Konusunu Oylayın.: Orta namaz hangisidir?

5 üzerinden 2.58 | Toplam : 12 kişi
Orta namaz hangisidir?
  1. 23.Ocak.2012, 15:25
    1
    Misafir

    Orta namaz hangisidir?






    Orta namaz hangisidir? Mumsema Orta namaz hangisidir? Orta namaz nedir Orta namazı kısaca açıklar mısınız ?


  2. 23.Ocak.2012, 15:25
    1
    Misafir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Misafir
    Misafir



  3. 24.Ocak.2012, 19:04
    2
    Muhammed
    الله اكبر

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 16.Haziran.2010
    Üye No: 76755
    Mesaj Sayısı: 7,671
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10
    Yaş: 27
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: Orta namaz hangisidir?




    Orta Namaz Ne demektir. Orta Namaz Hangisidir.?
    Bu Konuda Farklı Görüşleri Aşağıya Almaya çalıştık.
    ORTA NAMAZ NE DEMEKTİR?



    بسم الله الرحمن الرحيم


    ((حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ
    قَانِتِينَ))


    الْوُسْطَى (El-Vusta) kelimesi kip olarak ef’alüt-tafdil kalıbından müennes yani dişil kipi olup müennes olan وَالصَّلاةِ (Es-Salat) kelimesinin sıfatıdır. Daha fazla-daha ziyade… anlamını manaya katan bir kalıptır. Burada (El-Vusta) kelimesi sadece vasat yani orta –iki şeyin ortası anlamında değildir.

    (El-Vusta) daha faziletli ve daha hayırlı/ sevaplı/ bereketli namaz manasında orta namaz demektir. Zira salt iki şeyin ortasında olmak bir fazilet değildir. Hadis-i şeriflerde de “Evsat” kavramı da bu manada kullanılmıştır. "İşlerin en hayırlısı evsat yani orta olanıdır". Orta olan hayırlı olandır. En hayırlısı da orta olandır.

    الْوُسْطَى (El-Vusta)kelimesinin الصَّلَوَاتِ ‘kelimesine atfi, hassın genele atfi babındandır. Buradaki hikmet kadir gecesinin diğer gecelere nisbetinde var olanın aynısıdır.

    Daha faziletli orta namaz hangisidir ?

    Bu soruya kesin cevap vermek zordur. Kadir gecesi gibi… Ancak İslam bilginlerinin bu konuda farklı görüş ve delilleriyle beraber birden fazla öngörüleri olmuştur. Bunlara biraz değinelim:

    *Meleklerin yer yüzüne iniş ve mele-i a’laya yükseliş zamanına denk geldiği için orta namazın ikindi namazıdır demişlerdir. Bu görüş ayni zamanda İmam Şafiye aittir.

    * “Ümmetime sabahın erken anlarında bereket kılınmıştır.” Mealindeki peygamberimiz s.a.v.’in hadisinden hareketle orta namazın sabah namazı olarak değerlendirenler, Maliki mezhebine mensup bilginlerdir.
    İnsanlar, istirahat ve uykularından feragat ederek bu namaza kalktıkları için bu namaz diğerlerine nazaran daha meşakkatli olması, bu görüşü desteklemektedir.

    *İslamda ilk nazil olan namaz öğle nazmıdır. Zühür kelimesi de “ilk ortaya çıkan namaz” anlamını te’yit eder. İşte bu münasebetten hareketle en faziletli anlamında orta namazın öğle namazıdır. Denmiştir.

    *Gündüz namazlarının vitri hükmünde olması hasebiyle akşam namazını الْوُسْطَى (El-Vusta) olarak görenler olmuştur. Ayrıca zaman geceyle başlar gecenin başlangıcı da akşam iledir.


    * Yatsı namazını sabah namazında var olan meşakkatten hareketle الْوُسْطَى (El-Vusta) yatsı namazıdır. Diyenler de olmuştur.
    Bu konudaki diğer görüşler ise;
    1. Cuma namazı. Cuma günü cuma namazı, diğer günlerde öğle namazıdır. Bu da Hz. Ali'den rivayet edilmiştir.
    2.Cenaze namazı
    3.Bayram namazı; Kurban bayramı/ Ramazan bayramı her birinin ayrı dayanakları bulunmaktadır.
    İbn- Arabi gibi zatlar ise sabah ve ikindi namazlarını ağırlık görüş olarak değerlendirmişlerdir. ki Ebu Hayyan'ın anlattığına göre Hz. Ömer ve Hz. Osman bu görüşe sahiptirler.
    Bütün bu rivayetler arasında itimada en uygun olan görüş; Hz. Peygamberin salat-ı asır (ikindi namazı) diye açıklamasıdır..."
    *İbn Cerir Taberî de tefsirinde bunu doğru göstermiştir. Hanefîlerin de en çok taraftar olduğu görüş budur. Böyle olmakla beraber, bu kadar ihtilaf içinde bunun kesin bir tefsir olduğu iddia edilemez.
    Şüphe yok ki her birinin ayrı bir delil ve dayanağı vardır. Ancak Allah c.c. kadir gecesini hikmetlerine binaen gizlediği gibi insanlar bütün namazlara الْوُسْطَى (El-Vusta)namazı olarak telakki etsinler diye belirtmemiştir. Tabiînin büyüklerinden Said b. Müseyyeb ve Ebu Bekir Varrak bu görüşe sahip olmuşlardır. Cenab-ı Allah, Ramazan ayında kadir gecesini, Esmâ-i Hüsnâ'sında (en güzel isimleri içersinde) İsm-i Azam'ını (en büyük ismini), cuma gününde icabet saatini gizlediği gibi; namazlar içinde de orta namazını gizlemiş ve bununla beraber muhafazasını emretmiştir ki; namazların hepsine devam ve muhafazasına itina gösterilsin. Böyle olduğunu Nafi, İbn Ömer'den rivayet etmiş, Rebi' b. Heysem de bu görüşe sahip olmuştur. Elmalı tefsirinde konuyla ilgili şu değerli bilgiler yer almaktadır: الْوُسْطَى (El-Vusta) beş vakit namazdan, belirsiz olarak bir tanesidir. dedikten sonra şöyle devam eder: Bir de bu âyet önce, "orta namazını, ikindi namazını..." diye inmişti.

    Hz. Hafsa'nın, kölesine yazdırdığı ve bu âyete gelince özellikle imla suretiyle yazdırdığı mushafta ve yine Hz. Aişe'nin mushafında böyle ve bir rivayette: "o ikindi namazıdır" şeklinde olduğu, fakat bunun daha sonra neshedilip (kaldırılıp) yalnız, kırâetınin kaldığı mütevatir kırâetlerle sabit ve Bera' b. Âzib hazretlerinden de özellikle rivayet edilmiş bulunduğu cihetle anlaşılıyor ki bu önce ikindi namazı olmak üzere tayin edilmiş olduğu halde, daha sonra tayini neshedilip kapalı bırakılmıştır.

    Tefsirci Kurtubî demiştir ki, sahih olan budur; çünkü deliller, birbirine zıt ve tercih şekli de yoktur.
    Meselenin gramer yönüne dönecek olursak; الصَّلَوَاتِ (Es-Salavat)kelimesi çoğuldur. الْوُسْطَى (El-Vusta) buna atfolunmuştur. Arap dilinde çoğulun en azı üçtür. Matuf ile matufün aleyh’i ayni olamaz müğayir olması gerekir. Buna göre dört sayısının tekli sayı olmadığından ortası olamayacağına göre namazların sayısı bunun bir fazlası olan beş vakit olduğu ortaya çıkmaktadır.


  4. 24.Ocak.2012, 19:04
    2
    Muhammed - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    الله اكبر



    Orta Namaz Ne demektir. Orta Namaz Hangisidir.?
    Bu Konuda Farklı Görüşleri Aşağıya Almaya çalıştık.
    ORTA NAMAZ NE DEMEKTİR?



    بسم الله الرحمن الرحيم


    ((حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ
    قَانِتِينَ))


    الْوُسْطَى (El-Vusta) kelimesi kip olarak ef’alüt-tafdil kalıbından müennes yani dişil kipi olup müennes olan وَالصَّلاةِ (Es-Salat) kelimesinin sıfatıdır. Daha fazla-daha ziyade… anlamını manaya katan bir kalıptır. Burada (El-Vusta) kelimesi sadece vasat yani orta –iki şeyin ortası anlamında değildir.

    (El-Vusta) daha faziletli ve daha hayırlı/ sevaplı/ bereketli namaz manasında orta namaz demektir. Zira salt iki şeyin ortasında olmak bir fazilet değildir. Hadis-i şeriflerde de “Evsat” kavramı da bu manada kullanılmıştır. "İşlerin en hayırlısı evsat yani orta olanıdır". Orta olan hayırlı olandır. En hayırlısı da orta olandır.

    الْوُسْطَى (El-Vusta)kelimesinin الصَّلَوَاتِ ‘kelimesine atfi, hassın genele atfi babındandır. Buradaki hikmet kadir gecesinin diğer gecelere nisbetinde var olanın aynısıdır.

    Daha faziletli orta namaz hangisidir ?

    Bu soruya kesin cevap vermek zordur. Kadir gecesi gibi… Ancak İslam bilginlerinin bu konuda farklı görüş ve delilleriyle beraber birden fazla öngörüleri olmuştur. Bunlara biraz değinelim:

    *Meleklerin yer yüzüne iniş ve mele-i a’laya yükseliş zamanına denk geldiği için orta namazın ikindi namazıdır demişlerdir. Bu görüş ayni zamanda İmam Şafiye aittir.

    * “Ümmetime sabahın erken anlarında bereket kılınmıştır.” Mealindeki peygamberimiz s.a.v.’in hadisinden hareketle orta namazın sabah namazı olarak değerlendirenler, Maliki mezhebine mensup bilginlerdir.
    İnsanlar, istirahat ve uykularından feragat ederek bu namaza kalktıkları için bu namaz diğerlerine nazaran daha meşakkatli olması, bu görüşü desteklemektedir.

    *İslamda ilk nazil olan namaz öğle nazmıdır. Zühür kelimesi de “ilk ortaya çıkan namaz” anlamını te’yit eder. İşte bu münasebetten hareketle en faziletli anlamında orta namazın öğle namazıdır. Denmiştir.

    *Gündüz namazlarının vitri hükmünde olması hasebiyle akşam namazını الْوُسْطَى (El-Vusta) olarak görenler olmuştur. Ayrıca zaman geceyle başlar gecenin başlangıcı da akşam iledir.


    * Yatsı namazını sabah namazında var olan meşakkatten hareketle الْوُسْطَى (El-Vusta) yatsı namazıdır. Diyenler de olmuştur.
    Bu konudaki diğer görüşler ise;
    1. Cuma namazı. Cuma günü cuma namazı, diğer günlerde öğle namazıdır. Bu da Hz. Ali'den rivayet edilmiştir.
    2.Cenaze namazı
    3.Bayram namazı; Kurban bayramı/ Ramazan bayramı her birinin ayrı dayanakları bulunmaktadır.
    İbn- Arabi gibi zatlar ise sabah ve ikindi namazlarını ağırlık görüş olarak değerlendirmişlerdir. ki Ebu Hayyan'ın anlattığına göre Hz. Ömer ve Hz. Osman bu görüşe sahiptirler.
    Bütün bu rivayetler arasında itimada en uygun olan görüş; Hz. Peygamberin salat-ı asır (ikindi namazı) diye açıklamasıdır..."
    *İbn Cerir Taberî de tefsirinde bunu doğru göstermiştir. Hanefîlerin de en çok taraftar olduğu görüş budur. Böyle olmakla beraber, bu kadar ihtilaf içinde bunun kesin bir tefsir olduğu iddia edilemez.
    Şüphe yok ki her birinin ayrı bir delil ve dayanağı vardır. Ancak Allah c.c. kadir gecesini hikmetlerine binaen gizlediği gibi insanlar bütün namazlara الْوُسْطَى (El-Vusta)namazı olarak telakki etsinler diye belirtmemiştir. Tabiînin büyüklerinden Said b. Müseyyeb ve Ebu Bekir Varrak bu görüşe sahip olmuşlardır. Cenab-ı Allah, Ramazan ayında kadir gecesini, Esmâ-i Hüsnâ'sında (en güzel isimleri içersinde) İsm-i Azam'ını (en büyük ismini), cuma gününde icabet saatini gizlediği gibi; namazlar içinde de orta namazını gizlemiş ve bununla beraber muhafazasını emretmiştir ki; namazların hepsine devam ve muhafazasına itina gösterilsin. Böyle olduğunu Nafi, İbn Ömer'den rivayet etmiş, Rebi' b. Heysem de bu görüşe sahip olmuştur. Elmalı tefsirinde konuyla ilgili şu değerli bilgiler yer almaktadır: الْوُسْطَى (El-Vusta) beş vakit namazdan, belirsiz olarak bir tanesidir. dedikten sonra şöyle devam eder: Bir de bu âyet önce, "orta namazını, ikindi namazını..." diye inmişti.

    Hz. Hafsa'nın, kölesine yazdırdığı ve bu âyete gelince özellikle imla suretiyle yazdırdığı mushafta ve yine Hz. Aişe'nin mushafında böyle ve bir rivayette: "o ikindi namazıdır" şeklinde olduğu, fakat bunun daha sonra neshedilip (kaldırılıp) yalnız, kırâetınin kaldığı mütevatir kırâetlerle sabit ve Bera' b. Âzib hazretlerinden de özellikle rivayet edilmiş bulunduğu cihetle anlaşılıyor ki bu önce ikindi namazı olmak üzere tayin edilmiş olduğu halde, daha sonra tayini neshedilip kapalı bırakılmıştır.

    Tefsirci Kurtubî demiştir ki, sahih olan budur; çünkü deliller, birbirine zıt ve tercih şekli de yoktur.
    Meselenin gramer yönüne dönecek olursak; الصَّلَوَاتِ (Es-Salavat)kelimesi çoğuldur. الْوُسْطَى (El-Vusta) buna atfolunmuştur. Arap dilinde çoğulun en azı üçtür. Matuf ile matufün aleyh’i ayni olamaz müğayir olması gerekir. Buna göre dört sayısının tekli sayı olmadığından ortası olamayacağına göre namazların sayısı bunun bir fazlası olan beş vakit olduğu ortaya çıkmaktadır.


  5. 28.Temmuz.2015, 18:38
    3
    Misafir

    Cevap: Orta namaz hangisidir?

    bana da ikindi namazı gibi geliyor nedeni ise ikindi ve akşam vakitleri arası bir ağırlık uyku bastırdığından uyuyakalıp kaçırılması ihtimali yüksek olduğundan ve zaten uyunması haram saatler olduğundan özellikle bu vakit vurgulanmış olabilir..


  6. 28.Temmuz.2015, 18:38
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    bana da ikindi namazı gibi geliyor nedeni ise ikindi ve akşam vakitleri arası bir ağırlık uyku bastırdığından uyuyakalıp kaçırılması ihtimali yüksek olduğundan ve zaten uyunması haram saatler olduğundan özellikle bu vakit vurgulanmış olabilir..


  7. 08.Ağustos.2015, 16:19
    4
    Misafir

    Cevap: Orta namaz hangisidir?

    Bir üstteki şahıs, sen Allah adına nasıl bir şeyi haram edersin? Allah Kuran'da kaç kez haram uyduranları uyarıyor haberin var mı?


  8. 08.Ağustos.2015, 16:19
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Bir üstteki şahıs, sen Allah adına nasıl bir şeyi haram edersin? Allah Kuran'da kaç kez haram uyduranları uyarıyor haberin var mı?


  9. 13.Ekim.2015, 17:17
    5
    Misafir

    Cevap: Orta namaz hangisidir?

    Kardeşim canım kardesim benim adam yukarda kendisi haram kilmiyor herhalde . Kerahat vaktinden bahsetmiş. Hadis i Şerif te de var . Sahihtir de aksam güneş batmaya yakın namaz kılınması yasaklanmıştır. Uyunmamasi içinde uyarilmistir.Ameller boşa gider tarzında o uykudan sakınmaya çalışın denmistir. iyi okuyup araştırmakta fayda var. Kinci olmayın, dinci olun:D


  10. 13.Ekim.2015, 17:17
    5
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Kardeşim canım kardesim benim adam yukarda kendisi haram kilmiyor herhalde . Kerahat vaktinden bahsetmiş. Hadis i Şerif te de var . Sahihtir de aksam güneş batmaya yakın namaz kılınması yasaklanmıştır. Uyunmamasi içinde uyarilmistir.Ameller boşa gider tarzında o uykudan sakınmaya çalışın denmistir. iyi okuyup araştırmakta fayda var. Kinci olmayın, dinci olun:D


  11. 13.Ekim.2015, 17:23
    6
    Misafir

    Cevap: Orta namaz hangisidir?

    Arkadaş kerahat vaktinden bahsetmiş. Aksam güneş batmaya yakın namaz kılmak yasaklandı ve o uykudan sakindirilmistir.Amelleriniz boşa gider tarzında korkutulmustur.hadis i Şerif bulabilirsin. Kinci olmayın, dinci olun:D


  12. 13.Ekim.2015, 17:23
    6
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Arkadaş kerahat vaktinden bahsetmiş. Aksam güneş batmaya yakın namaz kılmak yasaklandı ve o uykudan sakindirilmistir.Amelleriniz boşa gider tarzında korkutulmustur.hadis i Şerif bulabilirsin. Kinci olmayın, dinci olun:D


  13. 27.Mayıs.2016, 23:48
    7
    #UguR
    Özel Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Eylül.2015
    Üye No: 106942
    Mesaj Sayısı: 1,078
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 11

    Cevap: Orta namaz hangisidir?

    Orta namaz İkindi namazıdır


  14. 27.Mayıs.2016, 23:48
    7
    Özel Üye
    Orta namaz İkindi namazıdır





+ Yorum Gönder