Konusunu Oylayın.: Zammı süre sıralı okunmazsa sehiv secdesi gerekir mi

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 3 kişi
Zammı süre sıralı okunmazsa sehiv secdesi gerekir mi
  1. 16.Kasım.2007, 01:33
    1
    celikihsan87
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Eylül.2007
    Üye No: 2464
    Mesaj Sayısı: 66
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 30
    Bulunduğu yer: bursa-ısparta

    Zammı süre sıralı okunmazsa sehiv secdesi gerekir mi






    Zammı süre sıralı okunmazsa sehiv secdesi gerekir mi Mumsema selamunaleyküm bi sorum olucak benim de.
    bildiğim kadarıyla namazda fatihadan sonra okunan sureler namaz içinde sırayla okunmalı.asr fil kureyş maun kevser... gibi.
    eğer dalgınlıktan dikkatsizlikten bu sıra karışırsa, mesela ihlasın ardından sonraki rekatta kevser suresi okunursa sehiv secdesi gerekir mi.gerekmesse ne olur.namazın bozulması gibi bişi sözkonusu olabilir mi?


  2. 16.Kasım.2007, 01:33
    1
    Devamlı Üye



    selamunaleyküm bi sorum olucak benim de.
    bildiğim kadarıyla namazda fatihadan sonra okunan sureler namaz içinde sırayla okunmalı.asr fil kureyş maun kevser... gibi.
    eğer dalgınlıktan dikkatsizlikten bu sıra karışırsa, mesela ihlasın ardından sonraki rekatta kevser suresi okunursa sehiv secdesi gerekir mi.gerekmesse ne olur.namazın bozulması gibi bişi sözkonusu olabilir mi?


    Benzer Konular

    - Sehiv secdesi yapılması gereken bir yerde sehiv secdesi yapılmadığı takdirde namazı iade etmek gerek

    - Hanefi mezhebinde farzların 3.ve 4.rekatında fatihadan sonra zammı sure okursak sehiv secdesi gereki

    - Namaz kılarken zammı sureyi sırasına göre okumamaktan dolayı sehiv secdesi gerekir mi?

    - İmam zammı süre okurken takılsa ve cemaat bunu düzeltse sehiv secdesi gerekir mi?

    - Namazda ihlas suresi gibi kısa bir zammı sure okunurken bir ayet unutulursa sehiv secdesi gerekir mi

  3. 16.Kasım.2007, 14:24
    2
    mumsema
    Administrator

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ocak.2007
    Üye No: 1
    Mesaj Sayısı: 10,075
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: Türkiye

    --->: Sorun cevap vereyim




    celikihsan87 Nickli Üyeden Alıntı
    selamunaleyküm bi sorum olucak benim de.
    bildiğim kadarıyla namazda fatihadan sonra okunan sureler namaz içinde sırayla okunmalı.asr fil kureyş maun kevser... gibi.
    eğer dalgınlıktan dikkatsizlikten bu sıra karışırsa, mesela ihlasın ardından sonraki rekatta kevser suresi okunursa sehiv secdesi gerekir mi.gerekmesse ne olur.namazın bozulması gibi bişi sözkonusu olabilir mi?
    ve aleykumusselam ve rahmetullah.
    arkadaşlar, soru sorduğunuz zaman mezhebinizi de belirtseniz daha iyi olur.
    Allaha emanet olun.

    Hnefi Mezhebine göre:
    Fâtiha`ya ilâveten kısa bir sûre veya buna denk üç kısa âyet yahut da uzun bir tek âyet okumak vaciptir. Buna zamm-ı sûre denir. Zamm-ı sûre, farz namazların sadece ilk iki rek`atinde olur. Nâfile namazlarda ise, bütün rek`atlarda Fâtiha`ya ilâveten sûre okunur.

    Diğer mezheblerde (Mailiki, Şafii, hanbeli) zamm-ı sûre sünnettir.

    -------------------------------------------------------
    Hanefi Mezhebi:
    Namazda zammı sureleri sırasına göre okumamak mekruhtur. Bundan dolayı namaz bozulmaz, yeniden kılmak gerekmez. Sehiv secdesi de gerekmez. Yanlışlıkla daha önce okuduğunuz sureye de başlasanız sırasına uygun olmayan sureye de başlasanız o şekilde okuyup tamamlamak gerekir. Bundan dolayı da sehiv secdesi gerekmez.

    Zammı süreyi okurken hata edilse ve o hatayı düzeltmek için baştan alınırsa sehiv secdesi gerektirmez.

    Ancak bir sureye başladıktan sonra onu bırakıp başka sureye başlamış iseniz yine sehiv secdesi gerekmez.

    -------------------------------------------------------

    Alıntı
    Sehiv secdesini gerektirici hallerden bâzıları şunlardır:

    1 - Fâtiha'dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükû'a gitmek. Rükû'da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükû'a gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar.

    2 - Unutarak Fâtiha'yı iki kere okumak.

    3 - Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak. Rükû'da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir.

    4 - Dört rek'atlı namazlarda, iki rek'at kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rek'ata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek. Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar.

    5 - Birinci oturuşta Tehıyyât'ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek. Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli alâ Muhammedin demek gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur.

    6 - Dört rek'atlı farz namazlarda, son rek'atta oturmaksızın beşinci rek'ata kalkılacak olsa, beşinci rek'atın kıyam, kırâet ve rükû'u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan son oturuş te'hire uğramıştır. Fakat beşinci rek'at için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rek'at daha ilâve ederek, 6 rek'atlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez.

    7 - Dört rek'atlı bir farz namazın son ka'desinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur. Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm te'hire uğramıştır.

    8 - İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rek'atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar.

    9 - İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi. Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez.

    10 - Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib te'hire uğramıştır.

    11 - Ta'dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir.

    12 - Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir.

    Sehiv secdesinde, iki secde ile Tehıyyât'ı okumak ve selâm vermek vâcibdir. Tehıyyât'dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve tesbihler ise sünnettir.

    * Bir namaz içinde, o namazın rek'atları sayısında şüphe etmek, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı iptâl eder. Yeniden kılmak gerekir. Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında tereddüd eden de o namazı kılar. Namazı tamamladıktan sonra rek'at sayısında şüpheye itibar yoktur. Ancak noksan kıldığını kesin olarak anlarsa namazı yeniden kılar.



  4. 16.Kasım.2007, 14:24
    2
    Administrator



    celikihsan87 Nickli Üyeden Alıntı
    selamunaleyküm bi sorum olucak benim de.
    bildiğim kadarıyla namazda fatihadan sonra okunan sureler namaz içinde sırayla okunmalı.asr fil kureyş maun kevser... gibi.
    eğer dalgınlıktan dikkatsizlikten bu sıra karışırsa, mesela ihlasın ardından sonraki rekatta kevser suresi okunursa sehiv secdesi gerekir mi.gerekmesse ne olur.namazın bozulması gibi bişi sözkonusu olabilir mi?
    ve aleykumusselam ve rahmetullah.
    arkadaşlar, soru sorduğunuz zaman mezhebinizi de belirtseniz daha iyi olur.
    Allaha emanet olun.

    Hnefi Mezhebine göre:
    Fâtiha`ya ilâveten kısa bir sûre veya buna denk üç kısa âyet yahut da uzun bir tek âyet okumak vaciptir. Buna zamm-ı sûre denir. Zamm-ı sûre, farz namazların sadece ilk iki rek`atinde olur. Nâfile namazlarda ise, bütün rek`atlarda Fâtiha`ya ilâveten sûre okunur.

    Diğer mezheblerde (Mailiki, Şafii, hanbeli) zamm-ı sûre sünnettir.

    -------------------------------------------------------
    Hanefi Mezhebi:
    Namazda zammı sureleri sırasına göre okumamak mekruhtur. Bundan dolayı namaz bozulmaz, yeniden kılmak gerekmez. Sehiv secdesi de gerekmez. Yanlışlıkla daha önce okuduğunuz sureye de başlasanız sırasına uygun olmayan sureye de başlasanız o şekilde okuyup tamamlamak gerekir. Bundan dolayı da sehiv secdesi gerekmez.

    Zammı süreyi okurken hata edilse ve o hatayı düzeltmek için baştan alınırsa sehiv secdesi gerektirmez.

    Ancak bir sureye başladıktan sonra onu bırakıp başka sureye başlamış iseniz yine sehiv secdesi gerekmez.

    -------------------------------------------------------

    Alıntı
    Sehiv secdesini gerektirici hallerden bâzıları şunlardır:

    1 - Fâtiha'dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükû'a gitmek. Rükû'da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükû'a gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar.

    2 - Unutarak Fâtiha'yı iki kere okumak.

    3 - Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak. Rükû'da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir.

    4 - Dört rek'atlı namazlarda, iki rek'at kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rek'ata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek. Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar.

    5 - Birinci oturuşta Tehıyyât'ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek. Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli alâ Muhammedin demek gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur.

    6 - Dört rek'atlı farz namazlarda, son rek'atta oturmaksızın beşinci rek'ata kalkılacak olsa, beşinci rek'atın kıyam, kırâet ve rükû'u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan son oturuş te'hire uğramıştır. Fakat beşinci rek'at için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rek'at daha ilâve ederek, 6 rek'atlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez.

    7 - Dört rek'atlı bir farz namazın son ka'desinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur. Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm te'hire uğramıştır.

    8 - İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rek'atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar.

    9 - İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi. Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez.

    10 - Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib te'hire uğramıştır.

    11 - Ta'dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir.

    12 - Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir.

    Sehiv secdesinde, iki secde ile Tehıyyât'ı okumak ve selâm vermek vâcibdir. Tehıyyât'dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve tesbihler ise sünnettir.

    * Bir namaz içinde, o namazın rek'atları sayısında şüphe etmek, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı iptâl eder. Yeniden kılmak gerekir. Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında tereddüd eden de o namazı kılar. Namazı tamamladıktan sonra rek'at sayısında şüpheye itibar yoktur. Ancak noksan kıldığını kesin olarak anlarsa namazı yeniden kılar.



  5. 24.Aralık.2015, 23:42
    3
    Sabri
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 14.Aralık.2015
    Üye No: 107369
    Mesaj Sayısı: 330
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 4

    Cevap: Zammı süre sıralı okunmazsa sehiv secdesi gerekir mi

    Zammı süreleri sıralı okumak şart değildir


  6. 24.Aralık.2015, 23:42
    3
    Devamlı Üye
    Zammı süreleri sıralı okumak şart değildir





+ Yorum Gönder