Konusunu Oylayın.: Namazda (ibadetlerde) huşu

5 üzerinden 5.00 | Toplam: 2 kişi oyladı.

Namazda (ibadetlerde) huşu
  1. 27.Nisan.2008, 10:34
    1
    Abdullah
    Özel Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Ocak.2007
    Üye No: 3
    Mesaj Sayısı: 123
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 3

    Namazda (ibadetlerde) huşu






    Namazda (ibadetlerde) huşu Mumsema Namazın geçerli olması gereken şartlar bellidir. Bu bakımdan namaz kılarken isteksiz olmak veya sanki gösteriş gibi yaptığına hükmetek namazı bozmadığı gibi namazın geçerliliğine de mani değildir.

    İnsanda nefis vardır. Nefis insanı her zaman ibadetlerden soğutmaya çalışır. Buda gösteriyor ki içinizden gelen ses nefis ve şeytanın sesidir. Ayrıca namazım geçerlimidir gibi vesveseye kapılmaya gerek yoktur. Biz namaz kılmakla mükellefiz. İbadetlerimizi kabul edecek olan Allahtır.

    Onlar ki, namazlarında huşû içindedirler. (Müminun 23)

    Bu ayette geçen huşu kelimesinin manasını Elmalılı Hamdi Efendi şöyle açıklıyor:

    Ki onlar namazlarında huşû içindedirler. Huşûu, bazıları korku, çekingenlik gibi kalp fiillerinden olmak üzere tarif etmiş; bazıları da sükûnet İçinde olmak ve sallanmayı terk etmek gibi organlara ait fiillerden göstermiştir. Doğrusu huşu, aslı kalp'te, tezahürü beden de olmak üzere ikisini de içinde bulundurur. Kalbe ait tarafı, Rabbin azamet ve celâli karşısında kendi küçüklüğünü göstererek nefsi, Hakk'ın emrine baş eğdirip söz dinlettirecek ve edeb ve azimden başka bir şeye yönelmeyecek şekilde kalbin son derece bir saygı hissi duymasıdır.

    Dış görünüşle ilgili yönü de, vücut organlarında bu duygunun belirlenmesiyle bîr sakinlik ve sükûnet meydana gelmesi, gözlerinin önüne, secde yerine bakıp, sağa sola, şuna buna iltifat etmemesidir. Bundan dolayı, "huşû"un aslı namazın şartlarından olan niyetin samimiliği ile; tezahürleri de namazın adâb ve diğer tamamlayıcıları İle ilgilidir. Hasen'den ve İbnü Sîrin'den rivayet olunduğuna göre Resulullah ve ashabı namazda güzlerini gökyüzüne kaldırırlardı, bu âyetin inmesi üzerine önlerine eğdiler ve ihtisar'ı terk ettiler.(1) Buhari ve Müslim'de Hz. Aişe (r.anha) den de rivayet olunur ki: "Resulullah'a namazda iltifat (yüzünü çevirip bakma) hakkında sordum, buyurdu ki: "O bir çalmadır ki, şeytan onu kulun namazından çalar, kaçar."(2)

    Hakim Tirmizî'nin, Kasım b. Muhammed yoluyla Esma binli Ebî Bekir'den Hz. Aişe'nin annesi Ümmü Ruman'dan rivayet ettiği bir hadiste, muhterem Ümmü Ruman (r.anha) demiştir ki; "Namazımda sallanıyordum. Ebû Bekir (r.a) gördü, beni öyle bir azarladı ki, az daha namazdan çıkacaktım. Sonra da dedi ki: 'Resulullah'ı dinledim, şöyle buyuruyordu: Herhangi biriniz namaza durduğunda her tarafı sakin olsun, yahudiler gibi sallanmasın. Zira namazda azaların sükûneti namazın tamamındandır."(3)

    (1) İhtisar; Elleri böğürlere koymaktır. (Müellif)
    (2) Buharî, Ezan, 93; Ebu Davud, Salât, 161; Tirmizî, Cumua, 59; Nesaî, Sehv, 10.
    (3) Alusî, Tefsir, XVIII, 3.



  2. 27.Nisan.2008, 10:34
    1
    Özel Üye



    Namazın geçerli olması gereken şartlar bellidir. Bu bakımdan namaz kılarken isteksiz olmak veya sanki gösteriş gibi yaptığına hükmetek namazı bozmadığı gibi namazın geçerliliğine de mani değildir.

    İnsanda nefis vardır. Nefis insanı her zaman ibadetlerden soğutmaya çalışır. Buda gösteriyor ki içinizden gelen ses nefis ve şeytanın sesidir. Ayrıca namazım geçerlimidir gibi vesveseye kapılmaya gerek yoktur. Biz namaz kılmakla mükellefiz. İbadetlerimizi kabul edecek olan Allahtır.

    Onlar ki, namazlarında huşû içindedirler. (Müminun 23)

    Bu ayette geçen huşu kelimesinin manasını Elmalılı Hamdi Efendi şöyle açıklıyor:

    Ki onlar namazlarında huşû içindedirler. Huşûu, bazıları korku, çekingenlik gibi kalp fiillerinden olmak üzere tarif etmiş; bazıları da sükûnet İçinde olmak ve sallanmayı terk etmek gibi organlara ait fiillerden göstermiştir. Doğrusu huşu, aslı kalp'te, tezahürü beden de olmak üzere ikisini de içinde bulundurur. Kalbe ait tarafı, Rabbin azamet ve celâli karşısında kendi küçüklüğünü göstererek nefsi, Hakk'ın emrine baş eğdirip söz dinlettirecek ve edeb ve azimden başka bir şeye yönelmeyecek şekilde kalbin son derece bir saygı hissi duymasıdır.

    Dış görünüşle ilgili yönü de, vücut organlarında bu duygunun belirlenmesiyle bîr sakinlik ve sükûnet meydana gelmesi, gözlerinin önüne, secde yerine bakıp, sağa sola, şuna buna iltifat etmemesidir. Bundan dolayı, "huşû"un aslı namazın şartlarından olan niyetin samimiliği ile; tezahürleri de namazın adâb ve diğer tamamlayıcıları İle ilgilidir. Hasen'den ve İbnü Sîrin'den rivayet olunduğuna göre Resulullah ve ashabı namazda güzlerini gökyüzüne kaldırırlardı, bu âyetin inmesi üzerine önlerine eğdiler ve ihtisar'ı terk ettiler.(1) Buhari ve Müslim'de Hz. Aişe (r.anha) den de rivayet olunur ki: "Resulullah'a namazda iltifat (yüzünü çevirip bakma) hakkında sordum, buyurdu ki: "O bir çalmadır ki, şeytan onu kulun namazından çalar, kaçar."(2)

    Hakim Tirmizî'nin, Kasım b. Muhammed yoluyla Esma binli Ebî Bekir'den Hz. Aişe'nin annesi Ümmü Ruman'dan rivayet ettiği bir hadiste, muhterem Ümmü Ruman (r.anha) demiştir ki; "Namazımda sallanıyordum. Ebû Bekir (r.a) gördü, beni öyle bir azarladı ki, az daha namazdan çıkacaktım. Sonra da dedi ki: 'Resulullah'ı dinledim, şöyle buyuruyordu: Herhangi biriniz namaza durduğunda her tarafı sakin olsun, yahudiler gibi sallanmasın. Zira namazda azaların sükûneti namazın tamamındandır."(3)

    (1) İhtisar; Elleri böğürlere koymaktır. (Müellif)
    (2) Buharî, Ezan, 93; Ebu Davud, Salât, 161; Tirmizî, Cumua, 59; Nesaî, Sehv, 10.
    (3) Alusî, Tefsir, XVIII, 3.



    Benzer Konular

    - Namazda Huşu'suzluk

    - Namazda huşu

    - Namazda Huşu’ ne demektir? Huşu ile namaz kılmak ve gafletten kurtulmak için ne yapma

    - Namazda Huşu Huşunun Tarifi ve Huşu ile İlgili Ayetler

    - Namazda aklıma dünyevi şeyler geliyor. Namazda huzurlu olamıyor ve huşu ile namaz kılamıyorum. Ne ya

  3. 05.Eylül.2014, 22:27
    2
    İKBALE
    Kıdemli Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 03.Eylül.2014
    Üye No: 104580
    Mesaj Sayısı: 104
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2

    Cevap: Namazda (ibadetlerde) huşu




    Namazını huşu içinde kılan bir kimse bedenine de yansır. Mütevazi duruşu, küçüklüğünün farkına varmış bir duruş belirir. Elbetteki kalpten geçeni bir tek Allah bilir.


  4. 05.Eylül.2014, 22:27
    2
    İKBALE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kıdemli Üye



    Namazını huşu içinde kılan bir kimse bedenine de yansır. Mütevazi duruşu, küçüklüğünün farkına varmış bir duruş belirir. Elbetteki kalpten geçeni bir tek Allah bilir.





+ Yorum Gönder