Konusunu Oylayın.: Din mantık dinimidir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Din mantık dinimidir?
  1. 25.Ağustos.2012, 11:14
    1
    C.NUR
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Ağustos.2012
    Üye No: 97593
    Mesaj Sayısı: 10
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 24

    Din mantık dinimidir?






    Din mantık dinimidir? Mumsema selamun aleyküm. ben dinimizin tamamen mantık dini olduğunu düşünüyorum mantığa uymayan esaslar var onları da kabul ediyorum ki sorgulamıyorum bunları sorgulamaya da hakkımın olmadığını düşünüyorum küfre gireceği için. daha detaylı öğrenmek isitoyum, yanlış bir şey mi yapıyorum bilmek istiyorum, dinimiz mantık dinimidir, değilmir?


  2. 25.Ağustos.2012, 11:14
    1
    Üye



    selamun aleyküm. ben dinimizin tamamen mantık dini olduğunu düşünüyorum mantığa uymayan esaslar var onları da kabul ediyorum ki sorgulamıyorum bunları sorgulamaya da hakkımın olmadığını düşünüyorum küfre gireceği için. daha detaylı öğrenmek isitoyum, yanlış bir şey mi yapıyorum bilmek istiyorum, dinimiz mantık dinimidir, değilmir?


    Benzer Konular

    - Mantık ile fıkıh ilmini karşılaştırınız. gazalinin mantık ilmine katkıları nelerdir

    - İslam barış dinimidir?

    - İslamda akıl ve mantık

    - Mantık ve fıkıh

    - İslam mantık dinimidir?

  3. 25.Ağustos.2012, 12:23
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,670
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 336
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: din mantık dinimidir?




    ve aleykumusselam ve rahmetullah.


    İSLAMDA MANTIK

    Alıntı
    İslam dini mantık dini midir?


    Bu ifade iki manada kullanılmış olabilir.

    Birincisi:
    İslam dininin hükümleri, prensipleri insan fıtratına uygun, insan aklının kabul
    edebileceği şekildedir. Bu tespit doğrudur. İslam’da çok az bir kısmı
    “taabbudî” olup teslimiyeti gerektiren prensipler dışında,
    bütün hükümler “makul’ul-mâna” olup akıl ve mantık açısından
    anlaşılabilir durumdadır.

    İslam’da emir ve yasakların erginlik çağına
    gelmiş, aklı başında olan insanlar için söz konusu olması, aklı olmayan
    kimselere herhangi bir sorumluluğun yüklenmemesi de İslam’ın akla önem
    verdiğini, akla hitap ettiğini ve bu açıdan “bir mantık dini”
    olduğunu göstermektedir.

    Örneğin, İslam’da zekât kurumu, zenginlerin
    fakirlerin yardımına koşması, paylaşma kültürünün gelişmesi, sınıfsal çatışmayı
    körükleyen ve katmanlar arasındaki kin ve nefreti arttıran adaletsizlikleri
    ortadan kaldıran, zengin-fakir çatışmasını sevgi-saygı ve barışa çeviren, sosyal
    hayatın dengelerini sağlayan bir müessesedir. Zekâtın bu fonksiyonu kolaylıkla
    anlaşılabilen çok makul ve mantıklıdır.

    Yine, İslam dinine girmenin ilk
    şartı Allah’a ve resulüne iman etmektir. İmanın yeri kalptir. Kalp ise, ulvî
    hisler, ilhamlar, hadsler yanında aklı da içine alan bir genişliktedir. Aklı
    olmayanın iman etmekle mükellef tutulmaması bunun açık göstergesidir.

    Kur’an-ı Kerim’in üslubu baştan sona hakikatleri akla kabul ettirmek için
    gereken aklî, mantıkî delillerle doludur. Allah’ın birliği, Hz. Muhammed
    (asv)’in hak peygamber olduğu, Kur’an’ın Allah’ın kelamı olduğu, ölümden sonra
    dirilmenin varlığı anlatılırken hep aklî delillere, mantıkî misallere yer
    verilmiştir.

    Aslında herhangi bir emir veya yasak insan aklını tatmin
    etmiyorsa, orada adil bir imtihandan da söz edilemez. İlköğretim öğrencisini
    üniversite veya doktora çalışmalarında geçerli olan bilim dallarına ait sorulara
    muhatap tutarsanız zulmetmiş olursunuz. Bu sebepledir ki, Kur’an’da sık sık
    insanların aklına, fikrine vurgu yapılmakta, “Hiç mi düşünmüyorsunuz?
    Hiç mi aklınızı kullanmıyorsunuz? Hiç mi tefekkür etmiyorsunuz?”

    manasına gelen ifadelere yer verilmektedir.

    İkincisi:
    “İslam dini mantık dinidir” demekle, kendi aklını, kendi mantığını esas
    alan kimsenin kastettiği düşüncedir. Bu tespit yanlıştır. Bu kimseye göre
    “Madem aklın yolu birdir”, öyleyse onun aklının almadığı şeyler
    doğru değildir. O halde, İslam adına ne varsa, kendi aklına aykırı olan her şey
    yanlıştır. Çünkü, İslam akıl dinidir. Aklın almadığı şeyler dinde de yoktur.


    Bu gibi, insanların aklı “akıl” kavramını anlamaktan da âcizdir. Çünkü
    akıl, kendi başına -dış etkenlerden uzak olarak- her şeyi kavrayamaz; bilakis
    akıl eğitildiği bilgiler, fikirler doğrultusunda konuları kavramaya çalışır.
    Gerekli eğitimi almamış bir kimsenin aklı ne kadar yüksek olursa olsun, ondan
    akılca çok daha geride olan bir mühendisin, bir doktorun, bir müftünün yaptığı
    işi kavrayamaması, yapamaması, becerememesi, bu gerçeğin açık
    delilidir.

    Burada söylenmesi gereken önemli bir nokta da şudur:
    Bazı kimselerin akıl erdiremediği bir meselenin “mantıkî
    olmadığını”
    söylemeleri doğru değildir. Bir çoğumuz, fizik, kimya,
    astronomi, matematikle ilgili bir çok meseleyi bilmiyoruz, aklımız ermiyor.
    Fakat, hiç kimse bazı insanların aklı ermez diye bu ilimlerin aklî, mantıkî
    olmadığını iddia etmez. Çünkü, akıl kendi başına her şeyi keşfedecek güçte
    değildir. Böyle olsaydı, peygamberlere ihtiyaç kalmazdı. Her işin uzmanlık alanı
    vardır. Başkasının akıl erdiremediği ilgili alanın meselelerine uzmanlar
    kolaylıkla akıl erdirebilirler. Bunun gibi, bazı kimselerin İslam’ın, Kur’an’ın
    hakikatlerine aklı erdirememeleri o hakikatlerin aklî, mantıkî olmadığını
    göstermez.

    Diğer bir nokta da şudur:
    İslam’da
    “taabbüdî” olarak anılan ve zahiren akıl ile anlaşılamayan bazı
    meselelerin varlığı, kulluğun test edilmesine yöneliktir. İman esasları ilmîdir,
    aklîdir. İslam esaslarının az bir kısım meseleleri ise aklı tatmin etmek için
    değil, teslimiyeti test etmek için vardır. İman esasları kabul edildikten sonra
    aklın kolay koloy kavrayamadığı bazı hususlar da olmalıdır ki, insanın sadece
    aklına mı yoksa iman ettiği Kur’an’a mı teslim olduğu ortaya çıksın.


    Özetle, “Madem Kur’an Allah’ın kelamıdır, öyleyse -aklım
    almazsa bile- söylediği her şey doğrudur.”
    diyen imtihanı kazanır.
    “Kur’an’daki şöyle bir meseleyi aklım almaz” deyip tereddüt gösteren
    kimse ise imtihanı kaybeder. Çünkü, bu ikinci şahıs imanında samimî değildir
    veya çok cahildir.

    Mesela, sabah namazının iki, öğle namazının dört rekat olması akla tabi olan
    bir mesele değildir. Ancak, domuz eti ve içki neden haram kılınmıştır v.s. gibi
    meseleleri ilim ve hikmet düsturu ile açıklayabilir. Mantığa dayalı olan ikinci
    kısım taabbudi kısma göre daha geniştir. s.islamiyet



  4. 25.Ağustos.2012, 12:23
    2
    Moderatör



    ve aleykumusselam ve rahmetullah.


    İSLAMDA MANTIK

    Alıntı
    İslam dini mantık dini midir?


    Bu ifade iki manada kullanılmış olabilir.

    Birincisi:
    İslam dininin hükümleri, prensipleri insan fıtratına uygun, insan aklının kabul
    edebileceği şekildedir. Bu tespit doğrudur. İslam’da çok az bir kısmı
    “taabbudî” olup teslimiyeti gerektiren prensipler dışında,
    bütün hükümler “makul’ul-mâna” olup akıl ve mantık açısından
    anlaşılabilir durumdadır.

    İslam’da emir ve yasakların erginlik çağına
    gelmiş, aklı başında olan insanlar için söz konusu olması, aklı olmayan
    kimselere herhangi bir sorumluluğun yüklenmemesi de İslam’ın akla önem
    verdiğini, akla hitap ettiğini ve bu açıdan “bir mantık dini”
    olduğunu göstermektedir.

    Örneğin, İslam’da zekât kurumu, zenginlerin
    fakirlerin yardımına koşması, paylaşma kültürünün gelişmesi, sınıfsal çatışmayı
    körükleyen ve katmanlar arasındaki kin ve nefreti arttıran adaletsizlikleri
    ortadan kaldıran, zengin-fakir çatışmasını sevgi-saygı ve barışa çeviren, sosyal
    hayatın dengelerini sağlayan bir müessesedir. Zekâtın bu fonksiyonu kolaylıkla
    anlaşılabilen çok makul ve mantıklıdır.

    Yine, İslam dinine girmenin ilk
    şartı Allah’a ve resulüne iman etmektir. İmanın yeri kalptir. Kalp ise, ulvî
    hisler, ilhamlar, hadsler yanında aklı da içine alan bir genişliktedir. Aklı
    olmayanın iman etmekle mükellef tutulmaması bunun açık göstergesidir.

    Kur’an-ı Kerim’in üslubu baştan sona hakikatleri akla kabul ettirmek için
    gereken aklî, mantıkî delillerle doludur. Allah’ın birliği, Hz. Muhammed
    (asv)’in hak peygamber olduğu, Kur’an’ın Allah’ın kelamı olduğu, ölümden sonra
    dirilmenin varlığı anlatılırken hep aklî delillere, mantıkî misallere yer
    verilmiştir.

    Aslında herhangi bir emir veya yasak insan aklını tatmin
    etmiyorsa, orada adil bir imtihandan da söz edilemez. İlköğretim öğrencisini
    üniversite veya doktora çalışmalarında geçerli olan bilim dallarına ait sorulara
    muhatap tutarsanız zulmetmiş olursunuz. Bu sebepledir ki, Kur’an’da sık sık
    insanların aklına, fikrine vurgu yapılmakta, “Hiç mi düşünmüyorsunuz?
    Hiç mi aklınızı kullanmıyorsunuz? Hiç mi tefekkür etmiyorsunuz?”

    manasına gelen ifadelere yer verilmektedir.

    İkincisi:
    “İslam dini mantık dinidir” demekle, kendi aklını, kendi mantığını esas
    alan kimsenin kastettiği düşüncedir. Bu tespit yanlıştır. Bu kimseye göre
    “Madem aklın yolu birdir”, öyleyse onun aklının almadığı şeyler
    doğru değildir. O halde, İslam adına ne varsa, kendi aklına aykırı olan her şey
    yanlıştır. Çünkü, İslam akıl dinidir. Aklın almadığı şeyler dinde de yoktur.


    Bu gibi, insanların aklı “akıl” kavramını anlamaktan da âcizdir. Çünkü
    akıl, kendi başına -dış etkenlerden uzak olarak- her şeyi kavrayamaz; bilakis
    akıl eğitildiği bilgiler, fikirler doğrultusunda konuları kavramaya çalışır.
    Gerekli eğitimi almamış bir kimsenin aklı ne kadar yüksek olursa olsun, ondan
    akılca çok daha geride olan bir mühendisin, bir doktorun, bir müftünün yaptığı
    işi kavrayamaması, yapamaması, becerememesi, bu gerçeğin açık
    delilidir.

    Burada söylenmesi gereken önemli bir nokta da şudur:
    Bazı kimselerin akıl erdiremediği bir meselenin “mantıkî
    olmadığını”
    söylemeleri doğru değildir. Bir çoğumuz, fizik, kimya,
    astronomi, matematikle ilgili bir çok meseleyi bilmiyoruz, aklımız ermiyor.
    Fakat, hiç kimse bazı insanların aklı ermez diye bu ilimlerin aklî, mantıkî
    olmadığını iddia etmez. Çünkü, akıl kendi başına her şeyi keşfedecek güçte
    değildir. Böyle olsaydı, peygamberlere ihtiyaç kalmazdı. Her işin uzmanlık alanı
    vardır. Başkasının akıl erdiremediği ilgili alanın meselelerine uzmanlar
    kolaylıkla akıl erdirebilirler. Bunun gibi, bazı kimselerin İslam’ın, Kur’an’ın
    hakikatlerine aklı erdirememeleri o hakikatlerin aklî, mantıkî olmadığını
    göstermez.

    Diğer bir nokta da şudur:
    İslam’da
    “taabbüdî” olarak anılan ve zahiren akıl ile anlaşılamayan bazı
    meselelerin varlığı, kulluğun test edilmesine yöneliktir. İman esasları ilmîdir,
    aklîdir. İslam esaslarının az bir kısım meseleleri ise aklı tatmin etmek için
    değil, teslimiyeti test etmek için vardır. İman esasları kabul edildikten sonra
    aklın kolay koloy kavrayamadığı bazı hususlar da olmalıdır ki, insanın sadece
    aklına mı yoksa iman ettiği Kur’an’a mı teslim olduğu ortaya çıksın.


    Özetle, “Madem Kur’an Allah’ın kelamıdır, öyleyse -aklım
    almazsa bile- söylediği her şey doğrudur.”
    diyen imtihanı kazanır.
    “Kur’an’daki şöyle bir meseleyi aklım almaz” deyip tereddüt gösteren
    kimse ise imtihanı kaybeder. Çünkü, bu ikinci şahıs imanında samimî değildir
    veya çok cahildir.

    Mesela, sabah namazının iki, öğle namazının dört rekat olması akla tabi olan
    bir mesele değildir. Ancak, domuz eti ve içki neden haram kılınmıştır v.s. gibi
    meseleleri ilim ve hikmet düsturu ile açıklayabilir. Mantığa dayalı olan ikinci
    kısım taabbudi kısma göre daha geniştir. s.islamiyet



  5. 25.Ağustos.2012, 12:40
    3
    fanihayat
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 14.Haziran.2012
    Üye No: 96557
    Mesaj Sayısı: 195
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: din mantık dinimidir?

    Selamün Aleyküm

    Din Allahu teala'nın koyduğu bir kanundur ve kulları için beğendiği tek yoldur. O yol sıratı müstakiym'dir ve Allah'a ve Cennetine ulaştırır, diğer yollar ise sapmışların yoludur ki onlar dalalettedir ve o yol Cehenneme ulaştırır.

    Kim İslam'dan başka bir din ararsa asla ondan kabul edilmez. O, ahirette de kayba uğrayanlardandır. (Ali İmran Suresi, 85)

    Akıl var mantık var diye bildiğimiz sözü o halde dinimiz için uygun görebiliriz, şöyle ki iman edenler kurtulur inkâr edenler helâk olur.

    Ateş halkı ile cennet halkı bir olmaz. Cennet halkı 'umduklarına kavuşup mutluluk içinde olanlardır.' (Haşr Suresi, 20)


  6. 25.Ağustos.2012, 12:40
    3
    Emekli
    Selamün Aleyküm

    Din Allahu teala'nın koyduğu bir kanundur ve kulları için beğendiği tek yoldur. O yol sıratı müstakiym'dir ve Allah'a ve Cennetine ulaştırır, diğer yollar ise sapmışların yoludur ki onlar dalalettedir ve o yol Cehenneme ulaştırır.

    Kim İslam'dan başka bir din ararsa asla ondan kabul edilmez. O, ahirette de kayba uğrayanlardandır. (Ali İmran Suresi, 85)

    Akıl var mantık var diye bildiğimiz sözü o halde dinimiz için uygun görebiliriz, şöyle ki iman edenler kurtulur inkâr edenler helâk olur.

    Ateş halkı ile cennet halkı bir olmaz. Cennet halkı 'umduklarına kavuşup mutluluk içinde olanlardır.' (Haşr Suresi, 20)


  7. 25.Ağustos.2012, 13:49
    4
    C.NUR
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Ağustos.2012
    Üye No: 97593
    Mesaj Sayısı: 10
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 24

    Cevap: din mantık dinimidir?

    Çok teŞekkÜr ederİm allah razi olsun. Çok gÜzel bİr aÇiklama...


  8. 25.Ağustos.2012, 13:49
    4
    Üye
    Çok teŞekkÜr ederİm allah razi olsun. Çok gÜzel bİr aÇiklama...


  9. 25.Ağustos.2012, 15:51
    5
    @mir
    âb ü kil

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Ağustos.2009
    Üye No: 49589
    Mesaj Sayısı: 3,358
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 36
    Yaş: 43
    Bulunduğu yer: Dârü'l-İmtihân

    Cevap: din mantık dinimidir?

    Alıntı
    Birincisi:
    İslam dininin hükümleri, prensipleri insan fıtratına uygun, insan aklının kabul
    edebileceği şekildedir. Bu tespit doğrudur. İslam’da çok az bir kısmı
    “taabbudî” olup teslimiyeti gerektiren prensipler dışında,
    bütün hükümler “makul’ul-mâna” olup akıl ve mantık açısından
    anlaşılabilir durumdadır.
    ben de bu durumu açıklayacak bir ifade arıyordum
    bu iyi oldu Allah razı olsun

    evet Kur'an'da bazı ayetler var ki Allah'ın bunu kullarını denemek için
    "acaba kullarım akıl ve mantıklarına aykırı gelse de Bana imana devam edecekler mi?" diye imtihan için konulduğunu sanıyorum
    mesela Salih as'ın devesinin su içme gününde halkın su içmesinin yasak olması
    Harut ve Marut isimli iki meleğin insanlara büyü öğretmesi
    avlanmanın yasak olduğu cumartesi günü balıkların akın etmesi
    bazı durumlarda bir erkeğin şahidliğinin iki kadına denk olması
    yine bazı durumlarda kadının mirasının erkeğin yarısı kadar olması vb

    bu tip emirlerde bizim anlayamayacağımız bazı mantıki yönler olma ihtimali bulunsa da
    Allahu Alem asıl amac yukarda zikrettiğim imtihan olsa gerek


  10. 25.Ağustos.2012, 15:51
    5
    âb ü kil
    Alıntı
    Birincisi:
    İslam dininin hükümleri, prensipleri insan fıtratına uygun, insan aklının kabul
    edebileceği şekildedir. Bu tespit doğrudur. İslam’da çok az bir kısmı
    “taabbudî” olup teslimiyeti gerektiren prensipler dışında,
    bütün hükümler “makul’ul-mâna” olup akıl ve mantık açısından
    anlaşılabilir durumdadır.
    ben de bu durumu açıklayacak bir ifade arıyordum
    bu iyi oldu Allah razı olsun

    evet Kur'an'da bazı ayetler var ki Allah'ın bunu kullarını denemek için
    "acaba kullarım akıl ve mantıklarına aykırı gelse de Bana imana devam edecekler mi?" diye imtihan için konulduğunu sanıyorum
    mesela Salih as'ın devesinin su içme gününde halkın su içmesinin yasak olması
    Harut ve Marut isimli iki meleğin insanlara büyü öğretmesi
    avlanmanın yasak olduğu cumartesi günü balıkların akın etmesi
    bazı durumlarda bir erkeğin şahidliğinin iki kadına denk olması
    yine bazı durumlarda kadının mirasının erkeğin yarısı kadar olması vb

    bu tip emirlerde bizim anlayamayacağımız bazı mantıki yönler olma ihtimali bulunsa da
    Allahu Alem asıl amac yukarda zikrettiğim imtihan olsa gerek





+ Yorum Gönder