Konusunu Oylayın.: Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?
  1. 07.Mart.2011, 08:07
    1
    Yuzarsif
    YAKIŞIKLI

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 11.Ocak.2011
    Üye No: 83096
    Mesaj Sayısı: 137
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 27

    Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?

  2. 07.Mart.2011, 10:04
    2
    Muhammed
    الله اكبر

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Haziran.2010
    Üye No: 76755
    Mesaj Sayısı: 7,671
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Yaş: 27
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?




    Hanefi mezhebine göre sünnetler terk edilerek kaza namazı kılınmaz. Bu konuda Ömer Nasuhi Bilmen’in Büyük İslam İlmihali‘nde şu yazılıdır:
    “Kaza namazları ile uğraşmak, nafile namazları ile uğraşmaktan daha iyi ve daha önemlidir. Fakat farz namazların müekked olsun olmasın, sünnetleri bundan müstesnadır. Bu sünnetleri terk ederek bunların yerine kazaya niyet edilmesi daha iyi değildir. Bu sünnetlere niyet edilmesi evladır. Hatta kuşluk ve tesbih namazları gibi, haklarında nakil bulunan nafile namazlar da böyledir. Bunlara da böyle nafile olarak niyet etmek evladır. Çünkü bu sünnetler, farz namazları tamamlar, bunların yerine getirilmesi mümkün değildir. Kaza namazlarının ise, muayyen vakitleri olmadığı için onların her zaman yerine getirilmesi mümkündür.
    Bununla beraber namazları kazaya bırakmak günahtır. Bu günahdan mümkün olduğu kadar kurtulmak için sünnetleri feda etmek uygun olmaz. Böyle bir günahı işleyen kimsenin fazla ibadet ederek Allah’ın bağışlamasına sığınması gerekirken, hakkında Peygamber şefaatinin tecelli etmesine vesile olacak bir takım sünnet ve nafileleri terk etmek nasıl uygun olabilir? Hem bir kısım vakit namazlarını kazaya bırakmak, hem de diğer bir kısım vakit namazlarını, kendilerini tamamlayan sünnetlerden ayırmak iki kat kusur olmaz mı? Buna aykırı olan bazı nakiller geçerli değildir. Bunlar kabul edilen fetvaya aykırıdır. Hem sünnetleri, hem de kaza namazlarını kılmaya elverişli vakit bulamadıklarını iddia edenler bulunursa bunlar insaflı bir iddiada bulunmuş sayılmazlar. Boş yere en kıymetli zamanlarını harcayan insanlar, bilmem böyle bir iddiaya nasıl kalkışabilir?”
    İşin aslına gelince: Kur’an ve sünnette namazın kazası diye bir şey yoktur. Sadece uyuyan ve unutan kimseler uyandıklarında / hatırladıklarında namazlarını vakitleri dışında kılabilirler. Bu, onlar için bir kaza değil; eda olur. Nitekim Peygamber Efendimiz de bir defasında uyanamadıkları için sabah namazını1 , bir defasında da (Hendek Savaşı’nda) unuttukları için ikindi namazını2 kılamamışlardı. Bunun dışında kalan kimselerin gerek keyfi olarak gerekse gevşeklikten, tembellikten dolayı namazları vakit dışında kılmaları diye bir şey söz konusu değildir. Bunlar büyük bir günah işlemişlerdir. Tek yapacakları şey derhal tevbe- istiğfar etmek ve bir daha asla namaz kaçırmamaktır. Zaten Peygamberimiz de uyuya kalıp kılamadıkları sabah namazından sonra yaptığı şu açıklamada keyfi olarak kılınmayan namazların kazasından bahsetmemiştir:

    “Dikkat edin! Sizin için, bende bir örnek vardır.” (Sonra şöyle devam etti) “Dikkat edin! Uyku sebebi ile namaz kaçırmakta bir taksir yok­tur. Taksir ancak başka namazın vakti gelinceye kadar namazını kılma­yan kimsede vardır. Binaenaleyh bu uyuyup kalma işini kim yaparsa uyan­dığı zaman, o namazı kılıversin! Ama ertesi gün, o namazı her zamanki vaktinde kılsın!…”3
    1. Buhari, Mevâkîtu’s-Salât, 35; Müslim, Mesâcid, 310-313; Nesâî, Mevâkît, 55; Ahmed b. Hanbel, 2/428, 4/441. []
    2. Buhari, Mevâkîtu’s-Salât, 36, 38, Ezan, 26, Salâtü’l-Havf, 4, Megâzî, 29. []
    3. Müslim, Mesâcid, 311 (681). []
    Kaynak: fetva.net


  3. 07.Mart.2011, 10:04
    2
    Muhammed - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    الله اكبر



    Hanefi mezhebine göre sünnetler terk edilerek kaza namazı kılınmaz. Bu konuda Ömer Nasuhi Bilmen’in Büyük İslam İlmihali‘nde şu yazılıdır:
    “Kaza namazları ile uğraşmak, nafile namazları ile uğraşmaktan daha iyi ve daha önemlidir. Fakat farz namazların müekked olsun olmasın, sünnetleri bundan müstesnadır. Bu sünnetleri terk ederek bunların yerine kazaya niyet edilmesi daha iyi değildir. Bu sünnetlere niyet edilmesi evladır. Hatta kuşluk ve tesbih namazları gibi, haklarında nakil bulunan nafile namazlar da böyledir. Bunlara da böyle nafile olarak niyet etmek evladır. Çünkü bu sünnetler, farz namazları tamamlar, bunların yerine getirilmesi mümkün değildir. Kaza namazlarının ise, muayyen vakitleri olmadığı için onların her zaman yerine getirilmesi mümkündür.
    Bununla beraber namazları kazaya bırakmak günahtır. Bu günahdan mümkün olduğu kadar kurtulmak için sünnetleri feda etmek uygun olmaz. Böyle bir günahı işleyen kimsenin fazla ibadet ederek Allah’ın bağışlamasına sığınması gerekirken, hakkında Peygamber şefaatinin tecelli etmesine vesile olacak bir takım sünnet ve nafileleri terk etmek nasıl uygun olabilir? Hem bir kısım vakit namazlarını kazaya bırakmak, hem de diğer bir kısım vakit namazlarını, kendilerini tamamlayan sünnetlerden ayırmak iki kat kusur olmaz mı? Buna aykırı olan bazı nakiller geçerli değildir. Bunlar kabul edilen fetvaya aykırıdır. Hem sünnetleri, hem de kaza namazlarını kılmaya elverişli vakit bulamadıklarını iddia edenler bulunursa bunlar insaflı bir iddiada bulunmuş sayılmazlar. Boş yere en kıymetli zamanlarını harcayan insanlar, bilmem böyle bir iddiaya nasıl kalkışabilir?”
    İşin aslına gelince: Kur’an ve sünnette namazın kazası diye bir şey yoktur. Sadece uyuyan ve unutan kimseler uyandıklarında / hatırladıklarında namazlarını vakitleri dışında kılabilirler. Bu, onlar için bir kaza değil; eda olur. Nitekim Peygamber Efendimiz de bir defasında uyanamadıkları için sabah namazını1 , bir defasında da (Hendek Savaşı’nda) unuttukları için ikindi namazını2 kılamamışlardı. Bunun dışında kalan kimselerin gerek keyfi olarak gerekse gevşeklikten, tembellikten dolayı namazları vakit dışında kılmaları diye bir şey söz konusu değildir. Bunlar büyük bir günah işlemişlerdir. Tek yapacakları şey derhal tevbe- istiğfar etmek ve bir daha asla namaz kaçırmamaktır. Zaten Peygamberimiz de uyuya kalıp kılamadıkları sabah namazından sonra yaptığı şu açıklamada keyfi olarak kılınmayan namazların kazasından bahsetmemiştir:

    “Dikkat edin! Sizin için, bende bir örnek vardır.” (Sonra şöyle devam etti) “Dikkat edin! Uyku sebebi ile namaz kaçırmakta bir taksir yok­tur. Taksir ancak başka namazın vakti gelinceye kadar namazını kılma­yan kimsede vardır. Binaenaleyh bu uyuyup kalma işini kim yaparsa uyan­dığı zaman, o namazı kılıversin! Ama ertesi gün, o namazı her zamanki vaktinde kılsın!…”3
    1. Buhari, Mevâkîtu’s-Salât, 35; Müslim, Mesâcid, 310-313; Nesâî, Mevâkît, 55; Ahmed b. Hanbel, 2/428, 4/441. []
    2. Buhari, Mevâkîtu’s-Salât, 36, 38, Ezan, 26, Salâtü’l-Havf, 4, Megâzî, 29. []
    3. Müslim, Mesâcid, 311 (681). []
    Kaynak: fetva.net


  4. 07.Mart.2011, 10:43
    3
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,422
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 141
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    Cevap: Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?

    bilgiler için Allah c.c. razı olsun kardeşim..


  5. 07.Mart.2011, 10:43
    3
    Hüvel Baki..
    bilgiler için Allah c.c. razı olsun kardeşim..


  6. 07.Mart.2011, 10:53
    4
    meryemgül1
    ~~Medinenin Gülü ~~

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Haziran.2009
    Üye No: 48911
    Mesaj Sayısı: 3,926
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 77
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?

    “Kaza namazları ile uğraşmak, nafile namazları ile uğraşmaktan daha iyi ve daha önemlidir. Fakat farz namazların müekked olsun olmasın, sünnetleri bundan müstesnadır. Bu sünnetleri terk ederek bunların yerine kazaya niyet edilmesi daha iyi değildir

    Paylaşım için Allah c.c.razı olsun muhammed kardeşim.


  7. 07.Mart.2011, 10:53
    4
    ~~Medinenin Gülü ~~
    “Kaza namazları ile uğraşmak, nafile namazları ile uğraşmaktan daha iyi ve daha önemlidir. Fakat farz namazların müekked olsun olmasın, sünnetleri bundan müstesnadır. Bu sünnetleri terk ederek bunların yerine kazaya niyet edilmesi daha iyi değildir

    Paylaşım için Allah c.c.razı olsun muhammed kardeşim.


  8. 07.Mart.2011, 18:26
    5
    şükrü_01
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 05.Nisan.2010
    Üye No: 74954
    Mesaj Sayısı: 42
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?

    kardesim öncelıkle selamun alykum.. benım tavsiyem sen kaza yerıne sunnet namazlarını kıl çünkü o kılacagın kaza namzının vaktınde sen nerdeydinn .. öyle şey mi olur ya keyfıne gelınce kılma sonra kaza yapalım olmaz oyle şey.. namazın farzlarını hatırlatırım sana orada vakit var .. o namzı vaktınde kılman lazımdır.. hemde kaza namazının sartları vardır.. namaz vakti sırasında uyumak , bayılmak, ve özel durumlar(deprem sel yangın savas gibi) sadece bu durumlarda kaza namzı kılınır .. öyle zevkıne dalıpta o zaman kılmadıgın namazları kaza yapmak doğru değildir bence!!


  9. 07.Mart.2011, 18:26
    5
    kardesim öncelıkle selamun alykum.. benım tavsiyem sen kaza yerıne sunnet namazlarını kıl çünkü o kılacagın kaza namzının vaktınde sen nerdeydinn .. öyle şey mi olur ya keyfıne gelınce kılma sonra kaza yapalım olmaz oyle şey.. namazın farzlarını hatırlatırım sana orada vakit var .. o namzı vaktınde kılman lazımdır.. hemde kaza namazının sartları vardır.. namaz vakti sırasında uyumak , bayılmak, ve özel durumlar(deprem sel yangın savas gibi) sadece bu durumlarda kaza namzı kılınır .. öyle zevkıne dalıpta o zaman kılmadıgın namazları kaza yapmak doğru değildir bence!!


  10. 07.Mart.2011, 18:30
    6
    Muhammed
    الله اكبر

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Haziran.2010
    Üye No: 76755
    Mesaj Sayısı: 7,671
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Yaş: 27
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?

    Alıntı
    kardesim öncelıkle selamun alykum.. benım tavsiyem sen kaza yerıne sunnet namazlarını kıl çünkü o kılacagın kaza namzının vaktınde sen nerdeydinn .. öyle şey mi olur ya keyfıne gelınce kılma sonra kaza yapalım olmaz oyle şey.. namazın farzlarını hatırlatırım sana orada vakit var .. o namzı vaktınde kılman lazımdır.. hemde kaza namazının sartları vardır.. namaz vakti sırasında uyumak , bayılmak, ve özel durumlar(deprem sel yangın savas gibi) sadece bu durumlarda kaza namzı kılınır .. öyle zevkıne dalıpta o zaman kılmadıgın namazları kaza yapmak doğru değildir bence!!
    ve aleykumusselam.
    şükrü_01 kardeş
    Lütfen bence deyip görüş belirtmeyiniz.
    Üye kardeşler hangi mezhebe bağlı ise (Şafii veya Hanefi) ona göre cevap veriniz.
    Şafiiler kaza borcu varken sünnet kılamazlar, Hanefiler ise hem kaza hem sünnet kılarlar.


  11. 07.Mart.2011, 18:30
    6
    Muhammed - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    الله اكبر
    Alıntı
    kardesim öncelıkle selamun alykum.. benım tavsiyem sen kaza yerıne sunnet namazlarını kıl çünkü o kılacagın kaza namzının vaktınde sen nerdeydinn .. öyle şey mi olur ya keyfıne gelınce kılma sonra kaza yapalım olmaz oyle şey.. namazın farzlarını hatırlatırım sana orada vakit var .. o namzı vaktınde kılman lazımdır.. hemde kaza namazının sartları vardır.. namaz vakti sırasında uyumak , bayılmak, ve özel durumlar(deprem sel yangın savas gibi) sadece bu durumlarda kaza namzı kılınır .. öyle zevkıne dalıpta o zaman kılmadıgın namazları kaza yapmak doğru değildir bence!!
    ve aleykumusselam.
    şükrü_01 kardeş
    Lütfen bence deyip görüş belirtmeyiniz.
    Üye kardeşler hangi mezhebe bağlı ise (Şafii veya Hanefi) ona göre cevap veriniz.
    Şafiiler kaza borcu varken sünnet kılamazlar, Hanefiler ise hem kaza hem sünnet kılarlar.


  12. 08.Mart.2011, 13:56
    7
    şükrü_01
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 05.Nisan.2010
    Üye No: 74954
    Mesaj Sayısı: 42
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?

    kaza diyosunda Muhammed kardeş kaza namzının kılınması gerektiği durumları yukarıda belırttım o durumlar dısında kaza namazı kılınmaz çünkü namazın vakit kuralı vardır selametle


    --------------------------------


    bence derken aslında hocalarımdan duyudugum seyleri kendim soylediğim için bence dedim yoksa kendi gorusum değil yani


  13. 08.Mart.2011, 13:56
    7
    kaza diyosunda Muhammed kardeş kaza namzının kılınması gerektiği durumları yukarıda belırttım o durumlar dısında kaza namazı kılınmaz çünkü namazın vakit kuralı vardır selametle


    --------------------------------


    bence derken aslında hocalarımdan duyudugum seyleri kendim soylediğim için bence dedim yoksa kendi gorusum değil yani


  14. 16.Mart.2011, 15:57
    8
    Muhammed
    الله اكبر

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Haziran.2010
    Üye No: 76755
    Mesaj Sayısı: 7,671
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Yaş: 27
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Sünnet namazları kılmayıp yerine kaza namazı kılsak olur mu?

    Alıntı
    kaza diyosunda Muhammed kardeş kaza namzının kılınması gerektiği durumları yukarıda belırttım o durumlar dısında kaza namazı kılınmaz çünkü namazın vakit kuralı vardır selametle

    Kazâ Namazları ne zaman kılınır aşağıdaki yazıdan öğrene bilisin kardeşim.


    Kazâ namazları için, Hanefî mezhebine göre muayyen bir vakit olmamakla birlikte, tertibe riayet lâzımdır. Yani bir namazı geçirince, ondan sonraki vakit namazını kılmadan önce kazâya kalmış olan namazın kılınması gerekir. Ancak bu, bir insanın üzerindeki kazâ namazları, 6 vakitten az olduğu takdirdedir. Üzerinde 6 vakitten az kazâ borcu olan kimseye sâhib-i tertib denir ki böyle bir kimse vakit namazı ile kazâ namazları arasında tertibe dikkat edeceği gibi, kazâya kalan namazları arasında da tertibe riayet etmesi lâzımdır. Meselâ: Sabah, öğle, ikindi ve akşam namazları kazâya kalmış bir sâhib-i tertib, bu namazları sırasıyla kılıp kazâ etmeden yatsı namazını kılamaz. Kılarsa yatsı namazı fâsid olur, kılınmamış hükmüne geçer. Ancak sahib-i tertib olan kimsenin üzerindeki kazâya kalmış namaz sayısı 6 ve daha fazla vakte çıkarsa, artık o kimse sâhib-i tertib olmaktan çıkar. Tertibe riayetsizlik yüzünden fâsid olan namazları da, böylece sahih hâle gelir. Sahib-i tertib olmaktan çıkan kimsenin, artık tertibe riayet mecburiyeti yoktur. Mekruh vakitlerin haricinde, her zaman istediği namazı kazâ eder. Tertib şartı, kazâ namazları 6`dan fazla olmakla bozulacağı gibi, namaz geçirdiğini unutarak vakit namazı kılmakla da bozulur. Bu sebeble, üzerinde kazâ namazı olduğunu unutarak vakit namazı kılan kimse, daha sonradan kazâ borcunu hatırlasa kıldığı vakit namazı fâsid olmaz. Çünkü bu durumda o, sâhib-i tertib olmaktan çıkmıştır.Farz olan namaz kazâ edilirken ezan ve kâmet okumak sünnettir. Birkaç namaz birden kazâ ediliyorsa, bir ezan ve her bir kazâ namazı için de ayrı ayrı kâmet lâzımdır.
    sorularla islamiyet.


  15. 16.Mart.2011, 15:57
    8
    Muhammed - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    الله اكبر
    Alıntı
    kaza diyosunda Muhammed kardeş kaza namzının kılınması gerektiği durumları yukarıda belırttım o durumlar dısında kaza namazı kılınmaz çünkü namazın vakit kuralı vardır selametle

    Kazâ Namazları ne zaman kılınır aşağıdaki yazıdan öğrene bilisin kardeşim.


    Kazâ namazları için, Hanefî mezhebine göre muayyen bir vakit olmamakla birlikte, tertibe riayet lâzımdır. Yani bir namazı geçirince, ondan sonraki vakit namazını kılmadan önce kazâya kalmış olan namazın kılınması gerekir. Ancak bu, bir insanın üzerindeki kazâ namazları, 6 vakitten az olduğu takdirdedir. Üzerinde 6 vakitten az kazâ borcu olan kimseye sâhib-i tertib denir ki böyle bir kimse vakit namazı ile kazâ namazları arasında tertibe dikkat edeceği gibi, kazâya kalan namazları arasında da tertibe riayet etmesi lâzımdır. Meselâ: Sabah, öğle, ikindi ve akşam namazları kazâya kalmış bir sâhib-i tertib, bu namazları sırasıyla kılıp kazâ etmeden yatsı namazını kılamaz. Kılarsa yatsı namazı fâsid olur, kılınmamış hükmüne geçer. Ancak sahib-i tertib olan kimsenin üzerindeki kazâya kalmış namaz sayısı 6 ve daha fazla vakte çıkarsa, artık o kimse sâhib-i tertib olmaktan çıkar. Tertibe riayetsizlik yüzünden fâsid olan namazları da, böylece sahih hâle gelir. Sahib-i tertib olmaktan çıkan kimsenin, artık tertibe riayet mecburiyeti yoktur. Mekruh vakitlerin haricinde, her zaman istediği namazı kazâ eder. Tertib şartı, kazâ namazları 6`dan fazla olmakla bozulacağı gibi, namaz geçirdiğini unutarak vakit namazı kılmakla da bozulur. Bu sebeble, üzerinde kazâ namazı olduğunu unutarak vakit namazı kılan kimse, daha sonradan kazâ borcunu hatırlasa kıldığı vakit namazı fâsid olmaz. Çünkü bu durumda o, sâhib-i tertib olmaktan çıkmıştır.Farz olan namaz kazâ edilirken ezan ve kâmet okumak sünnettir. Birkaç namaz birden kazâ ediliyorsa, bir ezan ve her bir kazâ namazı için de ayrı ayrı kâmet lâzımdır.
    sorularla islamiyet.





+ Yorum Gönder