Konusunu Oylayın.: Şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı

5 üzerinden 4.17 | Toplam : 6 kişi
Şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı
  1. 10.Ekim.2009, 15:05
    1
    Misafir

    Şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı






    Şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı Mumsema Şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışına ihtiyacım var bana Şafiilerin yatsı namazını nasıl kılması gerektiği hakkında bilgi verir misiniz ?


  2. 10.Ekim.2009, 15:05
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



  3. 10.Ekim.2009, 20:09
    2
    _aSya_
    ฟΣŁΣףּ ╜

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 14.Ağustos.2009
    Üye No: 49609
    Mesaj Sayısı: 317
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 5
    Yaş: 26
    Bulunduğu yer: uzαμdαn...

    --->: şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı




    Vitir namazı farz namazlara bağlı sünnetlerin en müekkedi ve en önemlisidir. Yatsı namazının farzından sonra kılınır. En azı bir; en çoğu onbir rekattır.

    Fazilet bakımından en azı üç rek'attır. En faziletli kılınış şekliiki rek'atta bir selam vermek ve tek rek'atı en son ayrı bir niyetle kılmaktır.

    Vitir namazı üç rek'at kılındığında Fatiha'dan sonra birinci rek'atta "Sebbihisme rabbike'l â'la" suresini, ikinci rek'atta "Kâfirun" suresini ve son rek'atta 'İhlas, Kuleûzu bi rabbilfalak ve Kuleûzu birabbinnas ' sure­lerini okumak sünnettir. 5 rekat veya daha çok kılındığında mezkur sure­lerin son üç rek'atta okunması yine sünnettir.

    Vitir namazı farzlara bağlı diğer sünnetler gibi cemaatla değil, tek ba­şına kılınır. Ancak Ramazan ayında onaltıncı gecesinden itibaren son ge­cesine kadar son rek'atın rükuûndan itidala kalkınca itidal halinde iken Kunut Duası'nı okumak sünnettir.

    Ondan ön­ce şunu okumak da sünnettir:

    "Allahumme inna nesîaînuke ve nestağfiruke ve nesîehdike ve nü'minu bike ve netevekkeiu âleyke ve nüshi aleyke'l-hayva küllehü neşkürüke ve la nekfüruke ve nahlau ve netrüku men yefcüruke, Allahumme iyyake na'budu ve leke nusalli ve nescüdu ve ileyke nesâ ve nahfidu nercu rah-metike ve nahşa azabeke. Inne azabeke bil küffari mülhık.

    Şafii mezhebinde okunan kunut duası:

    "Allahümmehdina fiymen hedeyte. We â fina fimen âfeyte. We tevellena fimen tewelleyte. We bariklena fıyma â'tayte. We kına şerre ma kadayte. Feinneke takdina wela yukda âleyke. We innehu la yezillü men waleyte. Wela yeîzzü men âdeyte. Tebarekte Rabbena we teâleyte. Felekel hamdu âla ma kadayte. Nestağfirüke we netuwbu ileyke. We sallallahu âla seyyiddina Muhammedin we âla alihi we sahbihi we sellem."
    Selam ve dua ile...



  4. 10.Ekim.2009, 20:09
    2
    ฟΣŁΣףּ ╜



    Vitir namazı farz namazlara bağlı sünnetlerin en müekkedi ve en önemlisidir. Yatsı namazının farzından sonra kılınır. En azı bir; en çoğu onbir rekattır.

    Fazilet bakımından en azı üç rek'attır. En faziletli kılınış şekliiki rek'atta bir selam vermek ve tek rek'atı en son ayrı bir niyetle kılmaktır.

    Vitir namazı üç rek'at kılındığında Fatiha'dan sonra birinci rek'atta "Sebbihisme rabbike'l â'la" suresini, ikinci rek'atta "Kâfirun" suresini ve son rek'atta 'İhlas, Kuleûzu bi rabbilfalak ve Kuleûzu birabbinnas ' sure­lerini okumak sünnettir. 5 rekat veya daha çok kılındığında mezkur sure­lerin son üç rek'atta okunması yine sünnettir.

    Vitir namazı farzlara bağlı diğer sünnetler gibi cemaatla değil, tek ba­şına kılınır. Ancak Ramazan ayında onaltıncı gecesinden itibaren son ge­cesine kadar son rek'atın rükuûndan itidala kalkınca itidal halinde iken Kunut Duası'nı okumak sünnettir.

    Ondan ön­ce şunu okumak da sünnettir:

    "Allahumme inna nesîaînuke ve nestağfiruke ve nesîehdike ve nü'minu bike ve netevekkeiu âleyke ve nüshi aleyke'l-hayva küllehü neşkürüke ve la nekfüruke ve nahlau ve netrüku men yefcüruke, Allahumme iyyake na'budu ve leke nusalli ve nescüdu ve ileyke nesâ ve nahfidu nercu rah-metike ve nahşa azabeke. Inne azabeke bil küffari mülhık.

    Şafii mezhebinde okunan kunut duası:

    "Allahümmehdina fiymen hedeyte. We â fina fimen âfeyte. We tevellena fimen tewelleyte. We bariklena fıyma â'tayte. We kına şerre ma kadayte. Feinneke takdina wela yukda âleyke. We innehu la yezillü men waleyte. Wela yeîzzü men âdeyte. Tebarekte Rabbena we teâleyte. Felekel hamdu âla ma kadayte. Nestağfirüke we netuwbu ileyke. We sallallahu âla seyyiddina Muhammedin we âla alihi we sahbihi we sellem."
    Selam ve dua ile...



  5. 10.Ekim.2009, 20:11
    3
    _aSya_
    ฟΣŁΣףּ ╜

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 14.Ağustos.2009
    Üye No: 49609
    Mesaj Sayısı: 317
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 5
    Yaş: 26
    Bulunduğu yer: uzαμdαn...

    --->: şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı

    Şafii mezhebine göre yatsı namazının vakti ne zaman başlar?

    Şafii mezhebine göre; akşam namazının vakti, güneş kursunun batı ufkunda tamamen kaybolmasından itibaren başlar, batı ufkundaki kızıllığın kaybolmasına kadar devam eder. (İmam Ebu Hanife'ye göre akşam namazının vakti, batı ufkundaki kızıllıktan sonra görülen beyazlığın kaybolmasına kadar devam eder.)

    Şafii mezhebine göre; yatsı namazının vakti, batı ufkundaki kızıllığın kaybolmasından itibaren başlar, fecr-i sadıkın doğuşuna kadar devam eder. (Mehmet Keskin, Büyük Şafii İlmihali)

    Akşam Namazının Vakti:
    Akşam vakti icma ile güneşin batmasından itibaren başlar. Yani bütünü ile güneş yuvarlağının batması ile başlar. Hanefî, Hanbelî ve Şafiî'nin eski mezhebine göre akşam vakti şafağın kaybolma zamanına kadar uzanır. Dayandığı delil: "Akşam vakti şafak kayboluncaya kadardır." hadisidir. (1)
    İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ile Hanbelî ve Şafiîlere göre, şafak kırmızı olan şafaktır. Çünkü İbni Ömer şöyle demiştir: "Şafak, ufuktaki kırmızılıktır."(2) Hanefilerde fetva imameynin görüşüne göredir. İmam-ı Azam da iki imamın görüşüne dönmüştür. Hanefî mezhebininin görüşü de budur.
    Ebu Hanife'ye göre, şafak âdette kırmızılıktan sonra ufukta devam eden beyazlıktır. Bu beyazlıktan sonra devam eden siyahlık ortaya çıkar. İki şafak arasında üç derecelik bir fark vardır. Bir derece ise dört dakikadır.
    İmam Ebu Hanife'nin dayandığı delil Hz. Peygamber (a.s.)'in şu sözüdür:
    "Akşam vaktinin sonu ufuk karardığı zamandır." Bu hadis Hz. Ebu Bekir, Hz. Aişe. Muaz ve İbni Abbas (r.a.)'tan rivayet edilen hadistir.
    Malikilerle, Şafiî'nin azhar olmayan ve amel edilen yeni mezhebine göre: Akşam vakti, abdest alıp avret yerini örtecek elbiseyi giyinip ezan ve kamet okuyup beş rekât namaz kılıncaya kadar devam eder. Yani, akşam vakti dar bir vakit olup akşam namazını yukarıda anlatılan şekilde kılıncaya kadar devam eder. Çünkü Cebrail (a.s.), Hz. Peygamber (a.s.)'e namaz vakitlerini öğrettiği iki günde akşam namazını tek bir vakitte kıldırmıştır. Nitekim bu hususu daha önce geçen Cabir hadisinde açıklamıştık. Eğer akşam namazının başka bir vakti olsaydı Hz. Peygamber (a.s.) diğer namazları açıkladığı gibi, onu da açıklardı.

    Bu görüş şu şekilde reddedilmiştir: Cebrail (a.s.) sadece tercih edilen vakti açıklamıştır. Buna da fazilet vakti denilmektedir. Caiz olan vakit ise, münakaşa konusudur. Hadiste bu münakaşa konusu olan vakte değinilmemiştir.
    1) Bu hadisi Müslim Abdullah b. Amr'dan rivayet etmiştir. Sübülu's-selam: 1, 106.
    2) Bu hadisi Darekutnî rivayet etmiş olup ibni Huzeyme sahih demiştir, ibn-i Ümer'e mevkuf kılmışlardır. Hadisin tamamı şöyledir. "Şafak kaybolunca yatsı namazının vakti girer. İbni Huzeyme sahihinde ibni Ömer hadisini marfu olarak şöyle tahriç etmiştir. Akşam namazının vakti şafağın kırmızılığı gidinceye kadardır. Sübülü's-Selam, 1, 114. Nevevi sahih oan bu hadisin ibni Ömer'e mevkut olduğudur" demiştir.
    (Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı Ansikolpedisi, c.1 s.394-395)
    Buna göre; zaruret halinde Şafiiler akşam namazını -vakit konusunda- hanefileri taklit ederek kılabilirler.


  6. 10.Ekim.2009, 20:11
    3
    ฟΣŁΣףּ ╜
    Şafii mezhebine göre yatsı namazının vakti ne zaman başlar?

    Şafii mezhebine göre; akşam namazının vakti, güneş kursunun batı ufkunda tamamen kaybolmasından itibaren başlar, batı ufkundaki kızıllığın kaybolmasına kadar devam eder. (İmam Ebu Hanife'ye göre akşam namazının vakti, batı ufkundaki kızıllıktan sonra görülen beyazlığın kaybolmasına kadar devam eder.)

    Şafii mezhebine göre; yatsı namazının vakti, batı ufkundaki kızıllığın kaybolmasından itibaren başlar, fecr-i sadıkın doğuşuna kadar devam eder. (Mehmet Keskin, Büyük Şafii İlmihali)

    Akşam Namazının Vakti:
    Akşam vakti icma ile güneşin batmasından itibaren başlar. Yani bütünü ile güneş yuvarlağının batması ile başlar. Hanefî, Hanbelî ve Şafiî'nin eski mezhebine göre akşam vakti şafağın kaybolma zamanına kadar uzanır. Dayandığı delil: "Akşam vakti şafak kayboluncaya kadardır." hadisidir. (1)
    İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ile Hanbelî ve Şafiîlere göre, şafak kırmızı olan şafaktır. Çünkü İbni Ömer şöyle demiştir: "Şafak, ufuktaki kırmızılıktır."(2) Hanefilerde fetva imameynin görüşüne göredir. İmam-ı Azam da iki imamın görüşüne dönmüştür. Hanefî mezhebininin görüşü de budur.
    Ebu Hanife'ye göre, şafak âdette kırmızılıktan sonra ufukta devam eden beyazlıktır. Bu beyazlıktan sonra devam eden siyahlık ortaya çıkar. İki şafak arasında üç derecelik bir fark vardır. Bir derece ise dört dakikadır.
    İmam Ebu Hanife'nin dayandığı delil Hz. Peygamber (a.s.)'in şu sözüdür:
    "Akşam vaktinin sonu ufuk karardığı zamandır." Bu hadis Hz. Ebu Bekir, Hz. Aişe. Muaz ve İbni Abbas (r.a.)'tan rivayet edilen hadistir.
    Malikilerle, Şafiî'nin azhar olmayan ve amel edilen yeni mezhebine göre: Akşam vakti, abdest alıp avret yerini örtecek elbiseyi giyinip ezan ve kamet okuyup beş rekât namaz kılıncaya kadar devam eder. Yani, akşam vakti dar bir vakit olup akşam namazını yukarıda anlatılan şekilde kılıncaya kadar devam eder. Çünkü Cebrail (a.s.), Hz. Peygamber (a.s.)'e namaz vakitlerini öğrettiği iki günde akşam namazını tek bir vakitte kıldırmıştır. Nitekim bu hususu daha önce geçen Cabir hadisinde açıklamıştık. Eğer akşam namazının başka bir vakti olsaydı Hz. Peygamber (a.s.) diğer namazları açıkladığı gibi, onu da açıklardı.

    Bu görüş şu şekilde reddedilmiştir: Cebrail (a.s.) sadece tercih edilen vakti açıklamıştır. Buna da fazilet vakti denilmektedir. Caiz olan vakit ise, münakaşa konusudur. Hadiste bu münakaşa konusu olan vakte değinilmemiştir.
    1) Bu hadisi Müslim Abdullah b. Amr'dan rivayet etmiştir. Sübülu's-selam: 1, 106.
    2) Bu hadisi Darekutnî rivayet etmiş olup ibni Huzeyme sahih demiştir, ibn-i Ümer'e mevkuf kılmışlardır. Hadisin tamamı şöyledir. "Şafak kaybolunca yatsı namazının vakti girer. İbni Huzeyme sahihinde ibni Ömer hadisini marfu olarak şöyle tahriç etmiştir. Akşam namazının vakti şafağın kırmızılığı gidinceye kadardır. Sübülü's-Selam, 1, 114. Nevevi sahih oan bu hadisin ibni Ömer'e mevkut olduğudur" demiştir.
    (Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı Ansikolpedisi, c.1 s.394-395)
    Buna göre; zaruret halinde Şafiiler akşam namazını -vakit konusunda- hanefileri taklit ederek kılabilirler.


  7. 31.Aralık.2009, 18:13
    4
    Yetim
    Hadimul Müslimin

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Ocak.2007
    Üye No: 9
    Mesaj Sayısı: 1,994
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 22
    Bulunduğu yer: Hadimul Müslimin

    --->: şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı

    Şafiide Yatsı Namazı


    Yatsı namazının vakti, akşamın sona ermesiyle başlar, fecr-i sadık'ın doğuşuna kadar devam eder. Fakat en muhtar görüşe göre, gecenin üçte birinden daha fazla erteîenmemelidir. Fecr-i sadıktan maksat, doğu ufkuna yayılan bir ışıktır; bu ışık güneşin aksetmesiyle meydana gelir. Sonra yavaş yavaş göğe doğru yükselip güneşin doğusuyla tamamlanır. Yatsı namazının başlama, sona erme ve muhtar olan vaktinin delili, vakitleri bildiren hadîsle birlikte bir de şu hadîstir:

    Dikkat edin! Şu muhakkak ki uyku ile namaz kaçırmakta bir tefrit yoktur. Tefrit ancak diğer bir namaz vakti girinceye kadar namazını kılmayan kimse içindir.[20]

    Bu hadîs, bir namaz vaktinin diğer namaz vakti girdiğinde sona erdiğine delâlet eder. Fakat sabah namazı bundan hariçtir. Zira sabah namazının vakti, öğle namazı vaktinin girmesiyle değil, güneşin doğma-sıyla sona erer.

    İşte bunlar, beş vakit namazın vakitleridir. Fakat namazları kasden vaktin sonuna bırakıp da vaktin genişliğini mazeret olarak ileri sürmemek gerekir. Çünkü böyle yapmak, namaz vaktinin çıkmasına sebep olabilir. Hatta bu gevşeklik namazı terketmeye bile sebep olabilir. Sünnet olan, namazları vaktin başlangıcında kılmaktır.

    Hz. Peygamber'e 'Amellerin en efdali hangisidir?' diye sorulduğunda 'Vaktinde kılınan namaz' diye cevap vermiştir.[21]

    Namazın bir kısmı vakti içinde, bir kısmı da vakti dışında kıhnırsa, o namaz, vakti içinde kılınmış sayılır. Aksi takdirde kaza edilmiş bir namaz sayılır. Bunun delili, Hz. Peygamber'in şu hadîsleridir:

    Kim güneş doğmadan sabah namazının bir rekâtına yetişirse, o, sa-bah namazına yetişmiştir. Kim güneş batmadan Önce ikindi na-mazının bir rekâtına yetişirse ikindi namazına yetişmiştir.[22]

    Bir namazın bir rekâtına yetişen kimse, o namaza yetişmiştir.[23]


  8. 31.Aralık.2009, 18:13
    4
    Hadimul Müslimin
    Şafiide Yatsı Namazı


    Yatsı namazının vakti, akşamın sona ermesiyle başlar, fecr-i sadık'ın doğuşuna kadar devam eder. Fakat en muhtar görüşe göre, gecenin üçte birinden daha fazla erteîenmemelidir. Fecr-i sadıktan maksat, doğu ufkuna yayılan bir ışıktır; bu ışık güneşin aksetmesiyle meydana gelir. Sonra yavaş yavaş göğe doğru yükselip güneşin doğusuyla tamamlanır. Yatsı namazının başlama, sona erme ve muhtar olan vaktinin delili, vakitleri bildiren hadîsle birlikte bir de şu hadîstir:

    Dikkat edin! Şu muhakkak ki uyku ile namaz kaçırmakta bir tefrit yoktur. Tefrit ancak diğer bir namaz vakti girinceye kadar namazını kılmayan kimse içindir.[20]

    Bu hadîs, bir namaz vaktinin diğer namaz vakti girdiğinde sona erdiğine delâlet eder. Fakat sabah namazı bundan hariçtir. Zira sabah namazının vakti, öğle namazı vaktinin girmesiyle değil, güneşin doğma-sıyla sona erer.

    İşte bunlar, beş vakit namazın vakitleridir. Fakat namazları kasden vaktin sonuna bırakıp da vaktin genişliğini mazeret olarak ileri sürmemek gerekir. Çünkü böyle yapmak, namaz vaktinin çıkmasına sebep olabilir. Hatta bu gevşeklik namazı terketmeye bile sebep olabilir. Sünnet olan, namazları vaktin başlangıcında kılmaktır.

    Hz. Peygamber'e 'Amellerin en efdali hangisidir?' diye sorulduğunda 'Vaktinde kılınan namaz' diye cevap vermiştir.[21]

    Namazın bir kısmı vakti içinde, bir kısmı da vakti dışında kıhnırsa, o namaz, vakti içinde kılınmış sayılır. Aksi takdirde kaza edilmiş bir namaz sayılır. Bunun delili, Hz. Peygamber'in şu hadîsleridir:

    Kim güneş doğmadan sabah namazının bir rekâtına yetişirse, o, sa-bah namazına yetişmiştir. Kim güneş batmadan Önce ikindi na-mazının bir rekâtına yetişirse ikindi namazına yetişmiştir.[22]

    Bir namazın bir rekâtına yetişen kimse, o namaza yetişmiştir.[23]


  9. 15.Şubat.2012, 14:29
    5
    Beyza34
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 05.Ağustos.2011
    Üye No: 89270
    Mesaj Sayısı: 126
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 2
    Yaş: 26

    Cevap: şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı

    "Sebbihisme rabbike'l â'la bu duanın devamını yazar mısınız



  10. 15.Şubat.2012, 14:29
    5
    Beyza34 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Devamlı Üye
    "Sebbihisme rabbike'l â'la bu duanın devamını yazar mısınız



  11. 15.Şubat.2012, 15:53
    6
    Yetim
    Hadimul Müslimin

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 31.Ocak.2007
    Üye No: 9
    Mesaj Sayısı: 1,994
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 22
    Bulunduğu yer: Hadimul Müslimin

    Cevap: şafii mezhebine göre yatsı namazının kılınışı

    Alıntı
    "Sebbihisme rabbike'l â'la bu duanın devamını yazar mısınız
    Kardeşim bu dua değil süredir ve devamı alttadır.





    Bismillahirrahmanirrahim

    1. Sebbihısme rabbikel'a'la.

    2. Elleziy haleka fesevva.

    3. Velleziy kaddere feheda.

    4. Velleziy ahrecelmer'a.

    5. Fece'alehu ğusaen ahva.

    6. Senukriüke fela tensa.

    7. İlla ma şaallahü innehu ya'lemülcehre ve ma yahfa.

    8. Ve nüyessirüke lilyüsra.

    9. Fezekkir in nefe'atizzikra.

    10. Seyezzekkerü men yahşa.

    11. Ve yetecennebühel'eşka.

    12. Elleziy yaslennarelkübra.

    13. Sümme la yemütü fiyha ve la yahya.

    14. Kad efleha men tezekka.

    15. Ve zekeresme rabbihi fesalla.

    16. Bel tü'sirunelhayateddünya.

    17. Vel'ahıretü hayrün ve ebka.

    18. İnne haza lefissuhufel'ula.

    19. Suhufi ibrahiyme ve musa.


  12. 15.Şubat.2012, 15:53
    6
    Hadimul Müslimin
    Alıntı
    "Sebbihisme rabbike'l â'la bu duanın devamını yazar mısınız
    Kardeşim bu dua değil süredir ve devamı alttadır.





    Bismillahirrahmanirrahim

    1. Sebbihısme rabbikel'a'la.

    2. Elleziy haleka fesevva.

    3. Velleziy kaddere feheda.

    4. Velleziy ahrecelmer'a.

    5. Fece'alehu ğusaen ahva.

    6. Senukriüke fela tensa.

    7. İlla ma şaallahü innehu ya'lemülcehre ve ma yahfa.

    8. Ve nüyessirüke lilyüsra.

    9. Fezekkir in nefe'atizzikra.

    10. Seyezzekkerü men yahşa.

    11. Ve yetecennebühel'eşka.

    12. Elleziy yaslennarelkübra.

    13. Sümme la yemütü fiyha ve la yahya.

    14. Kad efleha men tezekka.

    15. Ve zekeresme rabbihi fesalla.

    16. Bel tü'sirunelhayateddünya.

    17. Vel'ahıretü hayrün ve ebka.

    18. İnne haza lefissuhufel'ula.

    19. Suhufi ibrahiyme ve musa.





+ Yorum Gönder