Konusunu Oylayın.: Varoluş sendromu

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Varoluş sendromu
  1. 24.Kasım.2014, 00:02
    1
    kayra
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Temmuz.2014
    Üye No: 104210
    Mesaj Sayısı: 66
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Varoluş sendromu






    Varoluş sendromu Mumsema Varoluş sendromu nedir ve nasıl kurtulur? günümüz hastalığı

    Alıntı
    varoluş kaygısı nedir?
    varoluşu anlayamama sendromu?
    hakkında görüşlerinizi alabilir miyim?
    Varoluşu anlayamama sendromu

    Varoluşu anlayamama sendromu: Zebercet ve Sisyphos öyküsü
    Alıntı
    Varoluşu anlayamama sendromu: Zebercet ve Sisyphos öyküsü


    Mitolojiye göre; Jupiter, Asope’un kızı Egine’yi kaçırır. Kızın babası buna çok üzülür ve Korent’in kurucu kralı Sisyphos’a dert yanar. Zaten bu olaydan haberdar olan Sisyphos, Korent kalesine su vermesi koşuluyla Asope’a bilgi vereceğini söyler.

    Ancak bunu yapmakla Sisyphos Tanrı’ların gizlerini açığa vurduğundan, Tanrılar tarafından cezalandırılır. Cezası iri bir kaya parçasını dik bir kayaya çıkarmaktır. Ne var ki; her defasında tam zirveye ulaşacakken kaya Sisyphos’un kontrolünden çıkar ve yeniden dibe yuvarlanır. Bu böylece tekrarlanır gider.

    Zebercet de tıpkı Sisyphos gibi kurallara uymayan, uyumsuz bir karakterdir. Yusuf Atılgan’ın 1973 yılında kaleme aldığı “Anayurt Oteli”, Anadolu’da İzmir’e yakın bir kasabada otel katibi olarak çalışan Zebercet’in gizemli bir kadının bir geceliğine otelde konaklamasıyla başlayan ve önce otelde çalışan ortalıkçı kadını, daha sonra da kendini öldürmesiyle sonuçlanan iç yolculuğun bilinç akışı tekniğiyle anlatıldığı romanın baş kahramanıdır Zebercet. Bir perşembe akşamı gecikmeli Ankara treniyle gelen ve otelde bir gece konaklayan ve adı bilinmeyen kadının “kim” olduğunu sorguluyor roman boyunca. Bu sorgulamayı kadının odada bıraktığı eşyalar arasında bağlantı kurarak yapıyor.

    Sisyphos’un girdiği kısır döngüye (kaya), o da açıklıkla (toplumsal) içlilik (bireysel) arasında denge kuramadığından düşmüştür. Açıklıkla içlilik arasındaki denge, nefes alıp verme gibidir. Romalı hatiplerin şöyle bir sözü vardır: “Konuştum ve zihnimi boşalttım (I have spoken and freed my mind).” Zebercet bu dengeyi kurup, kimliğini oluşturamadığından, zaman-mekana uyamadı. Bu uyumsuzluk onu yaşamına son vermeye götürdü. Zira artık yaşam onun için anlamsızdı. “Dayanılacak gibi değildi bu özgürlük” der. Yaşam onu aşmış, anlaşılamaz, açıklanamaz bir hal almıştı.

    “Kötü nedenlerle de açıklansa, açıklanabilen bir dünya, dost bir dünyadır, ” der Albert Camus “Sisyphos Söyleni” adlı eserinde. Oysa Zebercet’in yaşamak için kötü nedenleri bile yoktu.

    Adem’in yaratılması ile başlayan ikiliklerin, zıtlıkların (düalizm) üstesinden
    gelemedi Zebercet. İmgelerin görünen değil de görünmeyen taraflarında kimliksiz kadınların “kim” olduklarını sorgulayıp kendini ararken bir varoluş kaygısı güdüyordu; ama sonunda intiharı “seçti”. Başka seçenekleri de vardı elbet -ipi boynundan çıkarıp kaçabilir, karakola teslim olabilir veya konağı yakabilirdi. Ama bunların hiçbirini yapmayı tercih etmedi ve kendi ölümünü yeğledi. Kierkegaard’ın “The Sickness Unto Death” adlı kitabında şöyle bir sözü vardır: “The biggest danger, that losing oneself, can pass off in the world as quietly as if it were nothing; every other loss, an arm, a leg, five dolars, a wife etc. is bound to be noticed.”(En büyük tehlike olan kendini kaybetme, hiç olmamış gibi dünyadan silinip gidebilir. Halbuki bir kolun, bacağın, beş doların, bir eşin kaybı mutlaka fark edilir.) Burada, kişinin varoluşunu tamamlamadan kendini kaybetmesinin, onu “hiç varolmamış”a, “dünyaya hiç gelmemiş”e çevireceğinin anlatıldığını söylenebilir. Yine aynı yazarın varoluş kaygısı diye nitelendirdiği şey: in despair to want to be oneself or not to want to be oneself (kendi olma veya olmama kaygısı içinde) olmaktır. Zebercet duyduğu varoluş kaygısı ile ya direnecekti ya da kendini ölüme teslim edecekti. Varlık ve yokluk arasında kimliğini ararken “Ne ölüyüm, ne sağım” diyor



  2. 24.Kasım.2014, 00:02
    1
    kayra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli



    Varoluş sendromu nedir ve nasıl kurtulur? günümüz hastalığı

    Alıntı
    varoluş kaygısı nedir?
    varoluşu anlayamama sendromu?
    hakkında görüşlerinizi alabilir miyim?
    Varoluşu anlayamama sendromu

    Varoluşu anlayamama sendromu: Zebercet ve Sisyphos öyküsü
    Alıntı
    Varoluşu anlayamama sendromu: Zebercet ve Sisyphos öyküsü


    Mitolojiye göre; Jupiter, Asope’un kızı Egine’yi kaçırır. Kızın babası buna çok üzülür ve Korent’in kurucu kralı Sisyphos’a dert yanar. Zaten bu olaydan haberdar olan Sisyphos, Korent kalesine su vermesi koşuluyla Asope’a bilgi vereceğini söyler.

    Ancak bunu yapmakla Sisyphos Tanrı’ların gizlerini açığa vurduğundan, Tanrılar tarafından cezalandırılır. Cezası iri bir kaya parçasını dik bir kayaya çıkarmaktır. Ne var ki; her defasında tam zirveye ulaşacakken kaya Sisyphos’un kontrolünden çıkar ve yeniden dibe yuvarlanır. Bu böylece tekrarlanır gider.

    Zebercet de tıpkı Sisyphos gibi kurallara uymayan, uyumsuz bir karakterdir. Yusuf Atılgan’ın 1973 yılında kaleme aldığı “Anayurt Oteli”, Anadolu’da İzmir’e yakın bir kasabada otel katibi olarak çalışan Zebercet’in gizemli bir kadının bir geceliğine otelde konaklamasıyla başlayan ve önce otelde çalışan ortalıkçı kadını, daha sonra da kendini öldürmesiyle sonuçlanan iç yolculuğun bilinç akışı tekniğiyle anlatıldığı romanın baş kahramanıdır Zebercet. Bir perşembe akşamı gecikmeli Ankara treniyle gelen ve otelde bir gece konaklayan ve adı bilinmeyen kadının “kim” olduğunu sorguluyor roman boyunca. Bu sorgulamayı kadının odada bıraktığı eşyalar arasında bağlantı kurarak yapıyor.

    Sisyphos’un girdiği kısır döngüye (kaya), o da açıklıkla (toplumsal) içlilik (bireysel) arasında denge kuramadığından düşmüştür. Açıklıkla içlilik arasındaki denge, nefes alıp verme gibidir. Romalı hatiplerin şöyle bir sözü vardır: “Konuştum ve zihnimi boşalttım (I have spoken and freed my mind).” Zebercet bu dengeyi kurup, kimliğini oluşturamadığından, zaman-mekana uyamadı. Bu uyumsuzluk onu yaşamına son vermeye götürdü. Zira artık yaşam onun için anlamsızdı. “Dayanılacak gibi değildi bu özgürlük” der. Yaşam onu aşmış, anlaşılamaz, açıklanamaz bir hal almıştı.

    “Kötü nedenlerle de açıklansa, açıklanabilen bir dünya, dost bir dünyadır, ” der Albert Camus “Sisyphos Söyleni” adlı eserinde. Oysa Zebercet’in yaşamak için kötü nedenleri bile yoktu.

    Adem’in yaratılması ile başlayan ikiliklerin, zıtlıkların (düalizm) üstesinden
    gelemedi Zebercet. İmgelerin görünen değil de görünmeyen taraflarında kimliksiz kadınların “kim” olduklarını sorgulayıp kendini ararken bir varoluş kaygısı güdüyordu; ama sonunda intiharı “seçti”. Başka seçenekleri de vardı elbet -ipi boynundan çıkarıp kaçabilir, karakola teslim olabilir veya konağı yakabilirdi. Ama bunların hiçbirini yapmayı tercih etmedi ve kendi ölümünü yeğledi. Kierkegaard’ın “The Sickness Unto Death” adlı kitabında şöyle bir sözü vardır: “The biggest danger, that losing oneself, can pass off in the world as quietly as if it were nothing; every other loss, an arm, a leg, five dolars, a wife etc. is bound to be noticed.”(En büyük tehlike olan kendini kaybetme, hiç olmamış gibi dünyadan silinip gidebilir. Halbuki bir kolun, bacağın, beş doların, bir eşin kaybı mutlaka fark edilir.) Burada, kişinin varoluşunu tamamlamadan kendini kaybetmesinin, onu “hiç varolmamış”a, “dünyaya hiç gelmemiş”e çevireceğinin anlatıldığını söylenebilir. Yine aynı yazarın varoluş kaygısı diye nitelendirdiği şey: in despair to want to be oneself or not to want to be oneself (kendi olma veya olmama kaygısı içinde) olmaktır. Zebercet duyduğu varoluş kaygısı ile ya direnecekti ya da kendini ölüme teslim edecekti. Varlık ve yokluk arasında kimliğini ararken “Ne ölüyüm, ne sağım” diyor



    Benzer Konular

    - Pazartesi sendromu

    - Pazar Sendromu

    - Salli barik varoluş sebebi nedir

    - Bosna Müslümanlarının varoluş mücadelesinin unutulmaz öncüsü

    - Varoluş sebebimiz nedir?

  3. 25.Kasım.2014, 07:14
    2
    @hmet
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Mayıs.2007
    Üye No: 771
    Mesaj Sayısı: 7,758
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: gölbaşı

    Cevap: Varoluş sendromu




    Günümüz hastalığı "varoluş sendromu" nedir ve nasıl kurtulur?
    Alıntı
    Sendrom ne demektir?
    Hastalığı teşhise imkan ve­ren belirtidir.
    Sorunu anlamadım. Az açıklasan belki yardımcı olabiliriz.



  4. 25.Kasım.2014, 07:14
    2
    Üye



    Günümüz hastalığı "varoluş sendromu" nedir ve nasıl kurtulur?
    Alıntı
    Sendrom ne demektir?
    Hastalığı teşhise imkan ve­ren belirtidir.
    Sorunu anlamadım. Az açıklasan belki yardımcı olabiliriz.



  5. 25.Kasım.2014, 10:44
    3
    yasemin
    Mum Ve Merhem Olabilmek..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Eylül.2014
    Üye No: 104691
    Mesaj Sayısı: 1,411
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 15
    Bulunduğu yer: Allah'ıma Seferdeyim..

    Cevap: Varoluş sendromu

    Neden var olduğunu anlamaya çalışıyor ,hangi kimlikte olman gerektiğini düşünüyorsun ama , bu varoluşçuluk felsefesi , yani felsefe seni aradığın sonuca götüremez . Felsefe ve Allah yolunun bağdaşmadığı kanısındayım , daha farklı yerlerden ele alıp öğrenmelisin daha farklı şeyler okumalısın bu tarz şeylerin birşey kazandırmadığı boşa zihni oyaladığı kanattindeyim


  6. 25.Kasım.2014, 10:44
    3
    Mum Ve Merhem Olabilmek..
    Neden var olduğunu anlamaya çalışıyor ,hangi kimlikte olman gerektiğini düşünüyorsun ama , bu varoluşçuluk felsefesi , yani felsefe seni aradığın sonuca götüremez . Felsefe ve Allah yolunun bağdaşmadığı kanısındayım , daha farklı yerlerden ele alıp öğrenmelisin daha farklı şeyler okumalısın bu tarz şeylerin birşey kazandırmadığı boşa zihni oyaladığı kanattindeyim


  7. 29.Kasım.2014, 19:02
    4
    kayra
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Temmuz.2014
    Üye No: 104210
    Mesaj Sayısı: 66
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Varoluş sendromu

    Neden yaratıldım. yaratilmasam da olur du . Allah beni ezdirmek için mi yaratti gibi sorular dir


  8. 29.Kasım.2014, 19:02
    4
    kayra - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Neden yaratıldım. yaratilmasam da olur du . Allah beni ezdirmek için mi yaratti gibi sorular dir





+ Yorum Gönder