Konusunu Oylayın.: Mevlananın ilim ile ilgili sözleri

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 3 kişi
Mevlananın ilim ile ilgili sözleri
  1. 14.Mart.2013, 01:19
    1
    Misafir

    Mevlananın ilim ile ilgili sözleri






    Mevlananın ilim ile ilgili sözleri Mumsema Mevlananın ilim hakkında söylemiş olduğu anlamlı sözlere örnekler paylaşabilir misiniz ?


  2. 14.Mart.2013, 01:19
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    Mevlananın ilim hakkında söylemiş olduğu anlamlı sözlere örnekler paylaşabilir misiniz ?


    Benzer Konular

    - Mevlananın zulüm ile ilgili sözleri

    - Mevlananın barışla ilgili sözleri

    - Mevlananın zaman ile ilgili sözleri

    - Mevlananın sabırla ilgili sözleri

    - Mevlananın para ile ilgili sözleri

  3. 14.Mart.2013, 23:45
    2
    Muhasibi
    Editör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Ağustos.2007
    Üye No: 12
    Mesaj Sayısı: 15,810
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 160
    Bulunduğu yer: Gönlümün Mürekkep Lekeleri'de Fikir İşçisi

    Cevap: mevlananın ilim ile ilgili sözleri




    "İlim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir;
    Sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır.

    Okumaktan mana ne kişi Hakk'ı bilmektir ;
    Çün okudun bilmezsin ha bir kuru ekmektir.


    Vecizi ifadelerinin sahibi Yunus Emre ve diğer mutasavvıflarla aynı düşünceleri taşır. Onun için bilgi gaye değil insanı Hakk'a görünen vasıtadır. Bu görevi üstlenmeyen ilim; insanın yakinini arttırmaz aksine şüphe ile sürçmesine sebep olur. İnsanı yücelten batın ilimleridir:
    "Deryaya ait hikmet seraba zan ve şüphedir. Dini hikmet ise gökleri bile kıskandırır. "
    ( Mesnevi II/3233)

    "Nefsini bilen Rabbini bilir" hükmünce ; asıl olan insanın nereden gelip nereye gideceğini idrak etmesidir.


    "Alim de nice binlerce ilim bilir ama o zalim kendi nefsini bilmez.
    Her cevherin hususiyetini bilir de kendi cevherini bilmede eşek kesilir.
    Seçkin ilmiyle caiz olanı caiz olmayanı bilir ama ; kendisi cehlinde bunağın ta kendisidir bunu bilmez.
    Gerçi caizi caiz olmayanı bildin ama nefsin acaba hangi vech üzere (nefsin caiz mi değil mi ?)
    Her meta'nın kıymetini bilirsin de kendi kıymetinin bilmezsen ahmaksın.
    Uğurlu uğursuz yıldızları biliyorsun ama kendi uğurluluğunu veya uğursuzluğunu biliyor musun ?
    Bütün ilimlerin aslı canı bu. Mahşerde ne olacağını düşün .
    Gerçi dinin usullerini bildin ama güzel olanı kendi aslını da araştırıp bilmendir.
    Onun aslına eriştin ama asıl usul ; kendi aslını bilmektir. " (Mesnevi III/2660-68)

    Mevlana; insanı aslına ulaştırmayan yaratıcısına itaati öğretmeyen ilmi zahmet ve yorgunluk olarak niteler (Ariflerin Menkıbeleri II/83). İlim ; sahibine yar olandır bar (yük) değil der. Gönüldeki ilimi sahibine dost ; zahirdekileri ise yük olarak söyler. Böyle zahiri ilim sahipleri "Kendilerine Tevrat yükletilen eşekler" (Cum'a 62/5) gibidir (Mesnevi I/ 3552-54)


  4. 14.Mart.2013, 23:45
    2
    Editör



    "İlim ilim bilmektir ilim kendin bilmektir;
    Sen kendini bilmezsin ya nice okumaktır.

    Okumaktan mana ne kişi Hakk'ı bilmektir ;
    Çün okudun bilmezsin ha bir kuru ekmektir.


    Vecizi ifadelerinin sahibi Yunus Emre ve diğer mutasavvıflarla aynı düşünceleri taşır. Onun için bilgi gaye değil insanı Hakk'a görünen vasıtadır. Bu görevi üstlenmeyen ilim; insanın yakinini arttırmaz aksine şüphe ile sürçmesine sebep olur. İnsanı yücelten batın ilimleridir:
    "Deryaya ait hikmet seraba zan ve şüphedir. Dini hikmet ise gökleri bile kıskandırır. "
    ( Mesnevi II/3233)

    "Nefsini bilen Rabbini bilir" hükmünce ; asıl olan insanın nereden gelip nereye gideceğini idrak etmesidir.


    "Alim de nice binlerce ilim bilir ama o zalim kendi nefsini bilmez.
    Her cevherin hususiyetini bilir de kendi cevherini bilmede eşek kesilir.
    Seçkin ilmiyle caiz olanı caiz olmayanı bilir ama ; kendisi cehlinde bunağın ta kendisidir bunu bilmez.
    Gerçi caizi caiz olmayanı bildin ama nefsin acaba hangi vech üzere (nefsin caiz mi değil mi ?)
    Her meta'nın kıymetini bilirsin de kendi kıymetinin bilmezsen ahmaksın.
    Uğurlu uğursuz yıldızları biliyorsun ama kendi uğurluluğunu veya uğursuzluğunu biliyor musun ?
    Bütün ilimlerin aslı canı bu. Mahşerde ne olacağını düşün .
    Gerçi dinin usullerini bildin ama güzel olanı kendi aslını da araştırıp bilmendir.
    Onun aslına eriştin ama asıl usul ; kendi aslını bilmektir. " (Mesnevi III/2660-68)

    Mevlana; insanı aslına ulaştırmayan yaratıcısına itaati öğretmeyen ilmi zahmet ve yorgunluk olarak niteler (Ariflerin Menkıbeleri II/83). İlim ; sahibine yar olandır bar (yük) değil der. Gönüldeki ilimi sahibine dost ; zahirdekileri ise yük olarak söyler. Böyle zahiri ilim sahipleri "Kendilerine Tevrat yükletilen eşekler" (Cum'a 62/5) gibidir (Mesnevi I/ 3552-54)





+ Yorum Gönder