Konusunu Oylayın.: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?

5 üzerinden 3.70 | Toplam : 27 kişi
Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?
  1. 04.Eylül.2008, 10:53
    1
    sevgiii
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Eylül.2008
    Üye No: 30658
    Mesaj Sayısı: 312
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 4
    Yaş: 37

    Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?






    Adetli bir bayan oruç tutabilir mi? Mumsema Adetli bir bayan oruç tutabilir mi? bayanlar adet halindeyken oruç tutabilirmi


  2. 04.Eylül.2008, 10:53
    1
    sevgiii - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
  3. 04.Eylül.2008, 13:51
    2
    rana
    Aciz Kul

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Temmuz.2007
    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 5,602
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 70
    Bulunduğu yer: Stuttgart/Istanbul/Ankara

    --->: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?




    sevgiii Nickli Üyeden Alıntı
    bayanlar adet halindeyken oruç tutabilirmi
    Oruç tutamaz sevgiii kardesim.

    [Hazret-i Âişe validemizin naklettiği hadis-i şerifte, hayzlı iken tutulamayan oruçlar kaza edilir, kılınmayan namazlar affolur. (Buhari)]


  4. 04.Eylül.2008, 13:51
    2
    Aciz Kul



    sevgiii Nickli Üyeden Alıntı
    bayanlar adet halindeyken oruç tutabilirmi
    Oruç tutamaz sevgiii kardesim.

    [Hazret-i Âişe validemizin naklettiği hadis-i şerifte, hayzlı iken tutulamayan oruçlar kaza edilir, kılınmayan namazlar affolur. (Buhari)]


  5. 31.Ağustos.2009, 22:22
    3
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,584
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Kadınlar âdetli iken oruç tutar mı?

    Kadınlar âdetli iken oruç tutar mı?

    Hocam hanımların âdetliyken oruç tutmaları gerektiğini duydum, doğru mudur?

    Hanımlar âdetli günlerinde namaz kılmadıkları gibi oruç da tutmazlar. Bugünlerde kılınamayan namazlar daha sonra kaza edilmezken, tutulamayan oruçların Ramazan sonrası kaza edilmesi gerekir. Bu hükmün kaynağı Peygamber Efendimizdir. Muaz (r.a.) anlatıyor: "Ben Hz. Aişe'ye hayızlı bir kadının sadece orucu kaza edip, namazı kaza etmediğinin sebebini sordum.
    O şöyle cevap verdi: "Biz Resulullah ile beraber bulunduğumuzda, hayızlı iken sadece orucu kaza etmemizi söyler, namaz hakkında herhangi bir emirde bulunmazdı." (Buhâri, Savm:14;Müslim, Sıyam: 21.) Bu açıdan oruç tutan bir hanım âdet gördüğünü öğrendiği andan itibaren orucu bozulmuş olur. Orucunu akşama kadar sürdürmemesi gerekir. O anda yiyip içebilir.
    Hocam, kan aldırmak orucu bozar mı? Bir de ultrasona girerken vücuda sürülen bir sıvı var. Bu sıvı orucu bozar mı? Peygamberimiz bir hadislerinde üç şey orucu bozmaz buyuruyor: Birisi hacamat olmak, bugünkü ifadesiyle kan aldırmak, diğer ikisi de kusmak ve ihtilam olmaktır. (Tirmizî, Savm 24.)
    Ama kan almak, kan vermek gibi değildir. Kan almak orucu bozar. Çünkü vücudun dışından vücuda besleyici bir madde girmiş oluyor. Diğer yandan zaten kan verilen kimse hasta olduğundan oruç tutması da gerekmiyor. Ultrason öncesi vücuda sürülen jel ise orucu bozmaz.
    Çünkü vücudun dışına sürülen bir şey oruca zarar vermez. Orucu bozması için, vücuda normal yollardan bir şey alınması gerekir ki, bunda böyle bir şey söz konusu değildir. Bu meseleye bir hadiste geçen sürme örnek olabilir. Enes bin Malik'in anlattığına göre, bir adam gelerek, "Ey Allah'ın Resulü, gözüm ağrıyor, oruçlu olduğum halde sürme çekiyorum (bu, orucumu bozar mı?)" diye sordu. Peygamberimiz de "Hayır (bozmaz)" buyurdular. (Tirmizî, Savm:30.)
    M.Paksu


  6. 31.Ağustos.2009, 22:22
    3
    Moderatör
    Kadınlar âdetli iken oruç tutar mı?

    Hocam hanımların âdetliyken oruç tutmaları gerektiğini duydum, doğru mudur?

    Hanımlar âdetli günlerinde namaz kılmadıkları gibi oruç da tutmazlar. Bugünlerde kılınamayan namazlar daha sonra kaza edilmezken, tutulamayan oruçların Ramazan sonrası kaza edilmesi gerekir. Bu hükmün kaynağı Peygamber Efendimizdir. Muaz (r.a.) anlatıyor: "Ben Hz. Aişe'ye hayızlı bir kadının sadece orucu kaza edip, namazı kaza etmediğinin sebebini sordum.
    O şöyle cevap verdi: "Biz Resulullah ile beraber bulunduğumuzda, hayızlı iken sadece orucu kaza etmemizi söyler, namaz hakkında herhangi bir emirde bulunmazdı." (Buhâri, Savm:14;Müslim, Sıyam: 21.) Bu açıdan oruç tutan bir hanım âdet gördüğünü öğrendiği andan itibaren orucu bozulmuş olur. Orucunu akşama kadar sürdürmemesi gerekir. O anda yiyip içebilir.
    Hocam, kan aldırmak orucu bozar mı? Bir de ultrasona girerken vücuda sürülen bir sıvı var. Bu sıvı orucu bozar mı? Peygamberimiz bir hadislerinde üç şey orucu bozmaz buyuruyor: Birisi hacamat olmak, bugünkü ifadesiyle kan aldırmak, diğer ikisi de kusmak ve ihtilam olmaktır. (Tirmizî, Savm 24.)
    Ama kan almak, kan vermek gibi değildir. Kan almak orucu bozar. Çünkü vücudun dışından vücuda besleyici bir madde girmiş oluyor. Diğer yandan zaten kan verilen kimse hasta olduğundan oruç tutması da gerekmiyor. Ultrason öncesi vücuda sürülen jel ise orucu bozmaz.
    Çünkü vücudun dışına sürülen bir şey oruca zarar vermez. Orucu bozması için, vücuda normal yollardan bir şey alınması gerekir ki, bunda böyle bir şey söz konusu değildir. Bu meseleye bir hadiste geçen sürme örnek olabilir. Enes bin Malik'in anlattığına göre, bir adam gelerek, "Ey Allah'ın Resulü, gözüm ağrıyor, oruçlu olduğum halde sürme çekiyorum (bu, orucumu bozar mı?)" diye sordu. Peygamberimiz de "Hayır (bozmaz)" buyurdular. (Tirmizî, Savm:30.)
    M.Paksu


  7. 31.Ağustos.2009, 22:26
    4
    elif_f
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 24.Ağustos.2009
    Üye No: 51108
    Mesaj Sayısı: 51
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    --->: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?

    ben ağız dolusu kusmak orucu bozar diye biliyordum yanlışmış..


  8. 31.Ağustos.2009, 22:26
    4
    Devamlı Üye
    ben ağız dolusu kusmak orucu bozar diye biliyordum yanlışmış..


  9. 31.Ağustos.2009, 22:28
    5
    HARBİKIZ
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Ağustos.2009
    Üye No: 52884
    Mesaj Sayısı: 8
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 26

    --->: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?

    Alıntı
    Peygamberimiz bir hadislerinde üç şey orucu bozmaz buyuruyor: Birisi hacamat olmak, bugünkü ifadesiyle kan aldırmak, diğer ikisi de kusmak ve ihtilam olmaktır. (Tirmizî, Savm 24.)
    Kan aldırmanın ve kusmanın orucu bozmadığını bilmiyordum,Allah C.C. Razı olsun.


  10. 31.Ağustos.2009, 22:28
    5
    HARBİKIZ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Alıntı
    Peygamberimiz bir hadislerinde üç şey orucu bozmaz buyuruyor: Birisi hacamat olmak, bugünkü ifadesiyle kan aldırmak, diğer ikisi de kusmak ve ihtilam olmaktır. (Tirmizî, Savm 24.)
    Kan aldırmanın ve kusmanın orucu bozmadığını bilmiyordum,Allah C.C. Razı olsun.


  11. 05.Eylül.2010, 18:06
    6
    senvben
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 05.Eylül.2010
    Üye No: 78749
    Mesaj Sayısı: 1
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 44

    ÂDETLİ KADININ ORUCU ve NAMAZI

    Allah Teâlâ şöyle buyurur:

    وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

    “Sana kadınların âdet halini soruyorlar. De ki, o bir eziyettir. Âdet günleri onları rahat bırakın; temizleninceye kadar da yaklaşmayın. Tertemiz oldular mı, onlara Allah’ın size buyurduğu yerden yaklaşın. Allah tevbe edenleri sever, tertemiz olanları da sever.” (Bakara 2/222)

    “Temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın” emri, âdetli kadının temiz sayılmadığını gösterir. Namaz için abdesti veya boy abdestini şart koşan âyet şöyle biter: “… Allah size güçlük çıkarmak istemez ama sizi temiz kılmak … ister.” (Mâide 5/6) Âdetli kadın temiz sayılamadığından namaz kılması mümkün olmaz. Bu sebeple namazdan sorumlu tutulamaz. Çünkü Allah Teâlâ şöyle buyurur: “Allah kimseye gücünün yettiğinden fazlasını yüklemez.” (Bakara 2/286)

    Ümmü Habîbe binti Cahş, kandan şikayet edince Allah’ın Elçisi şöyle demişti: “Hayzın seni engellediği süre içinde namaz kılma; sonra yıkan ve namazını kıl.”[1]

    Âdetli kadın namazdan sorumlu olmayınca onu kaza etmekten de sorumlu olamaz. Muâze dedi ki, Aişe’ye sordum, dedim ki:

    ما بال الحائض تقضي الصوم ولا تقضي الصَلاة ؟ فَقَالَتْ: أحَرُورِيَّةٌ أنْتِ؟ قلت لست بحرورية ولكني أسأل. قالت كان يصيـبنا ذلك فَنُؤْمَرُ بقَضَاءِ الصَّوْمِ وَلا نُؤمَرُ بِقَضَاءِ الصَّلاةِ.

    “Neden adetli kadın oruç tutuyor da namaz kılmıyor?”

    “Sen Harûriyye[2] misin?” dedi. “Hayır, Harûriyye değilim ama soru soruyorum” deyince şöyle dedi: “Bizim başımıza bu olay gelince orucu tutmamız emredilirdi ama namazı kılmamız emredilmezdi.”[3]

    İnsanları yanıltan kazâ (قضى) kelimesidir. Bu kelime, Kur’an ve Sünnette ibadetler için kullanılmışsa "eda" yani ibadeti zamanında yapma anlamındadır. ( فإذا قضيتم مناسككم) “Hac ibadetini tamamladığınızda”[4] (فإذا قضيتم الصلاة) “namazı kıldığınızda”[5] demek olur.[6] el-Feyyûmî (ö. 770/1368-69)[7] şöyle demiştir: “Alimler, ibadetlerde kazayı, vaktinin dışında yerine getirilen, edayı da vaktinde yerine getirilen için kullandılar. Bu, kelimenin sözlük anlamına aykırıdır ama iki vakti ayırmak için oluşturulmuş bir terimdir.”[8] Aişe validemiz zamanında böyle bir terim olmadığı için onun kullandığı (قضى) kelimesine eda anlamı vermek gerekir.

    Kaza kelimesi ilgili olarak İbn Teymiye şöyle der:

    Kaza (القضاء), Allah’ın ve Resulü’nün sözlerinde ibadeti vaktinde tam yapmayı ifade eder. Şu ayetler bunu gösterir:

    فإذا قضيت الصلاة فانتشروا فى الأرض وابتغوا من فضل الله.

    “Namaz tamamlandığı zaman yeryüzüne dağılın ve Allah’ın ikramından arayın.”[9]

    فإذا قضيتم مناسككم

    “Hac ibadetini tamamladığınızda.”[10]

    Fakihlerden bir kısmı daha sonra kaza sözünü, vaktinin dışında yerine getirilen, eda sözünü ise vaktinde yerine getirilen ibadete has terimler haline getirdiler. Resulullah’ın sözünde böyle bir şey asla yoktur. Hem diyorlar ki, “Kaza sözü bazen eda anlamına kullanılır.” Böylece kelimenin Kur’an-ı Kerim’in indiği zamanki anlamını pek az kullanılır diye gösterirler. Bu sebeple Peygamberin şu sözü ile neyin kastedildiğini tartışırlar: “فما أدركتم فصلوا وما فاتكم فاقضوا وفى لفظ فأتموا” “yetiştiğinizi kılın, yetişemediğinizi kaza edin; bir rivayette tamamlayın.” O, bu sözlerden hiç biriyle ibadetin vaktinden sonra yapılmasını kastetmemiştir. Aslında Şari’in sözünde ibadetin vakti dışında yapılması ile ilgili bir şey bulunmaz. Ancak vakit iki türlüdür; biri genel, diğeri özürlüler için özeldir. Uyuyanın uyanınca, unutanın da hatırladığı zaman namazını kılması böyledir. Bu, Allah’ın onlar için belirlediği vakittir, diğerleri için ibadet vakti olmaz.[11]

    Aişe validemiz “..orucu tutmamız emredilirdi…” dediğine göre âdet kanı oruca engel değildir. Zaten Bakara 187’de orucu bozan şeyler; yeme, içme ve cinsel ilişki olarak belirtildikten sonra şöyle denmiştir: (تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا) “Bunlar Allah’ın koyduğu sınırlardır; onlara yaklaşmayın.” (Bakara 2/187) Âdet kanının orucu bozduğunu söylemek sınırları aşmak olur.

    Oruc’un Arapçası savm=صوم dır. Savm, imsak yani kendini tutma, kendine engel olma anlamına gelir. Oruç tutan, kendini yeme, içme ve cinsel ilişkiden engeller.[12] Âdet kanı ise engellenebilecek bir şey değildir. Bu sebeple de onu orucu bozan bir şey saymak mümkün olmaz.

    Baştaki âyet, âdet halini eziyet saymıştır. Eziyet insana sıkıntı veren şeydir. Hastalık da bir eziyettir. Zaten kadınlar âdet halini hastalık sayarlar. Allah Teâlâ hasta ve yolculara oruç tutmama ruhsatı verdikten sonra şöyle demiştir: وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ “...bilseniz oruç tutmanız daha hayırlıdır.” (Bakara 2/184)

    Ramazanda oruç tutmama ruhsatını kullanan hasta, o günlerin orucunu daha sonra tutar. Âdetli kadın da öyledir. Oruç tutmama, onun için de ruhsattır. Eğer âdet hali oruca engel olsaydı kadın, âdetli günlerinde kılamadığı namazları daha sonra kılmadığı gibi tutamadığı oruçları da daha sonra tutmazdı.

    Fakihler, âdetli kadının Ramazan’da oruç tutmasını yasaklar sonra da kaza ettirirler. Edasını yasakladıkları bir ibadetin kaza edilmesini isterken hangi delile dayandıklarını söylemezler. Hâlbuki Allah, oruç ibadetini, diğer ibadetlerden farklı olarak genişçe anlatmış ve şöyle demiştir:

    تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آَيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ.

    “Bunlar Allah’ın koyduğu sınırlardır; onlara yaklaşmayın. Allah âyetlerini insanlara böyle açıklar, belki sakınırlar.” (Bakara 2/187)

    Allah Kur’ân’da orucun sınırını belirlemiş ve âdeti oruca engel görmemiştir. Peygamberimizden de böyle bir rivayet yoktur. Öyle ise âdeti oruca engel görmek sınırlara yaklaşmak değil, onları aşmak olur. Buna da kimsenin hakkı yoktur.

    KAYNAK: Abdulaziz BAYINDIR, Kur'an Işığında Doğru Bildiğimiz Yanlışlar, Süleymaniye Vakfı Yay., 2. Baskı, İstanbul, 2007, s: 196-199.

    [1] Müslim, Hayz 65.

    [2] Harûriyye, Harûrâlı demektir. Harûrâ, Sıffîn savaşında Ali’nin saflarından ayrılan Hâricîlerin toplandığı yerdir. (Bkz. Ethem Ruhi Fığlalı, “Hariciler”, DİA, c. XVI, s.169-175.)

    [3] Müslim, Hayız 67.

    [4] Bakara 200.

    [5] Nisa 4/103.

    [6] Kitab’ul-ayn, Tac’ul-Arus, Lisan’ul-Arab, es-Sıhah, el-Mısbah’ul-munir. قضي mad.

    [7] Diyanet Vakfı İslam Ansk. Feyyumî md. İst. 1995.

    [8] Ahmed b. Muhammed el-Feyyûmî, el-Mısbah’ul-Munîr, Lübnan 2001, s. 519.

    [9] Cuma 62/10.

    [10] Bakara 200.

    [11] İbn Teymiye, Mecmuu Fetâvâ Teymiye 1. baskı, 1382 h. C. XII, s. 106.

    [12] Bkz. Müfredât, صوم mad.


  12. 05.Eylül.2010, 18:06
    6
    senvben - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Allah Teâlâ şöyle buyurur:

    وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

    “Sana kadınların âdet halini soruyorlar. De ki, o bir eziyettir. Âdet günleri onları rahat bırakın; temizleninceye kadar da yaklaşmayın. Tertemiz oldular mı, onlara Allah’ın size buyurduğu yerden yaklaşın. Allah tevbe edenleri sever, tertemiz olanları da sever.” (Bakara 2/222)

    “Temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın” emri, âdetli kadının temiz sayılmadığını gösterir. Namaz için abdesti veya boy abdestini şart koşan âyet şöyle biter: “… Allah size güçlük çıkarmak istemez ama sizi temiz kılmak … ister.” (Mâide 5/6) Âdetli kadın temiz sayılamadığından namaz kılması mümkün olmaz. Bu sebeple namazdan sorumlu tutulamaz. Çünkü Allah Teâlâ şöyle buyurur: “Allah kimseye gücünün yettiğinden fazlasını yüklemez.” (Bakara 2/286)

    Ümmü Habîbe binti Cahş, kandan şikayet edince Allah’ın Elçisi şöyle demişti: “Hayzın seni engellediği süre içinde namaz kılma; sonra yıkan ve namazını kıl.”[1]

    Âdetli kadın namazdan sorumlu olmayınca onu kaza etmekten de sorumlu olamaz. Muâze dedi ki, Aişe’ye sordum, dedim ki:

    ما بال الحائض تقضي الصوم ولا تقضي الصَلاة ؟ فَقَالَتْ: أحَرُورِيَّةٌ أنْتِ؟ قلت لست بحرورية ولكني أسأل. قالت كان يصيـبنا ذلك فَنُؤْمَرُ بقَضَاءِ الصَّوْمِ وَلا نُؤمَرُ بِقَضَاءِ الصَّلاةِ.

    “Neden adetli kadın oruç tutuyor da namaz kılmıyor?”

    “Sen Harûriyye[2] misin?” dedi. “Hayır, Harûriyye değilim ama soru soruyorum” deyince şöyle dedi: “Bizim başımıza bu olay gelince orucu tutmamız emredilirdi ama namazı kılmamız emredilmezdi.”[3]

    İnsanları yanıltan kazâ (قضى) kelimesidir. Bu kelime, Kur’an ve Sünnette ibadetler için kullanılmışsa "eda" yani ibadeti zamanında yapma anlamındadır. ( فإذا قضيتم مناسككم) “Hac ibadetini tamamladığınızda”[4] (فإذا قضيتم الصلاة) “namazı kıldığınızda”[5] demek olur.[6] el-Feyyûmî (ö. 770/1368-69)[7] şöyle demiştir: “Alimler, ibadetlerde kazayı, vaktinin dışında yerine getirilen, edayı da vaktinde yerine getirilen için kullandılar. Bu, kelimenin sözlük anlamına aykırıdır ama iki vakti ayırmak için oluşturulmuş bir terimdir.”[8] Aişe validemiz zamanında böyle bir terim olmadığı için onun kullandığı (قضى) kelimesine eda anlamı vermek gerekir.

    Kaza kelimesi ilgili olarak İbn Teymiye şöyle der:

    Kaza (القضاء), Allah’ın ve Resulü’nün sözlerinde ibadeti vaktinde tam yapmayı ifade eder. Şu ayetler bunu gösterir:

    فإذا قضيت الصلاة فانتشروا فى الأرض وابتغوا من فضل الله.

    “Namaz tamamlandığı zaman yeryüzüne dağılın ve Allah’ın ikramından arayın.”[9]

    فإذا قضيتم مناسككم

    “Hac ibadetini tamamladığınızda.”[10]

    Fakihlerden bir kısmı daha sonra kaza sözünü, vaktinin dışında yerine getirilen, eda sözünü ise vaktinde yerine getirilen ibadete has terimler haline getirdiler. Resulullah’ın sözünde böyle bir şey asla yoktur. Hem diyorlar ki, “Kaza sözü bazen eda anlamına kullanılır.” Böylece kelimenin Kur’an-ı Kerim’in indiği zamanki anlamını pek az kullanılır diye gösterirler. Bu sebeple Peygamberin şu sözü ile neyin kastedildiğini tartışırlar: “فما أدركتم فصلوا وما فاتكم فاقضوا وفى لفظ فأتموا” “yetiştiğinizi kılın, yetişemediğinizi kaza edin; bir rivayette tamamlayın.” O, bu sözlerden hiç biriyle ibadetin vaktinden sonra yapılmasını kastetmemiştir. Aslında Şari’in sözünde ibadetin vakti dışında yapılması ile ilgili bir şey bulunmaz. Ancak vakit iki türlüdür; biri genel, diğeri özürlüler için özeldir. Uyuyanın uyanınca, unutanın da hatırladığı zaman namazını kılması böyledir. Bu, Allah’ın onlar için belirlediği vakittir, diğerleri için ibadet vakti olmaz.[11]

    Aişe validemiz “..orucu tutmamız emredilirdi…” dediğine göre âdet kanı oruca engel değildir. Zaten Bakara 187’de orucu bozan şeyler; yeme, içme ve cinsel ilişki olarak belirtildikten sonra şöyle denmiştir: (تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا) “Bunlar Allah’ın koyduğu sınırlardır; onlara yaklaşmayın.” (Bakara 2/187) Âdet kanının orucu bozduğunu söylemek sınırları aşmak olur.

    Oruc’un Arapçası savm=صوم dır. Savm, imsak yani kendini tutma, kendine engel olma anlamına gelir. Oruç tutan, kendini yeme, içme ve cinsel ilişkiden engeller.[12] Âdet kanı ise engellenebilecek bir şey değildir. Bu sebeple de onu orucu bozan bir şey saymak mümkün olmaz.

    Baştaki âyet, âdet halini eziyet saymıştır. Eziyet insana sıkıntı veren şeydir. Hastalık da bir eziyettir. Zaten kadınlar âdet halini hastalık sayarlar. Allah Teâlâ hasta ve yolculara oruç tutmama ruhsatı verdikten sonra şöyle demiştir: وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ “...bilseniz oruç tutmanız daha hayırlıdır.” (Bakara 2/184)

    Ramazanda oruç tutmama ruhsatını kullanan hasta, o günlerin orucunu daha sonra tutar. Âdetli kadın da öyledir. Oruç tutmama, onun için de ruhsattır. Eğer âdet hali oruca engel olsaydı kadın, âdetli günlerinde kılamadığı namazları daha sonra kılmadığı gibi tutamadığı oruçları da daha sonra tutmazdı.

    Fakihler, âdetli kadının Ramazan’da oruç tutmasını yasaklar sonra da kaza ettirirler. Edasını yasakladıkları bir ibadetin kaza edilmesini isterken hangi delile dayandıklarını söylemezler. Hâlbuki Allah, oruç ibadetini, diğer ibadetlerden farklı olarak genişçe anlatmış ve şöyle demiştir:

    تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آَيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ.

    “Bunlar Allah’ın koyduğu sınırlardır; onlara yaklaşmayın. Allah âyetlerini insanlara böyle açıklar, belki sakınırlar.” (Bakara 2/187)

    Allah Kur’ân’da orucun sınırını belirlemiş ve âdeti oruca engel görmemiştir. Peygamberimizden de böyle bir rivayet yoktur. Öyle ise âdeti oruca engel görmek sınırlara yaklaşmak değil, onları aşmak olur. Buna da kimsenin hakkı yoktur.

    KAYNAK: Abdulaziz BAYINDIR, Kur'an Işığında Doğru Bildiğimiz Yanlışlar, Süleymaniye Vakfı Yay., 2. Baskı, İstanbul, 2007, s: 196-199.

    [1] Müslim, Hayz 65.

    [2] Harûriyye, Harûrâlı demektir. Harûrâ, Sıffîn savaşında Ali’nin saflarından ayrılan Hâricîlerin toplandığı yerdir. (Bkz. Ethem Ruhi Fığlalı, “Hariciler”, DİA, c. XVI, s.169-175.)

    [3] Müslim, Hayız 67.

    [4] Bakara 200.

    [5] Nisa 4/103.

    [6] Kitab’ul-ayn, Tac’ul-Arus, Lisan’ul-Arab, es-Sıhah, el-Mısbah’ul-munir. قضي mad.

    [7] Diyanet Vakfı İslam Ansk. Feyyumî md. İst. 1995.

    [8] Ahmed b. Muhammed el-Feyyûmî, el-Mısbah’ul-Munîr, Lübnan 2001, s. 519.

    [9] Cuma 62/10.

    [10] Bakara 200.

    [11] İbn Teymiye, Mecmuu Fetâvâ Teymiye 1. baskı, 1382 h. C. XII, s. 106.

    [12] Bkz. Müfredât, صوم mad.


  13. 06.Eylül.2010, 13:20
    7
    jasmine...
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ağustos.2010
    Üye No: 78129
    Mesaj Sayısı: 12
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 29

    --->: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?

    adetli bir bayan oruc tutamaz.


  14. 06.Eylül.2010, 13:20
    7
    adetli bir bayan oruc tutamaz.


  15. 25.Haziran.2014, 17:54
    8
    mum
    Administrator

    Profili:
    mum
    Üyelik Tarihi: 20.Ocak.2007
    Üye No: 2
    Mesaj Sayısı: 6,094
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    kadınlar adetliyken rgl oruç tutabilir mi

    kadın adetliyken oruç tutabilir mi?

    Kadın adetken oruç tutamaz. Oruç tutan boşuna tutmuş olur.


  16. 25.Haziran.2014, 17:54
    8
    mum
    Administrator
    kadın adetliyken oruç tutabilir mi?

    Kadın adetken oruç tutamaz. Oruç tutan boşuna tutmuş olur.


  17. 01.Mart.2015, 03:07
    9
    Misafir

    Cevap: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?

    Adetli bir kadın oruç tutamaz.


  18. 01.Mart.2015, 03:07
    9
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Adetli bir kadın oruç tutamaz.


  19. 01.Mart.2015, 03:12
    10
    Misafir

    Cevap: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?

    Adetli biri orucunu tutamaz. Tutamadığı günleri kaza olarak daha sonra tutar.


  20. 01.Mart.2015, 03:12
    10
    mintje42 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    mintje42
    Misafir
    Adetli biri orucunu tutamaz. Tutamadığı günleri kaza olarak daha sonra tutar.


  21. 29.Ekim.2015, 11:01
    11
    Misafir

    Cevap: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?

    hacam benim bir sorum var adetimden on gun gecti bende nafile orucu tuttum ve tekrar kanama gordum bozmalimiyim


  22. 29.Ekim.2015, 11:01
    11
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    hacam benim bir sorum var adetimden on gun gecti bende nafile orucu tuttum ve tekrar kanama gordum bozmalimiyim


  23. 05.Kasım.2015, 11:53
    12
    mum
    Administrator

    Profili:
    mum
    Üyelik Tarihi: 20.Ocak.2007
    Üye No: 2
    Mesaj Sayısı: 6,094
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Cevap: Adetli bir bayan oruç tutabilir mi?

    Alıntı
    tekrar kanama gordum bozmalimiyim
    Hayır orucu bozmayın. Bu kanama istihaze kanıdır.


  24. 05.Kasım.2015, 11:53
    12
    mum
    Administrator
    Alıntı
    tekrar kanama gordum bozmalimiyim
    Hayır orucu bozmayın. Bu kanama istihaze kanıdır.





+ Yorum Gönder
Git 12 Son