Konusunu Oylayın.: Cumayı kıldığın zaman, konuşmadan ya da dışarı çıkmadan hemen ardından bir başka namazı bitiştirme..

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Cumayı kıldığın zaman, konuşmadan ya da dışarı çıkmadan hemen ardından bir başka namazı bitiştirme..
  1. 14.Şubat.2013, 22:06
    1
    Misafir

    Cumayı kıldığın zaman, konuşmadan ya da dışarı çıkmadan hemen ardından bir başka namazı bitiştirme..






    Cumayı kıldığın zaman, konuşmadan ya da dışarı çıkmadan hemen ardından bir başka namazı bitiştirme.. Mumsema Cumayı kıldığın zaman, konuşmadan ya da dışarı çıkmadan hemen ardından bir başka namazı bitiştirme, anlamındaki hadisi açıklar mısınız?


  2. 15.Şubat.2013, 00:29
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,585
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 335
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Cumayı kıldığın zaman, konuşmadan ya da dışarı çıkmadan hemen ardından bir başka namazı bitiş




    Muâviye (r.a.) şöyle demiştir: “Cumayı kıldığın zaman, konuşmadan ya da dışarı çıkmadan hemen ardından bir başka namazı bitiştirme! Çünkü Resulullah (s.a.v.) bize bu şekilde yapmamızı emretmiştir? (Müslim, 883) Bu hadisi açıklar mısınız?

    Müslim bu hadisi “babu’s-salati ba’de’l-cumuati= cuma namazından sonra namaz kılma bölümü” başlığı altında işlemiştir.

    Burada -Muaviye’nin hadisinden önce- Ebu Hureyre, İbn Ömer ve Salim/babasından yaptığı rivayetlere yer verilmiştir. İlgili hadislerde Hz. Peygamberin “cuma namazından sonra dört rekat namaz kılınız” şeklinde emir buyurduğu ifade edilmiştir.

    Bu rivayetlerden bazılarında mutlak ifadeye yer verilmişken, bazılarında “camiden çıkıp eve gittikten sonra Resulullah iki rekat namaz kılardı” şeklinde kayıtlı bir ifadeye yer verilmiştir. Bazı rivayetlerde “acele işi olanların camide iki, eve döndükten sonra da iki rekat kılmaları” tavsiye edilmiştir. (Müslim, 68/881) Bu sebeple, bir birinden farklı rivayetlerin olduğu bir konuda bize düşen görev -bizden çok daha iyi bilen- Mezhep alimlerinin görüşlerine baş vurmaktır.

    Fıkıh kitaplarında bu konu detaylı bir şekilde beyan edilmiştir.

    İmam Nevevi bu hadisten “namazlardan sonra sünnetleri başka bir yerde veya evde kılınmasının sünnet olduğu hükmünü” çıkarmıştır. Ona göre, bu hadis rivayeti Şafii alimlerinin “farz namazlardan sonra ratip sünnetleri, başta evde olmak üzere, ayrı bir mekânda kılmak sünnettir” şeklindeki görüşlerini desteklemektedir. (Nevevi, ilgi hadisin şerhi)

    Buna göre, farz namazların hemen ardından (yer değiştirmeden) râtip sünnetleri kılmak günah olduğu anlamına gelmez.

    Zaten bugün camilerde Hanefi ve şafiilerin hemen hepsinin -mümkün olduğu ölçüde- farz namazları kıldıkları yerleri cami içerisinde biraz değiştirerek kılmaları söz konusudur ki, bu hadis rivayetinin bir uygulamasıdır.

    Konuyu özetlersek, bir kimsenin Camide farz namazı kıldıktan sonra, sünnetleri evinde kılması en güzelidir. Olmazsa, camide farz namazı kıldığı mekânın başka bir yerinde kılmak güzeldir. Bunun sebebi, değişik yerlerin insanın ibadetine şahit olması olarak değerlendirilmiştir.
    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet



  3. 15.Şubat.2013, 00:29
    2
    Moderatör



    Muâviye (r.a.) şöyle demiştir: “Cumayı kıldığın zaman, konuşmadan ya da dışarı çıkmadan hemen ardından bir başka namazı bitiştirme! Çünkü Resulullah (s.a.v.) bize bu şekilde yapmamızı emretmiştir? (Müslim, 883) Bu hadisi açıklar mısınız?

    Müslim bu hadisi “babu’s-salati ba’de’l-cumuati= cuma namazından sonra namaz kılma bölümü” başlığı altında işlemiştir.

    Burada -Muaviye’nin hadisinden önce- Ebu Hureyre, İbn Ömer ve Salim/babasından yaptığı rivayetlere yer verilmiştir. İlgili hadislerde Hz. Peygamberin “cuma namazından sonra dört rekat namaz kılınız” şeklinde emir buyurduğu ifade edilmiştir.

    Bu rivayetlerden bazılarında mutlak ifadeye yer verilmişken, bazılarında “camiden çıkıp eve gittikten sonra Resulullah iki rekat namaz kılardı” şeklinde kayıtlı bir ifadeye yer verilmiştir. Bazı rivayetlerde “acele işi olanların camide iki, eve döndükten sonra da iki rekat kılmaları” tavsiye edilmiştir. (Müslim, 68/881) Bu sebeple, bir birinden farklı rivayetlerin olduğu bir konuda bize düşen görev -bizden çok daha iyi bilen- Mezhep alimlerinin görüşlerine baş vurmaktır.

    Fıkıh kitaplarında bu konu detaylı bir şekilde beyan edilmiştir.

    İmam Nevevi bu hadisten “namazlardan sonra sünnetleri başka bir yerde veya evde kılınmasının sünnet olduğu hükmünü” çıkarmıştır. Ona göre, bu hadis rivayeti Şafii alimlerinin “farz namazlardan sonra ratip sünnetleri, başta evde olmak üzere, ayrı bir mekânda kılmak sünnettir” şeklindeki görüşlerini desteklemektedir. (Nevevi, ilgi hadisin şerhi)

    Buna göre, farz namazların hemen ardından (yer değiştirmeden) râtip sünnetleri kılmak günah olduğu anlamına gelmez.

    Zaten bugün camilerde Hanefi ve şafiilerin hemen hepsinin -mümkün olduğu ölçüde- farz namazları kıldıkları yerleri cami içerisinde biraz değiştirerek kılmaları söz konusudur ki, bu hadis rivayetinin bir uygulamasıdır.

    Konuyu özetlersek, bir kimsenin Camide farz namazı kıldıktan sonra, sünnetleri evinde kılması en güzelidir. Olmazsa, camide farz namazı kıldığı mekânın başka bir yerinde kılmak güzeldir. Bunun sebebi, değişik yerlerin insanın ibadetine şahit olması olarak değerlendirilmiştir.
    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet






+ Yorum Gönder