Konusunu Oylayın.: Ezanda makam nasıl yapılır

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 4 kişi
Ezanda makam nasıl yapılır
  1. 10.Eylül.2013, 03:09
    1
    Misafir

    Ezanda makam nasıl yapılır






    Ezanda makam nasıl yapılır Mumsema Ezanda makam nasıl yapılır

    Arkadaşlar camide ezan okunurken ezanda makamın nasıl yapılacağını analtan güzel ayrıntılı bir yazı örneği paylaşabilir misiniz ?


  2. 10.Eylül.2013, 03:09
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    Ezanda makam nasıl yapılır

    Arkadaşlar camide ezan okunurken ezanda makamın nasıl yapılacağını analtan güzel ayrıntılı bir yazı örneği paylaşabilir misiniz ?


    Benzer Konular

    - Hanefi Mezhebinde Ezanda Terci Yapılır mı?

    - Ezanda Değişiklik ?

    - İnsinca nasıl yapılır? istinca yapıldıktan sonra hala temizlenmezse ne yapılır?

    - Ezanda terci yapmak

    - Ezanda geçen “Haydin felaha!” çağrısını nasıl yorumlarsınız?

  3. 11.Eylül.2013, 01:20
    2
    Üstad
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 07.Eylül.2007
    Üye No: 2553
    Mesaj Sayısı: 951
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 11

    Cevap: Ezanda makam nasıl yapılır




    Ezan’ı Makamı İle Okumak…

    “Güzel sesi dinlemede kalp huzuru ve Allaha yaklaşma vardır. ”(Hz.Mevlana)… İslam aleminde namaza davet amacı ile günde beş vakit okunan Ezan’ın belirtilen makamlarda ve güzel okunmadığı sürekli gündeme getirilmektedir. Yaptığımız kısa araştırmada da farklı görüşlerin olduğu belirlenmiştir. Şöyle ki;
    Bilindiği gibi; güzel ses dünya nimetlerinin birincisidir. Çünki; ses nefesin sonucudur. Bir insanın canlı mı, cansız mı olduğunu anlamak için nefes alıp almadığına bakılır. Güzel sese, güzel okuyuşa, güzel sunuşa doyum olmaz. En iyi şarkı/türkü bile güzel sesle hayat bulur.
    Ezan, namaza davettir ve sünnettir. Bu sebepten çok zorunlu hallerde abdestsiz de okunabildiği gibi, akîl ve bâliğ olmayan bir erkek çocuk da ezan okuyabilir.Ezanın metni aşağıdaki gibidir;
    “a” Allahü Ekber (4)
    “b” Eşhedü ellâ ilâhe illâllah (2)
    “c” Eşheü enne Muhammed-er-rasûlüllah (2)
    “d” Hayye‘alessalâh (2)
    “e” Hayye‘alelfelâh (2)
    “f” Allahü Ekber (2)
    “g” Lâilâhe İllâllah (1)


    “Sabah Ezanı okunurken “e” ile “f” bölümleri arasına şu bölüm eklenir; Essalâtü hayrun minen nevm (Okunurken “neum” diye telaffuz edilir ve “namaz uykudan hayırlıdır” manasındadır). Bu bölüm Bilali Habeşi tarafından ilave edilmiş ve Peygamber Efendimiz tarafından da kabul edilmiştir. Makamları şöyledir;
    Sabah Ezanı :saba makamı
    Öğle Ezanı : rast makamı
    ikindi Ezanı : hicaz makamı
    Akşam Ezanı : evic, segâh makamları
    Yatsı Ezanı : ussak, beyâtî makamları” (2)
    “Hekimbaşı Gevrekzâde Hâfız Hasan bin Ahmed(Amed), “Emrâz-ı Ruhiye-i Nagâmat-ı Mûsikîye” adın daki risalesinde Farabî’nin bir çok ilim dalında olduğu gibi mûsikînin de tıpta kullanıldığını, Hoca Nasırî Tusî, Hoca Abdülmümin Sofî ve Safiyüddin’den önce yeni yöntemler ileri sürdüğünü yazar. Şeyhülis lâm Esad Efendi, Lehcetü’I-Lügat’inde Farabî’yi metheder. Ayrıca bir çok eserde Kemaleddin, Ebû Ali bin Sina gibi ustalarla Mısır’da toplanarak o günkü sistemleri gözden geçirdikle~inden söz eder bu toplantılar da 24 terkibin 48′e çıkartıldığına değinilir. Bir başka eserde Farabî’den naklen şu bilgiler veriliyor: Bu bilgilere göre Farabî, Ezan mûsikîsi ne de yer vermiş ve vakitlere göre okunacak ezanın makamlarını şöyle anlatmış:
    Sabahleyin Rehavi,
    Subh-ı Sadık’ta Hüseyni,
    Güneşin iki rehm yükseldiği zaman Rast,
    Vakd-i Hüda’da Bûselik,
    Nısf-ı neharda Zengûle,vakd-i
    Huzûrda Uşşak,
    Vakd-i gurup’ta Isfahan,
    Akşam namazında Neva,
    Yatsı namazında Büzürg,
    Vakd-i nevmde Zirefkand makamı.” (3)
    “İslam dini bütün âlemlere inmiştir. Sadece bir kavmin dini değildir. Bütün kâinatta müzik var, rüzgârın sesinde, denizin dalgasında, yağmurun yağışında… Çünkü nefes varsa kafes var, kafes varsa ses vardır. İslam dini müziğe çok güzel bakmıştır. İslamiyet ile insan sesi kullanılarak ezan okundu.. O zamana kadar hep davette farklı şeyler kullanılırdı. Mesela daha önceleri çan vardı. İslamiyet’le Peygamber Efendimiz, Bilal Habeşi’ye sesi ile insanları davet etmesini buyurmuştur. Ve Peygamber Efendimiz Kur’an’ın güzel sesle okunmasını tavsiye etmiştir. Kur’an’ın içinde bütün makamlar gizlidir. Uşşak, rast, nihavent, segâh. Zaten bu makamlar bizim hücrelerimizde vardır. Kur’an’ın makamı çok içlidir, yakıcıdır.” (4)
    “Ezan Ve Kamet Hakkında
    Sabah Ezanı (Saba Makamı)
    Öğle Ezanı (Rast Makamı)
    İkindi Ezanı (Hicaz Makamı)
    Akşam Ezanı (Segah Makamı)
    Yatsı Ezanı (Uşşak makamı)
    Cuma İç Ezan (Hicaz Makamı)
    Cuma İç Ezan (Rast Makamı)
    Sala (Hüseyni Makamı)” (5)
    “Ahmet Özhan, ‘‘Camilerimizde ezan arabesk okunuyor. Her vaktin ezanı farklı makamlarda okunmalı’’ dedi. Hasan Sezayi Vakfı’nın davetlisi olarak Edirne’ye gelen Ahmet Özhan, müzikteki ilgi alanını tasavvuf müziğine çevirdiğini söyledi. Osmanlı İmparatorluğu döneminde her makamın ayrı hastalığı tedavi etmekte kullanıldığını hatırlatan Özhan, ‘‘Namaza davet niteliği taşıyan ezanın da vaktine göre farklı makamları var. Günümüzde bu ayrıntıya dikkat edilmiyor. Camilerde Arap özentisi arabesk usulü ezan okunuyor. Camilerde merkezi sistemle ezan okunmasının da yanlış olduğunu öne süren Ahmet Özhan, ‘‘Müezzinler ezan makamları konusunda eğitime tabi tutulmalı. Her vakif ezanı farklı makamdadır ve buna göre okunması gerekir;
    Sabah : Saba, Gerdaniye, Dilkeşhaveran
    Öğle : Hicaz, Saba
    İkindi : Uşşak, Beyati
    Akşam: Rast
    Yatsı : Segáh” (6)
    ”Sabah ezanı: Sabá makámında okunur. “Es salátü hayrun mine’n nevm” (Namaz uykudan daha hayırlıdır) kısmında, sabahın diğer ezanlardan farkını vurgulamak için, hüseyni , dilkeşháverán, bestenigár, çargah gibi başka makamlara geçiş yapılabilir. Sonunda yine sabá makamıyla bitirilir.
    Öğle ezanı: Genellikle uşşak makamında okunur ama makamın seyir özellikleri dikkate alınarak içine bayati makamı da girer, karcığar da. Bazen neva da olur.
    İkindi ezanı: Osmanlı döneminde perşembe günleri nihavent okunur, böylece cumanın yakınlaştığı belirtilirmiş. Çünkü nihavent, biraz daha neşeli seslere sahip bir makam.
    Akşam ezanı: Segah ya da dügah makamında, diğer vakitlere göre daha çabuk okunur.
    Yatsı ezanı: Genellikle hicaz makamında okunur ama hüzzam, garip hicaz ve rast da kullanılır. Rast zindelik veren bir makam olduğundan, günün son saatlerinde insanların yorgunluğunu aldığı düşünülür.
    İç ezan: Bu ezan da cuma namazında ilk sünnet kılınıp hatip hutbe okumak için minbere çıktığında okunur. Öğle ezanı gibi bayáti veya uşşák makamında okunur.”
    makale kesilerek
    Y.Doç.Dr. Göktan Ay


  4. 11.Eylül.2013, 01:20
    2
    Üstad - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye



    Ezan’ı Makamı İle Okumak…

    “Güzel sesi dinlemede kalp huzuru ve Allaha yaklaşma vardır. ”(Hz.Mevlana)… İslam aleminde namaza davet amacı ile günde beş vakit okunan Ezan’ın belirtilen makamlarda ve güzel okunmadığı sürekli gündeme getirilmektedir. Yaptığımız kısa araştırmada da farklı görüşlerin olduğu belirlenmiştir. Şöyle ki;
    Bilindiği gibi; güzel ses dünya nimetlerinin birincisidir. Çünki; ses nefesin sonucudur. Bir insanın canlı mı, cansız mı olduğunu anlamak için nefes alıp almadığına bakılır. Güzel sese, güzel okuyuşa, güzel sunuşa doyum olmaz. En iyi şarkı/türkü bile güzel sesle hayat bulur.
    Ezan, namaza davettir ve sünnettir. Bu sebepten çok zorunlu hallerde abdestsiz de okunabildiği gibi, akîl ve bâliğ olmayan bir erkek çocuk da ezan okuyabilir.Ezanın metni aşağıdaki gibidir;
    “a” Allahü Ekber (4)
    “b” Eşhedü ellâ ilâhe illâllah (2)
    “c” Eşheü enne Muhammed-er-rasûlüllah (2)
    “d” Hayye‘alessalâh (2)
    “e” Hayye‘alelfelâh (2)
    “f” Allahü Ekber (2)
    “g” Lâilâhe İllâllah (1)


    “Sabah Ezanı okunurken “e” ile “f” bölümleri arasına şu bölüm eklenir; Essalâtü hayrun minen nevm (Okunurken “neum” diye telaffuz edilir ve “namaz uykudan hayırlıdır” manasındadır). Bu bölüm Bilali Habeşi tarafından ilave edilmiş ve Peygamber Efendimiz tarafından da kabul edilmiştir. Makamları şöyledir;
    Sabah Ezanı :saba makamı
    Öğle Ezanı : rast makamı
    ikindi Ezanı : hicaz makamı
    Akşam Ezanı : evic, segâh makamları
    Yatsı Ezanı : ussak, beyâtî makamları” (2)
    “Hekimbaşı Gevrekzâde Hâfız Hasan bin Ahmed(Amed), “Emrâz-ı Ruhiye-i Nagâmat-ı Mûsikîye” adın daki risalesinde Farabî’nin bir çok ilim dalında olduğu gibi mûsikînin de tıpta kullanıldığını, Hoca Nasırî Tusî, Hoca Abdülmümin Sofî ve Safiyüddin’den önce yeni yöntemler ileri sürdüğünü yazar. Şeyhülis lâm Esad Efendi, Lehcetü’I-Lügat’inde Farabî’yi metheder. Ayrıca bir çok eserde Kemaleddin, Ebû Ali bin Sina gibi ustalarla Mısır’da toplanarak o günkü sistemleri gözden geçirdikle~inden söz eder bu toplantılar da 24 terkibin 48′e çıkartıldığına değinilir. Bir başka eserde Farabî’den naklen şu bilgiler veriliyor: Bu bilgilere göre Farabî, Ezan mûsikîsi ne de yer vermiş ve vakitlere göre okunacak ezanın makamlarını şöyle anlatmış:
    Sabahleyin Rehavi,
    Subh-ı Sadık’ta Hüseyni,
    Güneşin iki rehm yükseldiği zaman Rast,
    Vakd-i Hüda’da Bûselik,
    Nısf-ı neharda Zengûle,vakd-i
    Huzûrda Uşşak,
    Vakd-i gurup’ta Isfahan,
    Akşam namazında Neva,
    Yatsı namazında Büzürg,
    Vakd-i nevmde Zirefkand makamı.” (3)
    “İslam dini bütün âlemlere inmiştir. Sadece bir kavmin dini değildir. Bütün kâinatta müzik var, rüzgârın sesinde, denizin dalgasında, yağmurun yağışında… Çünkü nefes varsa kafes var, kafes varsa ses vardır. İslam dini müziğe çok güzel bakmıştır. İslamiyet ile insan sesi kullanılarak ezan okundu.. O zamana kadar hep davette farklı şeyler kullanılırdı. Mesela daha önceleri çan vardı. İslamiyet’le Peygamber Efendimiz, Bilal Habeşi’ye sesi ile insanları davet etmesini buyurmuştur. Ve Peygamber Efendimiz Kur’an’ın güzel sesle okunmasını tavsiye etmiştir. Kur’an’ın içinde bütün makamlar gizlidir. Uşşak, rast, nihavent, segâh. Zaten bu makamlar bizim hücrelerimizde vardır. Kur’an’ın makamı çok içlidir, yakıcıdır.” (4)
    “Ezan Ve Kamet Hakkında
    Sabah Ezanı (Saba Makamı)
    Öğle Ezanı (Rast Makamı)
    İkindi Ezanı (Hicaz Makamı)
    Akşam Ezanı (Segah Makamı)
    Yatsı Ezanı (Uşşak makamı)
    Cuma İç Ezan (Hicaz Makamı)
    Cuma İç Ezan (Rast Makamı)
    Sala (Hüseyni Makamı)” (5)
    “Ahmet Özhan, ‘‘Camilerimizde ezan arabesk okunuyor. Her vaktin ezanı farklı makamlarda okunmalı’’ dedi. Hasan Sezayi Vakfı’nın davetlisi olarak Edirne’ye gelen Ahmet Özhan, müzikteki ilgi alanını tasavvuf müziğine çevirdiğini söyledi. Osmanlı İmparatorluğu döneminde her makamın ayrı hastalığı tedavi etmekte kullanıldığını hatırlatan Özhan, ‘‘Namaza davet niteliği taşıyan ezanın da vaktine göre farklı makamları var. Günümüzde bu ayrıntıya dikkat edilmiyor. Camilerde Arap özentisi arabesk usulü ezan okunuyor. Camilerde merkezi sistemle ezan okunmasının da yanlış olduğunu öne süren Ahmet Özhan, ‘‘Müezzinler ezan makamları konusunda eğitime tabi tutulmalı. Her vakif ezanı farklı makamdadır ve buna göre okunması gerekir;
    Sabah : Saba, Gerdaniye, Dilkeşhaveran
    Öğle : Hicaz, Saba
    İkindi : Uşşak, Beyati
    Akşam: Rast
    Yatsı : Segáh” (6)
    ”Sabah ezanı: Sabá makámında okunur. “Es salátü hayrun mine’n nevm” (Namaz uykudan daha hayırlıdır) kısmında, sabahın diğer ezanlardan farkını vurgulamak için, hüseyni , dilkeşháverán, bestenigár, çargah gibi başka makamlara geçiş yapılabilir. Sonunda yine sabá makamıyla bitirilir.
    Öğle ezanı: Genellikle uşşak makamında okunur ama makamın seyir özellikleri dikkate alınarak içine bayati makamı da girer, karcığar da. Bazen neva da olur.
    İkindi ezanı: Osmanlı döneminde perşembe günleri nihavent okunur, böylece cumanın yakınlaştığı belirtilirmiş. Çünkü nihavent, biraz daha neşeli seslere sahip bir makam.
    Akşam ezanı: Segah ya da dügah makamında, diğer vakitlere göre daha çabuk okunur.
    Yatsı ezanı: Genellikle hicaz makamında okunur ama hüzzam, garip hicaz ve rast da kullanılır. Rast zindelik veren bir makam olduğundan, günün son saatlerinde insanların yorgunluğunu aldığı düşünülür.
    İç ezan: Bu ezan da cuma namazında ilk sünnet kılınıp hatip hutbe okumak için minbere çıktığında okunur. Öğle ezanı gibi bayáti veya uşşák makamında okunur.”
    makale kesilerek
    Y.Doç.Dr. Göktan Ay


  5. 23.Mayıs.2014, 10:04
    3
    Misafir

    Cevap: Ezanda makam nasıl yapılır

    Dç. Baban da insan dağında insan komşunda insan sen komşuna ananın kocası diyemez sin babam diyemezsiniz Allahın ezanına da türkçe farsça okunsun diyemezsiniz arapçada gramer çoktur bir kelimenin binler manasi var senin kisa aklin bunu anlamaz ezan arapçadır okadar tabii imanın tam iman ise yoksa bilemem.senide bundan dolayı kiniyorum


  6. 23.Mayıs.2014, 10:04
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Dç. Baban da insan dağında insan komşunda insan sen komşuna ananın kocası diyemez sin babam diyemezsiniz Allahın ezanına da türkçe farsça okunsun diyemezsiniz arapçada gramer çoktur bir kelimenin binler manasi var senin kisa aklin bunu anlamaz ezan arapçadır okadar tabii imanın tam iman ise yoksa bilemem.senide bundan dolayı kiniyorum





+ Yorum Gönder