Konusunu Oylayın.: Bilerek orucumu bozdum ne kadar kaza orucu tutmam gerekiyor

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Bilerek orucumu bozdum ne kadar kaza orucu tutmam gerekiyor
  1. 10.Ağustos.2011, 19:23
    1
    mutlu26
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 10.Ağustos.2011
    Üye No: 89491
    Mesaj Sayısı: 3
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 35

    Bilerek orucumu bozdum ne kadar kaza orucu tutmam gerekiyor






    Bilerek orucumu bozdum ne kadar kaza orucu tutmam gerekiyor Mumsema slm arkadaş ben bugün orucumu bozdum bilerek nekadar kaza orucu tutacam ve bundan sonraki oruçlarımı tutabilirmiyim


  2. 10.Ağustos.2011, 19:23
    1
    mutlu26 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye



  3. 10.Ağustos.2011, 19:34
    2
    EarthQuake®
    Yolcu

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Kasım.2009
    Üye No: 64514
    Mesaj Sayısı: 494
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 5
    Yaş: 30
    Bulunduğu yer: Ankara

    Cevap: önemli yardımcı olursaanız sevinirim




    Ve aleykümüsselam. Orucunuzu hiçbir mazeretiniz yokken bilerek bozduysanız Hanefi mezhebine göre kefaret gerekir.

    Şafii mezhebine göre mazaretsiz olarak ramazan orucunun yeme-içme ile bozulması durumunda kefaret değil sadece kaza gerekir.

    Kefaret, Ramazan ayında mazeretsiz bozulan bir orucun yerine iki kameri ay veya 60 gün peşpeşe oruç tutmak demektir. Ayrıca bozulan orucun da kaza edilmesi gerekir (Toplam 61 gün). Buna gücü yetmeyen, 60 fakiri bir gün ya da bir fakiri 60 gün doyurur. Her günlük yiyecek bir fidye miktarıdır.


  4. 10.Ağustos.2011, 19:34
    2



    Ve aleykümüsselam. Orucunuzu hiçbir mazeretiniz yokken bilerek bozduysanız Hanefi mezhebine göre kefaret gerekir.

    Şafii mezhebine göre mazaretsiz olarak ramazan orucunun yeme-içme ile bozulması durumunda kefaret değil sadece kaza gerekir.

    Kefaret, Ramazan ayında mazeretsiz bozulan bir orucun yerine iki kameri ay veya 60 gün peşpeşe oruç tutmak demektir. Ayrıca bozulan orucun da kaza edilmesi gerekir (Toplam 61 gün). Buna gücü yetmeyen, 60 fakiri bir gün ya da bir fakiri 60 gün doyurur. Her günlük yiyecek bir fidye miktarıdır.


  5. 10.Ağustos.2011, 19:38
    3
    mutlu26
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 10.Ağustos.2011
    Üye No: 89491
    Mesaj Sayısı: 3
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 35

    Cevap: önemli yardımcı olursaanız sevinirim

    alalh razı olsun kardeşim bundan sonraki oruçlarımı tutabilirim dimi


  6. 10.Ağustos.2011, 19:38
    3
    mutlu26 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    alalh razı olsun kardeşim bundan sonraki oruçlarımı tutabilirim dimi


  7. 10.Ağustos.2011, 19:41
    4
    EarthQuake®
    Yolcu

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Kasım.2009
    Üye No: 64514
    Mesaj Sayısı: 494
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 5
    Yaş: 30
    Bulunduğu yer: Ankara

    Cevap: önemli yardımcı olursaanız sevinirim

    Elbette, Ramazan'daki diğer oruçlarınızı aksatmayınız. Ancak kefareti de en kısa zamanda ödeyiniz inşallah.

    Ek bilgi:
    Kefaret orucu, ara verilmeden art arda tutulacağı için Ramazan ayına ve oruç tutulması haram olan günlere rastlamaması lâzımdır. Herhangi bir sebeple kefaret orucuna ara verilir veya eksik tutulursa yeniden başlayıp altmış günü kesintisiz tamamlamak lazımdır. Kadınlar kefaret orucu tutarken araya giren âdet günlerini tutmazlar, âdet halleri biter bitmez kefarete devam ederek 60 günü tamamlarlar. Kadın, adet hali bittiği halde devam etmeyerek kefaret orucuna ara verirse, kefarete yeniden başlaması gerekir.

    Kefaret orucuna kameri aylardan birinin ilk gününde başlanırsa iki ay ara vermeden oruç tutulur. Bu aylardan ikisi de yirmidokuz gün çekse bile iki tam ay oruç tutulduğu için kefaret tamamlanmış olur. Ayın ilk günü değil de diğer günlerde başlanırsa hiç ara vermeden 60 gün oruç tutularak kefaret tamamlanır.

    Birkaç defa kefareti gerektirecek şekilde orucunu bozan kimseye bunların hepsi için bir kefaret orucu yeterli olur. Ancak kefareti yerine getirdikten sonra yine kasten orucunu bozarsa bundan dolayı da ayrıca kefaret icab eder.


  8. 10.Ağustos.2011, 19:41
    4
    Elbette, Ramazan'daki diğer oruçlarınızı aksatmayınız. Ancak kefareti de en kısa zamanda ödeyiniz inşallah.

    Ek bilgi:
    Kefaret orucu, ara verilmeden art arda tutulacağı için Ramazan ayına ve oruç tutulması haram olan günlere rastlamaması lâzımdır. Herhangi bir sebeple kefaret orucuna ara verilir veya eksik tutulursa yeniden başlayıp altmış günü kesintisiz tamamlamak lazımdır. Kadınlar kefaret orucu tutarken araya giren âdet günlerini tutmazlar, âdet halleri biter bitmez kefarete devam ederek 60 günü tamamlarlar. Kadın, adet hali bittiği halde devam etmeyerek kefaret orucuna ara verirse, kefarete yeniden başlaması gerekir.

    Kefaret orucuna kameri aylardan birinin ilk gününde başlanırsa iki ay ara vermeden oruç tutulur. Bu aylardan ikisi de yirmidokuz gün çekse bile iki tam ay oruç tutulduğu için kefaret tamamlanmış olur. Ayın ilk günü değil de diğer günlerde başlanırsa hiç ara vermeden 60 gün oruç tutularak kefaret tamamlanır.

    Birkaç defa kefareti gerektirecek şekilde orucunu bozan kimseye bunların hepsi için bir kefaret orucu yeterli olur. Ancak kefareti yerine getirdikten sonra yine kasten orucunu bozarsa bundan dolayı da ayrıca kefaret icab eder.


  9. 10.Ağustos.2011, 19:55
    5
    mutlu26
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 10.Ağustos.2011
    Üye No: 89491
    Mesaj Sayısı: 3
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 35

    Cevap: önemli yardımcı olursaanız sevinirim

    allah razı olsun senden kardeşim


  10. 10.Ağustos.2011, 19:55
    5
    mutlu26 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    allah razı olsun senden kardeşim


  11. 10.Ağustos.2011, 20:05
    6
    sultans
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 12.Haziran.2008
    Üye No: 22733
    Mesaj Sayısı: 391
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 4
    Bulunduğu yer: Tarsus

    Cevap: önemli yardımcı olursaanız sevinirim

    şafiler bu konuda şanslımı sayılıyor:D


  12. 10.Ağustos.2011, 20:05
    6
    Devamlı Üye
    şafiler bu konuda şanslımı sayılıyor:D


  13. 10.Ağustos.2011, 20:49
    7
    Osman_24
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 27.Temmuz.2011
    Üye No: 88967
    Mesaj Sayısı: 39
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 32

    Cevap: önemli yardımcı olursaanız sevinirim

    Soru:
    Keyfi olarak tutulmayan ramazan orucunun cezası nedir?

    Cevap:
    Bir müslümanın hastalık veya yolculuk gibi meşru sebepleri olmaksızın keyfi olarak oruç tutmaması haramdır. Bu davranış, Allah’a isyan anlamı taşır.

    Bu kişi hasta veya yolcu olmadığı için keyfi olarak tutmadığı oruçları kaza etmesi gerekmez. Zira Bakara sûresinin 184 ve 185. ayetlerinde sadece hasta ve yolcuların oruç tutmamaları halinde kaza edebilecekleri bildirilmiştir.

    Yanlış davranışından dolayı bu kişinin Allah’a bol bol tevbe – istiğfar etmesi ve bir daha böyle bir şey yapmaması gerekir.

    Tövbe et ve birdaha yapma.


  14. 10.Ağustos.2011, 20:49
    7
    Osman_24 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Soru:
    Keyfi olarak tutulmayan ramazan orucunun cezası nedir?

    Cevap:
    Bir müslümanın hastalık veya yolculuk gibi meşru sebepleri olmaksızın keyfi olarak oruç tutmaması haramdır. Bu davranış, Allah’a isyan anlamı taşır.

    Bu kişi hasta veya yolcu olmadığı için keyfi olarak tutmadığı oruçları kaza etmesi gerekmez. Zira Bakara sûresinin 184 ve 185. ayetlerinde sadece hasta ve yolcuların oruç tutmamaları halinde kaza edebilecekleri bildirilmiştir.

    Yanlış davranışından dolayı bu kişinin Allah’a bol bol tevbe – istiğfar etmesi ve bir daha böyle bir şey yapmaması gerekir.

    Tövbe et ve birdaha yapma.


  15. 10.Ağustos.2011, 21:34
    8
    Beyza34
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 05.Ağustos.2011
    Üye No: 89270
    Mesaj Sayısı: 126
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 26

    Cevap: önemli yardımcı olursaanız sevinirim

    Alıntı
    şafiler bu konuda şanslımı sayılıyor:D

    evet ben de merak ettim mum hocam veya bilen biri açıklar mı


  16. 10.Ağustos.2011, 21:34
    8
    Beyza34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    Alıntı
    şafiler bu konuda şanslımı sayılıyor:D

    evet ben de merak ettim mum hocam veya bilen biri açıklar mı


  17. 10.Ağustos.2011, 21:42
    9
    Ensar
    لا اله ا لا ا لله

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 18.Eylül.2009
    Üye No: 56476
    Mesaj Sayısı: 1,818
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 19
    Bulunduğu yer: Kuzey Yarım Küre

    Cevap: önemli yardımcı olursaanız sevinirim

    Şafii mezhebine göre bilerek orucu yemek kefaret gerektiriyor mu?

    Değerli kardeşimiz;
    Şafii mezhebine göre bilerek yeyip içmek orucu bozar ama bunun için keffaret gerekmez. Ancak böyle bilerek yeyip içen kimsenin, günün kalan kısmını oruçlu geçirmesi ve ayrıca bir gün kaza etmesi gerekir.

    Ramazanda oruçlu bulunan kişiye, oruçluyken sadece cinsel ilişkiye girmekten dolayı keffaret ve tazir gerekir. Ramazan dışında tutulan nafile, adak, kaza veya keffaret orucu tutanların cinsel ilişkiye girmesiyle oruç bozulsada keffaret ve tazir gerekmez.

    Şafi Mezhebine göre konunun açıklaması:

    Orucu bozan şeyler ise şunlardır:

    1. Yemek ve içmek.

    Oruçlu kasden yer veya içerse, yediği ve içtiği ne kadar az olursa ol-sun orucu bozulur. Fakat oruçlu olduğunu unutarak yer veya içerse, yediği ve içtiği ne kadar çok olursa olsun orucu bozulmaz. Çünkü Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:

    Kim oruçlu iken unutup yer veya içerse, orucunu (bozmayıp) ta-mamlasın. Çünkü ona, ancak Allah yedirmiş, içirmiştir.[1]

    2. Gözle görülen birşeyin insan vücuduna girmesi.

    Hadîste geçen ´cevf kelimesi, boğazdan mideye, bağırsaklara kadar olan yol demektir. Açık delikten insan vücuduna giren şeyden maksat da ağız, kulak, ön ve arkadan giren şeylerdir. Bu bakımdan göze akıtılan bir damla orucu bozar, çünkü göz açık bir deliktir. Şaracıyye denilen da-mardan vurulan iğne orucu bozar, çünkü bu da açık delik sayılır. Fakat ´verid´ denilen damardan vurulan iğne orucu bozmaz, çünkü verid, açık bir delik değildir. Zikredilmeyen şeyler de buna kıyas edilir. Bütün bun-lar kasden yapıldığında geçerlidir. Eğer unutularak yapılırsa, unutularak yenen yemeğe ve içmeye kıyasen oruca zarar vermez.

    İnsan vücuduna giren sinek veya toz orucu bozmaz. Çünkü bunlar-dan korunmak çok zordur. Diş etleri kanayıp tükürüğü necis olur da ağız yıkanıp temizlenmezse -tükürük bembeyaz olsa dahi- bu tükürüğü yutmak orucu bozar.

    Normal şekilde mazmaza (ağıza su vermek) ve istinşak (buruna su vermek) yapılırken boğaza kaçan su orucu bozmaz. Ancak mazmaza ve istinşak mübalağalı bir şekilde yapılır, ağıza alınan su gargara yapılırken boğaza su kaçarsa oruç bozulur. Çünkü Ramazan´da böyle yapmak ya-saktır. Temizlenmesi mümkün olmayan bir yemek kalıntısı, kasıt ol-maksızın tükürükle beraber içeri girerse oruç bozulmaz. Ancak dişlerin arasındaki yemek kalıntısının temizlenmesi mümkün olduğu halde temiz-lenmez de boğaza kaçarsa oruç bozulur.

    Yemeye veya içmeye zorlanan kimsenin orucu bozulmaz. Çünkü bunu kendi iradesiyle yapmamıştır.

    Boğaza birşey dönmese de kasden kusmak orucu bozar. Fakat kişi isteği dışında kusarsa, kusmuğun bir kısmı tekrar içeri girmiş olsa da orucu bozulmaz.

    Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: .

    Oruçlu iken kendisine kusmak; galebe edip de kusan kimseye kaza yoktur. Fakat kendi kusarsa kaza etmelidir.[2]

    3. Menisi akmasa dahi kasden cinsî münasebette bulunmak.

    Bunun delili şu ayettir:

    Fecrin beyaz ipliği, siyah ipliğinden ayrılıncaya kadar yeyin, için. Sonra gece oluncaya (güneş batıncaya) kadar orucu tamamlayın. Mescidlerde itikafta iken hanımlarınıza yaklaşmayın. (Bakara/187)

    Ayette geçen ´beyaz iplik´ten maksat, gün ışığı, ´siyah iplik´ten maksat ise gece karanlığıdır. Fecr ufukta yatay bir şekilde meydana gelen ve gecenin sona erdiğini gösteren ışıktır.

    Ayetteki ´onlara yaklaşmayın´ ibaresinden maksat, itikafta iken kadınlarla cinsel ilişkide bulunmamaktır. Eğer kişi unutarak hanımıyla cinsî münasebette bulunursa orucu bozulmaz. Bu, unutarak yeyip iç-meye kıyas edilir.

    4. İstimna

    İstimna kişinin hanımını öpmesi veya dokunması suretiyle veya el vasıtasıyla menisinin akmasıdır. Oruçlu iken bu kasden yapılırsa oruç bo-zulur. Ancak herhangibir sebepten ötürü isteği dışında olursa oruç bo-zulmaz. Karısını veya kocasını öptüğünde şehveti harekete geçecek olan kişinin bunu yapması tahrimen mekruhtur. Çünkü orucun ifsad olma tehlikesi vardır. Bu, kasden orucu ifsad etmeye çalışmak gibidir. Öpmekle şehveti harekete geçmeyen kişinin de öpmeyi terketmesi evlâdır.

    Hz. Aişe´den şöyle rivayet edilmiştir: ´Hz. Peygamber, oruçlu olduğu halde beni öperdi. Halbuki hanginiz Hz. Peygamber´in nefsine hâkim oluşu kadar nefsine hâkim olabilir?´[3]

    Âlimler, Hz. Aişe´nin sözünün şu anlama geldiğini söylemişlerdir: ´Sizin için hanımlarınızı öpmemek daha iyidir. Vehme kapılarak kendinizi Hz. Peygamber gibi saymaya kalkışmayın. Peygamber için mubah olan şeyin size de mubah olduğunu düşünmeyin. Çünkü Hz. Peygamber nefsine mâlikti; şehvetine kapılmaktan ve cinsî münasebette bulunmaktan emindi. Siz ise bunlardan hiçbir zaman emin olamazsınız´.

    5. Hayız ve Nifas

    Hayız ve nifas, orucun sıhhatine mâni olan özürlerdir. Bu bakımdan günün bir kısmında hayız veya nifas olan kadının orucu bozulur ve daha sonra orucunu kaza etmesi gerekir.

    Hz. Peygamber´e, kadının dininin nasıl noksan olduğu sorulunca, Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:

    Kadın hayız ve nifasîı olduğu zaman namazı terketmez mi, orucunu bırakmaz mı?[4]

    6. Akıl ve şuuru kaybetmek ve dinden çıkmak

    Tecennün etmek (delirmek) ve dinden çıkmak (irtidad), orucun sıhhatine manidir, Çünkü bunlar, kişiyi mükellef olmaktan çıkarır. Ayrıca oruçlu kimse, orucu ifsad edecek şeylerden kaçınmalıdır ki orucu sahih olsun. Oruç, fecrin tulûundan başlar, güneşin batışına kadar devam eder. Eğer oruçlu bir kimse, fecrin doğmadığını zannederek orucu bozan şeylerden birini yaparsa, sonra da fecrin doğduğu anlaşılırsa orucu bozulur. Ancak Ramazan ayının hürmetine binaen o gün akşama kadar birşey yeyip içmemeli ve daha sonra da orucunu kaza etmelidir.

    Yine günün sonunda güneşin battığını zannederek iftar eden kişinin -güneşin batmadığı anlaşılırsa- orucu bozulur. Daha sonra orucunu kaza etmesi gerekir.

    Orucu bozanlardan cinsel ilişki dışındakiler için sadece bir gün kaza orucu gerekir. Ancak cinsel ilişkiye girenlerin hem kaza hem de 2 ay keffaret orrucu tutmaları lazımdır.

    [1] Müslim/1155, Buharî/1831, (Ebu Hüreyre´den)
    [2] Ebu Dâvud/2380, Tirmizî/720 ve başka muhaddisler, (Ebu Hüreyre´den)
    [3] Müslim/1106
    [4] Buharî/298, Müslim/80, (Ebu Said´den)


    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet



  18. 10.Ağustos.2011, 21:42
    9
    لا اله ا لا ا لله
    Şafii mezhebine göre bilerek orucu yemek kefaret gerektiriyor mu?

    Değerli kardeşimiz;
    Şafii mezhebine göre bilerek yeyip içmek orucu bozar ama bunun için keffaret gerekmez. Ancak böyle bilerek yeyip içen kimsenin, günün kalan kısmını oruçlu geçirmesi ve ayrıca bir gün kaza etmesi gerekir.

    Ramazanda oruçlu bulunan kişiye, oruçluyken sadece cinsel ilişkiye girmekten dolayı keffaret ve tazir gerekir. Ramazan dışında tutulan nafile, adak, kaza veya keffaret orucu tutanların cinsel ilişkiye girmesiyle oruç bozulsada keffaret ve tazir gerekmez.

    Şafi Mezhebine göre konunun açıklaması:

    Orucu bozan şeyler ise şunlardır:

    1. Yemek ve içmek.

    Oruçlu kasden yer veya içerse, yediği ve içtiği ne kadar az olursa ol-sun orucu bozulur. Fakat oruçlu olduğunu unutarak yer veya içerse, yediği ve içtiği ne kadar çok olursa olsun orucu bozulmaz. Çünkü Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:

    Kim oruçlu iken unutup yer veya içerse, orucunu (bozmayıp) ta-mamlasın. Çünkü ona, ancak Allah yedirmiş, içirmiştir.[1]

    2. Gözle görülen birşeyin insan vücuduna girmesi.

    Hadîste geçen ´cevf kelimesi, boğazdan mideye, bağırsaklara kadar olan yol demektir. Açık delikten insan vücuduna giren şeyden maksat da ağız, kulak, ön ve arkadan giren şeylerdir. Bu bakımdan göze akıtılan bir damla orucu bozar, çünkü göz açık bir deliktir. Şaracıyye denilen da-mardan vurulan iğne orucu bozar, çünkü bu da açık delik sayılır. Fakat ´verid´ denilen damardan vurulan iğne orucu bozmaz, çünkü verid, açık bir delik değildir. Zikredilmeyen şeyler de buna kıyas edilir. Bütün bun-lar kasden yapıldığında geçerlidir. Eğer unutularak yapılırsa, unutularak yenen yemeğe ve içmeye kıyasen oruca zarar vermez.

    İnsan vücuduna giren sinek veya toz orucu bozmaz. Çünkü bunlar-dan korunmak çok zordur. Diş etleri kanayıp tükürüğü necis olur da ağız yıkanıp temizlenmezse -tükürük bembeyaz olsa dahi- bu tükürüğü yutmak orucu bozar.

    Normal şekilde mazmaza (ağıza su vermek) ve istinşak (buruna su vermek) yapılırken boğaza kaçan su orucu bozmaz. Ancak mazmaza ve istinşak mübalağalı bir şekilde yapılır, ağıza alınan su gargara yapılırken boğaza su kaçarsa oruç bozulur. Çünkü Ramazan´da böyle yapmak ya-saktır. Temizlenmesi mümkün olmayan bir yemek kalıntısı, kasıt ol-maksızın tükürükle beraber içeri girerse oruç bozulmaz. Ancak dişlerin arasındaki yemek kalıntısının temizlenmesi mümkün olduğu halde temiz-lenmez de boğaza kaçarsa oruç bozulur.

    Yemeye veya içmeye zorlanan kimsenin orucu bozulmaz. Çünkü bunu kendi iradesiyle yapmamıştır.

    Boğaza birşey dönmese de kasden kusmak orucu bozar. Fakat kişi isteği dışında kusarsa, kusmuğun bir kısmı tekrar içeri girmiş olsa da orucu bozulmaz.

    Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: .

    Oruçlu iken kendisine kusmak; galebe edip de kusan kimseye kaza yoktur. Fakat kendi kusarsa kaza etmelidir.[2]

    3. Menisi akmasa dahi kasden cinsî münasebette bulunmak.

    Bunun delili şu ayettir:

    Fecrin beyaz ipliği, siyah ipliğinden ayrılıncaya kadar yeyin, için. Sonra gece oluncaya (güneş batıncaya) kadar orucu tamamlayın. Mescidlerde itikafta iken hanımlarınıza yaklaşmayın. (Bakara/187)

    Ayette geçen ´beyaz iplik´ten maksat, gün ışığı, ´siyah iplik´ten maksat ise gece karanlığıdır. Fecr ufukta yatay bir şekilde meydana gelen ve gecenin sona erdiğini gösteren ışıktır.

    Ayetteki ´onlara yaklaşmayın´ ibaresinden maksat, itikafta iken kadınlarla cinsel ilişkide bulunmamaktır. Eğer kişi unutarak hanımıyla cinsî münasebette bulunursa orucu bozulmaz. Bu, unutarak yeyip iç-meye kıyas edilir.

    4. İstimna

    İstimna kişinin hanımını öpmesi veya dokunması suretiyle veya el vasıtasıyla menisinin akmasıdır. Oruçlu iken bu kasden yapılırsa oruç bo-zulur. Ancak herhangibir sebepten ötürü isteği dışında olursa oruç bo-zulmaz. Karısını veya kocasını öptüğünde şehveti harekete geçecek olan kişinin bunu yapması tahrimen mekruhtur. Çünkü orucun ifsad olma tehlikesi vardır. Bu, kasden orucu ifsad etmeye çalışmak gibidir. Öpmekle şehveti harekete geçmeyen kişinin de öpmeyi terketmesi evlâdır.

    Hz. Aişe´den şöyle rivayet edilmiştir: ´Hz. Peygamber, oruçlu olduğu halde beni öperdi. Halbuki hanginiz Hz. Peygamber´in nefsine hâkim oluşu kadar nefsine hâkim olabilir?´[3]

    Âlimler, Hz. Aişe´nin sözünün şu anlama geldiğini söylemişlerdir: ´Sizin için hanımlarınızı öpmemek daha iyidir. Vehme kapılarak kendinizi Hz. Peygamber gibi saymaya kalkışmayın. Peygamber için mubah olan şeyin size de mubah olduğunu düşünmeyin. Çünkü Hz. Peygamber nefsine mâlikti; şehvetine kapılmaktan ve cinsî münasebette bulunmaktan emindi. Siz ise bunlardan hiçbir zaman emin olamazsınız´.

    5. Hayız ve Nifas

    Hayız ve nifas, orucun sıhhatine mâni olan özürlerdir. Bu bakımdan günün bir kısmında hayız veya nifas olan kadının orucu bozulur ve daha sonra orucunu kaza etmesi gerekir.

    Hz. Peygamber´e, kadının dininin nasıl noksan olduğu sorulunca, Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:

    Kadın hayız ve nifasîı olduğu zaman namazı terketmez mi, orucunu bırakmaz mı?[4]

    6. Akıl ve şuuru kaybetmek ve dinden çıkmak

    Tecennün etmek (delirmek) ve dinden çıkmak (irtidad), orucun sıhhatine manidir, Çünkü bunlar, kişiyi mükellef olmaktan çıkarır. Ayrıca oruçlu kimse, orucu ifsad edecek şeylerden kaçınmalıdır ki orucu sahih olsun. Oruç, fecrin tulûundan başlar, güneşin batışına kadar devam eder. Eğer oruçlu bir kimse, fecrin doğmadığını zannederek orucu bozan şeylerden birini yaparsa, sonra da fecrin doğduğu anlaşılırsa orucu bozulur. Ancak Ramazan ayının hürmetine binaen o gün akşama kadar birşey yeyip içmemeli ve daha sonra da orucunu kaza etmelidir.

    Yine günün sonunda güneşin battığını zannederek iftar eden kişinin -güneşin batmadığı anlaşılırsa- orucu bozulur. Daha sonra orucunu kaza etmesi gerekir.

    Orucu bozanlardan cinsel ilişki dışındakiler için sadece bir gün kaza orucu gerekir. Ancak cinsel ilişkiye girenlerin hem kaza hem de 2 ay keffaret orrucu tutmaları lazımdır.

    [1] Müslim/1155, Buharî/1831, (Ebu Hüreyre´den)
    [2] Ebu Dâvud/2380, Tirmizî/720 ve başka muhaddisler, (Ebu Hüreyre´den)
    [3] Müslim/1106
    [4] Buharî/298, Müslim/80, (Ebu Said´den)


    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet






+ Yorum Gönder