Konusunu Oylayın.: Yaratılma ile ilgilu sorular

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Yaratılma ile ilgilu sorular
  1. 16.Ağustos.2015, 04:17
    1
    teknikk280
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Ağustos.2015
    Üye No: 106718
    Mesaj Sayısı: 36
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Yaratılma ile ilgilu sorular






    Yaratılma ile ilgilu sorular Mumsema Selamun Aleykum. Allah rizasi icin sorularima cevap verio beni bu durumdan kurtarin.
    1) Allahın iki türlü yaratması var. Ibda ve inşa. Bunların her ikisini de yanlız Allah mı yapabiliyor? Peki insan da Allahın yoktan var ettiği materyellerden birseyler yapiyor. Bu da inşa değilmi?
    2) Allahın ibda veya inşa ile yaratmasından başka bir yaratılma yoktur ve bu yaratılmayı yanlız Allahü teâlâ yaratıyor degilmi? Yani hicbir istisna veya baska bir durum yok?
    3) Soru işareti yaratdı ifadesinde yaratılma yok diyorsunuz ama mesela biris ortaya bir cümle söylüyor. Insanlarin kafasinda soru isareti olusuyor. Yani supheye dusuyorlar. Eskiden suphe yoktu simdi var oldu. Bir yaratilma degilmi?
    4) Evrendeki her degisiklik ve fiillerin yaratılması ibda mı inşa mı? Bunda da hiçbir istisna durumu yok ve hepsini yaratan Allahü teala değilmi?
    5) Yoktan var etme yanlız yaratılmamı? Yaratılma anlamında olmayan ve Allahdan baskasina ait olabilecek bir yoktan var etme varmı?


  2. 16.Ağustos.2015, 04:17
    1
    teknikk280 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli



    Selamun Aleykum. Allah rizasi icin sorularima cevap verio beni bu durumdan kurtarin.
    1) Allahın iki türlü yaratması var. Ibda ve inşa. Bunların her ikisini de yanlız Allah mı yapabiliyor? Peki insan da Allahın yoktan var ettiği materyellerden birseyler yapiyor. Bu da inşa değilmi?
    2) Allahın ibda veya inşa ile yaratmasından başka bir yaratılma yoktur ve bu yaratılmayı yanlız Allahü teâlâ yaratıyor degilmi? Yani hicbir istisna veya baska bir durum yok?
    3) Soru işareti yaratdı ifadesinde yaratılma yok diyorsunuz ama mesela biris ortaya bir cümle söylüyor. Insanlarin kafasinda soru isareti olusuyor. Yani supheye dusuyorlar. Eskiden suphe yoktu simdi var oldu. Bir yaratilma degilmi?
    4) Evrendeki her degisiklik ve fiillerin yaratılması ibda mı inşa mı? Bunda da hiçbir istisna durumu yok ve hepsini yaratan Allahü teala değilmi?
    5) Yoktan var etme yanlız yaratılmamı? Yaratılma anlamında olmayan ve Allahdan baskasina ait olabilecek bir yoktan var etme varmı?


    Benzer Konular

    - Eşcinselliğin yaratılma hikmeti nedir? Neden eşcinsellik var?

    - Sure ile alakalı sorular

    - İalhiyat ön lisan sınavlarında son dört (4) yılda çıkmış sorular çıkmış sorular

    - İslamdan haberi olmayan ınsanların yaratılma hıkmeti nedir?

    - Çift yaratılma

  3. 16.Ağustos.2015, 20:21
    2
    jerusselam
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Şubat.2013
    Üye No: 100353
    Mesaj Sayısı: 4,172
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 42

    Cevap: Yaratılma ile ilgilu sorular




    Allah’ın ibda ve inşa olmak üzere, iki şekilde yaratması vardır.


    İbda (ihtira ile): Allah’ın eşyayı ve mevcudatı benzersiz ve modelsiz bir şekilde, hiçten ve yoktan var etmesine denir. Allah’tan başka hiçbir şeyin olmadığı bir hengamda yarattığı ilk varlık ya da varlıklar buna misaldir. Aynı zamanda varlık içinde ilk kez vücuda gelmiş nispi sıfat ve arazların da vücuda çıkması buna örnek teşkil eder.Mesela; bir insan suretinin ana hatları, yani yüzündeki aza ve organları bir kalıp ve model olarak öncekilere ve sonrakilere benzer; bu yüzden ana hatları ile insanın yaratılışı ibda değil inşadır. Ama insanlara hiç benzemeyen kendine mahsus yüz kimliği, sesi, kokusu ve parmak izi itibari ile insan ibdadır. Yani benzersiz ve modelsiz olarak hiçten yaratılıyor. Öyle ise ibda tarzı yaratmak, halihazırda sürekli olarak devam ediyor. İlk varlıkların yaratılması ile bitmiş bir yaratma şekli değildir.İnşa (san'at ile): Var olan mevcudat ve eşyadan, yeni vücut ve eşyaların yaratılması demektir. Mesela var olan topraktan bitkilerin, bitkilerden de meyvelerin yaratılması buna örnek teşkil eder. Kainatta en çok icra edilen yaratma şekli inşadır. Her bahar mevsiminde milyonlarca örneklerini gözümüz önünde görüyoruz. Üstad Hazretleri bu manaya şu şekilde işaret ediyor:
    "Evet, Kadîr-i Zülcelâlin iki tarzda icadı var: Biri ihtirâ' ve ibdâ' iledir. Yani hiçten, yoktan vücut veriyor ve ona lâzım her şeyi de hiçten icad edip eline veriyor."
    "Diğeri inşa ile, san'at iledir. Yani, kemâl-i hikmetini ve çok esmâsının cilvelerini göstermek gibi çok dakik hikmetler için, kâinatın anâsırından bir kısım mevcudatı inşa ediyor; her emrine tâbi olan zerratları ve maddeleri, rezzâkiyet kanunuyla onlara gönderir ve onlarda çalıştırır."
    "Evet, Kadîr-i Mutlakın iki tarzda, hem ibdâ', hem inşa suretinde icadı var. Varı yok etmek ve yoğu var etmek en kolay, en suhuletli, belki daimî, umumî bir kanunudur. Bir baharda, üç yüz bin envâ-ı zîhayat mahlûkatın şekillerini, sıfatlarını, belki zerratlarından başka bütün keyfiyat ve ahvallerini hiçten icad eden bir kudrete karşı "Yoğu var edemez." diyen adam, yok olmalı!"(1)
    Bu iki tarz yaratma noktasında, Allah’ın şeriki, benzeri ve misli yoktur. Kim bu iki tarz yaratmayı kast ederek, ben de yarattım derse, küfür ve şirke girmiş olur. Ya da yaratma tabiri bu iki yaratma şeklinde kullanılırsa bu küfür olur.Lakin yaratma tabirini bu iki manada değil de, insanın cüzi iradesine bakan sanat, icra ve sair fiillerde kullanması küfür ve şirk olmaz. Ama yine de yaratmak tabiri, Allah’a bir alem, bir sembol olduğu için, kullanılması caiz değildir.Bir kimsenin bir işi yaptıktan sonra "bunu ben yarattım" ifadesinin, niyet ve irade boyutu sorgulanır; şayet hakiki anlamda bunu ben yarattım derse küfür olur, yok vesile olmak noktasından ben yarattım derse günah olur. Bu yüzden bu ifadeyi insanın kendine irca etmesi şık ve caiz değildir.Kalbimiz çalışır, kanımız temizlenir, hücrelerimiz yenilenir, vücudumuzda milyarlarca olay cereyan eder; fakat bunların çoğundan bizim haberimiz bile olmaz. Organlarının nerede olduğunu, ne iş yaptığını ve nasıl çalıştığını bilen kaç kişi var?Saçlarımız dökülür, yüzümüz kırışır, belimiz bükülür, dişlerimiz dökülür, nihayet üstüne titrediğimiz hayatımız elimizden alınır; fakat biz, olup bitenlere seyirci kalmaktan başka bir şey yapamayız.Organlarının ve duygularının bile gerçek sahibi olmayan insan, nasıl kendi eliyle yaratılan eserlerin hakiki sahibi olur ve onları "Ben yarattım!.." diyebilir!?..


  4. 16.Ağustos.2015, 20:21
    2
    Devamlı Üye



    Allah’ın ibda ve inşa olmak üzere, iki şekilde yaratması vardır.


    İbda (ihtira ile): Allah’ın eşyayı ve mevcudatı benzersiz ve modelsiz bir şekilde, hiçten ve yoktan var etmesine denir. Allah’tan başka hiçbir şeyin olmadığı bir hengamda yarattığı ilk varlık ya da varlıklar buna misaldir. Aynı zamanda varlık içinde ilk kez vücuda gelmiş nispi sıfat ve arazların da vücuda çıkması buna örnek teşkil eder.Mesela; bir insan suretinin ana hatları, yani yüzündeki aza ve organları bir kalıp ve model olarak öncekilere ve sonrakilere benzer; bu yüzden ana hatları ile insanın yaratılışı ibda değil inşadır. Ama insanlara hiç benzemeyen kendine mahsus yüz kimliği, sesi, kokusu ve parmak izi itibari ile insan ibdadır. Yani benzersiz ve modelsiz olarak hiçten yaratılıyor. Öyle ise ibda tarzı yaratmak, halihazırda sürekli olarak devam ediyor. İlk varlıkların yaratılması ile bitmiş bir yaratma şekli değildir.İnşa (san'at ile): Var olan mevcudat ve eşyadan, yeni vücut ve eşyaların yaratılması demektir. Mesela var olan topraktan bitkilerin, bitkilerden de meyvelerin yaratılması buna örnek teşkil eder. Kainatta en çok icra edilen yaratma şekli inşadır. Her bahar mevsiminde milyonlarca örneklerini gözümüz önünde görüyoruz. Üstad Hazretleri bu manaya şu şekilde işaret ediyor:
    "Evet, Kadîr-i Zülcelâlin iki tarzda icadı var: Biri ihtirâ' ve ibdâ' iledir. Yani hiçten, yoktan vücut veriyor ve ona lâzım her şeyi de hiçten icad edip eline veriyor."
    "Diğeri inşa ile, san'at iledir. Yani, kemâl-i hikmetini ve çok esmâsının cilvelerini göstermek gibi çok dakik hikmetler için, kâinatın anâsırından bir kısım mevcudatı inşa ediyor; her emrine tâbi olan zerratları ve maddeleri, rezzâkiyet kanunuyla onlara gönderir ve onlarda çalıştırır."
    "Evet, Kadîr-i Mutlakın iki tarzda, hem ibdâ', hem inşa suretinde icadı var. Varı yok etmek ve yoğu var etmek en kolay, en suhuletli, belki daimî, umumî bir kanunudur. Bir baharda, üç yüz bin envâ-ı zîhayat mahlûkatın şekillerini, sıfatlarını, belki zerratlarından başka bütün keyfiyat ve ahvallerini hiçten icad eden bir kudrete karşı "Yoğu var edemez." diyen adam, yok olmalı!"(1)
    Bu iki tarz yaratma noktasında, Allah’ın şeriki, benzeri ve misli yoktur. Kim bu iki tarz yaratmayı kast ederek, ben de yarattım derse, küfür ve şirke girmiş olur. Ya da yaratma tabiri bu iki yaratma şeklinde kullanılırsa bu küfür olur.Lakin yaratma tabirini bu iki manada değil de, insanın cüzi iradesine bakan sanat, icra ve sair fiillerde kullanması küfür ve şirk olmaz. Ama yine de yaratmak tabiri, Allah’a bir alem, bir sembol olduğu için, kullanılması caiz değildir.Bir kimsenin bir işi yaptıktan sonra "bunu ben yarattım" ifadesinin, niyet ve irade boyutu sorgulanır; şayet hakiki anlamda bunu ben yarattım derse küfür olur, yok vesile olmak noktasından ben yarattım derse günah olur. Bu yüzden bu ifadeyi insanın kendine irca etmesi şık ve caiz değildir.Kalbimiz çalışır, kanımız temizlenir, hücrelerimiz yenilenir, vücudumuzda milyarlarca olay cereyan eder; fakat bunların çoğundan bizim haberimiz bile olmaz. Organlarının nerede olduğunu, ne iş yaptığını ve nasıl çalıştığını bilen kaç kişi var?Saçlarımız dökülür, yüzümüz kırışır, belimiz bükülür, dişlerimiz dökülür, nihayet üstüne titrediğimiz hayatımız elimizden alınır; fakat biz, olup bitenlere seyirci kalmaktan başka bir şey yapamayız.Organlarının ve duygularının bile gerçek sahibi olmayan insan, nasıl kendi eliyle yaratılan eserlerin hakiki sahibi olur ve onları "Ben yarattım!.." diyebilir!?..


  5. 16.Ağustos.2015, 21:51
    3
    teknikk280
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Ağustos.2015
    Üye No: 106718
    Mesaj Sayısı: 36
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Yaratılma ile ilgilu sorular

    Sorularima evet yada hayir gibi kisa cevaplar da verseniz? Kendim sonuc cikarmam biraz zor oluyor
    bir de mesela insan araba yapıyor. Bu arabayı ilk Allahın yoktan var ettiği veya atomlarla yarattığı malzemeden yapiyor. Yaparken haraketlerini de Hz.Allah yaratoyor. Sonuc olarak arabayi da yaratan Allahmi demeliyiz


  6. 16.Ağustos.2015, 21:51
    3
    teknikk280 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Sorularima evet yada hayir gibi kisa cevaplar da verseniz? Kendim sonuc cikarmam biraz zor oluyor
    bir de mesela insan araba yapıyor. Bu arabayı ilk Allahın yoktan var ettiği veya atomlarla yarattığı malzemeden yapiyor. Yaparken haraketlerini de Hz.Allah yaratoyor. Sonuc olarak arabayi da yaratan Allahmi demeliyiz


  7. 17.Ağustos.2015, 20:23
    4
    jerusselam
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Şubat.2013
    Üye No: 100353
    Mesaj Sayısı: 4,172
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 42

    Cevap: Yaratılma ile ilgilu sorular

    Allah yaratmıştır arabaların ve bilgisayarların bütün ham maddelerini. İlgili teknolojiyi insanlara ilham eden, dolayısıyla insanlara onu yaptıran Allah’tır.
    ALLAH istemese ağacın yaprağı bile oynamaz.


  8. 17.Ağustos.2015, 20:23
    4
    Devamlı Üye
    Allah yaratmıştır arabaların ve bilgisayarların bütün ham maddelerini. İlgili teknolojiyi insanlara ilham eden, dolayısıyla insanlara onu yaptıran Allah’tır.
    ALLAH istemese ağacın yaprağı bile oynamaz.





+ Yorum Gönder