Konusunu Oylayın.: Elmalılı tefsiri ile ilgili

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Elmalılı tefsiri ile ilgili
  1. 15.Mart.2009, 14:32
    1
    אור
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 17.Şubat.2009
    Üye No: 46864
    Mesaj Sayısı: 43
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Elmalılı tefsiri ile ilgili






    Elmalılı tefsiri ile ilgili Mumsema …… Malumdur ki Fir'avn, Mısır'da Amalika hükümdarının lakabıdır. Çoğuluna

    "ferâine" denilir. Nasıl ki Rum krallarının bazısına Kayser, bazısına Herakl(kral);

    Habeş krallarına Necaşî; Yemen meliklerine Tübba; İran hükümdarlarına Kisrâ;

    Türkler'inkine Hâkân deniliyordu. Buradaki Firavun'ın ismi hakkında da çeşitli

    rivayetler vardır:

    1- Velid b. Mus'ab (İbn İshak ve diğerleri)

    2- Fantus (Mukâtil).

    3- Mus'ab b. Reyyân.

    4- Mugîs (bazı tefsir bilginleri).

    5- Kabus (Ebu Hayyân), "Tarih-i Kâmil" de Kabus b. Mus'ab b. Muaviye diye

    göstermiş ve yerine kardeşi Velid'in geçtiğini de nakletmiştir. Bu isimler hep

    Arapça olduklarına göre, o zaman Mısır halen Araplar'ın elindeymiş demek olur.

    Ancak Fantus ismi diğerlerine benzemiyor ve böyle olması bazı genel tarih

    kitaplarına uygun düşüyor.

    "Âl = " kelimesi "Ehl = "den alınmış ise de aralarında fark vardır. "Âl", başlıca

    şan ve şöhret sahiplerine söylenir. Âl-i Firavun, Firavun'un dininin ehli, kavmi

    ve bilhassa tâbileri ve köleleri. "Firavun'dan kurtarmıştık" denilmeyip de

    "Firavun ailesinden" buyurulmasında önemli bir nükte anlaşılıyor ki, bununla

    yapılan zulümlerin temsilcisi Firavun'sa da, bunda asıl sorumlu l uğun ondan

    daha çok ona uyanlara ait olduğu ifade edilmiştir. Çünkü Firavun yaptıklarını

    bunların eli ve bunların hizmeti ile yapmıştır.

    Deniliyor ki bu şekilde İsrailoğulları'ndan öldürülen çocukların toplamı dokuzyüz

    doksan bine ulaşmıştı. Buna sebep de bunlardan doğacak bir çocuğun Firavun'un

    hükümetini yok edeceği hakkında kâhinlerin verdiği bir haber veya Firavun'un

    gördüğü bir rüya olduğu öteden beri nakledilir. Ne ibrettir ki, bu zulümler bir

    fayda vermemiş ve sonunda o çocuk doğmuş, Firavun'un kendisine beslettirilmiş,

    Hz. Musa olmuş ve yine Allah'ın takdiri yerini bulmuştur. Acaba buna gücü yeten

    Cenab-ı Allah'ın o kadar masum (günahsız)un kesilmesine izin vermekte hikmeti

    ne idi? Buna Ebu's-Suûd, tefsirinde işaret ediyor. Fakat daha önce Muhy i ddîn

    Arabî hazretleri "Füsûs"unda meâlen şöyle izah etmiştir: "Bu çocuklar hep Hz.

    Musa'ya hayatında imdat olmak ve onun ruhaniyetini takviye (kuvvetlendirmek)

    için öldürülmüşlerdir. Çünkü bunların her biri Musa diye, Musa hesabına, hasılı

    Musa için öldür ü lüyorlardı. Çünkü Firavun ve Firavun ailesi Musa'yı henüz

    bilmiyorlarsa da Hak Teâlâ biliyordu. Elbette bunların her birinin alınan hayatı

    Musa'ya ait olacaktı, zira gaye o idi. Bu çocukların

    hayatı ise hep fıtrat üzere bulunan temiz birer hayat idi. Nefse ait maksatlarla

    kirlenmemiş. -Âdem kıssasında açıklandığı üzere meleklerin secdesi devrindeki-

    fıtrat ve aslî yaratılış üzere bulunuyorlardı. Hz. Musa, Musa diye öldürülen

    bütün bu çocukların hayatları toplamı olacak ve Musa'nın hayatı bunların

    toplamına denk olacaktı. Her birinin ruhundaki yetenek ve kuvvet Musa'nın

    olacak, Musa'da tecelli edecekti. Demek ki bütün bunlar sağ olsalar ve öyle

    tertemiz büyüseler, toplamlarından nasıl ve ne kadar bir ruhî kuvvet hasıl

    olacaksa Musa'nın ruhunun kuvveti ona de n k olacaktı. Firavun'un başındaki

    orduya karşı, Musa, başlı başına böyle bir ordu idi. Bütün o kesilen çocukların

    ruhları, Musa'nın ruhunun emri altında idi. İşte Allah Teâlâ onlardaki güçleri ve

    kuvveti toplamış, Hz. Musa'ya vermişti ve vermek için bunu y a pmıştı. Bu da Hz.

    Musa'ya verilmiş bir ilâhî özelliktir ki, ondan önce peygamberlerden hiç birine

    nasip olmamıştı..."

    İmam Râzî hazretleri der ki: "İnsanın başka bir el altında ve üzerinde istediği

    şekilde kullanılabilecek bir halde bulunması, özellikle bu hal içinde bir de ağır,

    zor, pis işlerde kullanılması azab şekillerinin en şiddetlilerinden olduğunda

    şüphe yoktur. Hatta buna maruz kalanlar çoğunlukla ölümü temenni ederler. İşte

    Cenab-ı Allah'ın burada açıkladığı birinci nimet bu kötü azabtan kur tulma

    nimetidir."

    Demek oluyor ki, bu âyette önce hürriyet ve istiklal nimeti anılmış ve esirlik

    mahkumluğunun feciliği hatırlatılmıştır.



    Elamalılı tefsirinden okuduğum bu bölüm hakkında anlayamadığım iki soru var.

    (1) HZ.Musa ve kavmi Firavunun zulmüne uğrarken,Mısır Arapların hakimiyetinde

    miydi?

    (2) Allah'ın o kadar masum (günahsız)un kesilmesine izin vermekte hikmeti ne idi?

    Sorusuna verilen cevap olan,İsrail oğullarının erkek çocuklarının öldürülmesi, “ Bu

    çocuklar hep Hz. Musa'ya hayatında imdat olmak ve onun ruhaniyetini takviye

    (kuvvetlendirmek) için öldürülmüşlerdir” cevabını açıklar mısınız? Bu ölümler HZ

    .Musa’ya nasıl bir takviye olabilir?


  2. 15.Mart.2009, 14:32
    1
    Emekli



    …… Malumdur ki Fir'avn, Mısır'da Amalika hükümdarının lakabıdır. Çoğuluna

    "ferâine" denilir. Nasıl ki Rum krallarının bazısına Kayser, bazısına Herakl(kral);

    Habeş krallarına Necaşî; Yemen meliklerine Tübba; İran hükümdarlarına Kisrâ;

    Türkler'inkine Hâkân deniliyordu. Buradaki Firavun'ın ismi hakkında da çeşitli

    rivayetler vardır:

    1- Velid b. Mus'ab (İbn İshak ve diğerleri)

    2- Fantus (Mukâtil).

    3- Mus'ab b. Reyyân.

    4- Mugîs (bazı tefsir bilginleri).

    5- Kabus (Ebu Hayyân), "Tarih-i Kâmil" de Kabus b. Mus'ab b. Muaviye diye

    göstermiş ve yerine kardeşi Velid'in geçtiğini de nakletmiştir. Bu isimler hep

    Arapça olduklarına göre, o zaman Mısır halen Araplar'ın elindeymiş demek olur.

    Ancak Fantus ismi diğerlerine benzemiyor ve böyle olması bazı genel tarih

    kitaplarına uygun düşüyor.

    "Âl = " kelimesi "Ehl = "den alınmış ise de aralarında fark vardır. "Âl", başlıca

    şan ve şöhret sahiplerine söylenir. Âl-i Firavun, Firavun'un dininin ehli, kavmi

    ve bilhassa tâbileri ve köleleri. "Firavun'dan kurtarmıştık" denilmeyip de

    "Firavun ailesinden" buyurulmasında önemli bir nükte anlaşılıyor ki, bununla

    yapılan zulümlerin temsilcisi Firavun'sa da, bunda asıl sorumlu l uğun ondan

    daha çok ona uyanlara ait olduğu ifade edilmiştir. Çünkü Firavun yaptıklarını

    bunların eli ve bunların hizmeti ile yapmıştır.

    Deniliyor ki bu şekilde İsrailoğulları'ndan öldürülen çocukların toplamı dokuzyüz

    doksan bine ulaşmıştı. Buna sebep de bunlardan doğacak bir çocuğun Firavun'un

    hükümetini yok edeceği hakkında kâhinlerin verdiği bir haber veya Firavun'un

    gördüğü bir rüya olduğu öteden beri nakledilir. Ne ibrettir ki, bu zulümler bir

    fayda vermemiş ve sonunda o çocuk doğmuş, Firavun'un kendisine beslettirilmiş,

    Hz. Musa olmuş ve yine Allah'ın takdiri yerini bulmuştur. Acaba buna gücü yeten

    Cenab-ı Allah'ın o kadar masum (günahsız)un kesilmesine izin vermekte hikmeti

    ne idi? Buna Ebu's-Suûd, tefsirinde işaret ediyor. Fakat daha önce Muhy i ddîn

    Arabî hazretleri "Füsûs"unda meâlen şöyle izah etmiştir: "Bu çocuklar hep Hz.

    Musa'ya hayatında imdat olmak ve onun ruhaniyetini takviye (kuvvetlendirmek)

    için öldürülmüşlerdir. Çünkü bunların her biri Musa diye, Musa hesabına, hasılı

    Musa için öldür ü lüyorlardı. Çünkü Firavun ve Firavun ailesi Musa'yı henüz

    bilmiyorlarsa da Hak Teâlâ biliyordu. Elbette bunların her birinin alınan hayatı

    Musa'ya ait olacaktı, zira gaye o idi. Bu çocukların

    hayatı ise hep fıtrat üzere bulunan temiz birer hayat idi. Nefse ait maksatlarla

    kirlenmemiş. -Âdem kıssasında açıklandığı üzere meleklerin secdesi devrindeki-

    fıtrat ve aslî yaratılış üzere bulunuyorlardı. Hz. Musa, Musa diye öldürülen

    bütün bu çocukların hayatları toplamı olacak ve Musa'nın hayatı bunların

    toplamına denk olacaktı. Her birinin ruhundaki yetenek ve kuvvet Musa'nın

    olacak, Musa'da tecelli edecekti. Demek ki bütün bunlar sağ olsalar ve öyle

    tertemiz büyüseler, toplamlarından nasıl ve ne kadar bir ruhî kuvvet hasıl

    olacaksa Musa'nın ruhunun kuvveti ona de n k olacaktı. Firavun'un başındaki

    orduya karşı, Musa, başlı başına böyle bir ordu idi. Bütün o kesilen çocukların

    ruhları, Musa'nın ruhunun emri altında idi. İşte Allah Teâlâ onlardaki güçleri ve

    kuvveti toplamış, Hz. Musa'ya vermişti ve vermek için bunu y a pmıştı. Bu da Hz.

    Musa'ya verilmiş bir ilâhî özelliktir ki, ondan önce peygamberlerden hiç birine

    nasip olmamıştı..."

    İmam Râzî hazretleri der ki: "İnsanın başka bir el altında ve üzerinde istediği

    şekilde kullanılabilecek bir halde bulunması, özellikle bu hal içinde bir de ağır,

    zor, pis işlerde kullanılması azab şekillerinin en şiddetlilerinden olduğunda

    şüphe yoktur. Hatta buna maruz kalanlar çoğunlukla ölümü temenni ederler. İşte

    Cenab-ı Allah'ın burada açıkladığı birinci nimet bu kötü azabtan kur tulma

    nimetidir."

    Demek oluyor ki, bu âyette önce hürriyet ve istiklal nimeti anılmış ve esirlik

    mahkumluğunun feciliği hatırlatılmıştır.



    Elamalılı tefsirinden okuduğum bu bölüm hakkında anlayamadığım iki soru var.

    (1) HZ.Musa ve kavmi Firavunun zulmüne uğrarken,Mısır Arapların hakimiyetinde

    miydi?

    (2) Allah'ın o kadar masum (günahsız)un kesilmesine izin vermekte hikmeti ne idi?

    Sorusuna verilen cevap olan,İsrail oğullarının erkek çocuklarının öldürülmesi, “ Bu

    çocuklar hep Hz. Musa'ya hayatında imdat olmak ve onun ruhaniyetini takviye

    (kuvvetlendirmek) için öldürülmüşlerdir” cevabını açıklar mısınız? Bu ölümler HZ

    .Musa’ya nasıl bir takviye olabilir?


    Benzer Konular

    - Felak suresi tefsiri elmalılı

    - Kadir suresi elmalılı tefsiri

    - Kadir suresi tefsiri elmalılı

    - nas suresi elmalılı tefsiri

    - Duha suresi-Elmalılı Tefsiri

  3. 15.Mart.2009, 17:56
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,585
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    --->: Elmalılı tefsiri ile ilgili




    Firavun kıssası hakkında tıkla: FiravunMısır'da hüküm süren Amerika krallarına verilen ad.



    Hz. Musa (as) ve Firavun kıssasından çıkarmamız gereken dersler



  4. 15.Mart.2009, 17:56
    2
    Moderatör



  5. 11.Mart.2011, 19:37
    3
    Muhammed
    الله اكبر

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Haziran.2010
    Üye No: 76755
    Mesaj Sayısı: 7,671
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Yaş: 27
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Elmalılı tefsiri ile ilgili

    Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır Tefsiri İndir

    TIKLA

    http://rapidshare.com/files/45206070...li_tefsiri.rar


  6. 11.Mart.2011, 19:37
    3
    Muhammed - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    الله اكبر
    Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır Tefsiri İndir

    TIKLA

    http://rapidshare.com/files/45206070...li_tefsiri.rar





+ Yorum Gönder