Konusunu Oylayın.: Elbette müminim demekle İnşallah müminim demek arasındaki fark nedir ?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Elbette müminim demekle İnşallah müminim demek arasındaki fark nedir ?
  1. 24.Kasım.2010, 12:32
    1
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 7,511
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Elbette müminim demekle İnşallah müminim demek arasındaki fark nedir ?






    Elbette müminim demekle İnşallah müminim demek arasındaki fark nedir ? Mumsema Elbette müminim demekle İnşallah müminim demek arasındaki fark nedir ?


  2. 24.Kasım.2010, 12:32
    1
    Üye
  3. 24.Kasım.2010, 14:13
    2
    ehli-sunnet
    Feseyekfikehumullah

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 19.Eylül.2010
    Üye No: 79032
    Mesaj Sayısı: 2,015
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 21
    Bulunduğu yer: Uzaklardan..

    --->: Elbette müminim demekle İnşallah müminim demek arasındaki fark nedir ?




    Kardeşim Link istemiyorsunuz

    Eğer yazıları tam okuduysanız
    İmam-ı Rabbani r.a Ebu Hanefi'nin r.a o sözünden kastını çok net ve gayet güzel bir şekilde izah etmiş
    İmam-ı Gazali 'de r.a İmam Şafii 'nin r.a o sözünü gayet güzel bir şekilde izah etmiş ikiside olabilir bu durumda sorulunca Müslümanım demekte ne zarar var eğer müslümansanız tabi,..
    Bide müslümanmısın diye sorulduğunda Müslüman değilim çünkü kendimi layık görmüyorum demekde çok yanlış olur...
    İmam-ı azam Ben mü'minim dedi diye size illaki sorulduğunda Ben Müminim diceksiniz diye bir zorlamada yoktur...

    İmam-ı Rabbani Şöyle diyor:

    Bu ikisi arasındaki fark, yalnız sözdedir.

    Çünkü şimdiki iman söylenirken, elbette müminim, demeli, son nefesindeki iman söylenirken, inşallah, o zaman da müminim demelidir. Fakat inşallah diyerek şarta bağlamaktansa, her zaman, elbette demek, daha ihtiyatlı ve daha uygundur. (1/266, 2/67, 3/17)

    Şafiiler son nefesi kast ederek, (İnşallah mümin olarak öleceğim) demek istiyorlar. Elbette insan son nefesini bilemez. Çünkü imanlı yaşar kâfir olarak ölebilir, kâfir olarak yaşar sonunda iman eder, mümin olarak ölebilir.

    Biz Hanefiler de, (Bu imanımı muhafaza edebilirsem, elbette mümin olarak ölürüm) diyoruz. (Elbette imanlı öleceğim) demiyoruz, (Bu imanım devam ederse elbette imanlı ölürüm) diyoruz. Burada, son nefese kadar imanımızdan şüphe etmiyoruz diyoruz, elbette imanlı öleceğiz demiyoruz.


    İmam-ı Gazali şöyle diyor:

    İnşallah,Allah izin verirse, Allah nasip ederse manasına, bütün işlerini Allahü teâlânın dilemesine havale etmek için söylenen sözdür.

    İmam-ı Gazali hazretleri, Şafiilerin niye inşallah dediklerini açıklarken buyuruyor ki:Şu dört husustan dolayı Şafiiler inşallah diyorlar:


    1- Ben elbette müminim, ben elbette âlimim demek kendini övmek sayılmasından korkarak inşallah demişlerdir.

    Çünkü hikmet ehli bir zata sormuşlar, doğru olduğu halde, çirkin olan şey nedir diye, o da, (Doğru olarak da, kişinin kendisini övmesi çirkindir) buyurmuştur.

    Bir kimseye doktor musun, âlim misin diye sorulunca, doktorluğu kesin olduğu halde, sırf övünmemek için, inşallah doktorum demesi yanlış olmaz.

    Bir âyet-i kerime meali:
    (Kendinizi tezkiye etmeyin, temize çıkarmayın, övünmeyin.) [Necm 32]

    Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
    (Âlimim diyen cahildir.) [Taberani] (Âlim övünmez, övünen, gerçek âlim olamaz.)



    2- Her zaman Allah’ın adını anmak için inşallah denir.

    Bir âyet-i kerime meali:(Bir işi inşallah demeden yarın yapacağım deme.) [Kehf 23, 24]

    Sadece şüpheli şeylerde değil, kesin olan şeylerde de inşallah denir.

    Bir âyet-i kerime meali:(İnşallah Mescid-i harama gireceksiniz.) [Fetih 27]


    Bunu bizzat Allahü teâlâ bildiriyor. Siz Mekke’yi fethedeceksiniz buyuruyor. İnşallah demeyi öğretmek için böyle bildiriyor.

    Peygamber efendimiz de, ölmek kesin olduğu halde, inşallah öleceğiz diyor.

    Mezarlığa uğrayınca buyuruyor ki:
    (Esselamü aleyküm, ey müminler diyarı, inşallah biz de sizlere ulaşacağız.) [Müslim]

    3- Hakiki imana kavuşmuş, kâmil iman sahibine de, imanı zayıf olana da mümin denir. Kâmil mümin anlamında inşallah müminim diyorlar.

    Burada inşallah demeleri ben mümin değilim demek değildir. Kâmil mümin, gerçek mümin olurum inşallah anlamındadır.


    Bir âyet-i kerime meali:
    (İşte bunlar, gerçek müminlerdir.) [Enfal 4]

    Bir kimse kendisinin kâmil mümin olup olmadığında şüphe etmesi yanlış değildir. Bu anlamda (İnşallah müminim) demek caiz olur. Burada mümin olmaktan şüphe edilmiyor, kâmil mümin olmaktan şüphe ediliyor. İman, ibadetle kâmil hâle gelir. Ancak ibadetlerimizin kâmil olduğunu bilemeyiz. İnşallah kâmil iman sahibiyim anlamında, (inşallah müminim) demek caiz olur.

    4- Son nefeste imansız ölmekten korkulur.


    Hiç kimse garanti imanlı öleceğini bilemez. Eğer imansız ölürse bütün iyi amelleri yok olur. Amellerin kabul olması son nefeste imanlı ölmeye bağlıdır. Oruçlu kimseye kuşluk vakti oruçlu musun diye sorulsa, (Elbette oruçluyum) der. Ancak akşamdan önce orucu bozulursa, oruçluyum demesinin hükmü kalmaz ve yalancı sayılır. Orucun sahih olması için akşam ezanına kadar orucun bozulmaması şarttır.

    İmanın sahih olması için de son nefeste de imanlı olmak şarttır. Bir kimse, imanlı yaşar kâfir olarak ölebilir, kâfir olarak yaşar sonunda iman eder, mümin olarak ölebilir. Artık kâfir olarak yaşamasının hiç kıymeti kalmadığı gibi, imansız ölenin de mümin olarak yaşamasının hiç kıymeti olmaz.

    Ebüdderda hazretleri, (İmansız ölmekten korkmayan imansız ölür) buyuruyor.

    Bir âyet-i kerime meali:(İşlerin akıbeti, sonucu Allah'a aittir.) [Hac 41]

    İman, sahibini Cennete koyar. Oruç, Allah’ın hakkını öder. Akşama kadar devam etmeyip bozulan oruç, oruç sayılmayacağı, borcu ödeyemeyeceği gibi, son nefese kadar, devam etmeyen iman da, sahibini Cennete koyamaz. Bu, artık iman sayılmaz. İşte bu sebeplerden dolayı inşallah müminim demişlerdir. Son nefeste de imanla ölürüm inşallah anlamındadır. (İhya)

    [Yukarıda, İmam-ı Gazali hazretlerinin bildirdikleri Şafii mezhebine göredir.

    Hanefiler, (Elbette müminim) demeli.]


  4. 24.Kasım.2010, 14:13
    2
    Feseyekfikehumullah



    Kardeşim Link istemiyorsunuz

    Eğer yazıları tam okuduysanız
    İmam-ı Rabbani r.a Ebu Hanefi'nin r.a o sözünden kastını çok net ve gayet güzel bir şekilde izah etmiş
    İmam-ı Gazali 'de r.a İmam Şafii 'nin r.a o sözünü gayet güzel bir şekilde izah etmiş ikiside olabilir bu durumda sorulunca Müslümanım demekte ne zarar var eğer müslümansanız tabi,..
    Bide müslümanmısın diye sorulduğunda Müslüman değilim çünkü kendimi layık görmüyorum demekde çok yanlış olur...
    İmam-ı azam Ben mü'minim dedi diye size illaki sorulduğunda Ben Müminim diceksiniz diye bir zorlamada yoktur...

    İmam-ı Rabbani Şöyle diyor:

    Bu ikisi arasındaki fark, yalnız sözdedir.

    Çünkü şimdiki iman söylenirken, elbette müminim, demeli, son nefesindeki iman söylenirken, inşallah, o zaman da müminim demelidir. Fakat inşallah diyerek şarta bağlamaktansa, her zaman, elbette demek, daha ihtiyatlı ve daha uygundur. (1/266, 2/67, 3/17)

    Şafiiler son nefesi kast ederek, (İnşallah mümin olarak öleceğim) demek istiyorlar. Elbette insan son nefesini bilemez. Çünkü imanlı yaşar kâfir olarak ölebilir, kâfir olarak yaşar sonunda iman eder, mümin olarak ölebilir.

    Biz Hanefiler de, (Bu imanımı muhafaza edebilirsem, elbette mümin olarak ölürüm) diyoruz. (Elbette imanlı öleceğim) demiyoruz, (Bu imanım devam ederse elbette imanlı ölürüm) diyoruz. Burada, son nefese kadar imanımızdan şüphe etmiyoruz diyoruz, elbette imanlı öleceğiz demiyoruz.


    İmam-ı Gazali şöyle diyor:

    İnşallah,Allah izin verirse, Allah nasip ederse manasına, bütün işlerini Allahü teâlânın dilemesine havale etmek için söylenen sözdür.

    İmam-ı Gazali hazretleri, Şafiilerin niye inşallah dediklerini açıklarken buyuruyor ki:Şu dört husustan dolayı Şafiiler inşallah diyorlar:


    1- Ben elbette müminim, ben elbette âlimim demek kendini övmek sayılmasından korkarak inşallah demişlerdir.

    Çünkü hikmet ehli bir zata sormuşlar, doğru olduğu halde, çirkin olan şey nedir diye, o da, (Doğru olarak da, kişinin kendisini övmesi çirkindir) buyurmuştur.

    Bir kimseye doktor musun, âlim misin diye sorulunca, doktorluğu kesin olduğu halde, sırf övünmemek için, inşallah doktorum demesi yanlış olmaz.

    Bir âyet-i kerime meali:
    (Kendinizi tezkiye etmeyin, temize çıkarmayın, övünmeyin.) [Necm 32]

    Bir hadis-i şerif meali de şöyledir:
    (Âlimim diyen cahildir.) [Taberani] (Âlim övünmez, övünen, gerçek âlim olamaz.)



    2- Her zaman Allah’ın adını anmak için inşallah denir.

    Bir âyet-i kerime meali:(Bir işi inşallah demeden yarın yapacağım deme.) [Kehf 23, 24]

    Sadece şüpheli şeylerde değil, kesin olan şeylerde de inşallah denir.

    Bir âyet-i kerime meali:(İnşallah Mescid-i harama gireceksiniz.) [Fetih 27]


    Bunu bizzat Allahü teâlâ bildiriyor. Siz Mekke’yi fethedeceksiniz buyuruyor. İnşallah demeyi öğretmek için böyle bildiriyor.

    Peygamber efendimiz de, ölmek kesin olduğu halde, inşallah öleceğiz diyor.

    Mezarlığa uğrayınca buyuruyor ki:
    (Esselamü aleyküm, ey müminler diyarı, inşallah biz de sizlere ulaşacağız.) [Müslim]

    3- Hakiki imana kavuşmuş, kâmil iman sahibine de, imanı zayıf olana da mümin denir. Kâmil mümin anlamında inşallah müminim diyorlar.

    Burada inşallah demeleri ben mümin değilim demek değildir. Kâmil mümin, gerçek mümin olurum inşallah anlamındadır.


    Bir âyet-i kerime meali:
    (İşte bunlar, gerçek müminlerdir.) [Enfal 4]

    Bir kimse kendisinin kâmil mümin olup olmadığında şüphe etmesi yanlış değildir. Bu anlamda (İnşallah müminim) demek caiz olur. Burada mümin olmaktan şüphe edilmiyor, kâmil mümin olmaktan şüphe ediliyor. İman, ibadetle kâmil hâle gelir. Ancak ibadetlerimizin kâmil olduğunu bilemeyiz. İnşallah kâmil iman sahibiyim anlamında, (inşallah müminim) demek caiz olur.

    4- Son nefeste imansız ölmekten korkulur.


    Hiç kimse garanti imanlı öleceğini bilemez. Eğer imansız ölürse bütün iyi amelleri yok olur. Amellerin kabul olması son nefeste imanlı ölmeye bağlıdır. Oruçlu kimseye kuşluk vakti oruçlu musun diye sorulsa, (Elbette oruçluyum) der. Ancak akşamdan önce orucu bozulursa, oruçluyum demesinin hükmü kalmaz ve yalancı sayılır. Orucun sahih olması için akşam ezanına kadar orucun bozulmaması şarttır.

    İmanın sahih olması için de son nefeste de imanlı olmak şarttır. Bir kimse, imanlı yaşar kâfir olarak ölebilir, kâfir olarak yaşar sonunda iman eder, mümin olarak ölebilir. Artık kâfir olarak yaşamasının hiç kıymeti kalmadığı gibi, imansız ölenin de mümin olarak yaşamasının hiç kıymeti olmaz.

    Ebüdderda hazretleri, (İmansız ölmekten korkmayan imansız ölür) buyuruyor.

    Bir âyet-i kerime meali:(İşlerin akıbeti, sonucu Allah'a aittir.) [Hac 41]

    İman, sahibini Cennete koyar. Oruç, Allah’ın hakkını öder. Akşama kadar devam etmeyip bozulan oruç, oruç sayılmayacağı, borcu ödeyemeyeceği gibi, son nefese kadar, devam etmeyen iman da, sahibini Cennete koyamaz. Bu, artık iman sayılmaz. İşte bu sebeplerden dolayı inşallah müminim demişlerdir. Son nefeste de imanla ölürüm inşallah anlamındadır. (İhya)

    [Yukarıda, İmam-ı Gazali hazretlerinin bildirdikleri Şafii mezhebine göredir.

    Hanefiler, (Elbette müminim) demeli.]





+ Yorum Gönder