Konusunu Oylayın.: Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edil

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 1 kişi
Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edil
  1. 04.Temmuz.2008, 21:06
    1
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,990
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 339
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edil






    Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edil Mumsema Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edilmemiş olur hemde kaza namazları kılınmış olur doğru mu?


    Hem kaza namazına hem de sünnet namazına birlikte niyet ederek namaz kılınmaz. Bu şekilde niyet edilse bile bu namaz kaza namazı yerne geçer. Sünnet yerine geçmez.

    Meşrû bir mazeretin dışında namazı kazâya bırakan kimse, bir hatâ işlemiş ve günaha girmiş olur. Bu uitibarla kazâya kalan namazın, en kısa zamanda kılınması gerekir. Çünkü beş vakit namazın edâsı farz olduğu gibi, kazası da farzdır. Kazâya kalan namazın kılınmasıyla sadece borç ödenmiş olur. Günahın affedilmesi için de ayrıca tevbe istiğfar etmek lâzımdır.

    Namaz borcundan bir an evvel kurtulmak için, hakkında Peygamberimizin hadisi bulunmayan nâfile namazların yerine kaza kılmak daha isabetli olur. Ancak, Hanefî mezhebine göre, hakkında hadis bulunan nafile namazların yerine kaza kılmak uygun değildir. Bu hususta Hanefî fıkıh kitaplarında şu hüküm yer alır:

    “Kazaya kalmış namazları kılmak, nafile namaz kılmaktançok daha ehemmiyetli ve çok daha uygundur. Fakat beş vakit namazın sünnetleri, kuşluk, tesbih, tahiyyetü’l-mescid ve evvabin namazı bundan müstesnadır. [Yani bu sünnet ve nafileler kaza namazları için terk edilmezler.>”1

    Herşeyden evvel, namazlardan önce ve sonra kılınan sünnetler bir yerde farz namazların tamamlayıcısı hükmündedir ve Peygamberimizin (a.s.m.) şefaatine vesiledir. Bunun için,namazını kazaya bırakan kimse bir yandan namazlarını kaza etmekle borçtan kurtulurken, diğer taraftan da sünnetleri kılarak Peygamberimize olan bağlılığını göstermiş olur.

    Mesele Hanefî mezhebine göre böyle iken, diğer üç mezhebe göre, kaza namazı olan bir kimsenin nafile namazları ile meşgul olması, sünnet kılması caiz değil, haramdır.
    Mâlikî mezhebine göre, üzerinde kaza namazı bulunan bir kimsein nafile namazı kılması haramdır. Ancak beş vakit namazların sünnetleri ile tahiyyetü’l-mescidin kılınabileceğine dair ruhsat vardır. Bunların dışında meselâ teravih namazı ile meşgul olunduğu takdirde sevap alınsa da, kaza namazı geriye bırakıldığı için günah işlenmiş olur.

    Şâfiî mezhebine göre de, üzerinde kaza namazı borcu olan bir insanın, bu namazları kılıp borcundan kurtuluncaya kadar gerek beş vakit namazların sünnetlerini, gerekse diğer nafileleri kılması mekruhtur. Çünkü bir an önce kazaların kılınıp bitirilmesi gerekir.
    Hanbelî mezhebine göre ise üzerinde kaza namazı olan bir kimsenin nafile ile meşgul olması haramdır. Ancak vitir ile beş vakit namazın sünnetlerini kılması caizdir. Fakat, kazaları çoksa bunları da kılmayarak kaza namazlarıyla meşgul olması daha iyidir. Yalnız sabah namazının sünneti bundan hariçtir, onu kılmak gerekir.2

    Netice olarak; kaza namazları fazla olan Hanefîlerin sünetleri terk ederek kaza namazı kılmalarında bir mes’uliyet olduğu söylenemez. Gerek vakit namazlarının, gerekse diğer nafilelerin yerine kaza namazının kılınmasının uygun veya evlâ olmaması demek, “Sünnetyerine kaza kılmak caiz değildir” mânâsına gelmez.

    Ancak bununla beraber kaza namazları fazla olmayan kimseler ise her farzdan sonra bir vakit kazâ namazı kılmayı alışkanlık haline getirirlerse güzel bir âdeti devam ettirmiş olurlar. Ayrıca Cenab-ı Hakkın mahşer günü eksik gelen farz namazları sünnetlerle tamamlamayacağı hususunda rivayetler bulunduğunu da hatırdan çıkarmamak gerekir.

    1. Mevlânâ eş-Şeyh Nızâm. el-Fetâvâl-Hindiyye. (Bulak: Matbaa-i Emiriyye, 1310), 1:125; İbni Âbidin. 1493; el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492; Halebî-i Sağîr, s.349.
    2. el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492.

    Mehmed Paksu İbadet Hayatımız




  2. 04.Temmuz.2008, 21:06
    1
    Moderatör



    Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edilmemiş olur hemde kaza namazları kılınmış olur doğru mu?


    Hem kaza namazına hem de sünnet namazına birlikte niyet ederek namaz kılınmaz. Bu şekilde niyet edilse bile bu namaz kaza namazı yerne geçer. Sünnet yerine geçmez.

    Meşrû bir mazeretin dışında namazı kazâya bırakan kimse, bir hatâ işlemiş ve günaha girmiş olur. Bu uitibarla kazâya kalan namazın, en kısa zamanda kılınması gerekir. Çünkü beş vakit namazın edâsı farz olduğu gibi, kazası da farzdır. Kazâya kalan namazın kılınmasıyla sadece borç ödenmiş olur. Günahın affedilmesi için de ayrıca tevbe istiğfar etmek lâzımdır.

    Namaz borcundan bir an evvel kurtulmak için, hakkında Peygamberimizin hadisi bulunmayan nâfile namazların yerine kaza kılmak daha isabetli olur. Ancak, Hanefî mezhebine göre, hakkında hadis bulunan nafile namazların yerine kaza kılmak uygun değildir. Bu hususta Hanefî fıkıh kitaplarında şu hüküm yer alır:

    “Kazaya kalmış namazları kılmak, nafile namaz kılmaktançok daha ehemmiyetli ve çok daha uygundur. Fakat beş vakit namazın sünnetleri, kuşluk, tesbih, tahiyyetü’l-mescid ve evvabin namazı bundan müstesnadır. [Yani bu sünnet ve nafileler kaza namazları için terk edilmezler.>”1

    Herşeyden evvel, namazlardan önce ve sonra kılınan sünnetler bir yerde farz namazların tamamlayıcısı hükmündedir ve Peygamberimizin (a.s.m.) şefaatine vesiledir. Bunun için,namazını kazaya bırakan kimse bir yandan namazlarını kaza etmekle borçtan kurtulurken, diğer taraftan da sünnetleri kılarak Peygamberimize olan bağlılığını göstermiş olur.

    Mesele Hanefî mezhebine göre böyle iken, diğer üç mezhebe göre, kaza namazı olan bir kimsenin nafile namazları ile meşgul olması, sünnet kılması caiz değil, haramdır.
    Mâlikî mezhebine göre, üzerinde kaza namazı bulunan bir kimsein nafile namazı kılması haramdır. Ancak beş vakit namazların sünnetleri ile tahiyyetü’l-mescidin kılınabileceğine dair ruhsat vardır. Bunların dışında meselâ teravih namazı ile meşgul olunduğu takdirde sevap alınsa da, kaza namazı geriye bırakıldığı için günah işlenmiş olur.

    Şâfiî mezhebine göre de, üzerinde kaza namazı borcu olan bir insanın, bu namazları kılıp borcundan kurtuluncaya kadar gerek beş vakit namazların sünnetlerini, gerekse diğer nafileleri kılması mekruhtur. Çünkü bir an önce kazaların kılınıp bitirilmesi gerekir.
    Hanbelî mezhebine göre ise üzerinde kaza namazı olan bir kimsenin nafile ile meşgul olması haramdır. Ancak vitir ile beş vakit namazın sünnetlerini kılması caizdir. Fakat, kazaları çoksa bunları da kılmayarak kaza namazlarıyla meşgul olması daha iyidir. Yalnız sabah namazının sünneti bundan hariçtir, onu kılmak gerekir.2

    Netice olarak; kaza namazları fazla olan Hanefîlerin sünetleri terk ederek kaza namazı kılmalarında bir mes’uliyet olduğu söylenemez. Gerek vakit namazlarının, gerekse diğer nafilelerin yerine kaza namazının kılınmasının uygun veya evlâ olmaması demek, “Sünnetyerine kaza kılmak caiz değildir” mânâsına gelmez.

    Ancak bununla beraber kaza namazları fazla olmayan kimseler ise her farzdan sonra bir vakit kazâ namazı kılmayı alışkanlık haline getirirlerse güzel bir âdeti devam ettirmiş olurlar. Ayrıca Cenab-ı Hakkın mahşer günü eksik gelen farz namazları sünnetlerle tamamlamayacağı hususunda rivayetler bulunduğunu da hatırdan çıkarmamak gerekir.

    1. Mevlânâ eş-Şeyh Nızâm. el-Fetâvâl-Hindiyye. (Bulak: Matbaa-i Emiriyye, 1310), 1:125; İbni Âbidin. 1493; el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492; Halebî-i Sağîr, s.349.
    2. el-Mezahibü’l-Erbaa, 1:492.

    Mehmed Paksu İbadet Hayatımız



  3. 27.Eylül.2009, 16:41
    2
    babireyyan
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Eylül.2009
    Üye No: 57369
    Mesaj Sayısı: 34
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1
    Yaş: 27

    --->: Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet ter




    Hem kaza namazına hem de sünnet namazına birlikte niyet ederek namaz kılınmaz

    burda şöyle mi demek isteniyor ? normal namazdaki farz namazı kılınmayacak sadece sünnet kılmak istiyor sonra farzın kazası


  4. 27.Eylül.2009, 16:41
    2
    babireyyan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye



    Hem kaza namazına hem de sünnet namazına birlikte niyet ederek namaz kılınmaz

    burda şöyle mi demek isteniyor ? normal namazdaki farz namazı kılınmayacak sadece sünnet kılmak istiyor sonra farzın kazası

  5. 10.Mart.2010, 12:51
    3
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,398
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 140
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    --->: Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edil

    bu konuyla ilgili birkaç gün önce de bir şeyle okudum burada,anladığım şu
    hanefi mezhebine mensup birinin kaza borcunu ödemesi için ,vakit namazlarını kıldıktan sonra veya önce bu değişir kazayı kılmalıdır,sünneti terkedip kaza kılması uygun değildir,
    benim uyguladığım yöntem, belirli bir vakitte(kerahat vakti hariç) kaza borçlarımın 1 günlük kazasını peş peşe kılıyorum.Bu uygundur dimi hocam?


  6. 10.Mart.2010, 12:51
    3
    Hüvel Baki..
    bu konuyla ilgili birkaç gün önce de bir şeyle okudum burada,anladığım şu
    hanefi mezhebine mensup birinin kaza borcunu ödemesi için ,vakit namazlarını kıldıktan sonra veya önce bu değişir kazayı kılmalıdır,sünneti terkedip kaza kılması uygun değildir,
    benim uyguladığım yöntem, belirli bir vakitte(kerahat vakti hariç) kaza borçlarımın 1 günlük kazasını peş peşe kılıyorum.Bu uygundur dimi hocam?

  7. 10.Mart.2010, 12:56
    4
    imamhatipli42
    Özel Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 23.Ocak.2007
    Üye No: 7
    Mesaj Sayısı: 3,555
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 51

    --->: Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edil

    Alıntı
    bu konuyla ilgili birkaç gün önce de bir şeyle okudum burada,anladığım şu
    hanefi mezhebine mensup birinin kaza borcunu ödemesi için ,vakit namazlarını kıldıktan sonra veya önce bu değişir kazayı kılmalıdır,sünneti terkedip kaza kılması uygun değildir,
    benim uyguladığım yöntem, belirli bir vakitte(kerahat vakti hariç) kaza borçlarımın 1 günlük kazasını peş peşe kılıyorum.Bu uygundur dimi hocam?
    Evet kardeşim hanefi mezhebinin görüşünü doğru anlamışsın.
    Kaza borçlarını kerahat vakitleri dışında istediğin bir vakitte kılabilirsin bir günlük sınırlaması yok istersen 3 istersen 5 günlük kılabilirsin kardeşim.
    Allah (cc) yardımcın olsun.



  8. 10.Mart.2010, 12:56
    4
    Özel Üye
    Alıntı
    bu konuyla ilgili birkaç gün önce de bir şeyle okudum burada,anladığım şu
    hanefi mezhebine mensup birinin kaza borcunu ödemesi için ,vakit namazlarını kıldıktan sonra veya önce bu değişir kazayı kılmalıdır,sünneti terkedip kaza kılması uygun değildir,
    benim uyguladığım yöntem, belirli bir vakitte(kerahat vakti hariç) kaza borçlarımın 1 günlük kazasını peş peşe kılıyorum.Bu uygundur dimi hocam?
    Evet kardeşim hanefi mezhebinin görüşünü doğru anlamışsın.
    Kaza borçlarını kerahat vakitleri dışında istediğin bir vakitte kılabilirsin bir günlük sınırlaması yok istersen 3 istersen 5 günlük kılabilirsin kardeşim.
    Allah (cc) yardımcın olsun.


  9. 10.Mart.2010, 13:02
    5
    Ecrinim
    Hüvel Baki..

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 15.Aralık.2009
    Üye No: 69122
    Mesaj Sayısı: 8,398
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 140
    Bulunduğu yer: Akdeniz

    --->: Kazaya kalmış namazlar sünnet namazlarına niyet edilerek kılınsa hem sünnet terk edil

    amin..Allah c.c. razı olsun,Rabbim eksikliğinizi göstermesin


  10. 10.Mart.2010, 13:02
    5
    Hüvel Baki..
    amin..Allah c.c. razı olsun,Rabbim eksikliğinizi göstermesin




+ Yorum Gönder