Konusunu Oylayın.: Namazı bozan durumlar hakkında soru ?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Namazı bozan durumlar hakkında soru ?
  1. 18.Aralık.2013, 22:02
    1
    sstrn
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Temmuz.2012
    Üye No: 97156
    Mesaj Sayısı: 527
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Bulunduğu yer: imtihan dünyası

    Namazı bozan durumlar hakkında soru ?






    Namazı bozan durumlar hakkında soru ? Mumsema
    Alıntı
    DİNİMİZ İSLAM SİTESİNDEN ALINTI

    Namazı bozan şeylerden bazıları şunlardır:
    1- Konuşmak.

    2- Kendisi işitecek kadar gülmek.

    3- Bir farzı terk etmek. [Mesela rükuya varmadan secdeye gitmek]

    4- Dünya işi için veya ağrı, üzüntü sebebi ile, yüksek sesle ağlamak.

    5- Ah, of diye inlemek, uf diye sıkıntıyı bildirmek. Hasta, elinde olmadan ah, of derse bozulmaz.

    6- Özürsüz öksürmek.

    7- Ameli kesir. (Bir rükünde, üç kere bir yerini kaşımak veya kapalı kapıyı açmak gibi)

    8- Kendi işitemeyecek kadar sessiz okumak.

    9- İmamdan ileri durmak.

    10- Özürsüz bir saf kadar yürümek.

    11- Saçını veya sakalını taramak.

    12- Çocuğunu kucaklamak.

    13- Bir şey yiyip içmek.

    14- Diş arasında kalan nohut kadar şeyi yutmak.

    15- Ağzındaki şekerin lezzetini duyup, suyu boğazına kaçmak.

    16- İki eliyle başındaki takkesini çıkarıp giymek. (Namazda iken düşen takkeyi bir el ile almalı, iki el ile de almak bozmaz diyen âlimler vardır.)

    17- Özürsüz, göğsünü kıbleden çevirmek.

    18- Secdede iki ayağını yerden kaldırmak. (Bozmaz diyenler de vardır. Bir an kalkması bozmaz.)

    19- Kur'anı, manası bozulacak kadar yanlış okumak.

    20- Çocuk emzirmek.

    21- Başkasının sözü ile yerini değiştirmek.

    22- Ceketini giymek.

    23- İmamdan başkasının duasına âmin demek.

    24- Necasetli yerde durmak veya necasetli yere secde etmek.

    25- Bir rükünde, üç kere sübhânallah diyecek kadar avret yeri açılırsa, beden ve elbisede namazı bozacak kadar necaset varsa, aynı imama uymuş olan kadınla yan yana durmuşsa namaz bozulur .

    26- İmam, bir rükne başlamadan önce, bu rükne başlayıp bitirmek.

    27- Manayı bozacak şekilde teganni ile okumak. Teganni ile okuyan bir imam arkasında kılınan namazın tekrar kılınması lazımdır. (Halebi)


    Bu maddelerden başka var mı namazı bozan madde ?


  2. 18.Aralık.2013, 22:02
    1
    Devamlı Üye



    Alıntı
    DİNİMİZ İSLAM SİTESİNDEN ALINTI

    Namazı bozan şeylerden bazıları şunlardır:
    1- Konuşmak.

    2- Kendisi işitecek kadar gülmek.

    3- Bir farzı terk etmek. [Mesela rükuya varmadan secdeye gitmek]

    4- Dünya işi için veya ağrı, üzüntü sebebi ile, yüksek sesle ağlamak.

    5- Ah, of diye inlemek, uf diye sıkıntıyı bildirmek. Hasta, elinde olmadan ah, of derse bozulmaz.

    6- Özürsüz öksürmek.

    7- Ameli kesir. (Bir rükünde, üç kere bir yerini kaşımak veya kapalı kapıyı açmak gibi)

    8- Kendi işitemeyecek kadar sessiz okumak.

    9- İmamdan ileri durmak.

    10- Özürsüz bir saf kadar yürümek.

    11- Saçını veya sakalını taramak.

    12- Çocuğunu kucaklamak.

    13- Bir şey yiyip içmek.

    14- Diş arasında kalan nohut kadar şeyi yutmak.

    15- Ağzındaki şekerin lezzetini duyup, suyu boğazına kaçmak.

    16- İki eliyle başındaki takkesini çıkarıp giymek. (Namazda iken düşen takkeyi bir el ile almalı, iki el ile de almak bozmaz diyen âlimler vardır.)

    17- Özürsüz, göğsünü kıbleden çevirmek.

    18- Secdede iki ayağını yerden kaldırmak. (Bozmaz diyenler de vardır. Bir an kalkması bozmaz.)

    19- Kur'anı, manası bozulacak kadar yanlış okumak.

    20- Çocuk emzirmek.

    21- Başkasının sözü ile yerini değiştirmek.

    22- Ceketini giymek.

    23- İmamdan başkasının duasına âmin demek.

    24- Necasetli yerde durmak veya necasetli yere secde etmek.

    25- Bir rükünde, üç kere sübhânallah diyecek kadar avret yeri açılırsa, beden ve elbisede namazı bozacak kadar necaset varsa, aynı imama uymuş olan kadınla yan yana durmuşsa namaz bozulur .

    26- İmam, bir rükne başlamadan önce, bu rükne başlayıp bitirmek.

    27- Manayı bozacak şekilde teganni ile okumak. Teganni ile okuyan bir imam arkasında kılınan namazın tekrar kılınması lazımdır. (Halebi)


    Bu maddelerden başka var mı namazı bozan madde ?


    Benzer Konular

    - Soru ve Cevaplarla Abdesti bozan ve bozmayan durumlar

    - Namazda mekruh olan ve namazı bozan durumlar

    - Hem namazı hem de abdesti bozan durumlar

    - Namazı bozan durumlar nelerdir kısa

    - Namazı bozan durumlar hangileridir?

  3. 26.Aralık.2013, 06:49
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,585
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Namazı bozan durumlar hakkında soru ?




    Namazı bozan Şeyler
    Kaynak İslam ilmihali - Ömer Nasuhi Bilmen

    Aşağıdaki Fıkhi bilgileri oku kardeş. Uzun olsa da bir ömğr lazım olacak bilgilerdir okumalısın

    Namazı Bozan ve Bozmayan Şeyler
    475-
    "Fesad" bozulma ve "İfsad" da, bozma demektir. Bunların karşıtı "Salâh (Sıhhat)"
    ve "Islah" dır. İbadetlerde fesad ile "butlan" birdir. Fasid olan bir ibadete
    "batıl" da denir. Bir şeyi bozan sıhhat halinden çıkaran şeye de, "müfsid"
    denir. Çoğuluna "müfsidat" denir.
    Bir namazın şart ve rükünlerinden biri
    bulunmamakla o namaz fasid olacağı gibi, bu şart ve rükünler üzere
    başlanıldıktan sonra bazı şeylerin bulunmasından dolayı da fasid olabilir.
    Namazı böyle bozan şeylere "Müfsidat-ı Salât" adı verilir. Bunların bir kısmı
    daha önce yeri geldiğinde anlatılmıştı.
    Biz burada şart ve
    rükünleri ile başlanmış bir namazı bozacak şeylerin başlıcalarını yazacağız.
    Şöyle ki:

    1) Namazda iki harfden ibaret dahi olsa, namaz kılanın
    işiteceği derecede söz söylemek namazı bozar. Bu hususta kasıd, yanılma, uyuma
    ve hata halleri eşittir.
    2) Bir hastalık sebebiyle veya bir malın ve bir
    arkadaşın kaybolması gibi musibetten dolayı harfler belirecek şekilde sesle
    ağlamak veya "ah, uh, eh" diye inlemek, "öf demek, yahut bir toza üflemek veya
    bir şeyden bezginlik göstermek için "uf, tuh" demek namazı bozar.
    Yüce
    Allah'ın korkusundan, cennet veya cehennemi hatırlamaktan dolayı ağlamak, ah ve
    iniltide bulunmak namazı bozmaz. Kendini tutamayacak derecede şiddetli
    hastalıktan dolayı bir ah ve inilti de namazı bozmaz.
    3) Cemaattan biri,
    imamın okuduğu Kur'andan duygulanarak ağlasa veya "evet" dese, bakılır: Eğer bu
    bir huzur ve huşu eseri ise, namazı bozulmaz. Fakat sadece ses güzelliğinden
    lezzet duyma eseri ise namazı bozulur.
    4) Bir özür veya makbul bir sebeb
    bulunmaksızın "eh, eh..." diye boğazı gürültü çıkararak temizlemek namazı bozar.
    Fakat zorlamayarak kendiliğinden gelen bir öksürme, bir özür sayıldığından
    namazı bozmaz. Sesi düzeltip güzelleştirmek için veya namazda bulunduğunu
    bildirmek için veya kendi imamının bir kıraat hatasını düzeltmek için bunun
    yapılmasında namaz bozulmaz. Çünkü bu boğaz temizliği doğru bir maksada
    dayanmaktadır. Sahih olan görüş budur.
    5) Aksıran kimseye namazda
    "Yerhamükallah" denilmesi ve başkasının "Rahimekallah" demesi üzerine namazda
    "amin" denilmesi namazı bozar. Fakat aksıranın kendi nefsine karşı
    "Yerhamükallah" demesi namazı bozmaz. Yine, aksıran kimseye hamd etmesini
    hatırlatmak için namazda "Elhamdü lillâh" denilmesi, sahih olan görüşe göre
    namazı bozmaz. Çünkü bu sözün cevab yerinde olması benimsenmiş değildir. Bu
    yalnız bir hatırlatmadan ibarettir.
    6) Namazda "Allah" ismi işitilmekle
    "Celle Celâlüh" denilse veya Peygamber Efendimizin şerefli ismi işitilmekle
    "sallallahu aleyhi ve sellem" denilse, bakılır: Eğer bununla bir cevap
    kastedilmiş ise namaz bozulur. Fakat yalnız bir övgü ve yüceltme kasdedilmişse,
    bozulmaz. Çünkü bu, namaza aykırı olmayan bir zikir olmuş olur.
    7)
    Namazda şeytani bir vesveseden dolayı "Lâ havle ve la kuvvete illâ billah"
    denilse, bakılır: Eğer bu vesvese ahiretle ilgili bir şey ise, namaz bozulmaz.
    Fakat dünya ile ilgili bir şey ise, namaz bozulur. Çünkü vesvese bir acıdır. Bu
    durumda dünyaya ait bir acıdan dolayı bu "Lâ havle" sözü söylenmiş olur.

    8) Namaz kılmakta olan kimse, kendisini çağırana veya içeriye girmek için izin
    isteyene, namazda olduğunu anlatmak için "Elhamdü lillâh" veya "Sübhanellah"
    dese veya okuyuşunu aşikâr yapsa, bununla namaz bozulmaz.
    9) Kur'an-ı
    Kerim'in içinde veya hadis-i şeriflerde bulunan bir duayı namaz içinde okumak,
    namazı bozmaz. Namazda: "Allahümme Ekremnî, Allahümme en'im aleyye, Allahümme
    aslih emri, Allahümmerzuknî'l-afıyete, Allahümmağfir lî ve livalideyye ve
    lilmüminine velmüminat"
    denilmesi gibi...
    Fakat: "Allahümmeğfir
    liammî, Allahümmeğfir lihalî"
    gibi bir dua, namazı bozar. Çünkü, böyle bir
    dua Kur'anda ve hadislerde yoktur.
    10) Namazda, insanların sözlerine
    benzer bir şekilde dua edilmesi ve insanlardan istenilmesi imkansız olmayan bir
    şeyin Yüce Allah'dan istenilmesi, namazı bozar. Allahümme at'imnî lahmen
    = Allah'ım bana et yedir." , "Allahümmekzi deyni = Allah'ım borcumu Öde,"
    ve "Allahümmerzuknî zevceten = Allah'ım beni zevceyle rızıklandır" diye
    dua edilmesi gibi...
    11) Namazda bir kimseye dil ile selam vermek veya
    başkasının selamını dil ile almak veya tokalaşarak selamlaşmak namazı bozar.
    Sadece Aleyküm denilmesi veya yanılarak selam alınması da böyledir.
    12)
    Namazda el ile veya baş ile selam alınsa, sorulan veya istenilen bir şey için
    baş, göz ve kaş ile işarette bulunulsa, namaz bozulmaz. Fakat bir namaz kılana:
    "ileri git, yanında namaz kılacak kimseye yer ver" denilip, o da bu emre uyarak
    hareket etse, namazı bozulur. Çünkü namaz içinde Allah'dan başkasının emrine
    uymuş olur. Fakat kendiliğinden biraz çekilerek namaz kılacak kimseye safda yer
    vermesi namazı bozmaz.
    13) Namaz içinde çok sayılan iş ve hareket, namazı
    bozar. Az sayılan iş bozmaz. Şöyle ki: Namaza ve namazı düzeltmeye ait olmayan
    ve çok hareket sayılan bir hareket namazı bozar. Çok iş ve hareket o işdir ki,
    onu işleyen kimseyi dışardan bir kimse gördüğü zaman, namazda olmadığından şübhe
    etmez. Bunun karşıtı az iştir ki, sahibini gören, onun namazda olup olmadığından
    şübheye düşer.
    Örnek: Namaz kılmakta olan bir kimse, yerden bir taş
    alarak kuş veya benzeri bir şeye atacak olsa, namazı bozulur. Çünkü bu hareketi
    çok harekettir. Fakat yanında bulunan bir taşı bir eliyle atacak olsa, namazı
    bozulmaz. Çünkü bu bir az işdir. Ancak namaz içinde başka bir şey ile
    uğraştığından dolayı günah işlemiş olur.
    14) Bir kimse namazda, kendi
    imamından başka bir kimsenin okuduğu Kur'andaki yanlışlığı veya takıldığı yeri
    düzeltse namazı bozulur. Çünkü bu hareket bir öğretme ve öğrenme sayılır.
    Öğretme ve öğrenme ise, çok harekettir. Fakat kıraat maksadı ile okuyup da bunun
    sonunda o kimse için düzelme hasıl olsa, namazı bozulmaz.
    Yine, kendi
    imamı için düzeltme yapsa, namazı bozulmaz. İmamın yeteri kadar Kur'an okumuş
    olması fark etmez. Çünkü bu aynı namazı düzeltmeye aitir. Fakat namaz kılan bir
    kimse, kendisi ile beraber aynı namazda olmayan kimsenin okuyuşunu düzeltirse,
    namazı bozulur, çünkü bu bir öğretme sayılır.
    15) Bir kimse namazda iken
    vücudunu bir kere veya arka arkaya iki kere veya değişik rekatlarda birer,
    ikişer kere kaşısa, namazı bozulmaz. Fakat bir rekatta birbiri ardınca üç defa
    kaşısa, bozulur. Ancak bir organını, elini tekrar kaldırmadan birkaç defa
    kaşıması, bir defa kaşıma sayılır.
    16) Namazda bir özür olmaksızın
    birbiri ardınca hiç durmadan en az üç adım atmak namazı bozar. Yine, bir şahsın
    çarpması üzerine, namaz kılanın elinde olmayarak yerden üç adım kadar yürümesi
    de namazı bozar. Namaz kılınan yerden tutup çıkarılmak da böyledir, namaz
    bozulur.
    17) Namazda tekrarlama yapılmaksızın bir el ile baştan sarığı
    veya giysiyi kaldırıp yere koymak veya bunları yerden kaldırıp başa koymak,
    namazı bozmaz. Fakat bunları yerden kaldırıp başa koymak çok iş ve harekete
    muhtaç olursa, namazı bozar.
    18) Namaz kılmakta olanın bir kimseye bir el
    veya bir kamçı ile vurması, namazı bozar. Çünkü bu, çok iş ve harekettir. Fakat
    hayvan üzerinde namaz kılanın bu hayvana arka arkaya üç defa vurması, namazını
    bozarsa da, bir veya iki defa vurması bozmaz. Sahih olan görüş budur.


    Yine, hayvanın yürümesi için, bir ayağı iki defa hareket ettirmek namazı bozmaz.
    Fakat iki ayağı hareket ettirmek bozar, iki ayak, iki el yerinde sayılır.

    19) Namazda iken hayvana binmek, namazı bozar, fakat namazda iken hayvandan
    inmek bozmaz.
    20) Namaz içinde bir ayakkabıyı iki el ile giyinmek, namazı
    bozar. Fakat ayağındaki ayakkabılarını ayaktan kolayca çıkarıvermek, namazı
    bozmaz.
    21) Bir kimse yanılarak veya kasden bir buğday tanesi yese, bir
    damla su içse, gözüne sürme çekse, bedeninin herhangi bir yerine yağ sürse, baş
    ve sakalının saçlarını tarasa veya örse namazı bozulur. Çünkü bunlar birer çok
    iştir. Fakat bir elinde bulunan yağı veya benzerini diğer eline almaksızın
    başına veya başka bir organına sürse, bununla namazı bozulmaz. Çünkü bu az bir
    iştir.
    22) Namazda çocuğu alıp emzirmek namazı bozar. Namaz kılmakta olan
    bir kadının memesini çocuk kendi başına tutup emecek olsa bakılır: Eğer süt
    çıkmaksızın bir iki defa emmiş olursa, namaz bozulmaz. Fakat süt çıkarsa veya
    süt çıkmaksızın iki defadan çok emerse, namaz bozulur.
    23) Namaz içinde
    bulunan bir erkeği, zevcesinin öpmesi veya okşaması ile namazı bozulmaz. Ancak
    erkeğin şehveti uyanırsa, bozulur. Fakat bir kadının namazı, kocasının kendisini
    şehvetle okşaması ile veya ister şehvet olsun, ister olmasın öpmesiyle bozulur.
    Çünkü cinsel yaklaşma konusunda kocanın hareketi asıldır.
    24) Bir kimse
    namazda iken, gözüne karşı gelen bir kitaba yalnız baksa yahut ne yazılmış
    olduğunu anlamak için bir göz atsa, sahih olan görüşe göre, namazı bozulmaz.
    Fakat karşısında bulunan bir Kur'an"ı Kerim'den yahut yazıları bulunan bir
    mihrabdan Kur'an-ı Kerim ayetlerini okuyacak olsa, bakılır: Eğer okuduğu
    ayetler, onun ezberinde idi ise, namazı bozulmaz. Fakat ezberinde yoktu ise, en
    az bir ayet okuyunca namaz bozulur; çünkü bu, bir öğrenme demektir. Bu mesele
    İmamı Azam'a göredir, iki imama göre, ziyade okumakla da bozulmaz. Ancak böyle
    bir okuma mekruhtur. Bunda, kitab ehline (Yahudi veya Hıristiyanlara) bir
    benzeyiş vardır.
    25) Bir maksada bağlı olmayarak kalbe gelen kuruntular
    ve işler namazı bozmaz. Onun için, bir kimse namaz içinde dili ile söylemeksizin
    düşüncesi ile bir şiir veya bir hutbe düzenleyecek olsa, günah işlemiş olur.
    Çünkü böyle yapan kimsenin kalbi, namazda başka şeyle uğraşmış olur. Bununla
    beraber namazı bozulmaz.
    26) Namaz kılmakta olan bir kimse, kaç rekat
    namaz kıldığına dair olan bir soruya cevab olarak elinin parmaklarını gösterecek
    olsa, namazı bozulmaz. Yine üç kelimeden az olmak üzere yazı yazsa, namazı
    bozulmaz. Ancak görenler, onun namazda olmadığını sanırlarsa, namazı
    bozulur.
    27) Cemaatle namaz kılan kimse, bir özür sebebiyle, diğer bir
    görüşe göre de özürsüz de olsa, ön tarafa, sağ veya sol tarafa yahut kıbleden
    yüzünü çevirmeksizin arka tarafa bir rükün mikdarı, dura dura birer saf kadar
    gitse, mescidden çıkmadıkça veya kırda ise, saflardan ayrılmadıkça namazı
    bozulmaz. Çünkü mescidde ve sahrada safların bulunduğu kısım, tek bir yer
    sayılır. Bunun için kırda namaz kılanın ön tarafında saf bulunmazsa, secde
    yerinin önüne geçmesi ile namazı bozulur. Yine tek başına namaz kılanın da,
    secde yerini geçmesi ile namazı bozulur. Kadınlar için evleri, bir görüşe göre
    mescid, diğer bir görüşe göre kır hükmündedir.
    28) Ağız dolusundan az
    olan bir kusuntu, elde olmayarak yutulursa, bununla namaz bozulmaz.
    29)
    Namazda olan bir kimse, göğsünü özürsüz olarak kıbleden döndürse, namazı
    bozulur. Fakat bir organdan kan çıkmak gibi bir sebeble abdestsizlik meydana
    geldiğini yanlışlıkla zannetse de kıbleye arka çevirecek olsa, mescidden
    çıkmadıkça namazı bozulmaz. Fakat bu adam imam olur da yerine başkasını
    geçirirse, namaz bozulmuş olur.
    30) Namazda bulunan kimseden burun
    kanaması veya kusuntu gibi, istekle olmayan abdesti bozacak bir şey meydana
    gelse, o kimse serbest olur: Dilerse abdest alıp yeniden namaz kılar. Buna
    namaza yeniden başlama (istinaf-ı salât) denir. Faziletli olan da budur.
    Dilerse, namaza aykırı hiç bir şeyle uğraşmaksızın en yakın yerdeki su ile
    abdest alır ve tek başına idiyse, bu abdest aldığı yerde veya evvelce namaza
    başlamış bulunduğu yerde namazının geri kalan kısmını tamamlar. Bir imama uymuş
    idiyse, evvelki yerine dönüp orada namazını tamamlar. İmama uymanın sıhhatine
    engel olacak bir yerde durup oradan tekrar imama uyamaz. Ancak cemaatla kılınan
    namaz bitmiş olursa, o zaman yalnız başına namaz kılan gibi hareket eder. Bu
    namaz kılışa da, başlanan namaza devam (bina-i salât) denir. Böyle bir kimse
    abdest almak için yakın suyu bırakıp uzağa gitse veya gidip gelirken Kur'an
    okusa veya bu arada avret yeri açılsa, artık namazı bina edemez (başladığı
    namazdan geri kalan kısmı kılamaz). Yeniden namaz kılması gerekir. (Lâhik
    bölümüne bakılsın.)
    31) Namazı bozulan bir imamın, kendi yerine başkasını
    geçirmesi ittifakla caizdir. Şöyle ki: Bir imama, namaz kılarken burnu kanamak
    gibi (semavî) bir abdestsizlik gelse, cemaat içinden imam olmaya elverişli bir
    kimseyi işaretle veya elbisesinden tutarak mihraba geçirir. İmamla beraber
    yalnız bir kişi bulunmuş olsa, bu kimse imamete ehil ise, imamlığa geçmesi
    kararlaşmış olur. İmam böyle yerine bir adam geçirmeksizin mescidden çıksa veya
    sahrada ise safları geçmiş olsa, cemaatın namazı bozulur, imam tek başına namaz
    kılan hükmünde kalır. Dilerse abdest alıp namazı bina eder (bıraktığı yerden
    tamamlar), dilerse yeniden namazını kılar. Bu istihlâf (yerine başkasını
    geçirme) konusunda cemaatın bilgisi yoksa, istihlâf cihetine gidilmeyip namazın
    yeniden kılınması daha faziletlidir. Çünkü bu durumda namazın bozulmasını
    gerektiren bazı haller olabilir.
    32) Dişlerin arasında kalmış olan bir
    kırıntı namaz içinde yutulsa, bakılır: Eğer en az nohut mikdarı ise namazı
    bozar. Bundan küçük ise namazı bozmaz.
    33) Ağızda bulunan bir şeker
    parçasının, namazda çiğnenmediği halde tadı boğaza gitse, namazı bozar. Fakat
    namazdan önce yenmiş bir yemeğin ağızda kalmış olan tadı, namaz içinde tükürükle
    boğaza gitse, bununla namaz bozulmaz.
    34) Namazda sakız veya Hindistan
    cevizi gibi bir şey, arka arkaya üç kez çiğnenecek olsa, namaz bozulur.
    Yutulmasa da böyledir. Fakat çiğnenmediği halde bunun küçük bir parçası boğaza
    gidecek olsa, bundan namaz bozulmaz.
    35) Namaz içinde bayılma ve çıldırma
    halleri namazı bozar.
    36) Dört rekatlı bir namazı bilmemezlikle iki rekat
    sanarak birinci oturuştan sonra selam veren kimsenin namazı bozulur. Yatsının
    farzını teravih, öğlenin farzını cuma veya sabah namazı zannederek birinci
    oturuşta selam verilmesi de böyledir. Fakat yanılarak böyle bir selam vermekle
    namaz bozulmaz.



  4. 26.Aralık.2013, 06:49
    2
    Moderatör



    Namazı bozan Şeyler
    Kaynak İslam ilmihali - Ömer Nasuhi Bilmen

    Aşağıdaki Fıkhi bilgileri oku kardeş. Uzun olsa da bir ömğr lazım olacak bilgilerdir okumalısın

    Namazı Bozan ve Bozmayan Şeyler
    475-
    "Fesad" bozulma ve "İfsad" da, bozma demektir. Bunların karşıtı "Salâh (Sıhhat)"
    ve "Islah" dır. İbadetlerde fesad ile "butlan" birdir. Fasid olan bir ibadete
    "batıl" da denir. Bir şeyi bozan sıhhat halinden çıkaran şeye de, "müfsid"
    denir. Çoğuluna "müfsidat" denir.
    Bir namazın şart ve rükünlerinden biri
    bulunmamakla o namaz fasid olacağı gibi, bu şart ve rükünler üzere
    başlanıldıktan sonra bazı şeylerin bulunmasından dolayı da fasid olabilir.
    Namazı böyle bozan şeylere "Müfsidat-ı Salât" adı verilir. Bunların bir kısmı
    daha önce yeri geldiğinde anlatılmıştı.
    Biz burada şart ve
    rükünleri ile başlanmış bir namazı bozacak şeylerin başlıcalarını yazacağız.
    Şöyle ki:

    1) Namazda iki harfden ibaret dahi olsa, namaz kılanın
    işiteceği derecede söz söylemek namazı bozar. Bu hususta kasıd, yanılma, uyuma
    ve hata halleri eşittir.
    2) Bir hastalık sebebiyle veya bir malın ve bir
    arkadaşın kaybolması gibi musibetten dolayı harfler belirecek şekilde sesle
    ağlamak veya "ah, uh, eh" diye inlemek, "öf demek, yahut bir toza üflemek veya
    bir şeyden bezginlik göstermek için "uf, tuh" demek namazı bozar.
    Yüce
    Allah'ın korkusundan, cennet veya cehennemi hatırlamaktan dolayı ağlamak, ah ve
    iniltide bulunmak namazı bozmaz. Kendini tutamayacak derecede şiddetli
    hastalıktan dolayı bir ah ve inilti de namazı bozmaz.
    3) Cemaattan biri,
    imamın okuduğu Kur'andan duygulanarak ağlasa veya "evet" dese, bakılır: Eğer bu
    bir huzur ve huşu eseri ise, namazı bozulmaz. Fakat sadece ses güzelliğinden
    lezzet duyma eseri ise namazı bozulur.
    4) Bir özür veya makbul bir sebeb
    bulunmaksızın "eh, eh..." diye boğazı gürültü çıkararak temizlemek namazı bozar.
    Fakat zorlamayarak kendiliğinden gelen bir öksürme, bir özür sayıldığından
    namazı bozmaz. Sesi düzeltip güzelleştirmek için veya namazda bulunduğunu
    bildirmek için veya kendi imamının bir kıraat hatasını düzeltmek için bunun
    yapılmasında namaz bozulmaz. Çünkü bu boğaz temizliği doğru bir maksada
    dayanmaktadır. Sahih olan görüş budur.
    5) Aksıran kimseye namazda
    "Yerhamükallah" denilmesi ve başkasının "Rahimekallah" demesi üzerine namazda
    "amin" denilmesi namazı bozar. Fakat aksıranın kendi nefsine karşı
    "Yerhamükallah" demesi namazı bozmaz. Yine, aksıran kimseye hamd etmesini
    hatırlatmak için namazda "Elhamdü lillâh" denilmesi, sahih olan görüşe göre
    namazı bozmaz. Çünkü bu sözün cevab yerinde olması benimsenmiş değildir. Bu
    yalnız bir hatırlatmadan ibarettir.
    6) Namazda "Allah" ismi işitilmekle
    "Celle Celâlüh" denilse veya Peygamber Efendimizin şerefli ismi işitilmekle
    "sallallahu aleyhi ve sellem" denilse, bakılır: Eğer bununla bir cevap
    kastedilmiş ise namaz bozulur. Fakat yalnız bir övgü ve yüceltme kasdedilmişse,
    bozulmaz. Çünkü bu, namaza aykırı olmayan bir zikir olmuş olur.
    7)
    Namazda şeytani bir vesveseden dolayı "Lâ havle ve la kuvvete illâ billah"
    denilse, bakılır: Eğer bu vesvese ahiretle ilgili bir şey ise, namaz bozulmaz.
    Fakat dünya ile ilgili bir şey ise, namaz bozulur. Çünkü vesvese bir acıdır. Bu
    durumda dünyaya ait bir acıdan dolayı bu "Lâ havle" sözü söylenmiş olur.

    8) Namaz kılmakta olan kimse, kendisini çağırana veya içeriye girmek için izin
    isteyene, namazda olduğunu anlatmak için "Elhamdü lillâh" veya "Sübhanellah"
    dese veya okuyuşunu aşikâr yapsa, bununla namaz bozulmaz.
    9) Kur'an-ı
    Kerim'in içinde veya hadis-i şeriflerde bulunan bir duayı namaz içinde okumak,
    namazı bozmaz. Namazda: "Allahümme Ekremnî, Allahümme en'im aleyye, Allahümme
    aslih emri, Allahümmerzuknî'l-afıyete, Allahümmağfir lî ve livalideyye ve
    lilmüminine velmüminat"
    denilmesi gibi...
    Fakat: "Allahümmeğfir
    liammî, Allahümmeğfir lihalî"
    gibi bir dua, namazı bozar. Çünkü, böyle bir
    dua Kur'anda ve hadislerde yoktur.
    10) Namazda, insanların sözlerine
    benzer bir şekilde dua edilmesi ve insanlardan istenilmesi imkansız olmayan bir
    şeyin Yüce Allah'dan istenilmesi, namazı bozar. Allahümme at'imnî lahmen
    = Allah'ım bana et yedir." , "Allahümmekzi deyni = Allah'ım borcumu Öde,"
    ve "Allahümmerzuknî zevceten = Allah'ım beni zevceyle rızıklandır" diye
    dua edilmesi gibi...
    11) Namazda bir kimseye dil ile selam vermek veya
    başkasının selamını dil ile almak veya tokalaşarak selamlaşmak namazı bozar.
    Sadece Aleyküm denilmesi veya yanılarak selam alınması da böyledir.
    12)
    Namazda el ile veya baş ile selam alınsa, sorulan veya istenilen bir şey için
    baş, göz ve kaş ile işarette bulunulsa, namaz bozulmaz. Fakat bir namaz kılana:
    "ileri git, yanında namaz kılacak kimseye yer ver" denilip, o da bu emre uyarak
    hareket etse, namazı bozulur. Çünkü namaz içinde Allah'dan başkasının emrine
    uymuş olur. Fakat kendiliğinden biraz çekilerek namaz kılacak kimseye safda yer
    vermesi namazı bozmaz.
    13) Namaz içinde çok sayılan iş ve hareket, namazı
    bozar. Az sayılan iş bozmaz. Şöyle ki: Namaza ve namazı düzeltmeye ait olmayan
    ve çok hareket sayılan bir hareket namazı bozar. Çok iş ve hareket o işdir ki,
    onu işleyen kimseyi dışardan bir kimse gördüğü zaman, namazda olmadığından şübhe
    etmez. Bunun karşıtı az iştir ki, sahibini gören, onun namazda olup olmadığından
    şübheye düşer.
    Örnek: Namaz kılmakta olan bir kimse, yerden bir taş
    alarak kuş veya benzeri bir şeye atacak olsa, namazı bozulur. Çünkü bu hareketi
    çok harekettir. Fakat yanında bulunan bir taşı bir eliyle atacak olsa, namazı
    bozulmaz. Çünkü bu bir az işdir. Ancak namaz içinde başka bir şey ile
    uğraştığından dolayı günah işlemiş olur.
    14) Bir kimse namazda, kendi
    imamından başka bir kimsenin okuduğu Kur'andaki yanlışlığı veya takıldığı yeri
    düzeltse namazı bozulur. Çünkü bu hareket bir öğretme ve öğrenme sayılır.
    Öğretme ve öğrenme ise, çok harekettir. Fakat kıraat maksadı ile okuyup da bunun
    sonunda o kimse için düzelme hasıl olsa, namazı bozulmaz.
    Yine, kendi
    imamı için düzeltme yapsa, namazı bozulmaz. İmamın yeteri kadar Kur'an okumuş
    olması fark etmez. Çünkü bu aynı namazı düzeltmeye aitir. Fakat namaz kılan bir
    kimse, kendisi ile beraber aynı namazda olmayan kimsenin okuyuşunu düzeltirse,
    namazı bozulur, çünkü bu bir öğretme sayılır.
    15) Bir kimse namazda iken
    vücudunu bir kere veya arka arkaya iki kere veya değişik rekatlarda birer,
    ikişer kere kaşısa, namazı bozulmaz. Fakat bir rekatta birbiri ardınca üç defa
    kaşısa, bozulur. Ancak bir organını, elini tekrar kaldırmadan birkaç defa
    kaşıması, bir defa kaşıma sayılır.
    16) Namazda bir özür olmaksızın
    birbiri ardınca hiç durmadan en az üç adım atmak namazı bozar. Yine, bir şahsın
    çarpması üzerine, namaz kılanın elinde olmayarak yerden üç adım kadar yürümesi
    de namazı bozar. Namaz kılınan yerden tutup çıkarılmak da böyledir, namaz
    bozulur.
    17) Namazda tekrarlama yapılmaksızın bir el ile baştan sarığı
    veya giysiyi kaldırıp yere koymak veya bunları yerden kaldırıp başa koymak,
    namazı bozmaz. Fakat bunları yerden kaldırıp başa koymak çok iş ve harekete
    muhtaç olursa, namazı bozar.
    18) Namaz kılmakta olanın bir kimseye bir el
    veya bir kamçı ile vurması, namazı bozar. Çünkü bu, çok iş ve harekettir. Fakat
    hayvan üzerinde namaz kılanın bu hayvana arka arkaya üç defa vurması, namazını
    bozarsa da, bir veya iki defa vurması bozmaz. Sahih olan görüş budur.


    Yine, hayvanın yürümesi için, bir ayağı iki defa hareket ettirmek namazı bozmaz.
    Fakat iki ayağı hareket ettirmek bozar, iki ayak, iki el yerinde sayılır.

    19) Namazda iken hayvana binmek, namazı bozar, fakat namazda iken hayvandan
    inmek bozmaz.
    20) Namaz içinde bir ayakkabıyı iki el ile giyinmek, namazı
    bozar. Fakat ayağındaki ayakkabılarını ayaktan kolayca çıkarıvermek, namazı
    bozmaz.
    21) Bir kimse yanılarak veya kasden bir buğday tanesi yese, bir
    damla su içse, gözüne sürme çekse, bedeninin herhangi bir yerine yağ sürse, baş
    ve sakalının saçlarını tarasa veya örse namazı bozulur. Çünkü bunlar birer çok
    iştir. Fakat bir elinde bulunan yağı veya benzerini diğer eline almaksızın
    başına veya başka bir organına sürse, bununla namazı bozulmaz. Çünkü bu az bir
    iştir.
    22) Namazda çocuğu alıp emzirmek namazı bozar. Namaz kılmakta olan
    bir kadının memesini çocuk kendi başına tutup emecek olsa bakılır: Eğer süt
    çıkmaksızın bir iki defa emmiş olursa, namaz bozulmaz. Fakat süt çıkarsa veya
    süt çıkmaksızın iki defadan çok emerse, namaz bozulur.
    23) Namaz içinde
    bulunan bir erkeği, zevcesinin öpmesi veya okşaması ile namazı bozulmaz. Ancak
    erkeğin şehveti uyanırsa, bozulur. Fakat bir kadının namazı, kocasının kendisini
    şehvetle okşaması ile veya ister şehvet olsun, ister olmasın öpmesiyle bozulur.
    Çünkü cinsel yaklaşma konusunda kocanın hareketi asıldır.
    24) Bir kimse
    namazda iken, gözüne karşı gelen bir kitaba yalnız baksa yahut ne yazılmış
    olduğunu anlamak için bir göz atsa, sahih olan görüşe göre, namazı bozulmaz.
    Fakat karşısında bulunan bir Kur'an"ı Kerim'den yahut yazıları bulunan bir
    mihrabdan Kur'an-ı Kerim ayetlerini okuyacak olsa, bakılır: Eğer okuduğu
    ayetler, onun ezberinde idi ise, namazı bozulmaz. Fakat ezberinde yoktu ise, en
    az bir ayet okuyunca namaz bozulur; çünkü bu, bir öğrenme demektir. Bu mesele
    İmamı Azam'a göredir, iki imama göre, ziyade okumakla da bozulmaz. Ancak böyle
    bir okuma mekruhtur. Bunda, kitab ehline (Yahudi veya Hıristiyanlara) bir
    benzeyiş vardır.
    25) Bir maksada bağlı olmayarak kalbe gelen kuruntular
    ve işler namazı bozmaz. Onun için, bir kimse namaz içinde dili ile söylemeksizin
    düşüncesi ile bir şiir veya bir hutbe düzenleyecek olsa, günah işlemiş olur.
    Çünkü böyle yapan kimsenin kalbi, namazda başka şeyle uğraşmış olur. Bununla
    beraber namazı bozulmaz.
    26) Namaz kılmakta olan bir kimse, kaç rekat
    namaz kıldığına dair olan bir soruya cevab olarak elinin parmaklarını gösterecek
    olsa, namazı bozulmaz. Yine üç kelimeden az olmak üzere yazı yazsa, namazı
    bozulmaz. Ancak görenler, onun namazda olmadığını sanırlarsa, namazı
    bozulur.
    27) Cemaatle namaz kılan kimse, bir özür sebebiyle, diğer bir
    görüşe göre de özürsüz de olsa, ön tarafa, sağ veya sol tarafa yahut kıbleden
    yüzünü çevirmeksizin arka tarafa bir rükün mikdarı, dura dura birer saf kadar
    gitse, mescidden çıkmadıkça veya kırda ise, saflardan ayrılmadıkça namazı
    bozulmaz. Çünkü mescidde ve sahrada safların bulunduğu kısım, tek bir yer
    sayılır. Bunun için kırda namaz kılanın ön tarafında saf bulunmazsa, secde
    yerinin önüne geçmesi ile namazı bozulur. Yine tek başına namaz kılanın da,
    secde yerini geçmesi ile namazı bozulur. Kadınlar için evleri, bir görüşe göre
    mescid, diğer bir görüşe göre kır hükmündedir.
    28) Ağız dolusundan az
    olan bir kusuntu, elde olmayarak yutulursa, bununla namaz bozulmaz.
    29)
    Namazda olan bir kimse, göğsünü özürsüz olarak kıbleden döndürse, namazı
    bozulur. Fakat bir organdan kan çıkmak gibi bir sebeble abdestsizlik meydana
    geldiğini yanlışlıkla zannetse de kıbleye arka çevirecek olsa, mescidden
    çıkmadıkça namazı bozulmaz. Fakat bu adam imam olur da yerine başkasını
    geçirirse, namaz bozulmuş olur.
    30) Namazda bulunan kimseden burun
    kanaması veya kusuntu gibi, istekle olmayan abdesti bozacak bir şey meydana
    gelse, o kimse serbest olur: Dilerse abdest alıp yeniden namaz kılar. Buna
    namaza yeniden başlama (istinaf-ı salât) denir. Faziletli olan da budur.
    Dilerse, namaza aykırı hiç bir şeyle uğraşmaksızın en yakın yerdeki su ile
    abdest alır ve tek başına idiyse, bu abdest aldığı yerde veya evvelce namaza
    başlamış bulunduğu yerde namazının geri kalan kısmını tamamlar. Bir imama uymuş
    idiyse, evvelki yerine dönüp orada namazını tamamlar. İmama uymanın sıhhatine
    engel olacak bir yerde durup oradan tekrar imama uyamaz. Ancak cemaatla kılınan
    namaz bitmiş olursa, o zaman yalnız başına namaz kılan gibi hareket eder. Bu
    namaz kılışa da, başlanan namaza devam (bina-i salât) denir. Böyle bir kimse
    abdest almak için yakın suyu bırakıp uzağa gitse veya gidip gelirken Kur'an
    okusa veya bu arada avret yeri açılsa, artık namazı bina edemez (başladığı
    namazdan geri kalan kısmı kılamaz). Yeniden namaz kılması gerekir. (Lâhik
    bölümüne bakılsın.)
    31) Namazı bozulan bir imamın, kendi yerine başkasını
    geçirmesi ittifakla caizdir. Şöyle ki: Bir imama, namaz kılarken burnu kanamak
    gibi (semavî) bir abdestsizlik gelse, cemaat içinden imam olmaya elverişli bir
    kimseyi işaretle veya elbisesinden tutarak mihraba geçirir. İmamla beraber
    yalnız bir kişi bulunmuş olsa, bu kimse imamete ehil ise, imamlığa geçmesi
    kararlaşmış olur. İmam böyle yerine bir adam geçirmeksizin mescidden çıksa veya
    sahrada ise safları geçmiş olsa, cemaatın namazı bozulur, imam tek başına namaz
    kılan hükmünde kalır. Dilerse abdest alıp namazı bina eder (bıraktığı yerden
    tamamlar), dilerse yeniden namazını kılar. Bu istihlâf (yerine başkasını
    geçirme) konusunda cemaatın bilgisi yoksa, istihlâf cihetine gidilmeyip namazın
    yeniden kılınması daha faziletlidir. Çünkü bu durumda namazın bozulmasını
    gerektiren bazı haller olabilir.
    32) Dişlerin arasında kalmış olan bir
    kırıntı namaz içinde yutulsa, bakılır: Eğer en az nohut mikdarı ise namazı
    bozar. Bundan küçük ise namazı bozmaz.
    33) Ağızda bulunan bir şeker
    parçasının, namazda çiğnenmediği halde tadı boğaza gitse, namazı bozar. Fakat
    namazdan önce yenmiş bir yemeğin ağızda kalmış olan tadı, namaz içinde tükürükle
    boğaza gitse, bununla namaz bozulmaz.
    34) Namazda sakız veya Hindistan
    cevizi gibi bir şey, arka arkaya üç kez çiğnenecek olsa, namaz bozulur.
    Yutulmasa da böyledir. Fakat çiğnenmediği halde bunun küçük bir parçası boğaza
    gidecek olsa, bundan namaz bozulmaz.
    35) Namaz içinde bayılma ve çıldırma
    halleri namazı bozar.
    36) Dört rekatlı bir namazı bilmemezlikle iki rekat
    sanarak birinci oturuştan sonra selam veren kimsenin namazı bozulur. Yatsının
    farzını teravih, öğlenin farzını cuma veya sabah namazı zannederek birinci
    oturuşta selam verilmesi de böyledir. Fakat yanılarak böyle bir selam vermekle
    namaz bozulmaz.






+ Yorum Gönder