geçen "samed" ismi başta "esmâ-i hüsnâ" hadisi olmak üzere (bk Tirmizî, "Da'avât", 83) bazı hadislerde de yer almıştır (meselâ bk Buhârî, "Tefsir", 112; Tirmizî, "Da'avât", 64)

    3 Allah Teâlâ'nın noksan sıfatlardan münezzeh olduğunu ifade eden bu âyet, "samed" isminin açıklaması olup, Allah'a evlât nispet edenleri ve soy kavramına giren her şeyi; meselâ, "Mesîh Allah'ın oğludur" diyen Hıristiyanların (Tevbe 9/30) ve meleklerin Allah'ın kızları olduğunu söyleyen (En'âm 6/100) müşriklerin bu iddialarını reddeder Zira çocuk, eşin olmasını gerektirir; eş de çocuk da ihtiyacı karşılamak için istenilen varlıklardır; Allah ise ihtiyaçtan münezzehtir, ezelî ve ebedîdir Eşleri de çocukları da O yaratmıştır; yarattığı şeylere muhtaç olması ise imkânsızdır (bk En'âm 6/101)

    Âyetin, "O, doğmamıştır" mealindeki ikinci cümlesi Allah Teâlâ'nın doğum veya sudur yoluyla bir ana veya babadan, bir asıldan meydana gelmediğini ifade eder Çünkü doğan her şey sonradan olur; oysa Allah kadîm ve ezelîdir, yani varlığının başlangıcı, evveliyatı yoktur

    4 Bu âyet hem ilk âyetin açıklaması hem de bütünüyle sûrenin bir özeti mahiyetinde olup Yüce Allah'ın zâtında, sıfatlarında ve fiillerinde hiçbir dengi ve benzeri bulunmadığını ifade eder Kendisinden başka var olan her şeyi O yaratmıştır Bu sebeple yarattıklarının O'na denk olması mümkün değildir Nitekim bu durum muhtelif âyetlerde ifade buyurulmuştur (meselâ bk Nahl 16/17-22; Şûra 42/11)

    İhlâs Sûresinin, Kur'an'ın üçte birine denk olduğuna dair yukarıda geçen hadisi yorumlayan âlimlerden bir kısmı, bu denkliği sûreyi okumanın sevabı, bir kısmı da konusu ve mânası yönünden değerlendirmişlerdirİkinci görüşe göre sûre, Kur'an'ın üç temel konusundan ilki olan tevhidle alâkalı olup bu sûrenin anlamını iyice kavrayan ve itikadını bu sûrenin öğretisi yönünde oluşturan bir kimse Kur'an'ın tevhid ve akaid bölümünü de kavrayıp benimsemiş olur Gazzâlî Cevâhiru'l-Kur'ân isimli eserinde (s 4748) özetle şu hususlara işaret eder:

    Kur'an'daki bilgiler ana hatlarıyla Allah hakkında bilgi (ma'rifetullah), âhiret bilgisi ve doğru yol bilgisi olmak üzere üçe ayrılır İhlâs sûresi bunlardan ilkini, yani ma'rifetullah ve tevhid konusunu ihtiva etmektedir Kur'an'daki diğer hükümler bu sûredeki tevhid temeline dayandığı için sûre Kur'an'ın üçte birine denk görülmüştür Belirtilen öneminden dolayı îhlâs sûresi tefsir kitaplarında muhtelif yönleriyle ele alınıp incelendiği gibi felsefeden tasavvufa kadar çeşitli ilim dallarında da meşhur âlimler tarafından sûre üzerinde pek çok müstakil tefsir vb çalışmalar yapılmış; ayrıca süre üzerine tezler de hazırlanmıştır (Bilgi ve örnekler için bk Emin Işık, "İhlâs Sûresi", DİA, XXI, 538)

    (bk Diyanet, Tefsiri, Kur’an Yolu:V/689-692)
    SİE






+ Yorum Gönder