Konusunu Oylayın.: Şevval orucu mekruh mu?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Şevval orucu mekruh mu?
  1. 09.Ağustos.2013, 03:38
    1
    Misafir

    Şevval orucu mekruh mu?

  2. 09.Ağustos.2013, 08:59
    2
    ebuturab
    Site Doktoru

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Mart.2007
    Üye No: 74
    Mesaj Sayısı: 1,714
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 20
    Bulunduğu yer: vuslat-ı nur

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?




    Alıntı
    şevval orucu mekruh mu
    Şevval ayında tutulması tavsiye edilen altı gün oruç hakkında hadis kitaplarında şu hadisler yer almaktadır:“Her kim Ramazan orucunu tutar da sonra ona Şevval’den altı günü eklerse bütün sene oruç tutmuş gibi olur.”(Müslim, Sıyâm, 204 (1164)


  3. 09.Ağustos.2013, 08:59
    2
    Site Doktoru



    Alıntı
    şevval orucu mekruh mu
    Şevval ayında tutulması tavsiye edilen altı gün oruç hakkında hadis kitaplarında şu hadisler yer almaktadır:“Her kim Ramazan orucunu tutar da sonra ona Şevval’den altı günü eklerse bütün sene oruç tutmuş gibi olur.”(Müslim, Sıyâm, 204 (1164)


  4. 09.Ağustos.2013, 12:34
    3
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    Hanefiye göre mekruh diye okumuştum


  5. 09.Ağustos.2013, 12:34
    3
    Devamlı Üye
    Hanefiye göre mekruh diye okumuştum


  6. 10.Ağustos.2013, 00:09
    4
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 7,512
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    altı gün şevval orucu tutmak sünnettir.


  7. 10.Ağustos.2013, 00:09
    4
    Üye
    altı gün şevval orucu tutmak sünnettir.


  8. 10.Ağustos.2013, 04:04
    5
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    Alıntı
    İmam Ebû Hanîfe, İmam Mâlik ve Ebû Yusuf, Şevval ayında altı gün oruç tutmanın mekruh olduğu görüşündedirler. İmam Mâlikin Mu-vatta'dakî beyânına göre, bu orucu mekruh saymasına sebeb, kendisinden evvel bu orucu tutan hiç kimse olmadığı için bu orucun bid'at oluşudur. İmam Malik ayrıca cahil insanların bu orucu da ramazandan kabul etme*lerinden korktuğunu söyler.
    bu yazıda öyle demiyor ama???


  9. 10.Ağustos.2013, 04:04
    5
    Devamlı Üye
    Alıntı
    İmam Ebû Hanîfe, İmam Mâlik ve Ebû Yusuf, Şevval ayında altı gün oruç tutmanın mekruh olduğu görüşündedirler. İmam Mâlikin Mu-vatta'dakî beyânına göre, bu orucu mekruh saymasına sebeb, kendisinden evvel bu orucu tutan hiç kimse olmadığı için bu orucun bid'at oluşudur. İmam Malik ayrıca cahil insanların bu orucu da ramazandan kabul etme*lerinden korktuğunu söyler.
    bu yazıda öyle demiyor ama???


  10. 10.Ağustos.2013, 04:39
    6
    rana
    Aciz Kul

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Temmuz.2007
    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 5,605
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 70
    Bulunduğu yer: Stuttgart/Istanbul/Ankara

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    kardesim yaziyi buldum ve okudum ve tamamini okumussan o zaman tutulmasinda hic bir sakinca olmadigini görüsün..

    Alıntı
    el-Menhel sahibi "Hanefî ve Maliki mezhebindeki sonradan gelen âlim*ler, imamlarının sözlerini ramazandan sonra hiç ara vermeden altı gün daha oruç tutmaya hamletmişlerdir. Yahud da bu hadis kendilerine ulaş*mamıştır, ulaştığı halde hadisi sahih kabul etmemiş de olabilirler. Çünkü râviler arasında tenkide tabi tutulan Sa'd b. Said vardır” der.
    sunu asla unutma önce Efendimizin (s.a.v.) sözü gecerlidir..
    size bir sahih hadis ulasirsa sizde uyun benim dedigime bakmayin diyen bir mezheb alimimiz var...
    hadis Müslim, siyam 204; Tirmizî, savm 52; İbn Mâce, siyam 33; Ahmed b. Hanbel, III, 308, 324, 244, V, 417, 419; Dârimî, savm 44.
    geciyor ve hadis sahihdir..

    yanlissam düzeltin hocam..


  11. 10.Ağustos.2013, 04:39
    6
    Aciz Kul
    kardesim yaziyi buldum ve okudum ve tamamini okumussan o zaman tutulmasinda hic bir sakinca olmadigini görüsün..

    Alıntı
    el-Menhel sahibi "Hanefî ve Maliki mezhebindeki sonradan gelen âlim*ler, imamlarının sözlerini ramazandan sonra hiç ara vermeden altı gün daha oruç tutmaya hamletmişlerdir. Yahud da bu hadis kendilerine ulaş*mamıştır, ulaştığı halde hadisi sahih kabul etmemiş de olabilirler. Çünkü râviler arasında tenkide tabi tutulan Sa'd b. Said vardır” der.
    sunu asla unutma önce Efendimizin (s.a.v.) sözü gecerlidir..
    size bir sahih hadis ulasirsa sizde uyun benim dedigime bakmayin diyen bir mezheb alimimiz var...
    hadis Müslim, siyam 204; Tirmizî, savm 52; İbn Mâce, siyam 33; Ahmed b. Hanbel, III, 308, 324, 244, V, 417, 419; Dârimî, savm 44.
    geciyor ve hadis sahihdir..

    yanlissam düzeltin hocam..


  12. 10.Ağustos.2013, 04:45
    7
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    Alıntı
    sunu asla unutma önce Efendimizin (s.a.v.) sözü gecerlidir
    size bir sahih hadis ulasirsa sizde buna uyun benim dedigime bakmayin diyen bir mezheb alimimiz var.
    benim gelmek istediğim nokta da zaten burasıydı

    hadis varken tabiki hadise göre amel edeceğiz

    ama burada çok tartışılan bir konuya geliyoruz yine,zamanında çok tartışıldı bunlar

    ama benim bu örnekten gördüğüm:körü körüne mehhebe uymak iyi değil gibi???


  13. 10.Ağustos.2013, 04:45
    7
    Devamlı Üye
    Alıntı
    sunu asla unutma önce Efendimizin (s.a.v.) sözü gecerlidir
    size bir sahih hadis ulasirsa sizde buna uyun benim dedigime bakmayin diyen bir mezheb alimimiz var.
    benim gelmek istediğim nokta da zaten burasıydı

    hadis varken tabiki hadise göre amel edeceğiz

    ama burada çok tartışılan bir konuya geliyoruz yine,zamanında çok tartışıldı bunlar

    ama benim bu örnekten gördüğüm:körü körüne mehhebe uymak iyi değil gibi???


  14. 10.Ağustos.2013, 12:27
    8
    imam
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ağustos.2007
    Üye No: 2034
    Mesaj Sayısı: 7,512
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Bulunduğu yer: minallah-ilelllah

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    Ikinizde haklısınız ama imami azam mekruh demis mi
    Demişse ne dayanarak?


  15. 10.Ağustos.2013, 12:27
    8
    Üye
    Ikinizde haklısınız ama imami azam mekruh demis mi
    Demişse ne dayanarak?


  16. 10.Ağustos.2013, 20:11
    9
    rana
    Aciz Kul

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Temmuz.2007
    Üye No: 5879
    Mesaj Sayısı: 5,605
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 70
    Bulunduğu yer: Stuttgart/Istanbul/Ankara

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    Imam Ebû Hanîfe, Imam Mâlik ve Imam Ebû Yusuf ise sevval orucunun mekruh oldugunu söylemislerdir. Bunun sebebini ulema, Ramazan orucuna ekleme yapildigi gibi bir göüntü verilmesine baglamistir.

    Ebu Bekir Sifil




    Ebu Bekir Sifil hocamizin aciklamasi:



    Okuyucu Soruları (54) ŞEVVAL ORUCU MEKRUH MU?-1

    Milli Gazete - 30 Kasım 2004


    Soru: Malum olduğu üzre Şevval ayında oruç tutmanın faziletiyle ilgili hadis-i şerif var. Yalnız ben Celal Yıldırım hocanın Kaynaklarıyla İslam Fıkhı 2. cilt sayfa 217'de şöyle bir ibareye rastladım:

    "İmam Ebu Hanife'ye göre, ister üstüste,ister dağınık vaziyette şevval ayından alti gün oruç tutmak mekruhtur..."

    Sevgili Hocam size sorum;

    1- Konuyla ilgili hadisi şerifi ve yukarıdaki ibareyi okuduğumuzda bu konuyu nasıl anlamamız gerekir?

    2- Acaba Şevval (orucu)ile ilgili hadis-i şerifin kaynağı zayıf da onun için mi İmam-ı Azam Ebu Hanife Hz.'leri böyle bir sonuca varmıştır?

    3- İmam-ı Azam Hz.'leri bu hadis-i şerifin varlığından haberdar değildi; bu mümkün mü?


    Cevap: Şevval orucunun faziletiyle ilgili hadisler Müslim ("Sıyâm", 204), Ebû Dâvûd ("Sıyâm", 58), et-Tirmizî ("Savm", 52), en-Nesâî (es-Sünenu'l-Kübrâ, II, 162 vd.), İbn Mâce ("Sıyâm", 33), Ahmed b. Hanbel (III, 308, 24, 44, IV, 417, 9, V, 280), ed-Dârimî ("Savm", 44), et-Tahâvî (Şerhu Müşkili'l-Âsâr, VI, 119 vd.), İbn Hibbân (VIII, 396 vd.) ve daha başkaları tarafından Hz. Aişe, Ebû Eyyûb el-Ensârî, Sevbân, Câbir b. Abdillah, el-Berâ b. Âzib, Ebû Hureyre ve İbn Abbas (r.anhum)'dan rivayet edilmiştir. Bir kısmı zayıf, bir kısmının da senedinde "muhtelefun fih" (bazı Hadis otoriteleri tarafından ta'dil, bazıları tarafından ise taz'if edilmiş) raviler var ise de, bu kusurlardan hali bulunan senetleri de vardır.

    Ali el-Karî, el-Cezerî'den, şöyle dediğini nakleder: "Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a) rivayetinin sıhhatinde şüphe yoktur. (…) Hafız Ebû Muhammed Abdulmü'min b. Halef ed-Dimyâtî bu rivayetin tariklerini toplamış ve çoğu sika ve Hadis hafızı olan yaklaşık otuz kişinin onu Sa'd b. Sa'îd'den aktardığını tesbit etmiştir. Bu hadisin naklinde Sa'd'a, kardeşi Abdurabbih, Yahya, Safvân b. Süleym ve daha başkaları mütabaat etmiştir…"

    el-Karî sözlerini şöyle sürdürür: "Mîrek şöyle der: "Ebû Hureyre hadisini el-Bezzâr ve et-Taberânî rivayet etmiştir; senedi hasendir. el-Münzirî, bu rivayetin el-Bezzâr tarafından nakledilen tariklerinden birinin sahih olduğunu söylemiştir. Câbir hadisini et-Taberânî, Ahmed b. Hanbel, el-Bezzâr ve el-Beyhakî rivayet etmiştir. Sevbân hadisini İbn Mâce, en-Nesâî, İbn Huzeyme –Sahîh'inde– ve İbn Hibbân rivayet etmiştir. (…) İbn Abbâs hadisini et-Taberânî, Ahmed b. Hanbel, el-Bezzâr ve el-Beyhakî rivayet etmiştir. Hz. Aişe hadisini ise et-Taberânî rivayet etmiştir." (Mirkâtu'l-Mefâtîh, IV, 545-6)

    İmam eş-Şâfi'î, Ahmed b. Hanbel ve Dâvûd ez-Zâhirî bu rivayetleri esas alarak Şevval ayında 6 gün oruç tutmanın müstehap olduğunu söylemiştir. İmam Mâlik ve bir kısım kaynaklara göre İmam Ebû Hanîfe ile İmam Ebû Yusuf bunun mekruh olduğu görüşündedir.

    Yine bu kaynaklara göre İmam Ebû Hanîfe bu orucun, peşpeşe tutulmasıyla ara verilerek tutulması arasında herhangi bir fark gözetmeksizin, her iki halde de mekruh olduğunu söylerken İmam Ebû Yusuf, peşpeşe tutmanın mekruh olduğunu, ara verilerek tutulmasının ise mekruh olmadığını söylemiştir.

    İmam Mâlik, el-Muvatta'da ("Sıyam", 22), Selef'ten herhangi bir kimsenin Şevval orucu tuttuğu konusunda kendisine herhangi bir haber ulaşmadığını, ilim ehlinin de bunu mekruh gördüğünü, Ramazan orucuna eklenerek bid'at bir uygulama haline getirilmesinden endişe ettiğini söylemiştir.

    İbn Abdilberr (el-İstizkâr, X, 259) Şevval orucunun faziletiyle ilgili hadisi birkaç tarikten zikrettikten sonra İmam Mâlik'in onunla amel etmemesinin sebebi konusunda mütereddit bir tavır sergiler. Yukarıda belirttiğim sayfada, önce bu hadisin İmam Mâlik'e ulaşmadığını söyler. Ancak ilerleyen satırlarda İmam Mâlik'in Medine'li ravi Ömer b. Sâbit kanalıyla gelen bu hadisten ve Şevval orucunun faziletinden habersiz olmadığını, sadece devamlı tutulması halinde cahillerin farz zannedebileceği endişesiyle onu mekruh gördüğünü ileri sürer. Ardından, mezkûr Ömer b. Sâbit'in İmam Mâlik nazarında rivayetlerinin tamamı itimada şayan bir ravi olmaması sebebiyle bu rivayete güvenmemiş olabileceğini belirtir ve sözlerini şöyle bağlar: "İmam Mâlik bu hadisten habersiz de olabilir. Eğer ondan haberdar olsaydı, gereğince hükmederdi; vallâhu a'lem."

    ez-Zürkânî de el-Muvatta üzerine yazdığı şerhte (II, 271) birkaç ihtimal üzerinde durur ve bu hadisin İmam Mâlik'e ulaşmamış olabileceğini, ulaştığı halde sübutu konusunda olumsuz kanaat taşımış olabileceğini, hadisin hilafına amel edildiğini görmüş olabileceğini yahut da bu orucu Ramazan bayramından hemen sonra (ara vermeden) tutmanın kerahetini kasdetmiş olabileceğini söyler.

    Hanefî ulemanın İmam Ebû Hanîfe ile İmam Ebû Yusuf'un görüşü hakkında söyledikleri de Mâlikî ulemanın İmam Mâlik'in görüşü hakkındaki bu ve benzeri tevilleri ile hemen hemen aynı minvaldedir.

    (Devam edecek)


    Okuyucu Soruları (54) ŞEVVAL ORUCU MEKRUH MU?-2
    Milli Gazete - 2 Aralık 2004


    Şevval orucunun mekruh olduğu konusunda İmam Ebû Hanîfe ve İmam Ebû Yusuf'tan nakledilen görüş hakkında bir noktaya dikkat çekmemiz gerekiyor:

    İmam Muhammed'in eserleri, es-Serahsî'nin el-Mebsût'u, el-Hidâye ve benzeri temel eserlerde Şeyhân'ın Şevval orucu hakkındaki bu hükmüne rastlanmamaktadır.

    Reddu'l-Muhtâr'daki (II, 435) bir kayda göre bu meseleyi Tahrîru'l-Akvâl fî Savmi's-Sitti min Şevvâl adlı risalesinde detaylı bir şekilde ele almış olan allame el-Kasım b. Kutluboğa'nın ifadelerinden anlaşıldığı kadarıyla bu görüşü İmam Ebû Hanîfe'ye ilk nisbet eden kişi et-Tebânî (Ya'kûb b. Celâl?)'dir. Ancak İbn Kutluboğa buna itiraz eder ve mezhebin temel kaynaklarında böyle bir nisbetin bulunmadığının altını çizer. (Reddu'l-Muhtâr'ın belirttiğim yerinde zikredildiğine göre, el-Merginânî'nin et-Tecnîs'inde, kerahet görüşü isim verilmeden "bazı ulema"ya nisbet edilmiştir.) Alâuddîn es-Semerkandî'nin Tuhfetu'l-Fukahâ'sı (II, 343-4), el-Kâsânî'nin –bu eserin şerhi olan– Bedâi'u's-Sanai'i (II, 980)gibi nisbeten erken dönem kaynaklarında kerahet görüşünün sadece İmam Ebû Yusuf'a nisbet edilmesi de İbn Kutluboğa'nın tesbitini destekleyen bir husustur.

    İbn Kutluboğa'nın bu risalesine vakıf olamadığımız için meseleyi oradan tahkik etme şansımız ne yazık ki yok. Bu görüşün İmam Ebû Hanîfe'ye nisbetini doğru kabul ederek konuşacak olursak (tekraren belirtelim, İmam Ebû Yusuf'a nisbet edilen, Şevval orucunun mutlak keraheti değil, ara vermeden tutulmasının mekruh olduğu görüşüdür), ya ilgili hadisin kendisine ulaşmamış olduğunu veya avam-ı nasın, Şevval orucunu Ramazan orucu gibi farz zannedip ona eklememesi ya da Ramazan bayramı günü oruç tutulmaması için –ki yasaklanmıştır– böyle bir hüküm verdiğini söylememiz gerekiyor.

    Nitekim yukarıda adını zikrettiğim eserinde Alâuddîn es-Semerkandî şöyle der: "Hz. Peygamber (s.a.v), "(Ramazan) ay(ın)dan bir veya iki gün önce oruç tutmayın. Ancak birinizin (mutad veçhile tutageldiği) orucu (bu zamana) denk gelirse başka" buyurmuş olduğu için Ramazan'dan bir veya iki gün önce oruç tutmak –hangi oruç olursa olsun– mekruhtur. Buradaki kerahet, bu orucu tutmak alışkanlık haline getirildiğinde, (avamda) Ramazan orucuna ilave edilmesi gerektiği kanaati oluşabileceği endişesine dayanmaktadır. Bu sebeple İmam Ebû Yusuf, tatavvu olan altı gün Şevval orucunun Ramazan'a bitiştirilmesinin mekruh olduğunu söylemiştir."

    Son bir ihtimal de, İmam Ebû Hanîfe'nin, Şevval orucu ile ilgili rivayetleri kendi kriterleri doğrultusunda itimada şayan bulmamış olabileceğidir.

    Yazıyı bitirmeden bir noktaya daha dikkat çekelim:

    Bir an için Şevval orucunun İmam Ebû Hanîfe tarafından mekruh görüldüğü naklinin doğru olduğunu farz edelim. (Bu görüşün İmam Mâlik'ten naklinde, bizzat el-Muvatta'da kendi ağzından verildiği için herhangi bir şüphe söz konusu değil.) Gerek Hanefî, gerekse Mâlikî ulemanın, mezhep imamlarından sabit olan bir meselede imamın görüşünü terk edip hadisin hükmüne dönmüş ve Şevval orucunun mendup/müstehap olduğunu söylemiş olması, mezhepler içindeki "tahkik" faaliyetinin biteviye devam ettiğini gösteren çarpıcı bir örnek olarak değerlendirilmelidir.

    Daha önce de birkaç kere değinmiştim; mezhep dediğimiz sistem, günümüzde yaygın olarak iddia ve zannedildiği gibi belli bir dönemde oluşup kemikleşmiş bir yapıyı ifade etmediği gibi, "mezhep ehli" ulema da "kör taklid"e saplanmış değildir. Tahkik ehli alimler vasıtasıyla devamlı surette gözden geçirilip içtihadların "tenkih" edildiği bu sistemde "müfta-bih" olan ve olmayan kaviller birbirinden titizlikle ayrılmıştır. Mezhepleri dinamik yapılar halinde yüzyıllar ötesine taşıyan da işte bu faaliyetlerdir.

    Şeyhân'ın içtihadının özellikle müteahhirun tarafından mercuh bulunması ve Şevval orucunu peşpe tutmanın da aralıklı tutmanın da mekruh olmadığını "kavl-i muhtar" olarak vurgulanması mutlaka bu nokta-i nazardan da değerlendirilmelidir…


  17. 10.Ağustos.2013, 20:11
    9
    Aciz Kul
    Imam Ebû Hanîfe, Imam Mâlik ve Imam Ebû Yusuf ise sevval orucunun mekruh oldugunu söylemislerdir. Bunun sebebini ulema, Ramazan orucuna ekleme yapildigi gibi bir göüntü verilmesine baglamistir.

    Ebu Bekir Sifil




    Ebu Bekir Sifil hocamizin aciklamasi:



    Okuyucu Soruları (54) ŞEVVAL ORUCU MEKRUH MU?-1

    Milli Gazete - 30 Kasım 2004


    Soru: Malum olduğu üzre Şevval ayında oruç tutmanın faziletiyle ilgili hadis-i şerif var. Yalnız ben Celal Yıldırım hocanın Kaynaklarıyla İslam Fıkhı 2. cilt sayfa 217'de şöyle bir ibareye rastladım:

    "İmam Ebu Hanife'ye göre, ister üstüste,ister dağınık vaziyette şevval ayından alti gün oruç tutmak mekruhtur..."

    Sevgili Hocam size sorum;

    1- Konuyla ilgili hadisi şerifi ve yukarıdaki ibareyi okuduğumuzda bu konuyu nasıl anlamamız gerekir?

    2- Acaba Şevval (orucu)ile ilgili hadis-i şerifin kaynağı zayıf da onun için mi İmam-ı Azam Ebu Hanife Hz.'leri böyle bir sonuca varmıştır?

    3- İmam-ı Azam Hz.'leri bu hadis-i şerifin varlığından haberdar değildi; bu mümkün mü?


    Cevap: Şevval orucunun faziletiyle ilgili hadisler Müslim ("Sıyâm", 204), Ebû Dâvûd ("Sıyâm", 58), et-Tirmizî ("Savm", 52), en-Nesâî (es-Sünenu'l-Kübrâ, II, 162 vd.), İbn Mâce ("Sıyâm", 33), Ahmed b. Hanbel (III, 308, 24, 44, IV, 417, 9, V, 280), ed-Dârimî ("Savm", 44), et-Tahâvî (Şerhu Müşkili'l-Âsâr, VI, 119 vd.), İbn Hibbân (VIII, 396 vd.) ve daha başkaları tarafından Hz. Aişe, Ebû Eyyûb el-Ensârî, Sevbân, Câbir b. Abdillah, el-Berâ b. Âzib, Ebû Hureyre ve İbn Abbas (r.anhum)'dan rivayet edilmiştir. Bir kısmı zayıf, bir kısmının da senedinde "muhtelefun fih" (bazı Hadis otoriteleri tarafından ta'dil, bazıları tarafından ise taz'if edilmiş) raviler var ise de, bu kusurlardan hali bulunan senetleri de vardır.

    Ali el-Karî, el-Cezerî'den, şöyle dediğini nakleder: "Ebû Eyyûb el-Ensârî (r.a) rivayetinin sıhhatinde şüphe yoktur. (…) Hafız Ebû Muhammed Abdulmü'min b. Halef ed-Dimyâtî bu rivayetin tariklerini toplamış ve çoğu sika ve Hadis hafızı olan yaklaşık otuz kişinin onu Sa'd b. Sa'îd'den aktardığını tesbit etmiştir. Bu hadisin naklinde Sa'd'a, kardeşi Abdurabbih, Yahya, Safvân b. Süleym ve daha başkaları mütabaat etmiştir…"

    el-Karî sözlerini şöyle sürdürür: "Mîrek şöyle der: "Ebû Hureyre hadisini el-Bezzâr ve et-Taberânî rivayet etmiştir; senedi hasendir. el-Münzirî, bu rivayetin el-Bezzâr tarafından nakledilen tariklerinden birinin sahih olduğunu söylemiştir. Câbir hadisini et-Taberânî, Ahmed b. Hanbel, el-Bezzâr ve el-Beyhakî rivayet etmiştir. Sevbân hadisini İbn Mâce, en-Nesâî, İbn Huzeyme –Sahîh'inde– ve İbn Hibbân rivayet etmiştir. (…) İbn Abbâs hadisini et-Taberânî, Ahmed b. Hanbel, el-Bezzâr ve el-Beyhakî rivayet etmiştir. Hz. Aişe hadisini ise et-Taberânî rivayet etmiştir." (Mirkâtu'l-Mefâtîh, IV, 545-6)

    İmam eş-Şâfi'î, Ahmed b. Hanbel ve Dâvûd ez-Zâhirî bu rivayetleri esas alarak Şevval ayında 6 gün oruç tutmanın müstehap olduğunu söylemiştir. İmam Mâlik ve bir kısım kaynaklara göre İmam Ebû Hanîfe ile İmam Ebû Yusuf bunun mekruh olduğu görüşündedir.

    Yine bu kaynaklara göre İmam Ebû Hanîfe bu orucun, peşpeşe tutulmasıyla ara verilerek tutulması arasında herhangi bir fark gözetmeksizin, her iki halde de mekruh olduğunu söylerken İmam Ebû Yusuf, peşpeşe tutmanın mekruh olduğunu, ara verilerek tutulmasının ise mekruh olmadığını söylemiştir.

    İmam Mâlik, el-Muvatta'da ("Sıyam", 22), Selef'ten herhangi bir kimsenin Şevval orucu tuttuğu konusunda kendisine herhangi bir haber ulaşmadığını, ilim ehlinin de bunu mekruh gördüğünü, Ramazan orucuna eklenerek bid'at bir uygulama haline getirilmesinden endişe ettiğini söylemiştir.

    İbn Abdilberr (el-İstizkâr, X, 259) Şevval orucunun faziletiyle ilgili hadisi birkaç tarikten zikrettikten sonra İmam Mâlik'in onunla amel etmemesinin sebebi konusunda mütereddit bir tavır sergiler. Yukarıda belirttiğim sayfada, önce bu hadisin İmam Mâlik'e ulaşmadığını söyler. Ancak ilerleyen satırlarda İmam Mâlik'in Medine'li ravi Ömer b. Sâbit kanalıyla gelen bu hadisten ve Şevval orucunun faziletinden habersiz olmadığını, sadece devamlı tutulması halinde cahillerin farz zannedebileceği endişesiyle onu mekruh gördüğünü ileri sürer. Ardından, mezkûr Ömer b. Sâbit'in İmam Mâlik nazarında rivayetlerinin tamamı itimada şayan bir ravi olmaması sebebiyle bu rivayete güvenmemiş olabileceğini belirtir ve sözlerini şöyle bağlar: "İmam Mâlik bu hadisten habersiz de olabilir. Eğer ondan haberdar olsaydı, gereğince hükmederdi; vallâhu a'lem."

    ez-Zürkânî de el-Muvatta üzerine yazdığı şerhte (II, 271) birkaç ihtimal üzerinde durur ve bu hadisin İmam Mâlik'e ulaşmamış olabileceğini, ulaştığı halde sübutu konusunda olumsuz kanaat taşımış olabileceğini, hadisin hilafına amel edildiğini görmüş olabileceğini yahut da bu orucu Ramazan bayramından hemen sonra (ara vermeden) tutmanın kerahetini kasdetmiş olabileceğini söyler.

    Hanefî ulemanın İmam Ebû Hanîfe ile İmam Ebû Yusuf'un görüşü hakkında söyledikleri de Mâlikî ulemanın İmam Mâlik'in görüşü hakkındaki bu ve benzeri tevilleri ile hemen hemen aynı minvaldedir.

    (Devam edecek)


    Okuyucu Soruları (54) ŞEVVAL ORUCU MEKRUH MU?-2
    Milli Gazete - 2 Aralık 2004


    Şevval orucunun mekruh olduğu konusunda İmam Ebû Hanîfe ve İmam Ebû Yusuf'tan nakledilen görüş hakkında bir noktaya dikkat çekmemiz gerekiyor:

    İmam Muhammed'in eserleri, es-Serahsî'nin el-Mebsût'u, el-Hidâye ve benzeri temel eserlerde Şeyhân'ın Şevval orucu hakkındaki bu hükmüne rastlanmamaktadır.

    Reddu'l-Muhtâr'daki (II, 435) bir kayda göre bu meseleyi Tahrîru'l-Akvâl fî Savmi's-Sitti min Şevvâl adlı risalesinde detaylı bir şekilde ele almış olan allame el-Kasım b. Kutluboğa'nın ifadelerinden anlaşıldığı kadarıyla bu görüşü İmam Ebû Hanîfe'ye ilk nisbet eden kişi et-Tebânî (Ya'kûb b. Celâl?)'dir. Ancak İbn Kutluboğa buna itiraz eder ve mezhebin temel kaynaklarında böyle bir nisbetin bulunmadığının altını çizer. (Reddu'l-Muhtâr'ın belirttiğim yerinde zikredildiğine göre, el-Merginânî'nin et-Tecnîs'inde, kerahet görüşü isim verilmeden "bazı ulema"ya nisbet edilmiştir.) Alâuddîn es-Semerkandî'nin Tuhfetu'l-Fukahâ'sı (II, 343-4), el-Kâsânî'nin –bu eserin şerhi olan– Bedâi'u's-Sanai'i (II, 980)gibi nisbeten erken dönem kaynaklarında kerahet görüşünün sadece İmam Ebû Yusuf'a nisbet edilmesi de İbn Kutluboğa'nın tesbitini destekleyen bir husustur.

    İbn Kutluboğa'nın bu risalesine vakıf olamadığımız için meseleyi oradan tahkik etme şansımız ne yazık ki yok. Bu görüşün İmam Ebû Hanîfe'ye nisbetini doğru kabul ederek konuşacak olursak (tekraren belirtelim, İmam Ebû Yusuf'a nisbet edilen, Şevval orucunun mutlak keraheti değil, ara vermeden tutulmasının mekruh olduğu görüşüdür), ya ilgili hadisin kendisine ulaşmamış olduğunu veya avam-ı nasın, Şevval orucunu Ramazan orucu gibi farz zannedip ona eklememesi ya da Ramazan bayramı günü oruç tutulmaması için –ki yasaklanmıştır– böyle bir hüküm verdiğini söylememiz gerekiyor.

    Nitekim yukarıda adını zikrettiğim eserinde Alâuddîn es-Semerkandî şöyle der: "Hz. Peygamber (s.a.v), "(Ramazan) ay(ın)dan bir veya iki gün önce oruç tutmayın. Ancak birinizin (mutad veçhile tutageldiği) orucu (bu zamana) denk gelirse başka" buyurmuş olduğu için Ramazan'dan bir veya iki gün önce oruç tutmak –hangi oruç olursa olsun– mekruhtur. Buradaki kerahet, bu orucu tutmak alışkanlık haline getirildiğinde, (avamda) Ramazan orucuna ilave edilmesi gerektiği kanaati oluşabileceği endişesine dayanmaktadır. Bu sebeple İmam Ebû Yusuf, tatavvu olan altı gün Şevval orucunun Ramazan'a bitiştirilmesinin mekruh olduğunu söylemiştir."

    Son bir ihtimal de, İmam Ebû Hanîfe'nin, Şevval orucu ile ilgili rivayetleri kendi kriterleri doğrultusunda itimada şayan bulmamış olabileceğidir.

    Yazıyı bitirmeden bir noktaya daha dikkat çekelim:

    Bir an için Şevval orucunun İmam Ebû Hanîfe tarafından mekruh görüldüğü naklinin doğru olduğunu farz edelim. (Bu görüşün İmam Mâlik'ten naklinde, bizzat el-Muvatta'da kendi ağzından verildiği için herhangi bir şüphe söz konusu değil.) Gerek Hanefî, gerekse Mâlikî ulemanın, mezhep imamlarından sabit olan bir meselede imamın görüşünü terk edip hadisin hükmüne dönmüş ve Şevval orucunun mendup/müstehap olduğunu söylemiş olması, mezhepler içindeki "tahkik" faaliyetinin biteviye devam ettiğini gösteren çarpıcı bir örnek olarak değerlendirilmelidir.

    Daha önce de birkaç kere değinmiştim; mezhep dediğimiz sistem, günümüzde yaygın olarak iddia ve zannedildiği gibi belli bir dönemde oluşup kemikleşmiş bir yapıyı ifade etmediği gibi, "mezhep ehli" ulema da "kör taklid"e saplanmış değildir. Tahkik ehli alimler vasıtasıyla devamlı surette gözden geçirilip içtihadların "tenkih" edildiği bu sistemde "müfta-bih" olan ve olmayan kaviller birbirinden titizlikle ayrılmıştır. Mezhepleri dinamik yapılar halinde yüzyıllar ötesine taşıyan da işte bu faaliyetlerdir.

    Şeyhân'ın içtihadının özellikle müteahhirun tarafından mercuh bulunması ve Şevval orucunu peşpe tutmanın da aralıklı tutmanın da mekruh olmadığını "kavl-i muhtar" olarak vurgulanması mutlaka bu nokta-i nazardan da değerlendirilmelidir…


  18. 10.Ağustos.2013, 23:02
    10
    HAK.ISLAM
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Temmuz.2013
    Üye No: 102100
    Mesaj Sayısı: 80
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    (Ramazandan sonra Şevval ayında da 6 gün oruç tutan, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [Taberanî]

    (Ramazan orucuyla Şevvalde de 6 gün oruç tutan, bir yıl oruç tutmuş sayılır.) [İbni Mace]

    (Ramazan ayı orucu on aya, Ramazandan sonra tutulan 6 gün oruç da iki aya mukabil olur ki, böylece bir yıl oruç tutma sevabına kavuşulur.) [İbni Huzeyme]

    büyük bir ihtimal imam Azam efendimiz Ramazan orucuna ekleme var sanarlar diye mekruh demiştir. ardarda tutuldugu zamanda gerçekten öyle anlaşılıyor. demekki aralık verilse mekruhluk olmayacak demektedir. bir arada hadis varken mezhep imamlarını takmam diyenler. Mezhep imamlarını çok cahil görmekteler. yada onlar hadis bilmiyor demeye getiriyorlar. hadisi şeriflerin hepsi zayıf sahih ayırmaksızın amel ederim. Ama Ehli sünnet Alimleri nasıl anlamışsa nasıl yorum yapmışsa o şekil anlamak güzeldir..


  19. 10.Ağustos.2013, 23:02
    10
    HAK.ISLAM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    (Ramazandan sonra Şevval ayında da 6 gün oruç tutan, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [Taberanî]

    (Ramazan orucuyla Şevvalde de 6 gün oruç tutan, bir yıl oruç tutmuş sayılır.) [İbni Mace]

    (Ramazan ayı orucu on aya, Ramazandan sonra tutulan 6 gün oruç da iki aya mukabil olur ki, böylece bir yıl oruç tutma sevabına kavuşulur.) [İbni Huzeyme]

    büyük bir ihtimal imam Azam efendimiz Ramazan orucuna ekleme var sanarlar diye mekruh demiştir. ardarda tutuldugu zamanda gerçekten öyle anlaşılıyor. demekki aralık verilse mekruhluk olmayacak demektedir. bir arada hadis varken mezhep imamlarını takmam diyenler. Mezhep imamlarını çok cahil görmekteler. yada onlar hadis bilmiyor demeye getiriyorlar. hadisi şeriflerin hepsi zayıf sahih ayırmaksızın amel ederim. Ama Ehli sünnet Alimleri nasıl anlamışsa nasıl yorum yapmışsa o şekil anlamak güzeldir..


  20. 11.Ağustos.2013, 03:31
    11
    cavraşım
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 28.Ağustos.2012
    Üye No: 97639
    Mesaj Sayısı: 626
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 7
    Yaş: 40
    Bulunduğu yer: konya

    Cevap: Şevval orucu mekruh mu?

    Alıntı
    hadisi şeriflerin hepsi zayıf sahih ayırmaksızın amel ederim. Ama Ehli sünnet Alimleri nasıl anlamışsa nasıl yorum yapmışsa o şekil anlamak güzeldir
    buradaki 2 cümlen birbiriyle çelişiyor

    hadis olduğuna göre şevval orucunu tutarsın,amenna

    şevval orucunu tutarım ama alimlerimz mekruh demişse de mekruhtur diyorsun


  21. 11.Ağustos.2013, 03:31
    11
    Devamlı Üye
    Alıntı
    hadisi şeriflerin hepsi zayıf sahih ayırmaksızın amel ederim. Ama Ehli sünnet Alimleri nasıl anlamışsa nasıl yorum yapmışsa o şekil anlamak güzeldir
    buradaki 2 cümlen birbiriyle çelişiyor

    hadis olduğuna göre şevval orucunu tutarsın,amenna

    şevval orucunu tutarım ama alimlerimz mekruh demişse de mekruhtur diyorsun





+ Yorum Gönder