Özür dileriz,Bu konu cevaplara kapatılmıştır bilgi için İletişim ...

Konusunu Oylayın.: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!
  1. 25.Eylül.2012, 17:08
    73
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    reklam


    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!! yedinci sayfa yazısı mumsema.com Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!
    ''''Bu mesneviyi bende okudum pardon da sizin bu gördüğünüz sapıkça şeyleri ben neden görmedimMilleti kandırmaktan vazgeçin !!!!!!!!! '''''

    Yazılanlara cvp vermektense iftira deyip konuyu kapatıyorsunuz

    daha önce yazdığım gibi konuya taraf değilim,sadece doğruları öğrenmek istiyorum

    yukarıda bahsedilen alıntıların mesnevinin kaçıncı cilt ve beyitinde olduğu sitede paylaşıldı,bende netten baktım ve aynılarıydı

    isterseniz forumda araştırın ve mevlevilerin kendi sitelerinden bulup okuyun

    vee lütfen açıklamanız varsa cvp yazın,kandırmayın gibi şeyler bizleri tatmin etmiyor


  2. 25.Eylül.2012, 17:08
    73
    Devamlı Üye
    reklam


    ''''Bu mesneviyi bende okudum pardon da sizin bu gördüğünüz sapıkça şeyleri ben neden görmedimMilleti kandırmaktan vazgeçin !!!!!!!!! '''''

    Yazılanlara cvp vermektense iftira deyip konuyu kapatıyorsunuz

    daha önce yazdığım gibi konuya taraf değilim,sadece doğruları öğrenmek istiyorum

    yukarıda bahsedilen alıntıların mesnevinin kaçıncı cilt ve beyitinde olduğu sitede paylaşıldı,bende netten baktım ve aynılarıydı

    isterseniz forumda araştırın ve mevlevilerin kendi sitelerinden bulup okuyun

    vee lütfen açıklamanız varsa cvp yazın,kandırmayın gibi şeyler bizleri tatmin etmiyor


  3. 25.Eylül.2012, 17:17
    74
    Ravza Sevdam
    Medine'nin Gülüne Hasret

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Nisan.2012
    Üye No: 95433
    Mesaj Sayısı: 635
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Bulunduğu yer: Medine de olmak isterdim

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    reklam


    Alıntı
    Yazılanlara cvp vermektense iftira deyip konuyu kapatıyorsunuz

    daha önce yazdığım gibi konuya taraf değilim,sadece doğruları öğrenmek istiyorum

    yukarıda bahsedilen alıntıların mesnevinin kaçıncı cilt ve beyitinde olduğu sitede paylaşıldı,bende netten baktım ve aynılarıydı

    isterseniz forumda araştırın ve mevlevilerin kendi sitelerinden bulup okuyun

    vee lütfen açıklamanız varsa cvp yazın,kandırmayın gibi şeyler bizleri tatmin etmiyor

    Kardeş taraf değilim diyorsun ama kusura bakma ayan beyan tarafını belli ediyorsun.Başkalarının lafına uyup hareket edeceğine git gerçekten bir mesnevi kitabı alda oku o zaman başkalarının aklıyla hareket edeceğine kendi aklınla hareket edersin ve kimin doğru kimin yanlış söylediğini o zaman idrak edersin inşALLAH.Selam ve dua ile...


  4. 25.Eylül.2012, 17:17
    74
    Medine'nin Gülüne Hasret
    reklam


    Alıntı
    Yazılanlara cvp vermektense iftira deyip konuyu kapatıyorsunuz

    daha önce yazdığım gibi konuya taraf değilim,sadece doğruları öğrenmek istiyorum

    yukarıda bahsedilen alıntıların mesnevinin kaçıncı cilt ve beyitinde olduğu sitede paylaşıldı,bende netten baktım ve aynılarıydı

    isterseniz forumda araştırın ve mevlevilerin kendi sitelerinden bulup okuyun

    vee lütfen açıklamanız varsa cvp yazın,kandırmayın gibi şeyler bizleri tatmin etmiyor

    Kardeş taraf değilim diyorsun ama kusura bakma ayan beyan tarafını belli ediyorsun.Başkalarının lafına uyup hareket edeceğine git gerçekten bir mesnevi kitabı alda oku o zaman başkalarının aklıyla hareket edeceğine kendi aklınla hareket edersin ve kimin doğru kimin yanlış söylediğini o zaman idrak edersin inşALLAH.Selam ve dua ile...


  5. 25.Eylül.2012, 17:35
    75
    lazali54
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Ağustos.2008
    Üye No: 30378
    Mesaj Sayısı: 68
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 47

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    ravza sevdam buraya o beyitleri uzun uzun hem yazamıyacam hem de bunlar yazmak biraz haya işi. ben bildiklerimin bir kısmının yerlerini buraya yazıyorum. siz bilahare inceleyin

    KABAK HİKÂYESİ (Cilt 5 1335-1420. Beyitler s.112-118)

    CUHA’NIN KADIN KILIĞINA GİRMESİ HİKÂYESİ (Cilt 5 3325-3330. Beyitler s.272-273)

    EŞCİNSELLİK (Cilt 2 3155-3160. Beyitler s.137-138)

    BABA İLE KIZI ARASINDA CİNSEL İLİŞKİ ÜZERİNE BİR SOHBET (Cilt 5 3716-3736. Beyitler s. 302-304)

    BİR SULTANIN BİR CARİYEYE DÜŞKÜNLÜĞ܅
    CARİYENİN YOLDA KÖLEYLE EVDE SULTANLA MACERALARI… (Cilt 5 3831-4025. Beyitler s.312-326)
    işte yukarda vermiş olduğum yerleri ben bir çok mesnevi kitaplarında gördüm. yalnız dikkatli arayın çünkü mesnevi kitapları bir çok yayınevi tarafından yazılmış. kimisi tek cılt kimisi iki cilt gibi. siz kitabın içindeki cilt ve beyit numaralarını dikkate alın.mesala ''kabak hikayesi'' 5. cilt diyor ama genelde benim baktığım yeni şafak gazetesinin vermiş olduğu 2. cilt 192. sayfasında beyitleri başlıyor. halbuki aynı konuyu bi alışveriş mağazasının içindeki bi kitapçıda mesnevinin hepsini bir cilt halinde yazmışlar kitabın sonlarına doğru bi yerdeydi. belkide bazı yayın evleri haya edip bunları ayırmış da olabilir.. ama benim için önemli olan kitabın mukaddime kısmında bu mesnevinin mevlanaya allah(cc) tarafından yazdırılmış olduğu iddiasıdır.



  6. 25.Eylül.2012, 17:35
    75
    lazali54 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    ravza sevdam buraya o beyitleri uzun uzun hem yazamıyacam hem de bunlar yazmak biraz haya işi. ben bildiklerimin bir kısmının yerlerini buraya yazıyorum. siz bilahare inceleyin

    KABAK HİKÂYESİ (Cilt 5 1335-1420. Beyitler s.112-118)

    CUHA’NIN KADIN KILIĞINA GİRMESİ HİKÂYESİ (Cilt 5 3325-3330. Beyitler s.272-273)

    EŞCİNSELLİK (Cilt 2 3155-3160. Beyitler s.137-138)

    BABA İLE KIZI ARASINDA CİNSEL İLİŞKİ ÜZERİNE BİR SOHBET (Cilt 5 3716-3736. Beyitler s. 302-304)

    BİR SULTANIN BİR CARİYEYE DÜŞKÜNLÜĞ܅
    CARİYENİN YOLDA KÖLEYLE EVDE SULTANLA MACERALARI… (Cilt 5 3831-4025. Beyitler s.312-326)
    işte yukarda vermiş olduğum yerleri ben bir çok mesnevi kitaplarında gördüm. yalnız dikkatli arayın çünkü mesnevi kitapları bir çok yayınevi tarafından yazılmış. kimisi tek cılt kimisi iki cilt gibi. siz kitabın içindeki cilt ve beyit numaralarını dikkate alın.mesala ''kabak hikayesi'' 5. cilt diyor ama genelde benim baktığım yeni şafak gazetesinin vermiş olduğu 2. cilt 192. sayfasında beyitleri başlıyor. halbuki aynı konuyu bi alışveriş mağazasının içindeki bi kitapçıda mesnevinin hepsini bir cilt halinde yazmışlar kitabın sonlarına doğru bi yerdeydi. belkide bazı yayın evleri haya edip bunları ayırmış da olabilir.. ama benim için önemli olan kitabın mukaddime kısmında bu mesnevinin mevlanaya allah(cc) tarafından yazdırılmış olduğu iddiasıdır.



  7. 25.Eylül.2012, 19:46
    76
    karadamlalar
    Kesintili Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Temmuz.2012
    Üye No: 96809
    Mesaj Sayısı: 1,620
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 17

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    Allah için tarafınızı kuran ve sünnete göre belirleyelim. benim için söz bitmiştir artık Allah dilerse dilediğine hakkı gösterir. Allah'a şükrediyorum ki islamı öğrenirken kafama bunlar yerleşmemiş bir de temizlemeye uğraşmamışım.


  8. 25.Eylül.2012, 19:46
    76
    karadamlalar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kesintili Üye
    Allah için tarafınızı kuran ve sünnete göre belirleyelim. benim için söz bitmiştir artık Allah dilerse dilediğine hakkı gösterir. Allah'a şükrediyorum ki islamı öğrenirken kafama bunlar yerleşmemiş bir de temizlemeye uğraşmamışım.


  9. 25.Eylül.2012, 23:28
    77
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    '''' başkalarının aklıyla hareket edeceğine kendi aklınla hareket''''

    hemen şahsa hakaret

    ben de senin aklına şaşayım kardeş

    bana mesnevi alda oku diyeceğine

    nette mevlevi sitelerinden yukarıda yazılanları araştırıp okudun mu akıllı arkadaşım???hadi hemen cevabını verde ben de hatamdan döneyim

    yukarıdaki iddiaların mantıklı bir cevabını veremeyip şahsa laflar dokundurduğunuz için tabiki arkadaşların açıklmasına inanacağız,yoksa iftira deyip bir de şahsa

    hakaret yapınca inandırıcımı oluyor.

    tekrar ediyorum,cevapları verinde ben ve benim gibiler hatamızdan dönelim???


  10. 25.Eylül.2012, 23:28
    77
    Devamlı Üye
    '''' başkalarının aklıyla hareket edeceğine kendi aklınla hareket''''

    hemen şahsa hakaret

    ben de senin aklına şaşayım kardeş

    bana mesnevi alda oku diyeceğine

    nette mevlevi sitelerinden yukarıda yazılanları araştırıp okudun mu akıllı arkadaşım???hadi hemen cevabını verde ben de hatamdan döneyim

    yukarıdaki iddiaların mantıklı bir cevabını veremeyip şahsa laflar dokundurduğunuz için tabiki arkadaşların açıklmasına inanacağız,yoksa iftira deyip bir de şahsa

    hakaret yapınca inandırıcımı oluyor.

    tekrar ediyorum,cevapları verinde ben ve benim gibiler hatamızdan dönelim???


  11. 26.Eylül.2012, 01:50
    78
    çelebiler
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Ağustos.2012
    Üye No: 97474
    Mesaj Sayısı: 406
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    lazali54 Nickli Üyeden Alıntı

    konuyu şöyle bitirmek istiyorum. bazen gönlümüzde ki insanlar kuran ve sünnet terazisine gelince farklı şeyler ortaya çıkabilir. bizim de gidip körü körüne bunları savunmamız gerekmez. aksıne reddetmemiz gerekir.
    [/COLOR]
    Baştan sona güzel bir yazı olmuş teşekkürler Kardeşim.


  12. 26.Eylül.2012, 01:50
    78
    çelebiler - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    lazali54 Nickli Üyeden Alıntı

    konuyu şöyle bitirmek istiyorum. bazen gönlümüzde ki insanlar kuran ve sünnet terazisine gelince farklı şeyler ortaya çıkabilir. bizim de gidip körü körüne bunları savunmamız gerekmez. aksıne reddetmemiz gerekir.
    [/COLOR]
    Baştan sona güzel bir yazı olmuş teşekkürler Kardeşim.


  13. 26.Eylül.2012, 01:57
    79
    @mir
    âb ü kil

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Ağustos.2009
    Üye No: 49589
    Mesaj Sayısı: 3,358
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 36
    Yaş: 43
    Bulunduğu yer: Dârü'l-İmtihân

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    bu zırvaları mesnevide göremeyenler
    bu zırvalar tevil edilebilecek türden zırvalar olmadıklarından
    birçok mesnevi mütercimi bu kısımları Türkçe'ye çevirmezler
    yani sansür uygularlar
    sonra onların bu sansürlü çevirilerini okuyan sizler de
    "ben mesneviyi okudum. bunları göremedim. demek ki siz iftiracısınız" dersiniz


  14. 26.Eylül.2012, 01:57
    79
    âb ü kil
    bu zırvaları mesnevide göremeyenler
    bu zırvalar tevil edilebilecek türden zırvalar olmadıklarından
    birçok mesnevi mütercimi bu kısımları Türkçe'ye çevirmezler
    yani sansür uygularlar
    sonra onların bu sansürlü çevirilerini okuyan sizler de
    "ben mesneviyi okudum. bunları göremedim. demek ki siz iftiracısınız" dersiniz


  15. 26.Eylül.2012, 01:58
    80
    çelebiler
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Ağustos.2012
    Üye No: 97474
    Mesaj Sayısı: 406
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    Ravza Sevdam Nickli Üyeden Alıntı
    Bu mesneviyi bende okudum pardon da sizin bu gördüğünüz sapıkça şeyleri ben neden görmedim.Milleti kandırmaktan vazgeçin !!!!!!!!!
    Sansürlenmiş basımları varsa mesnevinin belki onu okumuşsunuzdur.Ya da henüz birinci cildi okumaktasınız.


  16. 26.Eylül.2012, 01:58
    80
    çelebiler - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Ravza Sevdam Nickli Üyeden Alıntı
    Bu mesneviyi bende okudum pardon da sizin bu gördüğünüz sapıkça şeyleri ben neden görmedim.Milleti kandırmaktan vazgeçin !!!!!!!!!
    Sansürlenmiş basımları varsa mesnevinin belki onu okumuşsunuzdur.Ya da henüz birinci cildi okumaktasınız.


  17. 26.Eylül.2012, 02:17
    81
    ELHAMDULİLLAH
    İnşaAllah Devamlı Üye.

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 02.Eylül.2012
    Üye No: 97696
    Mesaj Sayısı: 454
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 5

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!



    TEHLİKELİ SULAR'dasınız ve YÜKSEK VOLTAJ'larla oynuyorsunuz. İnşaAllah bu halinizden vaz geçiniz.


  18. 26.Eylül.2012, 02:17
    81
    İnşaAllah Devamlı Üye.


    TEHLİKELİ SULAR'dasınız ve YÜKSEK VOLTAJ'larla oynuyorsunuz. İnşaAllah bu halinizden vaz geçiniz.


  19. 26.Eylül.2012, 03:24
    82
    lazali54
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Ağustos.2008
    Üye No: 30378
    Mesaj Sayısı: 68
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 47

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    açıkcası ben bu voltajı merak ettim. voltaj demekle neyi kastettin. bu kastettiğin güç allah(cc) kitabı olan kurandan mı güçlü yoksa rasulun (sav) sünnetinden mi güçlü. yoksa voltajı olduğu iddia ettiğin kişinin allahdan(cc) gayri bir gücü mü var. bi daha bidaha yazmak istemiyorum. 8 sayfada yazdığım iddialara cevap verebilyorsanız buna cevap verin.

    bizim ölçümüz kuran ve sünnettir. bizim terazimiz kuran ve sünnettir. rabbim de herhalde kendi rasulu ile yollamış olduğu kuran ve sünnetin akidesine göre konuştum diye beni herhalde cezalandırmaz.
    yazdığım şeylere birisi çıkıp adam gibi bişelerle cevap vermiyor.

    sağdan soldan duyduğumuz şeylerle bilip bilmeden konuşuyoruz. neyle korkutuyorsunuz müslümanları. bu halimden vazgeçebilmem için ancak beni kuran ve sünnetle, doğru olan bi akide uyarman gerekiyor. bari bi taneniz şu ayete göre yanlış konuştun şu hadise göre yanlış yapabildin diyebilsede bi de varsa yanlışlarımız düzeltebilsek.







  20. 26.Eylül.2012, 03:24
    82
    lazali54 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    açıkcası ben bu voltajı merak ettim. voltaj demekle neyi kastettin. bu kastettiğin güç allah(cc) kitabı olan kurandan mı güçlü yoksa rasulun (sav) sünnetinden mi güçlü. yoksa voltajı olduğu iddia ettiğin kişinin allahdan(cc) gayri bir gücü mü var. bi daha bidaha yazmak istemiyorum. 8 sayfada yazdığım iddialara cevap verebilyorsanız buna cevap verin.

    bizim ölçümüz kuran ve sünnettir. bizim terazimiz kuran ve sünnettir. rabbim de herhalde kendi rasulu ile yollamış olduğu kuran ve sünnetin akidesine göre konuştum diye beni herhalde cezalandırmaz.
    yazdığım şeylere birisi çıkıp adam gibi bişelerle cevap vermiyor.

    sağdan soldan duyduğumuz şeylerle bilip bilmeden konuşuyoruz. neyle korkutuyorsunuz müslümanları. bu halimden vazgeçebilmem için ancak beni kuran ve sünnetle, doğru olan bi akide uyarman gerekiyor. bari bi taneniz şu ayete göre yanlış konuştun şu hadise göre yanlış yapabildin diyebilsede bi de varsa yanlışlarımız düzeltebilsek.







  21. 26.Eylül.2012, 09:35
    83
    cihad38
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 30.Ağustos.2012
    Üye No: 97668
    Mesaj Sayısı: 486
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    herkesin anlama kapasitesi aynı değilmiş mevlana diyor.

    Alıntı
    'Derneyabıd hal-i puhta hiç ham

    Pes suhan kuta bayıd vessalam '' mevlana

    (Eren kişinin halinden ham olan anlamaz, Öyle ise, sözü kısa kesmek gerek, vesselam)

    Böylece Mesnevide yer alan düşüncelerin herkesçe anlaşılamayacağını söyler Ancak eren yani kamil insan bu sözlerimin derinliklerini anlayabilirr Zaten Mesneviyi hakkıyla anlamak için Allah aşığı ve evrensel akla sahip olmak gerek

    Mesnevinin ilk on sekiz beyiti sanki tüm eserinin önsözü gibidir Mevlana bu beyitleri "Be" ile başlatır ve "Mim" ile bitirir Yani "Bismillah"nın ilk ve son harfleri verilmiştir Sonra Tanrı"yı özleyen ve ondan ayrı düşmüş kâmil insandan "Ney" olarak bahsedilir Bu aslında Kuranda "Nafhtu fihi min ruhi" "Ben insana ruhumdan üfledim" ayetinin açıklamasıdır Yani ney, insanı ve içindeki Tanrı"nın nefesini temsil eder, O"nun nefesi tekrar O"na ulaşmak ister Mevlana bunu kendi özünde de hissetmiştir:


    Nay harif-i her ke az yari burid

    Perdahay u perdahayı ma derid

    (Ney, dostundan uzak kalının yoldaşıdır; onun perdeleri bizim perdelerimizi de yırttı) yani sırlarımızı açığa vurdu


    Dördüncü beytinde ise şöyle der:


    Herkesi ki ku dur mand az aslı huveş

    Baz cuyed ruzgar-i vaslı huveş

    (Aslından uzak düşen kişi tekrar ona ulaşmak için bir fırsat arar durur)


    Bu gibi sırları bilmek ve çözmek için daha yüksek akla (akl-ı küle) erişmek lazım:


    Ondördüncü beyitte dediği gibi:


    Maharem-i in hoş cuz bihuş nist

    Mer zubanra müşteri cuz güş nist

    (Bu duyguları ancak dünyalık duygularından arınmış kimse anlar ve dilin ne dediklerini anlamak için de bir sırdaş kulağına ihtiyaç vardır)


    Giz âlemini algılamak için dünyalık aklından ve onun tuzak olarak serdiği tutkuları azaltıp evrensel akla erişmek gerek, zira o sır dolu dilin dediklerini ancak bir manevî kulak duyabilir Yani Leyli"nin aşkını anlamak için Mecnun olmak gerek Onyedince beytinde Mevlana şöyle der:


    Her ki cuz mahi ze abaş ser şud

    Her ki biruzist ruzeş dir şud

    (Kim ki balık değilse suya kanar; kimin işi gücü yoksa onun zamanı zor geçer)


    Burada "Balık"tan amaç yine Tanrı aşığıdır O mana denizinin suyuna doymaz ve kim ki Tanrı ile birlikte değilse o bu dünyada huzur bulamaz, işsiz insan gibi O"na ulaşmak için çaba göstermeyen insan görsel dünyanın zaman ve benlik mengenesinde sıkışıp kalır Bir türlü, içindeki âlemini (ilâhi nefesini) keşfedemez Bu konuda Mevlana şöyle diyor:


    "Ne zamana dek testinin süsleriyle oyalanacaksın, onlardan vazgeç; içindeki suyu ara bul!"


    Neye üflenen nefesi aşk ateşine benzetir Mevlana:


    Ateş-i işk est ki ender mey uftad

    Cuşuş-i işk est ki ender nay uftad

    (Bu neyden çıkan ses aşk ateşidir; şarabın coşması bile aşktandır)


    Ona göre evrendeki her hareket, atomlardan ta galaksilere kadar uzanan coşku hep aşk ve arayışın cilvesidir Semada ki hareket de bu coşkunun neticesidir Bir kere Tanrının aşk çemberine girildi mi artık zaman ve mekanın, gam ve kederin zincirleri birer birer çözülür Hatta dinin duvarları da yıkılır:


    Millet-i işk az hama millet cudast

    Aşıkanra millet u mzheb hudast

    (Aşk milleti başka milletlerden farklıdır; onların milleti ve dini Tanrı"nın kendisidir)

    Divan-ı Şems"te bulunan şu şiirinde, Mevlana secdeye bile ulvi ve aşıkâne bir hava katar:


    Ber yad-i lebet lâl-i nigin mi busem,

    Anım çün bedest nist in mi busem,

    Destem ber asman-ı tu çün mi narasıd,

    Miaram secde u zemin mi busam

    (Senin dudaklarını anarak (yüzüğümdeki) bu kırmızı taşı öpüyorum; mademki ona ulaşmak mümkün değil (çaresiz) bunu öpüyorum Senin göklerine ellerim ulaşamayınca, secde edip yerleri öpüyorum)


    Burada kullanılan istiare ve imgelere dikkat ediniz "Dudak" ve "Gökler" transidantal âlemi kast eder


    Mevlana, aslında Mesnevisinin ilk on sekiz beytinde bütün eserinin kısa bir planını vermiştir:


    1- Olgun olmayan kişinin hali (işsiz güçüz kişi)

    2- Tanrı"nın varlığını hisedip uyanmaya çalışan kişi

    3- Her şeyde O"nu aramaya ve görmeye başlayan kimse

    4- Dünyanın aldatıcı şeylerine kanmayan

    5- Gam ve kederlere O Yaratan"ın sevgisi uğruna aldırış etmeyen kişi

    6- Tanrı"da yok olan kişinin hali vs


    Mesnevi"nin kimi boyutsal anlamları anlaşılamadığı için onun değişik şerhleri ve açıklamaları yapılmıştır Kimi kez, Mevlana"nın söylemek istediğinden bir hâyli uzak gidilmiştir Türkiye"den İran yoluyla Hindistan"a kadar varan Mesnevi"nin elyazmaları da bu yüzden tahribata uğramıştır Bazı kelimeler, sözüm ona, düzetilmiş veya esere yeni şiirler eklenmiştir Bereket versin, Mesnevi"nin en doğru nüshası, Mevlana Müzesinde mevcuttur( 51 no ile kayıtlı bulunan) ve kültür bakanlığınca tıpkı basımı yapılarak ilim adamlarının istifadesine sunulmuştur


    Her şeyden önce onun 18 beytinde yapılan değişiklikleri göze çarpmaktadır: "Bişnu in Ney"(dinle bu neyden) yerine "Bişnu az ney"(dinle neyden)denilmiştir Yani Mevlana"nın kullandığı "Ney" istiaresi onun kendisi için değil de başkaları için kullanılmıştır Halbuki Mevlana bu beyitlerde kendi halini de arz etmektedir Bu gibi değişiklerden başka Mevlana felsefesini çarpıtacak yeni beyitlere de rastlamak mümkündür Mesela: "Fikr-i ma dar kare ma azar-i mast" = İşlerimizde kafa yormak eziyetten başka bir şey değildir Bu ve buna benzer Hint felsefesini destekleyen şiirler Divan-ı Şems"e de ilave edilmiştir Kimi Hint şarihleri Mevlana"yı panteist düşüncesine çekerek Muhayettin al-Arabi"ye bağlamak gayretinde de bulunmuşlardır ki bu da pek doğru değildir


    Sonuç olarak, Mesnevi ile ilgili yapılan araştırmalar evrensel aklını kullanarak İslam alemine yeni boyutlar kazandıracağından şüphemiz yoktur ancak bu eseri çevirirken tasavvufî tabirleri ve onların verâdeki derin anlamlarını vermek ve yürekte hissetmek gerek; hatta yaşamak gerek Mana ve aşk çerçevesinden sökülen Mesnevi, sadece bir şiir kitabı olarak kalır ki bu da evliya olan Mevlana"yı basit bir şair niteliğini kazandıracaktır
    yani bazı haddini bilmezler derinliğini anlayamadığı için koca mevlanaya küçücük beyniyle hakaret edecektir



  22. 26.Eylül.2012, 09:35
    83
    cihad38 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    herkesin anlama kapasitesi aynı değilmiş mevlana diyor.

    Alıntı
    'Derneyabıd hal-i puhta hiç ham

    Pes suhan kuta bayıd vessalam '' mevlana

    (Eren kişinin halinden ham olan anlamaz, Öyle ise, sözü kısa kesmek gerek, vesselam)

    Böylece Mesnevide yer alan düşüncelerin herkesçe anlaşılamayacağını söyler Ancak eren yani kamil insan bu sözlerimin derinliklerini anlayabilirr Zaten Mesneviyi hakkıyla anlamak için Allah aşığı ve evrensel akla sahip olmak gerek

    Mesnevinin ilk on sekiz beyiti sanki tüm eserinin önsözü gibidir Mevlana bu beyitleri "Be" ile başlatır ve "Mim" ile bitirir Yani "Bismillah"nın ilk ve son harfleri verilmiştir Sonra Tanrı"yı özleyen ve ondan ayrı düşmüş kâmil insandan "Ney" olarak bahsedilir Bu aslında Kuranda "Nafhtu fihi min ruhi" "Ben insana ruhumdan üfledim" ayetinin açıklamasıdır Yani ney, insanı ve içindeki Tanrı"nın nefesini temsil eder, O"nun nefesi tekrar O"na ulaşmak ister Mevlana bunu kendi özünde de hissetmiştir:


    Nay harif-i her ke az yari burid

    Perdahay u perdahayı ma derid

    (Ney, dostundan uzak kalının yoldaşıdır; onun perdeleri bizim perdelerimizi de yırttı) yani sırlarımızı açığa vurdu


    Dördüncü beytinde ise şöyle der:


    Herkesi ki ku dur mand az aslı huveş

    Baz cuyed ruzgar-i vaslı huveş

    (Aslından uzak düşen kişi tekrar ona ulaşmak için bir fırsat arar durur)


    Bu gibi sırları bilmek ve çözmek için daha yüksek akla (akl-ı küle) erişmek lazım:


    Ondördüncü beyitte dediği gibi:


    Maharem-i in hoş cuz bihuş nist

    Mer zubanra müşteri cuz güş nist

    (Bu duyguları ancak dünyalık duygularından arınmış kimse anlar ve dilin ne dediklerini anlamak için de bir sırdaş kulağına ihtiyaç vardır)


    Giz âlemini algılamak için dünyalık aklından ve onun tuzak olarak serdiği tutkuları azaltıp evrensel akla erişmek gerek, zira o sır dolu dilin dediklerini ancak bir manevî kulak duyabilir Yani Leyli"nin aşkını anlamak için Mecnun olmak gerek Onyedince beytinde Mevlana şöyle der:


    Her ki cuz mahi ze abaş ser şud

    Her ki biruzist ruzeş dir şud

    (Kim ki balık değilse suya kanar; kimin işi gücü yoksa onun zamanı zor geçer)


    Burada "Balık"tan amaç yine Tanrı aşığıdır O mana denizinin suyuna doymaz ve kim ki Tanrı ile birlikte değilse o bu dünyada huzur bulamaz, işsiz insan gibi O"na ulaşmak için çaba göstermeyen insan görsel dünyanın zaman ve benlik mengenesinde sıkışıp kalır Bir türlü, içindeki âlemini (ilâhi nefesini) keşfedemez Bu konuda Mevlana şöyle diyor:


    "Ne zamana dek testinin süsleriyle oyalanacaksın, onlardan vazgeç; içindeki suyu ara bul!"


    Neye üflenen nefesi aşk ateşine benzetir Mevlana:


    Ateş-i işk est ki ender mey uftad

    Cuşuş-i işk est ki ender nay uftad

    (Bu neyden çıkan ses aşk ateşidir; şarabın coşması bile aşktandır)


    Ona göre evrendeki her hareket, atomlardan ta galaksilere kadar uzanan coşku hep aşk ve arayışın cilvesidir Semada ki hareket de bu coşkunun neticesidir Bir kere Tanrının aşk çemberine girildi mi artık zaman ve mekanın, gam ve kederin zincirleri birer birer çözülür Hatta dinin duvarları da yıkılır:


    Millet-i işk az hama millet cudast

    Aşıkanra millet u mzheb hudast

    (Aşk milleti başka milletlerden farklıdır; onların milleti ve dini Tanrı"nın kendisidir)

    Divan-ı Şems"te bulunan şu şiirinde, Mevlana secdeye bile ulvi ve aşıkâne bir hava katar:


    Ber yad-i lebet lâl-i nigin mi busem,

    Anım çün bedest nist in mi busem,

    Destem ber asman-ı tu çün mi narasıd,

    Miaram secde u zemin mi busam

    (Senin dudaklarını anarak (yüzüğümdeki) bu kırmızı taşı öpüyorum; mademki ona ulaşmak mümkün değil (çaresiz) bunu öpüyorum Senin göklerine ellerim ulaşamayınca, secde edip yerleri öpüyorum)


    Burada kullanılan istiare ve imgelere dikkat ediniz "Dudak" ve "Gökler" transidantal âlemi kast eder


    Mevlana, aslında Mesnevisinin ilk on sekiz beytinde bütün eserinin kısa bir planını vermiştir:


    1- Olgun olmayan kişinin hali (işsiz güçüz kişi)

    2- Tanrı"nın varlığını hisedip uyanmaya çalışan kişi

    3- Her şeyde O"nu aramaya ve görmeye başlayan kimse

    4- Dünyanın aldatıcı şeylerine kanmayan

    5- Gam ve kederlere O Yaratan"ın sevgisi uğruna aldırış etmeyen kişi

    6- Tanrı"da yok olan kişinin hali vs


    Mesnevi"nin kimi boyutsal anlamları anlaşılamadığı için onun değişik şerhleri ve açıklamaları yapılmıştır Kimi kez, Mevlana"nın söylemek istediğinden bir hâyli uzak gidilmiştir Türkiye"den İran yoluyla Hindistan"a kadar varan Mesnevi"nin elyazmaları da bu yüzden tahribata uğramıştır Bazı kelimeler, sözüm ona, düzetilmiş veya esere yeni şiirler eklenmiştir Bereket versin, Mesnevi"nin en doğru nüshası, Mevlana Müzesinde mevcuttur( 51 no ile kayıtlı bulunan) ve kültür bakanlığınca tıpkı basımı yapılarak ilim adamlarının istifadesine sunulmuştur


    Her şeyden önce onun 18 beytinde yapılan değişiklikleri göze çarpmaktadır: "Bişnu in Ney"(dinle bu neyden) yerine "Bişnu az ney"(dinle neyden)denilmiştir Yani Mevlana"nın kullandığı "Ney" istiaresi onun kendisi için değil de başkaları için kullanılmıştır Halbuki Mevlana bu beyitlerde kendi halini de arz etmektedir Bu gibi değişiklerden başka Mevlana felsefesini çarpıtacak yeni beyitlere de rastlamak mümkündür Mesela: "Fikr-i ma dar kare ma azar-i mast" = İşlerimizde kafa yormak eziyetten başka bir şey değildir Bu ve buna benzer Hint felsefesini destekleyen şiirler Divan-ı Şems"e de ilave edilmiştir Kimi Hint şarihleri Mevlana"yı panteist düşüncesine çekerek Muhayettin al-Arabi"ye bağlamak gayretinde de bulunmuşlardır ki bu da pek doğru değildir


    Sonuç olarak, Mesnevi ile ilgili yapılan araştırmalar evrensel aklını kullanarak İslam alemine yeni boyutlar kazandıracağından şüphemiz yoktur ancak bu eseri çevirirken tasavvufî tabirleri ve onların verâdeki derin anlamlarını vermek ve yürekte hissetmek gerek; hatta yaşamak gerek Mana ve aşk çerçevesinden sökülen Mesnevi, sadece bir şiir kitabı olarak kalır ki bu da evliya olan Mevlana"yı basit bir şair niteliğini kazandıracaktır
    yani bazı haddini bilmezler derinliğini anlayamadığı için koca mevlanaya küçücük beyniyle hakaret edecektir



  23. 26.Eylül.2012, 09:52
    84
    Kırlangıç.
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Temmuz.2012
    Üye No: 96892
    Mesaj Sayısı: 584
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Yaş: 20
    Bulunduğu yer: Mümine zindan, kafire cennet.

    Cevap: Celaleddin-i Rumi Gerçeği!!!

    Mevlana bilmiyor muydu şirkin ne olduğunu Allah aşkına o sizin bildiğiniz kadar bilmiyor muydu Kuran'ı sünneti? Biz giderken onun gibi büyükler dönüyordu, onlara çamur atmak bizim gibilerin ne haddine? Sanki anlıyorsunuz onun Mana alemini. Babam anlatmıştı, İbni Arabi Hazretleri vefat ettiğinde yine bir büyük zatin ruyasina girmiş. Rüyada İbni Arabi Hazretleri kabirde sorgu veriyor meleklere. Dinin ne Peygamberin kim gibi sorular soruyorlar İbni Arabi Hazretleri 'nin cevabını hatırlamıyorum ama o kadar karışık bir şey ki melekler de bir anlam veremiyor. Sonra Rabbimiz "onu siz anlayamazsınız zaten dünyada da kimse anlayamamıştı" buyuruyor. Sizinki de bu büyük zatin rüyası misali, biz onları onların seviyesinde olmadığımız için anlayamayız. Sen birinci sınıfa giden çocuğa Lise 1 matematik kitabı ver, emin ol o da eksili sayıları görüp "bu kitap yanlış sıfırdan küçük sayı olmaz ki" diyecektir. Bilmem anlatabildim mi..


  24. 26.Eylül.2012, 09:52
    84
    Devamlı Üye
    Mevlana bilmiyor muydu şirkin ne olduğunu Allah aşkına o sizin bildiğiniz kadar bilmiyor muydu Kuran'ı sünneti? Biz giderken onun gibi büyükler dönüyordu, onlara çamur atmak bizim gibilerin ne haddine? Sanki anlıyorsunuz onun Mana alemini. Babam anlatmıştı, İbni Arabi Hazretleri vefat ettiğinde yine bir büyük zatin ruyasina girmiş. Rüyada İbni Arabi Hazretleri kabirde sorgu veriyor meleklere. Dinin ne Peygamberin kim gibi sorular soruyorlar İbni Arabi Hazretleri 'nin cevabını hatırlamıyorum ama o kadar karışık bir şey ki melekler de bir anlam veremiyor. Sonra Rabbimiz "onu siz anlayamazsınız zaten dünyada da kimse anlayamamıştı" buyuruyor. Sizinki de bu büyük zatin rüyası misali, biz onları onların seviyesinde olmadığımız için anlayamayız. Sen birinci sınıfa giden çocuğa Lise 1 matematik kitabı ver, emin ol o da eksili sayıları görüp "bu kitap yanlış sıfırdan küçük sayı olmaz ki" diyecektir. Bilmem anlatabildim mi..





Konu Kapatılmıştır