Konusunu Oylayın.: Zekatla ilgili bir soru

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Zekatla ilgili bir soru
  1. 15.Ekim.2007, 22:15
    1
    gul
    Allahın kulu

    Profili:
    gul
    Üyelik Tarihi: 21.Eylül.2007
    Üye No: 3069
    Mesaj Sayısı: 115
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3

    Zekatla ilgili bir soru






    Zekatla ilgili bir soru Mumsema selam aleykum yoktum bir ara malum Ramazan ve Bayram azirliklari bildigimiz gibi sukur Rabima guzel seylerle arcadik gecen zamanimizi . ya aklim iyice karisti dinimiz islam sitesinde gezinirken zekat ile ilgili bir sajt gordum ve iste orada takilip durdu aklim birkac ay daha dogrusu gecen yila kadar rahmetli beyim oderdi ep zekati busene bana borc oldu evin yuku sirtimda ben degerli neyim varsa kuyumcuya goturup tartim ve hesapladik ona gore para degeri verdim zekatimi ama.. okudugum sajta parayla zekat verilmezmis ya gunumuzde parayla alis veris yaparis ben katiyen dinimizin emirlerine karsi degilim asa ya burda hocalarin dedigine gore mesela varlimizin 100\4 du zekata duser yahut 100 gr altinin ustunde altin varsa yuzde dort gr zekata duser iyi hos yani anlayamadigim sudur nasil kyagit parayla sayilmasmis bilen varsa hadi beraber paylasip ogrenelim sevaptir degerli din kardeslerim . ya artik kime inanacagimizi iyiden iyiye sasairdik valah b ir hoca boyle diyor bir hoca baska kim hakli?....halbuki bu mesele bence namaz kadar onemli zekat malimizin pasini kirini yikar da insalah simdiyekadar verdigimis kabulenmistir yoksa verdigimiz yanlis mi? selam ve dua ilen.....


  2. 15.Ekim.2007, 22:15
    1
    gul
    Allahın kulu



    selam aleykum yoktum bir ara malum Ramazan ve Bayram azirliklari bildigimiz gibi sukur Rabima guzel seylerle arcadik gecen zamanimizi . ya aklim iyice karisti dinimiz islam sitesinde gezinirken zekat ile ilgili bir sajt gordum ve iste orada takilip durdu aklim birkac ay daha dogrusu gecen yila kadar rahmetli beyim oderdi ep zekati busene bana borc oldu evin yuku sirtimda ben degerli neyim varsa kuyumcuya goturup tartim ve hesapladik ona gore para degeri verdim zekatimi ama.. okudugum sajta parayla zekat verilmezmis ya gunumuzde parayla alis veris yaparis ben katiyen dinimizin emirlerine karsi degilim asa ya burda hocalarin dedigine gore mesela varlimizin 100\4 du zekata duser yahut 100 gr altinin ustunde altin varsa yuzde dort gr zekata duser iyi hos yani anlayamadigim sudur nasil kyagit parayla sayilmasmis bilen varsa hadi beraber paylasip ogrenelim sevaptir degerli din kardeslerim . ya artik kime inanacagimizi iyiden iyiye sasairdik valah b ir hoca boyle diyor bir hoca baska kim hakli?....halbuki bu mesele bence namaz kadar onemli zekat malimizin pasini kirini yikar da insalah simdiyekadar verdigimis kabulenmistir yoksa verdigimiz yanlis mi? selam ve dua ilen.....


    Benzer Konular

    - Zekatla ilgili kavram

    - Zekatla ilgili bir soru

    - Zekatla Ilgili Hadisler

    - Zekâtla ilgili en çok merak edilen 25 soru

    - Zekatla ilgili hükümler

  3. 15.Ekim.2007, 22:57
    2
    mumsema
    Administrator

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ocak.2007
    Üye No: 1
    Mesaj Sayısı: 10,075
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: Türkiye

    --->: zekat




    gul Nickli Üyeden Alıntı
    selam aleykum yoktum bir ara malum Ramazan ve Bayram azirliklari bildigimiz gibi sukur Rabima guzel seylerle arcadik gecen zamanimizi . ya aklim iyice karisti dinimiz islam sitesinde gezinirken zekat ile ilgili bir sajt gordum ve iste orada takilip durdu aklim birkac ay daha dogrusu gecen yila kadar rahmetli beyim oderdi ep zekati busene bana borc oldu evin yuku sirtimda ben degerli neyim varsa kuyumcuya goturup tartim ve hesapladik ona gore para degeri verdim zekatimi ama.. okudugum sajta parayla zekat verilmezmis ya gunumuzde parayla alis veris yaparis ben katiyen dinimizin emirlerine karsi degilim asa ya burda hocalarin dedigine gore mesela varlimizin 100\4 du zekata duser yahut 100 gr altinin ustunde altin varsa yuzde dort gr zekata duser iyi hos yani anlayamadigim sudur nasil kyagit parayla sayilmasmis bilen varsa hadi beraber paylasip ogrenelim sevaptir degerli din kardeslerim . ya artik kime inanacagimizi iyiden iyiye sasairdik valah b ir hoca boyle diyor bir hoca baska kim hakli?....halbuki bu mesele bence namaz kadar onemli zekat malimizin pasini kirini yikar da insalah simdiyekadar verdigimis kabulenmistir yoksa verdigimiz yanlis mi? selam ve dua ilen.....
    ve aleykumusselam ve rahmetullah gul

    gul kardeşim, asli ihtiyacın dışında 81 gr altın ve üzrinde elinde birikmiş mal (altın gümüş ve para) varsa hepsinin değeri toplanır ve 40/1 ini zekat olarak çıkarırsın.

    örneğin 100 gr altının varsa bunun kırkta biri, 2 buçuk gr ediyor. bunun karşılığı para olarak da verirsin hiçbir sakıncası yok.

    hala anlamadıysan buraya yaz yardımcı olurum inşallah.
    Allah beyine rahmet etsin
    Allaha emanet ol


    Konuyu yanlış yere açtığın için soru olduğunu tahmin etmedim. ondan geç cevap verdim. bir de başlık "zekatla ilgili bir soru" diye yazsan daha çabuk cevap alırdın.

    "Sizden gelen sorular" bölümü ne taşıdım




  4. 15.Ekim.2007, 22:57
    2
    Administrator



    gul Nickli Üyeden Alıntı
    selam aleykum yoktum bir ara malum Ramazan ve Bayram azirliklari bildigimiz gibi sukur Rabima guzel seylerle arcadik gecen zamanimizi . ya aklim iyice karisti dinimiz islam sitesinde gezinirken zekat ile ilgili bir sajt gordum ve iste orada takilip durdu aklim birkac ay daha dogrusu gecen yila kadar rahmetli beyim oderdi ep zekati busene bana borc oldu evin yuku sirtimda ben degerli neyim varsa kuyumcuya goturup tartim ve hesapladik ona gore para degeri verdim zekatimi ama.. okudugum sajta parayla zekat verilmezmis ya gunumuzde parayla alis veris yaparis ben katiyen dinimizin emirlerine karsi degilim asa ya burda hocalarin dedigine gore mesela varlimizin 100\4 du zekata duser yahut 100 gr altinin ustunde altin varsa yuzde dort gr zekata duser iyi hos yani anlayamadigim sudur nasil kyagit parayla sayilmasmis bilen varsa hadi beraber paylasip ogrenelim sevaptir degerli din kardeslerim . ya artik kime inanacagimizi iyiden iyiye sasairdik valah b ir hoca boyle diyor bir hoca baska kim hakli?....halbuki bu mesele bence namaz kadar onemli zekat malimizin pasini kirini yikar da insalah simdiyekadar verdigimis kabulenmistir yoksa verdigimiz yanlis mi? selam ve dua ilen.....
    ve aleykumusselam ve rahmetullah gul

    gul kardeşim, asli ihtiyacın dışında 81 gr altın ve üzrinde elinde birikmiş mal (altın gümüş ve para) varsa hepsinin değeri toplanır ve 40/1 ini zekat olarak çıkarırsın.

    örneğin 100 gr altının varsa bunun kırkta biri, 2 buçuk gr ediyor. bunun karşılığı para olarak da verirsin hiçbir sakıncası yok.

    hala anlamadıysan buraya yaz yardımcı olurum inşallah.
    Allah beyine rahmet etsin
    Allaha emanet ol


    Konuyu yanlış yere açtığın için soru olduğunu tahmin etmedim. ondan geç cevap verdim. bir de başlık "zekatla ilgili bir soru" diye yazsan daha çabuk cevap alırdın.

    "Sizden gelen sorular" bölümü ne taşıdım




  5. 16.Ekim.2007, 01:28
    3
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,652
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 336
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Para ve altinin zekati nasil hesaplanir?

    Para ve altinin zekati nasil hesaplanir?

    Paranin zekati:

    Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) zamaninda günümüzde oldugu gibi para yoktu.Dinar isimli altin para ile, dirhem isimli gümüs para vardi.Zekat da bu sebeple altin ve gümüs para üzerinden hesaplaniyordu.Bunun için, günümüzde paralarda nisap miktari, altin esas alinarak tespit edilir. Bu da 85 gram altindir.Bir miktar parasi, bir miktar da altini olan kimse, sayet her ikisinin toplami 85 gram altina esit gelirse, zekat vermekle mükellefdir.
    Safilere göre böyle bir ilave yapilamaz.Bir kimse zekatla mükellef olabilmesi için nisap miktari altina veya paraya sahip olmasi gerekir.Safiilerde nisap miktari 72 gram altindir. Paranin zekati 1/40 ( % 2.5 )'dir.

    Altinin Zekati
    Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) bir hadislerinde, "Altin üzerinden yirmi miskalden azinda zekat yoktur, gümüs üzerinden iki yüz dirhemden azinda zekat yoktur" buyurarak, altin ve gümüsün nisap miktarini belirlemistir.Bu da günümüz ölçülerine göre altinda 85 gram, gümüste 595 gram eder.*
    85 gram altinin zekati 2 gram altindir. Bu ise 1/40 demektir.85 gramdan sonrasi, yaklasik 20 gram olmadikça zekata tabi degildir.85+20 olursa, o yirmi gram da ayrica zekata tabidir.Ancak 20 gramdan az olan altin zekata tabi olan baska bir seyle mesela para ile birlikte hesaplandiginda nisap miktarina ulasiyorsa yine zekati verilir.85 grama ilaveten mevcut olan 20 gram altinin zekata tabi olmamasi, Imam-i Azam 'a göredir.Talebesi olan Imam Ebu Yusuf ve Imam Muhammed'e göre bu fazlaligin da kirkta biri zekat olarak verilir.
    Imam Safii ve diger mezhep imamlari da fazlalik için 1/40 zekat verilecegi görüsündedirler. Gümüste de ölçü 1/40'dir.Buna göre 595 gram gümüsün zekati, 15 gram gümüsdür.
    Altindan veya gümüsten yapilmis sanat eserleri eger nisap miktarina ulasirsa zekati verilir. Böyle bir antika eserin zekati eger kendisinden verilecekse tartilir, kirkta biri zekat olarak verilir.Fakat baska birseyden verilirse, degeri nazara alinir.Kendi cinsinden ödendigi takdirde de Imam-i Azam ve Ebu Yusuf'a göre degeri esas alinir.
    Hanefi mezhebine göre altin, gümüs ve ticari mallarinin nisap miktarinda bunlarin bir cinsten bulunmasi sarti aranmaz.Mesela bir kimsenin bir miktar altini, biraz gümüsü, biraz da ticaret esyasi bulunsa, bunlarin toplami nisap miktarina ulassa, böyle birinin zekat vermesi farzdir. Safii'ye göre altin ile gümüs farkli cinsten olduklari için, nisapta beraber hesaplanmazlar.
    * Altin için 72, 91, 96 ve 100 grami; gümüs için de 642 ve 700 grami esas alanlar da vardir. Bu farkliligin nereden kaynaklandigini daha önce anlattik.Oraya bakilabilir.

    Karisik altinin zekati (Magsus)
    Magsusun ( halis olmayan, yani yabanci madenler karismis olan altin veya gümüs ) zekati hakkinda mezheplerin çesitli görüsleri vardir.Mesela Hanefi alimlerine göre, altin veya gümüsün halis olmasi sart degildir.Içindeki altin veya gümüs agirligi yabanci madenlerden fazla veya ona esit ise, tamamini altin veya gümüs olarak düsünüp zekatini vermek gerekir.
    Safiilere göre, "magsus" olan altinin içerisndeki halis altin kismi nisap miktarina ulasmadikça zekatini vermek gerekmez.

    Zinet esyasina zekat düser mi?
    Kadinin kullandigi zinet esyasi ya altindan, ya gümüsten veya inci,elmas,yakut ve zümrüt gibi kiymetli taslardan yapilan kadinlarin zinet esyasina zekat düsmedigi hususunda bütün alimler ittifak halindedir.Ancak zinet esyalarina zekat düsüp düsmeyecegi hususunda mezhepler arasinda farkli görüsler vardir.
    Mesela Hanefi mezhebine göre, altindan veya gümüsten yapilmis olan, nisan yüzügü, küpe,bilezik gibi zinet esyalari nisap miktarina ulastiginda, üzerinden bir sene geçtigi zaman zekat vermek gerekir.Bu zinet esyalarinin zekati kendi cinsinden degil de baska bir seyle, mesela para ile ödenecekse, kiymetleri esas alinir.Bunda ittifak vardir.Kendi cinsleriyle, yani altin veya gümüsle ödenecegi takdirde ise Imam-i Azam ve Imam Ebu Yusuf 'a göre grami, Imam Züfer'e göre kiymetleri ,Imam Muhammed'e göre ise daha faydali olan hangisi ise o esas alinir.Mesela 85 gram agirliginda olan bir altin bilezik, üzerindeki sanat eseri sebebiyle fiyat itibariyla 110 gram altin degerinde olsa, eger altindan baska birseyden verilecekse,85 gramin degil, maddi degeri olan 110 gramin zekati verilir.Fakat altin olarak verilecekse, Imam-i Azam ve Imam Ebu Yusuf'a göre 85 gramin zekati verilir.Altin ve gümüsten olan zinet esyasinin zekatini vermek Hanefi mezhebine göre gerektigi halde, cumhur dedigimiz müçtehidlerin çogu, zinet esyasina zekat düsmeyecegi kanaatindedir.Mesela Safii, Maliki,Hanbeli mezhebine göre ve birçok Sahabi ve Tabiine göre zinet esyasina zekat düsmez.
    Safii mezhebine göre, kadinin sahip oldugu altin ve gümüsten olan zinet esyasinin üzerinden bir sene geçmis olsa bile, zekata tabi olmaz.Bu mezhebe göre, kadinin zinet esyasi insanin normal olarak kullandigi elbise gibidir, sahsi ihtiyacidir.
    Maliki ve Hanbeliler'e göre kadinin kullanma hakkina sahip olduklari zinetlerin zekata tabi olmadigi görüsündedirler.Fakat Malikiler'e göre bir anne ,kizi için veya bir erkek evlenmeden önce ileride lazim olacak düsüncesiyle aldigi zinet esyasi üzerinden bir sene geçtigi takdirde zekatini vermesi gerekir.Yine bu mezhebe göre kullanilmayacak derecede kirilan zineti tamir ettirme düsüncesi olmazsa,zekatini vermek gerekir.
    Erkeklerin ise altindan zinet esyasi kullanmalari caiz degildir.Kullanilirsa , zekata tabi mallariyla birlikte nisaba ulasirsa, zekat vermeleri farz olur. ( Mezahibü'i-Erbaa, 2:602 ; Muvatta, Zekat:5 )
    Ancak " Kadinin zinetine zekat düsmez" diyen alimler, kadinin zinet esyasinin örfe ve içtimaimevkisine göre normal olmasini ve zekattan servet kaçirma gibi bir niyet tasinmamasini sart kosmuslardir. Israfa ve gösterise kaçan veya zekatinin verilecegi kanaatindedirler. ( Hukuk-u Islamiyye Kamusu, 4:112 )
    Bazi müçtehidler de "Bunlarin zekati ihtiyaci olanlara emaneten vermektir.Veya süs esyalarina sadece bir defaya mahsus olmak üzere zekat düser" hükmünü benimsemislerdir. Zinet esyasina zekatin verilecegini savunan alimlerin de, verilmeyecegini savunan alimlerin de delilleri vardir.Mesela,zinet esyasinin zekata tabi oldugunu savunan Hanefiler ve Mücahid Zühri gibi alimler,su hadisi görüslerine delil olarak zikrederler:
    Bir kadin ile kizi beraber Resulullah (s.a.v)'a gelmisti.Kizin kolunda iki tane kalin bilezik vardi. Resulullah(s.a.v) kadina, "Bunun zekatini veriyor musun?" dedi. Onon "Hayir" cevabi üzerine de söyle buyurdu:
    "Kiyamet gününde Allah(c.c)'in onlarin yerine sana atesten iki bilezik taktirmasi hosuna gider mi?"
    Bu tehdidi duyan kadin hemen onlarin çikartti ve "Ikisi de aziz ve celil olan allah ve Resulüne aittir" diyerek Resulullah (s.a.v)'a uzatti. ( Ebu Davud, Zekat:9 )
    Yine bu alimler, Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) Hz. Aise(r.anha) 'nin parmaklarindaki büyük yüzüklerin zekatini vermedigini söylemesi üzerine, "Onlarin zekatini vermemen atese girmen için sana yeter" ( Ebu Davud, Zekat:9) seklindeki tehdidini de delil olarak zikrederler.
    Zinet esyasina zekat düsmeyecegini söyleyenler de, "Zinet esyasi zekata tabi degildir" ( Darekutni, Sünen,2 :107 ) hadisini ve Hz.Aise (r.anha)'nin kardesinin yetim kizlarina baktigini, onlarin zinet esyasi oldugu halde zekatlarini vermedigini görüslerine delil olarak zikrederler.(Muvatta, Zekat:5) Ayrica Hz.Cabir bin Abdullah (r.a) zinetin zekati hususundaki bir suali verilmeyecegi seklinde cevaplandirdigini söylerler.
    Bu hususta Hanefi mezhebinin esas alinmasi, fakirleri koruma açisindan daha uygundur.
    Sahsi fikrime göre ise; her iste oldugu gibi mümin olayin vera tarafina sarilmali ve imaninin derecesini süpheli taraftan sakinarak göstermelidir.Allahu alem...



  6. 16.Ekim.2007, 01:28
    3
    Moderatör
    Para ve altinin zekati nasil hesaplanir?

    Paranin zekati:

    Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) zamaninda günümüzde oldugu gibi para yoktu.Dinar isimli altin para ile, dirhem isimli gümüs para vardi.Zekat da bu sebeple altin ve gümüs para üzerinden hesaplaniyordu.Bunun için, günümüzde paralarda nisap miktari, altin esas alinarak tespit edilir. Bu da 85 gram altindir.Bir miktar parasi, bir miktar da altini olan kimse, sayet her ikisinin toplami 85 gram altina esit gelirse, zekat vermekle mükellefdir.
    Safilere göre böyle bir ilave yapilamaz.Bir kimse zekatla mükellef olabilmesi için nisap miktari altina veya paraya sahip olmasi gerekir.Safiilerde nisap miktari 72 gram altindir. Paranin zekati 1/40 ( % 2.5 )'dir.

    Altinin Zekati
    Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) bir hadislerinde, "Altin üzerinden yirmi miskalden azinda zekat yoktur, gümüs üzerinden iki yüz dirhemden azinda zekat yoktur" buyurarak, altin ve gümüsün nisap miktarini belirlemistir.Bu da günümüz ölçülerine göre altinda 85 gram, gümüste 595 gram eder.*
    85 gram altinin zekati 2 gram altindir. Bu ise 1/40 demektir.85 gramdan sonrasi, yaklasik 20 gram olmadikça zekata tabi degildir.85+20 olursa, o yirmi gram da ayrica zekata tabidir.Ancak 20 gramdan az olan altin zekata tabi olan baska bir seyle mesela para ile birlikte hesaplandiginda nisap miktarina ulasiyorsa yine zekati verilir.85 grama ilaveten mevcut olan 20 gram altinin zekata tabi olmamasi, Imam-i Azam 'a göredir.Talebesi olan Imam Ebu Yusuf ve Imam Muhammed'e göre bu fazlaligin da kirkta biri zekat olarak verilir.
    Imam Safii ve diger mezhep imamlari da fazlalik için 1/40 zekat verilecegi görüsündedirler. Gümüste de ölçü 1/40'dir.Buna göre 595 gram gümüsün zekati, 15 gram gümüsdür.
    Altindan veya gümüsten yapilmis sanat eserleri eger nisap miktarina ulasirsa zekati verilir. Böyle bir antika eserin zekati eger kendisinden verilecekse tartilir, kirkta biri zekat olarak verilir.Fakat baska birseyden verilirse, degeri nazara alinir.Kendi cinsinden ödendigi takdirde de Imam-i Azam ve Ebu Yusuf'a göre degeri esas alinir.
    Hanefi mezhebine göre altin, gümüs ve ticari mallarinin nisap miktarinda bunlarin bir cinsten bulunmasi sarti aranmaz.Mesela bir kimsenin bir miktar altini, biraz gümüsü, biraz da ticaret esyasi bulunsa, bunlarin toplami nisap miktarina ulassa, böyle birinin zekat vermesi farzdir. Safii'ye göre altin ile gümüs farkli cinsten olduklari için, nisapta beraber hesaplanmazlar.
    * Altin için 72, 91, 96 ve 100 grami; gümüs için de 642 ve 700 grami esas alanlar da vardir. Bu farkliligin nereden kaynaklandigini daha önce anlattik.Oraya bakilabilir.

    Karisik altinin zekati (Magsus)
    Magsusun ( halis olmayan, yani yabanci madenler karismis olan altin veya gümüs ) zekati hakkinda mezheplerin çesitli görüsleri vardir.Mesela Hanefi alimlerine göre, altin veya gümüsün halis olmasi sart degildir.Içindeki altin veya gümüs agirligi yabanci madenlerden fazla veya ona esit ise, tamamini altin veya gümüs olarak düsünüp zekatini vermek gerekir.
    Safiilere göre, "magsus" olan altinin içerisndeki halis altin kismi nisap miktarina ulasmadikça zekatini vermek gerekmez.

    Zinet esyasina zekat düser mi?
    Kadinin kullandigi zinet esyasi ya altindan, ya gümüsten veya inci,elmas,yakut ve zümrüt gibi kiymetli taslardan yapilan kadinlarin zinet esyasina zekat düsmedigi hususunda bütün alimler ittifak halindedir.Ancak zinet esyalarina zekat düsüp düsmeyecegi hususunda mezhepler arasinda farkli görüsler vardir.
    Mesela Hanefi mezhebine göre, altindan veya gümüsten yapilmis olan, nisan yüzügü, küpe,bilezik gibi zinet esyalari nisap miktarina ulastiginda, üzerinden bir sene geçtigi zaman zekat vermek gerekir.Bu zinet esyalarinin zekati kendi cinsinden degil de baska bir seyle, mesela para ile ödenecekse, kiymetleri esas alinir.Bunda ittifak vardir.Kendi cinsleriyle, yani altin veya gümüsle ödenecegi takdirde ise Imam-i Azam ve Imam Ebu Yusuf 'a göre grami, Imam Züfer'e göre kiymetleri ,Imam Muhammed'e göre ise daha faydali olan hangisi ise o esas alinir.Mesela 85 gram agirliginda olan bir altin bilezik, üzerindeki sanat eseri sebebiyle fiyat itibariyla 110 gram altin degerinde olsa, eger altindan baska birseyden verilecekse,85 gramin degil, maddi degeri olan 110 gramin zekati verilir.Fakat altin olarak verilecekse, Imam-i Azam ve Imam Ebu Yusuf'a göre 85 gramin zekati verilir.Altin ve gümüsten olan zinet esyasinin zekatini vermek Hanefi mezhebine göre gerektigi halde, cumhur dedigimiz müçtehidlerin çogu, zinet esyasina zekat düsmeyecegi kanaatindedir.Mesela Safii, Maliki,Hanbeli mezhebine göre ve birçok Sahabi ve Tabiine göre zinet esyasina zekat düsmez.
    Safii mezhebine göre, kadinin sahip oldugu altin ve gümüsten olan zinet esyasinin üzerinden bir sene geçmis olsa bile, zekata tabi olmaz.Bu mezhebe göre, kadinin zinet esyasi insanin normal olarak kullandigi elbise gibidir, sahsi ihtiyacidir.
    Maliki ve Hanbeliler'e göre kadinin kullanma hakkina sahip olduklari zinetlerin zekata tabi olmadigi görüsündedirler.Fakat Malikiler'e göre bir anne ,kizi için veya bir erkek evlenmeden önce ileride lazim olacak düsüncesiyle aldigi zinet esyasi üzerinden bir sene geçtigi takdirde zekatini vermesi gerekir.Yine bu mezhebe göre kullanilmayacak derecede kirilan zineti tamir ettirme düsüncesi olmazsa,zekatini vermek gerekir.
    Erkeklerin ise altindan zinet esyasi kullanmalari caiz degildir.Kullanilirsa , zekata tabi mallariyla birlikte nisaba ulasirsa, zekat vermeleri farz olur. ( Mezahibü'i-Erbaa, 2:602 ; Muvatta, Zekat:5 )
    Ancak " Kadinin zinetine zekat düsmez" diyen alimler, kadinin zinet esyasinin örfe ve içtimaimevkisine göre normal olmasini ve zekattan servet kaçirma gibi bir niyet tasinmamasini sart kosmuslardir. Israfa ve gösterise kaçan veya zekatinin verilecegi kanaatindedirler. ( Hukuk-u Islamiyye Kamusu, 4:112 )
    Bazi müçtehidler de "Bunlarin zekati ihtiyaci olanlara emaneten vermektir.Veya süs esyalarina sadece bir defaya mahsus olmak üzere zekat düser" hükmünü benimsemislerdir. Zinet esyasina zekatin verilecegini savunan alimlerin de, verilmeyecegini savunan alimlerin de delilleri vardir.Mesela,zinet esyasinin zekata tabi oldugunu savunan Hanefiler ve Mücahid Zühri gibi alimler,su hadisi görüslerine delil olarak zikrederler:
    Bir kadin ile kizi beraber Resulullah (s.a.v)'a gelmisti.Kizin kolunda iki tane kalin bilezik vardi. Resulullah(s.a.v) kadina, "Bunun zekatini veriyor musun?" dedi. Onon "Hayir" cevabi üzerine de söyle buyurdu:
    "Kiyamet gününde Allah(c.c)'in onlarin yerine sana atesten iki bilezik taktirmasi hosuna gider mi?"
    Bu tehdidi duyan kadin hemen onlarin çikartti ve "Ikisi de aziz ve celil olan allah ve Resulüne aittir" diyerek Resulullah (s.a.v)'a uzatti. ( Ebu Davud, Zekat:9 )
    Yine bu alimler, Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) Hz. Aise(r.anha) 'nin parmaklarindaki büyük yüzüklerin zekatini vermedigini söylemesi üzerine, "Onlarin zekatini vermemen atese girmen için sana yeter" ( Ebu Davud, Zekat:9) seklindeki tehdidini de delil olarak zikrederler.
    Zinet esyasina zekat düsmeyecegini söyleyenler de, "Zinet esyasi zekata tabi degildir" ( Darekutni, Sünen,2 :107 ) hadisini ve Hz.Aise (r.anha)'nin kardesinin yetim kizlarina baktigini, onlarin zinet esyasi oldugu halde zekatlarini vermedigini görüslerine delil olarak zikrederler.(Muvatta, Zekat:5) Ayrica Hz.Cabir bin Abdullah (r.a) zinetin zekati hususundaki bir suali verilmeyecegi seklinde cevaplandirdigini söylerler.
    Bu hususta Hanefi mezhebinin esas alinmasi, fakirleri koruma açisindan daha uygundur.
    Sahsi fikrime göre ise; her iste oldugu gibi mümin olayin vera tarafina sarilmali ve imaninin derecesini süpheli taraftan sakinarak göstermelidir.Allahu alem...



  7. 16.Ocak.2014, 16:50
    4
    jerusselam
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Şubat.2013
    Üye No: 100353
    Mesaj Sayısı: 4,172
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 42

    Cevap: zekatla ilgili bir soru

    Zekatını sorup öğrenen ve amel eden, hakkıyla zekatını çıkaran Müslüman erkek ve kadınlara Allah bol bol mal versin.


  8. 16.Ocak.2014, 16:50
    4
    Devamlı Üye
    Zekatını sorup öğrenen ve amel eden, hakkıyla zekatını çıkaran Müslüman erkek ve kadınlara Allah bol bol mal versin.





+ Yorum Gönder