Konusunu Oylayın.: Adetten sonra oruç tuttum fakat yine az bir kan geldi tutmuş olduğum oruç bozulmuş sayılırmı

5 üzerinden 4.50 | Toplam : 2 kişi
Adetten sonra oruç tuttum fakat yine az bir kan geldi tutmuş olduğum oruç bozulmuş sayılırmı
  1. 01.Şubat.2011, 17:56
    1
    Misafir

    Adetten sonra oruç tuttum fakat yine az bir kan geldi tutmuş olduğum oruç bozulmuş sayılırmı






    Adetten sonra oruç tuttum fakat yine az bir kan geldi tutmuş olduğum oruç bozulmuş sayılırmı Mumsema adetim 6 gün sürdü ve yıkandım birkaç gün oruç tuttum fakat yine az bir kan geldi tutmuş olduğum o birkaç gün oruç da bozulmuş sayılır mı


  2. 01.Şubat.2011, 23:13
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Adetten sonra oruç tuttum fakat yine az bir kan geldi tutmuş olduğum oruç bozulmuş sayılırmı




    ÇEŞİTLİ MESELELER
    ÂDET İLE İLGİLİ MESELELER
    Temiz bir kadın tutunduğu bezde kan görse ne vakitten İtibaren adetli olduğuna hükmedilir?
    Bez tutunduğu andan itibaren adetli olduğuna hukmedılır(el-Fetava'l-Hındıyye, 1/36)

    Adetli olan kadın tutunduğu bez üzerinde kan eseri görmezse ne vakitten İtibaren kanın kesilmiş olduğuna
    hükmedilir?

    Bezin tutunduğu andan itibaren kesilmiş olduğuna hukmedılır(Aynı yer)
    Altı renk kandan herhangi birinin gelmesiyle âdet başlamış sayılır mı?
    Evet, başlamış sayılır"(Menhelu'l-Varıdın, s 84 İmam Ebu Yusuf'a göre adet bulanık akıntıyla başlamaz)

    Kadının gördüğü halis bir beyaz akıntı kuruduğu zaman sararırsa veya gördüğü sarı akıntı kuruduğu zaman
    beyazlaşırsa hangi haline İtibar edilir?

    Kadının ilk gorduğu haline itibar edılır(el-Fetava'l-Hındıyye. 1/36)

    Temiz olduğu halde uyuyup da uyandığı zaman âdet görmeye başlamlş olduğunu anlayan bir kadın hangi zamandan
    İtibaren âdet görmeye başlamlş sayılır?

    Uyandığı zamandan itibaren âdet görmeye başlamış sayılır(Reddu'l-Muhtar", 1/291)

    Adetli olarak uyuyup da uyandığı zaman temizlenmiş olduğunu anlayan bir kadın ne vakitten İtibaren temizlenmiş
    sayılırmı?

    İhtiyaten uyandığı zamandan itibaren temizlenmiş sayılır
    Bu ıkı durumda da eğer yatsı namazını kılmadan yatmış ve uykuda iken namaz vakti geçmişse bu namazı kaza etmesi gerekır(Aynı yer)

    Âdet halinde haram olan şeylerden hangileri kanamanın kesilmesinden sonra ve gusülden önce helâl olur?
    Bu durumda şunlar helâl olur,
    1)Oruç tutmak,
    2)Kanaması on günden sonra kesilen kadını boşamak
    3)Kanaması on günden sonra kesilen kadınla cinsel ilişkide bulunmak
    4)Kanaması on günden önce kesilip de üzerinden bir namaz vakti geçen kadınla cinsel ilişkide bulunmak(Şafıı mezhebine göre kanama on günden sonra da kesilmiş olsa kadın boy ab d esti almadıkça cinsel ilişki helal olmaz)

    Âdet görmeyen bir kız ne vakit ergin sayılır?
    On beş yaşını bitirmeliyle ergin sayılır(Bu, İmam Ebu Yusuf, İmam Muhammed'ın görüşüdür Imam-ı Azam'a göre ise, adet görmeyen bir hız on yedi yaşını bitirmeliyle ergin sayılır Şafii mezhebine göre de on beş yaşını bitirmeliyle ergin sayılır )

    Âdet bir cünüplük müdür?
    Hayır, âdet bir cunupluk değil, hükmen cunupluktur

    Âdetin ortalama süresi kaç gündür?
    Âdetin ortalama suresi beş gundur(Tahtavı, s 111, el-Fıkhu'l-lslamı, 1/459) (Şafii mezhebine göre adetin ortalama suresi 6-7 gundur)

    Fıkıh terimi olarak âdet gören kadına ne denir?
    Hayız veya hâyıze denır(Menhelu'l-Vandın, s 73)

    Adetli kadının saç boyaması caiz midir?
    Evet, saç boyaması tabaka oluşturmadığı için caizdir

    Âdet mi daha ağırdır yoksa hades (manevi kirlilik) mi daha ağırdır?
    Âdet daha ağırdır(el-Fıkhu'l-lslamı, 1/475)

    Dokuz yaşını doldurmayan kızdan gelen akıntı âdet kanı sayılır mi?
    Sahih olan goruşe göre sayılmaz(Menhelu'l-Varıdın, s 73)

    Elli bes yasindan sonra kadindan gelen kan adet kani sayilirmi
    Akıntının siyah veya koyu kırmızı renkte gelmesi ve âdet şartlarına uygun olması durumunda âdet kanı sayılır(a g e , s 35)

    Bir kadın âdet kanını cinsel organının İç tarafında cereyan ettiğini hisseder de cinsel organının dışına çıkmasını bir
    pamuk veya bez parçasıyla engellerse bu durumda âdet başlamış olur mu?

    Imam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf'a göre âdet başlamış olmaz İmam Muhammed'e göre ise başlamış olur(Reddu'L-Muhtar, 1/284 Şafii mezhebine göre de başlamış olmaz)

    İlk olarak kanama gören bir kız kanama gördüğü andan İtibaren mi yoksa kanama üç gün devam ettikten sonra mı
    namazlarını bırakır?

    Sahih olan goruşe göre kanama gorduğu andan itibaren namazlarını bırakır(Aynı yer)

    İki âdet arasındaki temizliğin en az süresi ne kadardır?

    On beş gundur

    Âdet kanı İlâç vb. bir şeyle kesilirse âdet hükmü kalkar mi?
    Hayır, kalkmaz(Menhelu'l-Vandın, s 81)

    Kadının âdetinden önce kan görmesi durumunda namazlarını terk eder mi?
    Evet, terk eder Çunku bu durumda âdetin değişme ihtimali vardır(a g e , s 111)

    Kızların âdet görme yaşının alt sınırı dokuz yaşının başı mı, ortası mı, yoksa sonu mudur?
    Sahih olan goruşe göre dokuz yaşının snudur

    Kadının âdetten kesilmesinin son yaşı hususunda kesin bir hüküm var mıdır?

    Hayır, yoktur Genellikle elli beş yaş olarak kabul edilmiştir Ancak kırk beş yaşından itibaren kesilmesi de mümkündür

    Âdet kelimesi hangi anlamlarda kullanılır?

    Âdet kelimesi hayız anlamında kullanıldığı gibi kanamanın suresi anlamında da kullanılır

    Âdet kaç defa İle değişir?

    Imam-ı Azam ile İmam Muhammed'e göre ıkı defa ile İmam Ebu Yusuf'a göre ise, bir defa ile değişir

    Kanama kesildikten sonra gusül zamanı âdetten mi, yoksa temizlikten mi sayılır?
    Kanama on günden önce kesilirse gusul zamanı âdetten, on günden sonra kesilirse temizlikten sayılır

    Adetli kadının kanamasının kesilmesi İçin beyaz akıntının gelmiş olması şart mıdır?

    Hayır, şart değildir

    İki âdet peş peşe gelebilir mi?
    Hayır, ıkı âdet peş peşe gelmez Çunku ıkı âdet arası en az on beş gundur

    Adetli kadının hükmi cünüplüğü ne zamandan İtibaren başlar?
    İlk kanama gorduğu andan itibaren başlar

    Adetli kadının kestiği yenir mi?
    Evet, adetli kadının kestiği yenir

    Her defasında üç gün üç geceden az kan gören kadın âdet görmüş sayılır mi?

    Hayır, âdet gormuş s ayı I m az (Şafii mezhebine göre de her defasında bir gun bir geceden az kan gören kadın adet gormeş sayılmaz El-Muğnı, 1/109)

    Cünüp olan bir kadın boy abdestl almadan âdet görse veya adetli bir kadın Ihtllâm olsa gusül yapması gerekir mi?
    Hayır, gerekmez

    Adetli kadının kabir ziyaretinde bulunmasında bir sakınca var mıdır?
    Hayır, yoktur(Durru'l-Muhtar, 1/293, el-Fetava'l-Hındıyye. 1/38)

    Adetli bir kadının cenaze yıkamasının hükmü nedir?

    Tenzihi kerahetle caizdir

    Hünsa-I müşkll (Hem erkek he de dişilik organına sahip olan) âdet görür mü?
    Hayır, gormez(Menhelu'l-VaNdın, s 73)

    Âdetle İlgili "nlsab" neye denir?

    Âdetin asgari müddetine denir

    Adetli kadının diş dolgusu veya kaplama yaptırması caiz midir?
    Sağlık açısından bir zorunluluk bulunması durumunda sargı hükmünde olacağı için caızdır(Şafıı mezhebine göre gusulde ağız yıkamak farz olmadığı için caizdir )

    Âdetten temizlendikten sonra henüz on beş gün geçmeden gelen kan âdet kanı sayılır mi?

    Hayır, sayılmaz Çunku ıkı âdet arasındaki temizlik suresi on beş günden az olmaz

    Adetli kadının dua okumasında, zikir ve teşbih çekmesinde bir sakınca var mıdır?
    Hayır, bir sakınca yoktur(Durru'l-Muhtar, 1/293, Menhelu'l-v'arıclın, s 112)

    Âdetle İlgili "nika" neye denir?
    Bir âdet suresi içinde ıkı kanama arasındaki temizliğe denir

    Âdetten kesilip de henüz yıkanmamış olan kadın diş dolgusu yaptırabilir mi?
    Ağzını yıkaması durumunda yaptırabilir

    Adetli kadının yemek yapmasında, hamur yoğurmasında, ekmek pişirmesinde ve benzeri İşler yapmasında bir
    kerahet var mıdır?

    Hayır, bir kerahet yoktur

    Adetli bir kadının kocasıyla bir yatakta yatmasında bir sakınca var mıdır?

    Hayır, bir sakınca yoktur Hatta kocanın hanımını bu yüzden yatağından uzaklaştırması caiz değildir

    Adetli bir kadının çocuğunu emzirmesinde bir sakınca var mıdır?
    Hayır, bir sakınca yoktur

    Âdet kanı nereden geliyor?

    Âdet kanı rahimden geliyor

    Âdetinden fazla olup da on günü aşan kanın ne kadarı hayız ne kadarı Istlhaze sayılır
    ?
    Âdeti kadar hayız, fazlası ıstıhaze sayılır

    Bir kadın ömeğin Perşembe günü oruç tutmayı veya o gün bir miktar nafile namaz kılmayı nezrederse ve aynı gün
    de âdet olursa ne yapması gerekir?
    Adadığı şeyi başka bir günde kaza etmesi gerekir

    Adetli kadının cenaze namazı kılınan yerde bulunmasında bir sakınca var mıdır?
    Hayır, bir sakınca yoktur

    Âdet hemen lohusalıktan sonra başlayabilir mi?
    Hayır, başlamaz Çunku lohusalık ile âdet arasında en az on beş gun geçmesi gerekir

    Niçin âdet kanına sahih, Istlhaze kanına da fasit kan denir?
    Kadınlara âdet yasaklarına uymayı gerektirdiği için âdet kanına sahih, âdet yasaklarına uymayı gerektirmediği için ıstıhaze kanına da fasit kan denilmiştir

    Kürsüf neye denir?

    Kadının cinsel organının ağzına konan beze denir

    Adetli kadının saç ve tımak kesmesinde bir sakınca var mıdır?
    Hayır, bir sakınca yoktur Ancak kanamanın kesilmesinden sonra yıkanmadan saç ve tımak kesmesi tenzıhen mekruhtur

    Kanaması sona eren kadının yıkanmadan yiyip İçmesinde bir sakınca var mıdır?
    Elini ve ağzını yıkaması durumunda bir sakınca yoktur

    İmam Ebu Yusuf'a göre âdetin bir defa İle değişmesi bakımından kanamanın bir önceki aydan evvel veya sonra
    kesilmesi arasında fark var mıdır?

    Hayır, yoktur
    Bilindiği gibi âdeti altı gün olan kadının kanaması yedinci günde de devam ederse İsterse yıkanır İbadetini yapar. İsterse yi kan m ayıp kanın kesilmesini bekler. Âdet bir defa İle değişir görüşünde olan İmam
    Ebu Yusuf'a göre de bu durumda
    olan bir kadın yıkanıp yıkanmaması hususunda serbest midir?

    Evet, serbesttir Çunku âdetin değişip değişmeyeceği ancak kanın kesilmesiyle anlaşılır

    Âdet kanaması devam ederken kadının aldığı abdest ve gusül sahih midir?
    Hayır, sahih değildir

    Âdet süresi İçinde halis beyaz akıntıdan sonra altı renk kandan birisi gelebilir mi?

    Evet, gelebilir

    Âdet günü gelip de İlâç kullanmaktan dolayı âdet kanı gelmeyen kadının âdeti başlamış sayılır mı?
    Hayır, sayılmaz

    Âdet kanaması başlamış olan bir kadının İlâç kullanmasından dolayı kanaması kesilen kadının âdeti başlamış sayılır
    mı?

    Evet, başlamış sayılır

    Âdet süresi İçinde halis beyaz akıntıdan sonra altı renk kandan herhangi birinin gelmesiyle âdet devam etmiş sayılırmı

    Evet devam etmış sayılır

    Kanama âdetin en kısa süresi olan üç günden önce kesilirse âdet sayılır mı?

    Hayır, sayılmaz


    Şafi mezhebine göre hayız süresi

    Adet olan kadın oruçlarını tutamaz, namazlarını kılamaz. Oruçlarını sonradan gününe gün kaza eder ama namazlarını kaza etmez.

    İki adet arasındaki temizliğin en az süresi 15 gündür. Bu nedenle iki adet arasındaki temizlik müddeti 15 günden az olamaz. Bu 15 gün içinde kan gelse bile özür sayılır ve hem oruçlarını tutması hem de namazlarını kılması gerekir.

    Hayız, muayyen vakitlerde kadının rahminden gelen tabiî bir kandır. Kadınlar en az dokuz yaşında bâliğa olup hayız olmaya ya'ni âdet görmeye başlarlar. Hayızdan kesilme yaşı da çoğunlukla 62 dir.
    Hayzın en az müddeti hiç kesilmemek üzere bir gün bir gecedir. En fazla müddeti arada kesilse dahi geceleri ile beraber on beş gündüz.

    Bir kadın on beş güne kadar aralıklı olarak kan görür de, görme müddetinin saatları toplamı 24 saatı bulursa o on beş gün hayız sayılır. Toplamı 24 saatten az olursa hayız değil fâsid bir kandır.

    Hayızdan sonraki temizlik müddeti en az on beş gündüz (1)

    Temizlik müddeti için üst sınır yoktur. Ne kadar fazla olursa olabilir. Fakat çoğunlukla görülen temizlik müddeti aydan 6 ile 7 gün çıktıktan sonra geriye kalan kısımdır.

    Kan on beş günden fazla devâm eder veya en az temizlik müddeti bitmeden evvel başlarsa bu kan istihâza yani özür kanıdır. Devam eden bir abdestsizlik demektir. Böyle bir kadın abdest alır, her türlü ibadetini yapar ve helallısına yaklaşabilir. (2) Namâz kılmak istediğinde tenâsül yerini yıkar, üzerine bir bez sarar, vakit girdikten sonra abdestini alır ve geciktirmeden namâzını kılar. Bu suretle her namâz için fazla kirlenmiş veya yerinden kaymış bezi değiştirir ve yine abdest alır (3).

    NİFAS: Çocuk doğurduktan sonra (isterse en küçük bir et parçası olsa dahi), boşalan rahimden akan kandır. Bu kanın en az müddeti bir an, en çok müddeti 60 gündür. Ekseriya görülen müddet kırk gündür.
    Gebeliğin en az müddeti altı ay, ekseriya olan müddeti 9 aydır. En çok gebelik müddeti de 4 senedir.

    Hayız ve nifas olan kadın, nâfile olsa dahi namâz kılamaz ve sonra da kaza etmez, oruç tutamaz fakat orucu sonra kaza eder. Kur'ânı Kerîmi okuyamadığı gibi, bir Âyetini dahi Kur'ân kasdı ile okuyamaz, elliyemez, taşıyamaz. Tavâfın hiç bir nevini yapamaz. Mescitte oturamaz, içinden geçemez, cinsi münâsebette bulunamaz, talak verilemez, göbekten diz kapağına kadar kendisine dokunulamaz.
    Böyle bir kadın kan kesildikten sonra yıkanmadan evvel ona bunların hiç birisi yine helâl olmaz, yalnız kan kesildikten sonra yıkanmasa bile oruç tutabilir ve talak verilebilir.

    (1) Bu müddet iki hayız kanı arasında bulunduğuna göredir. Nifâs ve hayız kanları arasında temizliğin en az müddetine had yoktur.
    (2) İânetü't-Tâlibin, 1/7l.
    (3) Muğni'l-Muhtac (Şerh'ü Minhac) 1/121.
    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet Editör


  3. 01.Şubat.2011, 23:13
    2
    Silent and lonely rains



    ÇEŞİTLİ MESELELER
    ÂDET İLE İLGİLİ MESELELER
    Temiz bir kadın tutunduğu bezde kan görse ne vakitten İtibaren adetli olduğuna hükmedilir?
    Bez tutunduğu andan itibaren adetli olduğuna hukmedılır(el-Fetava'l-Hındıyye, 1/36)

    Adetli olan kadın tutunduğu bez üzerinde kan eseri görmezse ne vakitten İtibaren kanın kesilmiş olduğuna
    hükmedilir?

    Bezin tutunduğu andan itibaren kesilmiş olduğuna hukmedılır(Aynı yer)
    Altı renk kandan herhangi birinin gelmesiyle âdet başlamış sayılır mı?
    Evet, başlamış sayılır"(Menhelu'l-Varıdın, s 84 İmam Ebu Yusuf'a göre adet bulanık akıntıyla başlamaz)

    Kadının gördüğü halis bir beyaz akıntı kuruduğu zaman sararırsa veya gördüğü sarı akıntı kuruduğu zaman
    beyazlaşırsa hangi haline İtibar edilir?

    Kadının ilk gorduğu haline itibar edılır(el-Fetava'l-Hındıyye. 1/36)

    Temiz olduğu halde uyuyup da uyandığı zaman âdet görmeye başlamlş olduğunu anlayan bir kadın hangi zamandan
    İtibaren âdet görmeye başlamlş sayılır?

    Uyandığı zamandan itibaren âdet görmeye başlamış sayılır(Reddu'l-Muhtar", 1/291)

    Adetli olarak uyuyup da uyandığı zaman temizlenmiş olduğunu anlayan bir kadın ne vakitten İtibaren temizlenmiş
    sayılırmı?

    İhtiyaten uyandığı zamandan itibaren temizlenmiş sayılır
    Bu ıkı durumda da eğer yatsı namazını kılmadan yatmış ve uykuda iken namaz vakti geçmişse bu namazı kaza etmesi gerekır(Aynı yer)

    Âdet halinde haram olan şeylerden hangileri kanamanın kesilmesinden sonra ve gusülden önce helâl olur?
    Bu durumda şunlar helâl olur,
    1)Oruç tutmak,
    2)Kanaması on günden sonra kesilen kadını boşamak
    3)Kanaması on günden sonra kesilen kadınla cinsel ilişkide bulunmak
    4)Kanaması on günden önce kesilip de üzerinden bir namaz vakti geçen kadınla cinsel ilişkide bulunmak(Şafıı mezhebine göre kanama on günden sonra da kesilmiş olsa kadın boy ab d esti almadıkça cinsel ilişki helal olmaz)

    Âdet görmeyen bir kız ne vakit ergin sayılır?
    On beş yaşını bitirmeliyle ergin sayılır(Bu, İmam Ebu Yusuf, İmam Muhammed'ın görüşüdür Imam-ı Azam'a göre ise, adet görmeyen bir hız on yedi yaşını bitirmeliyle ergin sayılır Şafii mezhebine göre de on beş yaşını bitirmeliyle ergin sayılır )

    Âdet bir cünüplük müdür?
    Hayır, âdet bir cunupluk değil, hükmen cunupluktur

    Âdetin ortalama süresi kaç gündür?
    Âdetin ortalama suresi beş gundur(Tahtavı, s 111, el-Fıkhu'l-lslamı, 1/459) (Şafii mezhebine göre adetin ortalama suresi 6-7 gundur)

    Fıkıh terimi olarak âdet gören kadına ne denir?
    Hayız veya hâyıze denır(Menhelu'l-Vandın, s 73)

    Adetli kadının saç boyaması caiz midir?
    Evet, saç boyaması tabaka oluşturmadığı için caizdir

    Âdet mi daha ağırdır yoksa hades (manevi kirlilik) mi daha ağırdır?
    Âdet daha ağırdır(el-Fıkhu'l-lslamı, 1/475)

    Dokuz yaşını doldurmayan kızdan gelen akıntı âdet kanı sayılır mi?
    Sahih olan goruşe göre sayılmaz(Menhelu'l-Varıdın, s 73)

    Elli bes yasindan sonra kadindan gelen kan adet kani sayilirmi
    Akıntının siyah veya koyu kırmızı renkte gelmesi ve âdet şartlarına uygun olması durumunda âdet kanı sayılır(a g e , s 35)

    Bir kadın âdet kanını cinsel organının İç tarafında cereyan ettiğini hisseder de cinsel organının dışına çıkmasını bir
    pamuk veya bez parçasıyla engellerse bu durumda âdet başlamış olur mu?

    Imam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf'a göre âdet başlamış olmaz İmam Muhammed'e göre ise başlamış olur(Reddu'L-Muhtar, 1/284 Şafii mezhebine göre de başlamış olmaz)

    İlk olarak kanama gören bir kız kanama gördüğü andan İtibaren mi yoksa kanama üç gün devam ettikten sonra mı
    namazlarını bırakır?

    Sahih olan goruşe göre kanama gorduğu andan itibaren namazlarını bırakır(Aynı yer)

    İki âdet arasındaki temizliğin en az süresi ne kadardır?

    On beş gundur

    Âdet kanı İlâç vb. bir şeyle kesilirse âdet hükmü kalkar mi?
    Hayır, kalkmaz(Menhelu'l-Vandın, s 81)

    Kadının âdetinden önce kan görmesi durumunda namazlarını terk eder mi?
    Evet, terk eder Çunku bu durumda âdetin değişme ihtimali vardır(a g e , s 111)

    Kızların âdet görme yaşının alt sınırı dokuz yaşının başı mı, ortası mı, yoksa sonu mudur?
    Sahih olan goruşe göre dokuz yaşının snudur

    Kadının âdetten kesilmesinin son yaşı hususunda kesin bir hüküm var mıdır?

    Hayır, yoktur Genellikle elli beş yaş olarak kabul edilmiştir Ancak kırk beş yaşından itibaren kesilmesi de mümkündür

    Âdet kelimesi hangi anlamlarda kullanılır?

    Âdet kelimesi hayız anlamında kullanıldığı gibi kanamanın suresi anlamında da kullanılır

    Âdet kaç defa İle değişir?

    Imam-ı Azam ile İmam Muhammed'e göre ıkı defa ile İmam Ebu Yusuf'a göre ise, bir defa ile değişir

    Kanama kesildikten sonra gusül zamanı âdetten mi, yoksa temizlikten mi sayılır?
    Kanama on günden önce kesilirse gusul zamanı âdetten, on günden sonra kesilirse temizlikten sayılır

    Adetli kadının kanamasının kesilmesi İçin beyaz akıntının gelmiş olması şart mıdır?

    Hayır, şart değildir

    İki âdet peş peşe gelebilir mi?
    Hayır, ıkı âdet peş peşe gelmez Çunku ıkı âdet arası en az on beş gundur

    Adetli kadının hükmi cünüplüğü ne zamandan İtibaren başlar?
    İlk kanama gorduğu andan itibaren başlar

    Adetli kadının kestiği yenir mi?
    Evet, adetli kadının kestiği yenir

    Her defasında üç gün üç geceden az kan gören kadın âdet görmüş sayılır mi?

    Hayır, âdet gormuş s ayı I m az (Şafii mezhebine göre de her defasında bir gun bir geceden az kan gören kadın adet gormeş sayılmaz El-Muğnı, 1/109)

    Cünüp olan bir kadın boy abdestl almadan âdet görse veya adetli bir kadın Ihtllâm olsa gusül yapması gerekir mi?
    Hayır, gerekmez

    Adetli kadının kabir ziyaretinde bulunmasında bir sakınca var mıdır?
    Hayır, yoktur(Durru'l-Muhtar, 1/293, el-Fetava'l-Hındıyye. 1/38)

    Adetli bir kadının cenaze yıkamasının hükmü nedir?

    Tenzihi kerahetle caizdir

    Hünsa-I müşkll (Hem erkek he de dişilik organına sahip olan) âdet görür mü?
    Hayır, gormez(Menhelu'l-VaNdın, s 73)

    Âdetle İlgili "nlsab" neye denir?

    Âdetin asgari müddetine denir

    Adetli kadının diş dolgusu veya kaplama yaptırması caiz midir?
    Sağlık açısından bir zorunluluk bulunması durumunda sargı hükmünde olacağı için caızdır(Şafıı mezhebine göre gusulde ağız yıkamak farz olmadığı için caizdir )

    Âdetten temizlendikten sonra henüz on beş gün geçmeden gelen kan âdet kanı sayılır mi?

    Hayır, sayılmaz Çunku ıkı âdet arasındaki temizlik suresi on beş günden az olmaz

    Adetli kadının dua okumasında, zikir ve teşbih çekmesinde bir sakınca var mıdır?
    Hayır, bir sakınca yoktur(Durru'l-Muhtar, 1/293, Menhelu'l-v'arıclın, s 112)

    Âdetle İlgili "nika" neye denir?
    Bir âdet suresi içinde ıkı kanama arasındaki temizliğe denir

    Âdetten kesilip de henüz yıkanmamış olan kadın diş dolgusu yaptırabilir mi?
    Ağzını yıkaması durumunda yaptırabilir

    Adetli kadının yemek yapmasında, hamur yoğurmasında, ekmek pişirmesinde ve benzeri İşler yapmasında bir
    kerahet var mıdır?

    Hayır, bir kerahet yoktur

    Adetli bir kadının kocasıyla bir yatakta yatmasında bir sakınca var mıdır?

    Hayır, bir sakınca yoktur Hatta kocanın hanımını bu yüzden yatağından uzaklaştırması caiz değildir

    Adetli bir kadının çocuğunu emzirmesinde bir sakınca var mıdır?
    Hayır, bir sakınca yoktur

    Âdet kanı nereden geliyor?

    Âdet kanı rahimden geliyor

    Âdetinden fazla olup da on günü aşan kanın ne kadarı hayız ne kadarı Istlhaze sayılır
    ?
    Âdeti kadar hayız, fazlası ıstıhaze sayılır

    Bir kadın ömeğin Perşembe günü oruç tutmayı veya o gün bir miktar nafile namaz kılmayı nezrederse ve aynı gün
    de âdet olursa ne yapması gerekir?
    Adadığı şeyi başka bir günde kaza etmesi gerekir

    Adetli kadının cenaze namazı kılınan yerde bulunmasında bir sakınca var mıdır?
    Hayır, bir sakınca yoktur

    Âdet hemen lohusalıktan sonra başlayabilir mi?
    Hayır, başlamaz Çunku lohusalık ile âdet arasında en az on beş gun geçmesi gerekir

    Niçin âdet kanına sahih, Istlhaze kanına da fasit kan denir?
    Kadınlara âdet yasaklarına uymayı gerektirdiği için âdet kanına sahih, âdet yasaklarına uymayı gerektirmediği için ıstıhaze kanına da fasit kan denilmiştir

    Kürsüf neye denir?

    Kadının cinsel organının ağzına konan beze denir

    Adetli kadının saç ve tımak kesmesinde bir sakınca var mıdır?
    Hayır, bir sakınca yoktur Ancak kanamanın kesilmesinden sonra yıkanmadan saç ve tımak kesmesi tenzıhen mekruhtur

    Kanaması sona eren kadının yıkanmadan yiyip İçmesinde bir sakınca var mıdır?
    Elini ve ağzını yıkaması durumunda bir sakınca yoktur

    İmam Ebu Yusuf'a göre âdetin bir defa İle değişmesi bakımından kanamanın bir önceki aydan evvel veya sonra
    kesilmesi arasında fark var mıdır?

    Hayır, yoktur
    Bilindiği gibi âdeti altı gün olan kadının kanaması yedinci günde de devam ederse İsterse yıkanır İbadetini yapar. İsterse yi kan m ayıp kanın kesilmesini bekler. Âdet bir defa İle değişir görüşünde olan İmam
    Ebu Yusuf'a göre de bu durumda
    olan bir kadın yıkanıp yıkanmaması hususunda serbest midir?

    Evet, serbesttir Çunku âdetin değişip değişmeyeceği ancak kanın kesilmesiyle anlaşılır

    Âdet kanaması devam ederken kadının aldığı abdest ve gusül sahih midir?
    Hayır, sahih değildir

    Âdet süresi İçinde halis beyaz akıntıdan sonra altı renk kandan birisi gelebilir mi?

    Evet, gelebilir

    Âdet günü gelip de İlâç kullanmaktan dolayı âdet kanı gelmeyen kadının âdeti başlamış sayılır mı?
    Hayır, sayılmaz

    Âdet kanaması başlamış olan bir kadının İlâç kullanmasından dolayı kanaması kesilen kadının âdeti başlamış sayılır
    mı?

    Evet, başlamış sayılır

    Âdet süresi İçinde halis beyaz akıntıdan sonra altı renk kandan herhangi birinin gelmesiyle âdet devam etmiş sayılırmı

    Evet devam etmış sayılır

    Kanama âdetin en kısa süresi olan üç günden önce kesilirse âdet sayılır mı?

    Hayır, sayılmaz


    Şafi mezhebine göre hayız süresi

    Adet olan kadın oruçlarını tutamaz, namazlarını kılamaz. Oruçlarını sonradan gününe gün kaza eder ama namazlarını kaza etmez.

    İki adet arasındaki temizliğin en az süresi 15 gündür. Bu nedenle iki adet arasındaki temizlik müddeti 15 günden az olamaz. Bu 15 gün içinde kan gelse bile özür sayılır ve hem oruçlarını tutması hem de namazlarını kılması gerekir.

    Hayız, muayyen vakitlerde kadının rahminden gelen tabiî bir kandır. Kadınlar en az dokuz yaşında bâliğa olup hayız olmaya ya'ni âdet görmeye başlarlar. Hayızdan kesilme yaşı da çoğunlukla 62 dir.
    Hayzın en az müddeti hiç kesilmemek üzere bir gün bir gecedir. En fazla müddeti arada kesilse dahi geceleri ile beraber on beş gündüz.

    Bir kadın on beş güne kadar aralıklı olarak kan görür de, görme müddetinin saatları toplamı 24 saatı bulursa o on beş gün hayız sayılır. Toplamı 24 saatten az olursa hayız değil fâsid bir kandır.

    Hayızdan sonraki temizlik müddeti en az on beş gündüz (1)

    Temizlik müddeti için üst sınır yoktur. Ne kadar fazla olursa olabilir. Fakat çoğunlukla görülen temizlik müddeti aydan 6 ile 7 gün çıktıktan sonra geriye kalan kısımdır.

    Kan on beş günden fazla devâm eder veya en az temizlik müddeti bitmeden evvel başlarsa bu kan istihâza yani özür kanıdır. Devam eden bir abdestsizlik demektir. Böyle bir kadın abdest alır, her türlü ibadetini yapar ve helallısına yaklaşabilir. (2) Namâz kılmak istediğinde tenâsül yerini yıkar, üzerine bir bez sarar, vakit girdikten sonra abdestini alır ve geciktirmeden namâzını kılar. Bu suretle her namâz için fazla kirlenmiş veya yerinden kaymış bezi değiştirir ve yine abdest alır (3).

    NİFAS: Çocuk doğurduktan sonra (isterse en küçük bir et parçası olsa dahi), boşalan rahimden akan kandır. Bu kanın en az müddeti bir an, en çok müddeti 60 gündür. Ekseriya görülen müddet kırk gündür.
    Gebeliğin en az müddeti altı ay, ekseriya olan müddeti 9 aydır. En çok gebelik müddeti de 4 senedir.

    Hayız ve nifas olan kadın, nâfile olsa dahi namâz kılamaz ve sonra da kaza etmez, oruç tutamaz fakat orucu sonra kaza eder. Kur'ânı Kerîmi okuyamadığı gibi, bir Âyetini dahi Kur'ân kasdı ile okuyamaz, elliyemez, taşıyamaz. Tavâfın hiç bir nevini yapamaz. Mescitte oturamaz, içinden geçemez, cinsi münâsebette bulunamaz, talak verilemez, göbekten diz kapağına kadar kendisine dokunulamaz.
    Böyle bir kadın kan kesildikten sonra yıkanmadan evvel ona bunların hiç birisi yine helâl olmaz, yalnız kan kesildikten sonra yıkanmasa bile oruç tutabilir ve talak verilebilir.

    (1) Bu müddet iki hayız kanı arasında bulunduğuna göredir. Nifâs ve hayız kanları arasında temizliğin en az müddetine had yoktur.
    (2) İânetü't-Tâlibin, 1/7l.
    (3) Muğni'l-Muhtac (Şerh'ü Minhac) 1/121.
    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet Editör


  4. 27.Temmuz.2013, 08:22
    3
    Misafir

    Cevap: Adetten sonra oruç tuttum fakat yine az bir kan geldi tutmuş olduğum oruç bozulmuş sayılırmı

    ayın üçünde adat gördüm adetim ongün sürüyor ama buay ondörtgün sürdü ama ongün sonra yine gördüm bu özür sayılırmı kuranımı okuyup namazımı kılabilirmiyim


  5. 27.Temmuz.2013, 08:22
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    ayın üçünde adat gördüm adetim ongün sürüyor ama buay ondörtgün sürdü ama ongün sonra yine gördüm bu özür sayılırmı kuranımı okuyup namazımı kılabilirmiyim





+ Yorum Gönder