Konusunu Oylayın.: Alacağını Tahsil Edemeyen Kişi Bunu Zekât Olarak Takdîr Edebilir mi?

5 üzerinden 5.00 | Toplam : 2 kişi
Alacağını Tahsil Edemeyen Kişi Bunu Zekât Olarak Takdîr Edebilir mi?
  1. 10.Mayıs.2013, 07:52
    1
    Misafir

    Alacağını Tahsil Edemeyen Kişi Bunu Zekât Olarak Takdîr Edebilir mi?

  2. 21.Mayıs.2013, 13:08
    2
    Fetva Meclisi
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 23.Ocak.2007
    Üye No: 6
    Mesaj Sayısı: 9,482
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 102

    Cevap: Alacağını Tahsil Edemeyen Kişi Bunu Zekât Olarak Takdîr Edebilir mi?




    Alacağını tahsil edemeyen kişi alacağını (alacaklı olduğu ihtiyaç sahibi ise) zekatı olarak takdir edebilir mi?

    Kişinin, borcunu ödemekte zorlanan alacaklısını gözeterek, ona mühlet tanıması vâcibtir.

    Yüce Allah şöyle buyurur: “Borçlu olan kimse eğer zorluk içindeyse, bir kolaylık buluncaya kadar ona mühlet tanıyın.” [Bakara, 280]

    Alacaklısından tahsil edemediği alacağını, üzerine vâcib olan zekâtın yerine sayması ise câiz değildir.

    Yüce Allah: “Zekâtı verin!” [Bakara,13] buyruğuyla zekâtın verilmesini emretmiştir.

    Nebî sallallahu aleyhi ve sellem de, zekâtın, “Zenginlerden alınıp, fakirlere verilecek bir fariza” olduğunu beyan etmiştir. [Buhârî, (1395), Müslim, (19)]

    Dolayısıyla zekât, alınması, verilmesi, ödenmesi gereken bir yükümlülüktür.

    Tahsil edemediği alacağını, zekât sayan kimse, zekâtını vermiş değil, üzerindeki zekât yükümlülüğünü hile yoluyla düşürmeye çalışarak, tahsil edemediği malını kurtarmış olur.

    Alacağın bu şekilde zekâta sayılması, Ebu Hanîfe, Ahmed ve Şafi‘î’nin mezhebinde sahîh olana göre de geçerli değildir. [Bkz. Nevevî, Mecmû‘ (6/210); İbn Kudâme, Muğnî, (4/106)]

    Şeyh Abdulaziz b. Bâz ve Şeyh İbn ‘Useymîn de bu doğrultuda fetvâ vermiştir. [Bkz. İbn Bâz, Mecmuû‘ Fetâvâ (14/280-281-282); İbn ‘Useymîn, Fetâvâ fî Ahkâmi’z-Zekât (s: 377-378)]

    Ancak kişinin borcunu tahsil edemediği alıcaklısı zekât almaya müstehak bir kimse ise, açıkça veya îmâ yoluyla borcunu ödemesini şart koşmadan veya bunun üzerine anlaşmadan, zekâtını ona vermesi caizdir.

    Borçlunun, bir şart veyâ anlaşma olmaksızın aldığı bu zekat ile, borunu ödemesinde de bir beis yoktur. Allah en iyi bilendir.

    *

    Emrah Kurugöllü



  3. 21.Mayıs.2013, 13:08
    2
    Moderatör



    Alacağını tahsil edemeyen kişi alacağını (alacaklı olduğu ihtiyaç sahibi ise) zekatı olarak takdir edebilir mi?

    Kişinin, borcunu ödemekte zorlanan alacaklısını gözeterek, ona mühlet tanıması vâcibtir.

    Yüce Allah şöyle buyurur: “Borçlu olan kimse eğer zorluk içindeyse, bir kolaylık buluncaya kadar ona mühlet tanıyın.” [Bakara, 280]

    Alacaklısından tahsil edemediği alacağını, üzerine vâcib olan zekâtın yerine sayması ise câiz değildir.

    Yüce Allah: “Zekâtı verin!” [Bakara,13] buyruğuyla zekâtın verilmesini emretmiştir.

    Nebî sallallahu aleyhi ve sellem de, zekâtın, “Zenginlerden alınıp, fakirlere verilecek bir fariza” olduğunu beyan etmiştir. [Buhârî, (1395), Müslim, (19)]

    Dolayısıyla zekât, alınması, verilmesi, ödenmesi gereken bir yükümlülüktür.

    Tahsil edemediği alacağını, zekât sayan kimse, zekâtını vermiş değil, üzerindeki zekât yükümlülüğünü hile yoluyla düşürmeye çalışarak, tahsil edemediği malını kurtarmış olur.

    Alacağın bu şekilde zekâta sayılması, Ebu Hanîfe, Ahmed ve Şafi‘î’nin mezhebinde sahîh olana göre de geçerli değildir. [Bkz. Nevevî, Mecmû‘ (6/210); İbn Kudâme, Muğnî, (4/106)]

    Şeyh Abdulaziz b. Bâz ve Şeyh İbn ‘Useymîn de bu doğrultuda fetvâ vermiştir. [Bkz. İbn Bâz, Mecmuû‘ Fetâvâ (14/280-281-282); İbn ‘Useymîn, Fetâvâ fî Ahkâmi’z-Zekât (s: 377-378)]

    Ancak kişinin borcunu tahsil edemediği alıcaklısı zekât almaya müstehak bir kimse ise, açıkça veya îmâ yoluyla borcunu ödemesini şart koşmadan veya bunun üzerine anlaşmadan, zekâtını ona vermesi caizdir.

    Borçlunun, bir şart veyâ anlaşma olmaksızın aldığı bu zekat ile, borunu ödemesinde de bir beis yoktur. Allah en iyi bilendir.

    *

    Emrah Kurugöllü



  4. 31.Mayıs.2014, 11:22
    3
    Şema
    Moderatör

    Profili:
    Üyelik Tarihi: 20.Mart.2007
    Üye No: 123
    Mesaj Sayısı: 9,332
    Rep Derecesi:
    Tecrübe Puanı: 103

    Cevap: Alacağını Tahsil Edemeyen Kişi Bunu Zekât Olarak Takdîr Edebilir mi?

    Borç alınmayıp zekata sayılabilir mi?

    SORU:*Hocam bir yakınıma bir süre önce borç vermiştim. Şimdi o borcu ödeyecek durumu yok. Bu konuda bu borcu almamanın daha hayırlı olduğuna dair Bakara Suresinde bir ayet var. Ayetin bir yorumunda bunun sadaka veya zekata sayılmasından bahsediliyordu. Benim de halen bitiremediğim Zekat borcum var. Bu parayı almaktan vazgeçip Zekata sayabilir miyim?

    CEVAP:*İbadetlerin bir numaralı şartı niyettir. Niyet olmadan hiç bir eylem ibadet yerine geçmez. Niyet de eylemden önce olmalıdır. Önceden ‘borç’ olarak verdiğiniz bir para, sizin elinizden çıkarken ibadet niteliğinde bir niyetle çıkmadı. Şimdi onu ibadete dönüştürmeniz mümkün değildir. Böyle bir durumda şunu yapabilirsiniz: Ona alacağınız kadar para verin. Sonra da alacağınızı isteyin. Allah’a emanet olun.
    Nureddin Yıldız Hoca Efendi


  5. 31.Mayıs.2014, 11:22
    3
    Moderatör
    Borç alınmayıp zekata sayılabilir mi?

    SORU:*Hocam bir yakınıma bir süre önce borç vermiştim. Şimdi o borcu ödeyecek durumu yok. Bu konuda bu borcu almamanın daha hayırlı olduğuna dair Bakara Suresinde bir ayet var. Ayetin bir yorumunda bunun sadaka veya zekata sayılmasından bahsediliyordu. Benim de halen bitiremediğim Zekat borcum var. Bu parayı almaktan vazgeçip Zekata sayabilir miyim?

    CEVAP:*İbadetlerin bir numaralı şartı niyettir. Niyet olmadan hiç bir eylem ibadet yerine geçmez. Niyet de eylemden önce olmalıdır. Önceden ‘borç’ olarak verdiğiniz bir para, sizin elinizden çıkarken ibadet niteliğinde bir niyetle çıkmadı. Şimdi onu ibadete dönüştürmeniz mümkün değildir. Böyle bir durumda şunu yapabilirsiniz: Ona alacağınız kadar para verin. Sonra da alacağınızı isteyin. Allah’a emanet olun.
    Nureddin Yıldız Hoca Efendi





+ Yorum Gönder