Konusunu Oylayın.: Bir gayrimuslimden kan alinabilir mi?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Bir gayrimuslimden kan alinabilir mi?
  1. 06.Kasım.2011, 06:55
    1
    senayusa
    "ipek ve bocek"

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Temmuz.2011
    Üye No: 88851
    Mesaj Sayısı: 187
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Bulunduğu yer: ...





    Mumsema Hocam sorum cok acil. Yabanci ulkede yasayan bir kisi bir gayrimuslimden (hastanenin kan bankasindan) kan alabilir mi?
    (Hastaneye kisiye kan vermesi icin musluman arkadaslar tavsiye edildi ama hastane kurallari sadece kendi kan bankalarindan kan verebilecegini soyluyor. Bir de kisi kan almazsa olmeyecek ama sagligi tehlikeye girebilir, ve ilerde daha buyuk sorunlar cikabilir)
    ARO

    bu soruma cevap verebilecek kimse yok mu?
    Gercekten acil...


  2. 06.Kasım.2011, 06:55
    1
    "ipek ve bocek"



    Hocam sorum cok acil. Yabanci ulkede yasayan bir kisi bir gayrimuslimden (hastanenin kan bankasindan) kan alabilir mi?
    (Hastaneye kisiye kan vermesi icin musluman arkadaslar tavsiye edildi ama hastane kurallari sadece kendi kan bankalarindan kan verebilecegini soyluyor. Bir de kisi kan almazsa olmeyecek ama sagligi tehlikeye girebilir, ve ilerde daha buyuk sorunlar cikabilir)
    ARO

    bu soruma cevap verebilecek kimse yok mu?
    Gercekten acil...


    Benzer Konular

    - Süt Bankalari'na Süt Vermek caiz mi Süt Alinabilir mi?

  3. 07.Kasım.2011, 09:52
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,584
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Bir gayrimuslimden kan alinabilir mi?




    Kalb nakli:
    Soru:
    İslâm dini kalb nakli ameliyâtına karşı mıdır? Dinde, bunun caiz olduğuna delil var mıdır?

    Cevap:
    "Doktor, ölmüş bir kimseden kalb hastasına bir kalb nakli yaptığı zaman ne bir uzuv yaratmakta, ne de bir hayat vermektedir. Onun yaptığı yalnızca, Rabbinin benzersiz olarak yarattığı bir kalbi almak, bir yerden başka bir yere taşımaktır. Hayat, yaratma ve ibdâ' sırrı yine Allah'ın elindedir. Geçmiş fıkıh bilginleri böyle bir ameliyenin şer'î hükmüne temas etmemişlerdir; çünkü o zaman bu iş yoktu, bilinmezdi. Hayat kolay ve basit idi, hastalıklar da az veya gizli idi. Fakat hayat gittikçe çetrefil bir hâl aldı; insan da yaşayışında hep aşırılığa meyletti. Böylece daha önce olmayan hastalıklar ortaya çıktı, bilinmeyen dertler yaygın hale geldi. İnsan medeniyyet ve refah vâsıtası icâd ettiği kadar kendine dert ve hastalık çeşitleri de hazırlamış oldu.
    Şunu hatırlamamız gerekir ki dinin umûmî kâideleri vardır. Bunlardan biri de "insan için iyilik ve meşrû bir menfâat getiren herşeyin helâl, kötülük veya gereksiz zarar getiren herşeyin haram olduğu" şeklinde ifâde edilebilir. İnsana zarar veren şeyi izâle etmek nurlu dinimizin önemli hedeflerinden biridir. Son zamanların fıkıh bilginleri (müteahhirûn) hastanın hayatının kurtulması buna bağlı ise hasta veya yaralıya, gayr-i müslimden bile olsa kan naklini caiz görmüşlerdir. Yine bu fakihler, bazı ölülerin gözlerini, zarûrete göre, bundan istifâde edebilecek insanlara nakletmeyi mubah görmüşlerdir. Bunu yaparken de bilinen şu umûmî kâdiye dayanmışlardır: "Zarûretler, yasakları kaldırır."
    Kan insanın bir parçası ise, göz insanın bir uzvu ise kalb de insanın uzuvlarından birisidir. Bunun hükmü niçin diğer uzuvların hükmüne kıyas edilmesin?.."
    (Müellif nakledilen kalbin, şuur ve düşünceyle alâkası olmayan maddî bir uzuv olduğunu ifâde ettikten sonra özetle şöyle devam ediyor):
    Bu sözler, kalb nakli ameliyatının kayıtsız şartsız serbest olduğu mânâsına gelmez. Bu iş dünyada oldukça yenidir, birçok deneme de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bu ameliyatın emin bir yol olduğunu söylemek için vakit henüz erkendir. Bu sebeple;
    a) Doktor şartların uygun olduğundan emin bulunmalıdır.
    b) Başka yol ve çare kalmamış olmalıdır.
    c) Verici sağlığında buna -Allah rızâsı için- razı olduğunu bildirmelidir.
    d) Vericinin öldüğü kesin olarak anlaşılmalıdır.
    e) Alıcı da bu nakle razı olmalıdır.254

    Fıkıh Prof. Dr. Hayrettin Karaman Hoca


  4. 07.Kasım.2011, 09:52
    2
    Moderatör



    Kalb nakli:
    Soru:
    İslâm dini kalb nakli ameliyâtına karşı mıdır? Dinde, bunun caiz olduğuna delil var mıdır?

    Cevap:
    "Doktor, ölmüş bir kimseden kalb hastasına bir kalb nakli yaptığı zaman ne bir uzuv yaratmakta, ne de bir hayat vermektedir. Onun yaptığı yalnızca, Rabbinin benzersiz olarak yarattığı bir kalbi almak, bir yerden başka bir yere taşımaktır. Hayat, yaratma ve ibdâ' sırrı yine Allah'ın elindedir. Geçmiş fıkıh bilginleri böyle bir ameliyenin şer'î hükmüne temas etmemişlerdir; çünkü o zaman bu iş yoktu, bilinmezdi. Hayat kolay ve basit idi, hastalıklar da az veya gizli idi. Fakat hayat gittikçe çetrefil bir hâl aldı; insan da yaşayışında hep aşırılığa meyletti. Böylece daha önce olmayan hastalıklar ortaya çıktı, bilinmeyen dertler yaygın hale geldi. İnsan medeniyyet ve refah vâsıtası icâd ettiği kadar kendine dert ve hastalık çeşitleri de hazırlamış oldu.
    Şunu hatırlamamız gerekir ki dinin umûmî kâideleri vardır. Bunlardan biri de "insan için iyilik ve meşrû bir menfâat getiren herşeyin helâl, kötülük veya gereksiz zarar getiren herşeyin haram olduğu" şeklinde ifâde edilebilir. İnsana zarar veren şeyi izâle etmek nurlu dinimizin önemli hedeflerinden biridir. Son zamanların fıkıh bilginleri (müteahhirûn) hastanın hayatının kurtulması buna bağlı ise hasta veya yaralıya, gayr-i müslimden bile olsa kan naklini caiz görmüşlerdir. Yine bu fakihler, bazı ölülerin gözlerini, zarûrete göre, bundan istifâde edebilecek insanlara nakletmeyi mubah görmüşlerdir. Bunu yaparken de bilinen şu umûmî kâdiye dayanmışlardır: "Zarûretler, yasakları kaldırır."
    Kan insanın bir parçası ise, göz insanın bir uzvu ise kalb de insanın uzuvlarından birisidir. Bunun hükmü niçin diğer uzuvların hükmüne kıyas edilmesin?.."
    (Müellif nakledilen kalbin, şuur ve düşünceyle alâkası olmayan maddî bir uzuv olduğunu ifâde ettikten sonra özetle şöyle devam ediyor):
    Bu sözler, kalb nakli ameliyatının kayıtsız şartsız serbest olduğu mânâsına gelmez. Bu iş dünyada oldukça yenidir, birçok deneme de başarısızlıkla sonuçlanmıştır. Bu ameliyatın emin bir yol olduğunu söylemek için vakit henüz erkendir. Bu sebeple;
    a) Doktor şartların uygun olduğundan emin bulunmalıdır.
    b) Başka yol ve çare kalmamış olmalıdır.
    c) Verici sağlığında buna -Allah rızâsı için- razı olduğunu bildirmelidir.
    d) Vericinin öldüğü kesin olarak anlaşılmalıdır.
    e) Alıcı da bu nakle razı olmalıdır.254

    Fıkıh Prof. Dr. Hayrettin Karaman Hoca


  5. 09.Kasım.2011, 22:38
    3
    senayusa
    "ipek ve bocek"

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Temmuz.2011
    Üye No: 88851
    Mesaj Sayısı: 187
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Bulunduğu yer: ...

    Cevap: Bir gayrimuslimden kan alinabilir mi?

    Allah razi olsun hocam, durumu cok guzel izah ettiniz...


  6. 09.Kasım.2011, 22:38
    3
    "ipek ve bocek"
    Allah razi olsun hocam, durumu cok guzel izah ettiniz...





+ Yorum Gönder