Konusunu Oylayın.: Namazda El Bağlamak(Önemli)

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 6 kişi
Namazda El Bağlamak(Önemli)
  1. 22.Ekim.2012, 19:57
    13
    karadamlalar
    Kesintili Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Temmuz.2012
    Üye No: 96809
    Mesaj Sayısı: 1,620
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 17

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    reklam


    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli) isimli yazı www.Mumsema.comCevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)
    bu tip yorum biraz zorlama olmuş kardeş. delil olarak sahih hadisler vardır ellerin bağlanacağına dair, kimse bunu farz edemez elbette ancak Rasulullah(sallallahu aleyhi ve sellem) namazda ellerini göğsünün üstünde bağlardı, sağ eli de sol eli üstünde olurdu. eğer ki mecusi ve yahudiye muhalefet edeceksek en başta bizim namaz ibadetinin kıyam, secde gibi rükunlarına el atmamız(!) gerekmiyor mu?


  2. 22.Ekim.2012, 19:57
    13
    karadamlalar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kesintili Üye
    reklam


    bu tip yorum biraz zorlama olmuş kardeş. delil olarak sahih hadisler vardır ellerin bağlanacağına dair, kimse bunu farz edemez elbette ancak Rasulullah(sallallahu aleyhi ve sellem) namazda ellerini göğsünün üstünde bağlardı, sağ eli de sol eli üstünde olurdu. eğer ki mecusi ve yahudiye muhalefet edeceksek en başta bizim namaz ibadetinin kıyam, secde gibi rükunlarına el atmamız(!) gerekmiyor mu?


  3. 22.Ekim.2012, 20:00
    14
    İslam_
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 13.Ekim.2012
    Üye No: 98126
    Mesaj Sayısı: 134
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    reklam


    açıklandıya o hadislerin zayıflığı


  4. 22.Ekim.2012, 20:00
    14
    İslam_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    reklam


    açıklandıya o hadislerin zayıflığı


  5. 22.Ekim.2012, 20:14
    15
    cihad38
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 30.Ağustos.2012
    Üye No: 97668
    Mesaj Sayısı: 486
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    sheik dukali neden fatihada maliki yevmiddin derken meliki şeklinde ma' yı uzatmadan hızlı okyor acaba? merak ettim.dikkat ettiniz mi hiç.


  6. 22.Ekim.2012, 20:14
    15
    cihad38 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    sheik dukali neden fatihada maliki yevmiddin derken meliki şeklinde ma' yı uzatmadan hızlı okyor acaba? merak ettim.dikkat ettiniz mi hiç.


  7. 22.Ekim.2012, 20:22
    16
    İslam_
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 13.Ekim.2012
    Üye No: 98126
    Mesaj Sayısı: 134
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    Alıntı
    sheik dukali neden fatihada maliki yevmiddin derken meliki şeklinde ma' yı uzatmadan hızlı okyor acaba? merak ettim.dikkat ettiniz mi hiç.
    doğru bende şimdi farkettim.demek sorun yokki ? öyle diyebiliyor


  8. 22.Ekim.2012, 20:22
    16
    İslam_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Alıntı
    sheik dukali neden fatihada maliki yevmiddin derken meliki şeklinde ma' yı uzatmadan hızlı okyor acaba? merak ettim.dikkat ettiniz mi hiç.
    doğru bende şimdi farkettim.demek sorun yokki ? öyle diyebiliyor


  9. 22.Ekim.2012, 20:23
    17
    karadamlalar
    Kesintili Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Temmuz.2012
    Üye No: 96809
    Mesaj Sayısı: 1,620
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 17

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    kardeş yazdığın 3 hadiste sorun olabilir fakat delil 3 hadis ile sınırlı değil. bir ara koyacağım inşaAllah delilleri.


  10. 22.Ekim.2012, 20:23
    17
    karadamlalar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kesintili Üye
    kardeş yazdığın 3 hadiste sorun olabilir fakat delil 3 hadis ile sınırlı değil. bir ara koyacağım inşaAllah delilleri.


  11. 22.Ekim.2012, 20:30
    18
    İslam_
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 13.Ekim.2012
    Üye No: 98126
    Mesaj Sayısı: 134
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    sanmıyorum dahada açıklaması var bunun.eminim malikilerin caferilerin görüşü daha uygun gibi.


  12. 22.Ekim.2012, 20:30
    18
    İslam_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    sanmıyorum dahada açıklaması var bunun.eminim malikilerin caferilerin görüşü daha uygun gibi.


  13. 22.Ekim.2012, 20:32
    19
    karadamlalar
    Kesintili Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Temmuz.2012
    Üye No: 96809
    Mesaj Sayısı: 1,620
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 17

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    bi ara delilleri koyayım kardeş koyduğun delilleri önceden görmemiştim bile bu konu hakkında


  14. 22.Ekim.2012, 20:32
    19
    karadamlalar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kesintili Üye
    bi ara delilleri koyayım kardeş koyduğun delilleri önceden görmemiştim bile bu konu hakkında


  15. 23.Ekim.2012, 09:33
    20
    pars06
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Ekim.2012
    Üye No: 98211
    Mesaj Sayısı: 171
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    Peki eğer el bağlamamak gerekiyorsa da biz bilmeden bağladıysak ibadetimiz kabul olurmu?

    NOT:Delilleri bekliyorum


  16. 23.Ekim.2012, 09:33
    20
    pars06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    Peki eğer el bağlamamak gerekiyorsa da biz bilmeden bağladıysak ibadetimiz kabul olurmu?

    NOT:Delilleri bekliyorum


  17. 23.Ekim.2012, 11:58
    21
    Ravza Sevdam
    Medine'nin Gülüne Hasret

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Nisan.2012
    Üye No: 95433
    Mesaj Sayısı: 635
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Bulunduğu yer: Medine de olmak isterdim

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    Alıntı
    Peki eğer el bağlamamak gerekiyorsa da biz bilmeden bağladıysak ibadetimiz kabul olurmu?
    Kardeş el bağlamak sünnettir sana hadislerden delillerde verdik ve hadislerde sahihtir daha neden uzatıyorsun konuyu ben anlamadım.



  18. 23.Ekim.2012, 11:58
    21
    Medine'nin Gülüne Hasret
    Alıntı
    Peki eğer el bağlamamak gerekiyorsa da biz bilmeden bağladıysak ibadetimiz kabul olurmu?
    Kardeş el bağlamak sünnettir sana hadislerden delillerde verdik ve hadislerde sahihtir daha neden uzatıyorsun konuyu ben anlamadım.



  19. 23.Ekim.2012, 14:53
    22
    pars06
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Ekim.2012
    Üye No: 98211
    Mesaj Sayısı: 171
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    Tamam hadisler verdin ama diğerleride hadislerin sahih olmadığını söylüyor.Kafam karıştı iyice:D


  20. 23.Ekim.2012, 14:53
    22
    pars06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    Tamam hadisler verdin ama diğerleride hadislerin sahih olmadığını söylüyor.Kafam karıştı iyice:D


  21. 23.Ekim.2012, 15:40
    23
    Ravza Sevdam
    Medine'nin Gülüne Hasret

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Nisan.2012
    Üye No: 95433
    Mesaj Sayısı: 635
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Bulunduğu yer: Medine de olmak isterdim

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    Alıntı
    Tamam hadisler verdin ama diğerleride hadislerin sahih olmadığını söylüyor.Kafam karıştı iyice:D
    Diğerleri dediğin 1 kişi onunda kanıtı yok nerden biliyormuş sahih olmadığını ???


  22. 23.Ekim.2012, 15:40
    23
    Medine'nin Gülüne Hasret
    Alıntı
    Tamam hadisler verdin ama diğerleride hadislerin sahih olmadığını söylüyor.Kafam karıştı iyice:D
    Diğerleri dediğin 1 kişi onunda kanıtı yok nerden biliyormuş sahih olmadığını ???


  23. 23.Ekim.2012, 15:43
    24
    karadamlalar
    Kesintili Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Temmuz.2012
    Üye No: 96809
    Mesaj Sayısı: 1,620
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 17

    Cevap: Namazda El Bağlamak(Önemli)

    zayıf hadisler bulunsa da sahih hadisler de el bağlamanın sünnet olduğuna delildir:
    Alıntı
    Malik'iler dışındaki Cumhura göre; tekbirden sonra, namaz kılan kişinin sağ elini sol eli ve bileği üzerine koyması sünnettir. Çünkü Vail b. Hucr'dan rivayet edildiğine göre, kendisi Hz. Peygamber (s.a.v.)'in, namaza girince ellerini kaldırdığını ve tekbir aldığını, sonra elbisesine bürünerek sağ elini sol eli, bileği ve pazusu üzerine koyduğunu gördüğünü nakletmiştir. (Bu hadisi Ahmed, Muslim, Ebu Dâvud ve Neseî rivayet etmişlerdir. Lafız Neseî'nindir)

    Kabisa b. Hulb'un babasından rivayet ettiğine göne şöyle demiştir: "Rasulullah (s.a.v.) bize imam olurdu, namazda sol elini sağ eliyle tutardı." (Bu hadisi Tiimizî rivayet etmiş olup hasendir, demiştir)
    Seni b. Saad (r.a.) şöyle rivayet etmiştir. "İnsanlar sağ ellerini namaz kılarken sol kollan üzerine koymakla emrolunurlardı." (Bu hadisi Buharî rivayet etmiştir)
    İbni Mes'ud'dan da şöyle rivayet edilmiştir: "Hz. Peygamber (s.a.v.) birine uğramış, o da sol elini sağ eli üzerine koymuş olarak namaz kılıyordu. Adamın sağ elini alıp sol eli üzerine koydu." (Bu hadisi Ebu Dâvud rivayet etmiştir)

    Hanbeli'ler ile Şafiî'lere göne, elleri bağlamanın şeklî şöyledir: Sağ el sol elin bileği üzerine, yahut ona yakın bir yere konur. Bunun dayandığı delil daha önce de geçmiş bulunan İbni Hacer'in hadisidir. Biliyoruz ki bilek, kolun başparmağı takibeden eklem tarafıdır.

    Fakat, Hanefî'lere göre, sağ elin iç kısmı, sol elin üst kısmı üzerine konur. Bu durumda baş parmak ile küçük parmak bilek üzerinde halka yapılır. Kadınlara gelince iki elini göğsü üzerine halka yapmaksızın koyarlar. Çünkü bu durum kadınların tesetturleri ile ahenk teşkil eder.

    Hanefîler ile Hanbelî'lere göre ise, namaz kılan kişi iki elini göbeğin altına koyar. Çünkü Hz. Ali (r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: "Sağ elin sol el üzerine göbeğin altına konması sünnettendir." Bu hadisi Ahmed ile Ebu Dâvud rivayet etmişlerdir) Bundan kastedilen Hz. Peygamber (s.a.v.)'in sünnetidir.
    Hanefiler bu konuda bir çok rivayeti delil göstermişlerdir. Ebu Mucliz'e, erkeğin ellerini nasıl koyacağı soruldu. O da şöyle söyledi: "Sağ elinin içini, sol elinin dışının üstüne koyar ve her iki elini birden göbeğinin altında tutar."
    Allame İbni Terkumani de şöyle söylemiştir:
    "Ebu Mucliz'in, ellerin göbeğin altına konması ile ilgili görüşünü Ebu Amr, Temhid'de rivayet etmiştir. Bu rivayet ondan iyi (ceyyid) bir senedle nakledilmiştir. İbrahim Nehai'nin görüşü de bunu desteklemektedir. Büyük bir tabiinin sözü ise çoğunluğa göre huccettir (yani kuvvetli delildir)."

    Hz. Ali (r.a)'nin de şöyle söylediği rivayet edilmiştir:
    "Sünnet olan, ellerin üstüste konulup bu şekilde (ellerin) göbeğin altına konulmasıdır." Bazı ilim adamları bu hadisin hasen olduğunu bildirmişlerdir. Ebu Hurayra (r.a)'den de ellerin göbeğin altına konulması gerektiğine dair bir rivayet nakledilmiştir.
    Beğavi, Şerhu's-Sunne (C. 2)'de şöyle söylemiştir: "Bu hadisin ravileri arasında Abdurrahman bin İshak el-Vasiti bulunmaktadır ki, bu kişi ittifakla zayıf biridir." Yine bir diğer ravi, Ziyad bin Zeyd Suvai ise bilinmeyen (meçhul) biridir.
    Albani de, İnva'u'l-Galil (C. 2)'de bunun zayıf biri olduğunu söylemiştir. Albani daha sonra şöyle söylemiştir: "Rasulullah (s.a.v)'in ellerini nereye koyduğu konusunda sahih olan rivayete göre O'nun ellerini koyduğu yer, göğsüdür."
    Bu konuda, Tahricu Sıfati's Sala' adlı kitapta vermiş olduğu çok sayıda hadisi şerif nakletmiştir. Bunlardan biri şöyledir: "Tavus'un şöyle söylediği rivayet edilmiştir: "Rasulullah (s.a.v.) namazda iken sağ elini sol elinin üzerine koyar sonra onları göğsünün üzerinde bağlardı." (Bu hadisi Ebu Davud, ondan (Yani Tavus'tan) sahih bir isnadla rivayet etmiştir.)
    Bu hadis mursel olmasına rağmen, ilim adamlarının mursel hadis konusundaki değişik açıklamaları yönünden bütün ilim adamlarına göre delildir (huccettir). Çünkü hadisin onu mursel olarak bildirene kadarki senedi sahihtir. Ayrıca biraz önce işaret ettiğimiz gibi bir çok tariktan mevsuf olarak da rivayet edilmiştir. Dolayısıyla bu hadis bütün ilim adamları nazarında huccet niteliğindedir.


    Şâfiî'lerde mustehab olan, iki elin sola meyilli olarak, kadınlarda göğüs üzerine ve erkeklerde göbeğin üstüne konmasıdır. Çünkü insanın kalbi soldadır. Dolayısıyla eller en şerefli uzuv üzerine konulmuş olur. Bunun bir dayanağı da daha önce geçmiş bulunan Vail b. Hucr'un hadisidir:
    "Rasulullah (s.a.v.)'ın namaz kılarken iki ellerinden birini diğeri üzerine koyduğunu gördüm." Bu hadis Muemmil bin İsmail tarikıyla rivayet edilmiştir. Bu kişi ise zayıf biridir. Sahih rivayette ise "göğsünün üzerinde" ibaresi anılmamıştır. (İ'la'us-Sunne (2/165-169)


    Maliki'lere göre, namazda iki elin vakarlı bir biçimde salıverilmesi mendubtur. Bu uygulamaya, zayıf bilgi sahibi (ammi) birinin namazda sağ elin sol el üzerine konmasının vacib olduğunu sanmaması için gerek görmüşlerdir. Nafile namazlarda ellerin göğüs üzerinde bağlanması ve tutulması caizdir. Çünkü bu namazlarda zaruretsiz olarak bir yere dayanmak caizdir. Fakat, farz namazlarda kabz mekruhtur. Çünkü bu durum bir yere dayanmak gibidir. Bunu bir yere dayanmak için değil de sünnet olduğu için yaparsa mekruh değildir. Bunun gibi her hangi bir şeyi kastetmeksizin yaparsa yine mekruh değildir.


    Mezhebler arasındaki görüş ayrılığı, ellerin namazda nasıl konulması gerektiği konusundaki sünnetin ne olduğu etrafındadır. Yoksa hüküm geniştir. Yani belirtilen uygulamaların hangisine göre hareket edilse namaz yine de geçerli olur.
    Bana göre doğru olan görüş cumhurun görüşüdür. Bu da sağ elin sol el üzerine konulmasıdır. Sünnet olmayan işlerle savaşmak için Malikî mezhebinin tesbit etmiş olduğu gerçekle de birleşmektedir. Bu da bir yere dayanmaktır. Yahut fasid ve bozuk bir inançla savaşmak için tesbit ettiği hususa aykırıdır. Bu da halktan birilerinin bu durumun vacib olduğunu zannetmesidir. (Vehbe Zuhayli , İslam Fıkhı Ansiklopedisi, C. 2, S. 15 - 16)
    Hanefiler: "Secdede yüz, iki elin arasına konur" demişlerdir. Hanefilerin dışındakilere göre ise secdede eller iki omuzun hizasına konur.



  24. 23.Ekim.2012, 15:43
    24
    karadamlalar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kesintili Üye
    zayıf hadisler bulunsa da sahih hadisler de el bağlamanın sünnet olduğuna delildir:
    Alıntı
    Malik'iler dışındaki Cumhura göre; tekbirden sonra, namaz kılan kişinin sağ elini sol eli ve bileği üzerine koyması sünnettir. Çünkü Vail b. Hucr'dan rivayet edildiğine göre, kendisi Hz. Peygamber (s.a.v.)'in, namaza girince ellerini kaldırdığını ve tekbir aldığını, sonra elbisesine bürünerek sağ elini sol eli, bileği ve pazusu üzerine koyduğunu gördüğünü nakletmiştir. (Bu hadisi Ahmed, Muslim, Ebu Dâvud ve Neseî rivayet etmişlerdir. Lafız Neseî'nindir)

    Kabisa b. Hulb'un babasından rivayet ettiğine göne şöyle demiştir: "Rasulullah (s.a.v.) bize imam olurdu, namazda sol elini sağ eliyle tutardı." (Bu hadisi Tiimizî rivayet etmiş olup hasendir, demiştir)
    Seni b. Saad (r.a.) şöyle rivayet etmiştir. "İnsanlar sağ ellerini namaz kılarken sol kollan üzerine koymakla emrolunurlardı." (Bu hadisi Buharî rivayet etmiştir)
    İbni Mes'ud'dan da şöyle rivayet edilmiştir: "Hz. Peygamber (s.a.v.) birine uğramış, o da sol elini sağ eli üzerine koymuş olarak namaz kılıyordu. Adamın sağ elini alıp sol eli üzerine koydu." (Bu hadisi Ebu Dâvud rivayet etmiştir)

    Hanbeli'ler ile Şafiî'lere göne, elleri bağlamanın şeklî şöyledir: Sağ el sol elin bileği üzerine, yahut ona yakın bir yere konur. Bunun dayandığı delil daha önce de geçmiş bulunan İbni Hacer'in hadisidir. Biliyoruz ki bilek, kolun başparmağı takibeden eklem tarafıdır.

    Fakat, Hanefî'lere göre, sağ elin iç kısmı, sol elin üst kısmı üzerine konur. Bu durumda baş parmak ile küçük parmak bilek üzerinde halka yapılır. Kadınlara gelince iki elini göğsü üzerine halka yapmaksızın koyarlar. Çünkü bu durum kadınların tesetturleri ile ahenk teşkil eder.

    Hanefîler ile Hanbelî'lere göre ise, namaz kılan kişi iki elini göbeğin altına koyar. Çünkü Hz. Ali (r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: "Sağ elin sol el üzerine göbeğin altına konması sünnettendir." Bu hadisi Ahmed ile Ebu Dâvud rivayet etmişlerdir) Bundan kastedilen Hz. Peygamber (s.a.v.)'in sünnetidir.
    Hanefiler bu konuda bir çok rivayeti delil göstermişlerdir. Ebu Mucliz'e, erkeğin ellerini nasıl koyacağı soruldu. O da şöyle söyledi: "Sağ elinin içini, sol elinin dışının üstüne koyar ve her iki elini birden göbeğinin altında tutar."
    Allame İbni Terkumani de şöyle söylemiştir:
    "Ebu Mucliz'in, ellerin göbeğin altına konması ile ilgili görüşünü Ebu Amr, Temhid'de rivayet etmiştir. Bu rivayet ondan iyi (ceyyid) bir senedle nakledilmiştir. İbrahim Nehai'nin görüşü de bunu desteklemektedir. Büyük bir tabiinin sözü ise çoğunluğa göre huccettir (yani kuvvetli delildir)."

    Hz. Ali (r.a)'nin de şöyle söylediği rivayet edilmiştir:
    "Sünnet olan, ellerin üstüste konulup bu şekilde (ellerin) göbeğin altına konulmasıdır." Bazı ilim adamları bu hadisin hasen olduğunu bildirmişlerdir. Ebu Hurayra (r.a)'den de ellerin göbeğin altına konulması gerektiğine dair bir rivayet nakledilmiştir.
    Beğavi, Şerhu's-Sunne (C. 2)'de şöyle söylemiştir: "Bu hadisin ravileri arasında Abdurrahman bin İshak el-Vasiti bulunmaktadır ki, bu kişi ittifakla zayıf biridir." Yine bir diğer ravi, Ziyad bin Zeyd Suvai ise bilinmeyen (meçhul) biridir.
    Albani de, İnva'u'l-Galil (C. 2)'de bunun zayıf biri olduğunu söylemiştir. Albani daha sonra şöyle söylemiştir: "Rasulullah (s.a.v)'in ellerini nereye koyduğu konusunda sahih olan rivayete göre O'nun ellerini koyduğu yer, göğsüdür."
    Bu konuda, Tahricu Sıfati's Sala' adlı kitapta vermiş olduğu çok sayıda hadisi şerif nakletmiştir. Bunlardan biri şöyledir: "Tavus'un şöyle söylediği rivayet edilmiştir: "Rasulullah (s.a.v.) namazda iken sağ elini sol elinin üzerine koyar sonra onları göğsünün üzerinde bağlardı." (Bu hadisi Ebu Davud, ondan (Yani Tavus'tan) sahih bir isnadla rivayet etmiştir.)
    Bu hadis mursel olmasına rağmen, ilim adamlarının mursel hadis konusundaki değişik açıklamaları yönünden bütün ilim adamlarına göre delildir (huccettir). Çünkü hadisin onu mursel olarak bildirene kadarki senedi sahihtir. Ayrıca biraz önce işaret ettiğimiz gibi bir çok tariktan mevsuf olarak da rivayet edilmiştir. Dolayısıyla bu hadis bütün ilim adamları nazarında huccet niteliğindedir.


    Şâfiî'lerde mustehab olan, iki elin sola meyilli olarak, kadınlarda göğüs üzerine ve erkeklerde göbeğin üstüne konmasıdır. Çünkü insanın kalbi soldadır. Dolayısıyla eller en şerefli uzuv üzerine konulmuş olur. Bunun bir dayanağı da daha önce geçmiş bulunan Vail b. Hucr'un hadisidir:
    "Rasulullah (s.a.v.)'ın namaz kılarken iki ellerinden birini diğeri üzerine koyduğunu gördüm." Bu hadis Muemmil bin İsmail tarikıyla rivayet edilmiştir. Bu kişi ise zayıf biridir. Sahih rivayette ise "göğsünün üzerinde" ibaresi anılmamıştır. (İ'la'us-Sunne (2/165-169)


    Maliki'lere göre, namazda iki elin vakarlı bir biçimde salıverilmesi mendubtur. Bu uygulamaya, zayıf bilgi sahibi (ammi) birinin namazda sağ elin sol el üzerine konmasının vacib olduğunu sanmaması için gerek görmüşlerdir. Nafile namazlarda ellerin göğüs üzerinde bağlanması ve tutulması caizdir. Çünkü bu namazlarda zaruretsiz olarak bir yere dayanmak caizdir. Fakat, farz namazlarda kabz mekruhtur. Çünkü bu durum bir yere dayanmak gibidir. Bunu bir yere dayanmak için değil de sünnet olduğu için yaparsa mekruh değildir. Bunun gibi her hangi bir şeyi kastetmeksizin yaparsa yine mekruh değildir.


    Mezhebler arasındaki görüş ayrılığı, ellerin namazda nasıl konulması gerektiği konusundaki sünnetin ne olduğu etrafındadır. Yoksa hüküm geniştir. Yani belirtilen uygulamaların hangisine göre hareket edilse namaz yine de geçerli olur.
    Bana göre doğru olan görüş cumhurun görüşüdür. Bu da sağ elin sol el üzerine konulmasıdır. Sünnet olmayan işlerle savaşmak için Malikî mezhebinin tesbit etmiş olduğu gerçekle de birleşmektedir. Bu da bir yere dayanmaktır. Yahut fasid ve bozuk bir inançla savaşmak için tesbit ettiği hususa aykırıdır. Bu da halktan birilerinin bu durumun vacib olduğunu zannetmesidir. (Vehbe Zuhayli , İslam Fıkhı Ansiklopedisi, C. 2, S. 15 - 16)
    Hanefiler: "Secdede yüz, iki elin arasına konur" demişlerdir. Hanefilerin dışındakilere göre ise secdede eller iki omuzun hizasına konur.






+ Yorum Gönder
Git İlk 123 Son