Konusunu Oylayın.: Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 5 kişi
Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?
  1. 14.Eylül.2013, 19:11
    1
    Misafir

    Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?

  2. 14.Eylül.2013, 19:11
    1
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir



    Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?

  3. 15.Eylül.2013, 11:25
    2
    Snowdrop
    Elhamdülillah

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 09.Eylül.2012
    Üye No: 97785
    Mesaj Sayısı: 588
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 6
    Bulunduğu yer: Azerbaycan

    Cevap: Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?




    Değerli kardeşimiz;
    "Taze et yemeniz için denizi sizin hizmetinize veren Allah'tır." (Nahl, 16/14)

    mealindeki âyet-i kerime ile,

    "Denizde avlanmak ve onları yemek size helâl kılındı ki; hem size hem de yolcu olanlarınıza faydalı olsun." (Mâide, 5/96)

    mealindeki âyet, denizlerin birer ilâhî nimet deposu olduğunu ve onlardan insanların faydalanabileceğini ifade etmektedir.

    Âyet-i kerimelerde, Cenab-ı Hak belirli bir kısmını haramlaştırmadan ve başka hayvanlar gibi boğazlanma şartını koşmadan, bütün deniz hayvanlarının helâl olduğunu bildirmekte, kullarına kolaylığı ve genişliği temin etmektedir. Hattâ mümkün mertebe hayvana eziyet vermekten kaçınılması kaydıyla, onları yakalamak için insana her şeyi kullanabilme müsaadesini vermektedir.

    Bilindiği gibi, yaşadıkları yerler bakımından hayvanlar kara ve deniz hayvanları olmak üzere ikiye ayrılır. Karada yaşayan hayvanların hangilerinin yenip yenmeyeceği fıkıh kitaplarında belirtilmiş, ayrılmıştır. Denizde yaşayan hayvanların hangilerinin yenilmesinin helâl, hangilerinin haram olduğu hususunda ise mezhepler arasında farklı görüşler mevcuttur.

    Yukarıda meallerini verdiğimiz âyet-i kerimeden hareket eden Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî mezhebi âlimlerine göre, deniz hayvanlarının, yani suyun içinden başka bir yerde yaşayamayan hayvanların hepsi, nerede bulunursa bulunsun, ister balık şeklinde olsun, isterse başka cins ve şekide bulunsun, helâldir, yenebilir. Yine aynı mezheplere göre, bu hayvanların isimlerinin farklı olması, diri veya ölü olması; yakalayanların Müslüman veya gayri müslim olması hükmü değiştirmez.

    Mâlikî mezhebi hiçbir deniz hayvanını istisna kılmazken, Hanbelî mezhebi yılan balığını habis saydığı için; Şâfiî mezhebi de kurbağa, yengeç ve timsah gibi hem denizde, hem de karada yaşayabilen hayvanların etinin yenilmesini haram olarak vasıflandırmaktadır.

    Hanefî mezhebine göre ise, balık sûretinde olmayan deniz hayvanlarının etlerini yemek haramdır. Buna göre, daima suda yaşayan, suda barınan hayvanlardan her çeşit balık eti yenebilir. Kalkan balığı, sazan balığı, yunus balığı, yılan balığı bu kabildendir. Fakat, diğer su hayvanları caiz değildir. Midye, istiridye, istakoz ve yengeç gibi hayvanların yenilmesi helâl olarak kabul edilmemektedir, haram sayılmaktadır. (el-Mezâhibu'l-Erbaa, 2/5)

    Bu esaslara göre, midye, istiridye, kalamar gibi deniz hayvanları Şâfiî, Mâlikî ve Hanbeli mezheplerine göre yenebilirken, Hanefî mezhebine göre yenilmemektedir. Hanefî mezhebinin haram saymasının sebebi, bu çeşit hayvanları gerek görünüş, gerekse yenen kısımları itibariyle hoş olmaması, çirkin ve pis sayılmasıdır.

    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet


  4. 15.Eylül.2013, 11:25
    2
    Elhamdülillah



    Değerli kardeşimiz;
    "Taze et yemeniz için denizi sizin hizmetinize veren Allah'tır." (Nahl, 16/14)

    mealindeki âyet-i kerime ile,

    "Denizde avlanmak ve onları yemek size helâl kılındı ki; hem size hem de yolcu olanlarınıza faydalı olsun." (Mâide, 5/96)

    mealindeki âyet, denizlerin birer ilâhî nimet deposu olduğunu ve onlardan insanların faydalanabileceğini ifade etmektedir.

    Âyet-i kerimelerde, Cenab-ı Hak belirli bir kısmını haramlaştırmadan ve başka hayvanlar gibi boğazlanma şartını koşmadan, bütün deniz hayvanlarının helâl olduğunu bildirmekte, kullarına kolaylığı ve genişliği temin etmektedir. Hattâ mümkün mertebe hayvana eziyet vermekten kaçınılması kaydıyla, onları yakalamak için insana her şeyi kullanabilme müsaadesini vermektedir.

    Bilindiği gibi, yaşadıkları yerler bakımından hayvanlar kara ve deniz hayvanları olmak üzere ikiye ayrılır. Karada yaşayan hayvanların hangilerinin yenip yenmeyeceği fıkıh kitaplarında belirtilmiş, ayrılmıştır. Denizde yaşayan hayvanların hangilerinin yenilmesinin helâl, hangilerinin haram olduğu hususunda ise mezhepler arasında farklı görüşler mevcuttur.

    Yukarıda meallerini verdiğimiz âyet-i kerimeden hareket eden Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî mezhebi âlimlerine göre, deniz hayvanlarının, yani suyun içinden başka bir yerde yaşayamayan hayvanların hepsi, nerede bulunursa bulunsun, ister balık şeklinde olsun, isterse başka cins ve şekide bulunsun, helâldir, yenebilir. Yine aynı mezheplere göre, bu hayvanların isimlerinin farklı olması, diri veya ölü olması; yakalayanların Müslüman veya gayri müslim olması hükmü değiştirmez.

    Mâlikî mezhebi hiçbir deniz hayvanını istisna kılmazken, Hanbelî mezhebi yılan balığını habis saydığı için; Şâfiî mezhebi de kurbağa, yengeç ve timsah gibi hem denizde, hem de karada yaşayabilen hayvanların etinin yenilmesini haram olarak vasıflandırmaktadır.

    Hanefî mezhebine göre ise, balık sûretinde olmayan deniz hayvanlarının etlerini yemek haramdır. Buna göre, daima suda yaşayan, suda barınan hayvanlardan her çeşit balık eti yenebilir. Kalkan balığı, sazan balığı, yunus balığı, yılan balığı bu kabildendir. Fakat, diğer su hayvanları caiz değildir. Midye, istiridye, istakoz ve yengeç gibi hayvanların yenilmesi helâl olarak kabul edilmemektedir, haram sayılmaktadır. (el-Mezâhibu'l-Erbaa, 2/5)

    Bu esaslara göre, midye, istiridye, kalamar gibi deniz hayvanları Şâfiî, Mâlikî ve Hanbeli mezheplerine göre yenebilirken, Hanefî mezhebine göre yenilmemektedir. Hanefî mezhebinin haram saymasının sebebi, bu çeşit hayvanları gerek görünüş, gerekse yenen kısımları itibariyle hoş olmaması, çirkin ve pis sayılmasıdır.

    Selam ve dua ile...
    Sorularla İslamiyet

  5. 27.Mart.2014, 00:47
    3
    Misafir

    Cevap: Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?

    Bu konu hakkında verdiğiniz geniş açıklama için Allah razı olsun


  6. 27.Mart.2014, 00:47
    3
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Bu konu hakkında verdiğiniz geniş açıklama için Allah razı olsun

  7. 31.Mayıs.2017, 21:13
    4
    Misafir

    Yorum: Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?

    Benim sorum şöyle: bazıları haram diğeride mesela helal diyor?

    Bu konu hakkında helal veya haram dediyse biri şimdi ve yanlış birşey demişse nasıl tövbe etmesi lazım?

    Yani farklı açıklamalar var?
    Bu durumdan nasıl kurtulabilinir, nasıl tövbe edilebilir? Ve yanlış ise dediği, mesela harama helal yada helale haram ozaman bu küfür değilmi? Ve küfür sözü neyse ona tövbe etmek lazım değilmi?

    Lütfen acil paylaşırmısınız?


  8. 31.Mayıs.2017, 21:13
    4
    Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Kayıtsız Üye
    Misafir
    Benim sorum şöyle: bazıları haram diğeride mesela helal diyor?

    Bu konu hakkında helal veya haram dediyse biri şimdi ve yanlış birşey demişse nasıl tövbe etmesi lazım?

    Yani farklı açıklamalar var?
    Bu durumdan nasıl kurtulabilinir, nasıl tövbe edilebilir? Ve yanlış ise dediği, mesela harama helal yada helale haram ozaman bu küfür değilmi? Ve küfür sözü neyse ona tövbe etmek lazım değilmi?

    Lütfen acil paylaşırmısınız?

  9. 31.Mayıs.2017, 22:17
    5
    ACiLSERViS
    Administrator

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 02.Şubat.2007
    Üye No: 10
    Mesaj Sayısı: 1,786
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Yorum: Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?

    Tevbe bir haramı bir daha işlememeye söz verip sözünde durmak demektir.
    Bu düşünceleri terk et ve normal müslümanlar gibi yaşa.
    Küfürmü diye mesajlara devam edersen bütün bölgeni yada ülkeni bu siteye kapatırım.


  10. 31.Mayıs.2017, 22:17
    5
    Administrator
    Tevbe bir haramı bir daha işlememeye söz verip sözünde durmak demektir.
    Bu düşünceleri terk et ve normal müslümanlar gibi yaşa.
    Küfürmü diye mesajlara devam edersen bütün bölgeni yada ülkeni bu siteye kapatırım.

  11. 18.Haziran.2017, 22:28
    6
    yunylsa
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 22.Mart.2017
    Üye No: 111619
    Mesaj Sayısı: 3
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Istakoz, Yengeç ve Karides yemek günah mıdır? haram mıdır?

    Evet, başlıktan anlaşılacağı gibiIstakoz, Yengeç ve Karides yemek günah mıdır? haram mıdır?
    Kısa cevap alabilir miyim..


  12. 18.Haziran.2017, 22:28
    6
    yunylsa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Evet, başlıktan anlaşılacağı gibiIstakoz, Yengeç ve Karides yemek günah mıdır? haram mıdır?
    Kısa cevap alabilir miyim..

  13. 18.Haziran.2017, 22:55
    7
    mum
    Administrator

    Profili:
    mum
    Üyelik Tarihi: 20.Ocak.2007
    Üye No: 2
    Mesaj Sayısı: 8,398
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 10

    Yorum: Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?

    Yengeç karides ve istakoz eti yenmez. (Hanefi ve şafii mezheplerine göre)


  14. 18.Haziran.2017, 22:55
    7
    mum
    Administrator
    Yengeç karides ve istakoz eti yenmez. (Hanefi ve şafii mezheplerine göre)

  15. 20.Aralık.2017, 16:03
    8
    cgrtpc
    Üye

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Aralık.2017
    Üye No: 116206
    Mesaj Sayısı: 1
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 1

    Yengeç, ıstakoz

    Öncelikle Selamun Aleykum arkadaşlar. Hedefimde aşçı/şef olmak var bu sene sınava hazırlanıyorum. Haliyle bu mesleği icra edenler restoranlarda, otellerde kendilerine iş bulabiliyorlar. Geçen gün bu hayvanların pişirilme şekillerini araştırdım. Hanefi mezhebine göre yenilmesinin haram olduğunu öğrendim. Bu hayvanların canlı pişirildiğini acıyı hissetmediğine dair bilgiler yer almakta internette. Lakin dinimizde yenilebilen canlıları öldürmeden pişirmenin günah olduğunu biliyorum. Bu hayvanlar öldürülüp pişirildiği takdirde insanları zehirliyorlarmış. Istakoz, yengeç gibi hayvanlar ölecekleri anlayacağı zaman kendi etlerini zehirliyorlarmış diye öğrendim. Şimdi sormak istediğim 2 adet soru var. Bunlardan bir tanesi; Yengeç yemenin haram olduğunu bilmiyordum bir keresinde sushi(suşi) almıştım denemek için ve içinde surimi denen işlenmiş yengeç eti vardı. Zaten tadına baktım yutamadan istifra etmek zorunda kaldım biraz çiğnedim bazılarını yutmuş olabilirim bir kısmını lakin ben bunun haram olduğunu bilmiyordum günaha girmiş miyimdir?
    Bir diğer sorum ise şu; Aşçı/şef olmak istediğimi söyledim bazı restoranlarda, otellerde bu tarz yengeç, ıstakoz talep eden işin haram kısmına takılmayan müşteriler muhakkak olacaktır. Veya bu kişi Müslüman değilse yiyecektir ve siparişini verecektir. Ben bir aşçı/şef olarak bana böyle bir talep gelirse ne yapmalıyım? Müşteriye istediğini vermeli miyim? Bunun islamda yeri nedir? Çünkü bunu yapmadığım takdirde ya işimi kaybedeceğim ya da eğer varsa günaha, harama gireceğim.

    Sorularımı cevaplarsanız çok sevinirim. Herkese iyi günler dilerim teşekkürler.


  16. 20.Aralık.2017, 16:03
    8
    cgrtpc - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üye
    Öncelikle Selamun Aleykum arkadaşlar. Hedefimde aşçı/şef olmak var bu sene sınava hazırlanıyorum. Haliyle bu mesleği icra edenler restoranlarda, otellerde kendilerine iş bulabiliyorlar. Geçen gün bu hayvanların pişirilme şekillerini araştırdım. Hanefi mezhebine göre yenilmesinin haram olduğunu öğrendim. Bu hayvanların canlı pişirildiğini acıyı hissetmediğine dair bilgiler yer almakta internette. Lakin dinimizde yenilebilen canlıları öldürmeden pişirmenin günah olduğunu biliyorum. Bu hayvanlar öldürülüp pişirildiği takdirde insanları zehirliyorlarmış. Istakoz, yengeç gibi hayvanlar ölecekleri anlayacağı zaman kendi etlerini zehirliyorlarmış diye öğrendim. Şimdi sormak istediğim 2 adet soru var. Bunlardan bir tanesi; Yengeç yemenin haram olduğunu bilmiyordum bir keresinde sushi(suşi) almıştım denemek için ve içinde surimi denen işlenmiş yengeç eti vardı. Zaten tadına baktım yutamadan istifra etmek zorunda kaldım biraz çiğnedim bazılarını yutmuş olabilirim bir kısmını lakin ben bunun haram olduğunu bilmiyordum günaha girmiş miyimdir?
    Bir diğer sorum ise şu; Aşçı/şef olmak istediğimi söyledim bazı restoranlarda, otellerde bu tarz yengeç, ıstakoz talep eden işin haram kısmına takılmayan müşteriler muhakkak olacaktır. Veya bu kişi Müslüman değilse yiyecektir ve siparişini verecektir. Ben bir aşçı/şef olarak bana böyle bir talep gelirse ne yapmalıyım? Müşteriye istediğini vermeli miyim? Bunun islamda yeri nedir? Çünkü bunu yapmadığım takdirde ya işimi kaybedeceğim ya da eğer varsa günaha, harama gireceğim.

    Sorularımı cevaplarsanız çok sevinirim. Herkese iyi günler dilerim teşekkürler.

  17. 23.Aralık.2017, 00:58
    9
    Hoca
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 06.Şubat.2007
    Üye No: 11
    Mesaj Sayısı: 30,000
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 340
    Bulunduğu yer: çalışma odam:)

    Yorum: Karides, istiridye, midye ıstakoz ve yengeç yemek caiz midir ?

    Alıntı
    haram olduğunu bilmiyordum günaha girmiş miyimdir?
    Hayır.
    Alıntı
    Müşteriye istediğini vermeli miyim? Bunun islamda yeri nedir?
    maliki mezhebine göre denizde yaşayan her şey yenebilir taklit edebilirsin fakat tüm mezheplerde yani islam dininde asla hiç bir canlı yakılamaz haramdır, düşman dahil.
    Yani öldürmeden asla pişiremezsin


  18. 23.Aralık.2017, 00:58
    9
    Moderatör
    Alıntı
    haram olduğunu bilmiyordum günaha girmiş miyimdir?
    Hayır.
    Alıntı
    Müşteriye istediğini vermeli miyim? Bunun islamda yeri nedir?
    maliki mezhebine göre denizde yaşayan her şey yenebilir taklit edebilirsin fakat tüm mezheplerde yani islam dininde asla hiç bir canlı yakılamaz haramdır, düşman dahil.
    Yani öldürmeden asla pişiremezsin




+ Yorum Gönder