Konusunu Oylayın.: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

5 üzerinden 3.82 | Toplam: 11 kişi oyladı.

Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?
  1. 14.Kasım.2009, 16:59
    1
    kadd24
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ekim.2008
    Üye No: 35772
    Mesaj Sayısı: 23
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 41
    Bulunduğu yer: Istanbul

    Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?






    Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir? Mumsema sevgili kardeşlerim bu güne kadar çıplak ayakla namaz kılmanın sünnet olduğuna biliyordum ancak geçenlerde bakırkoy müftülüğünün üstündeki yeni mahalle çocuk ve doğum hastanesi nin arka tarafındaki camiye gittiğim de caminin kapısında bir tabela üzerinde (çıplak ayakla camiye girmeyin )yazıyordu. ve zeytinburn dikili taş cami inde cuma vaazında camiye çıplak ayakla gelmemeniz rica ediyorum diyen yıllların imamından duyduklarımdan sonra sizden ricam çıplak ayakla namaz kılmanın sünnet oluşunun delili ile beraber yazınız. ALLAH cc hepinizden razı olsun. selat u selam kulu ve reulu olan hz Muhammed de onun aline ashabıa olsun

    Erkekler için sorulmuştur.


  2. 14.Kasım.2009, 16:59
    1
    Üye



    sevgili kardeşlerim bu güne kadar çıplak ayakla namaz kılmanın sünnet olduğuna biliyordum ancak geçenlerde bakırkoy müftülüğünün üstündeki yeni mahalle çocuk ve doğum hastanesi nin arka tarafındaki camiye gittiğim de caminin kapısında bir tabela üzerinde (çıplak ayakla camiye girmeyin )yazıyordu. ve zeytinburn dikili taş cami inde cuma vaazında camiye çıplak ayakla gelmemeniz rica ediyorum diyen yıllların imamından duyduklarımdan sonra sizden ricam çıplak ayakla namaz kılmanın sünnet oluşunun delili ile beraber yazınız. ALLAH cc hepinizden razı olsun. selat u selam kulu ve reulu olan hz Muhammed de onun aline ashabıa olsun

    Erkekler için sorulmuştur.


    Benzer Konular

    - Çıplak ayakla namaz kılmak

    - Ehl-i sünnet olmayan bir imamın arkasında namaz kılmak caiz midir?

    - Yalın/Çıplak ayakla namaz kılmak mekruh mudur? Yahudilere benzememek için namazı nalın ile kılmak mı

    - Çıplak ve ıslak ayakla camide namaz kılmak

    - Çıplak namaz kılmak

  3. 14.Kasım.2009, 17:04
    2
    Rüyet-iTaksîr
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 27.Ekim.2009
    Üye No: 61896
    Mesaj Sayısı: 219
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3

    --->: çıplak ayak ile namaz kılmak sünnetmidir




    Ustume vazife olmadan cevap veriyorum ama sadece biraz dusunursek. Kusura kimse bakmasi ayak kokusundan sebep boyle soyleniyor. Sunnet mi degilmi bilmiyorum buyuk ihtimalle sunnettir. Fakat rahatsizlik veriyorsa (Ciplak ayak gibi) sunneti yapmamak daha hayirlidir...

    Bu benim dusuncem ama sen genede verilecek cevabi bekle arkadasim.


  4. 14.Kasım.2009, 17:04
    2



    Ustume vazife olmadan cevap veriyorum ama sadece biraz dusunursek. Kusura kimse bakmasi ayak kokusundan sebep boyle soyleniyor. Sunnet mi degilmi bilmiyorum buyuk ihtimalle sunnettir. Fakat rahatsizlik veriyorsa (Ciplak ayak gibi) sunneti yapmamak daha hayirlidir...

    Bu benim dusuncem ama sen genede verilecek cevabi bekle arkadasim.


  5. 14.Kasım.2009, 17:32
    3
    müttaki
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Kasım.2009
    Üye No: 64566
    Mesaj Sayısı: 12
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    --->: çıplak ayak ile namaz kılmak sünnetmidir

    ayağını günde 5 kere yıkayanın ayağında koku olmaz diye düşünüyorum(mikrobik bir hastalıktan kaynaklanan durumlar hakkında bilgi sahibi değilim),ama çorabını ne kadar zamanda değiştirir,sadece cumadan cumaya mı ayağını yıkar onu bilemem,adam çorabım pis bu çorapla camiye girmeyeyim der bakar ki camide çoraplı girilmesi gerektiği yazar,iş farklı farklı yönlerden bakıldıkça daha da değişik yorumlar almaya açık

    her cumadan önce boy abdesti alınması ve çorapların günlük değiştirilmesi,abdest azalarının iyice yıkanması sorunun çözümü diye düşünüyorum

    daha da çözüm eklemek isteyen varsa eklesin lütfen


  6. 14.Kasım.2009, 17:32
    3
    müttaki - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    ayağını günde 5 kere yıkayanın ayağında koku olmaz diye düşünüyorum(mikrobik bir hastalıktan kaynaklanan durumlar hakkında bilgi sahibi değilim),ama çorabını ne kadar zamanda değiştirir,sadece cumadan cumaya mı ayağını yıkar onu bilemem,adam çorabım pis bu çorapla camiye girmeyeyim der bakar ki camide çoraplı girilmesi gerektiği yazar,iş farklı farklı yönlerden bakıldıkça daha da değişik yorumlar almaya açık

    her cumadan önce boy abdesti alınması ve çorapların günlük değiştirilmesi,abdest azalarının iyice yıkanması sorunun çözümü diye düşünüyorum

    daha da çözüm eklemek isteyen varsa eklesin lütfen


  7. 14.Kasım.2009, 18:24
    4
    Hoca
    erimeye devam...

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 28,726
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 327
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    --->: çıplak ayak ile namaz kılmak sünnetmidir

    Alıntı
    sevgili kardeşlerim bu güne kadar çıplak ayakla namaz kılmanın sünnet olduğuna biliyordum ancak geçenlerde bakırkoy müftülüğünün üstündeki yeni mahalle çocuk ve doğum hastanesi nin arka tarafındaki camiye gittiğim de caminin kapısında bir tabela üzerinde (çıplak ayakla camiye girmeyin )yazıyordu. ve zeytinburn dikili taş cami inde cuma vaazında camiye çıplak ayakla gelmemeniz rica ediyorum diyen yıllların imamından duyduklarımdan sonra sizden ricam çıplak ayakla namaz kılmanın sünnet oluşunun delili ile beraber yazınız. ALLAH cc hepinizden razı olsun. selat u selam kulu ve reulu olan hz Muhammed de onun aline ashabıa olsun
    çıplak ayak ile namaz kılmanın hiçbir sakıncası yoktur.
    Bazı camilerde bu gibi uygulamalar, cami halısının kokmaması açısındandır. sadece bir önlemdir, kimseyi engelleme hakları yoktur.

    DELİLLER:

    Nesaî ve Ebu Davud şu hadisi rivayet etmişlerdir:
    Hz. Peygamber(a.s.m) Mekke’nin fetih gününde nalınlarını sol yanına koyarak (çıplak ayakla) namaz kıldı
    (bk. Ebu davud,89).
    (Nalın: bir çeşit papuç, ayakkabıdır).

    Yine sahabilerden bazıları “Biz Hz. Peygamber(a.s.m)’in hem çıplak ayak hem de nalınları giyerek namaz kıldığını gördük” demiştir
    (bk. Ebu Davud, a.g.y).

    Bu rivayetlerden anlaşılıyor ki, yalın ayakla namaz kılmak mekruh değildir.

    İmam Nevevî, değişik görüşlere yer verdikten sonra, “ Şafiî mezhebinde en kuvvetli görüşe göre, çıplak ayakla namaz kılmak müstehaptır/sünnettir” demiştir.
    (bk. Mecmu, 3/429)
    Buna göre erkeklerin çorapsız namaz kılmasının bir sakıncası yoktur.


  8. 14.Kasım.2009, 18:24
    4
    erimeye devam...
    Alıntı
    sevgili kardeşlerim bu güne kadar çıplak ayakla namaz kılmanın sünnet olduğuna biliyordum ancak geçenlerde bakırkoy müftülüğünün üstündeki yeni mahalle çocuk ve doğum hastanesi nin arka tarafındaki camiye gittiğim de caminin kapısında bir tabela üzerinde (çıplak ayakla camiye girmeyin )yazıyordu. ve zeytinburn dikili taş cami inde cuma vaazında camiye çıplak ayakla gelmemeniz rica ediyorum diyen yıllların imamından duyduklarımdan sonra sizden ricam çıplak ayakla namaz kılmanın sünnet oluşunun delili ile beraber yazınız. ALLAH cc hepinizden razı olsun. selat u selam kulu ve reulu olan hz Muhammed de onun aline ashabıa olsun
    çıplak ayak ile namaz kılmanın hiçbir sakıncası yoktur.
    Bazı camilerde bu gibi uygulamalar, cami halısının kokmaması açısındandır. sadece bir önlemdir, kimseyi engelleme hakları yoktur.

    DELİLLER:

    Nesaî ve Ebu Davud şu hadisi rivayet etmişlerdir:
    Hz. Peygamber(a.s.m) Mekke’nin fetih gününde nalınlarını sol yanına koyarak (çıplak ayakla) namaz kıldı
    (bk. Ebu davud,89).
    (Nalın: bir çeşit papuç, ayakkabıdır).

    Yine sahabilerden bazıları “Biz Hz. Peygamber(a.s.m)’in hem çıplak ayak hem de nalınları giyerek namaz kıldığını gördük” demiştir
    (bk. Ebu Davud, a.g.y).

    Bu rivayetlerden anlaşılıyor ki, yalın ayakla namaz kılmak mekruh değildir.

    İmam Nevevî, değişik görüşlere yer verdikten sonra, “ Şafiî mezhebinde en kuvvetli görüşe göre, çıplak ayakla namaz kılmak müstehaptır/sünnettir” demiştir.
    (bk. Mecmu, 3/429)
    Buna göre erkeklerin çorapsız namaz kılmasının bir sakıncası yoktur.


  9. 15.Kasım.2009, 02:15
    5
    kadd24
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ekim.2008
    Üye No: 35772
    Mesaj Sayısı: 23
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 41
    Bulunduğu yer: Istanbul

    --->: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

    sağol kardeşim ALLAH cc sizlerden razı olsun içimi rahatlattız


  10. 15.Kasım.2009, 02:15
    5
    Üye
    sağol kardeşim ALLAH cc sizlerden razı olsun içimi rahatlattız


  11. 24.Kasım.2009, 14:20
    6
    sevgiii
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Eylül.2008
    Üye No: 30658
    Mesaj Sayısı: 312
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 4
    Yaş: 36

    --->: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

    kadınlar kılamıyormu çıplak aykla namaz.


  12. 24.Kasım.2009, 14:20
    6
    sevgiii - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    kadınlar kılamıyormu çıplak aykla namaz.


  13. 24.Kasım.2009, 15:18
    7
    fazlikizil
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Ağustos.2009
    Üye No: 49769
    Mesaj Sayısı: 37
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Bulunduğu yer: ankara

    --->: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

    ALLAH Razı olsun. muhterem kardeşlerim,çılak ayakla ve nalinle , peygamber efendimiz namaz kıldığı pek çok hadiste rivayet edilmiştir,Müslüman her zaman temiz olacaktır, hele camiye giderken daha dikkat etmesi lazımdır. Sıhhi yönden çıplak ayakla camide namaz kılmanın mahzurlarının olduğunu biliyorum,kişi abdes alıp ayağını kurulamadan yaş ayakla camiye giriyor ,pek çok insandada ayak mantarı,tırnak mantarı var,o basılan yerlere secde ediliyor.bunlardan dolayı cemaat rahatsız oluyor.Ayağa bir şey(nalin,temiz corap) giymekte sünnettir.Sabah namazlarında eşortmanla camiye gelmekte pek hoş olmuyor,çünkü camiler müminlerin toplandığı yerlerdir.'' ALLAH yar ve yardımcınız olsun.''


  14. 24.Kasım.2009, 15:18
    7
    ALLAH Razı olsun. muhterem kardeşlerim,çılak ayakla ve nalinle , peygamber efendimiz namaz kıldığı pek çok hadiste rivayet edilmiştir,Müslüman her zaman temiz olacaktır, hele camiye giderken daha dikkat etmesi lazımdır. Sıhhi yönden çıplak ayakla camide namaz kılmanın mahzurlarının olduğunu biliyorum,kişi abdes alıp ayağını kurulamadan yaş ayakla camiye giriyor ,pek çok insandada ayak mantarı,tırnak mantarı var,o basılan yerlere secde ediliyor.bunlardan dolayı cemaat rahatsız oluyor.Ayağa bir şey(nalin,temiz corap) giymekte sünnettir.Sabah namazlarında eşortmanla camiye gelmekte pek hoş olmuyor,çünkü camiler müminlerin toplandığı yerlerdir.'' ALLAH yar ve yardımcınız olsun.''


  15. 24.Kasım.2009, 15:28
    8
    ferdi16
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 24.Mart.2008
    Üye No: 14301
    Mesaj Sayısı: 228
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3
    Yaş: 27

    --->: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

    Alıntı
    kadınlar kılamıyormu çıplak aykla namaz.
    DAha önce bu soruya cevap verilmiş oldğu için alıntı yapayım inşalllah
    Alıntı
    Sual: Kadın, çıplak ayakla namaz kılabilir mi?
    Cevap:
    Namaz etekliği uzun ise, ayaklar görülmüyorsa, bir mahzuru olmaz. Kadınların el ve yüzlerinden başka her yerleri, bilekleri, sarkan saçları ve ayaklarının altı, namaz için Hanefi’de avrettir. Ellerin üstü avret değildir diyen âlimler de çoktur. Bunlara göre, kadınların bileklerine kadar ellerinin üstü açık kılmaları caiz olur. Ama, kitapların hepsine uymuş olmak için, kadınların elleri örtecek kadar uzun kollu namazlık veya geniş baş örtüsü ile elleri örtülü olarak kılmaları, daha iyi olur. Kadınların ayakları namazda avret değildir diyen âlimler de varsa da, bu âlimler de, namazda örtmesi sünnet, açması mekruhtur dedi. (S. Ebediyye)
    Kadınların ayaklarının açık olmasında iki kavil vardır. Birinci kavle göre mekruh, ikinci kavle göre namaz bozulur. Kadınlar, ya çorapla veya ayaklara kadar uzun etek veya entari giyerek namaz kılmalıdır. (Mezahib-i Erbea)
    Kadının topuk kemiği, bileği veya boynu yahut saçı açık olarak kıldığı namazı sahih olmaz. İnce olup içindeki uzvun şekli veya rengi görünen kumaş, yok demektir. (Umdet-ül-İslam)
    Şafii’de kadının iki elinden ve yüzünden başka her yeri her zaman avrettir.
    Hür kadının, avuç içinden, yüzünden ve ayaklarından başka bütün vücudu, avrettir. Ayaklarına, avret diyenler de oldu. Nur suresindeki, (Kadınlar ayaklarını yere vurarak yürümesinler ki, ayaklarındaki örtülü ziynetlerin sesleri işitilmesin) mealindeki âyet-i kerime, ayakların avret olduğunu göstermektedir. (Halebi-yi kebir)
    Namaz dışında avrettir ve avret değildir diyen âlimler olmuştur. Bu bakımdan namazda ve namaz dışında, ayakları çorapla örtmeli, ayağı açık gezenlere de haram işliyor dememelidir



  16. 24.Kasım.2009, 15:28
    8
    Devamlı Üye
    Alıntı
    kadınlar kılamıyormu çıplak aykla namaz.
    DAha önce bu soruya cevap verilmiş oldğu için alıntı yapayım inşalllah
    Alıntı
    Sual: Kadın, çıplak ayakla namaz kılabilir mi?
    Cevap:
    Namaz etekliği uzun ise, ayaklar görülmüyorsa, bir mahzuru olmaz. Kadınların el ve yüzlerinden başka her yerleri, bilekleri, sarkan saçları ve ayaklarının altı, namaz için Hanefi’de avrettir. Ellerin üstü avret değildir diyen âlimler de çoktur. Bunlara göre, kadınların bileklerine kadar ellerinin üstü açık kılmaları caiz olur. Ama, kitapların hepsine uymuş olmak için, kadınların elleri örtecek kadar uzun kollu namazlık veya geniş baş örtüsü ile elleri örtülü olarak kılmaları, daha iyi olur. Kadınların ayakları namazda avret değildir diyen âlimler de varsa da, bu âlimler de, namazda örtmesi sünnet, açması mekruhtur dedi. (S. Ebediyye)
    Kadınların ayaklarının açık olmasında iki kavil vardır. Birinci kavle göre mekruh, ikinci kavle göre namaz bozulur. Kadınlar, ya çorapla veya ayaklara kadar uzun etek veya entari giyerek namaz kılmalıdır. (Mezahib-i Erbea)
    Kadının topuk kemiği, bileği veya boynu yahut saçı açık olarak kıldığı namazı sahih olmaz. İnce olup içindeki uzvun şekli veya rengi görünen kumaş, yok demektir. (Umdet-ül-İslam)
    Şafii’de kadının iki elinden ve yüzünden başka her yeri her zaman avrettir.
    Hür kadının, avuç içinden, yüzünden ve ayaklarından başka bütün vücudu, avrettir. Ayaklarına, avret diyenler de oldu. Nur suresindeki, (Kadınlar ayaklarını yere vurarak yürümesinler ki, ayaklarındaki örtülü ziynetlerin sesleri işitilmesin) mealindeki âyet-i kerime, ayakların avret olduğunu göstermektedir. (Halebi-yi kebir)
    Namaz dışında avrettir ve avret değildir diyen âlimler olmuştur. Bu bakımdan namazda ve namaz dışında, ayakları çorapla örtmeli, ayağı açık gezenlere de haram işliyor dememelidir



  17. 25.Kasım.2009, 12:53
    9
    ferdi16
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 24.Mart.2008
    Üye No: 14301
    Mesaj Sayısı: 228
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3
    Yaş: 27

    --->: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

    amin inşallah ....


  18. 25.Kasım.2009, 12:53
    9
    Devamlı Üye
    amin inşallah ....


  19. 07.Aralık.2009, 15:59
    10
    adilaslan
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Aralık.2009
    Üye No: 68138
    Mesaj Sayısı: 1
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 37

    --->: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

    Yorumlar Ne Kadar Bilgiden Yoksun şekilde Yapılmış. çıplak Ayakla Namaz Kılmak Mekruh. Bu şekilde Olunca Yok Koku Yapıyorsa Sünneti Terketmek Daha Iyidir Gibi Saçma Sapan Yorumlar Yapılıyor.


  20. 07.Aralık.2009, 15:59
    10
    adilaslan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Yorumlar Ne Kadar Bilgiden Yoksun şekilde Yapılmış. çıplak Ayakla Namaz Kılmak Mekruh. Bu şekilde Olunca Yok Koku Yapıyorsa Sünneti Terketmek Daha Iyidir Gibi Saçma Sapan Yorumlar Yapılıyor.


  21. 07.Aralık.2009, 16:19
    11
    imamhatipli42
    Özel Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 23.Ocak.2007
    Üye No: 7
    Mesaj Sayısı: 3,594
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 51

    --->: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

    Alıntı
    Yorumlar Ne Kadar Bilgiden Yoksun şekilde Yapılmış. çıplak Ayakla Namaz Kılmak Mekruh. Bu şekilde Olunca Yok Koku Yapıyorsa Sünneti Terketmek Daha Iyidir Gibi Saçma Sapan Yorumlar Yapılıyor.
    Mekruh olduğunun delili nedir? Ayrıca kimseye hakaret etmeye hakkınız yok. Siz de o engin görüşlerinizi belirtin (ama kaynak ve delilleriyle lütfen) biz de doğrusunu öğrenelim.


  22. 07.Aralık.2009, 16:19
    11
    Özel Üye
    Alıntı
    Yorumlar Ne Kadar Bilgiden Yoksun şekilde Yapılmış. çıplak Ayakla Namaz Kılmak Mekruh. Bu şekilde Olunca Yok Koku Yapıyorsa Sünneti Terketmek Daha Iyidir Gibi Saçma Sapan Yorumlar Yapılıyor.
    Mekruh olduğunun delili nedir? Ayrıca kimseye hakaret etmeye hakkınız yok. Siz de o engin görüşlerinizi belirtin (ama kaynak ve delilleriyle lütfen) biz de doğrusunu öğrenelim.


  23. 11.Şubat.2011, 02:55
    12
    canat
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 11.Şubat.2011
    Üye No: 84187
    Mesaj Sayısı: 1
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 28

    Cevap: Çıplak ayak ile namaz kılmak sünnet midir?

    Sünen-i Ebu Davud
    Çeviren: Necati Yeniel / Hüseyin Kayapınar
    Şamil Yayınları İstanbul

    Namaz - 2.Bölüm

    Alıntı
    652. ...Şeddâd b. Evs babasından (Evs'ten); demiştir ki: Resülullah (s.a.) şöyle buyurdu: "Yahudilere muhalefet ediniz. Çünkü onlar ayakkabılanyla ve mestleriyle namaz kılmıyorlar (siz kı*lınız)!”[369]

    Açıklama


    Yahudiler "Ey Mûsâ, şübhesiz benim ben senin Rabbin, Haydi pabuçlarını çıkar. Çünkü sen mukaddes vadide "Tuva" dasın"[370] emrine uyarak ibâdetlerini yaparken ayakkabılarını çıkarırlardı. Ayakkabı ile ibâdet etmek onlarca makbul değildi.
    Müslümanlar ise, bu hadis-i şerifte namazlarını ayakkabı ile kılarak Ya*hudilere muhalefet etmekle emrolunmuştur. Ancak buradaki emir farziyet değil, mubahlık ifâde eder. Nitekim bir Önceki hadisin açıklanmasında, tercemesini sunduğumuz îbn Ebî Şeybe'nin Abdurrahman b. Ebi Leylâ'dan naklettiği "isteyen namazını ayakkabıyla kılar, yalınayak namaz kılmak isteyen de ayakkabılarını çıkarır öyle kılar"[371] mealindeki hadis-i şerif de burada*ki emrin mubahhk ifâde ettiğine delâlet eder.
    Hatta bazı âlimler, "Ey Adem oğullan, her mescide güzel elbiselerinizi giyinerek gidin"[372] âyetine bakarak ayakkabılı kılınan namazın daha fazi*letli olduğu hükmüne varmışlardır.[373] 653 numara ile terceme edeceğimiz hadis de buna delâlet eder.
    ed-Dürru'I-Muhtâr’da bu mevzuda şöyle denilmektedir; "Ayakkabı ile namaz kılmak çıplak namaz kılmaktan daha faziletlidir." İbn Âbidîn de ona yazdığı haşiyesi Reddu'l-Muhtâr'da şöyle diyor; "temiz mest ve ayakkabı*larla namaz kılmak, Yahudilere muhalefet için çıplak ayakla namaz kılmak*tan daha faziletlidir." Tatarbâniye'de ise, şöyle denilmektedir; "Ayakkabılar temiz bile olsa, mescidi kirletmek tehlikesi varsa, çıplak ayakla namaz kıl*mak daha faziletlidir. Mescid-i Nebevi, Resûl-i Ekrem'in sağlığında kum*larla kaplı idi. Zamanımızda içine halılar serilmiştir."
    Umdetü'l-Müftf isimli eserde de şöyle deniliyor; "Mescide ayakkabı İle girmek edebe uymaz."
    Bütün bu fetvaları Bezlü'l-Mechûd isimli eserinde nakleden merhum es-Sehârenfûrî, bu mevzudaki kendi görüşlerini de şöyle ifâde ediyor; "Günü*müzde ayakkabılarla ibâdet eden Hıristiyanlara bakarak namazın çıplak ayakla kılınması gerektiği kanaatindeyim."[374]
    Bütün bu açıklamalardan anlaşılıyor ki, tslâmiyette ayakkabı ile de, çıp*lak ayakla da namaz-kılmak caizdir. Ancak bazı hallerde biri diğerine tercih edilebilir. (653 no'lu hadis-i şerifin şerhindeki izahata müracaat edilebilir.)[375]

    653. ...Amr b. Şuayb'in babasından rivayet ettiğine göre dedesi (şöyle) demiştir: "Ben peygamber (s.a.)'i ayakkabılı da ayakkabısız da namaz kılarken gördüm."[376]

    Açıklama


    Bu hadis-i şerif gerek ayakkabılı, gerekse ayakkabısız olarak namaz kılmanın caiz olduğunu ifâde etmektedir. Aynı zamanda namazı ayakkabı ile kılmayı ifâde eden bir önceki hadis-i şerifteki emrin hükmünü farz olmaktan çıkarıp mübahlık ifade ettiğini bildiren de bu hadis-i şeriftir. Çünkü emr kayıtsız ve şartsız olduğu zaman, farziyet ifâ*de eder. Ancak onun farziyyet için olmadığını ortaya koyan diğer bir delil bulunursa, o zaman o emr farziyet ifâde etmekten çıkmış olur.
    îşte bu hadis-i şerif Resûl-i Ekrem'in bazan ayakkabılarla bazan da ayak*kabısız olarak namaz kıldıklarını ifâde ederek ayakkabı ile namaz kılmanın caiz olduğunu, farz olmadığını açıklamıştır. Bir önceki hadiste de açıkladı*ğımız gibi bazı fıkıh âlimlerinin ayakkabı ile kılınan namazın daha faziletli olduğuna dair hükümlerinin delili ise, A'raf Sûresinin 31. âyetidir.
    Kadı Iyaz, bu mevzuda şunları söylemektedir; "Eğer ayakkabıda pislik ol madiği biliniyorsa,o ayakkabı ile namaz kılmakta herhangi bir sakınca yok*tur.”
    "Fakat üzerinde, pislik olduğunda bütün ulemânın birleştiği cinsten bir pislik bulunan ayakkabı, su ile iyice temizlenmedikçe o ayakkabı ile namaz kılınamaz.
    "Ulemânın pis olup olmadığında kesinlikle görüş birliğine varmadığı hafif necaset cinsinden bir pislik bulaşan aVakkâbının toprağa sürtülerek te*mizlenip temizlenmeyeceği hususunda biz Mâlikîlere göre iki görüş vardır, Evzaî ve Sevrî'ye göre böyle hayvan tersi gibi hafif necaset cinsinden pislik bulaşan ayakkabı toprağa sürtünce kesinlikle temizlenir.
    "Hanefilere göre, ayakkabıya bulaşan idrar ise, veya yaş pislik ise, yıkanmadıkça ayakkabı temizlenmiş olmaz ve o ayakkabıyla namaz kılınmaz.
    "Şâfiîlere göre, ağır pisliği ancak su temizleyebilir. Bu mevzuda îmam Şafiî şöyle demiştir; "Pisliğinde ihtilâf edilen hafif pisliğin toprağa sürtmekle temizlenip temizlenmeyeceği hususu bize göre ihtilaflıdır."
    Netice: Bu hususta iki noktayı belirtmekte fayda mülahaza edilir:
    1. Hz. Peygamberin yaşadığı bölge ile içinde bulunduğumuz bölgenin özelliğidir. Bilindiği gibi Medine-i Münevvere ve Arab yarımadasında böl*genin sıcak ve kumluk olması, yolların kuru ve çoğu kez temiz olduğu gerçe*ğinden hareket edersek ayakkabıların temiz olup olmaması konusunda hüküm vermek kolaydır. Peygamber aleyhisselâm zamanında bugünkü tarzda tu*valetlerin olmaması, kum üzerine ihtiyaç giderilmesi, sıçrama tehlikesinin bulunmaması,kısa zamanda sıcağın harareti, pisliği izale etmesi, oradaki temizliği kolaylaştırmaktadır.
    Zamanımızda, hayvancılığın çoğalması, pisliklerin sokaklarda belirme*si, yüznumaralara ayakkabı ile girilmesi yanında bunların pisliğini giderecek kum ve toz teması da olmaması ayakkabı ile namaz kılma hükmünü kaldırmaktadır. Çünkü hüküm ayakkabıların temiz olması halinde ayakka*bı ile namaz kılınabileceğidir.
    2. Namazın sıhhatinin şartlarından biri de necâcetten taharet olduğuna göre, ayakkabılarda buna mâni bir necasetin bulunmamasıdır ki, yukarıda zikredilmiştir. Biz burada cenaze namazında kılınan namaz üzerinde dura*cağız ki, günümüzde buna dikkat edilmemektedir. Namazın, cenazesi ve farzı yoktur. Namaz namazdır. Camide kılınan namaz ile cenaze namazı arasın*da fark yoktur. Günümüzde ise, camide kılınan namaza dikkat edilirken, cenaze namazına dikkat edilmemektedir. Ayağındaki ayakkabılarla beş va*kit namazdan birini kılamayacaksa aynı ayakkabı ile cenaze namazını da kı*lamaz. Ancak, ayakkabıların altı pis üstü temiz olacak olursa, ayakkabısını çıkararak ayakkabılarının üstüne basarak namaz kılabilir. Aksi halde yerin temiz olması halinde yere basılmalı veya temiz bir şey üzerinde namaza dur*malıdır.[377]



  24. 11.Şubat.2011, 02:55
    12
    canat - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Sünen-i Ebu Davud
    Çeviren: Necati Yeniel / Hüseyin Kayapınar
    Şamil Yayınları İstanbul

    Namaz - 2.Bölüm

    Alıntı
    652. ...Şeddâd b. Evs babasından (Evs'ten); demiştir ki: Resülullah (s.a.) şöyle buyurdu: "Yahudilere muhalefet ediniz. Çünkü onlar ayakkabılanyla ve mestleriyle namaz kılmıyorlar (siz kı*lınız)!”[369]

    Açıklama


    Yahudiler "Ey Mûsâ, şübhesiz benim ben senin Rabbin, Haydi pabuçlarını çıkar. Çünkü sen mukaddes vadide "Tuva" dasın"[370] emrine uyarak ibâdetlerini yaparken ayakkabılarını çıkarırlardı. Ayakkabı ile ibâdet etmek onlarca makbul değildi.
    Müslümanlar ise, bu hadis-i şerifte namazlarını ayakkabı ile kılarak Ya*hudilere muhalefet etmekle emrolunmuştur. Ancak buradaki emir farziyet değil, mubahlık ifâde eder. Nitekim bir Önceki hadisin açıklanmasında, tercemesini sunduğumuz îbn Ebî Şeybe'nin Abdurrahman b. Ebi Leylâ'dan naklettiği "isteyen namazını ayakkabıyla kılar, yalınayak namaz kılmak isteyen de ayakkabılarını çıkarır öyle kılar"[371] mealindeki hadis-i şerif de burada*ki emrin mubahhk ifâde ettiğine delâlet eder.
    Hatta bazı âlimler, "Ey Adem oğullan, her mescide güzel elbiselerinizi giyinerek gidin"[372] âyetine bakarak ayakkabılı kılınan namazın daha fazi*letli olduğu hükmüne varmışlardır.[373] 653 numara ile terceme edeceğimiz hadis de buna delâlet eder.
    ed-Dürru'I-Muhtâr’da bu mevzuda şöyle denilmektedir; "Ayakkabı ile namaz kılmak çıplak namaz kılmaktan daha faziletlidir." İbn Âbidîn de ona yazdığı haşiyesi Reddu'l-Muhtâr'da şöyle diyor; "temiz mest ve ayakkabı*larla namaz kılmak, Yahudilere muhalefet için çıplak ayakla namaz kılmak*tan daha faziletlidir." Tatarbâniye'de ise, şöyle denilmektedir; "Ayakkabılar temiz bile olsa, mescidi kirletmek tehlikesi varsa, çıplak ayakla namaz kıl*mak daha faziletlidir. Mescid-i Nebevi, Resûl-i Ekrem'in sağlığında kum*larla kaplı idi. Zamanımızda içine halılar serilmiştir."
    Umdetü'l-Müftf isimli eserde de şöyle deniliyor; "Mescide ayakkabı İle girmek edebe uymaz."
    Bütün bu fetvaları Bezlü'l-Mechûd isimli eserinde nakleden merhum es-Sehârenfûrî, bu mevzudaki kendi görüşlerini de şöyle ifâde ediyor; "Günü*müzde ayakkabılarla ibâdet eden Hıristiyanlara bakarak namazın çıplak ayakla kılınması gerektiği kanaatindeyim."[374]
    Bütün bu açıklamalardan anlaşılıyor ki, tslâmiyette ayakkabı ile de, çıp*lak ayakla da namaz-kılmak caizdir. Ancak bazı hallerde biri diğerine tercih edilebilir. (653 no'lu hadis-i şerifin şerhindeki izahata müracaat edilebilir.)[375]

    653. ...Amr b. Şuayb'in babasından rivayet ettiğine göre dedesi (şöyle) demiştir: "Ben peygamber (s.a.)'i ayakkabılı da ayakkabısız da namaz kılarken gördüm."[376]

    Açıklama


    Bu hadis-i şerif gerek ayakkabılı, gerekse ayakkabısız olarak namaz kılmanın caiz olduğunu ifâde etmektedir. Aynı zamanda namazı ayakkabı ile kılmayı ifâde eden bir önceki hadis-i şerifteki emrin hükmünü farz olmaktan çıkarıp mübahlık ifade ettiğini bildiren de bu hadis-i şeriftir. Çünkü emr kayıtsız ve şartsız olduğu zaman, farziyet ifâ*de eder. Ancak onun farziyyet için olmadığını ortaya koyan diğer bir delil bulunursa, o zaman o emr farziyet ifâde etmekten çıkmış olur.
    îşte bu hadis-i şerif Resûl-i Ekrem'in bazan ayakkabılarla bazan da ayak*kabısız olarak namaz kıldıklarını ifâde ederek ayakkabı ile namaz kılmanın caiz olduğunu, farz olmadığını açıklamıştır. Bir önceki hadiste de açıkladı*ğımız gibi bazı fıkıh âlimlerinin ayakkabı ile kılınan namazın daha faziletli olduğuna dair hükümlerinin delili ise, A'raf Sûresinin 31. âyetidir.
    Kadı Iyaz, bu mevzuda şunları söylemektedir; "Eğer ayakkabıda pislik ol madiği biliniyorsa,o ayakkabı ile namaz kılmakta herhangi bir sakınca yok*tur.”
    "Fakat üzerinde, pislik olduğunda bütün ulemânın birleştiği cinsten bir pislik bulunan ayakkabı, su ile iyice temizlenmedikçe o ayakkabı ile namaz kılınamaz.
    "Ulemânın pis olup olmadığında kesinlikle görüş birliğine varmadığı hafif necaset cinsinden bir pislik bulaşan aVakkâbının toprağa sürtülerek te*mizlenip temizlenmeyeceği hususunda biz Mâlikîlere göre iki görüş vardır, Evzaî ve Sevrî'ye göre böyle hayvan tersi gibi hafif necaset cinsinden pislik bulaşan ayakkabı toprağa sürtünce kesinlikle temizlenir.
    "Hanefilere göre, ayakkabıya bulaşan idrar ise, veya yaş pislik ise, yıkanmadıkça ayakkabı temizlenmiş olmaz ve o ayakkabıyla namaz kılınmaz.
    "Şâfiîlere göre, ağır pisliği ancak su temizleyebilir. Bu mevzuda îmam Şafiî şöyle demiştir; "Pisliğinde ihtilâf edilen hafif pisliğin toprağa sürtmekle temizlenip temizlenmeyeceği hususu bize göre ihtilaflıdır."
    Netice: Bu hususta iki noktayı belirtmekte fayda mülahaza edilir:
    1. Hz. Peygamberin yaşadığı bölge ile içinde bulunduğumuz bölgenin özelliğidir. Bilindiği gibi Medine-i Münevvere ve Arab yarımadasında böl*genin sıcak ve kumluk olması, yolların kuru ve çoğu kez temiz olduğu gerçe*ğinden hareket edersek ayakkabıların temiz olup olmaması konusunda hüküm vermek kolaydır. Peygamber aleyhisselâm zamanında bugünkü tarzda tu*valetlerin olmaması, kum üzerine ihtiyaç giderilmesi, sıçrama tehlikesinin bulunmaması,kısa zamanda sıcağın harareti, pisliği izale etmesi, oradaki temizliği kolaylaştırmaktadır.
    Zamanımızda, hayvancılığın çoğalması, pisliklerin sokaklarda belirme*si, yüznumaralara ayakkabı ile girilmesi yanında bunların pisliğini giderecek kum ve toz teması da olmaması ayakkabı ile namaz kılma hükmünü kaldırmaktadır. Çünkü hüküm ayakkabıların temiz olması halinde ayakka*bı ile namaz kılınabileceğidir.
    2. Namazın sıhhatinin şartlarından biri de necâcetten taharet olduğuna göre, ayakkabılarda buna mâni bir necasetin bulunmamasıdır ki, yukarıda zikredilmiştir. Biz burada cenaze namazında kılınan namaz üzerinde dura*cağız ki, günümüzde buna dikkat edilmemektedir. Namazın, cenazesi ve farzı yoktur. Namaz namazdır. Camide kılınan namaz ile cenaze namazı arasın*da fark yoktur. Günümüzde ise, camide kılınan namaza dikkat edilirken, cenaze namazına dikkat edilmemektedir. Ayağındaki ayakkabılarla beş va*kit namazdan birini kılamayacaksa aynı ayakkabı ile cenaze namazını da kı*lamaz. Ancak, ayakkabıların altı pis üstü temiz olacak olursa, ayakkabısını çıkararak ayakkabılarının üstüne basarak namaz kılabilir. Aksi halde yerin temiz olması halinde yere basılmalı veya temiz bir şey üzerinde namaza dur*malıdır.[377]






+ Yorum Gönder
Git 12 Son