Konusunu Oylayın.: Aleviliği anlamıyorum?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Aleviliği anlamıyorum?
  1. 13.Ocak.2012, 16:16
    1
    Kapsül
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 08.Ocak.2012
    Üye No: 93284
    Mesaj Sayısı: 132
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0
    Yaş: 32

    Aleviliği anlamıyorum?






    Aleviliği anlamıyorum? Mumsema Aleviliği anlamıyorum müslümanlığın kurucusu önderi Hz Muhammed varken niye amcasının oğlu aynı zamanda damadı olan Hz.Ali ye daha çok önderleriymiş gibi düşünüyorlar sizce bu garip değil mi Hz.Muhammed(s.a.v) ı tanımamak değil mi?


  2. 13.Ocak.2012, 16:16
    1
    Kapsül - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli



    Aleviliği anlamıyorum müslümanlığın kurucusu önderi Hz Muhammed varken niye amcasının oğlu aynı zamanda damadı olan Hz.Ali ye daha çok önderleriymiş gibi düşünüyorlar sizce bu garip değil mi Hz.Muhammed(s.a.v) ı tanımamak değil mi?


    Benzer Konular

    - Gerçekten cünüp mü oldum anlamıyorum

    - Şu insanları anlamıyorum...

    - Kuran-ı kerimi anlamıyorum

    - Rüyada neden meni gelir anlamıyorum

    - Yeniüyeyüm fazla anlamıyorum

  3. 13.Ocak.2012, 16:55
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,607
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 336
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?




    ALEVÎ-ALEVÎLİK



    Dördüncü halife Hz. Ali'nin soyundan gelen, onu diğer sahâbeden ve diğer üç halîfeden üstün tutan mezhebe mensup kimse. Alevîlik düşüncesi, ister açıkça, ister gizlice, Ali'ye uyup onun Kur'an'daki nâs ve Resulullah (s.a.s.)'ın vasiyetiyle imamlığa tayin edildiğini ileri süren; imametin* onun soyundan dışarı çıkmayacağına inanan ve onu diğer sahâbeden üstün gören zümrelerin başlattığı fikir ve siyasî kavgalarla ortaya çıkan" hareketin genel adıdır. Bu fikir ve harekete katılanlar, Ali'ye (r.a.) uydukları ve onu, öteki sahâbîlerin önüne geçirdikleri için Alevî; buna taraftar olanlara da 'tarafını tutan' anlamında "Şia"* denilmiştir. Şia, Alevîliğin ifade ettiği katılıktan daha mûtedîl bir kelimedir ve İslâm âlimleri Alevîlik için Şia'dan farklı olarak 'Râfıza' 'Ravâfız' tabirlerini kullanırlar. İslâm tarihinde Hz. Peygamber'den sonra halîfe olarak Hz. Ali'yi tanıyanlara, Ali'ye mensup, inancı bakımından, Ali taraflısı anlamında "Alevî" tabiri kullanıldı. Alevîlik, halifelikte Hz. Ali'nin hakkının yendiğini, sahâbenin Hz. Peygamber'den sonra Ebû Bekr*'e bey'at etmekle, İslâm'a aykırı hareket ettiği iddiasını yansıtır. Alevîler Hz. Ali'nin hilâfette hak sahibi olduğunu şu sebeplere dayandırırlar: Ali*, Hz. Peygamber'in tabii olarak varisiydi. O, İslam'ı ilk kabul eden kimsedir. Hz. Muhammed (s.a.s.)'in amcasının oğlu ve damadıdır. İslâm savaşlarının kahramanıydı. Yaşadığı sürece Hz. Muhammed'in en yakın yardımcısıydı. Onun bütün işlerine bakardı. Hz. Muhammed (s.a.s.) Ali'ye olan sevgisini ve güvenini bildirerek, onun kendisinden sonra halîfe olacağına işaret etmiştir. Bu yüzden onlar, Ebû Bekir, Ömer* ve Osman*'ın işbaşına getirilişini batıl saydılar. Yani bunu şerîat kurallarına ve Hz. Peygamber'in sünnetine aykırı görerek bununla savaşmayı dinî bir görev kabul ettiler. Ancak, Hz. Peygamber'in, Hz. Ali hakkında söyledikleri ve Ali'nin üstünlükleri doğru olmakla birlikte, Allah Resulü benzer sözleri Hz. Ebû Bekir ve Hz. Ömer gibi diğer büyük Sahâbîler hakkında da söylemiştir. Üstelik, hastalandığında imamlığa Hz. Ebû Bekr'i geçirmiştir. Diğer yandan Hz. Peygamber, kendisinden sonra müslümanların başına kimin geçeceğini isim vererek belirtmeden bu dünyadan ayrılmıştır. Böyle bir hadîs olsaydı, Hz. Ebû Bekr'in halife seçildiği sırada yapılan konuşma ve müzâkerelerde bu hadîsin sözkonusu edilmesi gerekirdi. Çünkü ashâb-ı kîrâm, kendi aleyhine bile olsa, Hz. Peygamber'den işittiğini nakletmekten çekinmeyecek derecede üstün mezîyetlere sahiptir. Ancak, Allah Resulü'nün cenaze işleriyle uğraşması yüzünden, halîfe seçimi sırasında hazır bulunamayan Hz. Ali ile bu kadar önemli bir konunun istişare edilmemiş olması bir eksiklik sayılabilir. Fakat, Ensâr'ın hilâfet konusunu müzâkere etmekte olduğu topluluğa Hz. Ömer'le Hz. Ebû Bekr bile sonradan katılmıştı. Bu çok önemli meselede yanlış bir adımın atılması endişesi ve işin kısa sürede çözülmesi zarûreti, seçimin Hz. Ebû Bekir lehine yapılmasını gerekli kılmıştır. Nitekim daha sonra Hz. Ali de Ebû Bekr'e bey'at* etmiştir.

    Müslümanlar, Ehl-i Beyt denen 'Ali ve ailesini' öteki Ashâb-ı Kîram'dan ve Allah Resulü'nün öteki halîfelerinden ayırmadan severler. Onun ailesine yapılan haksızlığa ve zulme karşıdırlar ve tarih içinde de karşı olmuşlardır. Meselâ, Ahmed b. Hanbel* (rh.a), "Ehlü's-Sünne ve'-l Hadîs" taraftarlarının Hz. Muhammed (s.a.s.)' in ailesine hak ettikleri muhabbeti gösterdikleri ve Ali İbn Ebî Tâlib'in (r.a.) haklarını tanıdıkları için "Ali'nin 'şiası, taraftarı" olduğunu ifade etmektedir. Aynı tavrı İmam-ı Â'zam da takınarak Abbasîlere karşı İmam Zeyd'i desteklemiştir. Bu anlamda Şia, îtikâdî ve siyasî bir mezhep olarak kabul edilirken, Alevîlik, Hz. Ebû Bekr es-Sıddık'a (r.a.), Ömer el-Faruk'a (r.a.) ve Osman Zünnureyn (r.a.)'e ve daha pek çok ashâb-ı kirâm'a buğz ve düşmanlık taşıyan fikirlerle dolu bir tarîkat görünümündedir. Bu ifrata sebep olan Emevilerdi. Emeviler devrinde, Ömer İbn-i Abdulaziz'in hilâfetine kadar cuma hutbelerinde Ali İbn Ebî Tâlib'e (r.a.) ve ehl-i beytine hakaret edilir ve lânetler okunurdu. Onların bu yanlış hareketleri öteki müslümanları bağlamazdı. Çünkü onlar, bütün müslümanları temsil edemezlerdi. Hele hilâfet konusundaki olayları göze alarak öteki, müslümanları zalim görmek ve göstermek haksızlıktır ve hakdan sapmadır. Ne Resulullah'ın üç halifesi ne de Ashâb-ı Kirâm, Ali İbn Ebi Talib hakkında düşmanlık eseri bırakmamışlardır. Alevîlik, zaman içinde parçalanmış ve sayısı yüze varan tarîkatlara ve yollara ayrılmıştır. Ancak bunları İmam Ebu Câ'fer es-Sâdık'ın içtihatlarıyla amel eden ve müslümanlarla aralarında bir fark görmediklerini söyleyen, yeryüzünde Allah'ın hâkimiyetini istediklerini haykıran Ca'feriyye ve Zeydiye kollarına bağlı müslümanlarla karıştırmamak gerekir. Câferî müslümanları Şia içerisinde incelerken, dünü, bugünü ve îman-amel ilişkisiyle gözönüne almak ve ona göre değerlendirme yapmak faydalı olacaktır. Câferîlerle, Zeydîleri Alevîliğin diğer kolları olan Batînîler, * Karmatîler, * hatta kuzey Afrika ve Mısır'da uzun yıllar hüküm süren Fâtımîlerden, bugün Anadolu'da yaşayan Alevîler'den, Lübnan ve Suriye'deki Dürzî ve Nusayrîlerden ayırt etmek gerekir.

    Alevîlerden Gulât olanlar yani aşırı gidenler Hz. Ali'de, diğer halifelerde bulunmayan ilâhî nitelikler ve özellikler olduğuna inanıyorlar. İslâm tarihinde bu görüşü ve inancı daha da ileri götürerek, Allah'ın Ali'nin varlığında, insan suretinde görünüş alanına çıktığını, onun bir ilâh-insan olduğunu söyleyenler bile çıktı. Ali'nin mehdi olduğunu, ölmediğini ve kıyamet gününden önce çıkarak dünyada adaleti sağlayacağını öne sürdüler. Bunlar "sebeîler"dir. İslâm'da ilk dînî ayrılık hareketini teşkil eden ilk Alevîlik, Hz. Ali daha hayatta iken San'alı bir Yahudi olan İbn Sebe'nin telkini ile başlamıştır. Bundan sonra Ali'nin ve soyunun, hatta İbn Sem'an, Ebû Mansur el-İclî, Ebu'l-Hattâb, Horasanlı Ebû Müslim gibi Ali ile aile bağı bulunmayan ve sadece taraftarlık yapan birtakım yabancıların öncülük ettiği tenâsüha, ibâhaya, farzları terketmenin caiz olduğuna ve imanın, imamı bilmekten ibaret bulunduğuna inanan birçok Alevî kolları meydana çıkmıştır.

    Dağınık Alevî kollarını birleştiren Câ'fer es-Sâdık'*a bir aralık gidip gelen ve inanışlarında İslâm'a aykırı şeyler bulunduğu için kovulan, İmam Câfer'in lânetlemesine uğrayan Ebî Mansur el-İclî ile Ebû'l-Hattâb'ın ekolü, "İsmâiliye*" veya "Yedi İmam" mezhebini oluşturmuştur. Batınîlik adı verilen bu mezhep Yemen'de kökleşmiş, Irak, İran, Horasan ve Türkistan'a kol atmış ve batıda Endülüs'e kadar yayılmıştır. Bu mezhepten olanlar Bahreyn'de ve Ahsâ'da Karmatiyye mezhep ve hükümetini, Kûfe'de ve Basra'da birçok ihtilâlleri, Mağrip'te önce "Alevî Hükûmeti"ni, sonra Mısır'da Fâtımî halifeliğini vücûda getirmişlerdir. Cebel-i Dürûz'da Lübnan'da yaşamakta olan "Dürzîlik"le daha birçok fırka ve mezhepler Batınîlikten doğmuştur. Muhammed b. Nusayr de bu arada bugün Suriye, Lübnan ve Adana yöresinde sâlikleri bulunan "Nusayrîlik"i kurmuştur.

    Hz. Ali'nin ölümünden sonraki gelişmeler, özellikle Kerbelâ olayı Hz. Hüseyin'in şehid edilmesi, Alevî topluluğun siyasî bir görüş çevresinde toplanmasına yol açtı. Sonraları Şia (Şiîlik) adını alan ve daha çok İran'da gelişen Alevî mezhebinin özünü besleyen bu olaylar zinciri oldu. İslâm ordusunun doğuya doğru ilerlediğini gören İran, bağımsızlığını kaybedeceğini anlayınca, İslâm'ın içinde doğan ve gelişen Hz. Ali taraftarlığını eski dîn ve siyasetleriyle kaynaştırarak benimsedi. Bundan Alevîliğin, bir başka kolu doğdu. Alevî inancı bu yeni ad altında hızla gelişti. Bu inanca, ruhun bedenden bedene geçişini (tenâsüh) kabul eden Hind inançları da yine İran etkisiyle karıştı.

    Anadolu Alevîliği ise, sadece Batınîlik'in devamı değildir. Yesevî, Kalenderî, Hayderî gibi Türk tarikatlarının, Hurûfiliğin, Vücûdiyye ve Dehriyye inançlarının karıştığı, bazı Türk gelenek ve göreneklerinin ve halk şiirinin yaşadığı bir dünyadır. Onda "tenâsüh", "hulûl", "ibâha" ve bir çeşit "iştirak" ilkeleriyle birlikte, Türk şölenlerini andıran âyinler de görülür. XIII. yüzyılda Anadolu'nun fikir hayatında Orta Asya'dan ve Horasan'dan göçen bilgin ve mutasavvıfların derin etkileri olmuştur. Bu arada Harezm'li göçmenler, köylere varıncaya kadar Anadolu'nun dînî havasının değişmesine yol açmışlardır. Bu tarihi kökenlere dayanan Alevîlik günümüzde varlığını sürdürmektedir. Şiîlik, Bektâşîlik ve Kızılbaşlık gibi Alevî kollarının özel törenleri, toplantıları bulunmaktadır. Bu kolların hepsinde Hz. Hüseyin'in Kerbelâ'da şehid edildiği 10. Muharrem günü kutsal olup, matem günü kabul edilir. Şiîler o gün, özel anma törenleri düzenler, dövünür, ağlar, yakınırlar. Kızılbaş ve Bektâşîler bu günün acısını çeker, fakat dövünmezler. Alevî törenlerinin en büyüğü kadınların da katıldığı "cem âyini"dir. Bu tören cuma günleri düzenlenir. Cem âyininin küçüğüne "dernek" denir. Bu toplantılar sazlısözlü, içkili olur. Özel zikirler yapılır. Töreni yöneten dede tarafından bir sure veya ayet okunur. Ayrıca cem'âyininden başka "görgü âyini", canlardan birinin diğerini şikâyeti hâlinde "sorgu âyini" düzenlenir. Nevrûz, hem bahar bayramı, hem de Hz. Ali'nin doğum günü sayıldığı için, genellikle kutsal kabul edilir ve törenler düzenlenir .

    Alevîlik İran'da olduğu gibi Anadolu'da da daha çok şiir ve edebiyatla yayılmıştır. Alevîlerin büyük tanıdığı yedi şair; Nesimî, Fuzûlî, Hatâî, Pîr Sultan Abdal, Kul Himmet, Yeminî ve Virânî'dir. Bunlardan Nesimî ve Fuzûlî dışındakiler tam batinîdirler.

    Yollarını müstakil bir dîn ekolü ve İslâmiyetin esası kabul eden Alevîler, Hz. Peygamber, Hz. Ali, Oniki İmam ve Hacı Bektaş Velî'yi kendi yorumcu ve düşünürleri sayarlar.

    Hamdi DÖNDÜREN


  4. 13.Ocak.2012, 16:55
    2
    Moderatör



    ALEVÎ-ALEVÎLİK



    Dördüncü halife Hz. Ali'nin soyundan gelen, onu diğer sahâbeden ve diğer üç halîfeden üstün tutan mezhebe mensup kimse. Alevîlik düşüncesi, ister açıkça, ister gizlice, Ali'ye uyup onun Kur'an'daki nâs ve Resulullah (s.a.s.)'ın vasiyetiyle imamlığa tayin edildiğini ileri süren; imametin* onun soyundan dışarı çıkmayacağına inanan ve onu diğer sahâbeden üstün gören zümrelerin başlattığı fikir ve siyasî kavgalarla ortaya çıkan" hareketin genel adıdır. Bu fikir ve harekete katılanlar, Ali'ye (r.a.) uydukları ve onu, öteki sahâbîlerin önüne geçirdikleri için Alevî; buna taraftar olanlara da 'tarafını tutan' anlamında "Şia"* denilmiştir. Şia, Alevîliğin ifade ettiği katılıktan daha mûtedîl bir kelimedir ve İslâm âlimleri Alevîlik için Şia'dan farklı olarak 'Râfıza' 'Ravâfız' tabirlerini kullanırlar. İslâm tarihinde Hz. Peygamber'den sonra halîfe olarak Hz. Ali'yi tanıyanlara, Ali'ye mensup, inancı bakımından, Ali taraflısı anlamında "Alevî" tabiri kullanıldı. Alevîlik, halifelikte Hz. Ali'nin hakkının yendiğini, sahâbenin Hz. Peygamber'den sonra Ebû Bekr*'e bey'at etmekle, İslâm'a aykırı hareket ettiği iddiasını yansıtır. Alevîler Hz. Ali'nin hilâfette hak sahibi olduğunu şu sebeplere dayandırırlar: Ali*, Hz. Peygamber'in tabii olarak varisiydi. O, İslam'ı ilk kabul eden kimsedir. Hz. Muhammed (s.a.s.)'in amcasının oğlu ve damadıdır. İslâm savaşlarının kahramanıydı. Yaşadığı sürece Hz. Muhammed'in en yakın yardımcısıydı. Onun bütün işlerine bakardı. Hz. Muhammed (s.a.s.) Ali'ye olan sevgisini ve güvenini bildirerek, onun kendisinden sonra halîfe olacağına işaret etmiştir. Bu yüzden onlar, Ebû Bekir, Ömer* ve Osman*'ın işbaşına getirilişini batıl saydılar. Yani bunu şerîat kurallarına ve Hz. Peygamber'in sünnetine aykırı görerek bununla savaşmayı dinî bir görev kabul ettiler. Ancak, Hz. Peygamber'in, Hz. Ali hakkında söyledikleri ve Ali'nin üstünlükleri doğru olmakla birlikte, Allah Resulü benzer sözleri Hz. Ebû Bekir ve Hz. Ömer gibi diğer büyük Sahâbîler hakkında da söylemiştir. Üstelik, hastalandığında imamlığa Hz. Ebû Bekr'i geçirmiştir. Diğer yandan Hz. Peygamber, kendisinden sonra müslümanların başına kimin geçeceğini isim vererek belirtmeden bu dünyadan ayrılmıştır. Böyle bir hadîs olsaydı, Hz. Ebû Bekr'in halife seçildiği sırada yapılan konuşma ve müzâkerelerde bu hadîsin sözkonusu edilmesi gerekirdi. Çünkü ashâb-ı kîrâm, kendi aleyhine bile olsa, Hz. Peygamber'den işittiğini nakletmekten çekinmeyecek derecede üstün mezîyetlere sahiptir. Ancak, Allah Resulü'nün cenaze işleriyle uğraşması yüzünden, halîfe seçimi sırasında hazır bulunamayan Hz. Ali ile bu kadar önemli bir konunun istişare edilmemiş olması bir eksiklik sayılabilir. Fakat, Ensâr'ın hilâfet konusunu müzâkere etmekte olduğu topluluğa Hz. Ömer'le Hz. Ebû Bekr bile sonradan katılmıştı. Bu çok önemli meselede yanlış bir adımın atılması endişesi ve işin kısa sürede çözülmesi zarûreti, seçimin Hz. Ebû Bekir lehine yapılmasını gerekli kılmıştır. Nitekim daha sonra Hz. Ali de Ebû Bekr'e bey'at* etmiştir.

    Müslümanlar, Ehl-i Beyt denen 'Ali ve ailesini' öteki Ashâb-ı Kîram'dan ve Allah Resulü'nün öteki halîfelerinden ayırmadan severler. Onun ailesine yapılan haksızlığa ve zulme karşıdırlar ve tarih içinde de karşı olmuşlardır. Meselâ, Ahmed b. Hanbel* (rh.a), "Ehlü's-Sünne ve'-l Hadîs" taraftarlarının Hz. Muhammed (s.a.s.)' in ailesine hak ettikleri muhabbeti gösterdikleri ve Ali İbn Ebî Tâlib'in (r.a.) haklarını tanıdıkları için "Ali'nin 'şiası, taraftarı" olduğunu ifade etmektedir. Aynı tavrı İmam-ı Â'zam da takınarak Abbasîlere karşı İmam Zeyd'i desteklemiştir. Bu anlamda Şia, îtikâdî ve siyasî bir mezhep olarak kabul edilirken, Alevîlik, Hz. Ebû Bekr es-Sıddık'a (r.a.), Ömer el-Faruk'a (r.a.) ve Osman Zünnureyn (r.a.)'e ve daha pek çok ashâb-ı kirâm'a buğz ve düşmanlık taşıyan fikirlerle dolu bir tarîkat görünümündedir. Bu ifrata sebep olan Emevilerdi. Emeviler devrinde, Ömer İbn-i Abdulaziz'in hilâfetine kadar cuma hutbelerinde Ali İbn Ebî Tâlib'e (r.a.) ve ehl-i beytine hakaret edilir ve lânetler okunurdu. Onların bu yanlış hareketleri öteki müslümanları bağlamazdı. Çünkü onlar, bütün müslümanları temsil edemezlerdi. Hele hilâfet konusundaki olayları göze alarak öteki, müslümanları zalim görmek ve göstermek haksızlıktır ve hakdan sapmadır. Ne Resulullah'ın üç halifesi ne de Ashâb-ı Kirâm, Ali İbn Ebi Talib hakkında düşmanlık eseri bırakmamışlardır. Alevîlik, zaman içinde parçalanmış ve sayısı yüze varan tarîkatlara ve yollara ayrılmıştır. Ancak bunları İmam Ebu Câ'fer es-Sâdık'ın içtihatlarıyla amel eden ve müslümanlarla aralarında bir fark görmediklerini söyleyen, yeryüzünde Allah'ın hâkimiyetini istediklerini haykıran Ca'feriyye ve Zeydiye kollarına bağlı müslümanlarla karıştırmamak gerekir. Câferî müslümanları Şia içerisinde incelerken, dünü, bugünü ve îman-amel ilişkisiyle gözönüne almak ve ona göre değerlendirme yapmak faydalı olacaktır. Câferîlerle, Zeydîleri Alevîliğin diğer kolları olan Batînîler, * Karmatîler, * hatta kuzey Afrika ve Mısır'da uzun yıllar hüküm süren Fâtımîlerden, bugün Anadolu'da yaşayan Alevîler'den, Lübnan ve Suriye'deki Dürzî ve Nusayrîlerden ayırt etmek gerekir.

    Alevîlerden Gulât olanlar yani aşırı gidenler Hz. Ali'de, diğer halifelerde bulunmayan ilâhî nitelikler ve özellikler olduğuna inanıyorlar. İslâm tarihinde bu görüşü ve inancı daha da ileri götürerek, Allah'ın Ali'nin varlığında, insan suretinde görünüş alanına çıktığını, onun bir ilâh-insan olduğunu söyleyenler bile çıktı. Ali'nin mehdi olduğunu, ölmediğini ve kıyamet gününden önce çıkarak dünyada adaleti sağlayacağını öne sürdüler. Bunlar "sebeîler"dir. İslâm'da ilk dînî ayrılık hareketini teşkil eden ilk Alevîlik, Hz. Ali daha hayatta iken San'alı bir Yahudi olan İbn Sebe'nin telkini ile başlamıştır. Bundan sonra Ali'nin ve soyunun, hatta İbn Sem'an, Ebû Mansur el-İclî, Ebu'l-Hattâb, Horasanlı Ebû Müslim gibi Ali ile aile bağı bulunmayan ve sadece taraftarlık yapan birtakım yabancıların öncülük ettiği tenâsüha, ibâhaya, farzları terketmenin caiz olduğuna ve imanın, imamı bilmekten ibaret bulunduğuna inanan birçok Alevî kolları meydana çıkmıştır.

    Dağınık Alevî kollarını birleştiren Câ'fer es-Sâdık'*a bir aralık gidip gelen ve inanışlarında İslâm'a aykırı şeyler bulunduğu için kovulan, İmam Câfer'in lânetlemesine uğrayan Ebî Mansur el-İclî ile Ebû'l-Hattâb'ın ekolü, "İsmâiliye*" veya "Yedi İmam" mezhebini oluşturmuştur. Batınîlik adı verilen bu mezhep Yemen'de kökleşmiş, Irak, İran, Horasan ve Türkistan'a kol atmış ve batıda Endülüs'e kadar yayılmıştır. Bu mezhepten olanlar Bahreyn'de ve Ahsâ'da Karmatiyye mezhep ve hükümetini, Kûfe'de ve Basra'da birçok ihtilâlleri, Mağrip'te önce "Alevî Hükûmeti"ni, sonra Mısır'da Fâtımî halifeliğini vücûda getirmişlerdir. Cebel-i Dürûz'da Lübnan'da yaşamakta olan "Dürzîlik"le daha birçok fırka ve mezhepler Batınîlikten doğmuştur. Muhammed b. Nusayr de bu arada bugün Suriye, Lübnan ve Adana yöresinde sâlikleri bulunan "Nusayrîlik"i kurmuştur.

    Hz. Ali'nin ölümünden sonraki gelişmeler, özellikle Kerbelâ olayı Hz. Hüseyin'in şehid edilmesi, Alevî topluluğun siyasî bir görüş çevresinde toplanmasına yol açtı. Sonraları Şia (Şiîlik) adını alan ve daha çok İran'da gelişen Alevî mezhebinin özünü besleyen bu olaylar zinciri oldu. İslâm ordusunun doğuya doğru ilerlediğini gören İran, bağımsızlığını kaybedeceğini anlayınca, İslâm'ın içinde doğan ve gelişen Hz. Ali taraftarlığını eski dîn ve siyasetleriyle kaynaştırarak benimsedi. Bundan Alevîliğin, bir başka kolu doğdu. Alevî inancı bu yeni ad altında hızla gelişti. Bu inanca, ruhun bedenden bedene geçişini (tenâsüh) kabul eden Hind inançları da yine İran etkisiyle karıştı.

    Anadolu Alevîliği ise, sadece Batınîlik'in devamı değildir. Yesevî, Kalenderî, Hayderî gibi Türk tarikatlarının, Hurûfiliğin, Vücûdiyye ve Dehriyye inançlarının karıştığı, bazı Türk gelenek ve göreneklerinin ve halk şiirinin yaşadığı bir dünyadır. Onda "tenâsüh", "hulûl", "ibâha" ve bir çeşit "iştirak" ilkeleriyle birlikte, Türk şölenlerini andıran âyinler de görülür. XIII. yüzyılda Anadolu'nun fikir hayatında Orta Asya'dan ve Horasan'dan göçen bilgin ve mutasavvıfların derin etkileri olmuştur. Bu arada Harezm'li göçmenler, köylere varıncaya kadar Anadolu'nun dînî havasının değişmesine yol açmışlardır. Bu tarihi kökenlere dayanan Alevîlik günümüzde varlığını sürdürmektedir. Şiîlik, Bektâşîlik ve Kızılbaşlık gibi Alevî kollarının özel törenleri, toplantıları bulunmaktadır. Bu kolların hepsinde Hz. Hüseyin'in Kerbelâ'da şehid edildiği 10. Muharrem günü kutsal olup, matem günü kabul edilir. Şiîler o gün, özel anma törenleri düzenler, dövünür, ağlar, yakınırlar. Kızılbaş ve Bektâşîler bu günün acısını çeker, fakat dövünmezler. Alevî törenlerinin en büyüğü kadınların da katıldığı "cem âyini"dir. Bu tören cuma günleri düzenlenir. Cem âyininin küçüğüne "dernek" denir. Bu toplantılar sazlısözlü, içkili olur. Özel zikirler yapılır. Töreni yöneten dede tarafından bir sure veya ayet okunur. Ayrıca cem'âyininden başka "görgü âyini", canlardan birinin diğerini şikâyeti hâlinde "sorgu âyini" düzenlenir. Nevrûz, hem bahar bayramı, hem de Hz. Ali'nin doğum günü sayıldığı için, genellikle kutsal kabul edilir ve törenler düzenlenir .

    Alevîlik İran'da olduğu gibi Anadolu'da da daha çok şiir ve edebiyatla yayılmıştır. Alevîlerin büyük tanıdığı yedi şair; Nesimî, Fuzûlî, Hatâî, Pîr Sultan Abdal, Kul Himmet, Yeminî ve Virânî'dir. Bunlardan Nesimî ve Fuzûlî dışındakiler tam batinîdirler.

    Yollarını müstakil bir dîn ekolü ve İslâmiyetin esası kabul eden Alevîler, Hz. Peygamber, Hz. Ali, Oniki İmam ve Hacı Bektaş Velî'yi kendi yorumcu ve düşünürleri sayarlar.

    Hamdi DÖNDÜREN


  5. 13.Ocak.2012, 21:41
    3
    Kapsül
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 08.Ocak.2012
    Üye No: 93284
    Mesaj Sayısı: 132
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0
    Yaş: 32

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    Mum kardeşim sadece merak etmiştim yoksa alevi değilim elhamdurillah Sünniyim


  6. 13.Ocak.2012, 21:41
    3
    Kapsül - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Mum kardeşim sadece merak etmiştim yoksa alevi değilim elhamdurillah Sünniyim


  7. 13.Ocak.2012, 21:49
    4
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,607
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 336
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    Alıntı
    Mum kardeşim sadece merak etmiştim yoksa alevi değilim elhamdurillah Sünniyim
    Alevi olup olmamanı zaten düşünmedim sadece bilgilendirmek amaçlı ansiklopedik bilgi yolladım


  8. 13.Ocak.2012, 21:49
    4
    Moderatör
    Alıntı
    Mum kardeşim sadece merak etmiştim yoksa alevi değilim elhamdurillah Sünniyim
    Alevi olup olmamanı zaten düşünmedim sadece bilgilendirmek amaçlı ansiklopedik bilgi yolladım


  9. 13.Ocak.2012, 22:13
    5
    Kapsül
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 08.Ocak.2012
    Üye No: 93284
    Mesaj Sayısı: 132
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0
    Yaş: 32

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    Allah razı olsun kardeşim ama ne bileyim saçma geliyo bana tamam Hz.Ali yide sever sayarız kötü laf söyletmeyiz ama bizim peygamberimiz Hz.Muhammed(s.a.v)


  10. 13.Ocak.2012, 22:13
    5
    Kapsül - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Allah razı olsun kardeşim ama ne bileyim saçma geliyo bana tamam Hz.Ali yide sever sayarız kötü laf söyletmeyiz ama bizim peygamberimiz Hz.Muhammed(s.a.v)


  11. 13.Ocak.2012, 23:43
    6
    tekturk
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Ekim.2009
    Üye No: 61589
    Mesaj Sayısı: 779
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 8
    Yaş: 39
    Bulunduğu yer: Tilburg/Hollanda

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    Alıntı
    Aleviliği anlamıyorum müslümanlığın kurucusu önderi Hz Muhammed varken niye amcasının oğlu aynı zamanda damadı olan Hz.Ali ye daha çok önderleriymiş gibi düşünüyorlar sizce bu garip değil mi Hz.Muhammed(s.a.v) ı tanımamak değil mi?
    Hz. Ali`nin tirnagina kurban olsunlar...(Sunni Alevilere degil lafim)


  12. 13.Ocak.2012, 23:43
    6
    Devamlı Üye
    Alıntı
    Aleviliği anlamıyorum müslümanlığın kurucusu önderi Hz Muhammed varken niye amcasının oğlu aynı zamanda damadı olan Hz.Ali ye daha çok önderleriymiş gibi düşünüyorlar sizce bu garip değil mi Hz.Muhammed(s.a.v) ı tanımamak değil mi?
    Hz. Ali`nin tirnagina kurban olsunlar...(Sunni Alevilere degil lafim)


  13. 14.Ocak.2012, 00:28
    7
    Kapsül
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 08.Ocak.2012
    Üye No: 93284
    Mesaj Sayısı: 132
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0
    Yaş: 32

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    Hz.Ali ye saygımız sonsuz tektürk yaradılanı severiz yaradandan ötürü Mevlana nın dediği gibi yaradandan dolayı Hz.Muhammed in damadı olduğu için sevip sayarız ama Hz.Muhammed in yeri ayrı kalbimizde o bir tane bizim peygamberimiz amacımız burda Sünni Alevi çatışması yapmak değil


  14. 14.Ocak.2012, 00:28
    7
    Kapsül - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Hz.Ali ye saygımız sonsuz tektürk yaradılanı severiz yaradandan ötürü Mevlana nın dediği gibi yaradandan dolayı Hz.Muhammed in damadı olduğu için sevip sayarız ama Hz.Muhammed in yeri ayrı kalbimizde o bir tane bizim peygamberimiz amacımız burda Sünni Alevi çatışması yapmak değil


  15. 14.Ocak.2012, 23:11
    8
    hasipusta
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Ocak.2012
    Üye No: 93213
    Mesaj Sayısı: 124
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 37

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    mum harika cevap yazmissin ...bende sunu eklemek istiyorum bir insan birisini gercekten sever ona kalpten inanirsa o inandigi kisi hangi yolda ne ugruna ölmüsse onu sevenlerinde onun yolunda onun hizmet ettigi ve ugruna ödügü seyin ugruna ölmeleri gerekir...

    ben alevileri anlamiyorum hz aliyi seviyoruz aliciyiz derlerken sanki ali onlarin askerlik arkadaslariymis gibi konusuyorlar bir r.a bile diyemiyorlar..

    ve bir diyer sey hz ali hic bir günün 1 vakit namazi terk etmez hic bir ramazanin orucunu yemez islam icin canani verirdiki islam icin sehit düstü
    bu aleviler kalkmis biz aliciyiz diyorlar ... yaw kardesim ebubekir osman ömer r.a yi sevmiyorsan sevme ama onlara iftirada atma 2 cisi aliciysen alinin ugruna öldügü yolun ugruna sende öl... onu önder sectiysen kendine onun yaptiklarini yap...nerde namaz nerde niyaz nerde oruc ?????? hem seviyorum diyorsun hemde ben camiye girmem diyorsun halbuki ali dedigin zat camide cami ugruna sehit edildi ?
    ali dedigin zat namaz kilardi nerde namaz ?

    bunlar kendi kendilerine hem gelin hemde güvey olmuslar hz alinin adini kullanip gidiyorlar... gerce alici alinin yolunda gidene denilir... ben aliciyim diyipte saz calip göbek atmaz


  16. 14.Ocak.2012, 23:11
    8
    hasipusta - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    mum harika cevap yazmissin ...bende sunu eklemek istiyorum bir insan birisini gercekten sever ona kalpten inanirsa o inandigi kisi hangi yolda ne ugruna ölmüsse onu sevenlerinde onun yolunda onun hizmet ettigi ve ugruna ödügü seyin ugruna ölmeleri gerekir...

    ben alevileri anlamiyorum hz aliyi seviyoruz aliciyiz derlerken sanki ali onlarin askerlik arkadaslariymis gibi konusuyorlar bir r.a bile diyemiyorlar..

    ve bir diyer sey hz ali hic bir günün 1 vakit namazi terk etmez hic bir ramazanin orucunu yemez islam icin canani verirdiki islam icin sehit düstü
    bu aleviler kalkmis biz aliciyiz diyorlar ... yaw kardesim ebubekir osman ömer r.a yi sevmiyorsan sevme ama onlara iftirada atma 2 cisi aliciysen alinin ugruna öldügü yolun ugruna sende öl... onu önder sectiysen kendine onun yaptiklarini yap...nerde namaz nerde niyaz nerde oruc ?????? hem seviyorum diyorsun hemde ben camiye girmem diyorsun halbuki ali dedigin zat camide cami ugruna sehit edildi ?
    ali dedigin zat namaz kilardi nerde namaz ?

    bunlar kendi kendilerine hem gelin hemde güvey olmuslar hz alinin adini kullanip gidiyorlar... gerce alici alinin yolunda gidene denilir... ben aliciyim diyipte saz calip göbek atmaz


  17. 15.Ocak.2012, 00:19
    9
    rana
    Aciz Kul

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Temmuz.2007
    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 5,605
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 70
    Bulunduğu yer: Stuttgart/Istanbul/Ankara

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    Alıntı
    (Sunni Alevilere degil lafim)
    alevilerin sunni olanlarida mi var anlamadim?


  18. 15.Ocak.2012, 00:19
    9
    Aciz Kul
    Alıntı
    (Sunni Alevilere degil lafim)
    alevilerin sunni olanlarida mi var anlamadim?


  19. 15.Ocak.2012, 14:28
    10
    tekturk
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Ekim.2009
    Üye No: 61589
    Mesaj Sayısı: 779
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 8
    Yaş: 39
    Bulunduğu yer: Tilburg/Hollanda

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    Sunni `si var sii`si var , sunni`si peygamgamberimizi , bizler gibi peygamberleri bilirler orucunu namazini , yani musluman gibi yasarlar ama sii`si oyle degil..


  20. 15.Ocak.2012, 14:28
    10
    Devamlı Üye
    Sunni `si var sii`si var , sunni`si peygamgamberimizi , bizler gibi peygamberleri bilirler orucunu namazini , yani musluman gibi yasarlar ama sii`si oyle degil..


  21. 15.Ocak.2012, 15:56
    11
    islamyolu
    Emekli

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Mayıs.2011
    Üye No: 87477
    Mesaj Sayısı: 2,615
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 0

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    Arkadaşlar Tüm Aleviler aynı değil. bir kitaplarıda yokki cevap verelim. hepsi farklı düşünüyor . Hacı bektaşı veli (K.S) ye sahiplenmiş , Yunus Emreye Sahiplenmişler. Hacı bektaşi velinin bir sözünü Cübbeli Ahmet hoca söylemişti. Ebu bekir ile Ömeri sevmeyen Kafir dir. demiş Hacı Bektaşi veli. Ama Alevilerde sevenlerde var. sevmeyenlerde var. Ama soracak olursanız. Hiç bir Alevi de Ömer ismine Osman ismine Rastlamadım. Rastlayan varmı sizlerde bilmiyorum. Yani dediğim gibi hep değişikleri var. hepsi farklı düşüncelere sahip. bilemeyiz ne diyelim..


  22. 15.Ocak.2012, 15:56
    11
    islamyolu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Emekli
    Arkadaşlar Tüm Aleviler aynı değil. bir kitaplarıda yokki cevap verelim. hepsi farklı düşünüyor . Hacı bektaşı veli (K.S) ye sahiplenmiş , Yunus Emreye Sahiplenmişler. Hacı bektaşi velinin bir sözünü Cübbeli Ahmet hoca söylemişti. Ebu bekir ile Ömeri sevmeyen Kafir dir. demiş Hacı Bektaşi veli. Ama Alevilerde sevenlerde var. sevmeyenlerde var. Ama soracak olursanız. Hiç bir Alevi de Ömer ismine Osman ismine Rastlamadım. Rastlayan varmı sizlerde bilmiyorum. Yani dediğim gibi hep değişikleri var. hepsi farklı düşüncelere sahip. bilemeyiz ne diyelim..


  23. 15.Ocak.2012, 17:12
    12
    rana
    Aciz Kul

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Temmuz.2007
    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 5,605
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 70
    Bulunduğu yer: Stuttgart/Istanbul/Ankara

    Cevap: Aleviliği anlamıyorum?

    cevaplar icin Allah c.c. razi olsun, tesekkür ederim


  24. 15.Ocak.2012, 17:12
    12
    Aciz Kul
    cevaplar icin Allah c.c. razi olsun, tesekkür ederim





+ Yorum Gönder
Git 12 Son