Konusunu Oylayın.: Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir?
  1. 19.Eylül.2013, 23:41
    1
    Misafir

    Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir?






    Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir? Mumsema kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir ? misal yemek lekeside necaset sayılır mı ?


  2. 20.Eylül.2013, 01:05
    2
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 29,654
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 336
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Cevap: Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir?




    Namaza mani olan necaset hakkında


    Namaz kılarken elbiselerin temiz olması takvaya en uygun olanıdır. Ancak yemek sıçraması veya necis olmayan bir şeyin elbiseye değmesi namaza mani değildir. Bu elbise ile namaz kılınabilir. Vesveseye düşmeye gerek yoktur.

    Eğer elbiseye necaset bulaşmışsa ve bunun miktarı az ise bununlada namaz kılınabilir.

    Şeriatın temiz saymadığı, necis (pis) kabul ettiği şeylerin fıkıh kitablannda iki kısma ayrılarak incelendiği görülür:

    1 — Ağır Necaset (Necaset-i Galîza),

    2 — Hafif Necaset (Necaset-i Hafife)

    Bu ayırım, pisliğin az veya çok oluşuna göre değil, namazın sıhhatına mâni olup olmayan miktarına göre yapılmaktadır.

    Yoksa pislik, ister galiz olsun, ister hafif, eşyayı kirletmekte birbirine eşittir. Meselâ, bunlar az miktarlardaki bir suyun içine düşseler, o suyu derhal necis (pis) ederler. Artık o sudan abdest almak caiz olmaz.



    Hafif Necâsetin Namaza Mâni Sayılan Miktarı Ne Kadardır?


    Hafif necâsetlerde ölçü, pisliğin, bulaştığı elbisenin veya uzvun dörtte birisini kaplamasıdır. Miktar dörtte birden az olursa namaza mâni olmaz. Çok olursa, namazın sıhhatine mânidir. Yıkamak farz olur.



    Ancak, ibâdete mâni olmayacak miktarda da olsa, galiz ve hafif her türlü necâsetten temizlenmek takvâya uygun bir davranış olur. Peygamber Efendimiz, "temizlik îmandandır" buyururken, temizliğe dikkat edenlerin kuvvetli bir îmana sahip olduklarına işaret etmiştir.



    Bu bakımdan ister necâsetin galiz kısmından, isterse de hafif cinsinden olsun, kirlenen yerleri imkânımızın müsaadesi nisbetinde temizlemeye çalışır, her ne kadar namaza mâni olmayacak miktarda olsa da, yine tertemiz bir beden ve elbise ile ibadet etmeyi isteriz. Kaldı ki, namaza mâni olmayacak miktardaki pisliği temizlemenin vâcib olduğu da bâzı kitablarımızda kayıtlıdır.



    Galiz Necasetten Namazın Sıhhatine Mâni Olan Miktar Ne Kadardır?


    Bu pisliğin, kuru veya yaş bir madde olup olmamasına göre, namazın sıhhatine mâni olan miktar değişir. Şöyle ki: Galiz necaset tabir edilen ağır pislik, kuru bir madde ise, bir dirhem, yani, üç gramdan az olmalıdır. Üç gramdan fazlası, namazın sıhhatine mâni olur.

    Eğer yaş bir madde ise, el ayası dediğimiz avuç içinden daha geniş bir alana yayılmamış olması şarttır. El ayasından fazla bir kısmı ıslatmış olan pislik, namaza mânidir. Namaz kılabilmek için bu miktardaki pisliklerden temizlenmek farzdır.

    Bu miktarlardan aşağı olan pislikler, namazın sıhhatine engel teşkil etmez. Ancak yine de bu miktar pisliğin -eğer mümkünseyok edilmesi sünnettir.

    Mehmed Dikmen, İslam İlmihali, Cihan Yayınları, İstanbul, 1991, ss. 162-163.


  3. 20.Eylül.2013, 01:05
    2
    Moderatör



    Namaza mani olan necaset hakkında


    Namaz kılarken elbiselerin temiz olması takvaya en uygun olanıdır. Ancak yemek sıçraması veya necis olmayan bir şeyin elbiseye değmesi namaza mani değildir. Bu elbise ile namaz kılınabilir. Vesveseye düşmeye gerek yoktur.

    Eğer elbiseye necaset bulaşmışsa ve bunun miktarı az ise bununlada namaz kılınabilir.

    Şeriatın temiz saymadığı, necis (pis) kabul ettiği şeylerin fıkıh kitablannda iki kısma ayrılarak incelendiği görülür:

    1 — Ağır Necaset (Necaset-i Galîza),

    2 — Hafif Necaset (Necaset-i Hafife)

    Bu ayırım, pisliğin az veya çok oluşuna göre değil, namazın sıhhatına mâni olup olmayan miktarına göre yapılmaktadır.

    Yoksa pislik, ister galiz olsun, ister hafif, eşyayı kirletmekte birbirine eşittir. Meselâ, bunlar az miktarlardaki bir suyun içine düşseler, o suyu derhal necis (pis) ederler. Artık o sudan abdest almak caiz olmaz.



    Hafif Necâsetin Namaza Mâni Sayılan Miktarı Ne Kadardır?


    Hafif necâsetlerde ölçü, pisliğin, bulaştığı elbisenin veya uzvun dörtte birisini kaplamasıdır. Miktar dörtte birden az olursa namaza mâni olmaz. Çok olursa, namazın sıhhatine mânidir. Yıkamak farz olur.



    Ancak, ibâdete mâni olmayacak miktarda da olsa, galiz ve hafif her türlü necâsetten temizlenmek takvâya uygun bir davranış olur. Peygamber Efendimiz, "temizlik îmandandır" buyururken, temizliğe dikkat edenlerin kuvvetli bir îmana sahip olduklarına işaret etmiştir.



    Bu bakımdan ister necâsetin galiz kısmından, isterse de hafif cinsinden olsun, kirlenen yerleri imkânımızın müsaadesi nisbetinde temizlemeye çalışır, her ne kadar namaza mâni olmayacak miktarda olsa da, yine tertemiz bir beden ve elbise ile ibadet etmeyi isteriz. Kaldı ki, namaza mâni olmayacak miktardaki pisliği temizlemenin vâcib olduğu da bâzı kitablarımızda kayıtlıdır.



    Galiz Necasetten Namazın Sıhhatine Mâni Olan Miktar Ne Kadardır?


    Bu pisliğin, kuru veya yaş bir madde olup olmamasına göre, namazın sıhhatine mâni olan miktar değişir. Şöyle ki: Galiz necaset tabir edilen ağır pislik, kuru bir madde ise, bir dirhem, yani, üç gramdan az olmalıdır. Üç gramdan fazlası, namazın sıhhatine mâni olur.

    Eğer yaş bir madde ise, el ayası dediğimiz avuç içinden daha geniş bir alana yayılmamış olması şarttır. El ayasından fazla bir kısmı ıslatmış olan pislik, namaza mânidir. Namaz kılabilmek için bu miktardaki pisliklerden temizlenmek farzdır.

    Bu miktarlardan aşağı olan pislikler, namazın sıhhatine engel teşkil etmez. Ancak yine de bu miktar pisliğin -eğer mümkünseyok edilmesi sünnettir.

    Mehmed Dikmen, İslam İlmihali, Cihan Yayınları, İstanbul, 1991, ss. 162-163.


  4. 20.Eylül.2013, 22:45
    3
    Misafir

    Cevap: Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir?

    hocam tuvalette idrarımızı yapıp tahret almamıza rağmen tuvaletten sonra 1-2 damlanın külodumuza bulaştığını hissediyoruz bu manimidir ?


  5. 20.Eylül.2013, 22:45
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    hocam tuvalette idrarımızı yapıp tahret almamıza rağmen tuvaletten sonra 1-2 damlanın külodumuza bulaştığını hissediyoruz bu manimidir ?


  6. 22.Eylül.2013, 16:09
    4
    jerusselam
    Devamlı Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 25.Şubat.2013
    Üye No: 100353
    Mesaj Sayısı: 4,172
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 42

    Cevap: Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir?

    Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir?


    Bir damla dahi olsa vücuttan çıkan idrar abdesti bozar. Ancak Hanefi mezhebine göre elbiseye veya bedene bulaşan idrar el ayası kadar bir alandan az bir yere yayılmışsa bu namaza mani değildir. El ayasından fazla bir alana yayılan idrar namaza manidir. Katı pislikten de üç gramdan fazlası elbise veya bedende bulunursa namaza manidir.


  7. 22.Eylül.2013, 16:09
    4
    Devamlı Üye
    Kıyafetimizdeki hangi kirler lekeler namaz kılmamıza engeldir?


    Bir damla dahi olsa vücuttan çıkan idrar abdesti bozar. Ancak Hanefi mezhebine göre elbiseye veya bedene bulaşan idrar el ayası kadar bir alandan az bir yere yayılmışsa bu namaza mani değildir. El ayasından fazla bir alana yayılan idrar namaza manidir. Katı pislikten de üç gramdan fazlası elbise veya bedende bulunursa namaza manidir.





+ Yorum Gönder