Konusunu Oylayın.: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

5 üzerinden 5.00 | Toplam: 3 kişi oyladı.

İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?
  1. 09.Aralık.2012, 22:28
    1
    pars06
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Ekim.2012
    Üye No: 98211
    Mesaj Sayısı: 171
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2

    İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?






    İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı? Mumsema Selamun Aleyküm.Sorum insanlar Allahın yarattığı hangi şeylerden üstündür?Ve bir de peygamberlerden sonra en üstün mertebe sahabelik mi evliyalık mı yoksa nedir?


  2. 09.Aralık.2012, 22:28
    1
    pars06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye



    Selamun Aleyküm.Sorum insanlar Allahın yarattığı hangi şeylerden üstündür?Ve bir de peygamberlerden sonra en üstün mertebe sahabelik mi evliyalık mı yoksa nedir?


    Benzer Konular

    - En üstün Ibadet

    - En İlk ve En Üstün

    - İnsanlar meleklerden üstün müdür

    - En ÜstÜn İbadet

    - En üstün sadaka

  3. 09.Aralık.2012, 22:36
    2
    Ercan
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Temmuz.2011
    Üye No: 88468
    Mesaj Sayısı: 3,143
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 33
    Bulunduğu yer: Gaziantep

    Cevap: İnsanlar Üstün Mü?




    Peygamberlikten sonra sıddîk makamı gelir. Bu makama ulaşan Hz. Ebubekir (r.a) 'dir.



  4. 09.Aralık.2012, 22:36
    2
    Devamlı Üye



    Peygamberlikten sonra sıddîk makamı gelir. Bu makama ulaşan Hz. Ebubekir (r.a) 'dir.



  5. 09.Aralık.2012, 22:38
    3
    ugurdogan
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 13.Eylül.2011
    Üye No: 90341
    Mesaj Sayısı: 297
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0
    Yaş: 31

    Cevap: İnsanlar Üstün Mü?

    İnsan yaratılışça eşrefi mahluktur yani yaratılanların en üstünüdür. Ama her insan her melekten üstündür diyemeyiz. Misal Peygamberler bütün meleklerden üstündür ama sıradan bir müslüman misal Cebrail(a.s)'dan üstün olucak diye bir şey var mı yok mu o da muallak. Kafirlerin ise Allah katında hiçbir değeri yoktur. Yani sonsuzlukta değer bulabilmemiz için imanlı ölmemiz şart. İnşallah hepimize nasip olur imanla ölmek.


  6. 09.Aralık.2012, 22:38
    3
    ugurdogan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    İnsan yaratılışça eşrefi mahluktur yani yaratılanların en üstünüdür. Ama her insan her melekten üstündür diyemeyiz. Misal Peygamberler bütün meleklerden üstündür ama sıradan bir müslüman misal Cebrail(a.s)'dan üstün olucak diye bir şey var mı yok mu o da muallak. Kafirlerin ise Allah katında hiçbir değeri yoktur. Yani sonsuzlukta değer bulabilmemiz için imanlı ölmemiz şart. İnşallah hepimize nasip olur imanla ölmek.


  7. 10.Aralık.2012, 02:16
    4
    mumsema
    Administrator

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ocak.2007
    Üye No: 1
    Mesaj Sayısı: 10,037
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    ve aleykumusselam ve rahmetullah. 1-insanlar Allahın yarattığı herşeyden üstündürler. (Allaha itaat ettikleri sürece) 2- Bütüün veliler bir sahebinin makamına ualaşamazlar.


  8. 10.Aralık.2012, 02:16
    4
    Administrator
    ve aleykumusselam ve rahmetullah. 1-insanlar Allahın yarattığı herşeyden üstündürler. (Allaha itaat ettikleri sürece) 2- Bütüün veliler bir sahebinin makamına ualaşamazlar.


  9. 11.Aralık.2012, 02:10
    5
    ELHAMDULİLLAH
    İnşaAllah Devamlı Üye.

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 02.Eylül.2012
    Üye No: 97696
    Mesaj Sayısı: 454
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 5

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    Alıntı
    ve aleykumusselam ve rahmetullah. 1-insanlar Allahın yarattığı herşeyden üstündürler. (Allaha itaat ettikleri sürece) 2- Bütüün veliler bir sahebinin makamına ualaşamazlar.


    Elhamdulillah, mumsema hocam Hak'kı yazmışlar..... Burada Bütüün veliler'den maksat, evliyalardır.


  10. 11.Aralık.2012, 02:10
    5
    İnşaAllah Devamlı Üye.
    Alıntı
    ve aleykumusselam ve rahmetullah. 1-insanlar Allahın yarattığı herşeyden üstündürler. (Allaha itaat ettikleri sürece) 2- Bütüün veliler bir sahebinin makamına ualaşamazlar.


    Elhamdulillah, mumsema hocam Hak'kı yazmışlar..... Burada Bütüün veliler'den maksat, evliyalardır.


  11. 11.Aralık.2012, 10:18
    6
    pars06
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Ekim.2012
    Üye No: 98211
    Mesaj Sayısı: 171
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    Allah razı olsun.


  12. 11.Aralık.2012, 10:18
    6
    pars06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    Allah razı olsun.


  13. 07.Mayıs.2013, 21:37
    7
    Misafir

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    Neye dayanarak sahabelere yetişilemez diyorsunuz?


  14. 07.Mayıs.2013, 21:37
    7
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Neye dayanarak sahabelere yetişilemez diyorsunuz?


  15. 08.Mayıs.2013, 21:17
    8
    Hoca
    erimeye devam...

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 28,773
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 327
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    Alıntı
    Neye dayanarak sahabelere yetişilemez diyorsunuz?
    En Hayırlı Nesil


    Sahâbîlerin beşerî planda konumunu belirleyen hadîs-i şerîfler, aynı zamanda sahâbe kıvamına da ışık tutmaktadır. Bu tespitten hareketle, sahâbîlerin “en hayırlı nesil” olduğuyla ilgili rivayetleri hem konum hem de kıvam göstergesi ve belgesi olarak öncelikle dikkate almak durumundayız

    Rivayetler

    Âişe radıyallah anhâ’dan rivayet edildiğine göre, bir kişi Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’e;

    “İnsanların en hayırlıları kimlerdir?” diye sordu.

    Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem;

    “Benim içinde bulunduğum asrın insanları (ashâbım)dır. Sonra ikinci, sonra üçüncü asrın insanlarıdır” buyurdu.1

    Abdullah İbn Mes’ud radıyallahu anh’ten rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

    “İnsanların en hayırlısı benim asrım(daki ashâbım)dır. Sonra onları takib edenler(tâbiun), sonra onları takib edenler(etbâu’t-tâbiin)dir. Daha sonra birtakım topluluklar gelir ki onlardan kiminin tanıklığı yeminin önüne geçer, kiminin de yemini tanıklığının önüne geçer.”2

    İmrân b. Husayn radıyallahu anh’den rivayet edilen hadîs-i şerîfte de Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

    “Ümmetimin en hayırlıları benim içinde yaşadığım zamandaki ashâbımdır. Sonra onları takip eden (tâbiî)ler, sonra onları takip edenlerdir (etbâu’t-tâbiîler).”

    İmran b. Husayn, ‘Nebî sallallahu aleyhi ve sellem kendi asrını takiben iki asır mı yoksa üç asır mı zikretti, tam bilemiyorum’ dedikten sonra Hz. Peygamber’in şöyle buyurduğunu haber vermektedir:

    “Sizden sonra bir topluluk gelecektir ki onlar tanıklık etmeleri istenmeden şâhitlik edecekler, adayacaklar adaklarını yerine getirmeyecekler. Onlar arasında tıka-basa yiyip içip semizlenmek (oburluk) belirgin bir duruma gelecek.”3

    Ortak Vurgu

    Sahâbilerin fazileti konusu hemen bütün hadis kaynaklarında bu üç rivayette ortak cümle olan “hayru’n-nâsi karnî” hadisi ile başlamaktadır. Bu da sahâbîlerin konumunun en özlü, en özgün ve en temel noktadan bu hadiste ifadesini bulduğunu göstermektedir: En hayırlı nesil.

    İmam Buhârî (v. 256) bu hadisi fedâil, şehâdât, eyman ve rikak bölümlerinde4 rivayet ederken, konunun fazilet, hukuk, dinî bilinç ve olgunluk gibi ciddi ve önemli boyutları olduğuna dikkat çekmiş olmaktadır.

    Hadisin muhtelif rivayetlerinde hep aynı öz vurgulanmıştır. Hatta ehl-i sünnet âlimlerince sahâbe neslinin âdil kabul edilip hadis ilmi açısından tenkid dışı bırakılması görüşü de Hz. Peygamber’in bu hadisindeki tezkiyeye dayandırılmıştır.

    Hayırlılığın İki Boyutu

    Hadîs-i şerîfte kesin bir vurgu ile belirtilen “en hayırlı nesil” tespitinin doğru anlaşılması ve yorumlanmasında iki nokta önem arzetmektedir.

    a. Hadisteki “hayırlılık” tespitini geriye doğru da işletip “bütün insanlık tarihi içinde (nebiler ve resüller dışında) en hayırlı nesil sahâbilerdir”5 sonucuna ulaşanlar buna da “Ben Âdemoğullarının en hayırlı nesillerinden (süzülüp) gönderildim..”6 rivayetini dayanak yapanlar bulunmaktadır.7 Ancak bu hadis, nesillerarası bir üstünlük/ hayırlılık kıyaslamasına değil, Hz. Peygamber’in her nesilde en iyi/temiz bir soy/koldan geldiğine vurgu yapmaktadır. Bir de daha öncekilerin sahâbîleri örnek alma şansları olamayacağı için, sahâbilerin en hayırlı nesil olmalarının öncekiler için pratik herhangi bir faydası olmayacaktır. Bu sebeple böyle genellemeci bir yorum tartışmaya açık bir anlayışı yansıtmaktadır.

    Diğer taraftan hayırlılık tespitini yapan hadisin (Hz. Âişe rivayetinde görüldüğü gibi) söylenme sebebi olan “insanların en hayırlıları kimlerdir?” (eyyün-nâsi hayrun?) sorusu mutlak/genel olmakla birlikte, cevabın geriye değil, geleceğe yönelik olarak verilmiş olması, asıl maksadın “müslüman nesillerin en hayırlısı” olduğunu göstermektedir. Cevaptaki örnek gösterme amacı da ancak bu takdirde gerçekleşmiş olacaktır. Nitekim Abdullah İbn Mes’ud’un bazı rivayetlerinde durum, “sizin en hayırlınız (hayruküm) diye; İmrân b. Husayn radıyallahu anh’ın rivayetlerinde ise “sizin”, “ümmetimin” veya “bu ümmetin”8 diye çok daha açık bir şekilde ortaya konulmuş bulunmaktadır.

    Rivayetlerin birbirini açıkladığını ve doğru anlamaya yardımcı olduğunu dikkate alarak meseleye bu kayıtlar çerçevesinde bakacak olursak “en hayırlı nesil”den maksadın, ileriye dönük bir anlatım olduğu, yani “müslüman nesiller arasında en hayırlı nesil”in sahâbiler olduğu ortaya çıkar. Genel olarak benimsenen anlam da budur. Esasen sahâbilerin konumuyla ilgili hadîs-i şerîflerdeki diğer tespit ve beyanlar da hayırlılığın müslüman nesiller çerçevesinde bir değerlendirme olduğunu göstermektedir. Hatta, “Siz, insanlar için çıkarılmış en hayırlı topluluksunuz. Çünkü siz ma’rufu emreder, münkeri nehyeder ve Allah’a inanırsınız..” âyetinde “hayırlı topluluk” olmanın göstergeleri olarak sayılan emir bi’l-ma’ruf, nehiy ani’l-münker işlevleri de geçmiştekilere değil, mevcutlara ve gelecektekilere yönelik eylemlerdir.

    b. “Fazilette sahâbeye kimse yetişemez. Ashâb insanlığın en seçkin ve mümtaz neslidir” Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem ile sohbet onlara fevkalâde bir olgunluk ve şeref kazandırmıştır. Bu sebeple sonraki nesillerin en kâmilleri olan velilerin büyükleri bile sahâbilerin en küçüklerine eşit olduklarını ileri süremez” diye özetlenebilecek bir anlayışın da varlığı bilinmektedir.

    Onlara benzemeye çalışmak dururken sahâbilerle fazilet yarışına girmek hiçbir müslümanın aklından geçmez. Böyle olunca da Hz. Peygamber ile sohbet imtiyazı dışında dinin yaşanması açısından onlara ulaşılamayacağını söylemek bir ölçüde ümit kırıcı olabilir. “Peygamber görmemiş” ama, sahâbî kıvamında dinî bir hayat yaşamaya gayret eden müslümanların olması tabiidir. Bir kere daha belirtelim ki Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in o doyumsuz sohbetinde bulunmak çok çok farklı bir imtiyazdır. Onun sohbetinin kısa sürede temin ettiği açılım ve olgunluğu, elbette başkalarının kazanması mümkün değildir. O, tarihi ayrıcalık sadece sahâbilere aittir. Yine de bu konuda ikinci bir görüş ve yorum olarak Şah Veliyyullah’ın belirttiği gibi,9 “nesillerin yekdiğerine üstünlüğü her yönden ve o nesle mensup olan herkes için geçerli değildir” anlayışına işaret etmek yerinde olacaktır. Şah Veliyyullah’a göre Hz. Peygamber bu gerçeğe şu beyanlarıyla dikkat çekmiştir:

    “Ümmetim yağmura benzer, başı mı sonu mu daha hayırlıdır bilinemez.”10

    “Sizler benim ashâbımsınız, kardeşlerimiz ise henüz gelmemiş olanlardır.”11

    Bu sebeple sahâbe-i kirâm’ın “en hayırlı nesil” olduğunu ifâde ederken “genelde” veya “nesil olarak” kayıtlarını unutmamak gerekir. Yoksa hayırlı/faziletli oldukları bildirilmiş olan nesle mensup herkesin, böyle bir özelliğine işaret edilmemiş herhangi bir nesle mensup herkesten üstün olduğu iddia edilemez. Zira meselâ sahâbiler içinde pek tabiî olarak münâfıklar ve fâsıkların varlığı bilinmektedir.12 O halde sahâbilerin “en hayırlı nesil” olması genel bir değerlendirmeyi yansıtır; müslüman nesiller arası bir üstünlüğü anlatır. Yoksa her bir sahâbînin birey olarak kendilerinden sonraki herkesten tek tek hayırlı olduğu anlamına gelmez. Ya da “en hayırlı nesil” olduğu bildirilen “ashab” ile, Hz. Peygamber’in yakın çevresindeki önde gelen sahâbiler topluluğu kastedilmektedir.

    Netice olarak hangi yorum benimsenirse benimsensin, “müslüman nesillerin en hayırlısı” sahâbe neslidir ve sohbet-i Resûl’de bulunmuş olmak özelliği dışında onlar gibi olmaya çalışmak da sonraki müslümanların hem hakkı hem de görevidir. Bu, aslâ sahâbilerle hayırlılık yarışına girmek değil, onlara benzemeye, olgunlaşmaya gayret etmek demektir. Bu açıdan bakıldığında onların durumuna ulaşılabilir mi ulaşılamaz mı tartışmasının da pratikte fazla bir anlamı kalmamaktadır.


    --------------------------------------------------------------------------------

    Dipnotlar: 1) Müslim, Fedâilü’s-sahâbe 216. 2) Buhâri, Fedâilu’l-ashâb 1, Şehâdât 9. 3) Buhâri, Fedâilu’l-ashâb 1. 4) Buhârî, Şehâdât 9; Fedâil 1, Rikak 7, Eyman 10, 27. 5) Bu anlamda, kimi ravilerinin güvenilirliği tartışmalı bir rivayet (Heysemî, Mecmeu’z-zevâid, X, 16) bulunmaktadır. 6) Buhâri, Menâkıp 23. 7) Bk. Molla Hatır, Fedâilü’s-sahâbeti’l-kirâm, s.172-173. 8) Müslim, Fedâilü’s-sahâbe 45. 9) Bk.Hüccetullahı’l-bâliğa, II, 676 (M.Erdoğan tercümesi). 10) Ahmed b. Hanbel, Müsned, III, 130; Tirmizî, Edep 81. 11) Müslim, Tahâret 39. 12) Şiî anlayış bu gerekçe ile ashâbın adâleti konusunda ehl-i sünnetten ayrılmakta, sadece ehl-i beyt’i (Ezvac-ı tâhirat hariç) âdil kabul etmektedir. (Ancak âl-i âbâ dışındaki büyük sahâbileri bile âdil kabul etmeyen bu anlayış sahipleri, ne gariptir ki kendilerince masum kabul edilen imamlarını tenkide tabi tutmamakla büyük bir çelişkiye düşmektedir.

    Kaynak: Altinoluk dergisi, 11/2004


  16. 08.Mayıs.2013, 21:17
    8
    erimeye devam...
    Alıntı
    Neye dayanarak sahabelere yetişilemez diyorsunuz?
    En Hayırlı Nesil


    Sahâbîlerin beşerî planda konumunu belirleyen hadîs-i şerîfler, aynı zamanda sahâbe kıvamına da ışık tutmaktadır. Bu tespitten hareketle, sahâbîlerin “en hayırlı nesil” olduğuyla ilgili rivayetleri hem konum hem de kıvam göstergesi ve belgesi olarak öncelikle dikkate almak durumundayız

    Rivayetler

    Âişe radıyallah anhâ’dan rivayet edildiğine göre, bir kişi Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’e;

    “İnsanların en hayırlıları kimlerdir?” diye sordu.

    Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem;

    “Benim içinde bulunduğum asrın insanları (ashâbım)dır. Sonra ikinci, sonra üçüncü asrın insanlarıdır” buyurdu.1

    Abdullah İbn Mes’ud radıyallahu anh’ten rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

    “İnsanların en hayırlısı benim asrım(daki ashâbım)dır. Sonra onları takib edenler(tâbiun), sonra onları takib edenler(etbâu’t-tâbiin)dir. Daha sonra birtakım topluluklar gelir ki onlardan kiminin tanıklığı yeminin önüne geçer, kiminin de yemini tanıklığının önüne geçer.”2

    İmrân b. Husayn radıyallahu anh’den rivayet edilen hadîs-i şerîfte de Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

    “Ümmetimin en hayırlıları benim içinde yaşadığım zamandaki ashâbımdır. Sonra onları takip eden (tâbiî)ler, sonra onları takip edenlerdir (etbâu’t-tâbiîler).”

    İmran b. Husayn, ‘Nebî sallallahu aleyhi ve sellem kendi asrını takiben iki asır mı yoksa üç asır mı zikretti, tam bilemiyorum’ dedikten sonra Hz. Peygamber’in şöyle buyurduğunu haber vermektedir:

    “Sizden sonra bir topluluk gelecektir ki onlar tanıklık etmeleri istenmeden şâhitlik edecekler, adayacaklar adaklarını yerine getirmeyecekler. Onlar arasında tıka-basa yiyip içip semizlenmek (oburluk) belirgin bir duruma gelecek.”3

    Ortak Vurgu

    Sahâbilerin fazileti konusu hemen bütün hadis kaynaklarında bu üç rivayette ortak cümle olan “hayru’n-nâsi karnî” hadisi ile başlamaktadır. Bu da sahâbîlerin konumunun en özlü, en özgün ve en temel noktadan bu hadiste ifadesini bulduğunu göstermektedir: En hayırlı nesil.

    İmam Buhârî (v. 256) bu hadisi fedâil, şehâdât, eyman ve rikak bölümlerinde4 rivayet ederken, konunun fazilet, hukuk, dinî bilinç ve olgunluk gibi ciddi ve önemli boyutları olduğuna dikkat çekmiş olmaktadır.

    Hadisin muhtelif rivayetlerinde hep aynı öz vurgulanmıştır. Hatta ehl-i sünnet âlimlerince sahâbe neslinin âdil kabul edilip hadis ilmi açısından tenkid dışı bırakılması görüşü de Hz. Peygamber’in bu hadisindeki tezkiyeye dayandırılmıştır.

    Hayırlılığın İki Boyutu

    Hadîs-i şerîfte kesin bir vurgu ile belirtilen “en hayırlı nesil” tespitinin doğru anlaşılması ve yorumlanmasında iki nokta önem arzetmektedir.

    a. Hadisteki “hayırlılık” tespitini geriye doğru da işletip “bütün insanlık tarihi içinde (nebiler ve resüller dışında) en hayırlı nesil sahâbilerdir”5 sonucuna ulaşanlar buna da “Ben Âdemoğullarının en hayırlı nesillerinden (süzülüp) gönderildim..”6 rivayetini dayanak yapanlar bulunmaktadır.7 Ancak bu hadis, nesillerarası bir üstünlük/ hayırlılık kıyaslamasına değil, Hz. Peygamber’in her nesilde en iyi/temiz bir soy/koldan geldiğine vurgu yapmaktadır. Bir de daha öncekilerin sahâbîleri örnek alma şansları olamayacağı için, sahâbilerin en hayırlı nesil olmalarının öncekiler için pratik herhangi bir faydası olmayacaktır. Bu sebeple böyle genellemeci bir yorum tartışmaya açık bir anlayışı yansıtmaktadır.

    Diğer taraftan hayırlılık tespitini yapan hadisin (Hz. Âişe rivayetinde görüldüğü gibi) söylenme sebebi olan “insanların en hayırlıları kimlerdir?” (eyyün-nâsi hayrun?) sorusu mutlak/genel olmakla birlikte, cevabın geriye değil, geleceğe yönelik olarak verilmiş olması, asıl maksadın “müslüman nesillerin en hayırlısı” olduğunu göstermektedir. Cevaptaki örnek gösterme amacı da ancak bu takdirde gerçekleşmiş olacaktır. Nitekim Abdullah İbn Mes’ud’un bazı rivayetlerinde durum, “sizin en hayırlınız (hayruküm) diye; İmrân b. Husayn radıyallahu anh’ın rivayetlerinde ise “sizin”, “ümmetimin” veya “bu ümmetin”8 diye çok daha açık bir şekilde ortaya konulmuş bulunmaktadır.

    Rivayetlerin birbirini açıkladığını ve doğru anlamaya yardımcı olduğunu dikkate alarak meseleye bu kayıtlar çerçevesinde bakacak olursak “en hayırlı nesil”den maksadın, ileriye dönük bir anlatım olduğu, yani “müslüman nesiller arasında en hayırlı nesil”in sahâbiler olduğu ortaya çıkar. Genel olarak benimsenen anlam da budur. Esasen sahâbilerin konumuyla ilgili hadîs-i şerîflerdeki diğer tespit ve beyanlar da hayırlılığın müslüman nesiller çerçevesinde bir değerlendirme olduğunu göstermektedir. Hatta, “Siz, insanlar için çıkarılmış en hayırlı topluluksunuz. Çünkü siz ma’rufu emreder, münkeri nehyeder ve Allah’a inanırsınız..” âyetinde “hayırlı topluluk” olmanın göstergeleri olarak sayılan emir bi’l-ma’ruf, nehiy ani’l-münker işlevleri de geçmiştekilere değil, mevcutlara ve gelecektekilere yönelik eylemlerdir.

    b. “Fazilette sahâbeye kimse yetişemez. Ashâb insanlığın en seçkin ve mümtaz neslidir” Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem ile sohbet onlara fevkalâde bir olgunluk ve şeref kazandırmıştır. Bu sebeple sonraki nesillerin en kâmilleri olan velilerin büyükleri bile sahâbilerin en küçüklerine eşit olduklarını ileri süremez” diye özetlenebilecek bir anlayışın da varlığı bilinmektedir.

    Onlara benzemeye çalışmak dururken sahâbilerle fazilet yarışına girmek hiçbir müslümanın aklından geçmez. Böyle olunca da Hz. Peygamber ile sohbet imtiyazı dışında dinin yaşanması açısından onlara ulaşılamayacağını söylemek bir ölçüde ümit kırıcı olabilir. “Peygamber görmemiş” ama, sahâbî kıvamında dinî bir hayat yaşamaya gayret eden müslümanların olması tabiidir. Bir kere daha belirtelim ki Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in o doyumsuz sohbetinde bulunmak çok çok farklı bir imtiyazdır. Onun sohbetinin kısa sürede temin ettiği açılım ve olgunluğu, elbette başkalarının kazanması mümkün değildir. O, tarihi ayrıcalık sadece sahâbilere aittir. Yine de bu konuda ikinci bir görüş ve yorum olarak Şah Veliyyullah’ın belirttiği gibi,9 “nesillerin yekdiğerine üstünlüğü her yönden ve o nesle mensup olan herkes için geçerli değildir” anlayışına işaret etmek yerinde olacaktır. Şah Veliyyullah’a göre Hz. Peygamber bu gerçeğe şu beyanlarıyla dikkat çekmiştir:

    “Ümmetim yağmura benzer, başı mı sonu mu daha hayırlıdır bilinemez.”10

    “Sizler benim ashâbımsınız, kardeşlerimiz ise henüz gelmemiş olanlardır.”11

    Bu sebeple sahâbe-i kirâm’ın “en hayırlı nesil” olduğunu ifâde ederken “genelde” veya “nesil olarak” kayıtlarını unutmamak gerekir. Yoksa hayırlı/faziletli oldukları bildirilmiş olan nesle mensup herkesin, böyle bir özelliğine işaret edilmemiş herhangi bir nesle mensup herkesten üstün olduğu iddia edilemez. Zira meselâ sahâbiler içinde pek tabiî olarak münâfıklar ve fâsıkların varlığı bilinmektedir.12 O halde sahâbilerin “en hayırlı nesil” olması genel bir değerlendirmeyi yansıtır; müslüman nesiller arası bir üstünlüğü anlatır. Yoksa her bir sahâbînin birey olarak kendilerinden sonraki herkesten tek tek hayırlı olduğu anlamına gelmez. Ya da “en hayırlı nesil” olduğu bildirilen “ashab” ile, Hz. Peygamber’in yakın çevresindeki önde gelen sahâbiler topluluğu kastedilmektedir.

    Netice olarak hangi yorum benimsenirse benimsensin, “müslüman nesillerin en hayırlısı” sahâbe neslidir ve sohbet-i Resûl’de bulunmuş olmak özelliği dışında onlar gibi olmaya çalışmak da sonraki müslümanların hem hakkı hem de görevidir. Bu, aslâ sahâbilerle hayırlılık yarışına girmek değil, onlara benzemeye, olgunlaşmaya gayret etmek demektir. Bu açıdan bakıldığında onların durumuna ulaşılabilir mi ulaşılamaz mı tartışmasının da pratikte fazla bir anlamı kalmamaktadır.


    --------------------------------------------------------------------------------

    Dipnotlar: 1) Müslim, Fedâilü’s-sahâbe 216. 2) Buhâri, Fedâilu’l-ashâb 1, Şehâdât 9. 3) Buhâri, Fedâilu’l-ashâb 1. 4) Buhârî, Şehâdât 9; Fedâil 1, Rikak 7, Eyman 10, 27. 5) Bu anlamda, kimi ravilerinin güvenilirliği tartışmalı bir rivayet (Heysemî, Mecmeu’z-zevâid, X, 16) bulunmaktadır. 6) Buhâri, Menâkıp 23. 7) Bk. Molla Hatır, Fedâilü’s-sahâbeti’l-kirâm, s.172-173. 8) Müslim, Fedâilü’s-sahâbe 45. 9) Bk.Hüccetullahı’l-bâliğa, II, 676 (M.Erdoğan tercümesi). 10) Ahmed b. Hanbel, Müsned, III, 130; Tirmizî, Edep 81. 11) Müslim, Tahâret 39. 12) Şiî anlayış bu gerekçe ile ashâbın adâleti konusunda ehl-i sünnetten ayrılmakta, sadece ehl-i beyt’i (Ezvac-ı tâhirat hariç) âdil kabul etmektedir. (Ancak âl-i âbâ dışındaki büyük sahâbileri bile âdil kabul etmeyen bu anlayış sahipleri, ne gariptir ki kendilerince masum kabul edilen imamlarını tenkide tabi tutmamakla büyük bir çelişkiye düşmektedir.

    Kaynak: Altinoluk dergisi, 11/2004


  17. 08.Mayıs.2013, 22:02
    9
    Fikir
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 05.Haziran.2012
    Üye No: 96454
    Mesaj Sayısı: 42
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    Kardeş insan yaratılanların hepsinden üstündür.Çünkü Allah insanlara ruhundan üflemiştir.İnsan Allah'ın esmalarının tecelli olduğu yegane varlıktır.İnsan Allah'ın yeryüzündeki halifesidir.

    ''Sizi yeryüzünün halifeleri yapan, size verdiği şeylerde, sizi denemek için, kiminizi kiminizden derecelerle üstün kılan O'dur. Şüphesiz Rabbin, cezası çabuk olandır ve O, bağışlayan, esirgeyendir.''

    ''Hani, Rabbin meleklere, “Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım” demişti. Onlar, “Orada bozgunculuk yapacak, kan dökecek birini mi yaratacaksın? Oysa biz sana hamdederek daima seni tesbih ve takdis ediyoruz.” demişler. Allah da, “Ben sizin bilmediğinizi bilirim” demişti.''

    ''Sonra onu düzenli bir şekle sokup, içine kendi ruhundan üfürdü. Ve sizin için kulaklar, gözler ve gönüller var etti. Siz pek az şükrediyorsunuz!''

    Fakat şuda bir gerçek olmakla beraber,her insan da esma tecellisi olsada herkesin maneviyatı ve herkes de tecelli olan esmalar farklıdır.


  18. 08.Mayıs.2013, 22:02
    9
    Üye
    Kardeş insan yaratılanların hepsinden üstündür.Çünkü Allah insanlara ruhundan üflemiştir.İnsan Allah'ın esmalarının tecelli olduğu yegane varlıktır.İnsan Allah'ın yeryüzündeki halifesidir.

    ''Sizi yeryüzünün halifeleri yapan, size verdiği şeylerde, sizi denemek için, kiminizi kiminizden derecelerle üstün kılan O'dur. Şüphesiz Rabbin, cezası çabuk olandır ve O, bağışlayan, esirgeyendir.''

    ''Hani, Rabbin meleklere, “Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım” demişti. Onlar, “Orada bozgunculuk yapacak, kan dökecek birini mi yaratacaksın? Oysa biz sana hamdederek daima seni tesbih ve takdis ediyoruz.” demişler. Allah da, “Ben sizin bilmediğinizi bilirim” demişti.''

    ''Sonra onu düzenli bir şekle sokup, içine kendi ruhundan üfürdü. Ve sizin için kulaklar, gözler ve gönüller var etti. Siz pek az şükrediyorsunuz!''

    Fakat şuda bir gerçek olmakla beraber,her insan da esma tecellisi olsada herkesin maneviyatı ve herkes de tecelli olan esmalar farklıdır.


  19. 08.Mayıs.2013, 22:43
    10
    Misafir

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    bakın burada maksatlı olarak ve tasarlayarak bulunmuyorum bir kavramın turkçe karsılıgını ögrenmek ıçın google e yazdım ve bu sekılde bu olusuma sahıt oldum sonrada sızın fıkır alısverısı yaptıgınız bu soru dıkkatımı çektı ve oylesıne bakarken yıne bu fıkır mahlaslı uyenın bırısıne cevap olarak yazdıgı bu YANLIŞ hukum dıkkatımı çektı , eğer sordugum bu soruya bır cevap vermek ısteyen varsa verebılır yada versın ,,,


  20. 08.Mayıs.2013, 22:43
    10
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    bakın burada maksatlı olarak ve tasarlayarak bulunmuyorum bir kavramın turkçe karsılıgını ögrenmek ıçın google e yazdım ve bu sekılde bu olusuma sahıt oldum sonrada sızın fıkır alısverısı yaptıgınız bu soru dıkkatımı çektı ve oylesıne bakarken yıne bu fıkır mahlaslı uyenın bırısıne cevap olarak yazdıgı bu YANLIŞ hukum dıkkatımı çektı , eğer sordugum bu soruya bır cevap vermek ısteyen varsa verebılır yada versın ,,,


  21. 08.Mayıs.2013, 23:19
    11
    karadamlalar
    Kesintili Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Temmuz.2012
    Üye No: 96809
    Mesaj Sayısı: 1,628
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 17

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    Fikir kardeş, insan Allahın yeryüzündeki halifesi değildir Yeryüzünün halifesidir. Ayet malesef yanlış anlaşılabiliyor ve garip düşüncelere sebep oluyor. Yoksa Allahın halifesi olmaz Allah bundan münezzehtir.


  22. 08.Mayıs.2013, 23:19
    11
    karadamlalar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kesintili Üye
    Fikir kardeş, insan Allahın yeryüzündeki halifesi değildir Yeryüzünün halifesidir. Ayet malesef yanlış anlaşılabiliyor ve garip düşüncelere sebep oluyor. Yoksa Allahın halifesi olmaz Allah bundan münezzehtir.


  23. 12.Mart.2014, 18:07
    12
    Misafir

    Cevap: İnsanlar Kimden Üstün? Sahabeler mi üstün evliyalar mı?

    arkadaşlar sahabeler evliyalardan cok üstündür neden cünkü efendimizi görme şerefine ermişlerdir


  24. 12.Mart.2014, 18:07
    12
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    arkadaşlar sahabeler evliyalardan cok üstündür neden cünkü efendimizi görme şerefine ermişlerdir





+ Yorum Gönder
Git 12 Sonuncu