Konusunu Oylayın.: Niyetin belli olmaması

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Niyetin belli olmaması
  1. 01.Eylül.2012, 13:23
    1
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,249
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Niyetin belli olmaması






    Niyetin belli olmaması Mumsema mesela ben yatsının sn sünnetini kılcam diye niyetimi ettim ama o anda 2 ya da 4 kılacağım kafamda kesinleşmemişti.4 kıldım diyelim sorun olmaz değil mi


  2. 01.Eylül.2012, 13:23
    1
    Hadis Öğrencisi



    mesela ben yatsının sn sünnetini kılcam diye niyetimi ettim ama o anda 2 ya da 4 kılacağım kafamda kesinleşmemişti.4 kıldım diyelim sorun olmaz değil mi


    Benzer Konular

    - Oruçlarda niyetin vakti

    - Bütün mübarek gün ve gecelerin tam zamanı belli iken neden kadir gecesinin tam zamanı belli değil ?

    - Vakıa suresi 50. ayet:Belli bir günün belli vaktinde mutlaka toplanacaklardır!

    - Abdeste niyetin önemi

    - İyi niyetin kötüye kullanılması

  3. 01.Eylül.2012, 14:51
    2
    mümini78
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 05.Ağustos.2012
    Üye No: 97289
    Mesaj Sayısı: 210
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3

    Cevap: niyetin belli olmaması




    "niyetin belli olmaması" niyet belli yatsının son sünnetini kılmanızdır niyetiniz. Burda sadece rekat sayısını sonradan 4 çıkamanız gibi bir durum var. Pozitif düşünürsek bu bir farz namaz değil. Sünnet namaz. Hem yatsının son sünneti 2 ve 4 olarak kılınabilir. Hem 4 rekat kılmak çok sevaptır. Başınıza gelen durum, Her zaman için 2 rekat son sünneti kılarken bu sefer 4 rekat kılmanız ve bunu başta değil namaz içersinde karar kılmanız. Burada hrhangi bri sorun yoktur. Ancak temsil örnek: Teravih namazlarını 2 şer rekat ve 4 rekat kılabiliriz. Bizim imam da 4 rekat kıldırıyordu. Sonra 4 rekat geldiğde unuttu selam vermeyi ayağa kalktı cemaatte dalgın olsa gerek ki uyarı yapmadı. Ancak benim aklımda şüphe kaldı hocam dedim biz 4 rekat kılarken 6 kıldık. Evet dedi. böyle bir niyette değildim ancak ayağa kalmış bulundum ve altıya tamamladım. Sonra 6 rekatta kılınabileceğini öğrendim.


  4. 01.Eylül.2012, 14:51
    2
    mümini78 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye



    "niyetin belli olmaması" niyet belli yatsının son sünnetini kılmanızdır niyetiniz. Burda sadece rekat sayısını sonradan 4 çıkamanız gibi bir durum var. Pozitif düşünürsek bu bir farz namaz değil. Sünnet namaz. Hem yatsının son sünneti 2 ve 4 olarak kılınabilir. Hem 4 rekat kılmak çok sevaptır. Başınıza gelen durum, Her zaman için 2 rekat son sünneti kılarken bu sefer 4 rekat kılmanız ve bunu başta değil namaz içersinde karar kılmanız. Burada hrhangi bri sorun yoktur. Ancak temsil örnek: Teravih namazlarını 2 şer rekat ve 4 rekat kılabiliriz. Bizim imam da 4 rekat kıldırıyordu. Sonra 4 rekat geldiğde unuttu selam vermeyi ayağa kalktı cemaatte dalgın olsa gerek ki uyarı yapmadı. Ancak benim aklımda şüphe kaldı hocam dedim biz 4 rekat kılarken 6 kıldık. Evet dedi. böyle bir niyette değildim ancak ayağa kalmış bulundum ve altıya tamamladım. Sonra 6 rekatta kılınabileceğini öğrendim.


  5. 01.Eylül.2012, 14:58
    3
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,249
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Cevap: niyetin belli olmaması

    zaten 4 rekat kılmak sünnettede olan bir şey.ama işte benim kafamı karıştıran niyet edildiği zaman rekat sayısının belli olmaması.ayrıca benim durumum sürekli 2 kılarken 4 kılmak değil.


  6. 01.Eylül.2012, 14:58
    3
    Hadis Öğrencisi
    zaten 4 rekat kılmak sünnettede olan bir şey.ama işte benim kafamı karıştıran niyet edildiği zaman rekat sayısının belli olmaması.ayrıca benim durumum sürekli 2 kılarken 4 kılmak değil.


  7. 01.Eylül.2012, 15:18
    4
    mümini78
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 05.Ağustos.2012
    Üye No: 97289
    Mesaj Sayısı: 210
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3

    Cevap: niyetin belli olmaması

    Abi sonuçta günah işlemedin. Ben zaten işin fetva kısmına bakmam. Az çok yazılarımdn haberdar isen görmüşsündür. Ben rehberlik ve psikolojik olarak yardımcı olmak kişiyi o anki iç çatışmalarından kurtarmak isterim.

    İnsanlar günümüzde bile bile namaz kılmazken, Ya da bilerek namazını kazaya bırakırken bir nebze olsun içi sızlamazken, sizin için bulunduğunuz durum çok güzel. Ama bu bizi şımartmamalı. Yani 2 kılacakken 4 kıldınız acaba yanlış mı yaptım vb hislerde bulunup sorumluluk bilincinde olmanız bir kula yakışan en güzel durumlardan biri. Ama artık olan oldu. Bir dahakine baştan karar alırsınız ha almadınız 2 kılmak içinizde varken 4 kıldınız olabilir. Netice de bu farz namaz değil ya da 2 rekat kılınması gereken kati bir sünnet değil. Allahım kabuül buyurur inşallah. Kendinize ii davranın. Selametle kalın


  8. 01.Eylül.2012, 15:18
    4
    mümini78 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    Abi sonuçta günah işlemedin. Ben zaten işin fetva kısmına bakmam. Az çok yazılarımdn haberdar isen görmüşsündür. Ben rehberlik ve psikolojik olarak yardımcı olmak kişiyi o anki iç çatışmalarından kurtarmak isterim.

    İnsanlar günümüzde bile bile namaz kılmazken, Ya da bilerek namazını kazaya bırakırken bir nebze olsun içi sızlamazken, sizin için bulunduğunuz durum çok güzel. Ama bu bizi şımartmamalı. Yani 2 kılacakken 4 kıldınız acaba yanlış mı yaptım vb hislerde bulunup sorumluluk bilincinde olmanız bir kula yakışan en güzel durumlardan biri. Ama artık olan oldu. Bir dahakine baştan karar alırsınız ha almadınız 2 kılmak içinizde varken 4 kıldınız olabilir. Netice de bu farz namaz değil ya da 2 rekat kılınması gereken kati bir sünnet değil. Allahım kabuül buyurur inşallah. Kendinize ii davranın. Selametle kalın


  9. 01.Eylül.2012, 17:27
    5
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,249
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Cevap: niyetin belli olmaması

    teşekkürler kardeş ama ben bu işin fıkhi boyutunu soruyorum


  10. 01.Eylül.2012, 17:27
    5
    Hadis Öğrencisi
    teşekkürler kardeş ama ben bu işin fıkhi boyutunu soruyorum


  11. 01.Eylül.2012, 17:33
    6
    sstrn
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Temmuz.2012
    Üye No: 97156
    Mesaj Sayısı: 527
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Bulunduğu yer: imtihan dünyası

    Cevap: niyetin belli olmaması

    ''Niyet ettim Allah rızası için bugünkü yatsı namazının son sünnetini kılmaya'' niyeti böyle mi ettin.


  12. 01.Eylül.2012, 17:33
    6
    Devamlı Üye
    ''Niyet ettim Allah rızası için bugünkü yatsı namazının son sünnetini kılmaya'' niyeti böyle mi ettin.


  13. 01.Eylül.2012, 17:34
    7
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,249
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Cevap: niyetin belli olmaması

    evet öyle ettim


  14. 01.Eylül.2012, 17:34
    7
    Hadis Öğrencisi
    evet öyle ettim


  15. 01.Eylül.2012, 17:36
    8
    sstrn
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Temmuz.2012
    Üye No: 97156
    Mesaj Sayısı: 527
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Bulunduğu yer: imtihan dünyası

    Cevap: niyetin belli olmaması

    Uzun ama bunları öğrenince kafanda sorun kalmaz.
    Alıntı
    Namazlara Ait Niyetler
    Namazlarda niyet de şarttır. Şöyle ki: Niyet aslen bir azimden ve kesin bir iradeden ibarettir. Kalbin bir şeye karar vermesi ve bir işin ne için yapıldığını düşünmeksizin bilmesi demektir.

    Namazla ilgili niyet, Yüce Allah'ın rızası için ihlasla namazı kılmayı istemek ve hangi namazın kılınacağını bilmektir. Yapılan işlerin önemleri ve sevapları niyetlere göredir. İnsanın niyeti halis (sırf Allah rızası için) olmalıdır. İnsan yapacağı bir ibadeti şuurlu bir halde yapmalıdır. Yapacağı işle, Allah rızası gibi, yüksek bir gaye gözetmeli ve gaflet içinde bulunmamalıdır.

    Niyet kalbe aittir. Bununla beraber kalp ile niyet yapıldıktan sonra dil ile de söylenmesi daha iyidir. Bir insan başlayacağı bir namaza, kalp ile niyet edip de dili ile bir şey söylemese, o namazı caiz olur. Fakat kalp ile niyet etmekle beraber "şu vaktin farzını veya sünnetini kılmaya niyet ettim" demesi, daha iyidir. Bu şekilde, hem kalp, hem de dil ile niyet edilmesi, sahih olan görüşe göre müstehabdır. Kalben niyet olmaksızın dil ile yapılan niyet sahih değildir.

    Farz namazlarla bayram ve vitir namazlarından bunları yerine getirirken hangi vakitler olduğunu belirlemek gerekir: "Bugünkü sabah namazına" veya "Bugünkü cuma namazına, bugünkü vitir namazına, bugünkü bayram namazına" diye niyet edilir. Yalnız farz namaza niyet etmek yeterli değildir. Böyle bir niyetle farz namazları tayin edilmiş olmaz. Fakat hangi namaz olduğu belirlenmeksizin vakit içinde: "Bu vaktin farzını kılmaya" diye niyet edilmesi kafi gelir. Rekatların sayısını anmaya gerek yoktur. Yalnız cuma namazı böyle değildir; onu vaktin farzı niyeti ile kılmak olmaz; çünkü asıl vakit öğlenindir, cumanın değildir.

    Nafile namazlara gelince: Bunlarda sadece namaza niyet etmek kafidir. Fakat şu vaktin ilk sünnetine veya son sünnetine niyet ettim, diye de kılınırlar. Bu namazların müekked veya gayri müekked olduklarını belirlemeye de gerek yoktur. Ancak teravih namazı için: "Teravih namazını veya vaktin sünnetini kılmaya niyet ettim" demelidir, ihtiyat olan budur.

    Cemaate yetişip de, imamın farzı mı, yoksa teravihi mi kıldığını bilmeyen kimse, farza niyet ederek imama uyar. Eğer imam farzı kılıyordu ise, uyanın da farzı sahih olur. Eğer imam teravih namazını kılıyordu ise, ona uyan o kimsenin namazı nafile yerine geçer. Yatsı namazından önce teravih kılınamayacağı için, teravih yerine geçmez.

    Niyetin Tekbir alma zamanına yakın olması daha faziletlidir. Daha önce de niyet edilebilir; yeter ki, niyet ile tekbir arasında namaza aykırı bir hal bulunmuş olmasın.
    Örnek: Bir kimse abdest alırken herhangi bir namazı kılmaya niyet etse, sonra namaza aykırı düşen yiyip içmek ve konuşmak gibi bir işte bulunmadan namaz yerine varıp namaza başlasa sahih olur. Bu arada hatırına o niyet gelmese dahi yine namazı sahih olur. Fakat tekbirden sonra yapılacak bir niyet ile namaz sahih olmaz. Tercih edilen görüş budur. Diğer bir görüşe göre, tekbir aldıktan sonra, Sübhaneke ve Eüzü'den önce yapılacak niyetle de namaz caiz olur. (İmam Şafiî'ye göre, niyetin tekbire yakın yapılması şarttır.)

    Farz namaz yerine getirilirken kazayı niyet etmek, kaza namazı kılınırken farza niyet etmek suretiyle namaz caiz olur. Örnek: Bir kimse öğle namazının vakti çıkmamıştır inancı ile öğlenin farzını yerine getirmeye niyet etse ve namazı tamamladıktan sonra öğle vaktinin çıkmış bulunduğunu anlasa, farza niyet ederek kılmış olduğu namaz kaza yerine geçer.

    Bir kimse öğle gibi vakit içinde hem öğle, hem de ikindi namazına niyet etse, bu niyet vakti girmiş olan namaz için geçerli olur. Vakti girmemiş olan namaz buna engel olmaz.

    Bir kimse, bir vaktin farzına niyet ederek namaza başlayıp da sonra nafile kılıyormuş gibi bir zanla namazı tamamlasa, bu namazı o farzdan sayılır. Çünkü namazın sonuna kadar niyetin hatırlanması şart değildir.

    Bir kimse nafileye niyet ederek tekbir aldıktan sonra farza niyet ederek tekrar tekbir alsa, farz namaza başlamış olur. Aksi de böyledir.
    Yine bir kimse öğle namazının farzına niyet ederek bir rekat kıldıktan sonra, ikindi namazının farzına veya bir nafile namaza niyet ederek tekrar tekbir alsa, öğle namazını bozmuş olur ve ikinci niyete göre namaza başlamış sayılır.

    Cemaat halinde imama uyulduğu zaman da niyet edilmesi lâzımdır. "Bugünkü öğle namazının farzını kılmaya niyet ettim; uydum bu imama" denir. Bu şekilde bir niyet yapılmazsa, imama uymak sahih olmaz.

    Bir kimse namaza tek başına başlamışken imama uymaya niyet ederek diliyle tekrar tekbir alsa önceki namazını bozmuş ve imama uymuş olur.

    İmama uyan kimsenin kılacağı namazı belirtmeksizin yalnız: "İmama uydum" veya "iktida ettim" diye niyet etmesi, üstün tutulan görüşe göre yeterli değildir. "İmamla beraber namaz kılmaya niyet ettim" denilmesi de böyledir.

    Bir kimse imama uymaya niyet edip namaza başladığı halde imam henüz namaza başlamamış bulunsa bu uyuş, sahih olmamış olur. Hatta "Allah" veya "Ekber" kelimesini imam daha bitirmeden kendisi bitirse yine imama uymuş olmaz. Fakat ikinci kere olarak tekbir alsa bununla imama uymuş olur.

    Cemaatin imama uymaya niyeti, imam "Allahu Ekber" deyip namaza başlamasından sonra olmalıdır ki, bir namaz kılana uyulmuş olsun ve imamdan önce tekbir alınmış olmak ihtimali kalmasın. Bu, İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed'in görüşüdür. İmam Azam'a göre, cemaatin tekbirleri imamın tekbirine yakın olmalıdır; çünkü bunda ibadete acele etme fazileti vardır. O halde niyetin önce olması gerekir. Bununla beraber imam, daha Fatiha suresini bitirmeden tekbir alıp imama uyan kimse, iftitah (başlangıç) tekbirinin sevabına kavuşmuş olur.

    Kendisine uyulan imamın kim olduğunu bilmek gerekmez. Hasan olduğu sanılan imamın, Bekir olduğu anlaşılsa, yapılan imama uyma niyetine bir engel teşkil etmez. Ancak Hasan'a uydum diye tayinde bulunarak niyet edildiği halde, imamın başkası olduğu anlaşılsa, iktida (imama uyma) sahih olmamış olur; çünkü bu kayda bağlanmış bir niyettir.

    İmam olan şahsın, imamete niyet etmesi gerekmez. Ancak kadınların da kendisine uymalarının sahih olabilmesi için imamete niyet etmesi gerekir. Bunun için bir imam: "Ene imamun limen tebianî = Ben bana uyanlara imamım" diye niyet etse, kendisine kadınlar da uyabilirler. İmamet bahsine bakılsın.

    Kaynak: Büyük İslam İlmihâli, Ömer Nasuhi Bilmen



  16. 01.Eylül.2012, 17:36
    8
    Devamlı Üye
    Uzun ama bunları öğrenince kafanda sorun kalmaz.
    Alıntı
    Namazlara Ait Niyetler
    Namazlarda niyet de şarttır. Şöyle ki: Niyet aslen bir azimden ve kesin bir iradeden ibarettir. Kalbin bir şeye karar vermesi ve bir işin ne için yapıldığını düşünmeksizin bilmesi demektir.

    Namazla ilgili niyet, Yüce Allah'ın rızası için ihlasla namazı kılmayı istemek ve hangi namazın kılınacağını bilmektir. Yapılan işlerin önemleri ve sevapları niyetlere göredir. İnsanın niyeti halis (sırf Allah rızası için) olmalıdır. İnsan yapacağı bir ibadeti şuurlu bir halde yapmalıdır. Yapacağı işle, Allah rızası gibi, yüksek bir gaye gözetmeli ve gaflet içinde bulunmamalıdır.

    Niyet kalbe aittir. Bununla beraber kalp ile niyet yapıldıktan sonra dil ile de söylenmesi daha iyidir. Bir insan başlayacağı bir namaza, kalp ile niyet edip de dili ile bir şey söylemese, o namazı caiz olur. Fakat kalp ile niyet etmekle beraber "şu vaktin farzını veya sünnetini kılmaya niyet ettim" demesi, daha iyidir. Bu şekilde, hem kalp, hem de dil ile niyet edilmesi, sahih olan görüşe göre müstehabdır. Kalben niyet olmaksızın dil ile yapılan niyet sahih değildir.

    Farz namazlarla bayram ve vitir namazlarından bunları yerine getirirken hangi vakitler olduğunu belirlemek gerekir: "Bugünkü sabah namazına" veya "Bugünkü cuma namazına, bugünkü vitir namazına, bugünkü bayram namazına" diye niyet edilir. Yalnız farz namaza niyet etmek yeterli değildir. Böyle bir niyetle farz namazları tayin edilmiş olmaz. Fakat hangi namaz olduğu belirlenmeksizin vakit içinde: "Bu vaktin farzını kılmaya" diye niyet edilmesi kafi gelir. Rekatların sayısını anmaya gerek yoktur. Yalnız cuma namazı böyle değildir; onu vaktin farzı niyeti ile kılmak olmaz; çünkü asıl vakit öğlenindir, cumanın değildir.

    Nafile namazlara gelince: Bunlarda sadece namaza niyet etmek kafidir. Fakat şu vaktin ilk sünnetine veya son sünnetine niyet ettim, diye de kılınırlar. Bu namazların müekked veya gayri müekked olduklarını belirlemeye de gerek yoktur. Ancak teravih namazı için: "Teravih namazını veya vaktin sünnetini kılmaya niyet ettim" demelidir, ihtiyat olan budur.

    Cemaate yetişip de, imamın farzı mı, yoksa teravihi mi kıldığını bilmeyen kimse, farza niyet ederek imama uyar. Eğer imam farzı kılıyordu ise, uyanın da farzı sahih olur. Eğer imam teravih namazını kılıyordu ise, ona uyan o kimsenin namazı nafile yerine geçer. Yatsı namazından önce teravih kılınamayacağı için, teravih yerine geçmez.

    Niyetin Tekbir alma zamanına yakın olması daha faziletlidir. Daha önce de niyet edilebilir; yeter ki, niyet ile tekbir arasında namaza aykırı bir hal bulunmuş olmasın.
    Örnek: Bir kimse abdest alırken herhangi bir namazı kılmaya niyet etse, sonra namaza aykırı düşen yiyip içmek ve konuşmak gibi bir işte bulunmadan namaz yerine varıp namaza başlasa sahih olur. Bu arada hatırına o niyet gelmese dahi yine namazı sahih olur. Fakat tekbirden sonra yapılacak bir niyet ile namaz sahih olmaz. Tercih edilen görüş budur. Diğer bir görüşe göre, tekbir aldıktan sonra, Sübhaneke ve Eüzü'den önce yapılacak niyetle de namaz caiz olur. (İmam Şafiî'ye göre, niyetin tekbire yakın yapılması şarttır.)

    Farz namaz yerine getirilirken kazayı niyet etmek, kaza namazı kılınırken farza niyet etmek suretiyle namaz caiz olur. Örnek: Bir kimse öğle namazının vakti çıkmamıştır inancı ile öğlenin farzını yerine getirmeye niyet etse ve namazı tamamladıktan sonra öğle vaktinin çıkmış bulunduğunu anlasa, farza niyet ederek kılmış olduğu namaz kaza yerine geçer.

    Bir kimse öğle gibi vakit içinde hem öğle, hem de ikindi namazına niyet etse, bu niyet vakti girmiş olan namaz için geçerli olur. Vakti girmemiş olan namaz buna engel olmaz.

    Bir kimse, bir vaktin farzına niyet ederek namaza başlayıp da sonra nafile kılıyormuş gibi bir zanla namazı tamamlasa, bu namazı o farzdan sayılır. Çünkü namazın sonuna kadar niyetin hatırlanması şart değildir.

    Bir kimse nafileye niyet ederek tekbir aldıktan sonra farza niyet ederek tekrar tekbir alsa, farz namaza başlamış olur. Aksi de böyledir.
    Yine bir kimse öğle namazının farzına niyet ederek bir rekat kıldıktan sonra, ikindi namazının farzına veya bir nafile namaza niyet ederek tekrar tekbir alsa, öğle namazını bozmuş olur ve ikinci niyete göre namaza başlamış sayılır.

    Cemaat halinde imama uyulduğu zaman da niyet edilmesi lâzımdır. "Bugünkü öğle namazının farzını kılmaya niyet ettim; uydum bu imama" denir. Bu şekilde bir niyet yapılmazsa, imama uymak sahih olmaz.

    Bir kimse namaza tek başına başlamışken imama uymaya niyet ederek diliyle tekrar tekbir alsa önceki namazını bozmuş ve imama uymuş olur.

    İmama uyan kimsenin kılacağı namazı belirtmeksizin yalnız: "İmama uydum" veya "iktida ettim" diye niyet etmesi, üstün tutulan görüşe göre yeterli değildir. "İmamla beraber namaz kılmaya niyet ettim" denilmesi de böyledir.

    Bir kimse imama uymaya niyet edip namaza başladığı halde imam henüz namaza başlamamış bulunsa bu uyuş, sahih olmamış olur. Hatta "Allah" veya "Ekber" kelimesini imam daha bitirmeden kendisi bitirse yine imama uymuş olmaz. Fakat ikinci kere olarak tekbir alsa bununla imama uymuş olur.

    Cemaatin imama uymaya niyeti, imam "Allahu Ekber" deyip namaza başlamasından sonra olmalıdır ki, bir namaz kılana uyulmuş olsun ve imamdan önce tekbir alınmış olmak ihtimali kalmasın. Bu, İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed'in görüşüdür. İmam Azam'a göre, cemaatin tekbirleri imamın tekbirine yakın olmalıdır; çünkü bunda ibadete acele etme fazileti vardır. O halde niyetin önce olması gerekir. Bununla beraber imam, daha Fatiha suresini bitirmeden tekbir alıp imama uyan kimse, iftitah (başlangıç) tekbirinin sevabına kavuşmuş olur.

    Kendisine uyulan imamın kim olduğunu bilmek gerekmez. Hasan olduğu sanılan imamın, Bekir olduğu anlaşılsa, yapılan imama uyma niyetine bir engel teşkil etmez. Ancak Hasan'a uydum diye tayinde bulunarak niyet edildiği halde, imamın başkası olduğu anlaşılsa, iktida (imama uyma) sahih olmamış olur; çünkü bu kayda bağlanmış bir niyettir.

    İmam olan şahsın, imamete niyet etmesi gerekmez. Ancak kadınların da kendisine uymalarının sahih olabilmesi için imamete niyet etmesi gerekir. Bunun için bir imam: "Ene imamun limen tebianî = Ben bana uyanlara imamım" diye niyet etse, kendisine kadınlar da uyabilirler. İmamet bahsine bakılsın.

    Kaynak: Büyük İslam İlmihâli, Ömer Nasuhi Bilmen






+ Yorum Gönder