Konusunu Oylayın.: Eşler ve bazı çeşitli din konularında Sorularım var değerli dostlar

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Eşler ve bazı çeşitli din konularında Sorularım var değerli dostlar
  1. 09.Eylül.2011, 15:59
    1
    Efe2007
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Mart.2009
    Üye No: 47401
    Mesaj Sayısı: 7
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    Eşler ve bazı çeşitli din konularında Sorularım var değerli dostlar






    Eşler ve bazı çeşitli din konularında Sorularım var değerli dostlar Mumsema S.a,

    Değerli arkadaşlar birkaç sorum var...

    1- Evli bir çift öldüklerinde eşlerden biri cennete, biride cehenneme gitse bunların daha sonra buluşması mümkün mü ? (İkiside müslümansa)

    * Ayrıca eşlerde biri müslüman, biri müslüman değilse ve müslüman olan kişi ahirette cennete giderse bunların buluşma imkanı varmıdır?

    * Vee bu konu ile ilgili son sorum ise eşlerden ikiside müslüman değilse bunlar cehennemde de mi beraber olurlar acaba ?

    ----------------------------------------

    2- Benim bazı arkadaşlarım cemaat için faaliyetlerde bulunuyor. Tamam bu güzel bişey ancak dikkati mi çeken bişey var. Hocalarına mesala atıyorum Fetullah Gülen'e EFENDİMİZ diye bahsediyor. Benim bildiğim ise Hz.Muhammet (s.a.v) e diyoruz Efendimiz diye. O arkadaşlar öyle diyerk herhangi bir günaha girerler mi ?

    ----------------------------------------

    3- Ben ibadetlerimi elimden geldiği kadar yapmaya çalışıyorum. 5 vakit namazımı kılıyorum, Kuran'ı mı okuyorum, Elimden geldiğince kötü kelime kullanmamaya sonra tv de filan açık saçık insan gördüğümde bakmadan hemen kapatmaya özen gösteriyorum. Ancak bazen böyle bir ay filan ibadetlerden müthiş zevk alıyorum ama bazende çok ağır geliyor ve kötü şeyler geliyor aklıma... Bunlardan nasıl kurtullabilirim acaba ??

    ----------------------------------------

    4- Bazen kız arkadaşımla yanlış olduğunu bildiğim halde elinden tutuyorum ve bazende yani sarılıyorum. Ama ben sürekli arkadaşım yanımda olmadığında dua ediyorum Allah'ım günah olduğunu biliyorum, arkadaşımıda çok seviyorum, evlenmeyi düşünüyoruz beraber ama kendimi böyle günahlardan alı koyamıyorum beni affet diye dua ediyorum. Ben evlendiğimde bu günahlarım affadelir mi ?

    ----------------------------------------

    5- Affedilmiş olan günahımız yine ahirette karşımıza çıkar mı ?

    Örnek: Bir adam zina etmiş olsun diyelim bu adam 10 yıl tövbe etse bir daha böyle bir günah işlemeyeceğine ve tövbeside Allah katında kabul edilse yine ahirette kendisine hatırlatılır mı ?

    ----------------------------------------

    6- Ben namazları genelde ezberimde olan ve şaşırmayacağım duaları okuyorum... ]Bunlar: Sübhaneke, Fatiha, İhlas, Kevser, Tebbet, Felak, Nas, İzaca] Her zaman aynı dualarlar veya surelerle (Aynı namazda olmamak şartıyla) namaz kılmak mekruf mudur ??


    Madde madde cevaplarsanız sevinirim arkadaşlar, şimdiden cevaplayanlardan Allah razı olsun...


  2. 09.Eylül.2011, 15:59
    1
    Efe2007 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye



    S.a,

    Değerli arkadaşlar birkaç sorum var...

    1- Evli bir çift öldüklerinde eşlerden biri cennete, biride cehenneme gitse bunların daha sonra buluşması mümkün mü ? (İkiside müslümansa)

    * Ayrıca eşlerde biri müslüman, biri müslüman değilse ve müslüman olan kişi ahirette cennete giderse bunların buluşma imkanı varmıdır?

    * Vee bu konu ile ilgili son sorum ise eşlerden ikiside müslüman değilse bunlar cehennemde de mi beraber olurlar acaba ?

    ----------------------------------------

    2- Benim bazı arkadaşlarım cemaat için faaliyetlerde bulunuyor. Tamam bu güzel bişey ancak dikkati mi çeken bişey var. Hocalarına mesala atıyorum Fetullah Gülen'e EFENDİMİZ diye bahsediyor. Benim bildiğim ise Hz.Muhammet (s.a.v) e diyoruz Efendimiz diye. O arkadaşlar öyle diyerk herhangi bir günaha girerler mi ?

    ----------------------------------------

    3- Ben ibadetlerimi elimden geldiği kadar yapmaya çalışıyorum. 5 vakit namazımı kılıyorum, Kuran'ı mı okuyorum, Elimden geldiğince kötü kelime kullanmamaya sonra tv de filan açık saçık insan gördüğümde bakmadan hemen kapatmaya özen gösteriyorum. Ancak bazen böyle bir ay filan ibadetlerden müthiş zevk alıyorum ama bazende çok ağır geliyor ve kötü şeyler geliyor aklıma... Bunlardan nasıl kurtullabilirim acaba ??

    ----------------------------------------

    4- Bazen kız arkadaşımla yanlış olduğunu bildiğim halde elinden tutuyorum ve bazende yani sarılıyorum. Ama ben sürekli arkadaşım yanımda olmadığında dua ediyorum Allah'ım günah olduğunu biliyorum, arkadaşımıda çok seviyorum, evlenmeyi düşünüyoruz beraber ama kendimi böyle günahlardan alı koyamıyorum beni affet diye dua ediyorum. Ben evlendiğimde bu günahlarım affadelir mi ?

    ----------------------------------------

    5- Affedilmiş olan günahımız yine ahirette karşımıza çıkar mı ?

    Örnek: Bir adam zina etmiş olsun diyelim bu adam 10 yıl tövbe etse bir daha böyle bir günah işlemeyeceğine ve tövbeside Allah katında kabul edilse yine ahirette kendisine hatırlatılır mı ?

    ----------------------------------------

    6- Ben namazları genelde ezberimde olan ve şaşırmayacağım duaları okuyorum... ]Bunlar: Sübhaneke, Fatiha, İhlas, Kevser, Tebbet, Felak, Nas, İzaca] Her zaman aynı dualarlar veya surelerle (Aynı namazda olmamak şartıyla) namaz kılmak mekruf mudur ??


    Madde madde cevaplarsanız sevinirim arkadaşlar, şimdiden cevaplayanlardan Allah razı olsun...


    Benzer Konular

    - Kul Hakkı ile ilgili bazı sorularım var

    - yeni üyeyim.bazı sorularım var?

    - Süt kardeşliği ile ilgili bazı sorularım

    - Çeşitli dini sorularım?

    - Mezhepler konusunda bazı sorularım

  3. 09.Eylül.2011, 16:07
    2
    Guray
    Karadeniz

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Temmuz.2008
    Üye No: 24378
    Mesaj Sayısı: 579
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Yaş: 28
    Bulunduğu yer: İzmir/Ksk

    Cevap: Sorularım var değerli dostlar




    1-eşler cennette birlikte olabilirler.ikiside müslüman ise er geç cennete girecekleri için buluşabilirler. müslüman olmayan varsa zaten cennete giremez
    2-hocalara genellikle hoca efendi derler. sadece hocalar için değil tarihimizde böyle lakaplar mevcuttur (Ali Rıza Efendi gibi ) niyette kötülük yoksa sorun olmaz
    3- şeytan ibadet yapanla uğraşır ağır gelmesi normaldir. vesveseden kurtulmak için felak nas surelerini ve ayet-el kursi yi okuyabilirsin. ibadetlerinden daha da zevk alabilmek için dinimize uygun yaşadıkça ibadetinde tadıda artar Allah'ın izniyle
    4-tevben kabul olursa affolur ancak tevbeyi geciktirmemeli. islamda yasak olandan da uzak durulmalı
    5-Efendimiz (S.a.v.) Tevbesi kabul olan günah işlememiş gibidir buyuruyor dolayısıyla affedilen günahlar karşımıza çıkmaz
    6-yine hadiste namazda kolayınıza geleni okuyun buyuruyor Efendimiz (S.a.v.) böyle okumanda mahsur yok Kurandaki sıraya uymak kaydıyla

    Alıntı
    S.a,
    Değerli arkadaşlar birkaç sorum var...
    1- Evli bir çift öldüklerinde eşlerden biri cennete, biride cehenneme gitse bunların daha sonra buluşması mümkün mü ? (İkiside müslümansa)
    * Ayrıca eşlerde biri müslüman, biri müslüman değilse ve müslüman olan kişi ahirette cennete giderse bunların buluşma imkanı varmıdır?
    * Vee bu konu ile ilgili son sorum ise eşlerden ikiside müslüman değilse bunlar cehennemde de mi beraber olurlar acaba ?
    ----------------------------------------
    2- Benim bazı arkadaşlarım cemaat için faaliyetlerde bulunuyor. Tamam bu güzel bişey ancak dikkati mi çeken bişey var. Hocalarına mesala atıyorum Fetullah Gülen'e EFENDİMİZ diye bahsediyor. Benim bildiğim ise Hz.Muhammet (s.a.v) e diyoruz Efendimiz diye. O arkadaşlar öyle diyerk herhangi bir günaha girerler mi ?
    ----------------------------------------
    3- Ben ibadetlerimi elimden geldiği kadar yapmaya çalışıyorum. 5 vakit namazımı kılıyorum, Kuran'ı mı okuyorum, Elimden geldiğince kötü kelime kullanmamaya sonra tv de filan açık saçık insan gördüğümde bakmadan hemen kapatmaya özen gösteriyorum. Ancak bazen böyle bir ay filan ibadetlerden müthiş zevk alıyorum ama bazende çok ağır geliyor ve kötü şeyler geliyor aklıma... Bunlardan nasıl kurtullabilirim acaba ??
    ----------------------------------------
    4- Bazen kız arkadaşımla yanlış olduğunu bildiğim halde elinden tutuyorum ve bazende yani sarılıyorum. Ama ben sürekli arkadaşım yanımda olmadığında dua ediyorum Allah'ım günah olduğunu biliyorum, arkadaşımıda çok seviyorum, evlenmeyi düşünüyoruz beraber ama kendimi böyle günahlardan alı koyamıyorum beni affet diye dua ediyorum. Ben evlendiğimde bu günahlarım affadelir mi ?
    ----------------------------------------
    5- Affedilmiş olan günahımız yine ahirette karşımıza çıkar mı ?
    Örnek: Bir adam zina etmiş olsun diyelim bu adam 10 yıl tövbe etse bir daha böyle bir günah işlemeyeceğine ve tövbeside Allah katında kabul edilse yine ahirette kendisine hatırlatılır mı ?
    ----------------------------------------
    6- Ben namazları genelde ezberimde olan ve şaşırmayacağım duaları okuyorum... ]Bunlar: Sübhaneke, Fatiha, İhlas, Kevser, Tebbet, Felak, Nas, İzaca] Her zaman aynı dualarlar veya surelerle (Aynı namazda olmamak şartıyla) namaz kılmak mekruf mudur ??
    Madde madde cevaplarsanız sevinirim arkadaşlar, şimdiden cevaplayanlardan Allah razı olsun
    ...



  4. 09.Eylül.2011, 16:07
    2
    Karadeniz



    1-eşler cennette birlikte olabilirler.ikiside müslüman ise er geç cennete girecekleri için buluşabilirler. müslüman olmayan varsa zaten cennete giremez
    2-hocalara genellikle hoca efendi derler. sadece hocalar için değil tarihimizde böyle lakaplar mevcuttur (Ali Rıza Efendi gibi ) niyette kötülük yoksa sorun olmaz
    3- şeytan ibadet yapanla uğraşır ağır gelmesi normaldir. vesveseden kurtulmak için felak nas surelerini ve ayet-el kursi yi okuyabilirsin. ibadetlerinden daha da zevk alabilmek için dinimize uygun yaşadıkça ibadetinde tadıda artar Allah'ın izniyle
    4-tevben kabul olursa affolur ancak tevbeyi geciktirmemeli. islamda yasak olandan da uzak durulmalı
    5-Efendimiz (S.a.v.) Tevbesi kabul olan günah işlememiş gibidir buyuruyor dolayısıyla affedilen günahlar karşımıza çıkmaz
    6-yine hadiste namazda kolayınıza geleni okuyun buyuruyor Efendimiz (S.a.v.) böyle okumanda mahsur yok Kurandaki sıraya uymak kaydıyla

    Alıntı
    S.a,
    Değerli arkadaşlar birkaç sorum var...
    1- Evli bir çift öldüklerinde eşlerden biri cennete, biride cehenneme gitse bunların daha sonra buluşması mümkün mü ? (İkiside müslümansa)
    * Ayrıca eşlerde biri müslüman, biri müslüman değilse ve müslüman olan kişi ahirette cennete giderse bunların buluşma imkanı varmıdır?
    * Vee bu konu ile ilgili son sorum ise eşlerden ikiside müslüman değilse bunlar cehennemde de mi beraber olurlar acaba ?
    ----------------------------------------
    2- Benim bazı arkadaşlarım cemaat için faaliyetlerde bulunuyor. Tamam bu güzel bişey ancak dikkati mi çeken bişey var. Hocalarına mesala atıyorum Fetullah Gülen'e EFENDİMİZ diye bahsediyor. Benim bildiğim ise Hz.Muhammet (s.a.v) e diyoruz Efendimiz diye. O arkadaşlar öyle diyerk herhangi bir günaha girerler mi ?
    ----------------------------------------
    3- Ben ibadetlerimi elimden geldiği kadar yapmaya çalışıyorum. 5 vakit namazımı kılıyorum, Kuran'ı mı okuyorum, Elimden geldiğince kötü kelime kullanmamaya sonra tv de filan açık saçık insan gördüğümde bakmadan hemen kapatmaya özen gösteriyorum. Ancak bazen böyle bir ay filan ibadetlerden müthiş zevk alıyorum ama bazende çok ağır geliyor ve kötü şeyler geliyor aklıma... Bunlardan nasıl kurtullabilirim acaba ??
    ----------------------------------------
    4- Bazen kız arkadaşımla yanlış olduğunu bildiğim halde elinden tutuyorum ve bazende yani sarılıyorum. Ama ben sürekli arkadaşım yanımda olmadığında dua ediyorum Allah'ım günah olduğunu biliyorum, arkadaşımıda çok seviyorum, evlenmeyi düşünüyoruz beraber ama kendimi böyle günahlardan alı koyamıyorum beni affet diye dua ediyorum. Ben evlendiğimde bu günahlarım affadelir mi ?
    ----------------------------------------
    5- Affedilmiş olan günahımız yine ahirette karşımıza çıkar mı ?
    Örnek: Bir adam zina etmiş olsun diyelim bu adam 10 yıl tövbe etse bir daha böyle bir günah işlemeyeceğine ve tövbeside Allah katında kabul edilse yine ahirette kendisine hatırlatılır mı ?
    ----------------------------------------
    6- Ben namazları genelde ezberimde olan ve şaşırmayacağım duaları okuyorum... ]Bunlar: Sübhaneke, Fatiha, İhlas, Kevser, Tebbet, Felak, Nas, İzaca] Her zaman aynı dualarlar veya surelerle (Aynı namazda olmamak şartıyla) namaz kılmak mekruf mudur ??
    Madde madde cevaplarsanız sevinirim arkadaşlar, şimdiden cevaplayanlardan Allah razı olsun
    ...



  5. 09.Eylül.2011, 16:17
    3
    Efe2007
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Mart.2009
    Üye No: 47401
    Mesaj Sayısı: 7
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    Cevap: Sorularım var değerli dostlar

    eyvallah arkadaşım.. 6. sorudaki sırayı anlayamadım açıklarsanız sevinirm


  6. 09.Eylül.2011, 16:17
    3
    Efe2007 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    eyvallah arkadaşım.. 6. sorudaki sırayı anlayamadım açıklarsanız sevinirm


  7. 09.Eylül.2011, 16:22
    4
    Guray
    Karadeniz

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Temmuz.2008
    Üye No: 24378
    Mesaj Sayısı: 579
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Yaş: 28
    Bulunduğu yer: İzmir/Ksk

    Cevap: Sorularım var değerli dostlar

    1.rekatta fatihadan sonra kevser
    2.rekatta fatihadan sonra ihlas

    yukarıda örnek olarak verdim sureler Kurandaki dizilişe göre okunur

    önce nas sonra felak okumak mekruh olur önce felak sonra nas
    eğer ard arda okumayacak ve sure atlaman gerekir ise
    1.rekatta okuduğun sure ile 2.rekatta okuduğun sure arasında en az 2 sure bulunmalı
    ihlastan sonra nas suresini okumak mekruh olur

    Yukarıdakilere uyulmadan kılınan namaz geçerli olur sünnet terkedilmiş olur


  8. 09.Eylül.2011, 16:22
    4
    Karadeniz
    1.rekatta fatihadan sonra kevser
    2.rekatta fatihadan sonra ihlas

    yukarıda örnek olarak verdim sureler Kurandaki dizilişe göre okunur

    önce nas sonra felak okumak mekruh olur önce felak sonra nas
    eğer ard arda okumayacak ve sure atlaman gerekir ise
    1.rekatta okuduğun sure ile 2.rekatta okuduğun sure arasında en az 2 sure bulunmalı
    ihlastan sonra nas suresini okumak mekruh olur

    Yukarıdakilere uyulmadan kılınan namaz geçerli olur sünnet terkedilmiş olur


  9. 09.Eylül.2011, 16:28
    5
    Efe2007
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Mart.2009
    Üye No: 47401
    Mesaj Sayısı: 7
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    Cevap: Sorularım var değerli dostlar

    anlamadım hocam Allah razı olsun


  10. 09.Eylül.2011, 16:28
    5
    Efe2007 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    anlamadım hocam Allah razı olsun


  11. 09.Eylül.2011, 16:38
    6
    Guray
    Karadeniz

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Temmuz.2008
    Üye No: 24378
    Mesaj Sayısı: 579
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Yaş: 28
    Bulunduğu yer: İzmir/Ksk

    Cevap: Sorularım var değerli dostlar

    burda uzunca anlatılıyor belki yardımcı olur

    Alıntı
    Namaz surelerini namazda hangi sırayla okumalıyız? Sırasız okumak mekruh mu?

    Namazda, Kur'ân'da düzenlendiği gibi sûrelerin tertibine uymak sünnettir. Bunun müstehab olduğunu söyliyenler de var. O halde birincilere göre, birinci rek'atte okuduğu sûreden önce geleni ikinci rek'atte okumak mekruhtur. Âyetler arasındaki tertibe böylece riâyet gerekir. Bir rek'atte birkaç âyet okurken, sıra ve tertibi atlamak, yani bir âyet okuduktan sonra bir ya da birkaç âyet atlıyarak başka bir âyet okursa, bunda kerahet var diyenler olduğu gibi, bir beis yoktur, diyenler de var. Hüküm, tamamen sûreler hakkındaki gibidir. (El-Muhit / Serahsi - Fetâvâ-yi Hindiyye.)

    Bütün bu söylenenler farz namazlarla ilgilidir. Sünnet ve nafile namazlarda ise belirtilen tertibe riâyete gerek yoktur. Nasıl kolayına gelirse öyle okur.

    Ancak farz namazdan belirtilen tertibe riâyet unutulur veya dil öylece kayıp takdim ve te'hir şeklinde kıraate başlarsa, bunu değiştirmesine gerek yoktur, başladığı gibi devam edip bitirir ve bundan dolayı yanılma secdesi de gerekmez. Çünkü böyle yapmakla sadece bir müstehab ya da sünnet terkedilmiş sayılır. (Ez-Zahîre / Taceddin.)

    Al-i İmrân sûresini okumak isterken dili Bakara sûresine kayıp bir ya da iki âyet okudukan sonra bunu değiştirmek isterse kerahet işlemiş olur. Hattâ bir iki kelime okuduktan sonra bile değiştirmenin mekruh olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır. Fetva buna göredir. Açıklamalar da buna göre yapılacaktır.

    Kıraati bitirdikten sonra rükû'a gitmek isterken, henüz eğilmeden birkaç âyet daha okumak isterse, bunda bir beis yoktur. Ama eğildikten sonra dönüp ilave okuması mekruhtur.( Fetâvâ-yi Hindiyye - EI-Hulasa.)

    Namazda bir rek'atte sadece Fâtiha'yı veya hem onu hem de bir ya da iki âyeti okumakla yetinirse, kerahet işlemiş olur. Ne var ki zammı sûrenin kasden terkedilmesi, vacibi terk olduğundan namazın iadesi gerekir. Unutularak terkedilirse, yanılma secdesi yapılır. (El-Muhit / Radıyüddin Serahsî.)

    Nitekim bu konuda yapılan sahih rivayette, Ebû Katade diyor ki:

    «Resûlillah (asm) Efendimiz öğle ikindi ve sabah namazlarında ilk iki rek'atte hem Fâtiha'yı, hem birer sûre okurdu. Öğle, ikindi ve yatsıda son iki rek'atte sadece Fâtiha'yı okumakla yetinirdi. Çoğu kez okuduğu sûreleri işitebiliyorduk. Birinci rek'atte kıraati ikinciye nisbetn uzun tutardı.» (1)

    Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir miktar daha Kur'an okunması gereken rekatlarında tam bir sûre okunması daha faziletlidir. Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekatta, diğer kısmı da öteki rekatta okunabilir, bunda kerahet yoktur.

    Namazın bir rekatinde bir sûrenin sonunu, diğer rekatinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir.

    Namazın bir rekatinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekatinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır.

    Namazın bir rekatında bir sûre, diğer rekatında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur. Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz.

    Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir.

    Bir rekatta iki sûreyi toplayarak okumakta kerahet yoktur. Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur. Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekatta toplanmaması daha iyidir.

    Zaruret olmadıkça, bir rekatta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur. Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir. Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur.

    Bir namazda bir âyet-i kerime tekrarlansa veya bir sûre bir rekatta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekatta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur.

    Birinci rekatta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekatta da bu sûrenin okunması uygun olur. Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir. Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekatta "Muavvizeteyn" surelerini okumuş ise, ikinci rekatta Fatiha'dan sonra Bakara sûresinden bir miktar okur.

    İkinci rekatta, birinci rekatta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur. Kasden yapılmazsa mekruh olmaz. Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir. Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır.

    Nafile namazların birinci rekatlarını ikinci rekattan uzun tutmak mekruhtur. Ancak Peygamber Efendimiz (asm)'den nakledilmiş bir hadîs varsa mekruh olmaz. Örnek: Bir rivayete göre Peygamber Efendimiz (asm) vitir namazının birinci rekatında "A'lâ" sûresini, ikinci rekatında "Kâfirûn" sûresini ve üçüncü rekatında da "İhlâs" sûresini okumuşlardır. İmam Muhammed'e göre, yalnız teravih namazlarında birinci rekatlar, ikinci rekatlardan daha uzun olabilir.

    Farz namazlarla nafile namazlarda, ikinci rekatları birinci rekatlardan uzun yapmak mekruhtur. Fakat nafilelerde üçüncü rekatları birinci ve ikinci rekatlardan uzun tutmakta kerahet yoktur. Çünkü nafilelerde her iki rekat müstakil bir namaz sayılır.

    Namazda sünnet miktarı Kur'an okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, hemen rükua gitmeli, başka bir âyete veya sûreye geçmemelidir. Fakat henüz sünnet miktarı okumamışsa, başka bir yere geçmesinde kerahet olmaz.

    Kur'an-ı Kerim, farz namazlarda yavaşça ve harfleri belirterek okunmalı. Teravih namazlarında ise, yavaş ve sür'atli okuyuş arasında bir kıraat yapmalıdır. Diğer gece namazlarında sür'atle okunabilir. Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır.

    (1) bk. Buharı - Müslim - Ebû Dâvud - Fıkhü's-Sünne. Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/272-273.
    Yazar: Sorularla İslamiyet



  12. 09.Eylül.2011, 16:38
    6
    Karadeniz
    burda uzunca anlatılıyor belki yardımcı olur

    Alıntı
    Namaz surelerini namazda hangi sırayla okumalıyız? Sırasız okumak mekruh mu?

    Namazda, Kur'ân'da düzenlendiği gibi sûrelerin tertibine uymak sünnettir. Bunun müstehab olduğunu söyliyenler de var. O halde birincilere göre, birinci rek'atte okuduğu sûreden önce geleni ikinci rek'atte okumak mekruhtur. Âyetler arasındaki tertibe böylece riâyet gerekir. Bir rek'atte birkaç âyet okurken, sıra ve tertibi atlamak, yani bir âyet okuduktan sonra bir ya da birkaç âyet atlıyarak başka bir âyet okursa, bunda kerahet var diyenler olduğu gibi, bir beis yoktur, diyenler de var. Hüküm, tamamen sûreler hakkındaki gibidir. (El-Muhit / Serahsi - Fetâvâ-yi Hindiyye.)

    Bütün bu söylenenler farz namazlarla ilgilidir. Sünnet ve nafile namazlarda ise belirtilen tertibe riâyete gerek yoktur. Nasıl kolayına gelirse öyle okur.

    Ancak farz namazdan belirtilen tertibe riâyet unutulur veya dil öylece kayıp takdim ve te'hir şeklinde kıraate başlarsa, bunu değiştirmesine gerek yoktur, başladığı gibi devam edip bitirir ve bundan dolayı yanılma secdesi de gerekmez. Çünkü böyle yapmakla sadece bir müstehab ya da sünnet terkedilmiş sayılır. (Ez-Zahîre / Taceddin.)

    Al-i İmrân sûresini okumak isterken dili Bakara sûresine kayıp bir ya da iki âyet okudukan sonra bunu değiştirmek isterse kerahet işlemiş olur. Hattâ bir iki kelime okuduktan sonra bile değiştirmenin mekruh olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır. Fetva buna göredir. Açıklamalar da buna göre yapılacaktır.

    Kıraati bitirdikten sonra rükû'a gitmek isterken, henüz eğilmeden birkaç âyet daha okumak isterse, bunda bir beis yoktur. Ama eğildikten sonra dönüp ilave okuması mekruhtur.( Fetâvâ-yi Hindiyye - EI-Hulasa.)

    Namazda bir rek'atte sadece Fâtiha'yı veya hem onu hem de bir ya da iki âyeti okumakla yetinirse, kerahet işlemiş olur. Ne var ki zammı sûrenin kasden terkedilmesi, vacibi terk olduğundan namazın iadesi gerekir. Unutularak terkedilirse, yanılma secdesi yapılır. (El-Muhit / Radıyüddin Serahsî.)

    Nitekim bu konuda yapılan sahih rivayette, Ebû Katade diyor ki:

    «Resûlillah (asm) Efendimiz öğle ikindi ve sabah namazlarında ilk iki rek'atte hem Fâtiha'yı, hem birer sûre okurdu. Öğle, ikindi ve yatsıda son iki rek'atte sadece Fâtiha'yı okumakla yetinirdi. Çoğu kez okuduğu sûreleri işitebiliyorduk. Birinci rek'atte kıraati ikinciye nisbetn uzun tutardı.» (1)

    Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir miktar daha Kur'an okunması gereken rekatlarında tam bir sûre okunması daha faziletlidir. Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekatta, diğer kısmı da öteki rekatta okunabilir, bunda kerahet yoktur.

    Namazın bir rekatinde bir sûrenin sonunu, diğer rekatinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir.

    Namazın bir rekatinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekatinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır.

    Namazın bir rekatında bir sûre, diğer rekatında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur. Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz.

    Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir.

    Bir rekatta iki sûreyi toplayarak okumakta kerahet yoktur. Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur. Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekatta toplanmaması daha iyidir.

    Zaruret olmadıkça, bir rekatta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur. Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir. Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur.

    Bir namazda bir âyet-i kerime tekrarlansa veya bir sûre bir rekatta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekatta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur.

    Birinci rekatta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekatta da bu sûrenin okunması uygun olur. Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir. Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekatta "Muavvizeteyn" surelerini okumuş ise, ikinci rekatta Fatiha'dan sonra Bakara sûresinden bir miktar okur.

    İkinci rekatta, birinci rekatta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur. Kasden yapılmazsa mekruh olmaz. Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir. Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır.

    Nafile namazların birinci rekatlarını ikinci rekattan uzun tutmak mekruhtur. Ancak Peygamber Efendimiz (asm)'den nakledilmiş bir hadîs varsa mekruh olmaz. Örnek: Bir rivayete göre Peygamber Efendimiz (asm) vitir namazının birinci rekatında "A'lâ" sûresini, ikinci rekatında "Kâfirûn" sûresini ve üçüncü rekatında da "İhlâs" sûresini okumuşlardır. İmam Muhammed'e göre, yalnız teravih namazlarında birinci rekatlar, ikinci rekatlardan daha uzun olabilir.

    Farz namazlarla nafile namazlarda, ikinci rekatları birinci rekatlardan uzun yapmak mekruhtur. Fakat nafilelerde üçüncü rekatları birinci ve ikinci rekatlardan uzun tutmakta kerahet yoktur. Çünkü nafilelerde her iki rekat müstakil bir namaz sayılır.

    Namazda sünnet miktarı Kur'an okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, hemen rükua gitmeli, başka bir âyete veya sûreye geçmemelidir. Fakat henüz sünnet miktarı okumamışsa, başka bir yere geçmesinde kerahet olmaz.

    Kur'an-ı Kerim, farz namazlarda yavaşça ve harfleri belirterek okunmalı. Teravih namazlarında ise, yavaş ve sür'atli okuyuş arasında bir kıraat yapmalıdır. Diğer gece namazlarında sür'atle okunabilir. Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır.

    (1) bk. Buharı - Müslim - Ebû Dâvud - Fıkhü's-Sünne. Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/272-273.
    Yazar: Sorularla İslamiyet






+ Yorum Gönder