Konusunu Oylayın.: Kaza borcu olan evvabin namazı kılabilirmi?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 7 kişi
Kaza borcu olan evvabin namazı kılabilirmi?
  1. 05.Haziran.2011, 10:03
    1
    Misafir

    Kaza borcu olan evvabin namazı kılabilirmi?






    Kaza borcu olan evvabin namazı kılabilirmi? Mumsema Üzerinde kaza borcu olan kimse evabin namazı kılabilir mi kazası olan evabin namazını kılabilir mi ?


  2. 05.Haziran.2011, 10:03
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
  3. 05.Haziran.2011, 11:54
    2
    Desert Rose
    Silent and lonely rains

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 21.Ocak.2007
    Üye No: 5
    Mesaj Sayısı: 17,685
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 227
    Bulunduğu yer: the silent deserts in my soul

    Cevap: Kaza borcu olan evvabin namazı kılabilirmi?




    Kazası olan nafile namaz kılamaz. İmam-ı Gazali hazretlerinin Dürret-ül Fahire kitabındaki hadis-i şerifte (Kazaya kalmış namaz borcu bulunanın, nafile namazı kabul olmaz) buyuruldu.
    Ahmed Cami hazretlerinin, Miftah-un-necat kitabındaki hadis-i şerifte, (Ya Ali, halk nafile ile meşgul olurken, sen farzları tamamla) buyuruldu.

    Hz. Ali’nin rivayet etti i hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Farz borcu olan, kaza etmeden, nafile kılarsa, boş yere zahmet çekmiş olur, kazasını ödemedikçe, nafile namazları kabul olmaz) [Fütuh-ul Gayb m. 48]

    Başka bir hadis-i şerifte de (Farzları eda ve muhafaza etmek cihadın en faziletlisidir) buyuruldu. (Taberani)

    Hadis-i Kudside (Farz yapmakla bana yaklaşıldı ı gibi, hiçbir ibadetle yaklaşılamaz) buyuruldu. (Beyheki)

    Abdülkadir-i Geylani hazretleri buyuruyor ki:

    (Farz borcu varken nafile ile meşgul olmak ahmaklıktır. Kaza borcu olanın nafile kılması, alacaklıya, borçlunun hediye götürmesine benzer ki, elbette kabul olmaz. Mümin, bir tüccara benzer, farzlar sermayesi, nafileler kazancıdır. Sermaye kurtarılmadan kâr olmaz.) [Fütuh-ul Gayb m. 48]

    İki niyetli namaz
    Farz namaz borcu olan, sünnetleri kılarken kazaya da niyet etmelidir.

    Sünnet yerine kaza kılan, sünneti terk etmiş olmaz. Fakat sünnetin sevabına kavuşmak için, kazayı kılarken, sünneti kılmaya da niyet etmelidir. Vaktin farzını kılarken, sünnete de niyet edilirse, sünnet sahih olmaz. Fakat, kaza kılarken sünnete de niyet etmek sahih olur. (Eşbah)

    Büyük âlim İbni Nüceym'e soruldu ki, kaza namazı olan kimse, sünnetleri kılarken kazaya niyet ederek kılsa, sünnetleri terk etmiş olur mu? Cevabında, (Sünnetleri terk etmiş olmaz. Çünkü sünnetleri kılmaktan maksat, o vakit içinde farzdan başka bir namaz daha kılmaktır. Kaza kılmakla, sünnet de yerine getirilmiş olur.) [Nevadir-i fıkhiyye fi mezheb-il-eimmet-il Hanefiyye s. 36]

    Dürr-ül-muhtar'ın, (Nafile kılmak isteyen, önce namaz kılmayı adamalı, sonra, nafile yerine, bu adak namazı kılmalıdır. Sünnet namazları nezr ettikten sonra kılan, bu sünnetleri kılmış olur) ifadesini, İbni Abidin hazretleri açıklarken, (Nezr edilen namazı kılmak vacip oldugu için, vacip sevabı hasıl olur. Sünnet yerine, nezr olunan namaz kılınınca, sünnet de kılınmış olur) buyuruyor.

    Sünnetleri önceden nezr edip de, nezr olarak kılmanın daha iyi oldugu Halebi'de ve (Tahtavi)nin (Merakıl-felah) haşiyesinde yazılıdır. Böylece, ögle sünnetini kılmadan önce (Dört rekat namaz kılmak nezrim olsun) dese, sonra adak olarak niyet edip, kılsa, hem vacip sevabı kazanır, hem de ögle namazının sünnetini kılmış olur. Kulun, kendine vacip ettigi namazı kılması ile, sünnet terk edilmiş olmayınca, Allah’ın farz kıldıgı kaza namazı kılınınca, sünnet terk edilmiş olmaz. Hem kaza, hem de sünnet kılınmış olur.

    Sual: Kaza namazı olan kimse, nafile bir namaz kılarken, mesela kuşluk, evvabin, teheccüd gibi nafile bir namazı kılarken nasıl niyet etmesi gerekir?

    CEVAP
    Kazası olanın nafilesi kabul olmaz. Bunun için, iki rekat kuşluk namazı kılarken, (İlk kazaya kalmış sabah namazının farzına ve kuşluk namazına) diye niyet eder. Abdesti yeni almış ve o abdestle başka namaz kılmamışsa, sabah namazına da, eğer mescidde kılıyorsa, tehiyyet-ül-mescide de, yolculu a da çıkıyorsa, tehiyyet-ül-menzile de niyet eder. Yani beş namaza aynı anda niyet etmiş olur. Böylece hem kazası ödenmiş, hem de bildirilen nafile namazların sevabına kavuşulmuş olur.


  4. 05.Haziran.2011, 11:54
    2
    Silent and lonely rains



    Kazası olan nafile namaz kılamaz. İmam-ı Gazali hazretlerinin Dürret-ül Fahire kitabındaki hadis-i şerifte (Kazaya kalmış namaz borcu bulunanın, nafile namazı kabul olmaz) buyuruldu.
    Ahmed Cami hazretlerinin, Miftah-un-necat kitabındaki hadis-i şerifte, (Ya Ali, halk nafile ile meşgul olurken, sen farzları tamamla) buyuruldu.

    Hz. Ali’nin rivayet etti i hadis-i şerifte buyuruldu ki:
    (Farz borcu olan, kaza etmeden, nafile kılarsa, boş yere zahmet çekmiş olur, kazasını ödemedikçe, nafile namazları kabul olmaz) [Fütuh-ul Gayb m. 48]

    Başka bir hadis-i şerifte de (Farzları eda ve muhafaza etmek cihadın en faziletlisidir) buyuruldu. (Taberani)

    Hadis-i Kudside (Farz yapmakla bana yaklaşıldı ı gibi, hiçbir ibadetle yaklaşılamaz) buyuruldu. (Beyheki)

    Abdülkadir-i Geylani hazretleri buyuruyor ki:

    (Farz borcu varken nafile ile meşgul olmak ahmaklıktır. Kaza borcu olanın nafile kılması, alacaklıya, borçlunun hediye götürmesine benzer ki, elbette kabul olmaz. Mümin, bir tüccara benzer, farzlar sermayesi, nafileler kazancıdır. Sermaye kurtarılmadan kâr olmaz.) [Fütuh-ul Gayb m. 48]

    İki niyetli namaz
    Farz namaz borcu olan, sünnetleri kılarken kazaya da niyet etmelidir.

    Sünnet yerine kaza kılan, sünneti terk etmiş olmaz. Fakat sünnetin sevabına kavuşmak için, kazayı kılarken, sünneti kılmaya da niyet etmelidir. Vaktin farzını kılarken, sünnete de niyet edilirse, sünnet sahih olmaz. Fakat, kaza kılarken sünnete de niyet etmek sahih olur. (Eşbah)

    Büyük âlim İbni Nüceym'e soruldu ki, kaza namazı olan kimse, sünnetleri kılarken kazaya niyet ederek kılsa, sünnetleri terk etmiş olur mu? Cevabında, (Sünnetleri terk etmiş olmaz. Çünkü sünnetleri kılmaktan maksat, o vakit içinde farzdan başka bir namaz daha kılmaktır. Kaza kılmakla, sünnet de yerine getirilmiş olur.) [Nevadir-i fıkhiyye fi mezheb-il-eimmet-il Hanefiyye s. 36]

    Dürr-ül-muhtar'ın, (Nafile kılmak isteyen, önce namaz kılmayı adamalı, sonra, nafile yerine, bu adak namazı kılmalıdır. Sünnet namazları nezr ettikten sonra kılan, bu sünnetleri kılmış olur) ifadesini, İbni Abidin hazretleri açıklarken, (Nezr edilen namazı kılmak vacip oldugu için, vacip sevabı hasıl olur. Sünnet yerine, nezr olunan namaz kılınınca, sünnet de kılınmış olur) buyuruyor.

    Sünnetleri önceden nezr edip de, nezr olarak kılmanın daha iyi oldugu Halebi'de ve (Tahtavi)nin (Merakıl-felah) haşiyesinde yazılıdır. Böylece, ögle sünnetini kılmadan önce (Dört rekat namaz kılmak nezrim olsun) dese, sonra adak olarak niyet edip, kılsa, hem vacip sevabı kazanır, hem de ögle namazının sünnetini kılmış olur. Kulun, kendine vacip ettigi namazı kılması ile, sünnet terk edilmiş olmayınca, Allah’ın farz kıldıgı kaza namazı kılınınca, sünnet terk edilmiş olmaz. Hem kaza, hem de sünnet kılınmış olur.

    Sual: Kaza namazı olan kimse, nafile bir namaz kılarken, mesela kuşluk, evvabin, teheccüd gibi nafile bir namazı kılarken nasıl niyet etmesi gerekir?

    CEVAP
    Kazası olanın nafilesi kabul olmaz. Bunun için, iki rekat kuşluk namazı kılarken, (İlk kazaya kalmış sabah namazının farzına ve kuşluk namazına) diye niyet eder. Abdesti yeni almış ve o abdestle başka namaz kılmamışsa, sabah namazına da, eğer mescidde kılıyorsa, tehiyyet-ül-mescide de, yolculu a da çıkıyorsa, tehiyyet-ül-menzile de niyet eder. Yani beş namaza aynı anda niyet etmiş olur. Böylece hem kazası ödenmiş, hem de bildirilen nafile namazların sevabına kavuşulmuş olur.


  5. 11.Şubat.2016, 07:21
    3
    Misafir
    Güzel cevap verdiniz sayenizde bilgiyi öğrendim

    Tesekkurler verdiğiniz bilgiler için


  6. 11.Şubat.2016, 07:21
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Güzel cevap verdiniz sayenizde bilgiyi öğrendim

    Tesekkurler verdiğiniz bilgiler için


  7. 09.Kasım.2017, 02:56
    4
    Misafir

    Yorum: Kaza borcu olan evvabin namazı kılabilirmi?

    Evvabin Namazı



    Evvab kelimesi "tövbe eden, bir günah işlediği zaman derhal tövbeye koşan" anlamına gelir. Evvabin kelimesi ise evvab kelimesinin çoğuludur ve "Tövbe edenler, günahtan kurtulanlar" anlamına gelmektedir. Dolayısıyla Evvabin namazı da bir nevi günahlarımızdan kurtuluş anlamına gelmektedir. Nitekim Peygamber Efendimizin Abdullah İbni Ömer (r.a) Hazretlerinden rivayet edilen bir mubarek Hadis-i Şerifilerinde "(Her kim ki) Akşam namazını kıldıktan sonra hiç konuşmadan 6 rekat namaz kılarsa onun 50 senelik günahları bağışlanır. [Galiyetül Mevaiz - Sayfa 936]" buyurmuşlardır. Bir başka Hadis-i Şeriflerinde ise Peygamber Efendimiz “Akşam namazından sonra altı rek’at namaz kılanın günahları deniz köpüğü kadar (çok) da olsa mağfiret olunur.” [Hadîs-i Şerîf; Taberânî, Mu’cemu’l-Evsat] buyurmuşlardır. İşte bu bahsedilen ve akşam namazından sonra kılınan namaz Evvabin namazıdır. (Günahların affolunmasına Kul hakkı girmez çünkü kul hakkı büyük günahlardandır ve iki kişinin kendi aralarında anlaşmalarını ve helalleşmelerini gerektirir. Husema Namazı ile


  8. 09.Kasım.2017, 02:56
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Evvabin Namazı



    Evvab kelimesi "tövbe eden, bir günah işlediği zaman derhal tövbeye koşan" anlamına gelir. Evvabin kelimesi ise evvab kelimesinin çoğuludur ve "Tövbe edenler, günahtan kurtulanlar" anlamına gelmektedir. Dolayısıyla Evvabin namazı da bir nevi günahlarımızdan kurtuluş anlamına gelmektedir. Nitekim Peygamber Efendimizin Abdullah İbni Ömer (r.a) Hazretlerinden rivayet edilen bir mubarek Hadis-i Şerifilerinde "(Her kim ki) Akşam namazını kıldıktan sonra hiç konuşmadan 6 rekat namaz kılarsa onun 50 senelik günahları bağışlanır. [Galiyetül Mevaiz - Sayfa 936]" buyurmuşlardır. Bir başka Hadis-i Şeriflerinde ise Peygamber Efendimiz “Akşam namazından sonra altı rek’at namaz kılanın günahları deniz köpüğü kadar (çok) da olsa mağfiret olunur.” [Hadîs-i Şerîf; Taberânî, Mu’cemu’l-Evsat] buyurmuşlardır. İşte bu bahsedilen ve akşam namazından sonra kılınan namaz Evvabin namazıdır. (Günahların affolunmasına Kul hakkı girmez çünkü kul hakkı büyük günahlardandır ve iki kişinin kendi aralarında anlaşmalarını ve helalleşmelerini gerektirir. Husema Namazı ile





+ Yorum Gönder