Konusunu Oylayın.: Müzikli ve Kadın sesli iftar

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Müzikli ve Kadın sesli iftar
  1. 04.Ağustos.2011, 19:11
    1
    wer11
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Ağustos.2011
    Üye No: 89247
    Mesaj Sayısı: 4
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 39

    Müzikli ve Kadın sesli iftar






    Müzikli ve Kadın sesli iftar Mumsema Selamın aleyküm kardeşler, bartın ilinde enterasan bir uygulama var iftardan önce yani akşam ezanından önce müzik çalınıyor ardından bir kadın ihtar anonsu yapıyor daha sonrasında ezan okunuyor bunun hükmü nedir?Burda ki diyanetin buna el atması gerek miyor mu ?Hatta söyle bir haber gördüm.

    Gelenek devam ediyor

    Ramazan ayının iftar anonsları devam ediyor. Belediye hoparlöründen yapılan ve Merhum Kemal Samancıoğlu'nun Belediye Başkanı olduğu yıllardan bu yana devam eden iftar anonsları 30 yılı aşkın süredir yapılıyor.

    Bartın Belediyesi her yıl olduğu gibi yine Ramazan ayının iftar anonslarını yapmaya devam ediyor. Merhum Kemal Samancıoğlu'nun Belediye Başkanı olduğu yıllardan bu yana devam eden iftar anonsları 30 yılı aşkın süredir yapılıyor ve aynı heyecanla sürüyor.
    Bartın için iftar vakti
    Geceleri sahur vakitlerinde yine belediye hoparlörlerinden çalınan tasavvuf müziği ile uyanan Bartın halkı oruçlarını Belediye İlan Servisi'nde çalışan Meral Balta'nın anonsuyla açıyor. Meral Balta'nın 'Bartın için iftar vakti' anonsu ve camiden aynı anda okunan ezanın sonunda iftar yemeğine başlayan vatandaşlar, anons geleneğinin sürmesinden memnun.
    Her gün ayrı bir heyecan
    Bartınlıların oruçlarını açması için İlan Servis'inde 'Bartın için iftar vakti' anonsunu yapmak için bekleyen Meral Balta, üstlendiği bu görevden dolayı büyük mutluluk duyduğunu belirtti. 2004 yılından bu yana her Ramazan ayında Bartın halkının orucunu açmak için kendisini beklemesinden dolayı büyük mutluluk yaşadığını belirten Balta, bu nedenle her gün ayrı bir heyecan duyduğunu söyledi.
    Onur duyuyorum
    Meral Balta, "Bartınlılara buradan iftar vakitlerinde seslenerek oruçlarını açmalarına vesile olmaktan mutluluk duyuyorum. Bu görev belki küçük bir görev olarak görülebilir ama ben her iftar saatinde ayrı bir heyecan yaşıyorum. Manevi bir mutluluk duygusu yaşıyorum. 2004 yılından beri de Bartın halkının benim yaptığım anonslarla oruçlarını açmasından dolayı ayrı bir onur duyuyorum. Sağlığım elverdiği sürece de Ramazan aylarında insanların oruçlarını açması için bu görevi yapmaktan onur ve gurur duyacağım" ifadesini kullandı.



  2. 04.Ağustos.2011, 19:11
    1
    wer11 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye



    Selamın aleyküm kardeşler, bartın ilinde enterasan bir uygulama var iftardan önce yani akşam ezanından önce müzik çalınıyor ardından bir kadın ihtar anonsu yapıyor daha sonrasında ezan okunuyor bunun hükmü nedir?Burda ki diyanetin buna el atması gerek miyor mu ?Hatta söyle bir haber gördüm.

    Gelenek devam ediyor

    Ramazan ayının iftar anonsları devam ediyor. Belediye hoparlöründen yapılan ve Merhum Kemal Samancıoğlu'nun Belediye Başkanı olduğu yıllardan bu yana devam eden iftar anonsları 30 yılı aşkın süredir yapılıyor.

    Bartın Belediyesi her yıl olduğu gibi yine Ramazan ayının iftar anonslarını yapmaya devam ediyor. Merhum Kemal Samancıoğlu'nun Belediye Başkanı olduğu yıllardan bu yana devam eden iftar anonsları 30 yılı aşkın süredir yapılıyor ve aynı heyecanla sürüyor.
    Bartın için iftar vakti
    Geceleri sahur vakitlerinde yine belediye hoparlörlerinden çalınan tasavvuf müziği ile uyanan Bartın halkı oruçlarını Belediye İlan Servisi'nde çalışan Meral Balta'nın anonsuyla açıyor. Meral Balta'nın 'Bartın için iftar vakti' anonsu ve camiden aynı anda okunan ezanın sonunda iftar yemeğine başlayan vatandaşlar, anons geleneğinin sürmesinden memnun.
    Her gün ayrı bir heyecan
    Bartınlıların oruçlarını açması için İlan Servis'inde 'Bartın için iftar vakti' anonsunu yapmak için bekleyen Meral Balta, üstlendiği bu görevden dolayı büyük mutluluk duyduğunu belirtti. 2004 yılından bu yana her Ramazan ayında Bartın halkının orucunu açmak için kendisini beklemesinden dolayı büyük mutluluk yaşadığını belirten Balta, bu nedenle her gün ayrı bir heyecan duyduğunu söyledi.
    Onur duyuyorum
    Meral Balta, "Bartınlılara buradan iftar vakitlerinde seslenerek oruçlarını açmalarına vesile olmaktan mutluluk duyuyorum. Bu görev belki küçük bir görev olarak görülebilir ama ben her iftar saatinde ayrı bir heyecan yaşıyorum. Manevi bir mutluluk duygusu yaşıyorum. 2004 yılından beri de Bartın halkının benim yaptığım anonslarla oruçlarını açmasından dolayı ayrı bir onur duyuyorum. Sağlığım elverdiği sürece de Ramazan aylarında insanların oruçlarını açması için bu görevi yapmaktan onur ve gurur duyacağım" ifadesini kullandı.



    Benzer Konular

    - Bir kadın oruç tutmaya niyetlendikten sonra ve fakat iftar olmadan hayız görse, oruç tutmaya devam e

    - Oruçlu bir kimseye tayyare ile yolculuk yaparken, kendi memleketinin iftar saatine göre mi iftar ede

    - Birisine iftar yemeği parası vermek, iftar vermek gibi sevab mıdır?

    - Müzikli kadın erkek karışık düğün yapıp oynamak caiz midir?

    - İftar Duaları iftar anında ve sonrasında edilen dualar türkçe dualar iftar duası

  3. 05.Ağustos.2011, 17:32
    2
    mumsema
    Administrator

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ocak.2007
    Üye No: 1
    Mesaj Sayısı: 10,075
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Müzikli ve Kadın sesli iftar




    Alıntı
    Selamın aleyküm kardeşler, bartın ilinde enterasan bir uygulama var iftardan önce yani akşam ezanından önce müzik çalınıyor ardından bir kadın ihtar anonsu yapıyor daha sonrasında ezan okunuyor bunun hükmü nedir?Burda ki diyanetin buna el atması gerek miyor mu ?Hatta söyle bir haber gördüm.
    Müzikli ve Kadın sesli iftar
    Gelenek devam ediyor

    Ramazan ayının iftar anonsları devam ediyor. Belediye hoparlöründen yapılan ve Merhum Kemal Samancıoğlu'nun Belediye Başkanı olduğu yıllardan bu yana devam eden iftar anonsları 30 yılı aşkın süredir yapılıyor.

    Bartın Belediyesi her yıl olduğu gibi yine Ramazan ayının iftar anonslarını yapmaya devam ediyor. Merhum Kemal Samancıoğlu'nun Belediye Başkanı olduğu yıllardan bu yana devam eden iftar anonsları 30 yılı aşkın süredir yapılıyor ve aynı heyecanla sürüyor.
    Bartın için iftar vakti
    Geceleri sahur vakitlerinde yine belediye hoparlörlerinden çalınan tasavvuf müziği ile uyanan Bartın halkı oruçlarını Belediye İlan Servisi'nde çalışan Meral Balta'nın anonsuyla açıyor. Meral Balta'nın 'Bartın için iftar vakti' anonsu ve camiden aynı anda okunan ezanın sonunda iftar yemeğine başlayan vatandaşlar, anons geleneğinin sürmesinden memnun.
    Her gün ayrı bir heyecan
    Bartınlıların oruçlarını açması için İlan Servis'inde 'Bartın için iftar vakti' anonsunu yapmak için bekleyen Meral Balta, üstlendiği bu görevden dolayı büyük mutluluk duyduğunu belirtti. 2004 yılından bu yana her Ramazan ayında Bartın halkının orucunu açmak için kendisini beklemesinden dolayı büyük mutluluk yaşadığını belirten Balta, bu nedenle her gün ayrı bir heyecan duyduğunu söyledi.
    Onur duyuyorum
    Meral Balta, "Bartınlılara buradan iftar vakitlerinde seslenerek oruçlarını açmalarına vesile olmaktan mutluluk duyuyorum. Bu görev belki küçük bir görev olarak görülebilir ama ben her iftar saatinde ayrı bir heyecan yaşıyorum. Manevi bir mutluluk duygusu yaşıyorum. 2004 yılından beri de Bartın halkının benim yaptığım anonslarla oruçlarını açmasından dolayı ayrı bir onur duyuyorum. Sağlığım elverdiği sürece de Ramazan aylarında insanların oruçlarını açması için bu görevi yapmaktan onur ve gurur duyacağım" ifadesini kullandı.
    Bu anons minarelerden mi yapılıyor?


  4. 05.Ağustos.2011, 17:32
    2
    Administrator



    Alıntı
    Selamın aleyküm kardeşler, bartın ilinde enterasan bir uygulama var iftardan önce yani akşam ezanından önce müzik çalınıyor ardından bir kadın ihtar anonsu yapıyor daha sonrasında ezan okunuyor bunun hükmü nedir?Burda ki diyanetin buna el atması gerek miyor mu ?Hatta söyle bir haber gördüm.
    Müzikli ve Kadın sesli iftar
    Gelenek devam ediyor

    Ramazan ayının iftar anonsları devam ediyor. Belediye hoparlöründen yapılan ve Merhum Kemal Samancıoğlu'nun Belediye Başkanı olduğu yıllardan bu yana devam eden iftar anonsları 30 yılı aşkın süredir yapılıyor.

    Bartın Belediyesi her yıl olduğu gibi yine Ramazan ayının iftar anonslarını yapmaya devam ediyor. Merhum Kemal Samancıoğlu'nun Belediye Başkanı olduğu yıllardan bu yana devam eden iftar anonsları 30 yılı aşkın süredir yapılıyor ve aynı heyecanla sürüyor.
    Bartın için iftar vakti
    Geceleri sahur vakitlerinde yine belediye hoparlörlerinden çalınan tasavvuf müziği ile uyanan Bartın halkı oruçlarını Belediye İlan Servisi'nde çalışan Meral Balta'nın anonsuyla açıyor. Meral Balta'nın 'Bartın için iftar vakti' anonsu ve camiden aynı anda okunan ezanın sonunda iftar yemeğine başlayan vatandaşlar, anons geleneğinin sürmesinden memnun.
    Her gün ayrı bir heyecan
    Bartınlıların oruçlarını açması için İlan Servis'inde 'Bartın için iftar vakti' anonsunu yapmak için bekleyen Meral Balta, üstlendiği bu görevden dolayı büyük mutluluk duyduğunu belirtti. 2004 yılından bu yana her Ramazan ayında Bartın halkının orucunu açmak için kendisini beklemesinden dolayı büyük mutluluk yaşadığını belirten Balta, bu nedenle her gün ayrı bir heyecan duyduğunu söyledi.
    Onur duyuyorum
    Meral Balta, "Bartınlılara buradan iftar vakitlerinde seslenerek oruçlarını açmalarına vesile olmaktan mutluluk duyuyorum. Bu görev belki küçük bir görev olarak görülebilir ama ben her iftar saatinde ayrı bir heyecan yaşıyorum. Manevi bir mutluluk duygusu yaşıyorum. 2004 yılından beri de Bartın halkının benim yaptığım anonslarla oruçlarını açmasından dolayı ayrı bir onur duyuyorum. Sağlığım elverdiği sürece de Ramazan aylarında insanların oruçlarını açması için bu görevi yapmaktan onur ve gurur duyacağım" ifadesini kullandı.
    Bu anons minarelerden mi yapılıyor?


  5. 05.Ağustos.2011, 23:58
    3
    wer11
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Ağustos.2011
    Üye No: 89247
    Mesaj Sayısı: 4
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 39

    Cevap: Müzikli ve Kadın sesli iftar

    Kardeşim anons hoparlöründen yapılıyor.Ancak belediye hoparlöründen mi yoksa minare hoparlöründen mi geliyor ses tam kestiremiyorum.Somut olayda, akşam ezanından önce bir ney taksimi kasetten hoparlör vasıtasıyla çalınıyor ondan sonra bu bayan işte; bartın için iftar vaktidir değerli hemşerilerimize iyi akşamlar dileriz... falan filan diyor o akabinde ezan okunuyor.Ezanla aynı andada top atılıyor yani enterasans bir olay ki bunu bu o il adet kabinine sokmuş durumda.İnsanlar oruçlarını açacaklar dini vazifesini yerine getiriyor ancak kadın sesi haram.Burdaki fetva nedir?


  6. 05.Ağustos.2011, 23:58
    3
    wer11 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Kardeşim anons hoparlöründen yapılıyor.Ancak belediye hoparlöründen mi yoksa minare hoparlöründen mi geliyor ses tam kestiremiyorum.Somut olayda, akşam ezanından önce bir ney taksimi kasetten hoparlör vasıtasıyla çalınıyor ondan sonra bu bayan işte; bartın için iftar vaktidir değerli hemşerilerimize iyi akşamlar dileriz... falan filan diyor o akabinde ezan okunuyor.Ezanla aynı andada top atılıyor yani enterasans bir olay ki bunu bu o il adet kabinine sokmuş durumda.İnsanlar oruçlarını açacaklar dini vazifesini yerine getiriyor ancak kadın sesi haram.Burdaki fetva nedir?


  7. 07.Ağustos.2011, 22:03
    4
    wer11
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Ağustos.2011
    Üye No: 89247
    Mesaj Sayısı: 4
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 39

    Cevap: Müzikli ve Kadın sesli iftar

    Kardeşler bu konuda fetva verebilecek veya bir tavsiyede bulunabilecek var mı?


  8. 07.Ağustos.2011, 22:03
    4
    wer11 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Kardeşler bu konuda fetva verebilecek veya bir tavsiyede bulunabilecek var mı?


  9. 07.Ağustos.2011, 23:39
    5
    Guray
    Karadeniz

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Temmuz.2008
    Üye No: 24378
    Mesaj Sayısı: 579
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Yaş: 28
    Bulunduğu yer: İzmir/Ksk

    Cevap: Müzikli ve Kadın sesli iftar

    İslâmiyet kişiyi fitne ve fesada sürükleyen görüntü, davranış ve hallere karşı koruyucu tedbirler alır. Çünkü İslâmda insanın safiyet ve vakarının muhfazası ve bozulmaması esastır. Bu tedbir ve koruma hem erkek için, hem de kadın için eşit seviyede düşünülür.

    Diğer yandan insana verilmiş olan özellik, kabiliyet ve farklılıklar bir başkasının vebal altına girmesine sebep olmamalı, yanlış duygulara kapılmasına meydan vermemeli, nefsini azdırmamalıdır.

    Yaratıcı tarafından kadına ihsan edilen sesi de bu çerçeve içinde düşünmek gerekir. Esas itibariyle başta insan olmak üzere hiçbir varlığın sesi mutlak olarak haram ve günah sınıfına sokulmaz. Çünkü yaratılışında bir haramlık mevcut değildir. Bunun içindir ki, hiçbir âyet ve hadis kadının sesini haram kılıcı bir hüküm bildirmez.

    Başta Hanefi ve Şâfiî imamları olmak üzere mezhep sahibi müçtehid imamlarımızın kanaatleri de bu merkezdedir. Hattâ bütün fıkıh kitaplarında şu hükmü görüyoruz: Cumhura göre kadının sesi avret değildir. Yani bütün müçtehidlere göre kadının sesi haram değildir.

    Şâfiî mezhebi âlimleri ve diğer müçtehidler şöyle derler: “Kadının sesi avret değildir. Çünkü kadın alış veriş yapar, mahkemede şahitlikte bulunur. Bunun için sesini yükselterek konuşmak zorunda kalır.1

    Kadının sesinin avret olmadığının gerekçesi İslâmın ilk uygulamalı devri olan Saadet Asrıdır. Yani Peygamber Efendimizin (a.s.m.) ve sahabilerin uygulayış biçimidir. Bu uygulanış biçimi üç şekilde görülüyor:

    Birincisi: Peygamber Efendimizin (a.s.m.) sahabi hanımlarla konuşması, onların sorularına cevap vermesi, şikâyetlerini dinlemesi, ihtiyaç ve taleplerini karşılamasıdır.

    Bir örnek olması bakımından şu hadis-i şerifi nakledelim:

    Amr bin Şuayb rivayet ediyor:

    Bir kadın yanında kızı ile birlikte Resulullaha (a.s.m.) geldi. Kızın kolunda iki altın bilezik vardı. Resulullah (a.s.m.) kadına sordu: “Bu bileziklerin zekâtını veriyor musun?”

    Kadın, “Hayır, vermiyorum” diye cevap verdi.

    Bunun üzerine Resulullah (a.s.m.) tekrar sordu:

    “Peki, kıyamette bu iki bilezik yerine Allah’ın sana ateşten iki bilezik taktırması hoşuna gider mi?”

    Kadın iki bileziği hemen çıkarıp Resulullaha (a.s.m.) uzattı ve “Bunlar artık Allah ve Resulüne aittir” dedi.2

    İkincisi: Sahabiler gerek Peygamberimizin hanımlarına, gerekse diğer hanım sahabilere hadis ve benzeri durumlarda soru sorarlar, konuşurlar ve bazı konularda bilgi alırlardı.

    Üçüncüsü: Yine Sahabe döneminde kadınlar, halifelere şikâyetlerini dile getirirler veya dinî meselelerde diğer sahabilere bilmediklerini sorup öğrenirlerdi.

    Bu mesele için de bir örnek verelim:

    Kadının biri Hazret-i Ömer’e gelerek, “Yâ Emîrelmü’minîn! Kocam geceleri ibadet eder, gündüzleri de oruç tutar” şeklinde şikâyette bulundu.

    Hazret-i Ömer, “Ne demek istiyorsun? Kocanı geceleri ibadet etmekten ve gündüzleri oruç tutmaktan alıkoymamı mı istiyorsun?”

    Bunun üzerine kadın başka bir şey söylemeden çıkıp gitti ve biraz sonra bir daha gelip aynı şikâyetini dile getirdi. Hazret-i Ömer, kadına yine aynı cevabı verdi.

    Bu durumu gören Kâ’b bin Sûr söze karıştı ve “Yâ Emîrelmü’minîn, kadının hakkı var. Cenab-ı Hak erkeğe dört kadınla evlenebileceğine müsaade ettiğine göre, dördüncü gün kadının hakkıdır” dedi.

    Bunun üzerine Hazret-i Ömer kadının kocasını çağırtıp dört günde bir oruç tutmamasını ve her dört gecede bir kadının yanında yatmasını emretti.3

    Ancak diğer bütün mübah meselelerin mahiyet değiştirip mahzurlu bir hal almasında olduğu gibi, kadının sesi meselesinde de aynı durum söz konusudur. Kadının sesi mübah, masum ve meşru olmasına karşılık hangi sebeplerden dolayı “avret” olur, nasıl olursa yasak sınıfına girer, yabancı erkeklerin dinlemesi haram olur?

    Kadının sesi yaratılışı icabı dikkat çekicidir. Özellikle ses normalin dışında bir tonda çıkarsa birtakım mahzurları beraberinde getirmektedir ve dinî tabiriyle “fitneye” sebep olmaktadır. Demek ki, haram olan sesin kendisi değil de, kontrol dışı bir mahiyet taşımasıdır.

    Ahzab Sûresinin 32. âyet-i kerimesi bu husustaki ölçüyü Peygamber hanımlarının şahsında şöyle veriyor:

    “Ey Peygamber hanımları! Siz herhangi bir kadın gibi değilsiniz. Eğer halinize layık bir takva ile korunacaksanız, yabancılarla câzibeli bir şekilde konuşmayın ki, kalbinde fesat bulunan kimse bir ümide kapılmasın. Konuşurken ciddiyet ve ağırbaşlılıkla söz söyleyin.”

    Müfessir Vehbi Efendi bu âyeti tefsir ederken, “Söylediğiniz söz fitneye sebep olmasın. Yani cazibeli ve ecânibi şüpheye düşürecek bir halde edalı ve naz ü istiğna ile söylemeyin” şeklinde izah getirmektedir. Elmalılı’nın ifadesiyle “Yayılarak, kırıtarak, sınık, yılışık” olduğunda “kalbi çürük kötülüğe meyilli kimseler” bir ümide kapılırlar. Bundan dolayı da günaha girilmiş olur.

    Vehbe Zühaylî bunu normal konuşmalardan ziyade dinî muhtevada da olsa aynı gerekçe ile mahzurlu görür: “Kadının, Kur’ân şeklinde de olsa, coşkulu ve nağmeli olarak okumakta iken seslerini işitmek haramdır. Çünkü bunda fitneye sebep olma korkusu vardır.”4

    İbni Âbidîn ise meseleye şu şekilde bir açıklık getirir:

    “Tercih edilen görüşe göre kadının sesi avret değildir. Yalnız zekâsı kıt olanlar zannetmesinler ki, ‘biz kadının sesi avrettir demekle konuşmasını kasdetmiyoruz. İhtiyaç halinde ve benzeri durumlarda kadının yabancı erkeklerle konuşmasına cevaz veriyoruz. Yalnız kadınların yüksek sesle konuşmalarını, seslerini uzatmalarını, yumuşatmalarını ve nağmeli bir şekilde okumalarını caiz görmüyoruz. Çünkü bunlarda erkekleri kendilerine meylettirmek ve şehvetlerini tahrik etmek vardır. Kadının ezan okuması da bundan dolayı caiz olmamıştır.”5

    Bizim de katıldığımız hükmü Faruk Beşer Hoca veciz bir şekilde şöyle dile getirir:

    “Kadın her şeyiyle olduğu gibi sesiyle de çekici, büyüleyici ve tahrik edicidir ve aslında bu onun çirkin olduğunu değil, güzel olduğunu gösterir. Birer nimet demek olan çekici yönlerini, bu arada sesini fitneye sebep olmak ve tahrik etmek için kullanırsa, yani konuşmasını kırıla döküle ve kadınsı biçimde yaparsa, ya da nağmeli sözlerle normal konuşurken zaten tahrik edici olan sesini daha da etkileyici hale getirirse, sesi avret olduğundan değil de, fitneye sebep olacağından haram olur. Vakarlı ve karşısındakine ümit kestirici edayla konuşursa haram olmaz.6

    Son olarak zamanımızın müfessirlerinden Muhammed Ali es-Sabûnî’nin yorumuna yer verelim:

    “Açıkça görüldüğü gibi, eğer fitneden emin ise kadının sesi haram olmaz. Ancak, erkeklerin, kadınları fitne ve fesada götüren hallerden uzak tutmaları gerekir.”7

    Sorudaki unsurlara gelince, şiir ve ilahide ses incelip kalınlaştığı, nağmeli olduğu ve câzip bir mahiyete büründüğü için yabancı erkeklerin duyacağı şekilde söylemek beraberinde mahzurları taşımaktadır.

    Hanımların sesli olarak zikretmeleri de şayet yabancı erkekler duyacaksa, yine aynı kategoriye girmekte ve birtakım yanlış duyguların uyanmasına sebebiyet vereceğinden ezanda olduğu gibi müsaade edilmemektedir. Ancak kendi aralarında sesli olarak Kur’ân okumalarında ilâhi söylemelerinde ve zikretmelerinde haliyle mahzur olmaz.

    1 Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, 2: 167.
    2 Tirmizî, Zekât: 12.
    3 Hayâtü’s-Sahâbe, 3: 349.
    4 İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, 1: 467.
    5 Reddü’l-Muhtar, 1: 272.
    6 Hanımlara özel ilmihal, 314.
    7 Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, 2: 167.

    Mehmed Paksu
    Aileye Özel Fetvalar

    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet



  10. 07.Ağustos.2011, 23:39
    5
    Karadeniz
    İslâmiyet kişiyi fitne ve fesada sürükleyen görüntü, davranış ve hallere karşı koruyucu tedbirler alır. Çünkü İslâmda insanın safiyet ve vakarının muhfazası ve bozulmaması esastır. Bu tedbir ve koruma hem erkek için, hem de kadın için eşit seviyede düşünülür.

    Diğer yandan insana verilmiş olan özellik, kabiliyet ve farklılıklar bir başkasının vebal altına girmesine sebep olmamalı, yanlış duygulara kapılmasına meydan vermemeli, nefsini azdırmamalıdır.

    Yaratıcı tarafından kadına ihsan edilen sesi de bu çerçeve içinde düşünmek gerekir. Esas itibariyle başta insan olmak üzere hiçbir varlığın sesi mutlak olarak haram ve günah sınıfına sokulmaz. Çünkü yaratılışında bir haramlık mevcut değildir. Bunun içindir ki, hiçbir âyet ve hadis kadının sesini haram kılıcı bir hüküm bildirmez.

    Başta Hanefi ve Şâfiî imamları olmak üzere mezhep sahibi müçtehid imamlarımızın kanaatleri de bu merkezdedir. Hattâ bütün fıkıh kitaplarında şu hükmü görüyoruz: Cumhura göre kadının sesi avret değildir. Yani bütün müçtehidlere göre kadının sesi haram değildir.

    Şâfiî mezhebi âlimleri ve diğer müçtehidler şöyle derler: “Kadının sesi avret değildir. Çünkü kadın alış veriş yapar, mahkemede şahitlikte bulunur. Bunun için sesini yükselterek konuşmak zorunda kalır.1

    Kadının sesinin avret olmadığının gerekçesi İslâmın ilk uygulamalı devri olan Saadet Asrıdır. Yani Peygamber Efendimizin (a.s.m.) ve sahabilerin uygulayış biçimidir. Bu uygulanış biçimi üç şekilde görülüyor:

    Birincisi: Peygamber Efendimizin (a.s.m.) sahabi hanımlarla konuşması, onların sorularına cevap vermesi, şikâyetlerini dinlemesi, ihtiyaç ve taleplerini karşılamasıdır.

    Bir örnek olması bakımından şu hadis-i şerifi nakledelim:

    Amr bin Şuayb rivayet ediyor:

    Bir kadın yanında kızı ile birlikte Resulullaha (a.s.m.) geldi. Kızın kolunda iki altın bilezik vardı. Resulullah (a.s.m.) kadına sordu: “Bu bileziklerin zekâtını veriyor musun?”

    Kadın, “Hayır, vermiyorum” diye cevap verdi.

    Bunun üzerine Resulullah (a.s.m.) tekrar sordu:

    “Peki, kıyamette bu iki bilezik yerine Allah’ın sana ateşten iki bilezik taktırması hoşuna gider mi?”

    Kadın iki bileziği hemen çıkarıp Resulullaha (a.s.m.) uzattı ve “Bunlar artık Allah ve Resulüne aittir” dedi.2

    İkincisi: Sahabiler gerek Peygamberimizin hanımlarına, gerekse diğer hanım sahabilere hadis ve benzeri durumlarda soru sorarlar, konuşurlar ve bazı konularda bilgi alırlardı.

    Üçüncüsü: Yine Sahabe döneminde kadınlar, halifelere şikâyetlerini dile getirirler veya dinî meselelerde diğer sahabilere bilmediklerini sorup öğrenirlerdi.

    Bu mesele için de bir örnek verelim:

    Kadının biri Hazret-i Ömer’e gelerek, “Yâ Emîrelmü’minîn! Kocam geceleri ibadet eder, gündüzleri de oruç tutar” şeklinde şikâyette bulundu.

    Hazret-i Ömer, “Ne demek istiyorsun? Kocanı geceleri ibadet etmekten ve gündüzleri oruç tutmaktan alıkoymamı mı istiyorsun?”

    Bunun üzerine kadın başka bir şey söylemeden çıkıp gitti ve biraz sonra bir daha gelip aynı şikâyetini dile getirdi. Hazret-i Ömer, kadına yine aynı cevabı verdi.

    Bu durumu gören Kâ’b bin Sûr söze karıştı ve “Yâ Emîrelmü’minîn, kadının hakkı var. Cenab-ı Hak erkeğe dört kadınla evlenebileceğine müsaade ettiğine göre, dördüncü gün kadının hakkıdır” dedi.

    Bunun üzerine Hazret-i Ömer kadının kocasını çağırtıp dört günde bir oruç tutmamasını ve her dört gecede bir kadının yanında yatmasını emretti.3

    Ancak diğer bütün mübah meselelerin mahiyet değiştirip mahzurlu bir hal almasında olduğu gibi, kadının sesi meselesinde de aynı durum söz konusudur. Kadının sesi mübah, masum ve meşru olmasına karşılık hangi sebeplerden dolayı “avret” olur, nasıl olursa yasak sınıfına girer, yabancı erkeklerin dinlemesi haram olur?

    Kadının sesi yaratılışı icabı dikkat çekicidir. Özellikle ses normalin dışında bir tonda çıkarsa birtakım mahzurları beraberinde getirmektedir ve dinî tabiriyle “fitneye” sebep olmaktadır. Demek ki, haram olan sesin kendisi değil de, kontrol dışı bir mahiyet taşımasıdır.

    Ahzab Sûresinin 32. âyet-i kerimesi bu husustaki ölçüyü Peygamber hanımlarının şahsında şöyle veriyor:

    “Ey Peygamber hanımları! Siz herhangi bir kadın gibi değilsiniz. Eğer halinize layık bir takva ile korunacaksanız, yabancılarla câzibeli bir şekilde konuşmayın ki, kalbinde fesat bulunan kimse bir ümide kapılmasın. Konuşurken ciddiyet ve ağırbaşlılıkla söz söyleyin.”

    Müfessir Vehbi Efendi bu âyeti tefsir ederken, “Söylediğiniz söz fitneye sebep olmasın. Yani cazibeli ve ecânibi şüpheye düşürecek bir halde edalı ve naz ü istiğna ile söylemeyin” şeklinde izah getirmektedir. Elmalılı’nın ifadesiyle “Yayılarak, kırıtarak, sınık, yılışık” olduğunda “kalbi çürük kötülüğe meyilli kimseler” bir ümide kapılırlar. Bundan dolayı da günaha girilmiş olur.

    Vehbe Zühaylî bunu normal konuşmalardan ziyade dinî muhtevada da olsa aynı gerekçe ile mahzurlu görür: “Kadının, Kur’ân şeklinde de olsa, coşkulu ve nağmeli olarak okumakta iken seslerini işitmek haramdır. Çünkü bunda fitneye sebep olma korkusu vardır.”4

    İbni Âbidîn ise meseleye şu şekilde bir açıklık getirir:

    “Tercih edilen görüşe göre kadının sesi avret değildir. Yalnız zekâsı kıt olanlar zannetmesinler ki, ‘biz kadının sesi avrettir demekle konuşmasını kasdetmiyoruz. İhtiyaç halinde ve benzeri durumlarda kadının yabancı erkeklerle konuşmasına cevaz veriyoruz. Yalnız kadınların yüksek sesle konuşmalarını, seslerini uzatmalarını, yumuşatmalarını ve nağmeli bir şekilde okumalarını caiz görmüyoruz. Çünkü bunlarda erkekleri kendilerine meylettirmek ve şehvetlerini tahrik etmek vardır. Kadının ezan okuması da bundan dolayı caiz olmamıştır.”5

    Bizim de katıldığımız hükmü Faruk Beşer Hoca veciz bir şekilde şöyle dile getirir:

    “Kadın her şeyiyle olduğu gibi sesiyle de çekici, büyüleyici ve tahrik edicidir ve aslında bu onun çirkin olduğunu değil, güzel olduğunu gösterir. Birer nimet demek olan çekici yönlerini, bu arada sesini fitneye sebep olmak ve tahrik etmek için kullanırsa, yani konuşmasını kırıla döküle ve kadınsı biçimde yaparsa, ya da nağmeli sözlerle normal konuşurken zaten tahrik edici olan sesini daha da etkileyici hale getirirse, sesi avret olduğundan değil de, fitneye sebep olacağından haram olur. Vakarlı ve karşısındakine ümit kestirici edayla konuşursa haram olmaz.6

    Son olarak zamanımızın müfessirlerinden Muhammed Ali es-Sabûnî’nin yorumuna yer verelim:

    “Açıkça görüldüğü gibi, eğer fitneden emin ise kadının sesi haram olmaz. Ancak, erkeklerin, kadınları fitne ve fesada götüren hallerden uzak tutmaları gerekir.”7

    Sorudaki unsurlara gelince, şiir ve ilahide ses incelip kalınlaştığı, nağmeli olduğu ve câzip bir mahiyete büründüğü için yabancı erkeklerin duyacağı şekilde söylemek beraberinde mahzurları taşımaktadır.

    Hanımların sesli olarak zikretmeleri de şayet yabancı erkekler duyacaksa, yine aynı kategoriye girmekte ve birtakım yanlış duyguların uyanmasına sebebiyet vereceğinden ezanda olduğu gibi müsaade edilmemektedir. Ancak kendi aralarında sesli olarak Kur’ân okumalarında ilâhi söylemelerinde ve zikretmelerinde haliyle mahzur olmaz.

    1 Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, 2: 167.
    2 Tirmizî, Zekât: 12.
    3 Hayâtü’s-Sahâbe, 3: 349.
    4 İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, 1: 467.
    5 Reddü’l-Muhtar, 1: 272.
    6 Hanımlara özel ilmihal, 314.
    7 Tefsîrü Âyâti’l-Ahkâm, 2: 167.

    Mehmed Paksu
    Aileye Özel Fetvalar

    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet



  11. 07.Ağustos.2011, 23:55
    6
    mumsema
    Administrator

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Ocak.2007
    Üye No: 1
    Mesaj Sayısı: 10,075
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Müzikli ve Kadın sesli iftar

    Alıntı
    Kardeşim anons hoparlöründen yapılıyor.Ancak belediye hoparlöründen mi yoksa minare hoparlöründen mi geliyor ses tam kestiremiyorum.Somut olayda, akşam ezanından önce bir ney taksimi kasetten hoparlör vasıtasıyla çalınıyor ondan sonra bu bayan işte; bartın için iftar vaktidir değerli hemşerilerimize iyi akşamlar dileriz... falan filan diyor o akabinde ezan okunuyor.Ezanla aynı andada top atılıyor yani enterasans bir olay ki bunu bu o il adet kabinine sokmuş durumda.İnsanlar oruçlarını açacaklar dini vazifesini yerine getiriyor ancak kadın sesi haram.Burdaki fetva nedir?
    Minareden olduğunu zannetmiyorum.
    Diyanet buna izin vermez.
    Belediye hoparlöründen ise tek çare, rahatsız olanlar imza toplayarak tepkilerini dile getirmeleridir.


  12. 07.Ağustos.2011, 23:55
    6
    Administrator
    Alıntı
    Kardeşim anons hoparlöründen yapılıyor.Ancak belediye hoparlöründen mi yoksa minare hoparlöründen mi geliyor ses tam kestiremiyorum.Somut olayda, akşam ezanından önce bir ney taksimi kasetten hoparlör vasıtasıyla çalınıyor ondan sonra bu bayan işte; bartın için iftar vaktidir değerli hemşerilerimize iyi akşamlar dileriz... falan filan diyor o akabinde ezan okunuyor.Ezanla aynı andada top atılıyor yani enterasans bir olay ki bunu bu o il adet kabinine sokmuş durumda.İnsanlar oruçlarını açacaklar dini vazifesini yerine getiriyor ancak kadın sesi haram.Burdaki fetva nedir?
    Minareden olduğunu zannetmiyorum.
    Diyanet buna izin vermez.
    Belediye hoparlöründen ise tek çare, rahatsız olanlar imza toplayarak tepkilerini dile getirmeleridir.


  13. 13.Ağustos.2011, 20:04
    7
    wer11
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 04.Ağustos.2011
    Üye No: 89247
    Mesaj Sayısı: 4
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 39

    Cevap: Müzikli ve Kadın sesli iftar

    Allah razı olsun kardeşler. İşin ilginç tarafı rahatsız olan yok


  14. 13.Ağustos.2011, 20:04
    7
    wer11 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Allah razı olsun kardeşler. İşin ilginç tarafı rahatsız olan yok





+ Yorum Gönder