Konusunu Oylayın.: Oruçlu İçin Misvak Kullanmak Ve Göze Sürme Sürmek Hakkında Gelen Hadîsler

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Oruçlu İçin Misvak Kullanmak Ve Göze Sürme Sürmek Hakkında Gelen Hadîsler
  1. 27.Haziran.2011, 08:15
    1
    Misafir

    Oruçlu İçin Misvak Kullanmak Ve Göze Sürme Sürmek Hakkında Gelen Hadîsler






    Oruçlu İçin Misvak Kullanmak Ve Göze Sürme Sürmek Hakkında Gelen Hadîsler Mumsema Oruçlu İçin Misvak Kullanmak Ve Göze Sürme Sürmek Hakkında Gelen Hadîsler


  2. 27.Haziran.2011, 08:15
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 27.Haziran.2011, 12:42
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Oruçlu İçin Misvak Kullanmak Ve Göze Sürme Sürmek Hakkında Gelen Hadîsler




    Oruçlu İçin Misvak Kullanmak Ve Göze Sürme Sürmek Hakkında Gelen Hadîsler Babı


    1677) Âişe (Radıyallâhü anhâ)'dan rivayet edildiğine göre Resûlul-lah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu, demiştir :

    «Oruçlunun hayırlı hasletlerinden birisi, misvak (kullanması)-dır.Zevâid'de şöyle denilmiştir : Bunun senedindeki râvi Mücâlid zayıftır. Lâkin Buhârî, Ebû Dâvûd ve Tirmizİ'nin rivayet ettikleri Âmir bin Rabia'nın ha-dlsi bu hadis için şâhid durumundadır. [66]


    İzahı


    Zevâid türünden olan bu hadîs, oruçlunun misvak kullanması­nın müstehablığına delâlet ediyor. Hadîs kayıtsız olduğu için öğle­den evvel ve öğleden sonraya şümullüdür.

    Notta işaret edilen  m i r' in hadîsi meâlen şöyledir: "Ben, Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) i oruçlu olduğu halde misvak kullanırken gördüm."

    El-Menhel yazarı Â m i r' in hadîsini açıklarken şöyle der :

    "Bu hadîs, oruçlunun öğleden evvel ve sonra misvak kullanma­sının müstehablığına delâlet eder. Misvakın kuru veya yaş olması farketmez. Âlimlerin bu husustaki görüşleri şöyledir:

    1 - içlerinde Ömer, tbn-i Abbâs, Alî ve îbn.-i Ömer (Radıyallâhü anhümJ'ün bulunduğu sahâbüerden bir ce­mâat ile Mücâhid, Saîd bin Cübeyr, Ata', İb­rahim Nehaİ, Muhammed bin Şîrîn, Ebü Ha-nîfe, Muhammed, Sevrî ve Evzâî' nin kavli, yu­karıda anlatılandır.

    2 - Şafiî ve arkadaşlanna göre oruçlunun öğleden evvel misvak kullanması müstehab olup, öğleden sonra mekruhtur. Ebû Sevr ile Evzâî ve Muhammed bin e 1 - H a s a n ' -dan bu kavil rivayet edilmiştir. Bunların delili, oruçlunun ağız ko­kusunun Allah katında misk kokusundan daha güzel olduğuna dâir Buhârî ve Müslim'in Ebû Hüreyre (Radıyallâhü anh)'den rivayet ettikleri hadîstir. Misvak kullanmak ile bu koku­nun giderilmesine çalışılmıştır. Bu koku, öğleden sonra belirdiği için o vakitte misvak kullanmayı mekruh saymışlardır.Lâkin mezkûr hadîs, onların dedikleri mânâda kesin değildir. Başka mânâlarda da yorumlanmıştır. Geniş izah için oruç bahsinde geçen bu hadise mü­racaat edilsin.

    3 - Mâlik ve arkadaşlarına göre misvak yaş olduğu zaman oruçlu için kullanılması mekruhtur. Kuru olduğu zaman, oruçlu öğ­leden evvel de öğleden sonra da kullanabilir. Bu görüş, Ş a' b i, K a t â d e , başka âlimler ve Ebû Yûsuf tan rivayet edil­miştir.

    4 - Ahmed'e göre öğleden sonra oruçlunun misvak kul­lanması mekruhtur. Misvak yaş olsun, kuru olsun fark etmez. Ke­za yaş iken öğleden önce de kullanmak mekruhtur.



    1678) Âişe (Radıyallâhü anhâyfan; Şöyle demiştir: Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) oruçluyken gözüne sür­me sürmüştür.Zevâid'de şöyle denilmiştir : Bu hadisin İsnadı zayıftır. Çünkü raıri ZUbeydl zayıftır. Onun adının Said bin Abdül-Cebbâr olduğunu Ebû Bekir bin Ebi D&vûd beyan etmiştir. [67]


    İzahı


    Zevâid türünden olan bu hadîs, oruçluyken göze sürme sürme­nin meşruluğuna delâlet eder. Âlimlerin bu husustaki görüşleri şöy­ledir :

    1 - Ebû Hanife, Şafii âlimleri, Atâ', Hasan-ı Basrî, Nehai, Evzâi ve Ebû Sevr'e göre oruç­lunun gözüne sürme sürmesi caizdir. Sürülen sürmenin tadı boğaz­da duyulsa dahi oruç bozulmaz. Enes, tbn-i Ömer ve İbn-i Ebi Evfâ (Radıyallâhü anhüm)'ün kavli de budur.

    2 - M âl ikil er'e göre eğer göze sürülen sürmenin boğa­za ulaşması muhakkak ise sürülmesi haramdır ve kaza etmek gere­kir. Eğer şüpheli ise sürülmesi mekruhtur.

    3 - İbn-i Ebî Leylâ ve bâzı âlimlere göre göze sür­me sürmek orucu bozar. [68]



  4. 27.Haziran.2011, 12:42
    2
    Silent and lonely rains



    Oruçlu İçin Misvak Kullanmak Ve Göze Sürme Sürmek Hakkında Gelen Hadîsler Babı


    1677) Âişe (Radıyallâhü anhâ)'dan rivayet edildiğine göre Resûlul-lah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu, demiştir :

    «Oruçlunun hayırlı hasletlerinden birisi, misvak (kullanması)-dır.Zevâid'de şöyle denilmiştir : Bunun senedindeki râvi Mücâlid zayıftır. Lâkin Buhârî, Ebû Dâvûd ve Tirmizİ'nin rivayet ettikleri Âmir bin Rabia'nın ha-dlsi bu hadis için şâhid durumundadır. [66]


    İzahı


    Zevâid türünden olan bu hadîs, oruçlunun misvak kullanması­nın müstehablığına delâlet ediyor. Hadîs kayıtsız olduğu için öğle­den evvel ve öğleden sonraya şümullüdür.

    Notta işaret edilen  m i r' in hadîsi meâlen şöyledir: "Ben, Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) i oruçlu olduğu halde misvak kullanırken gördüm."

    El-Menhel yazarı Â m i r' in hadîsini açıklarken şöyle der :

    "Bu hadîs, oruçlunun öğleden evvel ve sonra misvak kullanma­sının müstehablığına delâlet eder. Misvakın kuru veya yaş olması farketmez. Âlimlerin bu husustaki görüşleri şöyledir:

    1 - içlerinde Ömer, tbn-i Abbâs, Alî ve îbn.-i Ömer (Radıyallâhü anhümJ'ün bulunduğu sahâbüerden bir ce­mâat ile Mücâhid, Saîd bin Cübeyr, Ata', İb­rahim Nehaİ, Muhammed bin Şîrîn, Ebü Ha-nîfe, Muhammed, Sevrî ve Evzâî' nin kavli, yu­karıda anlatılandır.

    2 - Şafiî ve arkadaşlanna göre oruçlunun öğleden evvel misvak kullanması müstehab olup, öğleden sonra mekruhtur. Ebû Sevr ile Evzâî ve Muhammed bin e 1 - H a s a n ' -dan bu kavil rivayet edilmiştir. Bunların delili, oruçlunun ağız ko­kusunun Allah katında misk kokusundan daha güzel olduğuna dâir Buhârî ve Müslim'in Ebû Hüreyre (Radıyallâhü anh)'den rivayet ettikleri hadîstir. Misvak kullanmak ile bu koku­nun giderilmesine çalışılmıştır. Bu koku, öğleden sonra belirdiği için o vakitte misvak kullanmayı mekruh saymışlardır.Lâkin mezkûr hadîs, onların dedikleri mânâda kesin değildir. Başka mânâlarda da yorumlanmıştır. Geniş izah için oruç bahsinde geçen bu hadise mü­racaat edilsin.

    3 - Mâlik ve arkadaşlarına göre misvak yaş olduğu zaman oruçlu için kullanılması mekruhtur. Kuru olduğu zaman, oruçlu öğ­leden evvel de öğleden sonra da kullanabilir. Bu görüş, Ş a' b i, K a t â d e , başka âlimler ve Ebû Yûsuf tan rivayet edil­miştir.

    4 - Ahmed'e göre öğleden sonra oruçlunun misvak kul­lanması mekruhtur. Misvak yaş olsun, kuru olsun fark etmez. Ke­za yaş iken öğleden önce de kullanmak mekruhtur.



    1678) Âişe (Radıyallâhü anhâyfan; Şöyle demiştir: Resûlullah (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) oruçluyken gözüne sür­me sürmüştür.Zevâid'de şöyle denilmiştir : Bu hadisin İsnadı zayıftır. Çünkü raıri ZUbeydl zayıftır. Onun adının Said bin Abdül-Cebbâr olduğunu Ebû Bekir bin Ebi D&vûd beyan etmiştir. [67]


    İzahı


    Zevâid türünden olan bu hadîs, oruçluyken göze sürme sürme­nin meşruluğuna delâlet eder. Âlimlerin bu husustaki görüşleri şöy­ledir :

    1 - Ebû Hanife, Şafii âlimleri, Atâ', Hasan-ı Basrî, Nehai, Evzâi ve Ebû Sevr'e göre oruç­lunun gözüne sürme sürmesi caizdir. Sürülen sürmenin tadı boğaz­da duyulsa dahi oruç bozulmaz. Enes, tbn-i Ömer ve İbn-i Ebi Evfâ (Radıyallâhü anhüm)'ün kavli de budur.

    2 - M âl ikil er'e göre eğer göze sürülen sürmenin boğa­za ulaşması muhakkak ise sürülmesi haramdır ve kaza etmek gere­kir. Eğer şüpheli ise sürülmesi mekruhtur.

    3 - İbn-i Ebî Leylâ ve bâzı âlimlere göre göze sür­me sürmek orucu bozar. [68]






+ Yorum Gönder