Konusunu Oylayın.: Başkasının adına istihare yapılır mı? Yazar: Mehmet Paksu

5 üzerinden 3.33 | Toplam : 6 kişi
Başkasının adına istihare yapılır mı? Yazar: Mehmet Paksu
  1. 06.Haziran.2012, 06:18
    1
    Misafir

    Başkasının adına istihare yapılır mı? Yazar: Mehmet Paksu






    Başkasının adına istihare yapılır mı? Yazar: Mehmet Paksu Mumsema Başkasının adına istihare yapılır mı? Yazar: Mehmet Paksu


  2. 06.Haziran.2012, 06:18
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 06.Haziran.2012, 13:26
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Başkasının adına istihare yapılır mı? Yazar: Mehmet Paksu




    Yazar Mehmet Paksu, ´Başkasının adına istihare yapılır mı?
    Ben birisinin adına istihare yaptım, ama rüyada bir şey göremedim
    diyen okurunur sorusunu şöyle yanıtladı:

    İstihare, Allah´tan hayır dilemek demektir. Yani yapılacak bir işin iyi mi, kötü mü olduğunu anlamak ve kalbinin o meseleye yatışmasını Allah´tan dilemek tir. Ama istihareden önce istişare yapılması, o konu hakkında başkasının görüş ve düşüncesinin alınması gerekir. Peygamberimiz, ´İstihare eden kimse zarar görmez, istişare eden pişmanlık duymaz, iktisatlı yaşayan da geçim sıkıntısı çekmez´ buyurmuştur.

    İstihare Peygamberimizin tavsiye ettiği bir duâ şeklidir. Peygamberimiz, Sahabilere Kur´ân´dan bir sûre öğretir gibi istiharenin yapılışı ve duasını öğretirdi. İstihareyi yaptıktan sona kalbi hangi tarafa yönelirse ona göre davranmalıdır. Gerektiğinde istiharenin 7 sefer tekrar edilmesi tavsiye edilmiştir. Ama tekrar etmeye zaman yoksa, ´Allah´ım, hakkımda hayırlı olan ne ise onu nasip et. Beni kendi halime bırakma.´
    Bazı kitaplarda istihare duasından sonra o niyetle rüyaya yatılması da geçer. Sünnetin kendisinde böyle bir şey olmasa da bir sakıncası yoktur. Ama başkası adına istihareye yatılması diye bir uygulama Peygamberimizin zamanında ve sahabe döneminde yoktu. Daha sonra bazı tasavvuf ehli arasında yaygınlaşmıştır.

    Bunun yerine en isabetli olanı, kişinin kendisinin bu sünneti yapması ve Allah´tan bizzat kendisinin dilekte bulunmasıdır.



  4. 06.Haziran.2012, 13:26
    2
    Silent and lonely rains



    Yazar Mehmet Paksu, ´Başkasının adına istihare yapılır mı?
    Ben birisinin adına istihare yaptım, ama rüyada bir şey göremedim
    diyen okurunur sorusunu şöyle yanıtladı:

    İstihare, Allah´tan hayır dilemek demektir. Yani yapılacak bir işin iyi mi, kötü mü olduğunu anlamak ve kalbinin o meseleye yatışmasını Allah´tan dilemek tir. Ama istihareden önce istişare yapılması, o konu hakkında başkasının görüş ve düşüncesinin alınması gerekir. Peygamberimiz, ´İstihare eden kimse zarar görmez, istişare eden pişmanlık duymaz, iktisatlı yaşayan da geçim sıkıntısı çekmez´ buyurmuştur.

    İstihare Peygamberimizin tavsiye ettiği bir duâ şeklidir. Peygamberimiz, Sahabilere Kur´ân´dan bir sûre öğretir gibi istiharenin yapılışı ve duasını öğretirdi. İstihareyi yaptıktan sona kalbi hangi tarafa yönelirse ona göre davranmalıdır. Gerektiğinde istiharenin 7 sefer tekrar edilmesi tavsiye edilmiştir. Ama tekrar etmeye zaman yoksa, ´Allah´ım, hakkımda hayırlı olan ne ise onu nasip et. Beni kendi halime bırakma.´
    Bazı kitaplarda istihare duasından sonra o niyetle rüyaya yatılması da geçer. Sünnetin kendisinde böyle bir şey olmasa da bir sakıncası yoktur. Ama başkası adına istihareye yatılması diye bir uygulama Peygamberimizin zamanında ve sahabe döneminde yoktu. Daha sonra bazı tasavvuf ehli arasında yaygınlaşmıştır.

    Bunun yerine en isabetli olanı, kişinin kendisinin bu sünneti yapması ve Allah´tan bizzat kendisinin dilekte bulunmasıdır.



  5. 06.Haziran.2012, 13:49
    3
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,584
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Başkasının adına istihare yapılır mı? Yazar: Mehmet Paksu

    Alıntı
    Bazı kitaplarda istihare duasından sonra o niyetle rüyaya yatılması da geçer Sünnetin kendisinde böyle bir şey olmasa da bir sakıncası yoktur Ama başkası adına istihareye yatılması diye bir uygulama Peygamberimizin zamanında ve sahabe döneminde yoktu Daha sonra bazı tasavvuf ehli arasında yaygınlaşmıştır
    Alıntı
    Hakkında nass olan bir konuda istihare yapılmaz
    Bir meselede önce istişare yapılmalı, yapılacaksa sonra istihare yapılmalı
    Başkasının yerine İstihare yapmak Bid'attir!, caiz değildir


    Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:
    “Ey iman edenler! Sabır ve namaz ile Allah’tan yardım isteyin Muhakkak ki Allah sabredenlerle beraberdir” (Bakara, 153)

    Câbir radıyallahu anh’ın şöyle dediği nakledilmiştir:
    “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem bütün işlerinde, Kur’an’dan sûre öğretir gibi istihareyi de öğreterek şöyle derdi: “Sizden biriniz bir işe niyetlendiği zaman farzın dışında iki rekât nafile namaz kılsın ve şöyle desin:
    “Allah’ım! Senden, senin ilim ve kudretinden hayır beklerim Senin büyük lütfundan talep ederim Şüphesiz senin her şeye gücün yeter; benim gücüm yetmez Sen bilirsin, ben bilemem Sen bütün gizlilikleri bilensin Allah’ım! Eğer bu işi dinim, yaşayışım ve işimin sonucu veya dünya veya ahiretimin sonucu bakımından benim için hayırlı olduğunu bilirsen o işi bana takdir et, kolaylaştır ve onu bana mübarek kıl Eğer bu işi; dinim, yaşayışım ve işimin sonucu veya dünya veya ahiretimin sonucu bakımından benim için şer olarak bilirsen, onu benden, beni de ondan uzak eyle Nerede olursa olsun benim için hayır olanı takdir et Sonra da beni bu hayırdan memnun kıl” (Buharî, Teheccud, 25, Deavât, 49, Tevhid, 10; İbn Mace, İkâme, 188; Ahmed b Hanbel, 3/344)

    Başkasının Yerine İstihare :

    Bedenle yapılan ibadetleri başkasına yaptırmak caiz değildir

    Peygamberimiz, "İstihare eden kimse zarar görmez, istişare eden pişmanlık duymaz, iktisatlı yaşayan da geçim sıkıntısı çekmez" buyurmuştur
    Peygamberimiz, Sahabilere Kur'ân'dan bir sûre öğretir gibi istiharenin yapılışı ve duasını öğretirdi

    Câbir ibn Abdullah (ranh) şöyle demiştir:
    Allah Rasulu bize, bütün işlerde istihareyi, Kur'an'dan bir sure öğretir gibi öğretirdi
    (Buharî, Teheccud, 25, Deavât, 49, Tevhid, 10; Tirmizi, Vitr, 18; İbn Mace, Akâme, 188; Ahmed b Hanbel, III, 344)

    Alimler , hadis-i şerifteki Rasulullah’ın “İstihare eden “ sözünden kişinin kendisinin yapması gerektiğine , yine diğer hadis-i şerifte sahabelerin “kendilerine kurandan bir sure gibi öğrettiğini” buyurmasından da , yine kişinin kendisinin yapmasının gerektiğine , başkasının yerine istihare yapılamayacağına karar vermişlerdir
    Başkası adına istihareye yatılması diye bir uygulama, Peygamberimizin zamanında ve sahabe döneminde yoktur Başkasının yerine istihare yapma diye bir şey hadislerde de geçmemektedir Sonraları tasavvuf ehli arasında evlenme, bir mal alma, iş kurma vs çeşitli nedenlerden dolayı birbirlerine , hocalarına istihareyi yaptırtmışlardır Zira ahrette de sırattan geçireceklerine, yardım edeceklerine inananların böyle extra vazifelere yüklenmeleri doğaldır!
    Bunun yerine isabetli olanı, kişinin kendisinin bu sünneti yapması ve Allah'tan bizzat kendisinin dilekte bulunmasıdır Sünnet olan da budur

    Maliki fakihlerinden İbnu’l-Hac el-Abderî, istiharenin bundan ibaret olduğunu, ayrıca bir işaret almak amacıyla kişinin veya bir başkasının onun adına rüya görmek üzere uyumasının, gün ve kişi adlarından uğur çıkarma gibi davranışlara başvurmasının bid’at olduğunu belirtir (Diyanet İslam Ansiklopedisi,“İstihâre”, İstanbul, 2001, cilt: 23, sayfa: 334)
    Yukardaki yazıda sünnette yoktur ama sakıncası yoktur denmiş... bu anlayışta olanlar kusura bakmasınlar ama ibadet gibi şekli belirlenmiş dini kural kendi haline bırakılmalı/orjinali ne ise öyle yapılmalıdır.


  6. 06.Haziran.2012, 13:49
    3
    Moderatör
    Alıntı
    Bazı kitaplarda istihare duasından sonra o niyetle rüyaya yatılması da geçer Sünnetin kendisinde böyle bir şey olmasa da bir sakıncası yoktur Ama başkası adına istihareye yatılması diye bir uygulama Peygamberimizin zamanında ve sahabe döneminde yoktu Daha sonra bazı tasavvuf ehli arasında yaygınlaşmıştır
    Alıntı
    Hakkında nass olan bir konuda istihare yapılmaz
    Bir meselede önce istişare yapılmalı, yapılacaksa sonra istihare yapılmalı
    Başkasının yerine İstihare yapmak Bid'attir!, caiz değildir


    Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:
    “Ey iman edenler! Sabır ve namaz ile Allah’tan yardım isteyin Muhakkak ki Allah sabredenlerle beraberdir” (Bakara, 153)

    Câbir radıyallahu anh’ın şöyle dediği nakledilmiştir:
    “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem bütün işlerinde, Kur’an’dan sûre öğretir gibi istihareyi de öğreterek şöyle derdi: “Sizden biriniz bir işe niyetlendiği zaman farzın dışında iki rekât nafile namaz kılsın ve şöyle desin:
    “Allah’ım! Senden, senin ilim ve kudretinden hayır beklerim Senin büyük lütfundan talep ederim Şüphesiz senin her şeye gücün yeter; benim gücüm yetmez Sen bilirsin, ben bilemem Sen bütün gizlilikleri bilensin Allah’ım! Eğer bu işi dinim, yaşayışım ve işimin sonucu veya dünya veya ahiretimin sonucu bakımından benim için hayırlı olduğunu bilirsen o işi bana takdir et, kolaylaştır ve onu bana mübarek kıl Eğer bu işi; dinim, yaşayışım ve işimin sonucu veya dünya veya ahiretimin sonucu bakımından benim için şer olarak bilirsen, onu benden, beni de ondan uzak eyle Nerede olursa olsun benim için hayır olanı takdir et Sonra da beni bu hayırdan memnun kıl” (Buharî, Teheccud, 25, Deavât, 49, Tevhid, 10; İbn Mace, İkâme, 188; Ahmed b Hanbel, 3/344)

    Başkasının Yerine İstihare :

    Bedenle yapılan ibadetleri başkasına yaptırmak caiz değildir

    Peygamberimiz, "İstihare eden kimse zarar görmez, istişare eden pişmanlık duymaz, iktisatlı yaşayan da geçim sıkıntısı çekmez" buyurmuştur
    Peygamberimiz, Sahabilere Kur'ân'dan bir sûre öğretir gibi istiharenin yapılışı ve duasını öğretirdi

    Câbir ibn Abdullah (ranh) şöyle demiştir:
    Allah Rasulu bize, bütün işlerde istihareyi, Kur'an'dan bir sure öğretir gibi öğretirdi
    (Buharî, Teheccud, 25, Deavât, 49, Tevhid, 10; Tirmizi, Vitr, 18; İbn Mace, Akâme, 188; Ahmed b Hanbel, III, 344)

    Alimler , hadis-i şerifteki Rasulullah’ın “İstihare eden “ sözünden kişinin kendisinin yapması gerektiğine , yine diğer hadis-i şerifte sahabelerin “kendilerine kurandan bir sure gibi öğrettiğini” buyurmasından da , yine kişinin kendisinin yapmasının gerektiğine , başkasının yerine istihare yapılamayacağına karar vermişlerdir
    Başkası adına istihareye yatılması diye bir uygulama, Peygamberimizin zamanında ve sahabe döneminde yoktur Başkasının yerine istihare yapma diye bir şey hadislerde de geçmemektedir Sonraları tasavvuf ehli arasında evlenme, bir mal alma, iş kurma vs çeşitli nedenlerden dolayı birbirlerine , hocalarına istihareyi yaptırtmışlardır Zira ahrette de sırattan geçireceklerine, yardım edeceklerine inananların böyle extra vazifelere yüklenmeleri doğaldır!
    Bunun yerine isabetli olanı, kişinin kendisinin bu sünneti yapması ve Allah'tan bizzat kendisinin dilekte bulunmasıdır Sünnet olan da budur

    Maliki fakihlerinden İbnu’l-Hac el-Abderî, istiharenin bundan ibaret olduğunu, ayrıca bir işaret almak amacıyla kişinin veya bir başkasının onun adına rüya görmek üzere uyumasının, gün ve kişi adlarından uğur çıkarma gibi davranışlara başvurmasının bid’at olduğunu belirtir (Diyanet İslam Ansiklopedisi,“İstihâre”, İstanbul, 2001, cilt: 23, sayfa: 334)
    Yukardaki yazıda sünnette yoktur ama sakıncası yoktur denmiş... bu anlayışta olanlar kusura bakmasınlar ama ibadet gibi şekli belirlenmiş dini kural kendi haline bırakılmalı/orjinali ne ise öyle yapılmalıdır.





+ Yorum Gönder