Konusunu Oylayın.: Ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?
  1. 09.Ağustos.2012, 19:24
    1
    vesveseli
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2011
    Üye No: 89766
    Mesaj Sayısı: 93
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    Ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?






    Ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim? Mumsema ben hanefiyim abdest alırken boğazıma su kaçtı öğrendimki bozuyomuş şafiiyi taklit etmem için nabıcam yani niyetmi edicem şimdi ?


  2. 09.Ağustos.2012, 19:41
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: ben hanefiyim




    abdest alırken yanlışlıkla su yutulursa oruç bozulur mu ?


    Hanefî ve Mâlikî mezhebinde bozulur. Şafii’de, mübalağa edilirse yani normalden çok su verirse veya üçten fazla su verip de, boğaza kaçarsa, o zaman oruç bozulur. Normal abdest alırken, elde olmadan su kaçarsa oruç bozulmuş olmaz. Hanbelî’de ise, mübalağa olsa da, istemeden boğaza su kaçması, orucu bozmaz. (Mizan-ül-kübra, El-fıkh-u alel-mezahib-il-erbea)


    Abdestte boğazına su kaçan Hanefî, Şâfiî’yi veya Hanbelî’yi taklit ederek orucuna devam edebilir
    alıntı




  3. 09.Ağustos.2012, 19:41
    2
    Silent and lonely rains



    abdest alırken yanlışlıkla su yutulursa oruç bozulur mu ?


    Hanefî ve Mâlikî mezhebinde bozulur. Şafii’de, mübalağa edilirse yani normalden çok su verirse veya üçten fazla su verip de, boğaza kaçarsa, o zaman oruç bozulur. Normal abdest alırken, elde olmadan su kaçarsa oruç bozulmuş olmaz. Hanbelî’de ise, mübalağa olsa da, istemeden boğaza su kaçması, orucu bozmaz. (Mizan-ül-kübra, El-fıkh-u alel-mezahib-il-erbea)


    Abdestte boğazına su kaçan Hanefî, Şâfiî’yi veya Hanbelî’yi taklit ederek orucuna devam edebilir
    alıntı




  4. 09.Ağustos.2012, 19:49
    3
    vesveseli
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2011
    Üye No: 89766
    Mesaj Sayısı: 93
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    Cevap: ben hanefiyim

    Desert Rose Nickli Üyeden Alıntı
    abdest alırken yanlışlıkla su yutulursa oruç bozulur mu ?


    Hanefî ve Mâlikî mezhebinde bozulur. Şafii’de, mübalağa edilirse yani normalden çok su verirse veya üçten fazla su verip de, boğaza kaçarsa, o zaman oruç bozulur. Normal abdest alırken, elde olmadan su kaçarsa oruç bozulmuş olmaz. Hanbelî’de ise, mübalağa olsa da, istemeden boğaza su kaçması, orucu bozmaz. (Mizan-ül-kübra, El-fıkh-u alel-mezahib-il-erbea)


    Abdestte boğazına su kaçan Hanefî, Şâfiî’yi veya Hanbelî’yi taklit ederek orucuna devam edebilir
    alıntı



    yani taklit etmem için niyet nasıl edicem nasıl taklid edicem niyet ettim şafiyi taklit etmeyemi diyicem ?


  5. 09.Ağustos.2012, 19:49
    3
    vesveseli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Desert Rose Nickli Üyeden Alıntı
    abdest alırken yanlışlıkla su yutulursa oruç bozulur mu ?


    Hanefî ve Mâlikî mezhebinde bozulur. Şafii’de, mübalağa edilirse yani normalden çok su verirse veya üçten fazla su verip de, boğaza kaçarsa, o zaman oruç bozulur. Normal abdest alırken, elde olmadan su kaçarsa oruç bozulmuş olmaz. Hanbelî’de ise, mübalağa olsa da, istemeden boğaza su kaçması, orucu bozmaz. (Mizan-ül-kübra, El-fıkh-u alel-mezahib-il-erbea)


    Abdestte boğazına su kaçan Hanefî, Şâfiî’yi veya Hanbelî’yi taklit ederek orucuna devam edebilir
    alıntı



    yani taklit etmem için niyet nasıl edicem nasıl taklid edicem niyet ettim şafiyi taklit etmeyemi diyicem ?


  6. 09.Ağustos.2012, 19:51
    4
    vesveseli
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2011
    Üye No: 89766
    Mesaj Sayısı: 93
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    Cevap: ben hanefiyim

    hem ben hanefiyim şmdi yanlışlıkla su kaçtı bozuldumu bozulmadımı ?


  7. 09.Ağustos.2012, 19:51
    4
    vesveseli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    hem ben hanefiyim şmdi yanlışlıkla su kaçtı bozuldumu bozulmadımı ?


  8. 09.Ağustos.2012, 19:52
    5
    rakif
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Ağustos.2012
    Üye No: 97265
    Mesaj Sayısı: 35
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?

    ekmeği bir bakkaldan alırsın peyniride bir başka bakkkaldan alırsın çünkü başka bakkalın peyniri güzel dersin dimi mezheplerde böyledir


  9. 09.Ağustos.2012, 19:52
    5
    rakif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    ekmeği bir bakkaldan alırsın peyniride bir başka bakkkaldan alırsın çünkü başka bakkalın peyniri güzel dersin dimi mezheplerde böyledir


  10. 09.Ağustos.2012, 19:55
    6
    musab
    Hadis Öğrencisi

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Mayıs.2011
    Üye No: 87643
    Mesaj Sayısı: 5,250
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 53
    Bulunduğu yer: "İslam Düşüncesinde Sünnet" okuyorum

    Cevap: ben hanefiyim

    vesveseli Nickli Üyeden Alıntı
    hem ben hanefiyim şmdi yanlışlıkla su kaçtı bozuldumu bozulmadımı ?


    niyet ettim allah rızası için orucumu hanbeli mezhebine göre devam ettirmeye diyebilirsin.


  11. 09.Ağustos.2012, 19:55
    6
    Hadis Öğrencisi
    vesveseli Nickli Üyeden Alıntı
    hem ben hanefiyim şmdi yanlışlıkla su kaçtı bozuldumu bozulmadımı ?


    niyet ettim allah rızası için orucumu hanbeli mezhebine göre devam ettirmeye diyebilirsin.


  12. 09.Ağustos.2012, 19:55
    7
    vesveseli
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2011
    Üye No: 89766
    Mesaj Sayısı: 93
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    Cevap: ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?

    ya tamamda şimdi ben hanefiyim boğazıma abdest alırken su kaçtı orucum bozuldumu ? Bozulduysa mezhep taklit et diyolar şimdi ben niyet ettim şafi mezhebini taklit etmeyemi dicem yoksa normal devammı etcem ?


  13. 09.Ağustos.2012, 19:55
    7
    vesveseli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    ya tamamda şimdi ben hanefiyim boğazıma abdest alırken su kaçtı orucum bozuldumu ? Bozulduysa mezhep taklit et diyolar şimdi ben niyet ettim şafi mezhebini taklit etmeyemi dicem yoksa normal devammı etcem ?


  14. 09.Ağustos.2012, 19:57
    8
    rakif
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Ağustos.2012
    Üye No: 97265
    Mesaj Sayısı: 35
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?

    orucuna kaldığı yerden devam edecen kardeş


  15. 09.Ağustos.2012, 19:57
    8
    rakif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    orucuna kaldığı yerden devam edecen kardeş


  16. 09.Ağustos.2012, 20:04
    9
    vesveseli
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2011
    Üye No: 89766
    Mesaj Sayısı: 93
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    Cevap: ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?

    kardeş kızma ama niyet ederek mi devvam ediyim etmedenmi edeceksem nasıl ediyim ?


  17. 09.Ağustos.2012, 20:04
    9
    vesveseli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    kardeş kızma ama niyet ederek mi devvam ediyim etmedenmi edeceksem nasıl ediyim ?


  18. 09.Ağustos.2012, 20:09
    10
    rakif
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Ağustos.2012
    Üye No: 97265
    Mesaj Sayısı: 35
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?

    aruret halinde taklid gerektiği gibi, ihtiyaç halinde de taklid gerekir.

    Bir farzı yapmanın veya bir haramdan sakınmanın imkânsız veya meşakkatli, güç olması durumunda, önce kendi mezhebimizde çare aranır. Kendi mezhebimizde çare yoksa diğer üç mezhebe bakılır. Hangi mezhepte çare varsa, o iş için, o konuda o mezhep taklid edilir. Bu konuda muteber kitaplardaki bilgiler şöyledir:
    Zaruret olsa da, olmasa da, harac [zorluk, sıkıntı] olduğu zaman, diğer üç mezhepten biri taklid edilir. (Redd-ül-muhtar)

    Zaruret olmasa da, bir ibadeti yapmakta güçlük olunca, bunu yapmak için, başka mezhebi taklid caizdir. (Mizan, F. Hayriye, F. Hadisiye, Mafüvat)

    Bir kimse, kendi mezhebine göre yapamadığı veya güçlükle yaptığı bir işi, o işin başka bir mezhepte yapılması kolaysa, o mezhebin o konudaki şartlarına uyarak, o mezhebe göre yapması caizdir. (Redd-ül-muhtar, Mizan, Hadika, Berika)

    Tâbi olduğu mezhebe uyarak bir işi yaparken harac hâsıl olursa, bu iş, diğer üç mezhepten, harac bulunmayan birini taklid ederek yapılır. (İbni Emir Hac)

    Bir Hanefi’nin kendi mezhebine göre yapamadığı bir işi yapabilmesi için, Şafii’yi taklid etmesinde bir mahzur yoktur. (Bahrürraık, Nehrülfaık)

    Âlimlerimiz, zaruret olunca, Maliki’ye göre fetva verdi. Bir mesele Hanefi’de bildirilmemişse, Maliki taklid olunur. (Redd-ül-muhtar)

    Şafii âlimleri, kendi mezheplerinde yapılması güç olan şeylerin, Hanefi’ye göre yapılmasına fetva vermişlerdir. (Mektubat-ı Rabbani)

    İkinci mezhebe göre de özrü olanın, üçüncü mezhebi taklid etmesi caizdir. (İ. Hümam)

    Abdest ve gusülde, başka mezhebi taklid etmek için, o mezhebin o konudaki şartlarına da, mümkün olduğu kadar uymak gerekir. Sebepsiz uymazsa, taklid caiz olmaz. Kendi mezhebine uymayan işi yaptıktan sonra bile, taklid yapmak caiz olur. İmam-ı Ebu Yusuf’a, Cuma’yı kıldıktan sonra, abdest aldığı suyun necis olduğunu söylediler. O da, (Şafii kardeşlerimize göre, guslümüz sahihtir) buyurdu. (Hadika) [Müctehid, müctehidi taklit edemez. Bir müctehid olan İmam-ı Ebu Yusuf’un ictihadı, burada İmam-ı Şafii’ye uygun gelmiştir.]


  19. 09.Ağustos.2012, 20:09
    10
    rakif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    aruret halinde taklid gerektiği gibi, ihtiyaç halinde de taklid gerekir.

    Bir farzı yapmanın veya bir haramdan sakınmanın imkânsız veya meşakkatli, güç olması durumunda, önce kendi mezhebimizde çare aranır. Kendi mezhebimizde çare yoksa diğer üç mezhebe bakılır. Hangi mezhepte çare varsa, o iş için, o konuda o mezhep taklid edilir. Bu konuda muteber kitaplardaki bilgiler şöyledir:
    Zaruret olsa da, olmasa da, harac [zorluk, sıkıntı] olduğu zaman, diğer üç mezhepten biri taklid edilir. (Redd-ül-muhtar)

    Zaruret olmasa da, bir ibadeti yapmakta güçlük olunca, bunu yapmak için, başka mezhebi taklid caizdir. (Mizan, F. Hayriye, F. Hadisiye, Mafüvat)

    Bir kimse, kendi mezhebine göre yapamadığı veya güçlükle yaptığı bir işi, o işin başka bir mezhepte yapılması kolaysa, o mezhebin o konudaki şartlarına uyarak, o mezhebe göre yapması caizdir. (Redd-ül-muhtar, Mizan, Hadika, Berika)

    Tâbi olduğu mezhebe uyarak bir işi yaparken harac hâsıl olursa, bu iş, diğer üç mezhepten, harac bulunmayan birini taklid ederek yapılır. (İbni Emir Hac)

    Bir Hanefi’nin kendi mezhebine göre yapamadığı bir işi yapabilmesi için, Şafii’yi taklid etmesinde bir mahzur yoktur. (Bahrürraık, Nehrülfaık)

    Âlimlerimiz, zaruret olunca, Maliki’ye göre fetva verdi. Bir mesele Hanefi’de bildirilmemişse, Maliki taklid olunur. (Redd-ül-muhtar)

    Şafii âlimleri, kendi mezheplerinde yapılması güç olan şeylerin, Hanefi’ye göre yapılmasına fetva vermişlerdir. (Mektubat-ı Rabbani)

    İkinci mezhebe göre de özrü olanın, üçüncü mezhebi taklid etmesi caizdir. (İ. Hümam)

    Abdest ve gusülde, başka mezhebi taklid etmek için, o mezhebin o konudaki şartlarına da, mümkün olduğu kadar uymak gerekir. Sebepsiz uymazsa, taklid caiz olmaz. Kendi mezhebine uymayan işi yaptıktan sonra bile, taklid yapmak caiz olur. İmam-ı Ebu Yusuf’a, Cuma’yı kıldıktan sonra, abdest aldığı suyun necis olduğunu söylediler. O da, (Şafii kardeşlerimize göre, guslümüz sahihtir) buyurdu. (Hadika) [Müctehid, müctehidi taklit edemez. Bir müctehid olan İmam-ı Ebu Yusuf’un ictihadı, burada İmam-ı Şafii’ye uygun gelmiştir.]


  20. 09.Ağustos.2012, 20:11
    11
    rakif
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Ağustos.2012
    Üye No: 97265
    Mesaj Sayısı: 35
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?

    vet. Herkes, kendine kolay gelen, dört hak mezhepten birine uyabilir. İhtiyaç halinde, bir işini bir mezhebe, başka işini başka mezhebe göre yapabilir. Ancak bir işin hepsini, bir mezhebin o konudaki bütün şartlarına uyarak yapması gerekir. (Redd-ül-Muhtar)

    Bir işi bir mezhebe göre yaparken, bu mezhebin, bu işin sahih olması için koyduğu şartlardan, yapılabilmesi mümkün olanların hepsini yapması gerekir. Bunlardan biri yapılmazsa, bu iş sahih olmaz. (Hulasat-üt-tahkik)

    Bir işi bir mezhebe göre yaparken, başka bir mezhebi de taklid etmek gerekiyorsa, iki mezhepte de bâtıl olacak bir şey yapmamak şarttır. Mesela abdestte, Şâfiî’yi taklid ederek uzuvlarını ovmayan kimse, kadına eli dokununca, Maliki’ye göre abdest bozulmaz diyerek namaz kılsa, bu namazı bâtıl olur, çünkü kadına dokunduğu için Şafii’ye göre, uzuvlarını ovmadığı için de Maliki’ye göre abdesti sahih değildir. (Tahrir)

    Bir iş için, başka mezhep taklid edildiği zaman, o mezhebin bu iş için koyduğu şartların, [uyabildiklerinin] hepsine uymak gerekir. Bu şartlardan biri eksikse ibadet sahih olmaz, çünkü meşakkat olunca, mezheplerin kolaylıklarını yapmak, zaruret olmadıkça, ancak bütün şartları yerine getirmekle caiz olur. (Mizan-ül-kübra)

    İsmail Nablüsi hazretleri buyuruyor ki: İhtiyaç olunca, başka mezhebi taklid ederek işini yapabilir, fakat bu iş için, o mezhepte olan şartların hepsini yerine getirmesi gerekir. (İkd-ül-ferid)

    Dünyalığa, şehvetine kavuşmak için, başka mezhebi taklid caiz değildir. (Ukud-üd-dürriyye)

    Muhammed Bağdadi hazretleri buyurdu ki: Başka mezhebi taklid etmek için üç şart vardır:
    1- Kendi mezhebine göre başladığı bir işi, başka mezhebe uyarak tamamlayamaz. Mesela, Şafii’nin şartlarına uymadan, sadece Hanefi’ye göre aldığı abdestle, Şafii’ye göre namaz kılamaz.
    2- Taklid ettiği iki mezhep de bu işe, bâtıl dememeli. Bir Şafii, (Şafii’de abdest uzuvlarını ovmak farz değil, Maliki’de de kadına dokunmak abdesti bozmaz) diyerek, yabancı kadına dokunarak ve uzuvlarını ovmadan aldığı abdestle namaz kılarsa, bu iki mezhebe göre de namazı sahih olmaz, çünkü yabancı kadına dokunmak, Şafii’de abdesti bozar. Ovmak ise Maliki’de farzdır.
    3- Mezheplerin kolaylıklarını toplamak caiz değildir. Mesela, Hanefi’de velisiz veya Maliki’de, tanıdıklara duyurmak şartıyla, şahitsiz yapılan nikâh sahihtir, ama hem velisiz, hem de şahitsiz olan bir nikâh sahih olmaz. (Taklid risalesi)


  21. 09.Ağustos.2012, 20:11
    11
    rakif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    vet. Herkes, kendine kolay gelen, dört hak mezhepten birine uyabilir. İhtiyaç halinde, bir işini bir mezhebe, başka işini başka mezhebe göre yapabilir. Ancak bir işin hepsini, bir mezhebin o konudaki bütün şartlarına uyarak yapması gerekir. (Redd-ül-Muhtar)

    Bir işi bir mezhebe göre yaparken, bu mezhebin, bu işin sahih olması için koyduğu şartlardan, yapılabilmesi mümkün olanların hepsini yapması gerekir. Bunlardan biri yapılmazsa, bu iş sahih olmaz. (Hulasat-üt-tahkik)

    Bir işi bir mezhebe göre yaparken, başka bir mezhebi de taklid etmek gerekiyorsa, iki mezhepte de bâtıl olacak bir şey yapmamak şarttır. Mesela abdestte, Şâfiî’yi taklid ederek uzuvlarını ovmayan kimse, kadına eli dokununca, Maliki’ye göre abdest bozulmaz diyerek namaz kılsa, bu namazı bâtıl olur, çünkü kadına dokunduğu için Şafii’ye göre, uzuvlarını ovmadığı için de Maliki’ye göre abdesti sahih değildir. (Tahrir)

    Bir iş için, başka mezhep taklid edildiği zaman, o mezhebin bu iş için koyduğu şartların, [uyabildiklerinin] hepsine uymak gerekir. Bu şartlardan biri eksikse ibadet sahih olmaz, çünkü meşakkat olunca, mezheplerin kolaylıklarını yapmak, zaruret olmadıkça, ancak bütün şartları yerine getirmekle caiz olur. (Mizan-ül-kübra)

    İsmail Nablüsi hazretleri buyuruyor ki: İhtiyaç olunca, başka mezhebi taklid ederek işini yapabilir, fakat bu iş için, o mezhepte olan şartların hepsini yerine getirmesi gerekir. (İkd-ül-ferid)

    Dünyalığa, şehvetine kavuşmak için, başka mezhebi taklid caiz değildir. (Ukud-üd-dürriyye)

    Muhammed Bağdadi hazretleri buyurdu ki: Başka mezhebi taklid etmek için üç şart vardır:
    1- Kendi mezhebine göre başladığı bir işi, başka mezhebe uyarak tamamlayamaz. Mesela, Şafii’nin şartlarına uymadan, sadece Hanefi’ye göre aldığı abdestle, Şafii’ye göre namaz kılamaz.
    2- Taklid ettiği iki mezhep de bu işe, bâtıl dememeli. Bir Şafii, (Şafii’de abdest uzuvlarını ovmak farz değil, Maliki’de de kadına dokunmak abdesti bozmaz) diyerek, yabancı kadına dokunarak ve uzuvlarını ovmadan aldığı abdestle namaz kılarsa, bu iki mezhebe göre de namazı sahih olmaz, çünkü yabancı kadına dokunmak, Şafii’de abdesti bozar. Ovmak ise Maliki’de farzdır.
    3- Mezheplerin kolaylıklarını toplamak caiz değildir. Mesela, Hanefi’de velisiz veya Maliki’de, tanıdıklara duyurmak şartıyla, şahitsiz yapılan nikâh sahihtir, ama hem velisiz, hem de şahitsiz olan bir nikâh sahih olmaz. (Taklid risalesi)


  22. 09.Ağustos.2012, 20:11
    12
    rakif
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Ağustos.2012
    Üye No: 97265
    Mesaj Sayısı: 35
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: ben Hanefiyim oruç konusunda Şafii yi taklid edebilirmiyim?

    1- Şafii’ye göre zekâtın, Kur’an-ı kerimde bildirilen sekiz sınıfın her birine verilmesi gerekir. Bunlardan, müellefe-i kulub sınıfı [ve zekât toplayan memur sınıfıyla, kölelikten kurtarılacak borçlu sınıfı] bugün yoktur. Bunları bulup zekât vermek imkânsız olduğu için, Şafiilerin bu sınıflardan sadece birine verebilmek için, Hanefi’yi taklid etmeleri gerekir. (Mektubat-ı Rabbani 3/22)
    2- Hacda kadınlara dokunarak, abdestinin bozulma ihtimali olan Şâfiîlerin, Hanefî veya Mâlikî’yi taklid etmesi gerekir. Bu konudaki taklidi kabul edip de başka konularda taklid olmaz demek çok yanlıştır. İhtiyaç olunca, her konuda olur.

    Taklidin caiz olduğu durumlara örnekler:
    1- Şafii’de sütkardeş olmak için, ayrı ayrı 5 kere, doya doya emmek gerekir. 1-2 kere emen bir Hanefi, (Şafii’de sütkardeş olmaz) diye, sütkardeşiyle evlenemez. Ancak, evlendikten sonra sütkardeş oldukları meydana çıkmışsa, o zaman bir yuvanın yıkılmaması için, Şâfiî taklid edilebilir.

    2- Üç talakla boşanan kadın, başka bir erkekle evlenip, o erkek de, bunu boşamadıkça, eski kocasıyla evlenemez. Böyle bir durumda, ilk nikâhları Şâfiî’ye uygun yapılmamışsa, Şâfiî taklid edilerek, Şâfiî’ye uygun nikâh yapmaları caiz olur. (Redd-ül-muhtar)

    3- Şâfiî’de, fitre için, buğdayın veya diğer maddelerin kıymeti kadar altın, gümüş vermek caiz değildir. Hanefî taklid edilerek, buğday yerine, değeri kadar altın veya gümüş vermenin caiz olduğu Şemseddin-i Remli’nin fetvasında yazılıdır. (S. Ebediyye)

    4- Hanefî’de lavman, orucu bozar. Ancak şiddetli kabızlık çeken, bu sıkıntıdan kurtulmak için Maliki’yi taklid ederek, oruçluyken lavman yaptırırsa, oruca devam edebilir, çünkü Maliki’de lavman orucu bozmaz. (Mizan-ül-kübra)

    5- Hanefî’de, ödünç verirken ödeme tarihi belirlemek caiz değildir. İhtiyaç olunca, ödeme tarihi koyabilmek için, Mâlikî’yi taklid etmek caiz olur. (Eşbah)

    6- Şâfiî’de, ölü için iskat yapılmaz. Hanefi taklid edilerek iskat yapılabilir. (Neful-enam)

    7- Şâfiî’de, oruca imsak vaktinden önce niyet etmek şarttır. Uyumak, unutmak gibi herhangi bir sebeple bunu yapamayan bir Şâfiî, orucunu kurtarmak için, (Bu orucumu Hanefî’ye uyarak tutuyorum) derse oruç sahih olur. Bozulmaktan kurtulmuş olur.

    8- Bir işi yapmakta harac olursa, zayıf kavle uyulur. Buna uymakta da harac olursa, başka mezhep taklid ederek yapılır. (İbni Abidin, Hadika)


  23. 09.Ağustos.2012, 20:11
    12
    rakif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    1- Şafii’ye göre zekâtın, Kur’an-ı kerimde bildirilen sekiz sınıfın her birine verilmesi gerekir. Bunlardan, müellefe-i kulub sınıfı [ve zekât toplayan memur sınıfıyla, kölelikten kurtarılacak borçlu sınıfı] bugün yoktur. Bunları bulup zekât vermek imkânsız olduğu için, Şafiilerin bu sınıflardan sadece birine verebilmek için, Hanefi’yi taklid etmeleri gerekir. (Mektubat-ı Rabbani 3/22)
    2- Hacda kadınlara dokunarak, abdestinin bozulma ihtimali olan Şâfiîlerin, Hanefî veya Mâlikî’yi taklid etmesi gerekir. Bu konudaki taklidi kabul edip de başka konularda taklid olmaz demek çok yanlıştır. İhtiyaç olunca, her konuda olur.

    Taklidin caiz olduğu durumlara örnekler:
    1- Şafii’de sütkardeş olmak için, ayrı ayrı 5 kere, doya doya emmek gerekir. 1-2 kere emen bir Hanefi, (Şafii’de sütkardeş olmaz) diye, sütkardeşiyle evlenemez. Ancak, evlendikten sonra sütkardeş oldukları meydana çıkmışsa, o zaman bir yuvanın yıkılmaması için, Şâfiî taklid edilebilir.

    2- Üç talakla boşanan kadın, başka bir erkekle evlenip, o erkek de, bunu boşamadıkça, eski kocasıyla evlenemez. Böyle bir durumda, ilk nikâhları Şâfiî’ye uygun yapılmamışsa, Şâfiî taklid edilerek, Şâfiî’ye uygun nikâh yapmaları caiz olur. (Redd-ül-muhtar)

    3- Şâfiî’de, fitre için, buğdayın veya diğer maddelerin kıymeti kadar altın, gümüş vermek caiz değildir. Hanefî taklid edilerek, buğday yerine, değeri kadar altın veya gümüş vermenin caiz olduğu Şemseddin-i Remli’nin fetvasında yazılıdır. (S. Ebediyye)

    4- Hanefî’de lavman, orucu bozar. Ancak şiddetli kabızlık çeken, bu sıkıntıdan kurtulmak için Maliki’yi taklid ederek, oruçluyken lavman yaptırırsa, oruca devam edebilir, çünkü Maliki’de lavman orucu bozmaz. (Mizan-ül-kübra)

    5- Hanefî’de, ödünç verirken ödeme tarihi belirlemek caiz değildir. İhtiyaç olunca, ödeme tarihi koyabilmek için, Mâlikî’yi taklid etmek caiz olur. (Eşbah)

    6- Şâfiî’de, ölü için iskat yapılmaz. Hanefi taklid edilerek iskat yapılabilir. (Neful-enam)

    7- Şâfiî’de, oruca imsak vaktinden önce niyet etmek şarttır. Uyumak, unutmak gibi herhangi bir sebeple bunu yapamayan bir Şâfiî, orucunu kurtarmak için, (Bu orucumu Hanefî’ye uyarak tutuyorum) derse oruç sahih olur. Bozulmaktan kurtulmuş olur.

    8- Bir işi yapmakta harac olursa, zayıf kavle uyulur. Buna uymakta da harac olursa, başka mezhep taklid ederek yapılır. (İbni Abidin, Hadika)





+ Yorum Gönder
Git 12 Son