Konusunu Oylayın.: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru
  1. 31.Temmuz.2013, 19:23
    1
    HAK.ISLAM
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Temmuz.2013
    Üye No: 102100
    Mesaj Sayısı: 80
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru






    Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru Mumsema Selamün Aleyküm

    1-) Namazın sesli kılınışı hakkında . misal akşam , yatsı , sabah namazları diyelim. bunlarda nelerinde sesliyi okuyacagız neresinde okumayacagız. yani giriş iftitah tekbiri seslimi okunmalı , (sessiz okunsada olur mu ) rukuya eğilirken kalkarken seslimi okunmalı , secdedeki tekbir seslimi okunmalı. Tesbihatların sessiz okunacagını biliyorum. işte tekbirler. özellikle giriş tekbiri. ve namazın sonunda verecegimiz selam lafzı seslimi okunmalı sessiz mi ?. birde akşam namazında ikinci rekatta fatihanın ilk ayetini yanlışlıkla sessiz okudum. sonra başa döndüm sesli okudum . namazın sonunda sehiv secdesi yaptım. çünkü farz olan rukü gecikti diye. orada şüpheliyim yapılmayabilirdi diye. bunada cevap verirseniz çok sevinirim.

    2-) Namazda mesela bir yanılgı yaptım ama sehiv secdesi gerektigini gerekmedigini çıkaramadım. sehiv secdesi gerekmese bile yapmamda bir mekruhluk var mı ?

    3-) ikindi veya yatsı namazlarının sünnetlerinde , ( yatsının ilk sünnetinde ) salli barik ilave ediyoruz. geçen gün yanıldım rabbena atinayı okudum sonra okunmayacaktı diyip biritip ayağa kalktım. namaz sonunda sehiv secdesi yaptım. yapılmamasımı gerekliydi. çünkü diğer sünnetlerde ettehiyatüye Allahümme salli Ala seyyidina Muhammed Lafsını sadece kullansam İmam Azam Efendimize göre Sehiv secdesi gerekiyor. ikindi ve yatsının sünnetirindede bunu düşünüp yaptım.


  2. 31.Temmuz.2013, 19:23
    1
    HAK.ISLAM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye



    Selamün Aleyküm

    1-) Namazın sesli kılınışı hakkında . misal akşam , yatsı , sabah namazları diyelim. bunlarda nelerinde sesliyi okuyacagız neresinde okumayacagız. yani giriş iftitah tekbiri seslimi okunmalı , (sessiz okunsada olur mu ) rukuya eğilirken kalkarken seslimi okunmalı , secdedeki tekbir seslimi okunmalı. Tesbihatların sessiz okunacagını biliyorum. işte tekbirler. özellikle giriş tekbiri. ve namazın sonunda verecegimiz selam lafzı seslimi okunmalı sessiz mi ?. birde akşam namazında ikinci rekatta fatihanın ilk ayetini yanlışlıkla sessiz okudum. sonra başa döndüm sesli okudum . namazın sonunda sehiv secdesi yaptım. çünkü farz olan rukü gecikti diye. orada şüpheliyim yapılmayabilirdi diye. bunada cevap verirseniz çok sevinirim.

    2-) Namazda mesela bir yanılgı yaptım ama sehiv secdesi gerektigini gerekmedigini çıkaramadım. sehiv secdesi gerekmese bile yapmamda bir mekruhluk var mı ?

    3-) ikindi veya yatsı namazlarının sünnetlerinde , ( yatsının ilk sünnetinde ) salli barik ilave ediyoruz. geçen gün yanıldım rabbena atinayı okudum sonra okunmayacaktı diyip biritip ayağa kalktım. namaz sonunda sehiv secdesi yaptım. yapılmamasımı gerekliydi. çünkü diğer sünnetlerde ettehiyatüye Allahümme salli Ala seyyidina Muhammed Lafsını sadece kullansam İmam Azam Efendimize göre Sehiv secdesi gerekiyor. ikindi ve yatsının sünnetirindede bunu düşünüp yaptım.


    Benzer Konular

    - Cennetle ilgili merak ettiğim sorular

    - Bir kaç merak ettiğim soru

    - Gusül abdesti alma ile ilgili birkaç çok merak ettiğim sorular cevaplarsanız sevınırm ıhtıyacım var

    - Merak ettiğim bir soru

    - Dini açıdan merak ettiğim bir kaç soru?? soru bombardımanı oldu biraz özür ama dinimizi tam yasamak

  3. 31.Temmuz.2013, 21:55
    2
    İnanc
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Şubat.2012
    Üye No: 93990
    Mesaj Sayısı: 2,028
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 21
    Bulunduğu yer: Yalan Dünyada Bir Yer.

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru




    Alıntı
    1-) Namazın sesli kılınışı hakkında . misal akşam , yatsı , sabah namazları diyelim. bunlarda nelerinde sesliyi okuyacagız neresinde okumayacagız. yani giriş iftitah tekbiri seslimi okunmalı , (sessiz okunsada olur mu ) rukuya eğilirken kalkarken seslimi okunmalı , secdedeki tekbir seslimi okunmalı. Tesbihatların sessiz okunacagını biliyorum. işte tekbirler. özellikle giriş tekbiri. ve namazın sonunda verecegimiz selam lafzı seslimi okunmalı sessiz mi ?. birde akşam namazında ikinci rekatta fatihanın ilk ayetini yanlışlıkla sessiz okudum. sonra başa döndüm sesli okudum . namazın sonunda sehiv secdesi yaptım. çünkü farz olan rukü gecikti diye. orada şüpheliyim yapılmayabilirdi diye. bunada cevap verirseniz çok sevinirim.


    Namazda sesli veya sessiz okumakla ilgili hükümler nelerdir ?

    Değerli kardeşimiz;
    Namazda sessiz okunması gereken yerde sesli okumak namazı bozmaz; ancak sehiv secdesi gerekir.

    Yalnız başına namaz kılan kimse sabah, akşam ve yatsı namazlarını dilerse aşikare bir okuyuşla ve dilerse gizli bir okuyuşla kılar. Geceleyin kılacağı nafile namazlarda da hüküm böyledir. Fakat öğle ve ikindi namazlarında ve gündüz kılacağı nafile namazlarda gizli okuması vaciptir. Aşikare okuması halinde sehiv secdesi gerekir.

    İmam gündüz kıldırdığı namazları sessiz kıldırması ve gece kılınan namazlarıda sesli kıldırması vaciptir. Vacibin terkinden dolayı ise sehiv secdesi gerekir.

    Sessiz okunacak yerde sesli okumaktan dolayı sehiv secdesini gerektiren miktar ise namazın farz olan kıraati kadardır. Bu ise kısa üç ayet veya kısa üç ayet uzunluğunda bir ayet okumakla sehiv secdesi gerekir; bundan az olursa gerekmez.

    Bir vacibin vasfını değiştirmek, sehiv secdesini gerektirir. İmamın aşikare okuması gereken ayetleri gizlice okuması veya gizlice okunacak ayetleri aşikare okuması gibi. Bu okuma mikdarı, namaz sahih olacak kadar okumaktır. Fatiha süresinin ilk ayetlerini okumak bu kısımdandır. Bununla beraber kısa bir ayet okunması da İmamı Azam'a göre bu hükümdendir. İki imama göre ise, bu hükümde değildir.

    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet



  4. 31.Temmuz.2013, 21:55
    2
    Devamlı Üye



    Alıntı
    1-) Namazın sesli kılınışı hakkında . misal akşam , yatsı , sabah namazları diyelim. bunlarda nelerinde sesliyi okuyacagız neresinde okumayacagız. yani giriş iftitah tekbiri seslimi okunmalı , (sessiz okunsada olur mu ) rukuya eğilirken kalkarken seslimi okunmalı , secdedeki tekbir seslimi okunmalı. Tesbihatların sessiz okunacagını biliyorum. işte tekbirler. özellikle giriş tekbiri. ve namazın sonunda verecegimiz selam lafzı seslimi okunmalı sessiz mi ?. birde akşam namazında ikinci rekatta fatihanın ilk ayetini yanlışlıkla sessiz okudum. sonra başa döndüm sesli okudum . namazın sonunda sehiv secdesi yaptım. çünkü farz olan rukü gecikti diye. orada şüpheliyim yapılmayabilirdi diye. bunada cevap verirseniz çok sevinirim.


    Namazda sesli veya sessiz okumakla ilgili hükümler nelerdir ?

    Değerli kardeşimiz;
    Namazda sessiz okunması gereken yerde sesli okumak namazı bozmaz; ancak sehiv secdesi gerekir.

    Yalnız başına namaz kılan kimse sabah, akşam ve yatsı namazlarını dilerse aşikare bir okuyuşla ve dilerse gizli bir okuyuşla kılar. Geceleyin kılacağı nafile namazlarda da hüküm böyledir. Fakat öğle ve ikindi namazlarında ve gündüz kılacağı nafile namazlarda gizli okuması vaciptir. Aşikare okuması halinde sehiv secdesi gerekir.

    İmam gündüz kıldırdığı namazları sessiz kıldırması ve gece kılınan namazlarıda sesli kıldırması vaciptir. Vacibin terkinden dolayı ise sehiv secdesi gerekir.

    Sessiz okunacak yerde sesli okumaktan dolayı sehiv secdesini gerektiren miktar ise namazın farz olan kıraati kadardır. Bu ise kısa üç ayet veya kısa üç ayet uzunluğunda bir ayet okumakla sehiv secdesi gerekir; bundan az olursa gerekmez.

    Bir vacibin vasfını değiştirmek, sehiv secdesini gerektirir. İmamın aşikare okuması gereken ayetleri gizlice okuması veya gizlice okunacak ayetleri aşikare okuması gibi. Bu okuma mikdarı, namaz sahih olacak kadar okumaktır. Fatiha süresinin ilk ayetlerini okumak bu kısımdandır. Bununla beraber kısa bir ayet okunması da İmamı Azam'a göre bu hükümdendir. İki imama göre ise, bu hükümde değildir.

    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet



  5. 31.Temmuz.2013, 21:57
    3
    İnanc
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Şubat.2012
    Üye No: 93990
    Mesaj Sayısı: 2,028
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 21
    Bulunduğu yer: Yalan Dünyada Bir Yer.

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    Alıntı
    2-) Namazda mesela bir yanılgı yaptım ama sehiv secdesi gerektigini gerekmedigini çıkaramadım. sehiv secdesi gerekmese bile yapmamda bir mekruhluk var mı ?
    Sehiv Secdesini Gerektiren Haller ..

    ​1 - Fâtiha`dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükû`a gitmek. Rükû`da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükû`a gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar.2 - Unutarak Fâtiha`yı iki kere okumak.
    3 - Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak. Rükû`da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir.
    4 - Dört rek`atlı namazlarda, iki rek`at kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rek`ata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek. Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar.
    5 - Birinci oturuşta Tehıyyât`ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek. Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli alâ Muhammedin demek gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur.
    6 - Dört rek`atlı farz namazlarda, son rek`atta oturmaksızın beşinci rek`ata kalkılacak olsa, beşinci rek`atın kıyam, kırâet ve rükû`u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan son oturuş te`hire uğramıştır. Fakat beşinci rek`at için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rek`at daha ilâve ederek, 6 rek`atlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez.
    7 - Dört rek`atlı bir farz namazın son ka`desinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur. Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm te`hire uğramıştır.
    8 - İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rek`atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar.
    9 - İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi. Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez.
    10 - Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib te`hire uğramıştır.
    11 - Ta`dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir.
    12 - Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir.
    Sehiv secdesinde, iki secde ile Tehıyyât`ı okumak ve selâm vermek vâcibdir. Tehıyyât`dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve tesbihler ise sünnettir.
    * Bir namaz içinde, o namazın rek`atları sayısında şüphe etmek, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı iptâl eder. Yeniden kılmak gerekir. Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında tereddüd eden de o namazı kılar. Namazı tamamladıktan sonra rek`at sayısında şüpheye itibar yoktur. Ancak noksan kıldığını kesin olarak anlarsa namazı yeniden kılar. * * *


  6. 31.Temmuz.2013, 21:57
    3
    Devamlı Üye
    Alıntı
    2-) Namazda mesela bir yanılgı yaptım ama sehiv secdesi gerektigini gerekmedigini çıkaramadım. sehiv secdesi gerekmese bile yapmamda bir mekruhluk var mı ?
    Sehiv Secdesini Gerektiren Haller ..

    ​1 - Fâtiha`dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükû`a gitmek. Rükû`da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükû`a gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar.2 - Unutarak Fâtiha`yı iki kere okumak.
    3 - Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak. Rükû`da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir.
    4 - Dört rek`atlı namazlarda, iki rek`at kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rek`ata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek. Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar.
    5 - Birinci oturuşta Tehıyyât`ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek. Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli alâ Muhammedin demek gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur.
    6 - Dört rek`atlı farz namazlarda, son rek`atta oturmaksızın beşinci rek`ata kalkılacak olsa, beşinci rek`atın kıyam, kırâet ve rükû`u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan son oturuş te`hire uğramıştır. Fakat beşinci rek`at için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rek`at daha ilâve ederek, 6 rek`atlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez.
    7 - Dört rek`atlı bir farz namazın son ka`desinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur. Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm te`hire uğramıştır.
    8 - İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rek`atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar.
    9 - İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi. Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez.
    10 - Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib te`hire uğramıştır.
    11 - Ta`dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir.
    12 - Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir.
    Sehiv secdesinde, iki secde ile Tehıyyât`ı okumak ve selâm vermek vâcibdir. Tehıyyât`dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve tesbihler ise sünnettir.
    * Bir namaz içinde, o namazın rek`atları sayısında şüphe etmek, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı iptâl eder. Yeniden kılmak gerekir. Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında tereddüd eden de o namazı kılar. Namazı tamamladıktan sonra rek`at sayısında şüpheye itibar yoktur. Ancak noksan kıldığını kesin olarak anlarsa namazı yeniden kılar. * * *


  7. 31.Temmuz.2013, 22:00
    4
    İnanc
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Şubat.2012
    Üye No: 93990
    Mesaj Sayısı: 2,028
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 21
    Bulunduğu yer: Yalan Dünyada Bir Yer.

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    Alıntı
    3-) ikindi veya yatsı namazlarının sünnetlerinde , ( yatsının ilk sünnetinde ) salli barik ilave ediyoruz. geçen gün yanıldım rabbena atinayı okudum sonra okunmayacaktı diyip biritip ayağa kalktım. namaz sonunda sehiv secdesi yaptım. yapılmamasımı gerekliydi. çünkü diğer sünnetlerde ettehiyatüye Allahümme salli Ala seyyidina Muhammed Lafsını sadece kullansam İmam Azam Efendimize göre Sehiv secdesi gerekiyor. ikindi ve yatsının sünnetirindede bunu düşünüp yaptım.

    Sehiv Secdesini Gerektiren Haller


    1 - Fâtiha`dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükû`a gitmek. Rükû`da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükû`a gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar.
    2 - Unutarak Fâtiha`yı iki kere okumak.
    3 - Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak. Rükû`da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir.
    4 - Dört rek`atlı namazlarda, iki rek`at kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rek`ata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek. Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar.
    5 - Birinci oturuşta Tehıyyât`ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek. Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli alâ Muhammedin demek gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur.
    6 - Dört rek`atlı farz namazlarda, son rek`atta oturmaksızın beşinci rek`ata kalkılacak olsa, beşinci rek`atın kıyam, kırâet ve rükû`u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan son oturuş te`hire uğramıştır. Fakat beşinci rek`at için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rek`at daha ilâve ederek, 6 rek`atlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez.
    7 - Dört rek`atlı bir farz namazın son ka`desinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur. Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm te`hire uğramıştır.
    8 - İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rek`atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar.
    9 - İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi. Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez.
    10 - Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib te`hire uğramıştır.
    11 - Ta`dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir.
    12 - Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir.
    Sehiv secdesinde, iki secde ile Tehıyyât`ı okumak ve selâm vermek vâcibdir. Tehıyyât`dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve tesbihler ise sünnettir.
    * Bir namaz içinde, o namazın rek`atları sayısında şüphe etmek, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı iptâl eder. Yeniden kılmak gerekir. Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında tereddüd eden de o namazı kılar. Namazı tamamladıktan sonra rek`at sayısında şüpheye itibar yoktur. Ancak noksan kıldığını kesin olarak anlarsa namazı yeniden kılar. * * *



  8. 31.Temmuz.2013, 22:00
    4
    Devamlı Üye
    Alıntı
    3-) ikindi veya yatsı namazlarının sünnetlerinde , ( yatsının ilk sünnetinde ) salli barik ilave ediyoruz. geçen gün yanıldım rabbena atinayı okudum sonra okunmayacaktı diyip biritip ayağa kalktım. namaz sonunda sehiv secdesi yaptım. yapılmamasımı gerekliydi. çünkü diğer sünnetlerde ettehiyatüye Allahümme salli Ala seyyidina Muhammed Lafsını sadece kullansam İmam Azam Efendimize göre Sehiv secdesi gerekiyor. ikindi ve yatsının sünnetirindede bunu düşünüp yaptım.

    Sehiv Secdesini Gerektiren Haller


    1 - Fâtiha`dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükû`a gitmek. Rükû`da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükû`a gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar.
    2 - Unutarak Fâtiha`yı iki kere okumak.
    3 - Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak. Rükû`da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir.
    4 - Dört rek`atlı namazlarda, iki rek`at kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rek`ata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek. Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar.
    5 - Birinci oturuşta Tehıyyât`ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek. Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise (Allahümme salli alâ Muhammedin demek gibi) namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur.
    6 - Dört rek`atlı farz namazlarda, son rek`atta oturmaksızın beşinci rek`ata kalkılacak olsa, beşinci rek`atın kıyam, kırâet ve rükû`u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan son oturuş te`hire uğramıştır. Fakat beşinci rek`at için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rek`at daha ilâve ederek, 6 rek`atlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez.
    7 - Dört rek`atlı bir farz namazın son ka`desinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmiş olur. Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm te`hire uğramıştır.
    8 - İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rek`atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar.
    9 - İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi. Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez.
    10 - Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib te`hire uğramıştır.
    11 - Ta`dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir.
    12 - Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir.
    Sehiv secdesinde, iki secde ile Tehıyyât`ı okumak ve selâm vermek vâcibdir. Tehıyyât`dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve tesbihler ise sünnettir.
    * Bir namaz içinde, o namazın rek`atları sayısında şüphe etmek, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı iptâl eder. Yeniden kılmak gerekir. Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında tereddüd eden de o namazı kılar. Namazı tamamladıktan sonra rek`at sayısında şüpheye itibar yoktur. Ancak noksan kıldığını kesin olarak anlarsa namazı yeniden kılar. * * *



  9. 01.Ağustos.2013, 10:36
    5
    HAK.ISLAM
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Temmuz.2013
    Üye No: 102100
    Mesaj Sayısı: 80
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    inanç kardeş Allah razı olsun.

    Ama cevaplarımın hiç birini alamadım. 1 numaralı sorum ile 3 numaralı sorumun yanıtını çok fıkıh kitabı karıştırmama rağmen bulamadım. sorularıma iyi baktıgın zaman incelikleri görürsün kardeş.

    uğraşmıssın Allah senden razı olsun kardeşim.


  10. 01.Ağustos.2013, 10:36
    5
    HAK.ISLAM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    inanç kardeş Allah razı olsun.

    Ama cevaplarımın hiç birini alamadım. 1 numaralı sorum ile 3 numaralı sorumun yanıtını çok fıkıh kitabı karıştırmama rağmen bulamadım. sorularıma iyi baktıgın zaman incelikleri görürsün kardeş.

    uğraşmıssın Allah senden razı olsun kardeşim.


  11. 01.Ağustos.2013, 15:46
    6
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,249
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var.sesli derken bağırmak gerekmiyor.kendin duysan yetiyor.tek başına namaz kılan kişi açıktan okuması gerekirken gizli okursa ya da tam tersini yaparsa sehiv secdesi gerekmez.ama kasıtlı yaparsa mekruhluktan uzak olamaz.sen zaten yanılarak yapmayı sormuşsun.bu durumda yapabileceğin bir şey yok.sehiv secdesi yapmayacksın.sen imamsın diyelim.açıktan okuman gerekirken gizli okudun diyelim fatihanın bir kısmını .fatihayı okurken aklına geldi açıktan okuman gerektiği.bu durumda iki görüş var ya baştan alıp okuyacaksın ya da kaldığın yerden devam edeceksin ama açıktan okuyacaksın.
    2.sehiv secdesi gerekip gerekmemesi basit birşeydir.vacibin terki yada ertelenmesinde ya da farın geciktirilmesinde yapılır.


  12. 01.Ağustos.2013, 15:46
    6
    Hadis Öğrencisi
    hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var.sesli derken bağırmak gerekmiyor.kendin duysan yetiyor.tek başına namaz kılan kişi açıktan okuması gerekirken gizli okursa ya da tam tersini yaparsa sehiv secdesi gerekmez.ama kasıtlı yaparsa mekruhluktan uzak olamaz.sen zaten yanılarak yapmayı sormuşsun.bu durumda yapabileceğin bir şey yok.sehiv secdesi yapmayacksın.sen imamsın diyelim.açıktan okuman gerekirken gizli okudun diyelim fatihanın bir kısmını .fatihayı okurken aklına geldi açıktan okuman gerektiği.bu durumda iki görüş var ya baştan alıp okuyacaksın ya da kaldığın yerden devam edeceksin ama açıktan okuyacaksın.
    2.sehiv secdesi gerekip gerekmemesi basit birşeydir.vacibin terki yada ertelenmesinde ya da farın geciktirilmesinde yapılır.


  13. 01.Ağustos.2013, 16:36
    7
    HAK.ISLAM
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Temmuz.2013
    Üye No: 102100
    Mesaj Sayısı: 80
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    Alıntı
    2.sehiv secdesi gerekip gerekmemesi basit birşeydir.vacibin terki yada ertelenmesinde ya da farın geciktirilmesinde yapılır.
    kardeş bu cevabım değil. Vaciplerin terki oldugunu biliyorum. o zaman ben sana şunu diyeyim. ikindi namazının sünnetinde ilk oturuşta salli barik eklemek sünnettir. bu salli barik'in üstüne birde Rabbena eklemek veya başka bir dua eklersen ne olur. olduki yanlışlıkla ekledin. nedir ? bunu söyle yeter.

    Diğerindede iftitah tekbirini sesli almak var diyorsun. bak imamlığı sormuyorum imamken neler yapılacak hepsini biliyorum cemaatsiz sadece yalnız kılarken diyoruç
    şimdi sessiz namazdada iftitah tekbirini sesli alabilirmiyiz.

    devamla sorularıma şunu ekleyeyim.

    mesela şimdi Sesli namaz kılacagım

    iftitah tekbiri sesli alınır diyorsun.

    rukuya giderken gelirken Allahu ekber lafzı seslimi söylenir sessiz mi.

    ve birde selam verirken seslimi söylenir sessiz mi.


  14. 01.Ağustos.2013, 16:36
    7
    HAK.ISLAM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Alıntı
    2.sehiv secdesi gerekip gerekmemesi basit birşeydir.vacibin terki yada ertelenmesinde ya da farın geciktirilmesinde yapılır.
    kardeş bu cevabım değil. Vaciplerin terki oldugunu biliyorum. o zaman ben sana şunu diyeyim. ikindi namazının sünnetinde ilk oturuşta salli barik eklemek sünnettir. bu salli barik'in üstüne birde Rabbena eklemek veya başka bir dua eklersen ne olur. olduki yanlışlıkla ekledin. nedir ? bunu söyle yeter.

    Diğerindede iftitah tekbirini sesli almak var diyorsun. bak imamlığı sormuyorum imamken neler yapılacak hepsini biliyorum cemaatsiz sadece yalnız kılarken diyoruç
    şimdi sessiz namazdada iftitah tekbirini sesli alabilirmiyiz.

    devamla sorularıma şunu ekleyeyim.

    mesela şimdi Sesli namaz kılacagım

    iftitah tekbiri sesli alınır diyorsun.

    rukuya giderken gelirken Allahu ekber lafzı seslimi söylenir sessiz mi.

    ve birde selam verirken seslimi söylenir sessiz mi.


  15. 01.Ağustos.2013, 17:08
    8
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,249
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    madem biliyorsun vacibin terkinden dolayı gerektiğini rabbena okumak vacip ya da farz mı ki okuduğunda vacip gecikmesi söz konusu olacak.orası dua yeridir ve rabbenada duadır.sünnet olan şekli ilk oturuşta rabbena okumamandır.
    sen anlayarak okumamışsın.ben sana hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var demişim imamlıkla ilgili birşey söylememişim iftitah tekbirinde.
    sessiz namazda iftitah tekbirini sesli alabilirmiyim demişsin.yine aynı soru.o yüzden tekrar yazıyorum.
    hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var.
    imamdan sonra kendin duyabileceğin şekilde sesli verirsin.




  16. 01.Ağustos.2013, 17:08
    8
    Hadis Öğrencisi
    madem biliyorsun vacibin terkinden dolayı gerektiğini rabbena okumak vacip ya da farz mı ki okuduğunda vacip gecikmesi söz konusu olacak.orası dua yeridir ve rabbenada duadır.sünnet olan şekli ilk oturuşta rabbena okumamandır.
    sen anlayarak okumamışsın.ben sana hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var demişim imamlıkla ilgili birşey söylememişim iftitah tekbirinde.
    sessiz namazda iftitah tekbirini sesli alabilirmiyim demişsin.yine aynı soru.o yüzden tekrar yazıyorum.
    hanefi mezhebinde iftitah tekbirinin edasının şartları arasında sesli alınması var.
    imamdan sonra kendin duyabileceğin şekilde sesli verirsin.




  17. 01.Ağustos.2013, 20:41
    9
    HAK.ISLAM
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Temmuz.2013
    Üye No: 102100
    Mesaj Sayısı: 80
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    Alıntı
    madem biliyorsun vacibin terkinden dolayı gerektiğini rabbena okumak vacip ya da farz mı ki okuduğunda vacip gecikmesi söz konusu olacak.orası dua yeridir ve rabbenada duadır.sünnet olan şekli ilk oturuşta rabbena okumamandır.
    Rabbenanın sünnet oldugunu zaten biliyorum. hadi o zaman soruyorum sana müekket olan sünnetlerde birinci oturuşta ettehiyatü üzerine rabbena atinayı ekle sehiv secdesi nasıl gerekiyor.

    bak malt kardeşim sende beni anlayamıyorsun. ben bir çok fıkıh kitabını karıştırdım. yazmıyor bu bölümde. ben ilk oturuşta yanlışlıkla Rabbenayıda okusam sonra kalkıp devam etsem namazın sonunda sehiv secdesi gerekecek mi gerekmeyecek mi. ben şimdi kendime göre gerekmedigi kanaatindeyim. Ama kendime göre olmuyor. Malt kardeşim beni tanırsın sen .


  18. 01.Ağustos.2013, 20:41
    9
    HAK.ISLAM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Alıntı
    madem biliyorsun vacibin terkinden dolayı gerektiğini rabbena okumak vacip ya da farz mı ki okuduğunda vacip gecikmesi söz konusu olacak.orası dua yeridir ve rabbenada duadır.sünnet olan şekli ilk oturuşta rabbena okumamandır.
    Rabbenanın sünnet oldugunu zaten biliyorum. hadi o zaman soruyorum sana müekket olan sünnetlerde birinci oturuşta ettehiyatü üzerine rabbena atinayı ekle sehiv secdesi nasıl gerekiyor.

    bak malt kardeşim sende beni anlayamıyorsun. ben bir çok fıkıh kitabını karıştırdım. yazmıyor bu bölümde. ben ilk oturuşta yanlışlıkla Rabbenayıda okusam sonra kalkıp devam etsem namazın sonunda sehiv secdesi gerekecek mi gerekmeyecek mi. ben şimdi kendime göre gerekmedigi kanaatindeyim. Ama kendime göre olmuyor. Malt kardeşim beni tanırsın sen .


  19. 01.Ağustos.2013, 21:04
    10
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,249
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    müekked ya gayri müekked sünnet namazlarda ilk oturuşta salli barik okumak ya da rabbena okumak sehiv secdesi gerektirmiyor diye biliyor ve düşünüyorum.sen nerden biliyorsun öyle bir şeyi.benim sehiv secdesi gerekmez diye düşünmemim sebebi şu.farz namazda ulada tahiyyata bir şey eklersen sehiv secdesi gerekiyor.çünkü orada okunacak olan bellidir.(kadei ula-kadei ahire tahiyyat okumak vacip hanefide)orada tahiyyat okuyup kalkacaksın kalkmazsan kıyam gecikir dolayısıyla sehiv secdesi gerekir.ama nafile namazlarda kadei ula ya da kadei ahirede dua etmek meşrudur diye biliyorum.o duanında sınırı olmaz.yani salli barik okusanda rabbena okusanda dua oluyor sonuçta.aynı -şekilde ruku tesbihlerini 5-7-9 şeklinde yapmak sehiv secdesini gerektirmediği gibi,aynı farz namazda 3.ve 4.rekatta kıraat farz olmadığı için ve fatiha okumak esas kavle göre sünnet olduğu için sen fatihayı okuduktan sonra başka bir sure daha okusan sehiv secdesi gerekmediği gibi.yanlış düşünüyor yanlış biliyor olabilirim.doğrusunu bilen deliliyle bize yazar bizde ona dua ederiz.tanımadım ipucu versen anlarım

    son olarak bu dediklerim nafile namazlarda geçerli farz namazda sehiv secdesi gerekir zaten.yanlış anlaşılmasın


  20. 01.Ağustos.2013, 21:04
    10
    Hadis Öğrencisi
    müekked ya gayri müekked sünnet namazlarda ilk oturuşta salli barik okumak ya da rabbena okumak sehiv secdesi gerektirmiyor diye biliyor ve düşünüyorum.sen nerden biliyorsun öyle bir şeyi.benim sehiv secdesi gerekmez diye düşünmemim sebebi şu.farz namazda ulada tahiyyata bir şey eklersen sehiv secdesi gerekiyor.çünkü orada okunacak olan bellidir.(kadei ula-kadei ahire tahiyyat okumak vacip hanefide)orada tahiyyat okuyup kalkacaksın kalkmazsan kıyam gecikir dolayısıyla sehiv secdesi gerekir.ama nafile namazlarda kadei ula ya da kadei ahirede dua etmek meşrudur diye biliyorum.o duanında sınırı olmaz.yani salli barik okusanda rabbena okusanda dua oluyor sonuçta.aynı -şekilde ruku tesbihlerini 5-7-9 şeklinde yapmak sehiv secdesini gerektirmediği gibi,aynı farz namazda 3.ve 4.rekatta kıraat farz olmadığı için ve fatiha okumak esas kavle göre sünnet olduğu için sen fatihayı okuduktan sonra başka bir sure daha okusan sehiv secdesi gerekmediği gibi.yanlış düşünüyor yanlış biliyor olabilirim.doğrusunu bilen deliliyle bize yazar bizde ona dua ederiz.tanımadım ipucu versen anlarım

    son olarak bu dediklerim nafile namazlarda geçerli farz namazda sehiv secdesi gerekir zaten.yanlış anlaşılmasın


  21. 02.Ağustos.2013, 10:33
    11
    HAK.ISLAM
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Temmuz.2013
    Üye No: 102100
    Mesaj Sayısı: 80
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    tamam bunu öğrenmem yetti. yani nafile namazlarında öğle olsun ikindi olsun. ilk oturuşta Ettehiyatü üzerine salli barik eklensede sehiv secdesi gerekmiyor.

    benim bildigim ikindi ve öğlen namazlarının ilk sünnetinde de salli barik eklenmez. neyse yanlış biliyormuşum demek Allah razı olsun kardeşim.


  22. 02.Ağustos.2013, 10:33
    11
    HAK.ISLAM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    tamam bunu öğrenmem yetti. yani nafile namazlarında öğle olsun ikindi olsun. ilk oturuşta Ettehiyatü üzerine salli barik eklensede sehiv secdesi gerekmiyor.

    benim bildigim ikindi ve öğlen namazlarının ilk sünnetinde de salli barik eklenmez. neyse yanlış biliyormuşum demek Allah razı olsun kardeşim.


  23. 02.Ağustos.2013, 14:31
    12
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,249
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Cevap: Namazla ilgili merak ettiğim bir kaç soru

    benim kurduğum mantığı anladın değil mi sen?


  24. 02.Ağustos.2013, 14:31
    12
    Hadis Öğrencisi
    benim kurduğum mantığı anladın değil mi sen?





+ Yorum Gönder
Git 12 Son