Konusunu Oylayın.: Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi

5 üzerinden 4.00 | Toplam : 8 kişi
Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi
  1. 19.Haziran.2011, 19:16
    1
    Misafir

    Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi






    Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi Mumsema Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilir mi Kazası olan bir kişi teheccüd namazını kılabilir mi ?


  2. 20.Haziran.2011, 14:50
    2
    Galus
    Özel Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 13
    Mesaj Sayısı: 4,820
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 51
    Bulunduğu yer: Türkiye

    Cevap: kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi




    Sünnetlerin yerine kaza namazı kılınabilir mi? Kaza namazı olan kişi sünnet olan namazları kılabilir mi?


    Kaza namazı borcu olan kimse teheccüt namazı kılabilir.


    Meşrû bir mazeretin dışında namazı kazâya bırakan kimse, bir hatâ işlemiş ve günaha girmiş olur. Bu itibarla kazâya kalan namazın, en kısa zamanda kılınması gerekir. Çünkü beş vakit namazın edâsı farz olduğu gibi, kazası da farzdır. Kazâya kalan namazın kılınmasıyla sadece borç ödenmiş olur. Günahın affedilmesi için de ayrıca tövbe istiğfar etmek lâzımdır.
    Namaz borcundan bir an evvel kurtulmak için, hakkında Peygamberimiz (asv)'in hadisi bulunmayan nâfile namazların yerine kaza kılmak daha isabetli olur. Ancak, Hanefî mezhebine göre, hakkında hadis bulunan nafile namazların yerine kaza kılmak uygun değildir. Bu hususta Hanefî fıkıh kitaplarında şu hüküm yer alır:
    “Kazaya kalmış namazları kılmak, nafile namaz kılmaktan çok daha ehemmiyetli ve çok daha uygundur. Fakat beş vakit namazın sünnetleri, kuşluk, tesbih, tahiyyetü’l-mescid ve evvabin namazı bundan müstesnadır. Yani bu sünnet ve nafileler, kaza namazları için terk edilmezler."1
    Her şeyden evvel, namazlardan önce ve sonra kılınan sünnetler bir yerde farz namazların tamamlayıcısı hükmündedir ve Peygamberimizin (a.s.m.) şefaatine vesiledir. Bunun için, namazını kazaya bırakan kimse bir yandan namazlarını kaza etmekle borçtan kurtulurken, diğer taraftan da sünnetleri kılarak Peygamberimiz (asv)'e olan bağlılığını göstermiş olur.
    Mesele Hanefî mezhebine göre böyle iken, diğer üç mezhebe göre, kaza namazı olan bir kimsenin nafile namazları ile meşgul olması, sünnet kılması caiz değil, haramdır.
    Mâlikî mezhebine göre, üzerinde kaza namazı bulunan bir kimsein nafile namazı kılması haramdır. Ancak beş vakit namazların sünnetleri ile tahiyyetü’l-mescidin kılınabileceğine dair ruhsat vardır. Bunların dışında meselâ, teravih namazı ile meşgul olunduğu takdirde sevap alınsa da, kaza namazı geriye bırakıldığı için günah işlenmiş olur.
    Şâfiî mezhebine göre de, üzerinde kaza namazı borcu olan bir insanın, bu namazları kılıp borcundan kurtuluncaya kadar gerek beş vakit namazların sünnetlerini, gerekse diğer nafileleri kılması mekruhtur. Çünkü bir an önce kazaların kılınıp bitirilmesi gerekir.
    Hanbelî mezhebine göre ise, üzerinde kaza namazı olan bir kimsenin nafile ile meşgul olması haramdır. Ancak vitir ile beş vakit namazın sünnetlerini kılması caizdir. Fakat, kazaları çoksa bunları da kılmayarak kaza namazlarıyla meşgul olması daha iyidir. Yalnız sabah namazının sünneti bundan hariçtir, onu kılmak gerekir.2
    Netice olarak; kaza namazları fazla olan Hanefîlerin, sünetleri terk ederek kaza namazı kılmalarında bir mes’uliyet olduğu söylenemez. Gerek vakit namazlarının, gerekse diğer nafilelerin yerine kaza namazının kılınmasının uygun veya evlâ olmaması demek, “Sünnet yerine kaza kılmak caiz değildir.” mânâsına gelmez.
    Ancak bununla beraber kaza namazları fazla olmayan kimseler ise, her farzdan sonra bir vakit kazâ namazı kılmayı alışkanlık haline getirirlerse güzel bir âdeti devam ettirmiş olurlar. Ayrıca Cenab-ı Hakk'ın mahşer günü eksik gelen farz namazları sünnetlerle tamamlayacağı hususunda rivayetler bulunduğunu da hatırdan çıkarmamak gerekir.
    Dipnotlar:

    1. Mevlânâ eş-Şeyh Nızâm. el-Fetâvâl-Hindiyye. (Bulak: Matbaa-i Emiriyye, 1310), 1:125; İbni Âbidin. 1493; el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492; Halebî-i Sağîr, s.349.
    2. el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492.


  3. 20.Haziran.2011, 14:50
    2
    Özel Üye



    Sünnetlerin yerine kaza namazı kılınabilir mi? Kaza namazı olan kişi sünnet olan namazları kılabilir mi?


    Kaza namazı borcu olan kimse teheccüt namazı kılabilir.


    Meşrû bir mazeretin dışında namazı kazâya bırakan kimse, bir hatâ işlemiş ve günaha girmiş olur. Bu itibarla kazâya kalan namazın, en kısa zamanda kılınması gerekir. Çünkü beş vakit namazın edâsı farz olduğu gibi, kazası da farzdır. Kazâya kalan namazın kılınmasıyla sadece borç ödenmiş olur. Günahın affedilmesi için de ayrıca tövbe istiğfar etmek lâzımdır.
    Namaz borcundan bir an evvel kurtulmak için, hakkında Peygamberimiz (asv)'in hadisi bulunmayan nâfile namazların yerine kaza kılmak daha isabetli olur. Ancak, Hanefî mezhebine göre, hakkında hadis bulunan nafile namazların yerine kaza kılmak uygun değildir. Bu hususta Hanefî fıkıh kitaplarında şu hüküm yer alır:
    “Kazaya kalmış namazları kılmak, nafile namaz kılmaktan çok daha ehemmiyetli ve çok daha uygundur. Fakat beş vakit namazın sünnetleri, kuşluk, tesbih, tahiyyetü’l-mescid ve evvabin namazı bundan müstesnadır. Yani bu sünnet ve nafileler, kaza namazları için terk edilmezler."1
    Her şeyden evvel, namazlardan önce ve sonra kılınan sünnetler bir yerde farz namazların tamamlayıcısı hükmündedir ve Peygamberimizin (a.s.m.) şefaatine vesiledir. Bunun için, namazını kazaya bırakan kimse bir yandan namazlarını kaza etmekle borçtan kurtulurken, diğer taraftan da sünnetleri kılarak Peygamberimiz (asv)'e olan bağlılığını göstermiş olur.
    Mesele Hanefî mezhebine göre böyle iken, diğer üç mezhebe göre, kaza namazı olan bir kimsenin nafile namazları ile meşgul olması, sünnet kılması caiz değil, haramdır.
    Mâlikî mezhebine göre, üzerinde kaza namazı bulunan bir kimsein nafile namazı kılması haramdır. Ancak beş vakit namazların sünnetleri ile tahiyyetü’l-mescidin kılınabileceğine dair ruhsat vardır. Bunların dışında meselâ, teravih namazı ile meşgul olunduğu takdirde sevap alınsa da, kaza namazı geriye bırakıldığı için günah işlenmiş olur.
    Şâfiî mezhebine göre de, üzerinde kaza namazı borcu olan bir insanın, bu namazları kılıp borcundan kurtuluncaya kadar gerek beş vakit namazların sünnetlerini, gerekse diğer nafileleri kılması mekruhtur. Çünkü bir an önce kazaların kılınıp bitirilmesi gerekir.
    Hanbelî mezhebine göre ise, üzerinde kaza namazı olan bir kimsenin nafile ile meşgul olması haramdır. Ancak vitir ile beş vakit namazın sünnetlerini kılması caizdir. Fakat, kazaları çoksa bunları da kılmayarak kaza namazlarıyla meşgul olması daha iyidir. Yalnız sabah namazının sünneti bundan hariçtir, onu kılmak gerekir.2
    Netice olarak; kaza namazları fazla olan Hanefîlerin, sünetleri terk ederek kaza namazı kılmalarında bir mes’uliyet olduğu söylenemez. Gerek vakit namazlarının, gerekse diğer nafilelerin yerine kaza namazının kılınmasının uygun veya evlâ olmaması demek, “Sünnet yerine kaza kılmak caiz değildir.” mânâsına gelmez.
    Ancak bununla beraber kaza namazları fazla olmayan kimseler ise, her farzdan sonra bir vakit kazâ namazı kılmayı alışkanlık haline getirirlerse güzel bir âdeti devam ettirmiş olurlar. Ayrıca Cenab-ı Hakk'ın mahşer günü eksik gelen farz namazları sünnetlerle tamamlayacağı hususunda rivayetler bulunduğunu da hatırdan çıkarmamak gerekir.
    Dipnotlar:

    1. Mevlânâ eş-Şeyh Nızâm. el-Fetâvâl-Hindiyye. (Bulak: Matbaa-i Emiriyye, 1310), 1:125; İbni Âbidin. 1493; el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492; Halebî-i Sağîr, s.349.
    2. el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492.


  4. 10.Ekim.2015, 23:09
    3
    mum
    Administrator

    Profili:
    mum
    Üyelik Tarihi: 20.Ocak.2007
    Üye No: 2
    Mesaj Sayısı: 6,094
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Cevap: Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi

    kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilir hanefi mezhebine göre
    Şafii mezhebine göre kaza namazı olan teheccüd (nafile) namaz kılamaz. Gece yine teheccüde kalkar fakat sünnet yerine kaza namazı kılar.
    En doğrusu da budur.
    Çünkü namaz borcu varken onları ödemek gerekir.



  5. 10.Ekim.2015, 23:09
    3
    mum
    Administrator
    kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilir hanefi mezhebine göre
    Şafii mezhebine göre kaza namazı olan teheccüd (nafile) namaz kılamaz. Gece yine teheccüde kalkar fakat sünnet yerine kaza namazı kılar.
    En doğrusu da budur.
    Çünkü namaz borcu varken onları ödemek gerekir.



  6. 27.Mayıs.2016, 23:50
    4
    #UguR
    Özel Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Eylül.2015
    Üye No: 106942
    Mesaj Sayısı: 1,078
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 11

    Cevap: Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi

    Teheccüd vakti kaza namazıda kılsanız teheccüd niye geçer en iyisi kaza namazı kılamktır o vakittede.


  7. 27.Mayıs.2016, 23:50
    4
    Özel Üye
    Teheccüd vakti kaza namazıda kılsanız teheccüd niye geçer en iyisi kaza namazı kılamktır o vakittede.


  8. 15.Kasım.2016, 00:05
    5
    Misafir

    Yorum: Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi

    20 yıl kazamız olsa 20 yıl boyunca nafile ibadet yapamayacak mı,sünnet kılamayacak mı şafiiyim ama bu konuda iman hanefinin düşüncesi daha mantıklı geliyor.


  9. 15.Kasım.2016, 00:05
    5
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    20 yıl kazamız olsa 20 yıl boyunca nafile ibadet yapamayacak mı,sünnet kılamayacak mı şafiiyim ama bu konuda iman hanefinin düşüncesi daha mantıklı geliyor.


  10. 21.Nisan.2017, 10:54
    6
    Misafir

    Yorum: Kaza namazı olan teheccüd namazı kılabilirmi

    20 yıllık borç varsa zaten bu borcu bir an önce kapatmak gerekir. Böyle bir kimsenin tüm boş vakitlerini namaz borcunu kapatmakla değerlendirmesi gerektigi söyleniyor. Benim 18 yıllık borcum var her vakit arkasına 2-3 kaza kılıyorum, sunnetler yerine de kaza kılıyorum. Gece de kalkabilirsem kilabildigim kadar kaza kılıyorum ki 3-4 yılda borçlarımi tamamlayayım. Kaza namazlarını gece kalkarak hususi olarak kıldığınız için teheccüd yerine geçeceği bildiriliyor zaten. 20 yıllık borç 20 yılda tamamlanacak diye bir şart yok. Aksine mümkün olan en kısa sürede tamamlamak gerek.


  11. 21.Nisan.2017, 10:54
    6
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    20 yıllık borç varsa zaten bu borcu bir an önce kapatmak gerekir. Böyle bir kimsenin tüm boş vakitlerini namaz borcunu kapatmakla değerlendirmesi gerektigi söyleniyor. Benim 18 yıllık borcum var her vakit arkasına 2-3 kaza kılıyorum, sunnetler yerine de kaza kılıyorum. Gece de kalkabilirsem kilabildigim kadar kaza kılıyorum ki 3-4 yılda borçlarımi tamamlayayım. Kaza namazlarını gece kalkarak hususi olarak kıldığınız için teheccüd yerine geçeceği bildiriliyor zaten. 20 yıllık borç 20 yılda tamamlanacak diye bir şart yok. Aksine mümkün olan en kısa sürede tamamlamak gerek.





+ Yorum Gönder