Konusunu Oylayın.: Şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?
  1. 04.Şubat.2013, 02:59
    1
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?






    Şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır? Mumsema şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?


  2. 04.Şubat.2013, 03:03
    2
    Zuhur
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 02.Aralık.2012
    Üye No: 98820
    Mesaj Sayısı: 15
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?




    Şafii Mezhebine göre Cuma namazının farz olma şartları
    1. Erkek olmak. Kadınlara cuma namazı farz değildir. Ama kadınlar, ce*maate gidip cuma namazını kılarsa namazları sahih olur ve öğle namazının yerine geçer.


    2. Hür olmak. Cuma namazı kölelere farz değildir. Ama kadınlarda oldu*ğu gibi köleler de cemaate gidip cuma namazını kılacak olurlarsa, namazları sahih ve öğle namazının yerine geçerli olur.


    3. Cuma namazını terketmeyi mubah kılan bir özrün bulunmaması. Bine*ğe binerek veya başkası tarafından taşınarak mescide gittiğinde zarar göre*cek olan kişinin cuma namazı kılma yükümlülüğü düşer. Ücretle tutulacak bir kişinin kendisini mescide taşıması suretiyle mescide gidebilir ve ödeyeceği bu ücret de bütçesine zarar vermezse, cuma namazını kılması farz olur. Kötürüm olan bir hastayı mescide götürecek biri bulunur ve götürmesi sebebiyle has*tanın kendisine bir zarar gelmezse, cuma namazını kılması farz olur.


    4. Gözleri görür olmak. Kendi başına mescide gitmesi mümkün olmayan veya kendisini götürecek birini bulamayan körün cuma namazı kılması farz değildir. Kendisini mescide götürecek birini bulan veya kendi başına mescide gidebilen körün ise cuma namazı kılması farzdır.


    5. Eli ayağı tutmayan ve mescide gitmesi çok zor olan yaşlı kimseye de cuma namazı farz değildir.


    6. Hava şiddetli derecede sıcak veya soğuk olmamalıdır. Aşırı derecede çok yağmur yağması ve mescide giden yolların çamurlu olması da bu hükme tâbidir.


    7. Suçsuz yere bir zalimin, kendisini hapsetmesinden veya kendisine za*rar vermesinden korkan kişi cuma namazı kılmakla yükümlü değildir. Ama bu zulmü hak eden kişi cuma namazı kılmaktan muaf değildir.


    8. Cuma namazına gittiği takdirde canına, malına veya ırzına zarar gel*me korkusu olan kişi cuma namazı kılmakla yükümlü değildir.


    9. Cuma namazı kılınan bir beldede ikamet etmek. Seferi olduğu halde ikamete niyet eden kişilerle cuma namazının cemaat nisabı her ne kadar ta-mamlanmasa da mukim kimselerin ve ikamete dört tam gün için niyet eden yolcuların cuma namazı kılmaları gerekir.Vatan edinmek, bir yerde sürekli olarak kalmaya niyet etmek demektir ki, bu da cuma namazının farz ve sahih olması için şarttır. Cuma namazı bir bel*dede sürekli olarak ikamete niyet eden kişilere farz olur. (Şirbînî, Mugni'l-Muhtâc, 1/537-539; Cezîrî, Mezâhib, 1/380, 381)


    10. Kişi, vatan edindiği yerde bulunmalıdır. Cuma namazı kılınan yerin şehir olması şart değildir. Köylerde, ağaç dallarından yapılan evlerde, baraka*larda oturanlar da cuma namazı kılmakla yükümlüdürler. Çadırlarda yaşayan*lar, çoğunlukla göçebe olduklarından, cuma namazı kılmakla yükümlü değil*dirler. Bunlar, cuma namazı kılınan beldeye yakın olduklarında, oraya bağlı olduklarından cuma namazı kılmakla yükümlü olurlar.


    Cuma ezanını işitemeyecek kadar uzakta olan kişiye cuma namazı farz değildir. Nitekim bir hadis-i şeriflerinde Peygamber Efendimiz (s.a.v) şöyle bu*yurmuştur: "Cuma namazı, ezanı duyan herkese farzdır." (Ebû Davud, Salât, 212.)


    Ancak bu durumda bulunan kişilerin sayısı kırka ulaşırsa, cuma namazı kılınan yakın beldeye gitmeleri gerekmez ama bulundukları yerde cuma na*mazı kılmaları gerekir.


  3. 04.Şubat.2013, 03:03
    2
    Üye



    Şafii Mezhebine göre Cuma namazının farz olma şartları
    1. Erkek olmak. Kadınlara cuma namazı farz değildir. Ama kadınlar, ce*maate gidip cuma namazını kılarsa namazları sahih olur ve öğle namazının yerine geçer.


    2. Hür olmak. Cuma namazı kölelere farz değildir. Ama kadınlarda oldu*ğu gibi köleler de cemaate gidip cuma namazını kılacak olurlarsa, namazları sahih ve öğle namazının yerine geçerli olur.


    3. Cuma namazını terketmeyi mubah kılan bir özrün bulunmaması. Bine*ğe binerek veya başkası tarafından taşınarak mescide gittiğinde zarar göre*cek olan kişinin cuma namazı kılma yükümlülüğü düşer. Ücretle tutulacak bir kişinin kendisini mescide taşıması suretiyle mescide gidebilir ve ödeyeceği bu ücret de bütçesine zarar vermezse, cuma namazını kılması farz olur. Kötürüm olan bir hastayı mescide götürecek biri bulunur ve götürmesi sebebiyle has*tanın kendisine bir zarar gelmezse, cuma namazını kılması farz olur.


    4. Gözleri görür olmak. Kendi başına mescide gitmesi mümkün olmayan veya kendisini götürecek birini bulamayan körün cuma namazı kılması farz değildir. Kendisini mescide götürecek birini bulan veya kendi başına mescide gidebilen körün ise cuma namazı kılması farzdır.


    5. Eli ayağı tutmayan ve mescide gitmesi çok zor olan yaşlı kimseye de cuma namazı farz değildir.


    6. Hava şiddetli derecede sıcak veya soğuk olmamalıdır. Aşırı derecede çok yağmur yağması ve mescide giden yolların çamurlu olması da bu hükme tâbidir.


    7. Suçsuz yere bir zalimin, kendisini hapsetmesinden veya kendisine za*rar vermesinden korkan kişi cuma namazı kılmakla yükümlü değildir. Ama bu zulmü hak eden kişi cuma namazı kılmaktan muaf değildir.


    8. Cuma namazına gittiği takdirde canına, malına veya ırzına zarar gel*me korkusu olan kişi cuma namazı kılmakla yükümlü değildir.


    9. Cuma namazı kılınan bir beldede ikamet etmek. Seferi olduğu halde ikamete niyet eden kişilerle cuma namazının cemaat nisabı her ne kadar ta-mamlanmasa da mukim kimselerin ve ikamete dört tam gün için niyet eden yolcuların cuma namazı kılmaları gerekir.Vatan edinmek, bir yerde sürekli olarak kalmaya niyet etmek demektir ki, bu da cuma namazının farz ve sahih olması için şarttır. Cuma namazı bir bel*dede sürekli olarak ikamete niyet eden kişilere farz olur. (Şirbînî, Mugni'l-Muhtâc, 1/537-539; Cezîrî, Mezâhib, 1/380, 381)


    10. Kişi, vatan edindiği yerde bulunmalıdır. Cuma namazı kılınan yerin şehir olması şart değildir. Köylerde, ağaç dallarından yapılan evlerde, baraka*larda oturanlar da cuma namazı kılmakla yükümlüdürler. Çadırlarda yaşayan*lar, çoğunlukla göçebe olduklarından, cuma namazı kılmakla yükümlü değil*dirler. Bunlar, cuma namazı kılınan beldeye yakın olduklarında, oraya bağlı olduklarından cuma namazı kılmakla yükümlü olurlar.


    Cuma ezanını işitemeyecek kadar uzakta olan kişiye cuma namazı farz değildir. Nitekim bir hadis-i şeriflerinde Peygamber Efendimiz (s.a.v) şöyle bu*yurmuştur: "Cuma namazı, ezanı duyan herkese farzdır." (Ebû Davud, Salât, 212.)


    Ancak bu durumda bulunan kişilerin sayısı kırka ulaşırsa, cuma namazı kılınan yakın beldeye gitmeleri gerekmez ama bulundukları yerde cuma na*mazı kılmaları gerekir.


  4. 04.Şubat.2013, 03:14
    3
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?

    
    Alıntı
    İmam Safiî’ye göre, Cuma cemaatinin asgarî sayısı kırk kisi olup, bir köyde ikamet
    etmekte olan kırk kisi toplanırlarsa, Cuma namazı kılmak bunlar üzerine farz olur. Sayı eger
    kırka ulasmazsa, o takdirde bu köy halkına Cuma namazı kılmak farz olmaz
    ben de yukarıda paylaştığım yazı üzerine sordum

    yani 40 kişi olmazsa farz değil öylemi?


  5. 04.Şubat.2013, 03:14
    3
    Devamlı Üye
    
    Alıntı
    İmam Safiî’ye göre, Cuma cemaatinin asgarî sayısı kırk kisi olup, bir köyde ikamet
    etmekte olan kırk kisi toplanırlarsa, Cuma namazı kılmak bunlar üzerine farz olur. Sayı eger
    kırka ulasmazsa, o takdirde bu köy halkına Cuma namazı kılmak farz olmaz
    ben de yukarıda paylaştığım yazı üzerine sordum

    yani 40 kişi olmazsa farz değil öylemi?


  6. 04.Şubat.2013, 03:19
    4
    Zuhur
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 02.Aralık.2012
    Üye No: 98820
    Mesaj Sayısı: 15
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?

    Alıntı
    yani 40 kişi olmazsa farz değil öylemi?
    40 kişi yoksa yakın bir beldeye gitçek orda kılcak


  7. 04.Şubat.2013, 03:19
    4
    Üye
    Alıntı
    yani 40 kişi olmazsa farz değil öylemi?
    40 kişi yoksa yakın bir beldeye gitçek orda kılcak


  8. 04.Şubat.2013, 03:22
    5
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?

    yakın bi yer yoksa,dağ köyü ise??

    bizim memlekette böyle köyler var,yollarda kötü olunca 1-2 saat sürüyor şehre inmek


  9. 04.Şubat.2013, 03:22
    5
    Devamlı Üye
    yakın bi yer yoksa,dağ köyü ise??

    bizim memlekette böyle köyler var,yollarda kötü olunca 1-2 saat sürüyor şehre inmek


  10. 04.Şubat.2013, 03:32
    6
    Zuhur
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 02.Aralık.2012
    Üye No: 98820
    Mesaj Sayısı: 15
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?

    Cuma namazını kılan cemaatin, en azından kırk kişi olması. Fıkıh ki*taplarında bu şarttan bahsedilirken; Hz. Peygamber'in zamanında kılınan cu*ma namazlarında cemaat sayısının kırk kişinin altına düşmemiş olması delil olarak ileri sürülmektedir. Oysa Resûl-i Ekrem'in hicret etmesinden önce Me*dine'de kılınan cuma namazında kırk kişilik bir cemaatin hazır bulunması, bundan az sayıdaki bir cemaatle cuma namazının kılınamayacağı anlamına gelmez. Nitekim Hz. Peygamber'in emriyle Mus'ab b. Umeyr'in Medine'de on iki kişiye cuma namazı kıldırdığı rivayet edilmektedir. (Beyhakî, es-Sünenü'l-Kübrâ, 3/179.)


    Ayrıca Resûlullah (s.a.v) cuma namazını kıldırırken, ticaret kervanının geldiğini duyan cemaatin mescidi terkedip alışverişe gittiği ve sadece on iki ki*şinin hutbeyi dinlemeye devam ettiği sahih hadis kaynaklarında bildirilmekte*dir. (Buhârî, Cum'a, 38.)


    Buna ek olarak sevgili Peygamberimiz (s.a.v), bir beldede sadece dört kişi bulunsa bile cuma namazı kılmalarının farz olduğunu ifade buyurmuş*tur. (Beyhakî, es-Sünenü'l-Kübrâ, 3/179; Dârekutnî, Sünen, 2/8-9.)


    Şu halde bir yerleşim biriminde imamla birlikte dört kişinin bulunması durumunda cuma namazı kılınmalıdır.

    deniliyor...


  11. 04.Şubat.2013, 03:32
    6
    Üye
    Cuma namazını kılan cemaatin, en azından kırk kişi olması. Fıkıh ki*taplarında bu şarttan bahsedilirken; Hz. Peygamber'in zamanında kılınan cu*ma namazlarında cemaat sayısının kırk kişinin altına düşmemiş olması delil olarak ileri sürülmektedir. Oysa Resûl-i Ekrem'in hicret etmesinden önce Me*dine'de kılınan cuma namazında kırk kişilik bir cemaatin hazır bulunması, bundan az sayıdaki bir cemaatle cuma namazının kılınamayacağı anlamına gelmez. Nitekim Hz. Peygamber'in emriyle Mus'ab b. Umeyr'in Medine'de on iki kişiye cuma namazı kıldırdığı rivayet edilmektedir. (Beyhakî, es-Sünenü'l-Kübrâ, 3/179.)


    Ayrıca Resûlullah (s.a.v) cuma namazını kıldırırken, ticaret kervanının geldiğini duyan cemaatin mescidi terkedip alışverişe gittiği ve sadece on iki ki*şinin hutbeyi dinlemeye devam ettiği sahih hadis kaynaklarında bildirilmekte*dir. (Buhârî, Cum'a, 38.)


    Buna ek olarak sevgili Peygamberimiz (s.a.v), bir beldede sadece dört kişi bulunsa bile cuma namazı kılmalarının farz olduğunu ifade buyurmuş*tur. (Beyhakî, es-Sünenü'l-Kübrâ, 3/179; Dârekutnî, Sünen, 2/8-9.)


    Şu halde bir yerleşim biriminde imamla birlikte dört kişinin bulunması durumunda cuma namazı kılınmalıdır.

    deniliyor...


  12. 04.Şubat.2013, 03:37
    7
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 7,512
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Cevap: şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?

    Şafii mezhebinde cuma şartları ni tasiyan kırk kişi yoksa cuma kilinmaz o gunku ogle namaxi kilinir.
    Cuma icin başka sehre veya kiye gitme sart yoktur.


  13. 04.Şubat.2013, 03:37
    7
    Üye
    Şafii mezhebinde cuma şartları ni tasiyan kırk kişi yoksa cuma kilinmaz o gunku ogle namaxi kilinir.
    Cuma icin başka sehre veya kiye gitme sart yoktur.


  14. 04.Şubat.2013, 03:56
    8
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?

    zuhur kardeş ile imam kardeş,ikiniz farklı şeyler söylüyorsunuz

    doğrusu nedir?


  15. 04.Şubat.2013, 03:56
    8
    Devamlı Üye
    zuhur kardeş ile imam kardeş,ikiniz farklı şeyler söylüyorsunuz

    doğrusu nedir?


  16. 04.Şubat.2013, 12:35
    9
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 7,512
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Cevap: şafi mezhebine göre cuma namazı kimlere farzdır?

    Şafii fikhini iyi biliyorum
    Bu anlamda beş kaynak verebilirim


  17. 04.Şubat.2013, 12:35
    9
    Üye
    Şafii fikhini iyi biliyorum
    Bu anlamda beş kaynak verebilirim





+ Yorum Gönder